Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První auto vyrobené na 3D tiskárně je tady. Je to elektrický roadster

Zdá se, že automobilová historie pokořila další z milníků. Zatímco úplně nový vůz má průměrně pět tisíc součástek a vyrábí se poměrně složitým způsobem, Strati je složeno ze 49 dílů a jeho jednoduchá výroba vám bude trvat pár dnů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T56o43m69á31š 28Z74e44m46a98n 3305698444955

Díky vytisknout jistě půjdou, tedy komě pružin. viz první 3D vytištěná pisotle:

www.youtube.com/watch?v=u7ZYKMBDm4M

0/0
19.10.2014 10:57

Z94d34e67n20ě26k 26D73u84b87e18c16k42ý 3257724230208

nektere fordy tranzit maji plastove pruziny jiz nekolik let

0/0
21.10.2014 13:57

M56a34r24t91i65n 30V24o60j21í27ř 2417723266508

Přál bych všem autorům článku přesně toto auto, my bychom od jejich bůlvárních článků klid, protože by se nedostali do práce a oni by si mohli uvědomit ten nepatrný rozdíl mezi autem a modelem auta. :)

+2/−1
18.10.2014 10:55

V25l34a46d15i49m92i42r 71H95o59l71m54a68n 5358629888122

Až na tom pude vytisknout ideální žena, tj, krásná, inteligentní, muži oddaná, s pochopením pro jeho zájmy, nejlépe i bohatá, to budou teprve zlatý časy. ;-)Opuštěné partnerky by si pak mohli taky vytisknout třeba nějakýho bohatýho kutila.

0/0
18.10.2014 9:17

P12a30t35r51i95k 54M52a39r74e20k 8172977978836

to je ceka jeste hodne dlouha cesta, crashtesty a kdo vi co vsechno , taky se na jednolitem kusu budou asi decela blbe menit dily - kdyz treba clovek bude bourat,

taky by mne zajimalo, jak docili toho ze strukturalne bude jeden automobil jako druhy

toho bych se zatim opravdu nebal, ze si lidi budou 3d tisknout auta,

spis si myslim ze zajimejsi budoucnost bude neco co vyvyjiel GM, kdy si clovek koupi podvozek a karoserii si bude moc podle potreby menit

0/0
18.10.2014 1:39

J10a67n 46H91u81r94k20a 7320296776837

...a těch milionů nezaměstnaných z automobilek...a nebudou mít ani na to aby si koupili volant....další kontraproduktivní výdobytek ušetří práci ale...už robotika nadělala hodně paseky v zaměstnanosti a nezaměstnaní flustrovaní bloudí s bombama městy zakládají spolky a chodí si zastřílet či podřezávat lidi...zvyšovat nezaměstnanost nejde donekonečna to co se vyrobí musí i někdo koupit opravovat servisovat atd...

0/−3
18.10.2014 1:00

P37a63v29e20l 60S88o96b32o24t39k52a 5890984

Nebojte, 3D tisk je nesmysl, podívejte např. na strukturu materiálů kterou řešíme ve strojařině, toto nikdy žádný 3D tisk nedokáže:

http://www.mmspektrum.com/clanek/zmena-mechanickych-vlastnosti-pri-popousteni.html

a ocel je právě o tom přesném chemickém složení, způsobu výroby (kování, odlévání, válcování,...) a o tepelném zpracování.

+3/−2
18.10.2014 1:05

A29l78e93x74a74n82d34r 72K96o75s70t86k31a 8422808926904

Asi vás to jako strojaře hodně vyděsí, ale na jakosti plechů ze kterých je karosérie auta (například) skoro nezáleží. Pokud je přestříkaný, aby nerezl a má přiměřenou tloušťku. Jasně, na jakosti kovu záleží u motoru, náprav.. Totéž platí o 9/10 domácích spotřebičů. Plastový kryt, kde je v podstatě jedno z jakého je plastu, vždyť na polovinu ani nesaháte..

+1/−1
18.10.2014 10:45

A79l10e57x66a67n90d32r 28K24o30s20t75k82a 8532578766474

PS: hojně zmiňovaný trabant měl kastli z mletých hadrů máčených do pryskyřice. A byla dost solidní. Potíže byly s technikou a reznoucím podvozkem, ale karosérie byla ok, pevná, skoro nezničitelná..

+1/0
18.10.2014 10:47

M71a12r11t45i57n 46K52o21v40á87ř 2571330389556

Skelet karosérie byl ocelový a na něm byly připevněné povrchové díly z duroplastu.

