Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát by mohl začít vyplácet příspěvek za likvidaci autovraků

Stát by brzy mohl začít majitelům autovraků vyplácet příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by mohla být tři až pět tisíc korun za auto. Uvedl to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít připomínkovým řízením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11i81n43d87ř86i50c15h 56Š51k56o74p30e22k 4955361410515

řek bych, že nazvat auto vozidlech s ukončenou životností lze tehdy, když ho není možné opravit (rozsah poškození nebo nedostupné ND), ale určitě to není označení pro auto se stářím X let, kde hodnotu X vymyslí od stolu nějaký bruselský či český úředník

0/0
17.1.2015 16:30

J35i60ř11í 94E20r84b53e39n 1663534946897

Nevím, zda rozdýcháte to, že "vozidlo s ukončenou životností" je terminus technicus zavedený Směrnicí EP č. 2000/53 ;-)

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?qid=1421508809037&uri=CELEX:32000L0053

Vozidlem s ukončenou životnosí je vozidlo, které naplňuje definici odpadu. Není tím myšleno vozidlo dosáhnuvší nějakého stáří. Dobová vozidla, to znamená historická vozidla nebo vozidla se sběratelskou hodnotou nebo určená pro muzea, která jsou udržovaná řádným způsobem slučitelným s ochranou životního prostředí buď v provozuschopném stavu, nebo rozebrané na součásti, nejsou zahrnuta v definici odpadu.

0/0
17.1.2015 16:39

J58i53n22d54ř85i17c64h 69Š47k37o94p67e69k 4305441910155

vždyť to víceméně píšu, označení vymyšlené nějakým úředníkem. Je zajímavé, že vozidlo, které naplňuje definici odpadu, je spíše autovrak, přičemž autovrak je nepojízdné vozidlo, nikoli jakékoli starší auto v provozu

0/0
17.1.2015 16:51

J89i47ř85í 15E32r77b26e48n 1313164716587

No ano, a vrak je de facto i de iure odpadem.

0/0
17.1.2015 20:59

J44i56ř83í 61E61r61b97e31n 1173664206297

Nápad na první pohled dobrý, na druhý už ne. Pokud už dnes vrakoviště vyplácejí majitelům za autovrak peníze, pak je státní příspěvek zbytečný. Povede to akorát k tomu, co se dělo v Německu nebo na Slovensku: do šrotu šly velice zachovalé favority, nablýskané stodvacítky a semtam nabouraná felicie... Třeba za tohle auto by milovník zaplatil víc než ten vrakáč: https://www.youtube.com/watch?v=cOLTheOzbSs

Skutečné vraky ze silnic odstraní jen a pouze přísný inspektor na STK. Pokud je auto zachovalé, svítí, brzdí, nekouří, netrčí z něj rez, je ho hloupost šrotovat.

0/0
17.1.2015 16:28

J76a80r86o33m15í36r 49K63r18á47l 4600629574149

Nejekologičtější auto je to, které se nemusí vyrobit.  Ale ona lobby výrobců je silná. :-/

+1/0
16.1.2015 9:15

J52i30ř43í 38E47r84b58e97n 1883924476837

Na druhou stranu - kdyby neměli zákazníky, tak nemají co a proč vyrábět. Normální člověk se auta zbavuje tehdy, když ho nepotřebuje, když mu nevyhovuje (velikostí apod.) nebo když je rozumným způsobem neopravitelné. Ne, že si budu kupovat každých osm měsíců nové jen proto, že je na něj úžasná televizní reklama jako na tablet či mobil :-)

+1/0
17.1.2015 16:31

J17a68n 82K92r83p81e80c 5756843554952

proc by mel stat platit za sesrotovani auta? to ma nekoho motivovat aby sve funkcni auto, ktere provozuje zrejme proto ze na lepsi nema anebo ho ma rad, sesrotuje koupi si novejsi? provozovatle vrakovist nadavaji ze je jich moc a musi za vraky lidem platit, no to je fakt hruza ze se musi chovat trzne v konkurecnim prostredi. to je zase takova hovadina jako s prevody vozidel a ekologickou dani...

