Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát by mohl začít vyplácet příspěvek za likvidaci autovraků

Stát by brzy mohl začít majitelům autovraků vyplácet příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by mohla být tři až pět tisíc korun za auto. Uvedl to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít připomínkovým řízením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72i64n20d31ř66i66c85h 92Š62k90o80p79e47k 4835471160215

řek bych, že nazvat auto vozidlech s ukončenou životností lze tehdy, když ho není možné opravit (rozsah poškození nebo nedostupné ND), ale určitě to není označení pro auto se stářím X let, kde hodnotu X vymyslí od stolu nějaký bruselský či český úředník

0/0
17.1.2015 16:30

J55i97ř42í 32E58r85b71e43n 1973564916947

Nevím, zda rozdýcháte to, že "vozidlo s ukončenou životností" je terminus technicus zavedený Směrnicí EP č. 2000/53 ;-)

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?qid=1421508809037&uri=CELEX:32000L0053

Vozidlem s ukončenou životnosí je vozidlo, které naplňuje definici odpadu. Není tím myšleno vozidlo dosáhnuvší nějakého stáří. Dobová vozidla, to znamená historická vozidla nebo vozidla se sběratelskou hodnotou nebo určená pro muzea, která jsou udržovaná řádným způsobem slučitelným s ochranou životního prostředí buď v provozuschopném stavu, nebo rozebrané na součásti, nejsou zahrnuta v definici odpadu.

0/0
17.1.2015 16:39

J65i58n46d34ř91i37c32h 30Š23k97o16p21e89k 4645241600945

vždyť to víceméně píšu, označení vymyšlené nějakým úředníkem. Je zajímavé, že vozidlo, které naplňuje definici odpadu, je spíše autovrak, přičemž autovrak je nepojízdné vozidlo, nikoli jakékoli starší auto v provozu

0/0
17.1.2015 16:51

J44i85ř53í 94E98r16b74e32n 1903504166337

No ano, a vrak je de facto i de iure odpadem.

0/0
17.1.2015 20:59

J59i33ř68í 38E10r67b35e31n 1433234906197

Nápad na první pohled dobrý, na druhý už ne. Pokud už dnes vrakoviště vyplácejí majitelům za autovrak peníze, pak je státní příspěvek zbytečný. Povede to akorát k tomu, co se dělo v Německu nebo na Slovensku: do šrotu šly velice zachovalé favority, nablýskané stodvacítky a semtam nabouraná felicie... Třeba za tohle auto by milovník zaplatil víc než ten vrakáč: https://www.youtube.com/watch?v=cOLTheOzbSs

Skutečné vraky ze silnic odstraní jen a pouze přísný inspektor na STK. Pokud je auto zachovalé, svítí, brzdí, nekouří, netrčí z něj rez, je ho hloupost šrotovat.

0/0
17.1.2015 16:28

J89a41r98o35m20í67r 31K57r81á12l 4210159504699

Nejekologičtější auto je to, které se nemusí vyrobit.  Ale ona lobby výrobců je silná. :-/

+1/0
16.1.2015 9:15

J59i39ř59í 68E46r80b24e88n 1483824526607

Na druhou stranu - kdyby neměli zákazníky, tak nemají co a proč vyrábět. Normální člověk se auta zbavuje tehdy, když ho nepotřebuje, když mu nevyhovuje (velikostí apod.) nebo když je rozumným způsobem neopravitelné. Ne, že si budu kupovat každých osm měsíců nové jen proto, že je na něj úžasná televizní reklama jako na tablet či mobil :-)

+1/0
17.1.2015 16:31

J63a55n 35K73r11p72e61c 5846243264422

proc by mel stat platit za sesrotovani auta? to ma nekoho motivovat aby sve funkcni auto, ktere provozuje zrejme proto ze na lepsi nema anebo ho ma rad, sesrotuje koupi si novejsi? provozovatle vrakovist nadavaji ze je jich moc a musi za vraky lidem platit, no to je fakt hruza ze se musi chovat trzne v konkurecnim prostredi. to je zase takova hovadina jako s prevody vozidel a ekologickou dani...