+2/0
18.10.2014 21:52

P25a39v33e59l 51S42o41b61o87t70k55a 5590614

Nemáte pravdu, na jakosti plechu velice záleží, důležitá je u nich nejen pevnost, ale i tažnost, kvalita povrchu a struktura, u plastů je to pevnost samozřejmě také...

+2/0
18.10.2014 16:14

J24i96ř23í 31K23o19c82u69r77e90k 6545324635148

Jojo, zas jeden, kterému bagr a traktor sebraly práci. Bagr zastane práci desítky i stovky kopáčů a traktor práci stovky i tisíce motyk. Marš na pole, v kolečkách vozit, vidlema rozmetat.

0/0
18.10.2014 14:51

P55e37t13r 73P94o84l74á93k 1467595936158

V 60. a 70. letech se letalo na Mesic. V 80. letech startoval poprve raletoplan a dnes se nam jako vrchol techniky prezentuji jakesi plastove "vytisky" a letadelka na dalkove ovladani. Tomu rikam myslenkovy pokrok!

+1/−1
18.10.2014 0:20

J44i16ř20í 24K39o89c96u83r38e23k 6265654445238

Halvně odignorovat robotická vozítka na Marsu a pokrok v počítačích a genetice. Hlavně ho odignorovat. A mobilní telefony - to se taky od 80. let nezměnilo, že?

0/0
18.10.2014 14:53

J54o85z47e47f77a 37N87o37v85a34k84o95v59a 7736865290594

Rekla bych, ze to je podobne, jako sledovat prvni nadsence zkousici vzletnout.  Tenkrat taky nikdo neocekaval, co provede pouhych 100 let s aviatikou.  Takze se tesim na dobu za 100 let ;-)

0/0
17.10.2014 23:52

A62l37e18x74a76n58d63r 61K64o34s78t74k41a 8202468396804

U 3d tisku už je viditelný obrovský pokrok dnes. První generace měla "rozlišení někde kolem milimetru, vše se muselo brousit, začišťovat.. Dnes je u těch nejlepších rozlišení v řádech tisícin milimetru.. A nedávno třeba NASA testovalo tištěné trysky (z titanového prášku) a podotýkám, úspěšně testovalo.. Prý bez jakékoliv dodatečné povrchové úpravy.

0/0
18.10.2014 0:00

P40a87v56e98l 81S65o26b16o29t85k39a 5420394

no vidíte!! super!! a stejným zařízením jako vyrábí NASA trysky budete vyrábět v samošce hamburgery, v autoservisu penumatiky a u doktora antibiotika!!

Fantaziím se meze nekladou, ale v reálu pak zjistíte, že jsou to nesmysly.

0/0
18.10.2014 0:15

A32l95e19x62a62n38d35r 48K76o36s82t84k22a 8122198626544

hamburgery těžko, ale když už jste narazil na toho doktora.. Jak asi dělá zubař korunky, můstky, protézy? Mávne kouzelnou hůlkou? Zrovna v této oblasti by byla 3d tiskárna přímo zázračnou pomocnicí. Ps, také jsem viděl reportáž, kde dělali pacientovi kostní štěp. Scan tomografem nebo mri nebo něčím takovým, dle toho udělala tiskárna matrici, kterou dali do živného roztoku a nechali zarůst normálními kostními buňkami. A pacientovi pak prostě voperovali normální kost, jenže uměle vyrobenou. Ps, šlo o kus lebky.. A ještě řekněte, že to není přímo zázrak.

+2/0
18.10.2014 0:25

P23a47v65e78l 43S97o72b60o80t70k90a 5670574

Byla by.... ale není. Věřte tomu, že materiál má nějakou strukturu, a proto pak technik volí odlévání, kování, nebo obrábění,... kdyby bylo možné mít jen jeden materiál a zpracovávat ho jen jedním způsobem, už dávno to používáme (+ chemické složení a tepelné zpracování).

Tj. vždy se budete snažit vzít si ten správný nástroj a ten správný materiál a správný výrobní postup, nikdy nebudete mít univerzální stroj ze kterého vypadne cokoli.

Odporuje to i Heisenbergovu principu neurčitosti, tj. teleportace ani neomezená retransformace materiálu není možná, protože buď máte možnost změřit/určit polohu nebo hybnost, nikdy obojí, o spinu elktronu atd. nemluvě... tj. můžete 3D tiskárnou vytvořit skelet s 1mm přesností, ale nikdy krystalickou strukturu zakalené oceli...

