Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sněhová kalamita na silnicích. Když to klouže, hledejte závěj

Zimní obutí má být samozřejmostí už dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P61e28t74r 87M46i90c30h71a59l 2390664931642

Řekl bych, že mnohe, lepší než všechny články je věnovat hodinku tomuto videu:

https://www.youtube.com/watch?v=Kgz_qehXbv0

Podstatné je, že má celoroční platnost, nespecializuje se jen na zimu.

+1/0
28.1.2015 15:14
Foto

P20e28t53r 76P16. 38V14e88s63e90l11s57k84y 7544551856483

Když už píšete článek pro začátečníky (protože každý trochu zkušenější by vše napsané měl znát), byl bych opatrný s tvrzením, že z kopce je lepší podřazovat, než brzdit. Ona to pravda je, ale až tam nezkušený pilot v osmdesáti krkne trojku (aby dle vaší rady plynule přibrzdil) nedočká se lepšího výsledku, než kdyby se svým ABS klidně přibržďoval. S ostatními tvrzeními v článku plně souhlasím.

0/0
28.1.2015 15:06

P35a24v12e75l 65J50e59ř21á76b48e85k 7321532974557

Především - jízdu na sněhu a kluzku si musí každý vyzkoušet, a ti co už něco odjeli, by měli ty méně zkušené respektovat a myslet za ně několikrát víc než za sucha.

V článku je jedna neustále opakovaná chyba  a to pomoci se ruční brzdou. To dnes platí jen pro minimum aut a to se zadním pohonem. Princip přibrždění je, že klouzající kolo brzy (pokud brzdí stejnoměrně) ho lehce přibrzdí a někdy se tím přenese síla na kolo co neklouže. U předokolky někdy lze lehounce přišlápnout přední brzdu, ale zpravidla to nepomůže.

A jinak - jezdit na sněhu a náledí co nejvíc - zkušenosti u internetu nezískáme.

0/0
28.1.2015 19:45

P22e24t47r 45M49i13c75h22a71l 2580964371722

S tou ruční brzdou se velice mýlíš. U předokolky, když na kluzkém povrchu jedeš místo do oblouku rovně, stačí lehké přitažení ruční brzdy k tomu, aby se přední kola chytila a auto se stočilo do zatáčky.

0/0
29.1.2015 16:14

P40e61t45r 74B84á20č13a 8525916875535

To by melo byt spis v kategorii ona.idnes ne, kdyz uz ne autoskola :-)

0/−2
28.1.2015 14:29

V76l93a65s38t88i28m65i20l 91T55e45n70c17e19r 4450450597110

Docela dobré je vozit v kufru sněhové řetězy a taky 10 kg pytel písku se může někdy hodit (pod kola). :-)

0/0
28.1.2015 13:08

P39a27v67e23l 85J80e25ř12á20b47e42k 7931122294357

Tchýni na zatlačení - v případě, že se auto rozjede, lze ji nechat na místě a doma to nějak zdůvodnit - třeba, upraveným příběhem Červené Karkulky.

+1/0
28.1.2015 19:17

P92e68t55r 47M46i32c52h92a86l 2440274931902

;-D R^

0/0
29.1.2015 16:12

P38e65t49r 74M53i50c61h70a85l 2630174831232

Když tak čtu některé příspěvky, nedivím se tomu, jak to na našich silnicích vypadá.

0/0
28.1.2015 9:54

J85o18s28e77f 97M52i25k44i24n 5493894965234

Je zajimavé, že hřeby do pneu jsou povoleny i v Řecku. Jenom u nás bohužel nic.

+1/0
28.1.2015 8:55

D77a86v34i80d 77J68i85n34d73r53a 6970674496614

Tak nevim, sice zimní obudí je povinností, s tím že tam je ale. Ano, každej člověk aspoň trochu při smyslech si v momentě, kdy začne být zima dá i zimní pneu, ale to že padne 1. listopadu a teplota bude 20 °C neznamená aby člověk přezouval na zimáky. Hledat závěje je taky krásný, ale lepší je se udrřet na silnici. Ze zkušenosti a ze školy smyků jsem si dost dobře vyzkoušel, že u předokolky (která je jak všichni vědí nedotáčivá) když v zatáčce nemám adhesi na zadní nápravě, stačí otočit volant trochu na druhou stranu a trochu přidat plyn. S hnanou zadní nápravou je to už jiná. Každopádně pro všechny by mělo být lepší si dostatečně odbrzdit před zatáčkou než v zatáčce, ale tvrzení, že když je 0,000000001mm sněhu na silnici znamená že rychlost klesne minimmálně o 50% jak je dobrým zvykem.

