Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Superpočítač v Ostravě sleduje dopravu v celé ČR, předpoví i kolonu

Zhruba každé 20. vozidlo, které je v Česku na cestě, monitoruje aplikace viaRODOS, kterou vytvořilo centrum pro rozvoj dopravních systémů v Národním superpočítačovém centru IT4Innovations v Ostravě. Speciální systém dokáže předpovědět kolonu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44a98r32e31k 75H46r69u17b46y 6137852201668

Bylo by skvele, kdyby namisto predpovidani kolon fungovalo predchazeni nebo alespon omezovani. Kdyz pri bouracce policie namisto co nejrychlejsiho zprovozneni radeji par hodin vysetruje na uzavrene silnici/dalnici, asi je neco v prioritach spatne. A tomu nepomuze sebechytrejsi pocitac ani barevne cedule za miliardu :-/Rv

0/0
15.10.2014 16:41

O30t59o 48Č10e91r67m25á60k 9316812665555

Předpoví i kolonu ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D Tak to jsem nejedl ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/−2
14.10.2014 21:11

9821124100827

To je super...ještě to vychytat tak, aby o té koloně dal někomu vědět, jinak je to celkem k ničemu. Ale pravda, když se kolona udělá, tak může počítat říct ,,vidíte, já to věděl"

+1/0
14.10.2014 19:46

J84a94n 94F16r20o32l29í55k 6326690455114

Zrcadlo, zrcadlo kouzelné řekni mi jak dlouho budu stát v koloně na E50 u Nesovic, která je dlouhá až do Brankovic. ;-€

0/0
14.10.2014 15:42

D46a98n 28K78o21s74t18e89l68n80a76k 3196518934236

Monitorovani dopravy? A jak dlouho nekam pojedu? Na to je potreba superpocitac? No to jsou veci! Co treba koordinace dopravy podle vytizeni na krizovatkach, zlepseni prujezdnosti a effectivity svetelnych semaforu, vcetne dalkoveho ovladani?  Nastaveni podle potreby a casu kazdy den, jinak pres vikend. Zlepseni vyjezdu a najezdu na dalnice aby se dosahlo plynulosti provozu. Uprava dopravnich predpisu. Na to neni potreba mnohem vice penez, ale logiky a rozumu!

+1/−7
14.10.2014 10:25

O26n65d75ř92e44j 69Š34r60u18b90a14ř 1565961395926

ono je dobre tu logiku a rozum nejdriv zasobit fakty

+3/0
14.10.2014 13:04

J77a31n 31M24o23h31y63l86a 6432189939191

Ono je to dokonce nutné, ale to očekávat úvahu delší než dva kroky asi pan "Danny Kostelnak" nezvládá.

0/0
14.10.2014 14:06

D23a14n 28K85o64s25t19e13l88n56a76k 3116418224486

Vse je zcela zretelne uz vyse, ale pro ty pomalejsi, trochu zretelneji a pozadovane fakta:

1/ Signalizace na mnoha zasadnich krizovatkach ma jen jeden nebo dva algoritmy stale dokola. V nekterych smerech bude sviti zelena par minut  presto, ze tam zrovna nic nejede a pretizene smery budou mit stejne kratkou zelenou bez ohledu na okamzitou situaci. 2/ Dalkove ovladani semaforu podle potreby. Tato schopnost v mnoha jinych zemich ani nevyzaduje zasah cloveka a je to rizene automaticky. 3/ Mozna je to pro vas trochu obtizne, ale v kazdou denni dobu se provoz meni, rano je zvyseny v jednom smeru, v poledne v jinem a odpoledne ci vecer v opacnem smeru. Stejne tak je to uplne jine pres vikend. Podle toho je treba upravit svetelnou signalizaci, ale ona u nas sviti stejne cely den. Zcela bezne se pouzivaji senzory ve vozovce pro kazdy pruh pred krizovatkou.  4/ Najezdy a vyjezdy na dalnici jsom kratke a nekdy velmi nebezbecne, coz snizuje plynulost provozu a ohrozuje bezbecnost ostatnich. Mnohe z nim, v te podobe v jake jsou, nemely byt nikdy zkolaudovane. Necekane brzdeni, zrychleni, zmena jiznich pruhu take zvysuje pocet dopravnich nehod-uzaverek. 5/ Dopravni predpisy, logistika organizace ruznych stavebnich praci brzdi a snizuje plynulost provozu i kdyz se tam nic nedela nekolik dni. Predbihat by se mohlo v jakemkoliv pruhu, ne jenom v levem. Neni potreba povinne jet pouze v pravem jiznim pruhu.  Pokud je volnejsi naopak dovoluje plynulesi najezd ci sjezd z dalnici a ne rozjizdeni se z mista ci nahle brzdeni. Omezeni rychlosti v mnoha mistech je zcela zbytecne. Rychlost sice muze zabijet, ale k mnoha dopravnim nehodam nedochazi kvuli rychlosti, ale kvuli velkemu rozdilu v rychlosti vozidel. Mnohem dulezitejsi je snaha o zachovani plynulosti jizdy. Kdyz vsichni jedou skoro stejne rychle neni ani potreba predjizdet a nedochazi k nenadalym situacim. Spatne a spatne viditelne znaceni na silnicich a jejich technicka nezpusobilost jsou dalsi priciny dopravnich nehod, ktere omez

+1/0
15.10.2014 2:44

D20a87n 17K27o20s59t75e12l55n87a37k 3796918624786

...ktere omezuji plynulost. Na to neni potreba zvlastni vzdelani ci rozumu Einsteina. To jsou vsechno celkem jednoduche reseni, ke kterym neni potreba prilis hodne penez, ale spetka logickeho uvazovani.