+5/0
16.1.2015 8:26

R38o24m25a78n 31Š93í35m18a 9331974145571

To aby jsme otevreli nejaka nova autovrakoviste, protoze ty stavajici budou naslapany. Jak znam cechacka, tak padne tak 2-3 sesrotovany auta na hlavu. Uz vidim, jak vzdoste obchod s autovraky....koupim za litr, dostanu 5x tolik.

0/0
16.1.2015 7:05

I54v10a72n 37S71o44t 6279824976408

lobisti máte u mně jedničku s hvězdičkou

+1/−1
16.1.2015 6:04

P66a52v42e94l 35M54o76r80a76v38e67c 3742469982328

Nevíte o nějakém levném starém autě? Rád bych jej koupil, počkal si až ten deilní zákon začne platit, a za zlikvidování auta bych dostal dvojnásobek od státu.

Co je to za nesmysl, dávat peníze lidem za to, že po sobě uklidí? To je jako dávat pejskařům pětikorunu za každé lejno co po svém mazlíčkovi seberou..

+2/−2
15.1.2015 23:04

J68i78ř75í 93P67u39d59i18l 8640358473828

;-€ Příští rok bude renda Vuž veteránem,tak ho přeci za tak mrzký peníz nesešrotuju !! Ten ještě najezdí km !! ;-D

+1/0
15.1.2015 20:25

V18l52a13d50a 37S23i40m83o58n36i88k 3989983633555

Kdyby zavedli daň z vozidla podle stáří a exhalací, je po vracích jedna dvě. A ještě mne jako poplatníka to nebude nic stát.

+2/−5
15.1.2015 20:13

F27r37a29n86t35i35š38e49k 74N48o16v13o72t37n91ý 3334405108161

nejste podnikatel s komunistickou minulostí, normální člověk tohle neřekne.

+2/−2
15.1.2015 22:31

V93l71a33d34a 26S46i33m68o47n20i52k 3869943673745

Vy jste docela vtipný. Ne, nejsem podnikatel s komunistickou minulostí. Pro Vaši informaci - je celých 25 let po změně režimu, co máte pořád s těmi komunisty?  

Takže Vy raději necháte stat zaplatit z peněz poplatníků šrotovné, namísto abyste majitele těch vraků domutil pomocí jejcih vlastních peněz, aby se postarali o likvidaci.

+2/−1
16.1.2015 9:03

P90a37v16e59l 57M81o24r62a74v88e16c 3362219302438

To víte, když dojdou argumenty, nastupují osobní inektivy. Ideálně takové obecné typu "zloděj", "modropták" nebo "komunista" ;-D.

Takové trolly je nejlepší ignorovat, aspoň duševně..

+1/0
16.1.2015 9:42

P65a67v98e56l 61M54o13r93a69v87e12c 3682119642948

R^R^R^

0/0
16.1.2015 9:41

J29i17n14d62ř86i41c13h 93Š55k45o89p19e70k 4515571260415

ona taková daň z nízkého IQ by byla v případě některých taky docela významná výdajová položka, že Simonik ;-D

0/0
17.1.2015 16:35

V36l88a19d30a 36S68i27m52o45n33i21k 3899683793545

Není mi známo, že 132 by byla nízká hodnota. Mně by úplně stačilo, kdybyste se namísto hloupoučkých invektiv pustil do nějaké argumentace a sdělil mi, co je na mé úvaze špatně. Obzvláště, když toto schéma je ověřené a funguje. Máte slovo...

0/0
17.1.2015 16:55

J61i20n92d85ř29i16c67h 55Š33k64o14p10e25k 4645921320285

132 tvrdíte vy......