+5/0
16.1.2015 8:26

R32o65m40a47n 12Š11í50m65a 9261934265641

To aby jsme otevreli nejaka nova autovrakoviste, protoze ty stavajici budou naslapany. Jak znam cechacka, tak padne tak 2-3 sesrotovany auta na hlavu. Uz vidim, jak vzdoste obchod s autovraky....koupim za litr, dostanu 5x tolik.

0/0
16.1.2015 7:05

I70v13a62n 32S72o12t 6759514606528

lobisti máte u mně jedničku s hvězdičkou

+1/−1
16.1.2015 6:04

P66a17v66e11l 56M38o20r42a88v84e44c 3232269452798

Nevíte o nějakém levném starém autě? Rád bych jej koupil, počkal si až ten deilní zákon začne platit, a za zlikvidování auta bych dostal dvojnásobek od státu.

Co je to za nesmysl, dávat peníze lidem za to, že po sobě uklidí? To je jako dávat pejskařům pětikorunu za každé lejno co po svém mazlíčkovi seberou..

+2/−2
15.1.2015 23:04

J49i75ř86í 46P41u85d43i68l 8390698123968

;-€ Příští rok bude renda Vuž veteránem,tak ho přeci za tak mrzký peníz nesešrotuju !! Ten ještě najezdí km !! ;-D

+1/0
15.1.2015 20:25

V19l39a21d22a 49S89i71m22o73n40i44k 3109933373165

Kdyby zavedli daň z vozidla podle stáří a exhalací, je po vracích jedna dvě. A ještě mne jako poplatníka to nebude nic stát.

+2/−5
15.1.2015 20:13

F61r37a78n35t89i45š85e91k 61N10o64v23o21t80n72ý 3974715858361

nejste podnikatel s komunistickou minulostí, normální člověk tohle neřekne.

+2/−2
15.1.2015 22:31

V22l33a58d72a 32S73i36m73o67n75i44k 3529463463585

Vy jste docela vtipný. Ne, nejsem podnikatel s komunistickou minulostí. Pro Vaši informaci - je celých 25 let po změně režimu, co máte pořád s těmi komunisty?  

Takže Vy raději necháte stat zaplatit z peněz poplatníků šrotovné, namísto abyste majitele těch vraků domutil pomocí jejcih vlastních peněz, aby se postarali o likvidaci.

+2/−1
16.1.2015 9:03

P36a17v11e89l 75M17o72r53a28v59e49c 3352589112928

To víte, když dojdou argumenty, nastupují osobní inektivy. Ideálně takové obecné typu "zloděj", "modropták" nebo "komunista" ;-D.

Takové trolly je nejlepší ignorovat, aspoň duševně..

+1/0
16.1.2015 9:42

P67a46v37e17l 11M92o38r77a15v13e26c 3192219342848

R^R^R^

0/0
16.1.2015 9:41

J64i22n75d73ř31i45c90h 69Š95k59o15p59e15k 4535711330115

ona taková daň z nízkého IQ by byla v případě některých taky docela významná výdajová položka, že Simonik ;-D

0/0
17.1.2015 16:35

V25l66a82d76a 15S18i39m57o43n77i33k 3839713893625

Není mi známo, že 132 by byla nízká hodnota. Mně by úplně stačilo, kdybyste se namísto hloupoučkých invektiv pustil do nějaké argumentace a sdělil mi, co je na mé úvaze špatně. Obzvláště, když toto schéma je ověřené a funguje. Máte slovo...

0/0
17.1.2015 16:55

J41i93n73d83ř23i81c36h 70Š31k55o67p21e50k 4875771710615

132 tvrdíte vy......

