Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Audi vsadí na vodík, ale mezitím vyrobí třeba naftu ze vzduchu a vody

Automobilka Audi se pochlubila tím, že se jí podařilo vytvořit syntetické palivo podobné motorové naftě jen s použitím vody, oxidu uhličitého ze vzduchu a elektřiny. Palivo má mít lepší vlastnosti spalovaní než nafta, takže i jeho používání je ekologické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B33a35r24t31o22l96o39m30ě70j 33K89u75s 2945576691343

Moc se mi to líbí. Jednu výrobničku bych chtěl ke každému našemu solárnímu poli. ;-)

Jen by mě zajímalo, co zbývá udělat, abychom se z experimentální produkce 160l/den dostali na 100 000 barelů/den.

+3/0
25.11.2014 17:03

J31i38ř34í 77K94o69c14u89r43e54k 6885454865328

Při ceně kolem 150 USD za barel, do které je započítána mimo jiné výstavba "rafinerie" aniž by daňový poplatník skrytě doplácel dalších XYZ USD za barel ve formě dotací.

+1/0
25.11.2014 18:16

T40o89m93á93š 24Z59e12m78a47n 3795828874505

Zní to jako způsob jak využívat/skladovat náhodně generovanou zelenou energii..

Otázkou je energetická náročnost.

+7/0
25.11.2014 12:06

R64a19d41i77m 51P49o83l83á10š59e84k 9116623549739

Nejlevnější je ta přebytečná náhodně generovaná  elektřina, která není nikdy vyrobena - a je to citát z argumentace samotných zelených ;-D

+4/0
25.11.2014 12:16

J29a59r86o96m21í81r 62K11r11á53l 4750749204569

A nejlevnější auto, co se nemusí vyrobit.  I když je o něco málo "ekologičtější", vyváží to zátěž z výroby a likvidace starého.

+2/0
25.11.2014 12:22

T75o19m40a52s 26C31e46n68e16k 6127414470663

Ještě pár mouder. Prosím.

+2/−2
25.11.2014 15:42

J15a41r50o36m69í22r 30K89r61á13l 4630109264829

No, když si to nedokážete spočítat.... :-)

+1/0
25.11.2014 16:42

D81u89š79a94n 79P43e95š94e69k 3135489144970

Co Vám není jasného na tom, že další provozování stávajícího auta je mnohem ekologičtější, než výroba nového + likvidace starého?

+1/0
26.11.2014 9:02

J87i66ř60í 98K12o91c47u79r22e82k 6145454495598

Což ale předpokládá, že ta technologie dokáže reagovat s velmi vysokým gradientem nárůstu/poklesu dodávek té nahodně generované elektřiny. Řekněme že bychom chtěli nájezd z klidového odběru 10-100 kW na špičkový výkon 25 MW do třiceti vteřin.

Dlouhé stráně mají regulační rozsah z +650 MW (generátorový režim) na -650 MW (čerpadlový režim) do 90 vteřin, když na to přijde

0/0
25.11.2014 18:24

R77a14d69i46m 69P48o62l80á46š87e14k 9946433489769

Výrábět syntetické palivo z vody, oxidu uhličitého a elektřiny pro všelijaké "obnovitelné" a nové účely je pro informované docela srandovní.

V každé dosud fungující chemičce je obvykle pro základní těžkotonážní chemickou výrobu potřeba velké množství vodíku. Ten se nyní nejlevněji vyrobí vysokoteplotním štěpením metanu ze zemního plynu za přítomnosti vodní páry a trochy kyslíku. Výsledek je vodík a jako odpadní sloučeniny oxid uhelnatý ( který se dále použije v jiných chemických výrobách, obvykle přes fosgen) a oxid uhličitý, který je nepoužitelný odpad. Dříve se vodík dělal štěpením ropy a ještě dříve, před nějak 200 lety nebo tak nějak vysokoteplotním rozkladem fosilního uhlí vzdušným kyslíkem a vodní parou, případně taky dřevného uhlí.

