Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Motory GM ušetří až 15 % paliva. Válce se budou vypínat „náhodně“

Divize GM Ventures investovala v roce 2012 do malé společnosti Tula Technology a teď chce z této investice sklízet ovoce. Do praxe zavede systém dynamického vypínání válců, který Tula od počátku své existence vyvíjí a v souvislosti s ním již získala řadu patentů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J28i51n72d56ř14i90c78h 56Š78k96o84p77e85k 4905361810985

jak koukám, bude asi nutné koupit auto s atmosférickým benziňákem a ještě jeden totožný do zásoby, kdyby první odešel a věřit, že než se porouchají oba, EU klekne

0/0
6.2.2015 18:18

J26i15ř62í 55S11c12h49w76a61c97h 8568564658336

historie vypínání válců je stará cca 30 let, hlavní roli v ní hrály firmy z USA a Japonska a kromě současné aktivity VW to s EU nemělo nic společného. V podstatě šlo a jde o vývoj technologie na omezení spotřeby velkých motorů (6-8 válců)....a dělo a děje se to (hlavně) na autech pro jiné než evropské trhy, dost často v kombinaci s variabilním časováním proti kterému coby potencionálnímu "kurvítku" (motor s ním je určitě složitější) nikdo neřekne ani popel....

0/0
7.2.2015 23:40

J60a16n 48G64a62z92d48a 6662628683447

Nepřijde mi to jako příliš dynamické a sofistikované řešení. Z čistě technického hlediska za toto považuji hybridný systémy např. u Toyoty, kdy menší spalovací motor běží v optimálním zatížení a při akceleraci a potřebě větší síly si pomůže hybridním elektromotorem integrovaným se startérem, alternátorem a vlastně i tlumičem torzních kmitů a spojkou. Tohle by byla už pouze třešnička na dortu. Nicméně lidé kupují rádi auta s velkým motorem nikoliv z technických pohnutek, ale kvůli zvuku a možná nějakým pocitům. Pro tohle podobný systém "stačí".

0/0
6.2.2015 15:15

P61e88t92r 89L22a92n12d33a 1399390345734

Použití před zatáčkou může náklady ještě navýšit ;-)

0/0
5.2.2015 20:23

P24e26t49r 32H78o52m92o31l10á22č 1721347706466

Titulek je klamavý, válce nevypínají náhodně, článek přece sám uvádí, že válce vypínají podle momentálně nejvýhodnějšího stavu, tedy zřejmě podle jakéhosi algoritmu, který hledá v daný okamžik válec nejvhodnější pro vypnutí. Nejzajímavější by tedy bylo vědět, podle jakých kritérií ten algoritmus pracuje.

Tohle je jakési řešení fyzikálního faktu, že spalovací motor pracuje nejúčinněji pouze blízko otáček max.zatížení, je to ryze technický problém, to není politika ani nějaká "kurvítka" jak nám někteří sugerují.

+1/0
5.2.2015 14:47

M35a73r88t60i59n 52L93ž21i49č23a55ř 9865487152544

Tak nejlepší by bylo podle zahřátí válců, pokud by bylo zahřátí nadměrné "přepne" na méně vytížené a zahřáté

0/0
5.2.2015 15:07

R33o36b92e35r42t 34M48r23o69c68z24k68o46w43s48k25i 7688280759664

Pokud výrobní a provozní náklady budou nižší než daná úspora a bude to fungovat naprosto spolehlivě tak jedině R^

0/0
5.2.2015 14:34

L37u44k78á79š 81O79m13á75č35k76a 5901134861766

Daleko příjemnější řešení, než jezdit v Evropě s litrovými vozítky se zvukem zahradní sekačky.

0/0
5.2.2015 14:15

M75a85r78t97i38n 21K85a60r28á90s45e82k 1578764119964

Snižování emisí za cenu zmrvených jízdních vlastností, nižší spolehlivosti, dražší výroby i servisu, mě jaksi neláká a tohle vypadá dost podobně nesmylsně, jako start-stop systém. Jen to nemrví baterku a startér, ale samotný motor. Už se těším až se to začne kazit. Technici v Opelu mi nebyli schopni opravit kolísající volnoběh ani na běžném dieselu s elektronickým vstřikem. Asi spíš zaplatím až 15% paliva. což v praxi znamená reálně tak polovinu, než mít v autě další zbytečné kurvítko. Jo možná když tam nebudou cpát zbytečnosti, bude auto lehčí a uspoří těch reálných 8% taky.

