Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota nabízí konkurentům zdarma patenty k vodíkovým vozům

Japonská automobilka Toyota Motor nabízí volně k užití svých téměř 6000 patentů vztahujících se k vodíkovým palivovým článkům. Chce tak podpořit rozšíření aut na vodíkový pohon. Je to vůbec poprvé, kdy japonská automobilka uvolňuje své patenty konkurentům bez poplatku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R36a72d94e66k 55H43o19d75a69ň 9396897951373

Vždy mě pobaví jásot ekoteroristů nad těmihle "alternativními pohony". Aneb závislost automobilů na fosilních palivech a jejich znečištění prostředí máme v podstatě vyřešenou:

* vozidlo na vodík: spálíme zemní plyn

* vozidlo na vodík: rozložíme vodu elektrolýzou, na rozklad vody potřebujeme EE získanou spálením uhlí

* vozidlo na elektřinu: spálíme uhlí

Aktuálně jsme pravda "ekologičtější" tím, že do PHM přimícháváme jen biosložky které sice devastují přírodní prostředí víc než kdyby se nepoužívaly, ale zato to bohatě dotujeme, a jako bonus nám pak zamrzne v zimě auto zhruba o 8-10 °C dřív, než by zamrzlo bez biosložek. ;-D

+2/0
7.1.2015 10:47

A15l27e76x36a28n70d52r 65K89o86s33t86k68a 8182918796584

Vodík by šel získávat i elektrolýzou poháněnou z věteníků nebo solárek. Čímž by se btw vyřešilo to, že jsou jako zdroj nestabilní a destabilizují přenosovou síť. Namísto aby to vyhazovalo jističe by prostě od parku větrníků odjela dvakrát (nebo tak nějak) týdně cisterna s vodíkem.

+1/0
7.1.2015 11:31

P18a75v39e44l 74K35u55r76a38l 5691474950380

kámen úrazu bude bezpečnost skladování takového plynu - mimochodem víte že valná většina běžně uvažovaných tlakových lahví pro skladování vodíku do aut svými tlakovými parametry vyžaduje aby o jakémkoli jejich pohybu byly předem informováni hasiči?;-D

0/0
7.1.2015 14:55

J90i47ř29í 19K56o49c94u45r53e84k 6155354455848

Cisterna 2x týdně? Odjela? Když pomineme fakt, že větrné parky se většinou staví na moři...

Řekněme, že z 2x 20 tun hmotnosti bude nějakých 2x 12 tun vodíku, zbytek padne na tu VTL nádrž. To máme regulační potenciál nějakých 800 MWh na týden. Jinak řečeno asi 4,8 MW výkonu průběžně při 100% účinnsti (reálně teda více než trojnásobek, jelikož účinnost elektrolýzy atd.)

A kolik na to najezdíme? Auto vezme nějakých 20 kWh na 100 km. 8000 automobilů by na to za týden najezdilo 500 km. To je jedno okresní město nebo deset vesnic.

Takže si ty představy můžete  vynásobit stovkou, spíše tisícem. A když bude týden bez větru, tak to budem řešit skladováním vodíku v podzemních nádržích velikosti kontejmenru jaderného bloku. A taky podobně zabezpečeného (cena?!). Je to vodík... Měrná cena (korun na tunu plynu) takového akumulátoru bude klesat s velikostí, takže se nevyplatí stavět ho v každé dědině a nejspíš ani v každém okrese. A mnohde to z geologických důvodů není bezpečné.

0/0
7.1.2015 23:10

V70l78a86d35i26m95í20r 30B23r66a92d40a 1903314583881

Zajímalo by mne, jestli už taky vyřešili skladování vodíku, protože to je ten největší problém, díky němuž mají auta na benzín/naftu stále výhodu.

+2/−1
7.1.2015 10:16

P10a14v69e60l 94K85u67r58a60l 5511834220640

jasně že ne... tenhle problém se řeší už 150 let a pořád se tvrdí že to je "inženýrský problém který se vyřeší při praktickém vývoji".

dostat z vodíku energii je vcelku primitivní... na druhou stranu pokud to porovnáváte třeba se zemním plynem tak na stejné množství energie ve stejném objemu potřebujete 10x větší tlak a hmotnost vyjde cca na stejno.

Jinými slovy požadavky na bezpečnost nádoby jsou řádově vyšší.

