Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Československý génius, který oblékal Rolls-Royce i Bugatti

Letos uplynulo 50 let od úmrtí karosářské legendy a génia Oldřicha Uhlíka. Ve své karosárně oblékal podvozky nejen československých automobilek, ale i takových značek, jakými byly Bugatti, Hispano Suiza nebo Rolls-Royce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24i61ř66í 76K51o93c38u25r22e66k 6325164425628

V půlce článku jsem se musel ujistit, zda jsem, či nejsem na Technetu. Na Auto nebývalá kvalita, jen tak dál. Díky za parádní článek.

K poslednímu odstavci: ;-O !!

0/0
22.12.2014 16:07
Foto

K61a10r18e17l 52P73l24a40c46h89ý 6446326104559

Krasny clanek.

+2/0
17.12.2014 14:26

K98a55r19e55l 91V19e14j20v19o76d47a 8549118802586

jenom k tomu poslednímu odstavci - a tohle prosím pěkně ještě teď různí rudokožci vychvalujou Rv

+4/−1
17.12.2014 11:49

J53i48ř20í 20K88o48c16u15r73e39k 6815524505478

A takových podniků byly desítky. Jenže pro zaslepence za to může Klaus.

0/0
22.12.2014 15:20

M36i40l61o59s16l24a65v 67P75i96v86o69ň51k95a 8973978753352

Každá revoluce přináší útrapy schopným...přináší tzv. nové tváře; podívejte se, co za neschopná netáhla a zloděje přinesla ta poslední...

+2/−2
17.12.2014 10:24

V68l38a65d41i90s82l88a45v 19N16o13h49e28j78l 7318667678381

myslite komunisty co se prevlikli do ods, cssd apod?

+1/0
17.12.2014 19:57

P21e24t49r 30K51o38s81u52t43a 2911611455635

jo pane to jsou presne voni. a stranicou knizku pod posteli- co kdyby

0/0
18.12.2014 0:34

P76e41t83r 76N24ě78m96e73č29e67k 1332344302573

Krásná práce, škoda že to musel bolševik zničit, jako vše, co rudá lůza ukradla

+11/−1
17.12.2014 10:05

J69i93ř46í 51E71r73b40e39n 1473244536887

Bolševik holt měl jiné priority.

Až do druhé půlky 50. let byl individuální automobilismus považován za zbytečnost, přednost měla "poválečná obnova země" a zajištění živobytí čtrnáctimilionového státu. Proto se taky Uhlíkova karosárna věnovala už jen užitkovým nástavbám (které tam dělali odjakživa a zabezpečovaly jim více než 2/3 tržeb už před válkou), Sodomkova karosárna autobusům (stejný příběh, i tam se tomu věnovali už od konce 20. let) a Peterově karosárně byly přiděleny kabiny pro nákladní auta a karoserie pro dodávková auta (ve Vrchlabí to zkomplikoval fakt, že Peterové byli Němci a ve válce i při následném odsunu ztratila karosárna většinu dělníků i úředníků).

0/0
20.12.2014 1:20

R44i88c61h10a46r11d 27T53r66e85f50i47l 4471895539590

Z 18 příspěvků k článku je polovina politických. To i k takovému tématu jako karosování aut se vždy najde pár pošuků kteří do toho zamíchají politiku. :-(

0/−7
17.12.2014 9:17

M23a50r29t62i28n 13R60a93y73m97a25n 4922908123118

Kdyz to doctete az do konce zjistite proc.

+11/0
17.12.2014 9:20

R53a38d98i34m 18P39o40l15á32š87e29k 9406253369599

No, vyhnán z vlastní továrny byl, když mu bylo 61 let a po těch cca 3 měsících v pracovním táboře ho až na zákaz vykonávat své povolání a asi i podobná povolání v průmyslu nechali v podstatě na pokoji. Źil potom ještě asi 15 let, zemřel, když mu bylo 76 let. Což byl v té době v podstatě nadprůměrný věk. Že zemřel s podlomeným zdravím, je logické, to lidi v tomto věku takhle umírají.