+4/0
5.2.2015 14:04

M86i67l71a47n 26L88i57n23h52a61r30t 8714866927766

V Německu se prý mezi řidiči traduje, že z každého auta je nakonec Opel...;-)

0/0
8.2.2015 18:45

J20i81ř68í 66S62c45h69w89a63c80h 8758254868446

tohle jízdní vlastnosti až tak nemrví, když je výkon potřeba tak se nic nevypíná. Je to snaha řešit spotřebu hlavně u velkých motorů, kde dochází k "absurdnímu" jevu, že čím pomaleji auto jede, tím více žere. Takže např. 6.0/V8 má spotřebu na dálnici cca 8 l a ve městě 15-20. Vypnutím válců tehdy, kdy není potřeba výkon, tedy např. ve městě může spotřeba klesnout i o dost více jak 15% a v kombinované spotřebě to pak může udělat těch 15%.;-)

0/0
8.2.2015 20:21

M98a32r35t74i37n 89K33a40r49á59s86e38k 1658554759904

U velkých motorů dochází k tomu, že režijní spotřeba toho motoru, která je samozřejmě vyšší než u motoru malého, se při nízkých otáčkách a nízkém požadavku na výkon víc projevuje, ale vypínáním válců se to řeší jen velmi omezeně. Stále se musí honit stejné množství vody aoleje, točit stejná ložiska, tlačit a tahat stejný počet pístních kroužků a jestli jsem pochopil, tak ty vypnuté válce ani nebudou v nějakém dekompresním režimu, aby nekladly odpor. Takže jediná reálná úspora je, že bude probíhat optimálnější spalování, kdy do aktivího válce půjde objem zápalné směsi. který se víc blíží optimálnímu množství. Nezdá se mi že by v e spotřebě byl takový rozdíl u motorů. které se dneska běžně montují v amerických autech. Ony už taky nehýří počtem válců ani počtem litrů.

0/0
9.2.2015 9:28

J24i73ř35í 23S34c11h87w19a47c61h 8268774188666

dekompresní režim by asi nebyl optimální kvůli ztrátám při nasátí a vytlačení vzduchu do a z válce. Při uzavřených ventilech sice stlačovaný vzduch klade odpor, ale při zpětném pohybu tuto energii dostane zpět jako z pružiny.

0/0
9.2.2015 10:04

M50a72r69t78i53n 39K94a96r58á13s53e79k 1418184789344

To ano, ale zase ojnice když jde na volno, bude mít na čepu i klice menší valivý nebo kluzný odpor. Nepočítal jsem to, ani bych nevěděl jak, ale když startuju ruční klikou motor který má možnost dekomprese, tak pokud jej startuju bez stisknuté dekompresní páky, jde výrazně víc ztuha, i když už první stlačení překonám. U aut a moderních motorů to možná bude jiné. Nedokážu posoudit.

0/0
9.2.2015 10:26

M79a24r23e72k 66S12ý89k72o19r96a 9433250366756

Tohle především ukazuje nesmyslnost dnešních patentů, kdy si můžete patentovat kdejakou kravinu, která je přitom jen důsledkem klasické konstrukce a optimalizace. Kravinu, kterou "vymyslí" každý, kdo se do  problému jenom lehce ponoří. Typicky: "Hele Franto, když mi motor pojede jen na pět válců místo šesti a nepustím do šestého palivo, snížím výkon, ale ušetřím víc, než kdybych všechny válce jen škrtil, je to tak?"

