Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sněhová kalamita na silnicích. Když to klouže, hledejte závěj

Zimní obutí má být samozřejmostí už dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P20e26t43r 23M54i57c14h71a29l 2330244501462

Řekl bych, že mnohe, lepší než všechny články je věnovat hodinku tomuto videu:

https://www.youtube.com/watch?v=Kgz_qehXbv0

Podstatné je, že má celoroční platnost, nespecializuje se jen na zimu.

+1/0
28.1.2015 15:14
Foto

P68e48t39r 43P82. 54V29e36s28e69l50s24k70y 7924941196943

Když už píšete článek pro začátečníky (protože každý trochu zkušenější by vše napsané měl znát), byl bych opatrný s tvrzením, že z kopce je lepší podřazovat, než brzdit. Ona to pravda je, ale až tam nezkušený pilot v osmdesáti krkne trojku (aby dle vaší rady plynule přibrzdil) nedočká se lepšího výsledku, než kdyby se svým ABS klidně přibržďoval. S ostatními tvrzeními v článku plně souhlasím.

0/0
28.1.2015 15:06

P11a91v72e86l 52J14e68ř93á47b43e37k 7551452374647

Především - jízdu na sněhu a kluzku si musí každý vyzkoušet, a ti co už něco odjeli, by měli ty méně zkušené respektovat a myslet za ně několikrát víc než za sucha.

V článku je jedna neustále opakovaná chyba  a to pomoci se ruční brzdou. To dnes platí jen pro minimum aut a to se zadním pohonem. Princip přibrždění je, že klouzající kolo brzy (pokud brzdí stejnoměrně) ho lehce přibrzdí a někdy se tím přenese síla na kolo co neklouže. U předokolky někdy lze lehounce přišlápnout přední brzdu, ale zpravidla to nepomůže.

A jinak - jezdit na sněhu a náledí co nejvíc - zkušenosti u internetu nezískáme.

0/0
28.1.2015 19:45

P74e35t80r 26M83i75c78h63a95l 2530514771142

S tou ruční brzdou se velice mýlíš. U předokolky, když na kluzkém povrchu jedeš místo do oblouku rovně, stačí lehké přitažení ruční brzdy k tomu, aby se přední kola chytila a auto se stočilo do zatáčky.

0/0
29.1.2015 16:14

P79e70t12r 83B44á10č62a 8735356745745

To by melo byt spis v kategorii ona.idnes ne, kdyz uz ne autoskola :-)

0/−2
28.1.2015 14:29

V53l30a47s81t61i56m49i75l 64T80e30n33c58e66r 4620590727370

Docela dobré je vozit v kufru sněhové řetězy a taky 10 kg pytel písku se může někdy hodit (pod kola). :-)

0/0
28.1.2015 13:08

P96a60v70e87l 84J27e67ř79á41b11e93k 7591602944637

Tchýni na zatlačení - v případě, že se auto rozjede, lze ji nechat na místě a doma to nějak zdůvodnit - třeba, upraveným příběhem Červené Karkulky.

+1/0
28.1.2015 19:17

P77e41t48r 74M25i88c69h77a75l 2330824421882

;-D R^

0/0
29.1.2015 16:12

P49e37t94r 34M96i91c14h51a26l 2850664871182

Když tak čtu některé příspěvky, nedivím se tomu, jak to na našich silnicích vypadá.

0/0
28.1.2015 9:54

J34o58s87e14f 76M95i12k64i77n 5353614645224

Je zajimavé, že hřeby do pneu jsou povoleny i v Řecku. Jenom u nás bohužel nic.

+1/0
28.1.2015 8:55

D76a12v96i92d 55J45i52n51d90r70a 6320274366764

Tak nevim, sice zimní obudí je povinností, s tím že tam je ale. Ano, každej člověk aspoň trochu při smyslech si v momentě, kdy začne být zima dá i zimní pneu, ale to že padne 1. listopadu a teplota bude 20 °C neznamená aby člověk přezouval na zimáky. Hledat závěje je taky krásný, ale lepší je se udrřet na silnici. Ze zkušenosti a ze školy smyků jsem si dost dobře vyzkoušel, že u předokolky (která je jak všichni vědí nedotáčivá) když v zatáčce nemám adhesi na zadní nápravě, stačí otočit volant trochu na druhou stranu a trochu přidat plyn. S hnanou zadní nápravou je to už jiná. Každopádně pro všechny by mělo být lepší si dostatečně odbrzdit před zatáčkou než v zatáčce, ale tvrzení, že když je 0,000000001mm sněhu na silnici znamená že rychlost klesne minimmálně o 50% jak je dobrým zvykem.

