Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota nabízí konkurentům zdarma patenty k vodíkovým vozům

Japonská automobilka Toyota Motor nabízí volně k užití svých téměř 6000 patentů vztahujících se k vodíkovým palivovým článkům. Chce tak podpořit rozšíření aut na vodíkový pohon. Je to vůbec poprvé, kdy japonská automobilka uvolňuje své patenty konkurentům bez poplatku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R85a86d52e69k 71H70o20d13a55ň 9896497771743

Vždy mě pobaví jásot ekoteroristů nad těmihle "alternativními pohony". Aneb závislost automobilů na fosilních palivech a jejich znečištění prostředí máme v podstatě vyřešenou:

* vozidlo na vodík: spálíme zemní plyn

* vozidlo na vodík: rozložíme vodu elektrolýzou, na rozklad vody potřebujeme EE získanou spálením uhlí

* vozidlo na elektřinu: spálíme uhlí

Aktuálně jsme pravda "ekologičtější" tím, že do PHM přimícháváme jen biosložky které sice devastují přírodní prostředí víc než kdyby se nepoužívaly, ale zato to bohatě dotujeme, a jako bonus nám pak zamrzne v zimě auto zhruba o 8-10 °C dřív, než by zamrzlo bez biosložek. ;-D

+2/0
7.1.2015 10:47

A42l88e26x34a10n63d64r 33K15o10s19t32k76a 8702448866384

Vodík by šel získávat i elektrolýzou poháněnou z věteníků nebo solárek. Čímž by se btw vyřešilo to, že jsou jako zdroj nestabilní a destabilizují přenosovou síť. Namísto aby to vyhazovalo jističe by prostě od parku větrníků odjela dvakrát (nebo tak nějak) týdně cisterna s vodíkem.

+1/0
7.1.2015 11:31

P44a27v85e70l 43K73u51r95a68l 5401764630300

kámen úrazu bude bezpečnost skladování takového plynu - mimochodem víte že valná většina běžně uvažovaných tlakových lahví pro skladování vodíku do aut svými tlakovými parametry vyžaduje aby o jakémkoli jejich pohybu byly předem informováni hasiči?;-D

0/0
7.1.2015 14:55

J64i37ř30í 95K40o27c35u50r80e13k 6795574855778

Cisterna 2x týdně? Odjela? Když pomineme fakt, že větrné parky se většinou staví na moři...

Řekněme, že z 2x 20 tun hmotnosti bude nějakých 2x 12 tun vodíku, zbytek padne na tu VTL nádrž. To máme regulační potenciál nějakých 800 MWh na týden. Jinak řečeno asi 4,8 MW výkonu průběžně při 100% účinnsti (reálně teda více než trojnásobek, jelikož účinnost elektrolýzy atd.)

A kolik na to najezdíme? Auto vezme nějakých 20 kWh na 100 km. 8000 automobilů by na to za týden najezdilo 500 km. To je jedno okresní město nebo deset vesnic.

Takže si ty představy můžete  vynásobit stovkou, spíše tisícem. A když bude týden bez větru, tak to budem řešit skladováním vodíku v podzemních nádržích velikosti kontejmenru jaderného bloku. A taky podobně zabezpečeného (cena?!). Je to vodík... Měrná cena (korun na tunu plynu) takového akumulátoru bude klesat s velikostí, takže se nevyplatí stavět ho v každé dědině a nejspíš ani v každém okrese. A mnohde to z geologických důvodů není bezpečné.

0/0
7.1.2015 23:10

V30l91a11d36i33m73í21r 71B62r16a40d67a 1463304643691

Zajímalo by mne, jestli už taky vyřešili skladování vodíku, protože to je ten největší problém, díky němuž mají auta na benzín/naftu stále výhodu.

+2/−1
7.1.2015 10:16

P86a11v13e50l 72K87u35r46a53l 5181454570410

jasně že ne... tenhle problém se řeší už 150 let a pořád se tvrdí že to je "inženýrský problém který se vyřeší při praktickém vývoji".

dostat z vodíku energii je vcelku primitivní... na druhou stranu pokud to porovnáváte třeba se zemním plynem tak na stejné množství energie ve stejném objemu potřebujete 10x větší tlak a hmotnost vyjde cca na stejno.

Jinými slovy požadavky na bezpečnost nádoby jsou řádově vyšší.

