Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hydraulický náhon 4x4 je levný a nežere. Funguje jen do padesátky

Francouzská společnost Poclain Hydraulics vyvinula levný náhon na všechna čtyři kola. Teoreticky se dá namontovat na jakýkoli automobil s předním náhonem, o pohon kol zadních se postará hydraulika. Systém je určen především pro malá a levná vozidla, omezením je funkčnost jen v nízkých rychlostech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R50i37c81h10a78r39d 83M13i48k77u90l50e88n34k21a 1829657467984

NEŽERE ??? Redakce, vy už jste nad češtinou úplně zlomili hůl, že?8-o

0/0
6.12.2014 12:32

J83i57ř15í 61D44v65o20ř47á84k 5518693428900

Jeden z mnoha článků , které bych si rád přečetl znovu za pár let.Jediný význam čánku je , že si "autor" za něj koupí možná večeři.

0/0
5.12.2014 19:30

L24u70k68á18š 21D58u85d70a 9852323858585

Já to chci do Fábie :-) to by se v zimě šiklo

0/0
5.12.2014 8:58

T38o59m88á67š 14Z72e76m31a58n 3405438444745

Ideální systém by byl takový, který by v odpojeném stavu spotřebu nijak nezvyšoval, naopak náročnost v případě zapojení je zcela nepodstatné.

+2/0
4.12.2014 23:40

R47a43d67k90o 98M60i78k45u98l35i27č 9653139707163

to se mi líbí. už se těšim, až namontuju na to moje fáro!

0/0
4.12.2014 15:23

L60u37k97á35š 29V13a16ň16u31r79a 1795784913213

A co ztráty? Není lepší elektrický přídavný pohon? Pokud vím, tak ten už některé automobilky používají.

+1/0
4.12.2014 13:21

M42a83r37t33i42n 72H24o27r78ň86á71k 7171231382

těsnění, šroubení, hadice, čepardlo, hydromotory, no nevím, já raději kardan a poloosy, podle mě hydraulika patří do stavebních/pracovních strojů, kde jsou nároky na sílu a přesnost

+2/0
4.12.2014 11:18

O34n70d12ř11e11j 69Č69a31p41k17a 6251711413374

MAN to do náklaďáků dává na přední nápravu už dlouho, je to lehčí a snad i levnější než plnohodnotná 6x6. Na to občasné vyjetí z bahna to bohatě stačí, vzhledem k tomu, že se to dává hlavně do lesovozů a sklápěček, tak tam hydraulická pumpa musí být stejně...

0/0
4.12.2014 12:22

M46a21r28t81i85n 33H65o50r88ň41á69k 7971911422

kolik s tím MAN může maximálně jet? narážím na dimenzovaný čerpadlo, vhodný olej, nádrž + chlazení oleje.

0/0
4.12.2014 15:46

O57n20d63ř21e89j 76Č80a59p77k77a 6761321513214

Podle výrobce se to při 30 km/h vypne a při poklesu rychlosti pod 20 zase zapne (pokud je systém aktivní, jinak je to vypnuté pořád). Kardan je určitě lepší, ale je to dalších pár metráků navíc - takže u auta, které jezdí mimo silnici jen zlomek času a jen občas potřebuje trošku pomoct ze stavební jámy nebo nějakého trochu víc rozbahněného úseku v lese, ta hydraulika může mít smysl.

+1/0
4.12.2014 17:40

T51o29m18á70š 41V85a80v67e67r88k30a 7881720822814

Hydrodrive

0/0
4.12.2014 22:24

J69i41ř13í 76D36v72o31ř53á13k 5808643558850

Pokud to funguje O.K.  .Kolik stojí opravy ? O kolik je dražší výměna předních kotoučů ?Jaký je nárust spotřeby ?

0/0
5.12.2014 19:20

J43i50ř15í 62K81o54c98u68r32e98k 6655154615898

Jo, to u nás v ČR se dokonce i na VŠ učilo, že hydraulika vždycky teče. Není to pravda, pod Liebherrem kaluž oleje nenajdete, narozdíl od Unexu.

0/0
4.12.2014 13:06

V52l73a89d10i14s97l77a17v 45C72h55a24l47u30p75a 2159888757397

Nezvládlo by podobnou službu řešení na bázi elektriky a podstatně jednodušeji?? Dráty se tahají ještě lépe nežli trubičky, není žádná náplň, regulace je jednoduchá a přesná a energie se dá řešit výkonným (přídavným) alternátorem.

+4/0
4.12.2014 10:02

J94i33n27d83ř67i17c27h 83Š22k46o41p46e70k 4745821770795

ty motory budou mít asi slušnýodběr, pochubuju, že by je šlo jen tak připojit na stávající elektroinstalaci

0/0
4.12.2014 10:33

F22i80l60i57p 17T35ř14e41b17a 6663170778926

Vzhledem k tomu, jak často, a jak dlouho tenhle typ automobilů potřebuje 4x4, by i obyčejná autobaterka mohla stačit, jen kabely by bylo asi třeba posílit.

