Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Slavná liazka číslo 627 se chystá zpátky do Afriky

Legendární bíložlutá dakarská liazka se chystá opět na cestu do Senegalu. Těsně před koncem roku se vydá po svých stopách na expedici při příležitosti třicátého výročí prvního startu české posádky na slavné rally.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E74v86z94e97n 12S34o96u49k57u48p 1777434256648

Jirko,

přeji Ti šťastnou cestu a hlavně šťastný návrat ;-)

Evžen :-)

0/0
1.12.2014 22:11

J56a31n 73D13l16o62u74h92ý 7484859160779

Vlastorucne slepeny papirovy velky model mam doma R^

0/0
29.11.2014 22:59

M21i34r32o60s61l80a91v 91R12y74š76a35v57ý 9551522156450

to se jen tak ve světě nepodaří, aby automobilky, co vyhrajou nebo skoro vyhrajou Dakar, zkrachovaly. Díky modrá totalito za tisíce nezaměstnaných! Trh vše vyřeší, že ehm ...

0/−3
29.11.2014 22:16

J22i14ř45í 13E36r53b76e72n 1773164246887

LIAZ se zničil sám vlastní neschopností. Zkušený management si vyházeli a dosadili si nepraktické neschopné nadšence, kteří nepochopili, že výrobek se musí prodávat i se servisem.

+1/0
1.12.2014 14:14

R98e93n56é 21C94v56r84k24a35l 9866269616326

Letos jsem ve francouzském Séte myslel na 80.léta, když odsud odpolouvaly kamiony Liaz a Tatra za úspěchy v Dakarské rally a byl jsem na ně hrdý... Tak šťastnou cestu!

+3/0
28.11.2014 15:10

D71u53š56a95n 77Š57i17m31ů86n12e73k 9124421172978

To byly ještě časy, kdy kamiony na Dakaru vypadaly jako kamiony

+5/0
28.11.2014 15:00

P77a83v87e13l 84S77ý22k75o82r78a 4454606952294

To je ta,kterou položil Loprais na letenské pláni kdysi na bok,když se předváděl na rovném písečku???Vylejzali z toho oknem i s vyděšenou dámou,před kterou se chtěl vytáhnout...davy tleskaly;-D

0/−4
28.11.2014 12:29
Foto

M31i86c26h28a51l 14N80a32j26m80a38n 7659813766160

Máte v tom trošku zmatek.

Toto je článek a kamionu LIAZ a Loprais je spojen s kamiony TATRA.

Ten kamion TATRA 815 v roce 88 na letenské pláni neřídil Loprais, ale Josef Kalina...

+6/−1
28.11.2014 12:53

R54i47c91h23a76r26d 56G12e38n57š46e93r41o79v23s97k21ý 2565355674806

pekne. jen aby dojeli. ne kvuli auta, ale kvuli turbanum.

+1/0
27.11.2014 23:50

J85i85ř23í 65E93r96b61e71n 1323564216407

Naživo jsem tuhle Lízu viděl asi tak před 10-12 lety cestou po R35 z Hodkovic na Liberec. Vyjížděl jsem Rádelský kopec a v zrcátku pár set metrů za sebou se objevila nějaká bílá bedna. Pořád mi vrtalo hlavou, o co jde a proč jede tak rychle (já tam měl přes 100 km/h a bedna se furt přibližovala) - a až když byla za mnou nějakých 150-200 metrů, tak mi došlo, že to je stovková LIAZka a že si to valí dobře stodvacítkou.

Vysunul jsem ruku z okénka, ukázal mu palec nahoru, do zrcátek mi od šoféra zašajnovalo šest reflektorů jako pozdrav, ozval se lodní klakson, dakarák se okolo mě prohnal a až do Liberce jsem ho pozoroval jen zezadu... rád bych ho dohnal, ale musel jsem na úřad.

+6/0
27.11.2014 22:38

R97o76m34a97n 67H81r51o14n40z23a 5896921666868

Škoda - mohla tu být dodnes, nebýt komunisty Soudka.