"Asi jo Pepo, můžem to zkusit změřit na motorové stolici"

"No jo, ale když budeme vypínat furt stejný válec, tak se ostatní opotřebují a tenhle se skoro furt fláká, navíc to bručí jaksi nepříjemně, Franto"

"No tak Pepo vypínej ty válce pořád dokola, opotřebuješ je stejně"

"Jo, to jo, ale pořád to má jakousi divnou harmonicku frekvenci, když je přepínám prvidelně dokola"

"No tak tam Pepo hoď elektroniku, která to bude vypínat náhodně, ale přitom rovnoměrně. Všechny válce se budou opotřebovávat stejně a divná harmonická ve zvuku zmizí."

"Jasně Franto, klasika, tohle si musíme honem utíkat patentovat".

+1/0
5.2.2015 12:15

L72u54k32á81š 19K24o67h86o11u46t 7958264252319

no vidíte... je to táááák jednoduché.... že jste nebyl první kdo to vymyslel. Už jste mohl být milionář. Vím, vím jste to na ten patentový úřad prostě jen nestihl doběhnout...

Ono to bude asi trošku složitější že?

+5/0
5.2.2015 12:22

M68a54r68e79k 39S23ý81k11o63r44a 9103470816956

Samozřejmě že ta realizace je složitější. Jenže té se patent netýká. Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý. Jen s tím prostě nebude utíkat na patentní úřad, když ví, že by se do té následné realizace stejně nepouštěl. Jen by marnil prachy.

Ovšem jsou tu firmy, které se už na tento "byznys" vrhají. Takzvaní patentní trollové. Přesně takhle kombinují jednoduché postupy do "složitějších" a tipují které z nich stojí za to patentovat i když je sami realizovat nebudou. Prostě jen prodají licenční práva nějaké bohatší firmě, co už to realizuje a má tu smůlu, že i když si na tu myšlenku samozřejmě logicky přišla sama taky, musí si koupit licenci na to samé od patentového trolla.

+2/0
5.2.2015 12:30

L68u55k94á78š 69K81o39h98o56u59t 7978644652919

Ta bohatší firma, ale měla stejné tržní podmínky a mohla daný vynález patentovat taktéž.... to že to neudělala či danou myšlenku nerozvíjela je jejich problém...

btw. si myslím, že cena výzkumů je někdy značná a tak i velké společnosti mohou vydělat více na tom, že si licencují technologii než kdyby se snažili jí sami vyvinout. Při vývoji třetí stranou se náklady na výzkum rozmělní na více firem které si danou technologii patentují. Pokud vyvíjíte sám, nesete plnou tíhu nákladů a musíte k tomu mít odpovídající prodeje. a nebo můžete také dál licencovat, ale v tom případě stále nesete riziko pokud si to od vás nikdo nekoupí.

Vzato kolem a kolem myslím si, že licencování technologií je pro mnoho firem jednoduše výhodnější.

0/0
5.2.2015 12:41

M22a75r76e49k 86S67ý13k64o38r63a 9853230936716

To, kdy máte potřebu začít danou myšlenky vyvíjet souvisí s prioritami i stupněm rozvoje a potřeb okolní společnosti. Tady mluvím opravdu o logických jednoduchostech, které jen tak slepí student na seminárce pro bohatou firmu, která to dá patentovat třeba jen tak, pro strýčka příhodu a ostatním stopne vývoj.

Tohle můžete sledovat u vývoje 3D tiskáren. Kdysi dávno spoustu zcela logických "otrocky postupných následných technologií" patentovala jedna firma jen proto, že v té oblasti konstruovala tiskárny pro svého zákazníka a prostě to ještě neměl nikdo jiný patentováno. Spousta jednoduchých, jasných kravin, třeba že prostor, kde vzniká výrobek musí být udržován zahřátý, aby nedošlo ke smršťování. Dnes 3D tisk zajímá spoustu jiných zákazníků, už to není minoritní obor, přichází tedy spousta nových výrobců a stále naráží na ty "otrocké patenty", které má ta jedna, co měla štěstí, že začala o trošičku dřív. A doba trvání "otrockého patentu" dvacet let je pořádný klacek pod nohy.