0/0
28.1.2015 7:43

J61a73k37u14b 53S50e28m95e64r36á58d 2477256541801

taky mam tu zkusenost, ze z kopce pri klouzani me dostalo vytoceni volantu a pridani plynu

0/0
28.1.2015 13:03

R25o78m16a29n 30H95o11r86n47í59k 2155322944561

Prostě a jednoduše:

* Když se auto nemůže díky prokluzu rozjet na jedničku, zkuste to na dvojku, na trojku, na spojku s citem!

* Za jízdy motor moc netočte, snažte se jet do kopce a po rovině na o stupeň vyšší kvalt, než obvykle; vyšší kvalt = menší krouťák do kol = menší pravděpodobnost prokluzu.

* Za jízdy, pokud pojedete pomalu a zároveň před vámi ani za vámi nejede, a zároveň máte-li ABS, dupněte na brzdu, ať víte, jak se vaše vozidlo na tom, po čem jedete, chová.

A na závěr zlatá rada: Kdo v tomhle neumí jezdit a jezdit nemusí, ať radši nejezdí. Strach a zmatkování jsou řidičovi velkým nepřítelem.

+5/0
28.1.2015 5:02

R90o21m30a60n 59H22o86r64n38í46k 2855982494331

"...a levačku pořád ve střehu na spojce."

Aha, i sebemenší sešlápnutí spojky za jízdy znamená, že se mechanismus spojky poměrně rychle ničí. Vskutku dobrá rada.

+1/0
28.1.2015 4:53

P64e51t91r 12M33i93c15h95a68l 2880604171922

Takže je lepší rozbít auto?

0/0
28.1.2015 9:39

T22o35m47á30š 96B10a62r48á21k 1863202310846

Tím se podle mě nemyslí mít nohu položenou na pedálu.

+2/0
28.1.2015 9:44

A67n32n25a 18E10r44l51e74b59a94c75h84o19v57á 7161660564771

A když nemám spojku ?? :-P

0/0
28.1.2015 12:47

J68a57k87u92b 58S42e77m96e48r41á40d 2517266531801

tak nejblizsi pedal co je po ruce (noze) :-)

+1/0
28.1.2015 13:04

L36u92k51á56š 56V12a50ň85u17r53a 1125314223953

To jsou rady! Sešlápnutí spojky před zatáčkou je zajímavé řešení, ale nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol a tečné opuštění zatáčky. Zatímco hnaná přední náprava lehce pod plynem může auto ze zatáčky vytáhnout. Kdysi jsem byl na škole smyků a jejich rady byli takové, že jsme skoro všichni odjížděli s auty rozbitými o sněhové bariéry. Nejlepší je si jízdu ve sněhu vyzkoušet a naučit se ji.

+1/0
27.1.2015 23:52

T64o21m73á60š 90B43a46r75á20k 1263572610326

"nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol"

To myslíte vážně? Tedy teoreticky to možné je, ale prakticky nikdy nebudete schopen regulovat plyn tak, aby ten odpor byl menší než při vyšlápnuté spojce. To prostě nejde. A když už se budeme pouštět do takových teorií, tak když tedy ta nehnaná kola mají takový odpor, tak vám přece přenosem váhy musí naopak přilnavost zlepšit, ne? ;-)

0/0
28.1.2015 10:16

L75u93b85o66m46í43r 16L22i19š73k36a 6145607246757

Dobře .. noha na spojce, stará dobrá rada. Ale co s automatem ?

+3/0
27.1.2015 22:57

L61u98k16á84š 31V94a96ň55u32r97a 1235324683393

Tam pomůže jen elektronika.

0/0
27.1.2015 23:48

E37r40i82k 95D20r16a48g40o43m85i73r59e73c88k26ý 2861923547989

N ?

0/0
27.1.2015 23:54

R39o63m11a51n 30H56o70r61n28í34k 2675392584841

P.