Ale k věci, neexistuje žádný fakt, že starší auto opotřebovává infrastrukturu více než nové (první důvod, že rozdílné zdanění je nesmysl)

Pokud zahrneme i vliv na ŽP, je zde vyšší o něco vyšší spotřeba starších aut (díky tomu majitel odvede více na spotřební dani, majitel je již trestán) a o něco vyšší exhalace starších aut nevyrovnají emise vzniklé výrobou nového (pokud by se např. nařídilo, že max. věk vozidla pro provoz může být 10 let). Samozřejmě novější auto jsou náchylnější na poruchy řešené nikoli opravou problémového dílu, ale spíše jeho výměnou. Výroba ND taky nese nějakou ekologickou stopu

Dle vaší zvrácené logiky by po zdanění automobilů dle stáří mělo následovat zdanění obyvatel dle stáří spotřebičů, které doma využívají (starší sice více vydrží, nechají se opravit, ale spotřebují o něco více elektřiny) a úprava daně z nemovitosti dle její energetické spotřeby.

Co říkáte na toto ?

+1/0
17.1.2015 17:07

V40l91a18d95a 67S12i87m16o67n44i73k 3129223453215

Netvrdím, že starší auto opotřebovává více  infrastrukturu. Je ovšem prokazatelně horší v exhalacích, spotřebách PHM a také podstatně horší v parametrech bezpečnosti. Střet Š 120 a moderního vozu stejné velikosti má ve Š 120 fatální následky.  Nové auto je kvalitativně také někde jinde, když dodavatelé předvádějí  kvalitu na úrovni 5 pp. Tolik k poruchám. Za posledních ca 15 let jsem vystřídal ca 9 aut, s každým nájezd do 120-140k km. Problémy veškeré žádné.   A jak říkám, je to model fungující, vyzkušený ... jednoduchý fiskální efekt způsobuje, že zvláště staré diesely jsou ve velkém prodávány do Čech, kde na jednoduchou eliminaci nebezpečných vraků a šrotů ze silnic ještě nepřišli. nevím přesně , ale myslím, že stáří českého parku je někde okolo 14,5 roku. Průměr , takže jsou v něm všechny nové vozy. Ta druhá strana spektra je tragédie, která už skutečně do provozu nepatří.

0/−1
17.1.2015 17:19

V87l24a95d73a 59S97i49m87o42n39i22k 3549593503275

5 ppm

0/0
17.1.2015 17:20

P16a54v98e61l 32O41d97r54a44z35i71l 6944169247900

Jestli vám dodavatelé dodají 5 kvalitních dílů z milionu, tak byste asi měli celé oddělení nákupu nechat popravit:-P

0/0
17.1.2015 23:14

V95l29a42d31a 10S62i72m80o96n11i42k 3529293633375

Pane Odrazile, budete se divit, ale ono je to naopak - 5 neshodných z milionu.

0/0
18.1.2015 9:54

J89i43n55d27ř26i66c56h 22Š83k87o55p26e51k 4395341350535

exhalace souvisí se spotřebou PHM, takže za ně již majitel auta platí.

Otázka bezpečnosti jde taky pouze k tíži majitele/provozovatele

Pokud se jednalo o nové či zánovní auto, nájezd který uvádíte musí auto zvládnout naprosto bez zásadních oprav a investic

Komu vadí starší diesel 1,9 bez turba či s ním ? Majiteli určitě ne, protože vzhledem ke kvalitně PHM je to zlatý motor (mnohem lepší než moderní, papírově lepší nízkoobjemové motory)

Politici nemůžou čekat, že když v ČR jsou (částečně i jejich nečinností) západoevropské ceny a východoevropské platy, tak se bude vozový park měnit tak rychle, že průměr bude 10 let či ještě méně,

Pokud jste příznivcem trestání někoho za to, že nemá peníze na nový vůz, prosím vaše vyjádření i k úpravě dalších daní (v mé první odpovědi). Ale tipuju, že budete souhlasit

+1/0
17.1.2015 17:31

V80l28a48d25a 34S26i28m27o53n81i28k 3639313973555

Nemám rád čoudící, nebezpečné a neudržované hromady šrotu na silnici. Tím se lišíme. S nebezpečností nemáte až ta úplně pravdu, protože na zdravotní péči těžce zraněným platíte i vy nemalé částky. Nemůžu za to, že průměrná mzda v ČR je €900, ale ani to nic nemění na situaci, že vozy, zcela neodpovídající dnešnímu provozu, patří do muzea, do stodoly  nebo do šrotu.