A ta první firma se často k té cestě dostane jednoduše tak, že třeba ten vývoj dostane zaplacený z nějaké státní organizace (klidně třeba NASA), a to logické řešení problémů si už patentuje kus po kusu, aby zablokovala cestu případné konkurenci.

0/0
5.2.2015 12:58

L89u87k81á70š 42K70o27h54o50u27t 7568424912699

to ale není věcí firmy která si to patentovala... využila své právo, které jí dává nějaká zákonná úprava. Kterákoliv jiná firma/člověk mohl/a udělat totéž...

Pokud jde o nějaký vágní patent, pak ano je to problém ale v podstatě tím že je vágní a hodně obecný obvykle není problém změnit jeden detail a už se na to nevztahuje... něco jako tvar iPadu patentovaný Applem... stačí místo kulatých rohů udělat hranaté a už je to něco jiného...

u 3D tisku je mnoho návrhů které jsou dokonce pod GPL a můzete si tak 3D tiskárnu postavit podle daného návrhu sám a zcela legálně.

A pak je třeba si uvědomit rozdíl mezi mezinárnodním patentovým právem a tím americkým (kde vám opravdu patentují i červené tlačítko)

0/0
5.2.2015 13:06

M96a19r80e74k 57S88ý87k86o67r60a 9603230916146

No jasně. Ale pak je otázka, proč zrovna 20 let. V dnešní době je to příšerně moc.

0/0
5.2.2015 13:18

L27u41k91á55š 86K67o18h68o76u36t 7328934742679

"Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý."

Asi jsem hňup ale otevřeně přiznávám že já to nedokážu... tak jestli by jste byl tak hodný a upravil mi fiátka...

0/0
5.2.2015 13:00

M35a59r91e53k 75S43ý66k28o81r20a 9653150826126

Ještě jednou. Ten patent se týká jen té myšlenky náhodného přepínaní, ke které během rozhovoru u piva přišli Pepa s Frantou. A to klidně mohli být netáhlové, kteří nedrželi nikdy v ruce hasák. Jde jen o logický postup v mozku, chápete?

+1/0
5.2.2015 13:06

L29u30k20á28š 78K23o37h18o34u11t 7558344612389

Vy ale píšete že to dokáže "zkonstruovat" každý...

navíc ten patent nevypadá na to že by šlo jen o myšlenku. vypadá to opravdu na reálnou technologii

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

0/0
5.2.2015 13:11

M41a53r52e62k 23S30ý61k17o67r17a 9473580466976

Ok, tady to vypadá, že nebyli první s tím vypínáním a opravdu věc realizovali a jejich patent se tedy týká novinek v té realizaci. Proto se taky patent odkazuje na spoustu předchozích patentů týkajících se stejné věci. Článek píše o "geniální" myšlence náhodného vypínání, ale na to už tam má patent někdo před nimi.

0/0
5.2.2015 13:17

M59a81r89e81k 83S15ý48k55o26r13a 9253600396266

Dám vám příklad. Objevily se tablety a hned vás napadne jak se může hodit tablet mechanikovi, který namíří tablet do prostoru motoru a na displeji uvidí přesně tu fotku toho jeho motoru a na ní zvýrazněné šrouby, které musí uvolnit, aby se dostal k filtru, navíc s informaci o kroutících momentech pro případné utažení, nebo číslo skříně, kde najde potřebný klíč. Prostě rozšířená realita. A tohle si můžete nechat patentovat. Jak to ten software udělá, vás v patentu nezajímá. Důležité je že to může někdy jít realizovat a je tedy dobré mít na to patent. Ten kdo pracuje na těch tabletech má výhodu, že je jeden z prvních a tedy velkou šanci, že si tuhle "kravinu" ještě nikdo nezaregistroval.

0/0
5.2.2015 13:12

L34u90k97á51š 80K38o86h38o66u12t 7908614502229

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

vypadá to jako že si pepa a franta řekli asi by to šlo a zaregistrovali si myšlenku?