Fakt je, že na jedné straně byl komunisty předčasně odstaven od své práce, kde toho mohl ještě spousty udělat, na druhé straně když potom ještě v takových podmínkách zákazu svého povolání a určitě bez příjmu - důchodu žíl ještě 15 let a dožil se takového věku, tak se asi s tím dokázal vcelku vyrovnat.

+1/−2
17.12.2014 9:46

T10o34m36á49š 84K86u10p13č69í81k 2691582484515

Neumřel hned, jak mu bolševik sebral celoživotní dílo, tak se vlastně podle vás nic moc nestalo. 8-o

0/0
17.12.2014 11:05

J37i29ř37í 72V93e48p45ř92e60k 1534344153212

Dobrý den pane Polášku,

jsem vnuk O. Uhlíka. Nebudu se s Vámi diskutovat o tom jak se člověk vyrovná, když je mu ukradena továrna, kterou si svojí pílí vybudoval. Na cynismus se reaguje těžko. Doporučuji si přečíst knihu od ing. Králíka, kde se dočtete jak po deportaci z Prahy žil.

+7/−1
17.12.2014 11:17

R87i56c95h25a41r63d 57T70r65e92f66i75l 4601675519980

Doporučuji ti ten můj příspěvek přečíst ještě jednou.

0/0
17.12.2014 12:50

R31i47c56h69a56r82d 45T91r21e87f62i64l 4611875439880

Patří to jinam. Sorry.:-)

0/0
17.12.2014 12:54

M41i62r93o91s80l34a73v 42Š17i87m79k57o 7715793372715

Oni žili bídně i lidé, kterým továrny nevzali. Za to, že se tady změnily poměry mohou Němci rozpoutáním války a po jejím konci následným rozdělením světa na Východ a Západ. A Západ nás předhodil Stalinovi...Obecně ale životní úroveň obyvatelstva byla za socialismu nesrovnatelně vyšší než za 1. Republiky. Bývalých továrníků se to pochopitelně netýkalo.

+2/0
17.12.2014 16:58

J84i34ř19í 54K13o66c63u28r98e22k 6795494525698

Nevěřte tomu, že když je bohatý poslán na nucené práce (bez nároku na mzdu) že chudí zbohatnou. Omyl. Možná krátkodobě. Společnost, která souhlasí z ozbrojenou loupeží přichází o hodně. Časem dojde do stavu, kdy nikdo radši nechce nic vlastnit, o nic se raději nestará, drží hubu a krok a krade, aby neokrádal rodinu. My jsme na tom v 89 nebyli až tak špatně. Hyperinflace se nám vyhnula.

0/0
22.12.2014 15:26

R18a10d41i77m 42P71o36l87á14š38e66k 9326943249749

Já jsem tam nikde nenapsal, že se nic moc nestalo. Na druhé straně jsem takové lidi, co jim komunisté něco vzali, tehdy pár poznal a skoro všichni se s tím dokázali vyrovnat a byli docela v pohodě. Jediný z těchto lidí, co je pamatuji, to víceméně nezvládl. Byl to člověk, který se prohlašoval za disidenta a po roce 1989 z tohoto titulu a z titulu svého vzdělání se stal technickým náměstkem v jedné větší fabnrice - naším nadřízeným. Své podřízené, kteří měli jedinou chybu, že za socialismu normálně žili a nebyli disidenti, považoval za nepřátele a podle toho se k nim taky choval. Naštěstí technický úsek musel fungovat a tak musel svou nenávist krotit.

Ale jak koukám, tady takových zakyslíků je mnohem víc. ;-D

0/0
17.12.2014 12:24

T57o22m62á25š 82B36u88ž13e18k 3786850587369

Jako vždy, kam šlápl komunista, nezůstalo nic z dlouhodobé práce.

+13/−1
17.12.2014 9:05

J38i62ř34í 60E62r67b44e19n 1493704486587

Nu což, to se stává.