Jinak už nějakou stovku let je známo, že při teplotách několik set stupňů a za příslušně vysokého tlaku a přítomnosti katalyzátoru vzniká ze směsi oxidu uhličitého a vodíku rozmanité spektrum všemožných organických sloučenin , včetně metanolu, uhlovodíků alkanové řady včetně těch vyšších coby náhrady benzínu a nafty i jiných. Ovšem stále je podstatně levnější a energeticky výhodnější ty uhlovodíky na benzín a naftu prostě jen destilovat z těžené ropy nebo jen částečně krakované ropy než je vyrábět z energie elektřiny, vody a oxidu uhličitého ze vzduchu.

Levnější to je jedině za předpokladu, že se coby energetický vstup do takové chemické reakce využije dotovaná a proto velice levná OZE elektřina.

Neboli na obzoru je další OZE tunel.;-(

+8/−1
25.11.2014 11:51

M66a80r79t11i60n 44K77l44u98v79á20n80e34k 9562468973783

Zaujímavé fakta.

Otázka je aká by bola skutočná cena.

Ale aspoň to vylepšuje nereálny systém s H2. Pretože tam je k tomu navyše ešte problém skladovania, distribúcie, skladovania H2 a použitia (úplne) iných motorov.

Jediné kúzlo tej technlógie môže byť nulová bilancia CO2 a využitie miestnych zdrojov (najlepšie by bolo ak by i energia bola miestna) a minimalizácia zmien v skladovaní a distribúcii.

Ale  1) v reále to býva úplne inak ako na prvý pohľad (BIO nafta)

2)celý humbuk okolo CO2 bude pravdepodobne jeden najtunelovatejší tunel z najtunelovateších tunelov aké kedy uvideli svetlo moderného sveta.

Nakže možno keď oteplovači odídu zo scény pretože sa ukáže že ich teória je len hromada podvodov pozlepovaná dohromady manipuláciami a podvodmi....tak sa oteplovači vrhnú na pole globálneho ochladzovania a ten CO2 v atmosfére sa ešte zíde ;-)

+1/−1
25.11.2014 15:44

J82i58ř51í 27K25o10c76u14r25e73k 6505954305938

I současná, dokonce notně zastaralá, atomovka dokáže tepelně štěpit H2O na vodík a kyslík. Má to ovšem jednu nevychytanou achilovu patu: Oddělit vodík a kyslík dřív, než tlak a teplota směsi plynů klesnou pod určitou hranici. Když se to nezvládne dobře, následuje výbuch.

0/0
25.11.2014 18:31

L43u51k59á92š 91B11r54a88n87d21e88j49s 2643795341561

Jules Verne přesně o tomhle psal v románu Pět neděl v balónu. Tam hlavní postava tvrdila, že budoucností lidstva je voda, ovšem rozložená na své základní prvky - vodík a kyslík. Že by?

0/0
25.11.2014 11:33

I36v47o 87Ž33á17č69e72k 9240562149297

A rozkládal ji pomocí baterek, které se nikdy nevybily.

+2/0
25.11.2014 11:42

R65a84d34i72m 78P21o20l93á34š67e98k 9626113759559

No, naděje, jak to levně udělat, tady je. Elektřinu na elektrolýzu brát z atomového reaktoru a pokud bude třeba vyrábět z oxidu uhličitého  a vodíku umělé uhlovodíky, tak potřebnou reakční teplotu těch cca  600 - 800 stupňů C taky brát z nějakého příslušně upraveného atomového reaktoru.:-)

+1/0
25.11.2014 12:00

J86a65r50o51m84í47r 50K77r92á18l 4540809634659

Tak.  Pokud by to byly čisté uhlovodíky, bylo by to daleko výhodnější, než jakýkoliv elektromobil.

0/0
25.11.2014 12:23

O94n85d40ř29e31j 98Č94a24p20k15a 6741101173484

Souhlas, ve spojení s reaktorem IV. generace (u většiny z nich se počítá s teplotou kolem 800-1000 stupňů na výstupu) by to mohla být zajímavá alternativa k ropě. Ta teplota není potřeba jen pro syntézu uhlovodíků, i elektrolýza má při vysokých teplotách o dost vyšší účinnost.

Jako palivo by stačilo vyrábět metanol, palivové články na něj už máme, emise jsou jen pára a CO2 (stejné množství, jako se použilo na výrobu) a na rozdíl od vodíku se s ním o dost líp pracuje, v podstatě stejně, jako s benzínem.

+1/0
25.11.2014 12:27

J39i89ř57í 91K96o32c24u61r41e65k 6175804715328

Až na jednu nepříjemnou vlastnost: Metanol je silně toxický. Násobně víc než benzín.