0/0
7.1.2015 15:01

J90i33ř19í 39K49o83c96u50r44e30k 6105284705348

Vodík má cca trojnásobné spalné teplo oproti metanu, takže hmotnost bude třetinová. Ovšem hmotnost nádrže zase naroste.

0/0
7.1.2015 23:11

P62a26v26e58l 72K86u63r83a10l 5641834880840

ehm myslíte spalné teplo na kilogram?

no to je sice pravda ale za normálního tlaku jeden mol vodíku zabírá 22,3 litru objemu

Jeden mol metanu, překvapivě taky bude za normálního tlaku zabírat 22,3 litru objemu...

jenomže vodík má molární hmotnost 1 - tedy bude ho cca kilogram. Metan je CH4... to jest jeho molární hmotnost je 16.

stejná nádrž, stejný tlak - je v ní kilogram vodíku, a nebo 16kg zemního plynu. Pro bezpečnost nemá hmotnost vliv. Podstatný je především tlak.

Vodík má na kilogram 3x větší spalné teplo... jenomže na stejný objem při stejného tlaku je metan cca 5x lepší :-)

hmotnost nebude třetinová - na stejný obsah energie jen bude třeba 5 molů plynu místo 1. to znamená 5x větší tlak v nádrži... i toto množství plynu bude lehčí než energetický ekvivalent v zemním plynu. Ale tlaková nádoba je o 2 bezpečnostní třídy výš.

(jak kvůli tlaku tak kvůli naprosto nechutným chemickým vlastnostem interakcí)

0/0
8.1.2015 7:23

I21v38a73n 74S21o96t 6659314426828

asi jsou na dvě věci na nic a na hovn.!

0/0
6.1.2015 22:56

J10i50ř47í 60S47c65h83w68a42c34h 8618144418446

po všem je hovn. jen po včelách med! ;-)

+2/0
6.1.2015 23:10

R92a20d35i11m 16Š32o53t55o60l98a 6842221698553

a i ten je na hovn. ;-D

0/−1
7.1.2015 6:56

R87a30d14i12m 29Z42e25h17e35r 3354250283261

Už vidím budoucnost: ekvivalent jednoho litru benzínu bude stát deset haléřů, ale padesát korun bude daň... :-/

+11/0
6.1.2015 17:10

J95i51ř64í 32S16c95h38w80a11c71h 8648244198396

no tak cena vodíku co nahradí litr benzínu určitě není a ani nebude 10 halířů.... ;-)

+1/0
6.1.2015 23:06

M54a89r47t74i35n 94M37u80s22í30l59e84k 5978284854842

Super :-)R^

0/0
6.1.2015 16:49

T10o85m87á16š 57Z14e95m75a77n 3265418744865

A už se vyrábí průmyslově vodík i jinak než ze zemního plynu?

0/0
6.1.2015 15:38

M58i49c86h19a13l 70T27o86m59i89n33s88k24ý 9381435727314

Myslíte tržně. Proč by to ale někdo dělal, když plyn je velmi levný (v porovnání se zdaněným benzínem)

0/0
6.1.2015 15:51

M96i20c94h26a70l 78T36o13m81i50n93s71k96ý 9181635627934

elektrolýzou z vody pomocí solárních článků vyrábět také jde, ale tuto možnost si necháme na dobu až dojdou fosilní paliva.

+4/0
6.1.2015 15:53

M62i79c71h74a94l 56T68o96m49i95n63s27k42ý 9741615127564

a nebo na dobu až se elektrárny budou chovat tržně a budou prodávat proud z jaderných elektráren v noci, když všichni spí za minimum ceny.

+1/0
6.1.2015 15:55

J28i30ř79í 70K86o70c59u15r31e30k 6325254625808

Voláte po zavedení existujícího... noční proud je tu nejspíše déle než vy a určitě déle než já.

0/0
7.1.2015 23:13

J69a35n 30J75e63l11í55n12e62k 8353285312816

No, ono se to nezda, ale voda by razem asi pekne zdrazila.

0/0
6.1.2015 21:33

J71i85ř48í 74S42c68h49w89a42c82h 8338754198216

voda  na výrobu vodíku nemusí být pitná ;-)

0/0
6.1.2015 23:08

J68i73ř36í 45K80o86c24u93r90e22k 6975964115108

To ne. Ale mořská slaná voda má nepěkné korozivní vlastnosti sama o sobě. Navíc se v zařízení bude usazovat sůl atd atd. Zařízení pro výrobu ze sladké vody (řeka, jezero) vyjde levněji.

0/0
7.1.2015 23:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.