Stejně tak nezbylo nic z dlouhodobé práce šikovných lidí v Tatře Smíchov (kdysi největší výrobce tramvají na světě), Škodě Ostrov (kdysi největší výrobce trolejbusů na světě), v LIAZu (TEDOM tam dodnes žije z 50 let starého ML630, nový motor už nikdy nevyvinou, nikdo by to nezaplatil - výroba 20.000 ks ročně je pryč), v Tesle, v Roudnických strojírnách, v Avii...

0/0
20.12.2014 1:28

J39i23ř96í 30K50o73c10u41r32e84k 6475324375888

Od konce: Avie, jako náklaďák, to byla licence od Renault-Saviem. Liaz udělal tu chybu, že od roku 1964 nevyvíjel motory - těch 25 let žití z podstaty se projevit muselo. (Zkuste dneska udat na trhu auto s 25 roků nevylepšovaným motorem - stejně tak pohoříte jako v 90. letech) 

Škoda Ostrov ztratila trh - co na tom, že vyrábíte, když zákaznící nemají čím platit a na západním trhu obsazeno jest nízkopodlažními vozidly, které nemáte. Trolejbusy že Škody Ostrov převzaly dvě firmy - Škoda Plzeň, která si nevede vůbec špatně a bývalí zaměstnanci založili Sor Libchavy.

Tatra Smíchov - Původně Ringhoffer-Tatra byla komunisty ukradena. Výroba vagonů pro celý svět byla zastavena a direktivně se začaly vyrábět tramvaje T1. Možná je to pro Vás známe, ale pro úplnost uvedu, že tramvaje T1 vycházejí z americké licence PCC z předválečných let. Tramvaj T2, K2, T3 a později KT8 a T6 byly jen evolucí. Revolucí byla až Tramvaj RT6, ta koncepčně vychází z francouzských TFS*, vyráběných od roku 1985 - trh na západě byl zaplněn a na východe nebyli zaákaznící, co by platili. Tramvají RT6 jezdí asi 25 v Polsku, 3 v Brně.

*) http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_français_standard Kdo by to byl řekl, že?

+1/0
22.12.2014 15:39

J53i35ř73í 51E74r33b91e49n 1393764106147

K Aviím: když už operujete Wikipedií u T1, tak článek https://cs.wikipedia.org/wiki/Avia jsem psal já.

.

Jak jste přišel na to, že LIAZ nevyvíjel a nevylepšoval motory? To, že se jmenoval MŠ630, potom ML630 a pak M1.2 a furt měl 12l objem, neznamená, že se nevyvíjel - měl desítky variací a modrnizací, existoval ve variantách od 141 kW po 210 kW, vyráběl se i v zážehové verzi pro zemní plyn nebo pro LPG, to nevíte? Celestýn Scholz vyvinul nový čtrnáctilitr M2 a devítilitr M3 (vyrobilo se jich jen pár, protože nikdo nechtěl dát čtvrt miliardy na novou slévárnu bloků). Jenomže LIAZ neměl na západ od Rozvadova pořádnou distribuční a servisní síť - těžko se prodává auto, když nemáte dealery a konkurence je v obchodních dovednostech o třicet let před vámi.

.

Škoda Ostrov měla nízkopodlažní vozy 21/22Tr už v roce 1994 (tedy dříve než vznikly Citybusy v Karose), dokonce tam dali i naftový motor a vyráběli autobusy 21Ab, to taky nevíte? SOR Libchavy vznikl už počátkem 90. let a od Ostrova je asi 300 km daleko, myslíte, že by ho založili bývalí Ostrováci? To o neexistujícím trhu byla lež managementu - sice takto zdůvodnili zavření závodu v Ostrově, ale o měsíc později při zahájení výroby v Plzni se najednou chlubili spoustou zakázek!

.

"Ukradení Ringhoffera komunisty" je směšné - baron Hanuš Ringhoffer se za války aktivně hlásil k německé národnosti a majetek jeho rodiny propadnul hned po válce na základě dekretů o zabavení německého a maďarského majetku coby kompenzaci za nevyžadované válečné reparace. ČKD měla koupenou licenci pro systém (!) PCC, ale Libeň měla dost práce s výrobou lokomotiv, proto Tatru T1 vyvinuli právě na Smíchově (a vše si museli nakreslit a vypočítat sami). Fabrika pak byla totálně vytížena tramvajemi a vagony by nestíhali, rozdělila si to Tatra Studénka a Tatra Česká Lípa. Když se v 80. letech začal stavět Zličín, měla se tam nastěhovat celá ČKD Tatra Smíchov i ČKD Lokomotivka Libeň, ale nestihli to, tunelář Maroušek a Finanční úřad byli rychlejší...