0/0
7.1.2015 15:01

J47i38ř84í 65K53o59c93u42r17e12k 6525584115308

Vodík má cca trojnásobné spalné teplo oproti metanu, takže hmotnost bude třetinová. Ovšem hmotnost nádrže zase naroste.

0/0
7.1.2015 23:11

P89a37v92e95l 70K80u93r12a75l 5171234880930

ehm myslíte spalné teplo na kilogram?

no to je sice pravda ale za normálního tlaku jeden mol vodíku zabírá 22,3 litru objemu

Jeden mol metanu, překvapivě taky bude za normálního tlaku zabírat 22,3 litru objemu...

jenomže vodík má molární hmotnost 1 - tedy bude ho cca kilogram. Metan je CH4... to jest jeho molární hmotnost je 16.

stejná nádrž, stejný tlak - je v ní kilogram vodíku, a nebo 16kg zemního plynu. Pro bezpečnost nemá hmotnost vliv. Podstatný je především tlak.

Vodík má na kilogram 3x větší spalné teplo... jenomže na stejný objem při stejného tlaku je metan cca 5x lepší :-)

hmotnost nebude třetinová - na stejný obsah energie jen bude třeba 5 molů plynu místo 1. to znamená 5x větší tlak v nádrži... i toto množství plynu bude lehčí než energetický ekvivalent v zemním plynu. Ale tlaková nádoba je o 2 bezpečnostní třídy výš.

(jak kvůli tlaku tak kvůli naprosto nechutným chemickým vlastnostem interakcí)

0/0
8.1.2015 7:23

I54v57a27n 86S26o78t 6339344316738

asi jsou na dvě věci na nic a na hovn.!

0/0
6.1.2015 22:56

J24i85ř35í 31S62c83h57w53a48c51h 8978974528566

po všem je hovn. jen po včelách med! ;-)

+2/0
6.1.2015 23:10

R47a64d62i39m 71Š30o71t76o59l15a 6462251298853

a i ten je na hovn. ;-D

0/−1
7.1.2015 6:56

R72a35d76i98m 25Z23e17h70e48r 3274190533321

Už vidím budoucnost: ekvivalent jednoho litru benzínu bude stát deset haléřů, ale padesát korun bude daň... :-/

+11/0
6.1.2015 17:10

J68i70ř89í 95S11c11h79w32a62c49h 8618144588966

no tak cena vodíku co nahradí litr benzínu určitě není a ani nebude 10 halířů.... ;-)

+1/0
6.1.2015 23:06

M63a79r87t16i43n 97M84u28s71í51l82e83k 5458844974462

Super :-)R^

0/0
6.1.2015 16:49

T52o84m48á61š 10Z85e63m14a45n 3455958324325

A už se vyrábí průmyslově vodík i jinak než ze zemního plynu?

0/0
6.1.2015 15:38

M72i72c49h27a58l 36T81o42m83i21n67s13k96ý 9291165217644

Myslíte tržně. Proč by to ale někdo dělal, když plyn je velmi levný (v porovnání se zdaněným benzínem)

0/0
6.1.2015 15:51

M25i80c85h20a64l 22T52o58m20i10n75s52k70ý 9461755617544

elektrolýzou z vody pomocí solárních článků vyrábět také jde, ale tuto možnost si necháme na dobu až dojdou fosilní paliva.

+4/0
6.1.2015 15:53

M98i11c65h34a19l 12T65o61m41i26n45s63k80ý 9791515487294

a nebo na dobu až se elektrárny budou chovat tržně a budou prodávat proud z jaderných elektráren v noci, když všichni spí za minimum ceny.

+1/0
6.1.2015 15:55

J63i20ř21í 67K60o30c90u16r58e59k 6385714475458

Voláte po zavedení existujícího... noční proud je tu nejspíše déle než vy a určitě déle než já.

0/0
7.1.2015 23:13

J16a57n 97J27e50l85í55n22e25k 8333785472756

No, ono se to nezda, ale voda by razem asi pekne zdrazila.

0/0
6.1.2015 21:33

J87i77ř40í 57S37c33h16w36a63c93h 8938774208586

voda  na výrobu vodíku nemusí být pitná ;-)

0/0
6.1.2015 23:08

J75i58ř73í 92K24o94c20u87r65e62k 6385644915168

To ne. Ale mořská slaná voda má nepěkné korozivní vlastnosti sama o sobě. Navíc se v zařízení bude usazovat sůl atd atd. Zařízení pro výrobu ze sladké vody (řeka, jezero) vyjde levněji.

0/0
7.1.2015 23:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.