+1/0
28.1.2015 4:52

J26i21ř27í 13F16r47a91n16t31a 8701757111350

Mate na mysli tam dat "P", nechat u baraku a jit radeji pesky? :-P

+1/0
28.1.2015 8:41

J83i90ř16í 91F63r36a57n18t64a 8481237941120

Mate na mysli tam dat "P", nechat to u baraku a radeji jit pesky? :-P

0/0
28.1.2015 8:43

A64n16n19a 76E42r44l52e12b13a36c97h62o34v25á 7501540464881

Já nemám ani spojku ani P ;-D;-D;-D;-D.

0/0
28.1.2015 12:48

J33a26n50a 32Š69r21á12m96č62í56k59o42v29á 3209218519

8-o nic, jet klidně dál. Doma taky máme jeden (jezdi jen manžel, pokud zrovna nesedí v náklaďáku) a nestěžuje si. Dokonce na horách ve sněhu, ledu, atd. vypíná elektronické asistenty se slovy, že není nad poctivou a citlivou ruku a nohu. Zatím jsme dojeli (celá rodina) vždy všude v cajku.

Jinak máme Volvo V70 z 2006. Tohle je už třetí automat v rodině.

0/0
28.1.2015 19:00

J20i43ř96í 65D31v61o15ř32á28k 5838963248310

A co mě pomůže plná nádrž v autě , když u čerpacích stanicích mají nádrže kvůli úspoře "mrtvého kapitálu"  skoro prázdné.Na stěnách kondenzuje voda a stéká do paliv.

0/0
27.1.2015 20:33

P91e15t16r 61M21i25c42h76a49l 2650634391522

I kdyby to byla pravda, tak nádrže u čerpacích tanic se dají pravidelně odkalovat.

0/0
27.1.2015 21:22

J20i35n60d79ř66i85c59h 37Š61k92o93p14e69k 4235151980225

Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se nezahřeje.

No já nevím, když ho nechám chvíli běžet, než si prohrnu pár metrů k vjezdu, tak začne topit značně dříve než když do něj sednu a jedu. Ze zákonů fyziky se prostě na volnoběh aspoň částečně zahřát musí

+8/0
27.1.2015 17:41

M35i24l46a74n 11V50i36k 1237455223953

Motor se zahřeje, ale převodovka moc ne :-(

+7/0
27.1.2015 19:47

P29e28t38r 90M14i20c45h72a54l 2780284421842

Myšleno to bylo tak, aby motor neklapal na volnoběh zbytečně. Tedy pokud nemusím oškrábat námrazu z oken, tak po nastartování nechám motor protočit asi minutku a vyjíždím. (Pokud škrábu, klape to klidně i víc než 10 minut).

+2/0
27.1.2015 20:39

V78l81a78d54i80s53l39a82v 49N86o71h68e35j82l 7968307618671

mnohem lepsi je vyjet a zahrivat jizdou, kdy se zahriva mnohem vic soucasti a rychleji (mate vyssi otacky nez volnobeh), ze zacne auto topit drive je irrelevantni. nemluve o smrdeni pred panelakem apod.

+3/0
27.1.2015 21:07

M41a70r22t62i60n 51K67o89z34á10k 4184780939967

Lepší to sice možná je, ale když chtě nechtě musíte jet krátkou vzdálenost, pořád je lepší nechat ten motor alespoň trochu zahřát volnoběhem, než ho huntovat úplně studený. Je to taková trochu knížecí rada.

+2/0
27.1.2015 21:46

P33e42t64r 64N77e81s44v26a78d21b50a 2464595466329

A co je na tom lepšího? Zatěžovat motor za studena vysokými otáčkami? Proč se třeba motory soutěžních speciálů  před zátěží zahřívají? Proč je nenakopnou a hned neženou do omezovače? V každém případě je lepší nechat motor před vyjetím i když jen krátce ohřát. Než nastartovat a ihned vyrazit.

+2/0
27.1.2015 21:51

D65a16v89i15d 90J55i72n58d95r84a 6570914236224

Ježiš nemluvte o soutěžních speciálech, když nevíte, jak to dělají... Zahřát se auto musí vzhledem k teplotním roztažnostem komponentů, mazání atd... Pakliže nastartujete a necháte motor chvilku běžet, tak se dobře promaže, trochu ohřeje a pokud nedej bože budete mít vadu v odlitku motoru (tolerance na horní hranici) tak si tím, že budete mít studený motor a hned pojedete může stát to, že si tu hranku utrhnete a kudy ten kus materiálu půjde, tudy bude dělat paseku. U závodních speciálů zahřejou (to prostě musí) ale kdyby jste věděl kolik tam mají chladičů a mezi chladičů. Všimněte si, když F1 mají tréning a zajedou do boxu (změna nastavení atd) a musejí zatlačit dovnitř, tak u toho zcela okamžitě foukají... Aby se to pro změnu nepřehřálo.