0/0
26.12.2014 0:35

J96i44ř60í 17E22r12b23e53n 1443764586897

Mimochodem se mi nezdá, že by TFS-2 byla nějak moc podobná Tatře RT6... Obecná inspirace tam možná nějaká je. Jenže konstrukce, výpočty atd. v Tatře byly stejně dělány od základu.

To je jako tvrdit, že Seat Leon vychází z Nissanu Almera. Taky si jsou trošilinku podobné ;-)

0/0
26.12.2014 1:04

A20n57t45o83n36í95n 39H49r23b40e40k 9558651244965

Perfektní článek. Ale nějak jsem nepostřehl karosování Rolls-Royce a co na to výrobce říkal. Pokud si pamatuji, tak při každé změně automobilu padala záruka.

+1/0
17.12.2014 7:40

L95u83d15ě30k 57N90o73v73á95k 4441874346399

Nevím, co zrovna RR, ale obecně bylo v té době běžné expedovat samotné šasi. Býval to zlomek produkce a nebylo to moc výhodné, ale nebyl to výstřelek. Podobně jako dneska u užitkáčů.

+2/0
17.12.2014 8:47

M19i34c74h98a90e95l 91S83e23d43l13á54č49e13k 4736573309302

Krasne napsane.

0/0
17.12.2014 7:21

V76i65l46é98m 56J47u92r53á69n62e66k 2710200402614

Článek jsem četl jedním dechem. Perfektní práce, autorovi patří velký R^ a dík.

PS: jsem jediný, kdo má při čtení posledního odstavce chuť vzteky něco rozbít?:-/

+27/0
17.12.2014 7:14

D51a24n83i30e15l 79Š65e32r11á13k 5103913851538

Nejsi.....

+3/0
17.12.2014 8:25
Foto

M46a33t70ě31j 85K66o13ž61í53š87e75k 7526528133486

rozhodně nejste, taky bych praskl vzteky. A ještě víc mužu prasknout, když dnes lidé vzpomínají jak za těch komunistů bylo vlastně fajn

+1/0
17.12.2014 22:36

J24i59ř76í 41E43r19b50e31n 1423464986717

Jestli není problém spíš v tom, že se někdo na věci kouká černobíle a není ochoten připustit, že i oponent může mít v některých věcech pravdu.

Absolutní pravda totiž neexistuje. První republika nebyla stoprocentně kladná a socialistické ČSSR nebylo stoprocentně záporné.

0/0
20.12.2014 1:31

Z85d79e75n55ě44k 91B60e82r19á29n48e49k 2188745846212

Pěkný článek u panu Oldřichu Uhlíkovi, jo v Česku se individualitám téměř vždy dařilo zle. Je to škoda, měli bychom velebit takové lidi jako byl pan Oldřich Uhlík.

+3/0
17.12.2014 7:14

V31l76a26d14i23m79í97r 63Š84n42e19k 9214128246291

My jsme měli tolik šikovných lidí a  komunisti všechno zničili. Zmetci!!  ;-€

+18/0
17.12.2014 7:09

F98i53l30i14p 89V66ý17m98o96l17a 1204870418

A dnes je za to nekteri malem oslavuji.

+4/0
17.12.2014 7:24

P50e56t92r 93K10o74s46u31t24a 2321541815665

bohuzel nejen malem.

0/0
18.12.2014 2:41

M94i56c80h16a28l 72M96u26n33d29u19c31h 3633172407194

Dodneška tu filozofii nechápu. Ti komunisti prostě ničili všechno, co za něco stálo.