+1/−1
18.10.2014 0:56

A72l34e28x34a12n81d65r 77K57o18s13t41k62a 8612728236684

Já netvrdím, že jde tisknout cokoliv. Ale jde toho hodně a patrně půjde ještě víc. A jsou oblasti, kde to má smysl a naopak, třeba kov s voštinovou strukturou prostě jinak vyrobit neumíme. A přitom má velmi zajímavé vlastnosti.

0/0
18.10.2014 1:17

P62e17t53r 74S71t90r75a60k88a 9967457125803

Jako kazda technologie, i 3D tisk se vyviji. Tak jako pred 150 let neumeli vyrobit kvalitni ocel, tak i my dnes jeste mame s 3D tiskem problemy. Jednou je ale vyresime. Strukturalne, 3D "tisk" s laserovym spekanim ma urcite nejakou budoucnost. Prave timto zpusobem lze vyrobit pomerne odolne kovove materialy, protoze kovovy prasek je v podstate taven a vysledek je ne az tak odlisny od tlakoveho liti kuprikladu. Zatim je to pomerne draha sranda a urcite existuji konvencni metody, ktere vyrobi dil levneji. Rychlost tvorby prototypu je ovsem nekdy zcela zasadni a cena kusu nehraje az takovou roli.

0/0
19.10.2014 2:21

E66r44i80k 29S62a58n66e87t10r36i95k 4758650380614

Jedlo už tisknú v reštauráciach a aj tlačiarne už sú http://www.pluska.sk/brejk/gastro/vonia-chuti/veceru-si-budete-moct-vytlacit-z-3d-tlaciarne-jedla.html

0/0
18.10.2014 16:45

L46u79k46a98s 47N22o17v82y 4244824115426

Hluboka myslenka. To by ty opice, kdyz se zacaly vyvijet v cloveka, zrejme nenapadlo.

0/0
18.10.2014 0:01

P51a73v22e83l 29S74o75b51o68t60k43a 5970244

Jste Elina Makropulos, že? Vítejte mezi námi, co jste dělala minulých 50 let? Hybernace?

0/0
18.10.2014 0:17

A56l80e62x80a56n97d16r 62K23o23s18t60k46a 8642688586614

Kola, motor, aku jsou kupované. Ale tak mě napadá, určitě by šlo stvořit nějakou rozumnou platformu na kterou by designér utvořil karosérii dle libosti. Jen by prostě bylo několik úchytú předem definovaných, kde musí být.. A zbytek, výstupky, prolisy, barvy.. Takový absolutní tuning..

0/0
17.10.2014 23:47

M66a45r61t25i24n 23K87o51p75e10c89k86ý 3928857469474

Až dokáží 3D tiskárny vytisknout jedna ku jedné všechny složité součástky, díly a příslušenství automobilů vyrobené z kovu, skla, gumy, kůže, atd., dokáží "smontovat" to dohromady, nabídnout hotové auto se vším všudy a bude to pak celkově podstatně levnější a stejně kvalitní jako auto zakoupené z dnešního výrobního pásu, pak si možná řeknu "hmmm, zajímavé..." :-)

+1/0
17.10.2014 23:40

L54u12k66a83s 93N79o38v59y 4134334825206

Levnejsi asi ne, ale jiz dnes by takova "3D" tiskarna sla vytvorit, jen by byla velka asi jako automobilka a manualni praci delniku by museli delat nejaci roboti.

0/0
18.10.2014 0:09

A16l92e16x93a96n46d97r 41K66o74s38t80k96a 8252758296374

Zatím by to bylo určitě dražší. Otázkou je jak moc a jestli by to lidé nezaplatili za exkluzivitu jediného vyrobeného kusu. Ale ohledně té ceny: pamatujete první vypalovačky cd? 100 tisíc, rychlost 1x.. pak přišly 2x za 25000, pak 4x za 8..  A u těch tiskáren míří vývoj naprosto stejným směrem. Přesnější, rychlejší, levnější každým rokem.

+1/0
18.10.2014 0:18

L71u22k61a73s 38N13o59v10y 4614664455856

Nepamatuji. Slo to nejak mimo mne. Co si ale pamatiji je, ze pak prislo dvd, blu-r- neco, flash pameti, cloudy a kdesi cosi a ty kompaktni disky potkal stejny osud jako treba diskety nebo kazety do magnetofonu.

0/0
18.10.2014 0:36

A63l83e27x92a89n82d92r 85K91o48s11t85k58a 8732798726854

A i s tím blu ray je to stejný vývoj. Ceny klesají, jak u médií tak u mechanik.. Ostatně i ty flashky že? Stávala "úžasně veliká" 128 mb flashka 3000. Dnes je 4gb za 100 kč. A mnohem rychlejší. I u toho 3d tisku to je stejné, klesá cena, stoupá výkon.. Je to víc a víc rozšířené..

