Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Motory GM ušetří až 15 % paliva. Válce se budou vypínat „náhodně“

Divize GM Ventures investovala v roce 2012 do malé společnosti Tula Technology a teď chce z této investice sklízet ovoce. Do praxe zavede systém dynamického vypínání válců, který Tula od počátku své existence vyvíjí a v souvislosti s ním již získala řadu patentů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52i48n57d91ř32i48c36h 25Š39k67o11p87e24k 4415431520815

jak koukám, bude asi nutné koupit auto s atmosférickým benziňákem a ještě jeden totožný do zásoby, kdyby první odešel a věřit, že než se porouchají oba, EU klekne

0/0
6.2.2015 18:18

J94i79ř58í 86S79c69h16w83a44c98h 8668364898666

historie vypínání válců je stará cca 30 let, hlavní roli v ní hrály firmy z USA a Japonska a kromě současné aktivity VW to s EU nemělo nic společného. V podstatě šlo a jde o vývoj technologie na omezení spotřeby velkých motorů (6-8 válců)....a dělo a děje se to (hlavně) na autech pro jiné než evropské trhy, dost často v kombinaci s variabilním časováním proti kterému coby potencionálnímu "kurvítku" (motor s ním je určitě složitější) nikdo neřekne ani popel....

0/0
7.2.2015 23:40

J14a79n 21G89a61z94d27a 6112108673937

Nepřijde mi to jako příliš dynamické a sofistikované řešení. Z čistě technického hlediska za toto považuji hybridný systémy např. u Toyoty, kdy menší spalovací motor běží v optimálním zatížení a při akceleraci a potřebě větší síly si pomůže hybridním elektromotorem integrovaným se startérem, alternátorem a vlastně i tlumičem torzních kmitů a spojkou. Tohle by byla už pouze třešnička na dortu. Nicméně lidé kupují rádi auta s velkým motorem nikoliv z technických pohnutek, ale kvůli zvuku a možná nějakým pocitům. Pro tohle podobný systém "stačí".

0/0
6.2.2015 15:15

P20e34t64r 89L46a89n15d72a 1389360545494

Použití před zatáčkou může náklady ještě navýšit ;-)

0/0
5.2.2015 20:23

P65e72t78r 51H17o87m48o69l87á49č 1101957186136

Titulek je klamavý, válce nevypínají náhodně, článek přece sám uvádí, že válce vypínají podle momentálně nejvýhodnějšího stavu, tedy zřejmě podle jakéhosi algoritmu, který hledá v daný okamžik válec nejvhodnější pro vypnutí. Nejzajímavější by tedy bylo vědět, podle jakých kritérií ten algoritmus pracuje.

Tohle je jakési řešení fyzikálního faktu, že spalovací motor pracuje nejúčinněji pouze blízko otáček max.zatížení, je to ryze technický problém, to není politika ani nějaká "kurvítka" jak nám někteří sugerují.

+1/0
5.2.2015 14:47

M51a81r57t64i92n 78L89ž91i68č45a50ř 9935977192614

Tak nejlepší by bylo podle zahřátí válců, pokud by bylo zahřátí nadměrné "přepne" na méně vytížené a zahřáté

0/0
5.2.2015 15:07

R63o61b40e58r39t 55M26r82o53c19z23k61o97w15s69k33i 7678800439484

Pokud výrobní a provozní náklady budou nižší než daná úspora a bude to fungovat naprosto spolehlivě tak jedině R^

0/0
5.2.2015 14:34

L32u25k72á43š 74O58m72á13č42k10a 5221884391186

Daleko příjemnější řešení, než jezdit v Evropě s litrovými vozítky se zvukem zahradní sekačky.

0/0
5.2.2015 14:15

M86a69r47t77i56n 34K98a13r54á78s27e91k 1858984219824

Snižování emisí za cenu zmrvených jízdních vlastností, nižší spolehlivosti, dražší výroby i servisu, mě jaksi neláká a tohle vypadá dost podobně nesmylsně, jako start-stop systém. Jen to nemrví baterku a startér, ale samotný motor. Už se těším až se to začne kazit. Technici v Opelu mi nebyli schopni opravit kolísající volnoběh ani na běžném dieselu s elektronickým vstřikem. Asi spíš zaplatím až 15% paliva. což v praxi znamená reálně tak polovinu, než mít v autě další zbytečné kurvítko. Jo možná když tam nebudou cpát zbytečnosti, bude auto lehčí a uspoří těch reálných 8% taky.