0/−2
27.11.2014 22:37

J90i45ř67í 39E53r35b51e47n 1733604156107

Vinit z pádu LIAZu právě Soudka je hooodně nefér a hooodně mimo mísu. To byl jedinej člověk, kterej měl ambice a možnosti české výrobce náklaďáků vytáhnout z marastu, do kterého se dostaly díky "geniálnímu" vedení dosazenému z FNM. Soudek spojoval Tatru, LIAZ a ROSS do jednoho holdingu a chtěl využívat synergií mezi nimi (slyšel jste pojem "budkovod"? To byl socialistický nesmysl, kdy se svařené kabiny z LIAZu vozily lakovat do Tatry, protože LIAZ na to neměl technologii), jenomže v roce 1996 na to už bylo pozdě. Navíc ono "geniální" vedení státu dovolovalo naprosto volné bezcelní dovozy jak nových aut, tak i vylágrovaných ojetin, které ale byly hezčí a reprezentativnější než nějakej jabloneckej LIAZ, že.

LIAZ byl stavěn na nějakých 15-20.000 aut ročně, Tatra o něco méně. Jenomže už v roce 1991 vyrobili v LIAZu jen nějakých 4200 aut a pak se ani jeden rok nepřehoupli přes 1000 kusů, přitom výrobní, stavební i personální kapacity odmítali snížit, takže se ta fabrika šíleným způsobem zadlužila a i když vyvinuli skvělé nové řady 300 a 400, už to byly jen skládanky "co dům dal" s téměř nezákonně získaným povolením k provozu na pozeních komunikacích (protože 500 aut pro homologaci nevyrobili ani náhodou).

A to jim ještě Soudek v roce 1995 pomohl finanční injekcí, tenkrát se vyrobilo přes 800 aut, ale 150 z nich se ani neprodalo.

+3/−1
27.11.2014 22:50

R21o32m58a50n 66H35r89o81n10z81a 5456731236878

Tak to bych netvrdil. Je známo, že peníze které s vypůjčil pro LIAZ použil v rámci "synergie" jiným způsobem. Mimochodem - půjčky používal v rozporu s úvěrovou smlouvou, což se klasifikuje minimálně jako porušení úvěrové smlouvy případně úvěrový podvod. Podobně na tom "vydělal" Chvalovský. Ten už musel být sofistikovanější a podbvody dělal přes dokumentární akreditivy. Uvádíte, že odmítali snížit kapacity - a čí je to odpovědnost ? ;-)

Soudek byl jedním z lidí krytých politicky a bankovně, Vzhledem k tomu, že banka byla státu, tak se vlastně jednalo o čistě politické krytí. Klaus potřeboval ekonomický úspěch. Nějakého úspěšného kapitána průmyslu, kterého by ukazoval širokým masám. Není žádným tajemstvím, že se mu to nepovedlo a to nejen v LIAZ, ale i na zelené louce postavené fabrice na výrobu speciálního plechu na plechovky na pivo, apod.

To co uvádíte je politická interpretace kriminálně politických struktur, která měla maskovat ohromné defraudace. Celý proces byl "zakončen" amnestií pezidenta Viklefa  Close, která završila prvotní akumulaci peněz. Kde ty peníze skončily asi tušíme všichni. A bude to velký etický problém do budoucna. Plno lidí dnes nevěří poctivým podnikatelům, kteří své peníze těžce nabyli podnikáním právě proto, že viděli co se děla v 90tých letech.

0/−1
28.11.2014 0:29

J52i25ř75í 55E72r33b71e37n 1203704356637

A teď to motáte dohromady sám.

Zkuste si dohledat produkci LIAZu, není to tak velký problém. Finalizaci prováděly závody Mnichovo Hradiště (valníky, sklápěče a speciály), Přerov (tahače) a Zvolen (valníky), v Jablonci se vyráběly jen motory.