0/0
25.11.2014 18:12

O29n80d96ř91e79j 60Č34a35p93k57a 6451631733954

V tom případě etanol - technologie výroby je stejná, toxicita výrazně menší, palivové články umíme taky. Ale tam by to zase narazilo na snaze státu zalepovat si rozpočet z cigaret a alkoholu... mít na každé benzínce chemicky čistý líh (denaturovaný by asi palivový článek nedal) je noční můra každého celníka...

0/0
25.11.2014 21:55

R23a84d59i84m 84P13o84l40á33š32e14k 9646623439609

Není pravda. Metanol je zařazen mezi zvlášť nebezpečné jedy pouze z toho důvodu, protože pokud je jinou chemikálií neoznačený či nedenaturovaný,  je lidskými smysly nerozeznatelný od etanolu. Kdyby to byla běžná chemikálie, docházelo by velice často k otravám těch "jednodušších".

0/0
26.11.2014 11:13

M57a61r52t50i87n 46K37l18u16v57á54n77e67k 9652618383403

Ja  by som zas povedal, že vodík sa nakope napríklad na Slnku... :-D

0/0
25.11.2014 21:17

D28a79v77i46d 14H80y18š27p61l28e89r 2633903907405

Dokud bude ropa, a vyplatí se její těžba a distribuce, alternativní paliva budou na podobné cenové hladině. Resp. náklady kupujícího se promítnou do pořizovací ceny vozu (případně rychlejším opotřebením). Ve výsledku to zákazníka vyjde na stejno - možná jen o něco málo levněji - rozdíl bude malý. Každopádně je to krok správným směrem. Takže palec R^

+2/0
25.11.2014 11:31

M95a85r92t19i56n 27K12l76u47v25á93n81e65k 9122478243553

keby to bolo ekonomicky rpijatelne tak sa mi tato varianta paci zo vsetkych najviac.

Mozete pouzivat pre rozlicne uz existujuce motory (predpokladam, ze i benzin by nejak siel) a vyuzijete i pre auto co vam dnes stoji pred domom.

Moze sa vyrabat z lokalnych zdrojov energie (veterníky atd) a nezatazovat tak rozvodnu sustavu. Pripadne vyrabat pri prebytku výkonu v sieti.

A nepotrebujete budovat novu dopravnu infrastukturu pre palivo.

+4/0
25.11.2014 11:30

R13a15d39i96m 62P61o28l95á15š68e63k 9576163279269

Ovšem do lokálních zdrojů typz větrníků musí někdo investovat a vyrobenou elektřinu potom zatěžovat minimálně náklady z těch odpisů.

A řešení přebytků výkonů v síti se mnohem levněji než využíváním přebytků elektřiny jakýmsi náhradním způsobem dosáhne tím, že se ta přebytečná elektřina prostě nevyrobí.

Což bylo provozováno mnoho desetiletí do doby, dokud  ke klasické energetice  nebyla netržně a politicky prolobována a z kapes občanů proti jejich vůli dotovaná OZE energetika.

+2/−1
25.11.2014 11:57

M14a82r83t29i40n 37K97l40u21v95á31n93e22k 9272648373133

Súhlasím. Ale pokiaľ niekto chce veterníky&co tak asi jedine v spojení s takouto technologiou.

Aj tak to má zádrhel. Pokiaľ nebude fúkať, tak prestanme jazdiť autami?

Navyše to je zatiaľ utopia (výroba kvapalného paliva z CO2 a elektriny). Ale pokiaľ by to bolo ekonomicky zaujímavé, tak asi ako nástroj na vyrovnávanie záťaže siete sa m,i to páči. Zaujímala by ma cena takého paliva :)

Pretože napríklad v prípade elektromobilov sa akosi NIK nezamýšľal KDE sa tá elektrina má vyrobiť a AKO ju dopraviť k nabíjačke. Súčasnými rozvodmi celkom istotne nie.

0/0
25.11.2014 15:32

P45e69t89r 80Z36a72s75k17o97č85i65l 2405332838879

Oproti elektromobilu je to opruz furt jezdit k pumpě. Elektromobil se mi každou noc dobije doma.