+4/0
5.2.2015 14:04

M22i30l69a18n 81L49i95n31h88a80r81t 8294856337276

V Německu se prý mezi řidiči traduje, že z každého auta je nakonec Opel...;-)

0/0
8.2.2015 18:45

J74i22ř59í 59S58c55h95w12a15c26h 8568624198446

tohle jízdní vlastnosti až tak nemrví, když je výkon potřeba tak se nic nevypíná. Je to snaha řešit spotřebu hlavně u velkých motorů, kde dochází k "absurdnímu" jevu, že čím pomaleji auto jede, tím více žere. Takže např. 6.0/V8 má spotřebu na dálnici cca 8 l a ve městě 15-20. Vypnutím válců tehdy, kdy není potřeba výkon, tedy např. ve městě může spotřeba klesnout i o dost více jak 15% a v kombinované spotřebě to pak může udělat těch 15%.;-)

0/0
8.2.2015 20:21

M56a15r37t70i42n 60K24a94r17á27s36e95k 1648614209944

U velkých motorů dochází k tomu, že režijní spotřeba toho motoru, která je samozřejmě vyšší než u motoru malého, se při nízkých otáčkách a nízkém požadavku na výkon víc projevuje, ale vypínáním válců se to řeší jen velmi omezeně. Stále se musí honit stejné množství vody aoleje, točit stejná ložiska, tlačit a tahat stejný počet pístních kroužků a jestli jsem pochopil, tak ty vypnuté válce ani nebudou v nějakém dekompresním režimu, aby nekladly odpor. Takže jediná reálná úspora je, že bude probíhat optimálnější spalování, kdy do aktivího válce půjde objem zápalné směsi. který se víc blíží optimálnímu množství. Nezdá se mi že by v e spotřebě byl takový rozdíl u motorů. které se dneska běžně montují v amerických autech. Ony už taky nehýří počtem válců ani počtem litrů.

0/0
9.2.2015 9:28

J82i89ř90í 16S20c11h72w60a68c18h 8608634818876

dekompresní režim by asi nebyl optimální kvůli ztrátám při nasátí a vytlačení vzduchu do a z válce. Při uzavřených ventilech sice stlačovaný vzduch klade odpor, ale při zpětném pohybu tuto energii dostane zpět jako z pružiny.

0/0
9.2.2015 10:04

M78a14r41t32i61n 89K43a91r19á42s65e71k 1128334549414

To ano, ale zase ojnice když jde na volno, bude mít na čepu i klice menší valivý nebo kluzný odpor. Nepočítal jsem to, ani bych nevěděl jak, ale když startuju ruční klikou motor který má možnost dekomprese, tak pokud jej startuju bez stisknuté dekompresní páky, jde výrazně víc ztuha, i když už první stlačení překonám. U aut a moderních motorů to možná bude jiné. Nedokážu posoudit.

0/0
9.2.2015 10:26

M46a47r55e59k 22S33ý41k95o40r37a 9163280276716

Tohle především ukazuje nesmyslnost dnešních patentů, kdy si můžete patentovat kdejakou kravinu, která je přitom jen důsledkem klasické konstrukce a optimalizace. Kravinu, kterou "vymyslí" každý, kdo se do  problému jenom lehce ponoří. Typicky: "Hele Franto, když mi motor pojede jen na pět válců místo šesti a nepustím do šestého palivo, snížím výkon, ale ušetřím víc, než kdybych všechny válce jen škrtil, je to tak?"