0/0
18.10.2014 0:51

L86u78k13a18s 31N41o20v31y 4464774885566

Volant, asi dva pedaly, karoserie mozna z nekolika dilu (+mozna 4 blatniky), dve sedadla, ale dvere to pro jistotu nema zadne. Madlo na rucni brzdu, sterace... a zadni spojler, kdyby tam vubec nejaky byl. Tech 49 dilu je na to hodne, ale tezko rict, jak to pocitali. Tyden prace taky. A ta cena, za ten "polotraktor", taky. Ja jsem cekal, ze to bude nejake slapadlo nebo odrazedlo plne vytisknute vcetne kol a tak, ale tohle me zklamalo a nehodlam na to zacit sporit.

0/0
17.10.2014 23:32

M92a45r78v61i55n 12G89j20e86p17a41l81i 9437451325206

Je to zajímavé, zatím to má ale ke skutečnému autu daleko.

Nevěřím tomu, že by tištěný automobil byl složen ze 49 dílů.

Kolo je složeno z disku, pneumatiky, tří šroubů, ventilku,který má asi 3 dílky, pak čepička na ventilek - ty kola tam jsou čtyři (to máme už 36 dílů). Volant s páčkami je složen z desítek dílů. Akumulátor bude obsahovat určitě stovky článků. Číslo 49 je nesmysl.

Kdybych u jednoho dodavatele dostal hotový vozidlo bez volantu a ten si nasadím sám, tak bych pak mohl tvrdit, že mám vozidlo složené "ze dvou dílů". To je ale nesmysl.

0/−1
17.10.2014 23:14

P75a25v63e33l 86S23o73b87o41t76k41a 5510174

Běžný automobil, Škoda atd, to je tisíce dílů a stovky různých materiálů.

Je to stejné jako v kuchyni, také nestačí jeden hrnec a jedna surovina a jeden postup. Tj. 3D tiskárna nebude NIKDY fungovat.

0/−3
17.10.2014 23:22

P71e52t15r 14V39l97a13d31i33m12í70r 88Č61e97r78m46á31k 8743857185104

Ach bože, zase 3D tiskárna. A teď už celé auto;-D. Vlastně ne celé, jen  ubohý polotovar kastle z plastu čili taková "trabantí";-D. A určitě obstojí v crashtestu.

Hlavně, že bulvární titulek říká: "První auto vyrobené na 3D tiskárně"

+2/−2
17.10.2014 21:42

T55o31m23á65š 69R79e70k90t29o78r 1708484137259

Bohužel je to tak. Navíc použili FDM technologii, kde jen zvětšili měřítko (jinak by tiskli tu kastli i několik let v kuse). Vyrobili jen plastový polotovat který se pak musel obrobit. Mechanické vlastnosti mohou být celkem v pořádku, i tvar jde navrhnout aby to mělo deformační zóny (plástvová struktura atd.), nicméně by mě zajímalo jak moc se jim to zkroutilo vlivem pnutí.

0/0
17.10.2014 22:49

A63l36e76x14a46n29d88r 51K22o91s43t35k25a 8942508206124

Prokládané uhlíkovými vlákny. Ano, v crash testu patrně obstojí dost dobře.

0/0
17.10.2014 23:49

P55a43v16e26l 31S90o48b68o28t41k40a 5130334

Nesmysl, velký nesmysl, totální nesmysl.

Ale je to marný, je to marný, je to... marný.

Jako technik mlátím nad podobnými články hlavou o zeď, ale když vás to baví nechat se takhle ohlupovat, no tak jo, tak si to užijte.

Rapid prototyping, stereolitografie,... to jsou technologie využívané přes 30 let, a tak jako ne všechno děláte z plastu, ne všechno kovete, ne vše odléváte, ani vše neděláte a nikdy dělat nebudete rapid prototypingem.

Protože vše je na něco, pro méně chápavé také do práce po silnici nejezdíte vlakem ani bagrem, ale osobním autem.

Podobně je to i s 3D tiskem - jen s tím rozdílem, že v něm někteří vykukové vidí možnost jak vám prodat další krám který k ničemu nepotřebujete...