0/−1
25.11.2014 13:36

M11a66r30t53i31n 15K29l66u23v10á41n26e12k 9532738633933

:)

A keď sa Vám vybije tak si na ceste tých pár hodín počkáte....

Verte mi že je to FAKT OPRUZ stále myslieť na to kde a kedy dobijem ..Vlastná skúsenosť.

Ďalší problém je nedostatočná kapacita prenosovej siete až k miestu odberateľa.

Horšie je to o to, že tú elektrinu musíte doviezť až do domácností (sieť je OVEĽA rozľahlejšia ako priemyselná VN/VVN sieť)

Takže ak najazdíte asi 20tisíc ročne a mal by ste takú spotrebu energie ako ja (rodinný dom, všetko (bojler, varenie podlahovka...) okrem kúrenia je na elektrinu)

Spotreba elektriny by sa mi zdvihla asi 4násobne.

Keby to tak bolo v každom dome, tak to rozvodná sieť iste nedodá...A k tomu by bolo postavi't ešte asitak ďalšie 4 bloky Temelína....

0/0
25.11.2014 21:15

J62a41r74o31s35l72a95v 64K63a18d44l67e68c 5571939412731

Hm, nic nového... technologie měl už Hitler... otázkou je a vždy bude cena...

0/0
25.11.2014 10:47

M26a83r98t19i79n 61K81l83u69v40á33n25e20k 9332778483243

súdruh hitler mal inú technológiu. celkom isto nie s pouzitim elektriny...

0/0
25.11.2014 11:28

R83a32d69i78m 56P79o94l53á61š22e49k 9516123659419

Sůdruh Hitler vyráběl umělý benzín nějak kombinací tepelné destilace hnědého uhlí a jeho částečného rozkladu za vysoké teploty vzdušným kyslíkem a vodní parou.

0/0
25.11.2014 12:02

M94i40c73h47a84l 91P41a86v62l98á90t 9443883364499

"Umela nafta" vypada dobre. CO2 je dost, nekteri ho dokonce povazuji za skodlivy plyn (blahoslaveni chudi duchem). Energie z tezko vyuzitelnych zdroju (solar, vrtule) je take dost. Tak proc to nedat dohromady? Proti elektromobilum i vicemene utopickemu vodiku to ma docela dost vyhod.

+2/−1
25.11.2014 9:25

L22a19d17i47s74l35a91v 38K27a19l76o63u79s 7485156201570

Ano, tahle varianta vypadá dobře. Vodík je sice výborné palivo. Má však jeden z nejmenších atomů z celé řady jiných prvků. To přináší problém se skladováním.Pokud neumíme pořádně utěsnit vodu,vzduch,plyn CNG,LPG a.j., tak s vodíkem to bude ještě o řád horší. Neudrží se dlouho ani v uzavřené  ocelové láhvi. Proto vodík navázaný do sloučeniny(kapalina) je z hlediska skladování daleko lepší varianta. Pokud výroba nebude energeticky náročná - píší 70 % účinnost, tak je to super, ještě lepší varinata než třeba syntetický CNG.

0/0
25.11.2014 10:53
Foto

M35i60c36h30a81l 89B74r53e91š52k69o63v44e20c 4761308214906

Umělá paliva a baterky, jen zbytečná zdržovačka, měli by se pořádně zaměřit na vodík a rozjet to s ostatními automobilkami ve velkém.

0/0
25.11.2014 9:10

M20i85l97a11n 62K74l80o53u92č83e83k 3320985558857

Třeba je zbytečná zdržovačka vodík, tady pro umělé palivo je již vybudovaná infrastruktura a i auta co na to umí jezdit.

+2/0
25.11.2014 10:19

R81a68d17i30m 69P17o57l23á29š46e94k 9636593299829

Třeba je zbytečná zdržovačka spálit nejdřív množství uhlí, aby se mohla vyrobit ocel a beton a z  toho postavit větrníky a FV panely.:-(

Třeba nakonec bude nejlepší dělat ten umělý benzín prostě vysokoteplotní reakcí rovnou ze zemního plynu.

Ovšem pak bude problém se zelenými, protože ti potřebují na něco uplatnit přebytečnou dotovanou OZE elektřinu.

0/−1
25.11.2014 12:06

M65i57c75h94a26l 36T93o71m83i54n86s70k74ý 9721555657624

Vodík je opravdu palivo budoucnosti.