0/0
15.10.2014 2:45

J41a84n 49V59o20t56a88v14a 3494400867369

přesně. a nehody bych taky zakázal.

0/0
14.10.2014 10:16

J13a31r54o29s81l11a82v 52M97e35d89u82n59a 6462118717960

jen čekám, od kterého 1. 1. 20XX bude každý novorozenec dostávat čip.... nebo to bude dělat gynekolog už v x. měsíci?

+2/−2
14.10.2014 10:14

P37e44t27r 50R20i24h90a60k 7801118908306

Vim, ze to není primo o tom, ale co staly ty "chytre" cedule na D1? A když uz je nejaka událost to tam to info nemůže bezet třeba v trech jazykových mutacích aby třeba i ten turista vedel co se deje?? A na to co to ma umet bych řekl ze to umi tak akorát velky prd.

+3/0
14.10.2014 10:07

M82i66c86h33a32l 71P80a10v67l54á78t 9183193794169

Ono by pro zacatek stacilo, kdyby se tam informace neobjevila az hodinu po te udalosti a nevisela tam jeste dve hodiny po jejim skonceni. Az / jestli bude tohle, je na miste resit tu vicejazycnost.

+2/0
14.10.2014 13:34

M94i66r10o72s54l27a17v 22F94r68i85š 8923169627672

Souhlas, cedule ovládají podle vseho diletanti. U vsech udalosti zatim nikoho nenapadlo doplnit jednoduse casovy udaj, ve kterem dana udalost vznikla nebo byla detekovana.

0/0
16.10.2014 6:19

M11a98r90i31a25n 68S12e59d36i74v29y 2711382819657

Ale ale.... V Ostravě žádný superpočítač dosud neběží pane redaktore. je tam prázdný nový barák a stavební práce, běžet se podívat, přesvědčíte se.

Ta aplikace, o které tu horuje pan rektor běží zcela jistě na PC. Navíc jako vždy vymýšlí kolo za státní peníze. Všechny funkce o kterých mluví ( predikce, odhady času zdržení, návrh alternativní trasy včetně času ) umí každá profesionální navigace na NavTech nebo TeleAtlas. On by to měl vědět, sám má BMW a tyto funkce má v navigaci standardně. To už asi nemusím psát o systémech ne na pevno zabudovaných v autě od Google a Apple, že jo. Ale to by se ty dotace a existence IT clusteru těžko finančně zdůvodňovala... A to v první řadě jde, prachy z dotací.

Jinak by ten svůj prima nápad dávno prodali profi firmám. Nechci se opakovat, ale opět vymýšlí kolo.

+3/−10
14.10.2014 9:36
Foto

M18a40r39i18á95n 93K80y37r46a13l 1755534904634

>> Ale ale.... V Ostravě žádný superpočítač dosud neběží pane redaktore. je tam prázdný nový barák a stavební práce, běžet se podívat, přesvědčíte se.

To není pravda. Budova se sice ještě staví, ale superpočítač už funguje:

http://www.root.cz/clanky/na-navsteve-u-ostravskeho-superpocitace-anselm/

+8/0
14.10.2014 10:44

M46a78r73t47i10n 52M78u27s86i64l 4460911173721

Srpen -  D1 a před Brnem 10 km kolona. Na cedulích nic. Žádná nápověda "sjeďte na exitu ..." Proč taky, asi super kompíku nepřišly gumičky. Za to uprostřed kolony na ceduli hláška, že nám zbývá už jen "5 km kolon." Co dodat?

+3/0
14.10.2014 9:19

M97i35r54o77s39l39a60v 55U62r97b65a73n 1306717541289

No jestli ty kolony predpovida tak jak rosnicky pocasi, tak potes koste :)

+2/0
14.10.2014 8:25

V48i24l21é94m 89B94a54r33á38k 1398853908528

To je ale nesmysl, resp. co začít od příčiny. Zbytečných uzavírek a omezení dopravy, od tempa oprav jako za komunistů, nehlášení uzavírek do informačního systému dopravy, nepostižitelnosti, když harmonogram prací je s mezeremi jak noty na buben, neschopnosti plánovat opravy (uzavření dvou hlavních tepen v Olomouci, uzavření sjezdu z D2 do Hustopeče a zároveň rozbombardování souběžné státní....).

+13/−1
14.10.2014 8:23

D74a70v14i85d 17M38a20t57ě97j23ů 2615132907258

V dobe aplikaci typu Waze, ktere umi v podstate totez (a neco navic), mi to prijde zbytecne...