A i kdyby, pořád i vy i já i kdokoliv má tu možnost být tím prvním a zaregistrovat si jakoukoliv "kravinu"

Zkuste to... něco vymyslete, vysolte pár desítek tisíc za rešerši patentového úřadu jestli jde o inovaci a pokud Vám ta kravina projde pak můžete rovnou vysolit pár mega za celosvětový patent a nakonec se můžete koukat jak to číňani vesele kopčí patent, nepatent...

ono to přeci jen bude krapet složitější...

0/0
5.2.2015 13:20

T61o13m79á29š 76V39e58s51e20l73ý 5495558880849

teď tady byl, museli 'ste se potkat na schodech ;-D

+1/0
5.2.2015 13:28

R36o48m47a62n 90K44u81b76a19l95a 6765172219307

Jak to tak vypada tak je asi opravdu na case koupit si budto 2015 Corvette Stingray V8 6.2L 460HP, nebo 2015 Ford Mustang GT V8 5.0L 435HP, protoze kdyz jsem v roce 1998 trade in moje posledni Americky auto, Cadillac Seville a od te doby jsem mel 8 novych Japonskych a Nemeckych aut, tak by me nikdy nenapadlo ze se k Americke znacce jeste nekdy vratim ale clovek ma stale mensi a mensi vyber protoze diesel nikdy, turbo motory moc nemusim (rok a pul jsem vlastnil 2010 BMW 535i) Hybrid taky nechci a z dostupnych aut toho na trhu ze "slusnym" motorem moc neni a do budoucna to vypada hur a hur....8-o

+1/0
5.2.2015 11:58

J24o86s89e32f 64T36i93k23v32a94r83t 2100674820

To se chlubíš a nebo si stěžuješ ? Že nám tady vypisuješ svůj vozový park.

0/0
5.2.2015 12:09

R49o11m11a28n 64K38u70b15a39l84a 6925832519687

Stezuju, protoze za deset let auto s poradnym motorem nekoupis....;-€

0/0
5.2.2015 12:44

J27a38n 37J33e82m27e89l61k90a 1225260

Jojo, ty jejich zakladni 2.4 benzin, 4 valec by mozna mohly i do evropy :-)

0/0
5.2.2015 12:40

L51u78k90á76š 98K95o84h93o51u67t 7208284952319

v americe když to nemá aspon 4litr tak na to všichni čučí jestli se to vůbec pohne z místa

0/0
5.2.2015 12:43

J60a60n 59J96e18m29e48l52k24a 1815380

Ale tak maji uz i down size 2.4. S turbem moc hezka motorizace. Otazka jak dlouho jim to eco nadseni vydrzi :-)

0/0
5.2.2015 12:48

R55o56m50a83n 44K86u19b87a12l23a 6585782379397

Nevim jak jste na to prisel protoze ty doby jsou, bohuzel, uz davno pryc..:-(

0/0
5.2.2015 13:27

J87a18n 89B10u10r17i19a40n 2113329654400

Já bych tak kritický nebyl. Chápu, že když válec dostane "plný" příděl paliva, tak jeho využití je lepší než když ho dostává třeba 30 %.

Válec sice skoro pořád pojede na 100 %, ale zároveň si poměrně často odpočne (jestli to dobře chápu, tak v "době odpočinku" bude nad pístem vakuum). Na životnost motoru by to nemuselo mít negativní vliv.

Otázkou je, jak jakou životnost a poruchovost bude mít ten systém jako takový.

0/0
5.2.2015 11:52

K64a82m92i76l 97Š63k19o47p 5530493432205

Takže další "ku*vítko" zdražujicí auto, zvyšující pravděpodobnost poruchy a taktéž zvyšující i náklady na její odstranění... Bezva...

Rv

0/0
5.2.2015 11:04

O16n80d10ř39e93j 18Č11a80p31k66a 6301201573524

Přijde mi to mnohem lepší, než naše pidimotory se spoustou turb a kompresorů. Tohle když přestane fungovat, tak motor bez problémů dál poběží na všechny válce...

+6/0
5.2.2015 11:28

J23i73ř29í 24K54a28r27o14u32b 5364942342244

Tady zase někdo objevuje Ameriku...

.

Systém náhodného vypínání zážehu válců jsem měl už před patnácti lety na své stodvacítce.