Nechci se s Vám přít o jiné daně. Jenom říkám, že namísto toho, aby stát platil někomu  sešrotování auta ( šrotovné v jiné podobě už tu bylo v roce 2009 a nic zásadního nepřineslo) , má raději regulovat stáří parku  tak, aby nemusel nic platit a účelu bylo dosaženo. To je celé.

0/−1
17.1.2015 17:46

J34i80n96d81ř61i59c96h 74Š38k71o30p46e21k 4165551390675

směšujete rozdílné věci, ale to se při obhajově populistických rozhodnutí stává

Nikde nepíšu, že mám rád nebezpečná auta, která svým technickým stavem nepatří do provozu. Vy souhlasíte se sankcionováním vozidel jen dle roku výroby, ne technického stavu. Dovolím si tvrdit, že 20 let staré auto, které najede ročně pár stovek km je v mnohem lepším stavu než pár let staré auto s půlmilionem km na tachometru.

Vozy, které svým stavem nesplňují podmínky pro provoz na silnici nepatří, ale podmínky pro provoz na silnici se řídí trochu jinými věcmi, než je rok výroby

0/0
17.1.2015 17:50

V75l16a97d48a 44S88i73m18o39n97i97k 3239743933305

O sankcionování hovoříte Vy. Téma bylo  dané - stát by mohlo přispívat na likvidaci autovraků. Toto řešení se mi zdá neskutečně hloupé, nic nepřinese a navíc stojí peníze - veřejné. Dvacet let starý vůz může mít pět nálepek z STK a přesto je na silnici reálně nebezpečnější. Jakou jinou než peněžní regulaci byste si představoval, když budete chtít mít jakž takž přijatelný vozový park z pohledu stáří.

Mimo zmiňované exhalace nevládne dvacetileté auto tak vysokou aktivní a pasivní bezpečností. S 20 let starým vozem se mnoha městech západní Evropy nesvezete - prostě nemůžete splnit požadavky na exhalace.

0/−1
17.1.2015 18:03

J65i57n70d26ř58i36c53h 90Š30k31o73p85e61k 4945801160475

no já nevím, kdo začal o sankcionování, ale já to nebyl "Kdyby zavedli daň z vozidla podle stáří a exhalací, je po vracích jedna dvě." Jestli není tohle sankcionování, tak nevím:-)

Mě nejde o vozový park, jehož nejvyšším a jediným parametrem je průměrné stáří. Úplně by stačilo, pokud by auta (bez ohledu na věk), která nesplňují technické podmínky pro provoz, neprošla STK a z provozu zmizela. A jestli bude jezdit 20 let staré zachovalé auto, je to mínus pouze pro majitele/dotyčného řidiče

Naposled se vás ptám, zda když souhlasíte se sankcemi za provoz starších aut (ve jménu ekologie), souhlasíte i s vyšší daní z nemovitosti s vyšší spotřebou energie (taky ve jménu ekologie)

Závěrem mi přijde maximálně pokrytecké řešit pár g zplodin starších vozů a zároveň obchodovat se státy typu Čína, kde ekologie je sprosté slovo a doprava zboží přes půl světa je o několik řádů škodlivější než provoz všech starších vozů na našich silnicích. Ale tohle by byl spíše námět pro politiky

0/0
17.1.2015 18:14

V35l87a94d54a 91S56i85m45o17n17i53k 3309973753255

Stáří není jediným parametrem, ale parametrem, který má nesporně velkou vypovídací schopnost.