Nejlevnější baterie na heurece slibuje 340A a kapacitu 40Ah, to je 4kW po dobu cca 7 minut, to by mělo stačit na vyprostění jakéhokoliv osobáku z jakékoliv běžné situace.

A nezapomeňte, že současně běží motor s alternátorem.

+1/−1
4.12.2014 11:23

J27i20ř89í 74K66o65c35u88r32e92k 6855244655708

4 kW je dostatečné tak na 200 kg vozítko a rychlosti okolo 15 km/h při stoupání 10 %. Proč? 12koňový motor touto rychlostí v takovém stoupání sotva udrží rychlost se 400 kg "těžkým" strojem.

Na Fabii budete potřebovat přenést na zadní nápravu až 20 kW, u Octavie Scout by to chtělo kolem 40-50 kW. Coto? V pořádném kopci je přebytek výkonu na přední nápravě, který je vnohdné poslat dozadu, aby to vůbec jelo nahoru a nehrabalo na místě.

0/0
4.12.2014 13:05

L14u35k83á49š 63V52a94ň91u18r25a 1815864963223

Pokud se bavime ovyprosteni jizde do 20km/h, tak opravdu staci velmi maly vykon.Staci vykonejsi alternator a dva elektromotory v kolech. Audi uz podobne reseni pouziva, ale jede to na vyssim napeti, myslim, ze pouzivaji 400V rozvod.

0/0
5.12.2014 9:51

M52a59r49v19i15n 28G28j31e56p94a17l27i 9527891885866

Ty 4 kW - to je trošku zidealizovaná představa... když budete odebírat z baterie 340 A, tak na ní nebudete mít konstantních 12 V.

Pokud bude baterie kvalitní, tak by mohla mít vnitřní odpor 0,001 Ohmů. Kvalitní vedení by mohlo mít tak 0,01 Ohmů v jednom směru (tedy 0,02 Ohmů celkově na vedení). Celkem to dělá 0,021 Ohmů. Při tomto proudu by nám vznikl úbytek 340*0,021 = 7,14 V. Výsledný výkon z baterií včetně vedení by pak byl (12-7,14)*340 = 1652 W.

Když vezmete v úvahu reálnou účinnost spínací elektroniky (cca 85 %) a účinnost kvalitního elektromotoru (cca 95 %), tak dostaneme na kola výkon 1652*0,85*0,95 = 1334 W.

No a z Vašich 4 kW bychom mohli reálně dostat cca 1,3 kW a to za velice příznivých podmínek.

Napájení čistě z baterií s tak nízkým napětím je velice nevhodné. U alternátoru by byl obdobný (spíše horší) problém, jelikož drtivá část výkonu by se ztrácela hlavně na vedení. Rozumným řešením by bylo použít alternátor s vysokým výstupním napětím, u kterého by stačil daleko menší výstupní proud při zachování výkonu. Podívejte se na systém Kers u F1 (téměř 1 kV), elektrické rozvody u elektromobilů Audi, Tesla Motors (350 až 400 V)...

Tím jsem jen chtěl říct, že obyčejná autobaterie by byla možná tak na jedno velice krátké použití :-)

+1/0
5.12.2014 17:04

M73a43r51v64i10n 15G33j27e53p35a97l34i 9127741925786

Určitě zvládlo, ale jednodušeji? - jak se to vezme. U hydrauliky je výhoda, že lze oběhovým prouděním řešit funkci diferenciálu. U dvou elektrických motorů se pak musí řešit diferenciál například momentovým řízením. Z pohledu montáže by to jednodušší sice bylo, ale systém jako takový by byl daleko komplikovanější, než hydraulický.

Na druhou stranu kapalina má svou setrvačnost a větší změna přenosu momentu by se projevila velkým přetlakem v hadičkách hydrauliky - bez expanzních nádob by mohly prasknout, nebo by se uvolnilo nějaké těsnění. Zřejmě z tohoto důvodu firma Poclain Vehicles tvrdí, že to bude vhodné pro menší vozidla.

Asi největší nevýhodou tohoto systému budou ztráty i v případě, že je systém neaktivní - jednak výsledná hmotnost vozidla + tření hydraulických motorů a kapaliny v hadičkách. Pak to omezení rychlosti... Z tohoto pohledu by byla elektrická varianta daleko efektivnější, ale levnější určitě nebude - a tímhle argumentem se ta firma bude určitě obhajovat.