"Asi jo Pepo, můžem to zkusit změřit na motorové stolici"

"No jo, ale když budeme vypínat furt stejný válec, tak se ostatní opotřebují a tenhle se skoro furt fláká, navíc to bručí jaksi nepříjemně, Franto"

"No tak Pepo vypínej ty válce pořád dokola, opotřebuješ je stejně"

"Jo, to jo, ale pořád to má jakousi divnou harmonicku frekvenci, když je přepínám prvidelně dokola"

"No tak tam Pepo hoď elektroniku, která to bude vypínat náhodně, ale přitom rovnoměrně. Všechny válce se budou opotřebovávat stejně a divná harmonická ve zvuku zmizí."

"Jasně Franto, klasika, tohle si musíme honem utíkat patentovat".

+1/0
5.2.2015 12:15

L60u97k97á14š 27K51o20h77o94u10t 7478274392899

no vidíte... je to táááák jednoduché.... že jste nebyl první kdo to vymyslel. Už jste mohl být milionář. Vím, vím jste to na ten patentový úřad prostě jen nestihl doběhnout...

Ono to bude asi trošku složitější že?

+5/0
5.2.2015 12:22

M71a81r72e96k 64S44ý72k73o18r20a 9323330926486

Samozřejmě že ta realizace je složitější. Jenže té se patent netýká. Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý. Jen s tím prostě nebude utíkat na patentní úřad, když ví, že by se do té následné realizace stejně nepouštěl. Jen by marnil prachy.

Ovšem jsou tu firmy, které se už na tento "byznys" vrhají. Takzvaní patentní trollové. Přesně takhle kombinují jednoduché postupy do "složitějších" a tipují které z nich stojí za to patentovat i když je sami realizovat nebudou. Prostě jen prodají licenční práva nějaké bohatší firmě, co už to realizuje a má tu smůlu, že i když si na tu myšlenku samozřejmě logicky přišla sama taky, musí si koupit licenci na to samé od patentového trolla.

+2/0
5.2.2015 12:30

L73u81k81á21š 72K22o65h48o59u64t 7278934482919

Ta bohatší firma, ale měla stejné tržní podmínky a mohla daný vynález patentovat taktéž.... to že to neudělala či danou myšlenku nerozvíjela je jejich problém...

btw. si myslím, že cena výzkumů je někdy značná a tak i velké společnosti mohou vydělat více na tom, že si licencují technologii než kdyby se snažili jí sami vyvinout. Při vývoji třetí stranou se náklady na výzkum rozmělní na více firem které si danou technologii patentují. Pokud vyvíjíte sám, nesete plnou tíhu nákladů a musíte k tomu mít odpovídající prodeje. a nebo můžete také dál licencovat, ale v tom případě stále nesete riziko pokud si to od vás nikdo nekoupí.

Vzato kolem a kolem myslím si, že licencování technologií je pro mnoho firem jednoduše výhodnější.

0/0
5.2.2015 12:41

M93a57r70e13k 22S28ý36k53o27r33a 9323310176796

To, kdy máte potřebu začít danou myšlenky vyvíjet souvisí s prioritami i stupněm rozvoje a potřeb okolní společnosti. Tady mluvím opravdu o logických jednoduchostech, které jen tak slepí student na seminárce pro bohatou firmu, která to dá patentovat třeba jen tak, pro strýčka příhodu a ostatním stopne vývoj.

Tohle můžete sledovat u vývoje 3D tiskáren. Kdysi dávno spoustu zcela logických "otrocky postupných následných technologií" patentovala jedna firma jen proto, že v té oblasti konstruovala tiskárny pro svého zákazníka a prostě to ještě neměl nikdo jiný patentováno. Spousta jednoduchých, jasných kravin, třeba že prostor, kde vzniká výrobek musí být udržován zahřátý, aby nedošlo ke smršťování. Dnes 3D tisk zajímá spoustu jiných zákazníků, už to není minoritní obor, přichází tedy spousta nových výrobců a stále naráží na ty "otrocké patenty", které má ta jedna, co měla štěstí, že začala o trošičku dřív. A doba trvání "otrockého patentu" dvacet let je pořádný klacek pod nohy.

A ta první firma se často k té cestě dostane jednoduše tak, že třeba ten vývoj dostane zaplacený z nějaké státní organizace (klidně třeba NASA), a to logické řešení problémů si už patentuje kus po kusu, aby zablokovala cestu případné konkurenci.