0/0
28.1.2015 7:38

P67a69v86e36l 29J11e44ř58á95b22e81k 7731432474797

Nastartovat, připnout pásy a jet. Držet otáčky trochu nad volnoběh, včas řadit - stejně většina z nás vyjíždí v městě, takže těch 50 km/hod lze i s chladným motorem na nižší otáčky lehce dosáhnout.

To co zde píšete je o tom, že sednu, nastartuji a vyrazím hned na plný otáčky.

Za tři minuty než ohřeji motor na místě,  jsem 3 - 4 km od domu s rafičkou na provozní teplotě.

0/0
28.1.2015 19:34
Foto

I96v95o 73C84i55l17i30c95h 1380562461854

Nastartuju, zapnu elektrické vyhřívání předního a zadního okna, jdu omést celé auto vč. střechy, případně i oškrábat boční okna a než to dokončím, tak mám přední a zadní okno krásně čisté (stačí omést sníh), takže mohu vyjet zcela bezpečně. Kdybych to vyhřívání zapnul bez nastartování (mám pocit, že to ani nedovolí elektronika, ale nezkoušel jsem to), tak si vytluču baterku ;-)

+1/0
28.1.2015 7:08

T20o98m58á87š 76B53a69r15á61k 1533612110536

Možná částečně, ale opravdu mu to nijak neprospěje. A to platí jenom obenzínu, diesel se na volnoběh nezahřeje prakticky vůbec. Schválně si přečtěte, co máte o studených startech v manuálu. Ale já vím, když si to přečtete, tak stejně řekněte, že konstruktéři o tom vědí prd a budete to dělat podle sebe :-)

+2/0
28.1.2015 10:11

Š19i52m47o29n 28P63o35k71o24r47n87y 6449192481772

Rady pouze pro řidiče předokolek. U zadohrabů je častokrát jedinou možností, jak se v zatáčce vyhnout svodidlům, přidání plynu.

+1/0
27.1.2015 17:01

P30e88t88r 40M55i26c88h50a75l 2260534261962

Omyl, spojka funguje i u zadokolky.

+1/−1
27.1.2015 20:37

M60a69r97t47i84n 18B12l46a24s43s 3831949456421

Jen je potřeba i na tu spojku šlapat opatrně. Při prudkém vyšlápnutí může dojít ke ztrátě adheze zadních kol stejně jako při neopatrném přidání plynu...

0/0
28.1.2015 8:35

P10e55t20r 67M57i88c43h43a47l 2160724651432

Pokud už je auto ve smyku, adheze je dávno ztracrna

0/0
28.1.2015 9:44

M69a73r27t39i38n 33B78l54a35s95s 3221289656321

No pak už je to jedno ;-D

0/0
28.1.2015 10:27

P80e68t29r 89M92i70c17h86a13l 2600814681302

Není. Po vyšlápnutí spojky se kola začnou odvalovat, adheze se vrací a auto je znovu ovladatelné.

0/0
28.1.2015 12:17

J61i28ř68í 51C36v27r59č22e13k 8790956770323

Celý roky co jezdím, tak když jdu do nedotáčivýho smyku a jedu proti svodidlům tak jdu volant na dorazl a plnej a u předokolky se ten čumák utrhne.

Zatím jsem však nikdy neměl nějaký větší problém a jezdím tak nějak intuitivně a moc to nevnímám, občas se to utrhne ale většinou tak že to chci já ;)

0/0
27.1.2015 21:21

P78e97t40r 81M92i37c29h64a63l 2880214191602

On to hlavně byl návod pro běžné nezkušené řidiče.

+1/0
27.1.2015 21:45

E47r76i46k 91D57r20a48g40o18m47i48r91e61c46k95ý 2111293507609

zadokolky jsou taky nedotáčivý. Alespoň ta moje. Aby se záď utrhla tak to chce už něco víc než jenom přidat plyn

0/0
27.1.2015 23:59

P47a65v53e56l 73M10i79k84u90l97a 6828293376697

Š105 Vám chodí jen na dva válce? Zkuste svíčky, rozdělovač, příp. ventily.

+2/0
28.1.2015 8:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.