(přineslo by to ale jeden vedlejší účinek - v případě nefunkční brzdy na jednom ze zadních kol by se při brzdění přenášel proti-moment i na to kolo s nefunkční brzdou - brzdily by i tak obě kola v nenulové rychlosti - to ale asi bude znamenat potřebu daleko výkonnějších brzd na zadních kolech, aby následně nedošlo ke zničení i druhé funkční brzdy)

0/0
5.12.2014 16:43

P68e22t46r 71U52t76ě18k46a51l 9810788878

Tedy - hydraulický pohon je nejsložitější, nejdražší a nejporuchovější. Čili přesný opak, než tvrdí Poclain. Používali jsme to před lety, kdy ještě nebyly frekvenční měniče a tak - ale to jr již cca 30 let minulostí.

Navíc se to blbě reguluje - je to pomalé. Navíc to má ze všech systémů nejhorší účinnost.

Doporučuji, aby si redaktoři, než uveřejní každou kravinu, kterou jim někdo vnutí (nebo zaplatí), ověřili věc u odborníků.

0/−2
4.12.2014 8:53

J41a46k98u15b 13Š30a50f47a45n41d22a 7475367321651

Proč by se top regulovalo blbě? Hydraulické pohony se používají ve velké míře. Ano, není to rychlé ale to nevadí. Nemá to z auta udělat 4kolku, je to na zapnutí v místech, která s jednou hnanou nápravou nevyjedete. Účinnost z tohoto pohledu nehraje až tak roli.

Dal byste třeba na barg mechanický nebo elektrický pohon? Asi ne, že?

+1/−1
4.12.2014 9:10

P79e30t93r 29U81t12ě38k58a39l 9520278438

Nemluví se o bagru, ale o autu. Ale hlavně je to jedno - když říkám, že je HP pomalý, myslím tím jeho řízení - je to dáno už jeho vlastnostmi - odezva hydrauliky na řídicí povel je velmi pomalá a navíc trpí obrovskou setrvačností. To je dnes již naprosto nevyhovující, odezva je u dnešních jak elektrických, tak motorových pohonů okamžitá. A to i u bagru, který samosebou dnes má výhradně mechanický pohon, nebo elektrický (u minibagrů - na baterky). Hydraulika se používá pouze pro pracovní nástroje bagru nebo manipulačního vozíku.

Jenom blbec by si dával do auta další systém, když už tam je elektrika nebo spalovací motor. To je prostě konstruktérský nesmysl.

0/0
4.12.2014 11:52

J96a35k14u23b 27Š35a44f84a16n35d91a 7315807331541

Ale prosím vás. Kam na ta moudra chodíte.

Odezva hydrauliky je okamžitá. Můžeme se bavit o nějakých desítkách, max stovce ms ale to je tak max. A setrvačnost to nemá žádnou. Nevím, kde jste to vzal.

Bagr má mechanický pohon? Vy asi myslíte traktorbagr. Klasické pásové bagry mají pohon samozřejmě hydraulikou.

Kdysi se běžně dávala hydraulika do aut. Posilovač řízení, někdy odpružení, brzdy... Ono záleží na tom, co vyjde lépe. Z čeho chcete živit elektromotory v kolech? Myslím, že hmotnostně vyjde lépe čerpadlo + hydromotor než generátor + elektromotor pro stejný výkon.

+1/0
4.12.2014 12:45

J42i36ř10í 98K44o30c20u37r25e57k 6625954855138

Před 30 lety? Tedy za totáče. Můžete uvést výrobce té hydrauliky?

...

Stejně tak bych mohl tvrdit, že dodávka je k ničemu, protože vím, že Škoda 1203 špatně sedí na silnici a nejede.

0/0
4.12.2014 13:12

P87e68t61r 84U85t52ě22k40a28l 9930218918

Poclain

0/0
4.12.2014 19:21

M46i59l53o37s71l47a58v 56K94r32á39t53k81ý 3221869964877

Nevím jestli udělali dobře, že to předvedli právě v Číně. Je možné, že než to dají do výroby, tak to už číňan dávno okopčil a bude to normálně vyrábět za poloviční cenu.

+3/0
4.12.2014 8:33

J65i64ř39í 58P81e28l65c 3400458946791

Dle toho článku to vypadá, že bude existovat instalační sad a já přijdu do krámu a řeknu: potřebuj náhon na auto XY model, rok , motor ,.. Dostanu krabic a doma si to na dvorku namontuji a pak hurá do hor :-)

+2/0
4.12.2014 8:01

H42o12n17z16a 87D52v83o60ř82á86k 1844245473385

Náhon je u mlejna, auta mají pohon...Rv

+11/0
4.12.2014 7:47

J18i65ř39í 18D13v72o65ř24á52k 5628383818420

Teprve na konci jsem našel moudro.Tak to bývá.

+1/0
5.12.2014 19:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.