Elektromobily, kde musí v akumulátorech probíhat chemická reakce v teplotním rozmezí min 100C nemají šanci.

0/0
25.11.2014 9:09

K70a64r53e93l 26N78o14v29a54k 2738446458255

Možná to k ničemu nebude, ale pokrok musí prověřit i slepé uličky, tak jen bádejte.

+4/0
25.11.2014 8:40

L29a86d48i56s90l38a10v 54S62o14k11o21l 1840392585772

Vejce.

0/0
25.11.2014 8:38

R62a74d65e47k 24N19o13v18a12k 9714463359610

Že by se nakonec Evropa stala "modrými plícemi" Země? :-)

0/0
25.11.2014 8:29

A58d19a71m 55P29u51r38k53r58t 5716262438608

Klíčová je účinnost takovéhoto typu uskladnění energie. Rád bych se mýlil, ovšem obávám se, že tepelná výhřevnost té syntetizované nafty bude v řádu jednotek procent energie potřebné na její výrobu. Článek o tomto cudně mlčí.

Jinak samozřejmě, zdaleka nejpraktičtější cesta jak distribuovat vodík je "zabalit ho" s pomocí uhlíku do formy uhlovodíků..

+6/0
25.11.2014 0:19

P25e11t49r 91M14i92c73h70a75l 2200694791762

S tou energetickou účinností mě napadlo v podstatě totéž. Pokud se k tomu budou využívat solární a větrné parky, pak by to takový problém nebyl. Jen by mě zajímala konečná cena litru paliva.

+3/0
25.11.2014 1:07

4150779448483

Pokud budu uvažovat elektřinu za 3Kč/kWh a 70 % účinnost přeměny produktů spalování zpět na palivo se spalným teplem 38 MJ/l, tak jen potřebná energie dává náklady 45 Kč na litr vyrobeného paliva.

0/0
25.11.2014 8:56

M87a66r63t29i10n 54O91p49l39e20t17a49l 8180260932317

V článku bylo jasně napsáno, že energie bude použita samozřejmě z obnovitelných zdrojů, a to velice pravděpodobně vlastních...výpočet při 3Kč/kWh je nesmysl, vy platíte slunci za energii dopadající na vaše vlastní solární panely potažmo větru otáčejícímu lopatkami vaší větrné elektrárny?

0/0
25.11.2014 9:14

J79a58k87u16b 62V78r42b42a 4869874428601

ty elektrarny se samy od sebe postavi?

0/0
25.11.2014 9:25

I85v48o 73Ž32á75č23e33k 9370762959957

A co jejich výroba a likvidace po ukončení životnosti?

+1/0
25.11.2014 9:28

4110939108633

Kolik podle Vás stojí vlastní elektřina? Kdyby stála 1Kč/kWh, tak elektřinu ze sítě nikdo nebere. Panely se vyrobí a nepostaví samy, neudržují se samy. Jen pro představu, 1m2 slunečního panelu dokáže za rok "vyrobit" zhruba 6 litrů té syntetické nafty a vyrábí ji hlavně v létě, kdy je po naftě menší poptávka a její cena klesá.

0/0
25.11.2014 9:45

M63a62r62t35i12n 53T85e55s35a28ř 2569413353863

Silová elektřina skutečně stojí pod 1Kč/kWh (k včerejšímu datu je cena na burze 35,40EUR/1MWh). Dotace na OZE je věc druhá a náklady na distribuci věc třetí.

0/0
25.11.2014 12:25

J31i85n22d66ř58i88c52h 71M43i27t42t12e69r 6931120613903

Bohužel je to daleko horší. Platíme za energii vyrobenou sluncem, někomu jinému, kdo si postavil solární elektrárnu. A je to 12 kč/kWh. A bude to tak ještě skoro 20 let.

0/−1
25.11.2014 10:20

J15a67n 78K77r78p34e34c 5166583424622

i kdybyste se dostal na ctvrtinu teto castky, tak stale nejste na distribucni cene nafty.

0/0
25.11.2014 11:05

J27a96n 56J66e90ž11e88k 3731205877375

Účinnost procesu v článku uvedená je: " Audi se chlubí 70% účinností tohoto procesu." Tys' ho nečetl?

+2/0
25.11.2014 6:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.