1986 ... 18500 aut, 1987 ... 17800 aut, 1988 ... 18000 aut, 1989 ... 18100 aut, 1990: cca 15900 aut, z toho do spřáteleného zahraničí (NDR, Polsko, Maďarsko, ale i Nigérie, Tanzanie, Kuba či Uruguay) směřovala více než polovina, v ČSSR zůstalo cca 40 % produkce. Navíc se vyráběly samostatné motory pro autobusy, lokomotivy, dieselgenerátory nebo jako náhradní díly v objemu cca 7-8000 ks ročně navíc k těm motorům, které šly do prvovýroby na finalizaci. Tehdy měl LIAZ v 11 závodech po celé ČSSR přes 12,5 tisíce zaměstnanců.

1991 ... 4200 aut, 1992 a 93 nevím, 1994 ... 675 aut, 1995 ... 800 aut (díky Soudkovi, jehož Škoda zajistila provozní financování výroby pro objednané vozy), 1996 ... 650 aut, 1997 nevím, 1998 ... 310 aut, 1999 ... 138 aut.

O tom, jak snadné je ztratit trh a nemožné ho znovu nalézt, je důkazem i snaha TEDOMu o obnovení výroby FOXů (Škoda/LIAZ 400): kapacitu měli na 5000 aut ročně, vyrobili jich ani ne 20 ks včetěn repasí starých stovek...

0/−1
1.12.2014 14:57

R26o66m14a56n 38H60r46o61n81z40a 5816801716328

;-D. Čísla o produkci nevyvracejí ani nedokazují moje tvrzení. Jsou jaksi mimo. Jediné v čem s Vámi souhlasím je, že se těžko znovuzískává zpět zklamaný zákazník. To je důsledek nepřizpůsobení se nové situaci. Komunistický kádr se těžko orientuje v tržním prostředí. Jednak proto, že mu nikdo něřekl co to představuje - Klaus je makroekonom, kterého "zásobovala informacemi" ruská zpravodajská služba a o reálném byznysu "nemá páru" (chudák). A jednak proto, že starýho psa novým kouskům nenaučíš i kdyby měl podporu od Pána Boha ;-).

0/0
1.12.2014 17:16

J67i76ř14í 89E63r31b65e39n 1473984326967

SKutečná historie onoho "zrepasovaného" LIAZu 100.55 je na webových stránkách majitele: http://liaz.cz/l_100_55_d_dakar_1985.php

+2/0
27.11.2014 22:29

M15a42r75i48a93n 48K78a40r70a72b24a 4953341170232

Paráda, nádherný stroj R^

+3/0
27.11.2014 21:12

M76a35r69e84k 92K74l10u10f14a 3608154804716

Paráda, tak klucííí, nasadit pořádně vyztuženou tyč řízení a BON VOYAGE!!  [>-]R^

+5/0
27.11.2014 19:58

R42a60d36k66o 57S15ü62t40t29ö 8151908861415

To je ten voz, na ktorom pri kazdom zabrzdeni predna naprava poriadne menila zbiehavost pre uplne chybne navrhnutu spojovaciu tyc riadenia ? To je ten voz, na ktorom klakol zadny diferencial a mimo sutaz dosiel do Dakaru iba s prednym nahonom, co bol paradny kusok ? To je ten voz, na ktorom v motore prasklo vahadlo ventilu, cim stratili moznost v 1988 porazit Lopraisa (toto by ma ako zaryteho tatrovaka stvalo dodnes) ?

V kazdom pripade nadherne zrestaurovane, Moskalovi drzim palce. Keby som mohol, hned by som isiel aj ja.

K celemu tomuto podniku mam ale jednu otazku - preco sa nezucastni sutaze Afrika Eco Race, ktory sa kona presne v Dakarskom duchu ?

0/0
27.11.2014 19:30

J92i91ř95í 13E88r92b38e23n 1523624216387

Ne při brzdění, ale při skákání v terénu - ohýbaly se páky k jednotlivým ramenům a tím pádem se kola rozbíhala. Jedna posádka pak na to navařila montpáky, druhá kus vyříznutého ochranného rámu z kabiny. Česká improvizace fungovala až nečekaně dobře...

+4/0
27.11.2014 22:26
Foto

M47i14c40h42a75l 44N43a42j97m68a38n 7229863396760

Ano je to jeden z vozů který měl v roce 85 problém se spojovací tyčí řízení. V roce 86 vůz, který jel jen s předním náhonem a soutěž nedokončil byl nově postavený. Vůz z roku 88 byl také nově postavený.