Ale k věci, neexistuje žádný fakt, že starší auto opotřebovává infrastrukturu více než nové (první důvod, že rozdílné zdanění je nesmysl)

Pokud zahrneme i vliv na ŽP, je zde vyšší o něco vyšší spotřeba starších aut (díky tomu majitel odvede více na spotřební dani, majitel je již trestán) a o něco vyšší exhalace starších aut nevyrovnají emise vzniklé výrobou nového (pokud by se např. nařídilo, že max. věk vozidla pro provoz může být 10 let). Samozřejmě novější auto jsou náchylnější na poruchy řešené nikoli opravou problémového dílu, ale spíše jeho výměnou. Výroba ND taky nese nějakou ekologickou stopu

Dle vaší zvrácené logiky by po zdanění automobilů dle stáří mělo následovat zdanění obyvatel dle stáří spotřebičů, které doma využívají (starší sice více vydrží, nechají se opravit, ale spotřebují o něco více elektřiny) a úprava daně z nemovitosti dle její energetické spotřeby.

Co říkáte na toto ?

+1/0
17.1.2015 17:07

V40l84a36d74a 75S85i98m79o45n44i44k 3949783813655

Netvrdím, že starší auto opotřebovává více  infrastrukturu. Je ovšem prokazatelně horší v exhalacích, spotřebách PHM a také podstatně horší v parametrech bezpečnosti. Střet Š 120 a moderního vozu stejné velikosti má ve Š 120 fatální následky.  Nové auto je kvalitativně také někde jinde, když dodavatelé předvádějí  kvalitu na úrovni 5 pp. Tolik k poruchám. Za posledních ca 15 let jsem vystřídal ca 9 aut, s každým nájezd do 120-140k km. Problémy veškeré žádné.   A jak říkám, je to model fungující, vyzkušený ... jednoduchý fiskální efekt způsobuje, že zvláště staré diesely jsou ve velkém prodávány do Čech, kde na jednoduchou eliminaci nebezpečných vraků a šrotů ze silnic ještě nepřišli. nevím přesně , ale myslím, že stáří českého parku je někde okolo 14,5 roku. Průměr , takže jsou v něm všechny nové vozy. Ta druhá strana spektra je tragédie, která už skutečně do provozu nepatří.

0/−1
17.1.2015 17:19

V75l19a64d19a 41S63i39m22o29n30i62k 3959713633275

5 ppm

0/0
17.1.2015 17:20

P37a80v39e88l 71O38d93r27a86z43i17l 6864489707330

Jestli vám dodavatelé dodají 5 kvalitních dílů z milionu, tak byste asi měli celé oddělení nákupu nechat popravit:-P

0/0
17.1.2015 23:14

V20l37a85d32a 44S48i54m38o23n86i75k 3549243543545

Pane Odrazile, budete se divit, ale ono je to naopak - 5 neshodných z milionu.

0/0
18.1.2015 9:54

J32i12n18d81ř27i17c24h 48Š92k93o47p25e46k 4315961550515

exhalace souvisí se spotřebou PHM, takže za ně již majitel auta platí.

Otázka bezpečnosti jde taky pouze k tíži majitele/provozovatele

Pokud se jednalo o nové či zánovní auto, nájezd který uvádíte musí auto zvládnout naprosto bez zásadních oprav a investic

Komu vadí starší diesel 1,9 bez turba či s ním ? Majiteli určitě ne, protože vzhledem ke kvalitně PHM je to zlatý motor (mnohem lepší než moderní, papírově lepší nízkoobjemové motory)

Politici nemůžou čekat, že když v ČR jsou (částečně i jejich nečinností) západoevropské ceny a východoevropské platy, tak se bude vozový park měnit tak rychle, že průměr bude 10 let či ještě méně,

Pokud jste příznivcem trestání někoho za to, že nemá peníze na nový vůz, prosím vaše vyjádření i k úpravě dalších daní (v mé první odpovědi). Ale tipuju, že budete souhlasit

+1/0
17.1.2015 17:31

V39l49a10d39a 91S90i89m30o13n50i94k 3579793433325

Nemám rád čoudící, nebezpečné a neudržované hromady šrotu na silnici. Tím se lišíme. S nebezpečností nemáte až ta úplně pravdu, protože na zdravotní péči těžce zraněným platíte i vy nemalé částky. Nemůžu za to, že průměrná mzda v ČR je €900, ale ani to nic nemění na situaci, že vozy, zcela neodpovídající dnešnímu provozu, patří do muzea, do stodoly  nebo do šrotu.