0/0
5.2.2015 12:58

L70u94k79á28š 15K26o96h55o59u47t 7808314922359

to ale není věcí firmy která si to patentovala... využila své právo, které jí dává nějaká zákonná úprava. Kterákoliv jiná firma/člověk mohl/a udělat totéž...

Pokud jde o nějaký vágní patent, pak ano je to problém ale v podstatě tím že je vágní a hodně obecný obvykle není problém změnit jeden detail a už se na to nevztahuje... něco jako tvar iPadu patentovaný Applem... stačí místo kulatých rohů udělat hranaté a už je to něco jiného...

u 3D tisku je mnoho návrhů které jsou dokonce pod GPL a můzete si tak 3D tiskárnu postavit podle daného návrhu sám a zcela legálně.

A pak je třeba si uvědomit rozdíl mezi mezinárnodním patentovým právem a tím americkým (kde vám opravdu patentují i červené tlačítko)

0/0
5.2.2015 13:06

M59a19r77e70k 52S18ý25k19o22r66a 9833700846486

No jasně. Ale pak je otázka, proč zrovna 20 let. V dnešní době je to příšerně moc.

0/0
5.2.2015 13:18

L97u32k32á90š 34K11o84h96o53u73t 7578334562349

"Patent se týká jen té jednoduché myšlenky, kterou ovšem opravdu dokáže zkonstruovat každý."

Asi jsem hňup ale otevřeně přiznávám že já to nedokážu... tak jestli by jste byl tak hodný a upravil mi fiátka...

0/0
5.2.2015 13:00

M17a22r73e12k 97S83ý46k54o65r50a 9593660956626

Ještě jednou. Ten patent se týká jen té myšlenky náhodného přepínaní, ke které během rozhovoru u piva přišli Pepa s Frantou. A to klidně mohli být netáhlové, kteří nedrželi nikdy v ruce hasák. Jde jen o logický postup v mozku, chápete?

+1/0
5.2.2015 13:06

L64u13k22á29š 61K89o90h30o80u63t 7228684522579

Vy ale píšete že to dokáže "zkonstruovat" každý...

navíc ten patent nevypadá na to že by šlo jen o myšlenku. vypadá to opravdu na reálnou technologii

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

0/0
5.2.2015 13:11

M62a23r23e50k 90S36ý89k41o10r55a 9343720866726

Ok, tady to vypadá, že nebyli první s tím vypínáním a opravdu věc realizovali a jejich patent se tedy týká novinek v té realizaci. Proto se taky patent odkazuje na spoustu předchozích patentů týkajících se stejné věci. Článek píše o "geniální" myšlence náhodného vypínání, ale na to už tam má patent někdo před nimi.

0/0
5.2.2015 13:17

M29a66r86e40k 19S88ý38k40o88r90a 9523370186756

Dám vám příklad. Objevily se tablety a hned vás napadne jak se může hodit tablet mechanikovi, který namíří tablet do prostoru motoru a na displeji uvidí přesně tu fotku toho jeho motoru a na ní zvýrazněné šrouby, které musí uvolnit, aby se dostal k filtru, navíc s informaci o kroutících momentech pro případné utažení, nebo číslo skříně, kde najde potřebný klíč. Prostě rozšířená realita. A tohle si můžete nechat patentovat. Jak to ten software udělá, vás v patentu nezajímá. Důležité je že to může někdy jít realizovat a je tedy dobré mít na to patent. Ten kdo pracuje na těch tabletech má výhodu, že je jeden z prvních a tedy velkou šanci, že si tuhle "kravinu" ještě nikdo nezaregistroval.

0/0
5.2.2015 13:12

L68u72k32á12š 66K93o87h13o27u93t 7458924322499

https://docs.google.com/viewer?url=patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US8511281.pdf

vypadá to jako že si pepa a franta řekli asi by to šlo a zaregistrovali si myšlenku?