+13/0
17.12.2014 6:52

M19a14r25t72i86n 75R53a90y61m28a17n 4242538623328

Protoze se ridili heslem prumernost vitezi. Kdo byl dobrej toho sundali. Protoze je ohrozoval tim ze byl lepsi a myslel. Tim padem mohl inklinovat k zapadu.

+3/0
17.12.2014 9:22

J15i80ř45í 84K50o13c49u36r13e68k 6675524395688

Máme génia, idiota a masu průmerných lidí. Génia zlikvidujeme, idiota zavřeme, průměrné IQ společnosti se na první pohled nezmění. Nepopírám, že magor (popř. Magor) může něco vytvořit, ale asi víc toho vytvoří ten génius.

+1/0
22.12.2014 16:02

J74i90ř53í 82E23r83b23e45n 1763504326697

Po válce nám stejně spousta géniů chyběla. Za všechny Emil Kolben a Josef Sousedík, které oba zabili nacisti.

Například takového Josefa Sodomku v roce 1951 odvolali z funkce ředitele Karosy dokonce proti vůli dělníků a skončil jako obyčejný technický kontrolor až v LIAZu, naštěstí si stihl vychovat solidní nástupce a ani ten dosazený idiot Kuba už Karosu nezničil, protože podnik vedl jen papírově a ve skutečnosti to měl na starosti šikovný Oldřich Meduna.

0/0
26.12.2014 0:45

J14i61ř36í 20V77a18v19ř74í55k 7974589355940

Děkuji za článek, potěšení na duši za krásu tvarů aut. Děkujme panu Uhlíkovi.

Čest jeho památce.

+14/0
17.12.2014 6:18

O33n68d10r75e45j 82S16i84d48o31n 6594426331102

A .urvy komunisticky ho, stejne jako desitky tisic jemu podobnych, zavrely do pracovniho lagru.

+19/0
17.12.2014 5:35

J79i18ř31í 67K10o18c98u80r79e31k 6515424575748

Říká se, že dalších 250.000 lidí uteklo přes kopečky. Kolik by jich bylo, nebýt na kopečkách elektrický plot a muži s kvéry, to radši ani nedomýšlet.

0/0
22.12.2014 16:05

J31i58ř98í 44E54r33b87e87n 1883754766747

A ti všichni tady chyběli, aby ten národ i vlast táhli kupředu a rozvíjeli (každý je sice nahraditelný, ale většinou ta náhrada není silnější). A chybějí dodnes.

Jo, z pohledu z roku 2014 se nám to kritizuje snadno, ale v poválečné československé realitě bych rozhodně chtít nechtěl. On ten stát měl dost starostí sám se sebou právě "díky" tomu, jací rozjásaní a neuvědomělí aktivisté byli u moci. Aktivní blb je horší než třídní nepřítel, jenže právě ti aktivní blbi seděli na rozhodujících místech paralelní mocenské struktury KSČ. Podniky z 90 % vyráběly na základě příkazu Státní plánovací komise a resortního ministerstva, ne na základě požadavku zákazníků - zlepšení v 60. i 80. letech bylo sice citelné, přesto zdaleka ne takové, jaké by bylo potřeba. A doplácíme na to dodnes.

0/0
26.12.2014 0:52

J85i85ř97í 76T87e88p28r 4747850745755

R^

0/0
17.12.2014 5:33

P88e36t66r 94B25e68r29k95a 4242412731372

krásná a poctivá práce

+1/0
17.12.2014 5:28

A72l10e11x 43Š87t54a55j30n42e78r 7331414335933

A to část národa volí smrady, co takové lidi ničili.

+21/0
17.12.2014 5:26

I92v33a73n53a 68H56r55d71l33i67č65k96o30v92á 9733167574789

Skvěle napsaný článek! Moc dobře se mi četl :)

+5/0
17.12.2014 4:44

R71i53c34h48a24r87d 26H41e96j30z30l68a92r 4876705839450

Tak tohle jsou informace, které má velký smysl šířit a opakovat. Mockrát děkuji za skvělý článek.

+22/0
17.12.2014 0:18

M34a12r90e66k 29V68y26m54a38z20a30l 5888576982480

Kloubouk dolů[>-]R^

+11/0
17.12.2014 0:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.