Nechci se s Vám přít o jiné daně. Jenom říkám, že namísto toho, aby stát platil někomu  sešrotování auta ( šrotovné v jiné podobě už tu bylo v roce 2009 a nic zásadního nepřineslo) , má raději regulovat stáří parku  tak, aby nemusel nic platit a účelu bylo dosaženo. To je celé.

0/−1
17.1.2015 17:46

J50i44n28d88ř47i27c19h 84Š75k43o88p17e70k 4655431690905

směšujete rozdílné věci, ale to se při obhajově populistických rozhodnutí stává

Nikde nepíšu, že mám rád nebezpečná auta, která svým technickým stavem nepatří do provozu. Vy souhlasíte se sankcionováním vozidel jen dle roku výroby, ne technického stavu. Dovolím si tvrdit, že 20 let staré auto, které najede ročně pár stovek km je v mnohem lepším stavu než pár let staré auto s půlmilionem km na tachometru.

Vozy, které svým stavem nesplňují podmínky pro provoz na silnici nepatří, ale podmínky pro provoz na silnici se řídí trochu jinými věcmi, než je rok výroby

0/0
17.1.2015 17:50

V48l54a48d10a 42S86i95m18o83n93i41k 3459623463415

O sankcionování hovoříte Vy. Téma bylo  dané - stát by mohlo přispívat na likvidaci autovraků. Toto řešení se mi zdá neskutečně hloupé, nic nepřinese a navíc stojí peníze - veřejné. Dvacet let starý vůz může mít pět nálepek z STK a přesto je na silnici reálně nebezpečnější. Jakou jinou než peněžní regulaci byste si představoval, když budete chtít mít jakž takž přijatelný vozový park z pohledu stáří.

Mimo zmiňované exhalace nevládne dvacetileté auto tak vysokou aktivní a pasivní bezpečností. S 20 let starým vozem se mnoha městech západní Evropy nesvezete - prostě nemůžete splnit požadavky na exhalace.

0/−1
17.1.2015 18:03

J14i51n17d47ř71i84c34h 97Š22k39o25p62e58k 4115811580465

no já nevím, kdo začal o sankcionování, ale já to nebyl "Kdyby zavedli daň z vozidla podle stáří a exhalací, je po vracích jedna dvě." Jestli není tohle sankcionování, tak nevím:-)

Mě nejde o vozový park, jehož nejvyšším a jediným parametrem je průměrné stáří. Úplně by stačilo, pokud by auta (bez ohledu na věk), která nesplňují technické podmínky pro provoz, neprošla STK a z provozu zmizela. A jestli bude jezdit 20 let staré zachovalé auto, je to mínus pouze pro majitele/dotyčného řidiče

Naposled se vás ptám, zda když souhlasíte se sankcemi za provoz starších aut (ve jménu ekologie), souhlasíte i s vyšší daní z nemovitosti s vyšší spotřebou energie (taky ve jménu ekologie)

Závěrem mi přijde maximálně pokrytecké řešit pár g zplodin starších vozů a zároveň obchodovat se státy typu Čína, kde ekologie je sprosté slovo a doprava zboží přes půl světa je o několik řádů škodlivější než provoz všech starších vozů na našich silnicích. Ale tohle by byl spíše námět pro politiky

0/0
17.1.2015 18:14

V16l34a65d41a 87S83i49m11o40n91i39k 3429253533405

Stáří není jediným parametrem, ale parametrem, který má nesporně velkou vypovídací schopnost.