+16/0
5.2.2015 11:03

M94a69r88t84i47n 74L79a92c29o 7163786468

Tak, tak, túto modernú technológiu som našiel implantovanú pred cca 7 rokmi, potom, ako som kúpil T 601. Objem sa náhodne menil zo 600 na 300 kubíkov, žralo to viac, výkon nedostatočný. Výmenou zapaľovacej cievky som odstránil náhodné odpájanie jedného valca. ;-)

+2/0
5.2.2015 11:14

M92a30r83t18i96n 61V81š29e55t50u44l28a 2391939255915

8l technického benzínu - za pětikilo do Tater:-P

0/0
5.2.2015 10:57

A11d58a73m 43P69u92r16k21r41t 5806812458778

Vytanul mi dávný vtip (inzerát v novinách 1989?):

Prodám auto s nerezavějící, aerodynamickou karoserií, nepodléhající módním vlivům, s dvojtaktním motorem pracujícím na principu náhodných výbuchů.

Zn.: Wartburg 323 Sedan

+4/0
5.2.2015 10:44

M58a92t66ě49j 77U61r97b43a95n 8347739234147

"Deaktivace válců znamená, že daný válec zůstane v aktuálním pracovním cyklu otevřený. Ventily zůstanou zavřené a válec jede naprázdno ... " Nevím ale tohle mi nějak nedává smysl ... mohl by mi to někdo chytřejší upřesnit ... 

Zdroj:http://auto.idnes.cz/tula-dynamic-skip-fire-vypinani-valcu-gm-fdu-/automoto.aspx?c=A150119_204541_automoto_vok

0/0
5.2.2015 10:00

L68u54k34á70š 55K53o58h87o91u70t 7428454752989

1) elektronika zjistí že není třeba plný výkon a může deaktivovat třeba jeden válec

2) propočte fáze jednotlivých válců a zjistí který je aktuálně např. ve fázi výfuku

3) počká na dokončení výfuku a uzavře ventily

4) válec je v pohybu dolů a jelikož jsou ventily uzavřené nedochází k sání směsi a v komoře vzniká podtlak (jede na prázdno)

5) při dalším cyklu se rozhoduje zda válec aktivovat (sání) a nebo ponechat vypnutý (body 4-5 se opakují)

Vždy tedy přijdete min. o celý jeden cyklus daného válce...

+1/0
5.2.2015 12:36

V23í72t 75K25u79č45e50r95a 6564779789602

Ad4) - pokud ve válci neotevřu sací ventil a nechám je zavřený, motor tak si myslíte, že vytvořit vakuuk je menší práce? Zkuste si to např. u pumpy, Zacpěte jí sací díku a zkuste pumpovat. Nejde co?

+2/0
5.2.2015 16:01

J41a27k57u15b 33Š10a30f64a34n61d85a 7705357381861

Nejde. A když pustím ten píst tak udělá co? Vrátí se. Tedy vynaloženou práci zase vydá.

0/0
9.2.2015 8:09

M89i66c32h34a14l 11S62e83m69r29á18d 3932776637719

Malý motor běží častěji v režimu maximálního zatížení...

Jinými slovy: rychleji se opotřebovává :-D a to je to oč tu běží... mi ten obchod s auty roztočíme... ať to stojí co to stojí... ECO nálepka nám k tomu pomůže...

+5/−1
5.2.2015 9:52
Foto

K97a56r91e94l 21S40u39c85k 9477419241212

Jsem jen zvědavý jak vyřeší vibrace motoru.

0/0
5.2.2015 9:35

A73l60e86x15a89n50d57r 59K39o33s52t73k58a 8782428876844

Nijak. U šestiválce nevzniknou. Prakticky ani při poruše, kdy jeden válec "nejede" stále. Natož když počítač na základě nepotřebnosti prostě u nějakého (ale vždy jiného) vynechá pracovní cyklus.

+1/0
5.2.2015 9:59

J24a15n 52F11r61o63l38í78k 6406270555604

Zestručnil bych to. Nijak. Prostě máte smůlu.;-D

0/0
5.2.2015 11:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.