A i kdyby, pořád i vy i já i kdokoliv má tu možnost být tím prvním a zaregistrovat si jakoukoliv "kravinu"

Zkuste to... něco vymyslete, vysolte pár desítek tisíc za rešerši patentového úřadu jestli jde o inovaci a pokud Vám ta kravina projde pak můžete rovnou vysolit pár mega za celosvětový patent a nakonec se můžete koukat jak to číňani vesele kopčí patent, nepatent...

ono to přeci jen bude krapet složitější...

0/0
5.2.2015 13:20

T81o82m17á61š 24V59e69s61e63l39ý 5645438260499

teď tady byl, museli 'ste se potkat na schodech ;-D

+1/0
5.2.2015 13:28

R85o57m43a70n 20K59u98b39a52l39a 6665872219137

Jak to tak vypada tak je asi opravdu na case koupit si budto 2015 Corvette Stingray V8 6.2L 460HP, nebo 2015 Ford Mustang GT V8 5.0L 435HP, protoze kdyz jsem v roce 1998 trade in moje posledni Americky auto, Cadillac Seville a od te doby jsem mel 8 novych Japonskych a Nemeckych aut, tak by me nikdy nenapadlo ze se k Americke znacce jeste nekdy vratim ale clovek ma stale mensi a mensi vyber protoze diesel nikdy, turbo motory moc nemusim (rok a pul jsem vlastnil 2010 BMW 535i) Hybrid taky nechci a z dostupnych aut toho na trhu ze "slusnym" motorem moc neni a do budoucna to vypada hur a hur....8-o

+1/0
5.2.2015 11:58

J80o65s83e58f 98T78i17k62v47a73r16t 2580794590

To se chlubíš a nebo si stěžuješ ? Že nám tady vypisuješ svůj vozový park.

0/0
5.2.2015 12:09

R26o45m97a90n 43K33u58b63a93l70a 6965392509787

Stezuju, protoze za deset let auto s poradnym motorem nekoupis....;-€

0/0
5.2.2015 12:44

J88a56n 41J94e43m25e39l49k90a 1515170

Jojo, ty jejich zakladni 2.4 benzin, 4 valec by mozna mohly i do evropy :-)

0/0
5.2.2015 12:40

L26u71k23á60š 69K38o37h73o90u41t 7208244632299

v americe když to nemá aspon 4litr tak na to všichni čučí jestli se to vůbec pohne z místa

0/0
5.2.2015 12:43

J76a53n 56J82e10m60e34l54k34a 1165450

Ale tak maji uz i down size 2.4. S turbem moc hezka motorizace. Otazka jak dlouho jim to eco nadseni vydrzi :-)

0/0
5.2.2015 12:48

R58o10m64a80n 25K65u51b56a69l22a 6765772899467

Nevim jak jste na to prisel protoze ty doby jsou, bohuzel, uz davno pryc..:-(

0/0
5.2.2015 13:27

J14a44n 59B27u37r52i46a25n 2293469634830

Já bych tak kritický nebyl. Chápu, že když válec dostane "plný" příděl paliva, tak jeho využití je lepší než když ho dostává třeba 30 %.

Válec sice skoro pořád pojede na 100 %, ale zároveň si poměrně často odpočne (jestli to dobře chápu, tak v "době odpočinku" bude nad pístem vakuum). Na životnost motoru by to nemuselo mít negativní vliv.

Otázkou je, jak jakou životnost a poruchovost bude mít ten systém jako takový.

0/0
5.2.2015 11:52

K66a92m17i98l 74Š66k46o94p 5250743362955

Takže další "ku*vítko" zdražujicí auto, zvyšující pravděpodobnost poruchy a taktéž zvyšující i náklady na její odstranění... Bezva...

Rv

0/0
5.2.2015 11:04

O63n98d43ř79e28j 27Č41a73p96k30a 6501491403714

Přijde mi to mnohem lepší, než naše pidimotory se spoustou turb a kompresorů. Tohle když přestane fungovat, tak motor bez problémů dál poběží na všechny válce...

+6/0
5.2.2015 11:28

J57i21ř54í 45K49a51r25o76u57b 5534732422114

Tady zase někdo objevuje Ameriku...

.

Systém náhodného vypínání zážehu válců jsem měl už před patnácti lety na své stodvacítce.