+5/−5
17.10.2014 21:27

A10l50e57x81a25n20d53r 70K48o88s20t13k18a 8312318446634

Ehm, ale víte o tom, že američané na vojenských plavidlech začali pomalu nahrazovat obří sklady součástek (potřebných, ale jen třeba několik kusů za rok) kumbálem o velikosti koupelny s 3d tiskárnou? V případě potřeby součástku vytisknou a celou tu dobu mají uvolněný onen sklad.

+2/−1
17.10.2014 23:54

P75a49v19e75l 25S14o96b98o41t44k38a 5440284

Ne, o tom opravdu nevím, a protože mám technické vzdělání, mohu tu zodpovědně prohlásit, že je to totální nesmysl.

Vařil jste někdy nějaké jídlo? Řekněme guláš? Myslíte, že byste vystačil s jednou surovinou a jedním postupem a stejně jako guláš byste uvařil i švestkový koláč?

0/−4
18.10.2014 0:13

A86l57e48x88a90n91d77r 43K78o40s66t41k16a 8542948226234

Vařil. A mnohokrát a prý velmi dobře. A víte co? Sice je postup a suroviny z velké části odlišný, ale dělám to stále ve stejné kuchyni. A jestliže máte technické vzdělání, tak naopak sám víte jak často u plastu v podstatě nezáleží na materiálu. Ostatně metod tisku a tudíž užitých materiálů je víc, měkký, tvrdý atd. A kov, pokud nemá být magnetický lze snad vždy nahradit titanem. Jakostnějším se horší nahrazuje snadno. Ano, titan je drahý, ale dávali tam příklad, že než původně levnou součástku dopravíte přes půl planety, z toho je kus cesty v podstatě zvláštní let jen kvůli jedné věci.. Tak vyjde ten titan podstatně levněji.

0/0
18.10.2014 0:43

P69a26v34e63l 65S90o93b56o84t45k60a 5810824

Ne, nejde to. Pro guláš potřebujete maso, pro koláč mouku. Pro guláš hrnec, pro koláč plech. A stejně je to i s tou strojařinou - byl vynalezen soustruh, frézka, bruska, odlévání, kování, lisování, ohýbání,.. každá technologie je k něčemu dobrá, stejně jako nářadí - na něco použijete šroubovák, na něco jiného klíč nebo kladivo.

Univerzální (ná)stroj jsem viděl jen ve Star Treku - transpondér - ale to asi sám nevěříte že může fungovat...

0/−2
18.10.2014 0:50

J75i24ř35í 29K11o62c64u28r39e38k 6665304955188

Vzpoměl jsem si  na jednoho profesora z VUT Brno. Vyhazoval studenty od zkoušky s řevem: HLINÍK SE SVAŘOVÁT NEDÁ A NIKDY SE SVAŘOVAT NEBUDE. Dotyčný profesor podobné nápady považival za podrývání autority...

+1/0
18.10.2014 14:59

M52a44r18t59i11n 86B27o73u22č20e64k 7305665547417

Tak a delnici v tovarnach nebudou mit co zrat....-)

0/−1
17.10.2014 21:15

M16i56c27h60a94l 64K51r15e85j52č42í 1576930401863

Je to taková ta první vlašťofka :-)R^

+2/−1
17.10.2014 21:06

D66a43l68i81b50o22r 76M84a58t94y65á11š 1126256647798

Vytiskněte mi k tomu nějakou hezkou stopařku. Díky.

0/0
17.10.2014 13:23

J95a20n 86F33i81a49l68a 7104537115389

Nafukovací? S kolika otvory?

+2/0
17.10.2014 13:25

P31e17t67r 38V32i43n34t52r31l61í84k 3136294381

horší to bude s bezpečností...

+5/0
17.10.2014 12:56

I70v67a65n 39M63a48r89e31k 6714468472

49 dílů ? ! A kolik z těch čtyřicetidevíti dílů je vyrobeno "3D" tiskárnou ? ! Jeden jediný a tou je rádoby "karoserie" která už od pohledu splňuje všechny homologační a bezpečnostní pravidla ? ! ? ! 8-o ;-D ;-(RvRvRv

+7/−2
17.10.2014 11:40

J17a17k14u27b 73F67e37i49f83a54r 7779909656429

Nazývat toto autem je poněkud přehnané. Motokára, vozítko...budiž. Ale toť vše. Navíc cena za toto je úplně mimo mísu.

+2/−1
17.10.2014 11:38

J67i77ř71í 43N28e20u16m67e93i21s81t13e70r 2892615473101

Ty počty dílů asi tak úplně nesedí, žeáno? Teda pokud elektromotor nepočítáte jako jeden díl.

+5/0
17.10.2014 11:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.