Daně z nemovitostí neřeším, jelikož jsou v ČR ve srovnání se zahraničím tak malé, že nestojí za to se o nich bavit. U domu ale také  není podstatné stáří, ale lokalita. Není důvod spojovat danění aut s daněním domů.

To že mají v Čině ekologickou katastrofu nemusí nutně znamenat, že v Evropě musíme ausgerechnet mít stejně zdravé povětří, ne ?  Srovnání s Čínou je trochu nepatřičné.

Možná by Vás třeba mohlo zajímat kosmas.cz -

www.kosmas.cz/...skoda.../automobily-skoda-technicke-a-serizovaci-hod...

0/0
17.1.2015 18:45

V96l36a26d55a 58S84i23m19o49n61i16k 3289233253865

Omlouvám se, vložil jsem nesprávný odkaz. tady je informace, že nejde o pár kg exhalací .

portal.sda-cia.cz/clanky/.../2012-03-Tech_zprava_TUV_SUD-2012.pdf

0/0
17.1.2015 18:47

J55i43n26d91ř75i48c16h 34Š21k65o23p40e22k 4285451470105

něco odkazu chybí, nefuknční

0/0
17.1.2015 18:54

V32l96a70d64a 68S64i60m87o49n73i85k 3159393493675

Zkuste tohle ,druhý odkaz na titulní stránce hovoří o stáří aut, k němu je doplněná studie pdf. Myslím si, že RW TUV není žádná pofiderní instituce.

http://portal.sda-cia.cz/

0/0
17.1.2015 19:06

J31i91n29d96ř86i80c82h 49Š58k29o90p44e92k 4715821950305

článek jsem dohledal, otázkou je, jak moc spolehlivá jsou data od TUV, která víceméně z automprůmyslu žije a taky v jejím zájmu, aby životnost auta byla co nejmenší a oběh nových aut co nejrychlejší

0/0
18.1.2015 14:42

J26i68n27d90ř27i26c90h 73Š61k41o86p97e41k 4475151350725

podobnost s návrhem zdanění nemovitosti se snažím přiblížit rovněž s ekologickým postupem, který bude trestat majitele nehospodárných domů, stejně jako váš návrh má trestat staré automobily.......

k té Číně - opět nechápete souvislosti s lpíte pouze na textu, nikoli jeho myšlence. Je kravina snižovat emise v určitém objemu v EU, když díky přesunu výroby a podpoře obchodu s Čínou vzniknou emise např. o řád, dva vyšší, než je naše snížení

0/0
17.1.2015 18:50

V71l89a36d25a 49S23i51m23o30n15i48k 3729253943775

Přesun výroby by včera tam, dnes už je zase směr  nazpátek. A zítra zase jinak.

Chápu, co chcete říct, ale já nechci žít v Evropě plné smradu, když je možné a reálně dosažitelné  nastavit solidní standardy, které se budou stále zpevňovat. V tom  nevidím ani tak sankcionování jako spíš normální vývoj. Zkuste se podívat na tu studii zplodin a uvidíte, že opravdu nejde o zanedbatelné hodnoty.

0/0
17.1.2015 19:01

P90a88v84e23l 80O49d40r73a13z16i22l 6284519627590

IQ 132 nemáte ani ve snu. Stáří vozidla nic o jeho exhalacích nevypovídá. V Evropě je smrad prostě proto, že tu těch aut jezdí moc.

0/0
17.1.2015 23:15

V53l38a66d97a 20S15i92m10o28n14i49k 3149953843345

A z těch moc aut je hodně starých vraků. Podívejte se na http://portal.sda-cia.cz/ , ať nemlátíme prázdnou slámu.

0/−1
18.1.2015 9:56

P88a25v90e30l 50O58d29r22a91z32i59l 6624229437100

Podle exhalací klidně, podle stáří je to absurdní pitomost.