Daně z nemovitostí neřeším, jelikož jsou v ČR ve srovnání se zahraničím tak malé, že nestojí za to se o nich bavit. U domu ale také  není podstatné stáří, ale lokalita. Není důvod spojovat danění aut s daněním domů.

To že mají v Čině ekologickou katastrofu nemusí nutně znamenat, že v Evropě musíme ausgerechnet mít stejně zdravé povětří, ne ?  Srovnání s Čínou je trochu nepatřičné.

Možná by Vás třeba mohlo zajímat kosmas.cz -

www.kosmas.cz/...skoda.../automobily-skoda-technicke-a-serizovaci-hod...

0/0
17.1.2015 18:45

V79l51a75d66a 24S35i32m29o63n30i49k 3879133713425

Omlouvám se, vložil jsem nesprávný odkaz. tady je informace, že nejde o pár kg exhalací .

portal.sda-cia.cz/clanky/.../2012-03-Tech_zprava_TUV_SUD-2012.pdf

0/0
17.1.2015 18:47

J59i81n22d81ř98i55c22h 74Š71k63o32p96e69k 4535411680785

něco odkazu chybí, nefuknční

0/0
17.1.2015 18:54

V23l70a31d77a 59S15i91m32o79n11i46k 3779673443615

Zkuste tohle ,druhý odkaz na titulní stránce hovoří o stáří aut, k němu je doplněná studie pdf. Myslím si, že RW TUV není žádná pofiderní instituce.

http://portal.sda-cia.cz/

0/0
17.1.2015 19:06

J97i67n58d78ř60i13c71h 41Š34k39o11p93e59k 4135351580195

článek jsem dohledal, otázkou je, jak moc spolehlivá jsou data od TUV, která víceméně z automprůmyslu žije a taky v jejím zájmu, aby životnost auta byla co nejmenší a oběh nových aut co nejrychlejší

0/0
18.1.2015 14:42

J87i79n18d88ř11i21c81h 32Š16k88o75p74e20k 4375931950875

podobnost s návrhem zdanění nemovitosti se snažím přiblížit rovněž s ekologickým postupem, který bude trestat majitele nehospodárných domů, stejně jako váš návrh má trestat staré automobily.......

k té Číně - opět nechápete souvislosti s lpíte pouze na textu, nikoli jeho myšlence. Je kravina snižovat emise v určitém objemu v EU, když díky přesunu výroby a podpoře obchodu s Čínou vzniknou emise např. o řád, dva vyšší, než je naše snížení

0/0
17.1.2015 18:50

V45l71a84d81a 88S28i20m98o88n52i29k 3139963713765

Přesun výroby by včera tam, dnes už je zase směr  nazpátek. A zítra zase jinak.

Chápu, co chcete říct, ale já nechci žít v Evropě plné smradu, když je možné a reálně dosažitelné  nastavit solidní standardy, které se budou stále zpevňovat. V tom  nevidím ani tak sankcionování jako spíš normální vývoj. Zkuste se podívat na tu studii zplodin a uvidíte, že opravdu nejde o zanedbatelné hodnoty.

0/0
17.1.2015 19:01

P75a86v68e78l 63O52d18r66a47z96i37l 6954819647590

IQ 132 nemáte ani ve snu. Stáří vozidla nic o jeho exhalacích nevypovídá. V Evropě je smrad prostě proto, že tu těch aut jezdí moc.

0/0
17.1.2015 23:15

V28l72a10d63a 24S89i85m33o16n89i89k 3779113313385

A z těch moc aut je hodně starých vraků. Podívejte se na http://portal.sda-cia.cz/ , ať nemlátíme prázdnou slámu.

0/−1
18.1.2015 9:56

P12a13v91e14l 96O44d49r35a27z34i91l 6624289437910

Podle exhalací klidně, podle stáří je to absurdní pitomost.