A teto repasovaný kamion se zúčastní nadcházející  Afrika Eco Race kategorii veteránů.

+3/0
28.11.2014 11:33

J11i59n45d16ř63i92c15h 42Š17k18o17p56e26k 4865421280185

Nádhera.

Vzpomínka na dobu, kdy české auto bylo ještě z českých dílů..........

+9/−1
27.11.2014 17:30

P73e54t29r 67P58a10l86e39č56e52k 3970935324672

Krásné auto. Šťastnou cestu. R^

+6/0
27.11.2014 17:24

J89a11n 63K60a22b91í26č15e73k 6532974965348

11.1.2015 bude též poslední etapa Africa Race, je v tom nějaká souvislost, třeba jízda poslední etapou kolem Růžového jezera?

0/0
27.11.2014 15:06

R66a36d86k26o 21S35ü19t14t23ö 8831578421115

Tak toto by zaujimalo aj mna.

0/0
27.11.2014 19:31

L45i28b34o46r 62T44e22s84a49ř 9657246323802

nostalgie

+1/0
27.11.2014 14:37

J16i25ř56í 49T54e23p60r 4127610715295

Super! Takovým akcím fandím V

Koukám že to mají na veteránském čísle. S tím je asi do ciziny nepustí. Nebo ano?

+3/0
27.11.2014 14:29

J80i81n95d58ř85i87c79h 13Š78k90o80p85e48k 4175441620215

na fotkách je klasická černobílá RZ. Nejsou veteránský náhodou zelenobílé ?

0/0
27.11.2014 17:34

V80l86a30d12i88m54í12r 87H65r44u12b29ý 1494421667612

Když to začíná 08V ..., tak to asi klasická RZ nebude.

0/0
27.11.2014 17:42

J26i95n62d40ř88i89c79h 35Š51k77o37p34e75k 4625151160255

to je divný,

veteránský by měly být zelený, i když písmenově ta na Liazu veteránským odpovídá

http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CC4QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.mdcr.cz%2FNR%2Frdonlyres%2FD559DB0B-3385-4BE4-A625-AA009618F5DC%2F0%2FTypytabulekHVaSV.doc&ei=d1x3VOjvD5Pbap-YgPAB&usg=AFQjCNEKTm3KgFPI7Qo7dhHlFIdK2me7gA&bvm=bv.80642063,d.d2s

0/0
27.11.2014 18:18

O49n49d89ř42e44j 78Č92a51p55k97a 6311451103594

Ta zelená je dost tmavá, tady na fotce to po úpravách vypadá jako černá, ale ty značky samozřejmě zelený jsou. Třeba tady to vidět je: https://www.facebook.com/773574862706129/photos/pcb.794506073946341/794505067279775

0/0
29.11.2014 21:22

J50a48n 29K86o90n47v10a80l91i95n50k75a 5460751741635

Foto č. 7 - přesně tuhle jsem si jako kluk složil z MontiSystému ;-)

+6/0
27.11.2014 13:52

S89t80e95p23a34n 91T26o71t83h 8608839465478

Ja ji mam na policce. Pred mesicem jsem ji vytahl z krabice, kdyz se mi narodil kluk... A ted takovy krasny clanek ;-) Slusi ji to moc.

+4/0
27.11.2014 14:07

J44a80r13o16s76l77a82v 37M43e28d24u76n49a 6672978457930

K R Á S A !!!

0/0
27.11.2014 13:46

M12a55r74t80i43n 41S64t13r45a26k55a 8127248177860

jj, její plakát mi visel v pokoji :)

+7/0
27.11.2014 13:16

I25v43o 54U61r68b71á40n97e95k 2796617467

Taky tak... :-)

+2/0
27.11.2014 14:48

M97a56r52e58k 72K47l66u80f89a 3718624474716

Taky tak..... ;-)

0/0
27.11.2014 19:59

V51á72c41l66a80v 41H14o17s89c33h 8346538822341

to musi byt pekne sebemrskacstvi, dnesni auta na tuhle rely jsou nekde uplne jinde

0/−19
27.11.2014 12:23

M39a25r75t83i63n 78S27t36r47a68k13a 8537518687290

Vždyť s nimi taky nejede závodit...