+16/0
5.2.2015 11:03

M16a83r43t79i29n 21L67a79c39o 7253276488

Tak, tak, túto modernú technológiu som našiel implantovanú pred cca 7 rokmi, potom, ako som kúpil T 601. Objem sa náhodne menil zo 600 na 300 kubíkov, žralo to viac, výkon nedostatočný. Výmenou zapaľovacej cievky som odstránil náhodné odpájanie jedného valca. ;-)

+2/0
5.2.2015 11:14

M54a78r84t34i45n 39V67š47e60t16u71l95a 2651889735445

8l technického benzínu - za pětikilo do Tater:-P

0/0
5.2.2015 10:57

A86d42a23m 10P54u89r81k19r50t 5566532838578

Vytanul mi dávný vtip (inzerát v novinách 1989?):

Prodám auto s nerezavějící, aerodynamickou karoserií, nepodléhající módním vlivům, s dvojtaktním motorem pracujícím na principu náhodných výbuchů.

Zn.: Wartburg 323 Sedan

+4/0
5.2.2015 10:44

M32a12t18ě32j 75U73r89b37a10n 8237859104197

"Deaktivace válců znamená, že daný válec zůstane v aktuálním pracovním cyklu otevřený. Ventily zůstanou zavřené a válec jede naprázdno ... " Nevím ale tohle mi nějak nedává smysl ... mohl by mi to někdo chytřejší upřesnit ... 

Zdroj:http://auto.idnes.cz/tula-dynamic-skip-fire-vypinani-valcu-gm-fdu-/automoto.aspx?c=A150119_204541_automoto_vok

0/0
5.2.2015 10:00

L10u97k78á16š 32K66o60h55o53u69t 7628794682639

1) elektronika zjistí že není třeba plný výkon a může deaktivovat třeba jeden válec

2) propočte fáze jednotlivých válců a zjistí který je aktuálně např. ve fázi výfuku

3) počká na dokončení výfuku a uzavře ventily

4) válec je v pohybu dolů a jelikož jsou ventily uzavřené nedochází k sání směsi a v komoře vzniká podtlak (jede na prázdno)

5) při dalším cyklu se rozhoduje zda válec aktivovat (sání) a nebo ponechat vypnutý (body 4-5 se opakují)

Vždy tedy přijdete min. o celý jeden cyklus daného válce...

+1/0
5.2.2015 12:36

V20í54t 74K46u37č12e43r79a 6774519429792

Ad4) - pokud ve válci neotevřu sací ventil a nechám je zavřený, motor tak si myslíte, že vytvořit vakuuk je menší práce? Zkuste si to např. u pumpy, Zacpěte jí sací díku a zkuste pumpovat. Nejde co?

+2/0
5.2.2015 16:01

J37a97k16u98b 94Š29a37f15a63n90d48a 7905777891821

Nejde. A když pustím ten píst tak udělá co? Vrátí se. Tedy vynaloženou práci zase vydá.

0/0
9.2.2015 8:09

M18i51c61h63a42l 33S27e59m17r15á32d 3362746407479

Malý motor běží častěji v režimu maximálního zatížení...

Jinými slovy: rychleji se opotřebovává :-D a to je to oč tu běží... mi ten obchod s auty roztočíme... ať to stojí co to stojí... ECO nálepka nám k tomu pomůže...

+5/−1
5.2.2015 9:52
Foto

K16a82r68e46l 28S35u37c26k 9877109561192

Jsem jen zvědavý jak vyřeší vibrace motoru.

0/0
5.2.2015 9:35

A51l72e48x71a78n64d69r 13K88o36s52t54k78a 8972648856384

Nijak. U šestiválce nevzniknou. Prakticky ani při poruše, kdy jeden válec "nejede" stále. Natož když počítač na základě nepotřebnosti prostě u nějakého (ale vždy jiného) vynechá pracovní cyklus.

+1/0
5.2.2015 9:59

J80a49n 40F17r56o49l62í16k 6976710185134

Zestručnil bych to. Nijak. Prostě máte smůlu.;-D

0/0
5.2.2015 11:34







Najdete na iDNES.cz