0/0
17.1.2015 23:12

V89l23a27d34a 92S10i39m96o18n62i84k 3109443713725

A jakpak by Škoda 120 plnila EURO5 ? Souvislost mezi stářím a exhalacemi tady nepochybně je, exaktně spočítaná a doložená.

0/−1
18.1.2015 9:58

J62i39ř65í 26E68r34b92e89n 1603614836337

Euro 5 mnohdy neplní ani deset let staré auto. Chcete tedy sešrotovat všechny ty superby, passaty, transity, mondea, vectry, focusy a xsary jen proto, že jsou "staré"?

Souvislost mezi stářím a exhalacemi je hodně volná, rozhodně není exaktně spočítaná. Kdyby to evropské homologační předpisy povolovaly, nacpu do zachovalé kastle Š120 motor 1,2 TSI / 77 kW, splním i Euro 6 a na dálnici budu všem ukazovat záda ;-D

0/0
19.1.2015 9:53

J74i46ř89í 96G33a15l71a97m98b64o83š 8968446123722

To se cikáni pomějí.:-P

+1/0
15.1.2015 19:42

J93i95ř44í 58D48v89o54ř60á39k 5338623278320

Další verze "šrotovného ".Nikde to nepřineslo prakticky nic dobrého , ale u nás se to změní.

+2/0
15.1.2015 19:16

P65a29v37e72l 41D26e16n31k 9708713879766

No majitelé vrakovišť si tak mužou stěžovat.... z auta co tam necháte za dax, očešou náhradní díly, které dobře zpeněží a že jich tam je, poté ještě zbyde hromada plechu, cena 1 kg železa je asi 5kč . Pokud z vraku vymontuju např. převodovku + jiné díly a prodám ji na inzerát, na vrakáči mi zgarba na kterém i tak vyrýžují nechcou vzít, jak je to možné ?? Asi malý zisk ..

+6/0
15.1.2015 18:39

B39o10ř74e62k 74Ž80a28n33d32a 1300946639266

Někdy před deseti lety se na vrakovišti prodávaly díly na Favorit a Felicii kolem 1000 Kč za kus : světlomet přední za 1000 Kč, zadní 500 - 1000 Kč, převodovka nebo kompletní topení z Felicie 1000 - 2000 Kč, karburátor Ecotronic 500 - 1000 Kč, dveře boční 500, dveře zadní 1000 - 2000 Kč.

+1/0
15.1.2015 20:31

A34u83g84u90s38t 67F10o51r53m74á43n44e55k 6335139840656

Šrotovné už tady bylo, ale Kalousek to zatrh.

0/0
15.1.2015 18:38

M71i34c71h70a70l 59K54o85z76d57e80r97k98a 4420985411

Zase se řeší zbytečný hovadiny. :-(

Vozový park je u nás v mnohem lepším stavu než silnice, školství, zdravotnictví... A navíc se reguluje sám, není vůbec potřeba do něj zasahovat.

A pořád do toho budou šťourat, do skutečných problémů se jim asi nechce, byla by s tím práce.

+9/0
15.1.2015 17:55

P18e24t91r 32M46i79c43h30a76l 2860554981292

To už budou zase nějaké volby? 8-o

0/0
15.1.2015 17:23

J39i34n94d29ř46i63c32h 39Š53k62o22p34e46k 4525901510705

trochu rozpor, ne ? ;-D

    "Stát by mohl v blízké době začít vyplácet majitelům autovraků příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by se mohla pohybovat kolem 3000 až 5000 korun za auto"

   

    "Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic"

Tak bude stát platit za to,že si uklidím ze zahrady zbytek auta nebo že člověk nechá sešrotovat fuknční, ale starší auto ?

+1/0
15.1.2015 17:17

J75a10k45u24b 24Š87a92f43a35n54d38a 7505937721971

Asi za trvalé vyřazení, ne? Píšou o odstranění ze silnic, vaše zahrádka je nezajímá.

0/−1
15.1.2015 19:30







Najdete na iDNES.cz