+5/−2
14.10.2014 8:17
Foto

L75u80k35a32s 17P72l68a25c32h80y 2217818131797

Nejsem si zcela jist, jak dalece je to považovatelné za totožné. Zejména jako významnou nevýhodu považuji nutnost být stále online a nemožnost mít mapy předinstalované - což je sice plně v souladu s principem fungování a využití zmíněné aplikace, ale osobně preferuji možnost "poskládat" si službu podle sebe - tj. koupit si GPS dle své volby, mapovou vrstvu +/- dle své volby (nabízí-li se jich pro daný typ GPS více) a také čerpat (a nebo i poskytovat) informace o dopravní situaci z kanálu (zde rádiové stanice) také více méně dle své volby (a toho, jak to má daná navigace implementované), totéž například i pro ceny benzínu. Integrace je v tomto případě sice fajn, ale raději ji uvidím provedenou na koncovém zařízení, než na celém ekosystému.

Takže to, co je zde popisováno v článku vidím jako velmi dobrou alternativu, i když placenou z našich společných peněz, což zase není fér vůči těm, kteří by třebas raději investovali do GSM tarifů, podpořili operátori a použili Vámi zmíněné Waze, což je samozřejmě rovněž tak jejich svobodná volba.

0/0
14.10.2014 9:02
Foto

L30u48k10a52s 69P12l87a37c61h86y 2227428431697

*"operátory" pochopitelně :-)

0/0
14.10.2014 9:06

J50a10n 58P91r98o78s78t52ě12j16o78v27s83k59ý 8480333741347

Waze rulez

+1/0
14.10.2014 16:28

O35l40d36ř58i23c19h 43N87o37v48á29k 7481190731397

V Německu TMC dávno funguje stačí se přiučit a neobjevovat dávno objevené za velké peníze.R^

+7/0
14.10.2014 7:47

M97a73r31t31i29n 82T33e10s77a45ř 2929723513283

V objevování již objeveného jsme sví :-). No hlavně nesmí návěstidla hlásit všeříkající hlášky typu "Jeďte opatrně". V Německu brání tvorbu kolon mj. i řízení omezení rychlosti, kterého je u nás jako šafránu. Alespoň polovina řidičů tam jakž takž respektuje tyto světelné značky a proto to jakž takž funguje.

+6/0
14.10.2014 8:00

J37a87n 37M22o86h17y12l43a 6902869499571

Když se o skoro jakýchkoli systémech inteligentní dopravy mluví při návrzích nových silnic v Česku, všichni prskají, jak je to drahé. Když se pak postaví nové dálnice bez nich, všichni prskají, proč tam nejsou. Musíte si holt vybrat, tyhle technologie prostě jsou drahé a to všude, v Česku, Německu i Brazílii.

0/0
14.10.2014 14:10

M20a50r40e33k 63H95r15u86b84y 6847262111558

V Cesku jsou drahzsi nez jinde a k tomu ani nefunguji. Staci si precist ty genialni napisy na cedulich nad dalnici, navic pouze cesky. A cena? Vice nez miliarda :-/Rv

+1/0
15.10.2014 16:44

J51a11n 39S58v23o29b45o90d69a 6984594902361

Na takovou věc je potřeba superpočítač, hm .... nevím nevím, nezdá se mi, že by to bylo tak výpočetně náročné, jako např. předpověď počasí

+5/−1
14.10.2014 7:23

J32a65r36o64m81í44r 81K70r71á82l 4690549804969

Na to sledování ne, ale na simulace provozu a predikci ano.

+2/0
14.10.2014 7:43

J67a63n 42S52v70o36b65o45d16a 6714834772661

Samozřejmě nedokážu do detailu posoudit. Ale provoz je v zásadě 1D, počet objektů není taky nijak závratný - tak by mně zajímalo, jak rychle by ta predikce běžela na PC.

+1/0
14.10.2014 9:07

L14u66k50a50s 79S41u37c73h48a60n30e12k 5816297833790

Jaké máte zkušenosti se zpracováním velkého množství dat, teorií grafů, převodu GPS souřadnic na silniční úseky a už zmiňovanou predikcí dějů budoucích, vezmeme-li do úvahu čísla zmíněná v článku, tedy 4 milióny sim karet a 130.000 vozidel + další data z kamer a případných silničních či dálničních čidel?

Z mého pohledu je to docela slušná porce dat, o výpočtech nemluvě

+3/0
14.10.2014 9:31

M28a69r14i41a32n 77S37e37d56i87v64y 2691862599637

Ukažte mi ty data, to o čem p. Vondrák mluví je jen sen a plácání k tomu, ať zdůvodní těch 50 milionů.

, které na to z školního rozpočtu vyhazují z okna.. Žádný operátor s nima smlouvu nemá a ten satelit, to je úplná fantazie. Kdo byl dal prachy na 130 000 satelitních jednotek, buď to redaktor zkreslil, nebo nepochopil.

Navíc to všechno dávno zpracovávají komerční firmy a velmi úspěšně, Google, NavTech, TeleAtlas.

0/0
14.10.2014 9:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.