0/0
17.1.2015 23:12

V32l71a67d55a 60S29i86m38o79n79i83k 3919223623445

A jakpak by Škoda 120 plnila EURO5 ? Souvislost mezi stářím a exhalacemi tady nepochybně je, exaktně spočítaná a doložená.

0/−1
18.1.2015 9:58

J90i69ř17í 30E86r39b35e70n 1393464946187

Euro 5 mnohdy neplní ani deset let staré auto. Chcete tedy sešrotovat všechny ty superby, passaty, transity, mondea, vectry, focusy a xsary jen proto, že jsou "staré"?

Souvislost mezi stářím a exhalacemi je hodně volná, rozhodně není exaktně spočítaná. Kdyby to evropské homologační předpisy povolovaly, nacpu do zachovalé kastle Š120 motor 1,2 TSI / 77 kW, splním i Euro 6 a na dálnici budu všem ukazovat záda ;-D

0/0
19.1.2015 9:53

J53i16ř86í 55G39a86l83a14m26b41o37š 8398726683382

To se cikáni pomějí.:-P

+1/0
15.1.2015 19:42

J61i49ř70í 73D37v98o38ř87á67k 5928153238220

Další verze "šrotovného ".Nikde to nepřineslo prakticky nic dobrého , ale u nás se to změní.

+2/0
15.1.2015 19:16

P91a46v95e26l 23D34e77n84k 9738913379616

No majitelé vrakovišť si tak mužou stěžovat.... z auta co tam necháte za dax, očešou náhradní díly, které dobře zpeněží a že jich tam je, poté ještě zbyde hromada plechu, cena 1 kg železa je asi 5kč . Pokud z vraku vymontuju např. převodovku + jiné díly a prodám ji na inzerát, na vrakáči mi zgarba na kterém i tak vyrýžují nechcou vzít, jak je to možné ?? Asi malý zisk ..

+6/0
15.1.2015 18:39

B35o77ř40e73k 37Ž78a90n23d69a 1960186889756

Někdy před deseti lety se na vrakovišti prodávaly díly na Favorit a Felicii kolem 1000 Kč za kus : světlomet přední za 1000 Kč, zadní 500 - 1000 Kč, převodovka nebo kompletní topení z Felicie 1000 - 2000 Kč, karburátor Ecotronic 500 - 1000 Kč, dveře boční 500, dveře zadní 1000 - 2000 Kč.

+1/0
15.1.2015 20:31

A30u79g53u76s98t 86F46o81r70m90á34n94e40k 6225589440596

Šrotovné už tady bylo, ale Kalousek to zatrh.

0/0
15.1.2015 18:38

M76i75c77h46a75l 73K60o57z92d64e36r32k97a 4310485871

Zase se řeší zbytečný hovadiny. :-(

Vozový park je u nás v mnohem lepším stavu než silnice, školství, zdravotnictví... A navíc se reguluje sám, není vůbec potřeba do něj zasahovat.

A pořád do toho budou šťourat, do skutečných problémů se jim asi nechce, byla by s tím práce.

+9/0
15.1.2015 17:55

P36e47t14r 96M40i95c91h49a25l 2530174481492

To už budou zase nějaké volby? 8-o

0/0
15.1.2015 17:23

J42i47n77d63ř35i46c41h 23Š97k82o14p78e25k 4515921800555

trochu rozpor, ne ? ;-D

    "Stát by mohl v blízké době začít vyplácet majitelům autovraků příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by se mohla pohybovat kolem 3000 až 5000 korun za auto"

   

    "Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic"

Tak bude stát platit za to,že si uklidím ze zahrady zbytek auta nebo že člověk nechá sešrotovat fuknční, ale starší auto ?

+1/0
15.1.2015 17:17

J48a91k13u55b 52Š85a21f40a61n45d78a 7845957591301

Asi za trvalé vyřazení, ne? Píšou o odstranění ze silnic, vaše zahrádka je nezajímá.

0/−1
15.1.2015 19:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.