+11/0
27.11.2014 13:16

O44n52d81ř98e31j 10Č88a34p63k23a 6801141723894

Ale docela by mě zajímalo, jak by si tohle auto vedlo na Africa Race. Tam se do loňska jezdilo bez nějakých extra úprav, Tomáš Tomeček to pravidelně vyhrával s 815kou vzduchem chlazenou... akorát letos to už asi nezopakuje, Lopraisové potřebují někde otestovat toho jejich Jamala, když už na Dakar neprošli přejímkou...

+1/0
27.11.2014 15:07

J66i28n33d29ř64i41c50h 74Š94k77o82p91e33k 4465931960775

nevíš skutečné důvody, proč neprošli ?

0/0
27.11.2014 17:36

O87n61d48ř69e88j 80Č70a83p13k38a 6361501303504

Verze, kterou jsem slyšel já, je, že na tom nemá standardní kabinu, podle pravidel musí mít ze sériového auta stejné váhové kategorie a stejného výrobce (= může dát třeba budku z Jamala na normální 815, ale nesmí si vyrobit něco vlastního). Loni to ještě nějak ukecal s tím, že když nikdo nepodá protest, tak OK, letos už ne.

0/0
27.11.2014 18:13
Foto

M97i22c62h56a12l 83N29a31j13m87a92n 7779853306470

Oficiciální vyjádření:

"Co se týká účasti Aleše Lopraise v rallye Dakar 2014 a 2015, mohu říci, že každý závod, každá soutěž má svá pravidla a zákony. Minulý rok jsme nebyli přesvědčeni o správnosti informací, které nám Aleš Loprais předložil ve spojitosti s použitou kabinou na svém speciálu Queen 69. Z důvodů časové tísně jsme mu udělili "Benefit of the doubt" (řešení ve prospěch věci z důvodů důkazní nouze), tak jako i jiným soutěžícím. V případě pochybností je vždy výhoda na straně startujících v rallye. Po soutěži Dakar 2014 jsme obdrželi potvrzení o tom, že středně dlouhá kabina nebyla nikdy na vozidla modelové řady Tatra Jamal montována. A proto měl Aleš Loprais uvést vše do souladu s technickými reglementy soutěže (podobně jako to mají ostatní soutěžní Jamaly). Nic proti Aleši Lopraisovi, ale vůz musí vyhovovat technickému reglementu. Všichni musí respektovat předpisy," tolik vlastní slova Fabiena Calveta.

+6/0
28.11.2014 12:54

J18i64n87d69ř25i12c26h 20Š51k95o39p52e57k 4795371210475

ano, zpravidla na jejich opravu postačuje počítač, který ti řekne, který díl je nutné vyměnit za zcela nový.

Otázkou je, zda je to krok vpřed, spíše ale bude vzad

0/0
27.11.2014 17:35

J53a57n 42J92a20n83e46č94e93k 9680403440816

Když už jste si s tou renovací dali takvou práci, tak z tý plachty sundejte to trapné www a místo czech republic dejte czechoslovakia ;-)

+10/−2
27.11.2014 12:17

V94í12t 83B62r64z30o71b62o59h34a95t95ý 7510142163531

až teda na to, že na té původní plachtě bylo "TCHECOSLOVAQUIE"

+13/0
27.11.2014 12:51
Foto

M75i72c32h59a80l 40N41a72j15m24a53n 7139323306170

Plachta bude během pár dnů vyměněna. Nová bude stejného vzhledu jako originál - žluto hnědá barva, včetně původních nápisů.

+5/0
27.11.2014 14:06

P56e79t17r 24P43a49l72e27č72e90k 3740905974172

Račte si článek řádně přečíst, vy plachto.

0/−1
27.11.2014 17:26

J96a24n 42J42a88n49e91č66e21k 9310233710526

V článku o tom nic není, do fotogalerie tahle zmínka přibyla později :-P

0/0
28.11.2014 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.