0/0
28.1.2015 7:43

J66a64k17u14b 47S62e32m45e44r74á19d 2467736781551

taky mam tu zkusenost, ze z kopce pri klouzani me dostalo vytoceni volantu a pridani plynu

0/0
28.1.2015 13:03

R23o25m58a76n 39H71o74r46n15í85k 2485972884221

Prostě a jednoduše:

* Když se auto nemůže díky prokluzu rozjet na jedničku, zkuste to na dvojku, na trojku, na spojku s citem!

* Za jízdy motor moc netočte, snažte se jet do kopce a po rovině na o stupeň vyšší kvalt, než obvykle; vyšší kvalt = menší krouťák do kol = menší pravděpodobnost prokluzu.

* Za jízdy, pokud pojedete pomalu a zároveň před vámi ani za vámi nejede, a zároveň máte-li ABS, dupněte na brzdu, ať víte, jak se vaše vozidlo na tom, po čem jedete, chová.

A na závěr zlatá rada: Kdo v tomhle neumí jezdit a jezdit nemusí, ať radši nejezdí. Strach a zmatkování jsou řidičovi velkým nepřítelem.

+5/0
28.1.2015 5:02

R63o30m19a57n 90H58o79r16n45í52k 2435892424511

"...a levačku pořád ve střehu na spojce."

Aha, i sebemenší sešlápnutí spojky za jízdy znamená, že se mechanismus spojky poměrně rychle ničí. Vskutku dobrá rada.

+1/0
28.1.2015 4:53

P59e70t40r 93M16i77c59h37a48l 2890204881912

Takže je lepší rozbít auto?

0/0
28.1.2015 9:39

T28o11m28á98š 64B43a33r79á54k 1983872820306

Tím se podle mě nemyslí mít nohu položenou na pedálu.

+2/0
28.1.2015 9:44

A75n16n79a 16E43r48l39e32b85a43c54h54o90v20á 7611350804291

A když nemám spojku ?? :-P

0/0
28.1.2015 12:47

J11a65k60u15b 27S52e78m56e18r70á14d 2717526201851

tak nejblizsi pedal co je po ruce (noze) :-)

+1/0
28.1.2015 13:04

L52u56k42á56š 70V59a68ň41u67r72a 1535724323713

To jsou rady! Sešlápnutí spojky před zatáčkou je zajímavé řešení, ale nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol a tečné opuštění zatáčky. Zatímco hnaná přední náprava lehce pod plynem může auto ze zatáčky vytáhnout. Kdysi jsem byl na škole smyků a jejich rady byli takové, že jsme skoro všichni odjížděli s auty rozbitými o sněhové bariéry. Nejlepší je si jízdu ve sněhu vyzkoušet a naučit se ji.

+1/0
27.1.2015 23:52

T53o72m79á50š 81B63a24r11á62k 1623632910316

"nehnaná kola potřebují dost energie na to aby se otáčela a dost často to znamená utržení předních kol"

To myslíte vážně? Tedy teoreticky to možné je, ale prakticky nikdy nebudete schopen regulovat plyn tak, aby ten odpor byl menší než při vyšlápnuté spojce. To prostě nejde. A když už se budeme pouštět do takových teorií, tak když tedy ta nehnaná kola mají takový odpor, tak vám přece přenosem váhy musí naopak přilnavost zlepšit, ne? ;-)

0/0
28.1.2015 10:16

L60u81b71o12m43í14r 18L18i78š48k72a 6765517966297

Dobře .. noha na spojce, stará dobrá rada. Ale co s automatem ?

+3/0
27.1.2015 22:57

L46u53k97á16š 34V46a27ň41u91r11a 1375324863503

Tam pomůže jen elektronika.

0/0
27.1.2015 23:48

E93r78i91k 78D38r17a59g95o69m20i67r23e62c74k34ý 2171723407659

N ?

0/0
27.1.2015 23:54

R94o64m18a63n 57H66o84r43n49í78k 2105152814311

P.

+1/0
28.1.2015 4:52

J66i83ř68í 79F97r23a88n69t50a 8831877471200

Mate na mysli tam dat "P", nechat u baraku a jit radeji pesky? :-P

+1/0
28.1.2015 8:41

J82i51ř16í 83F37r96a66n91t85a 8841257441210

Mate na mysli tam dat "P", nechat to u baraku a radeji jit pesky? :-P

0/0
28.1.2015 8:43

A52n73n19a 26E68r14l85e91b95a89c65h36o74v27á 7751350244341

Já nemám ani spojku ani P ;-D;-D;-D;-D.

0/0
28.1.2015 12:48

J74a19n55a 12Š91r43á94m71č18í24k38o80v98á 3539448859

8-o nic, jet klidně dál. Doma taky máme jeden (jezdi jen manžel, pokud zrovna nesedí v náklaďáku) a nestěžuje si. Dokonce na horách ve sněhu, ledu, atd. vypíná elektronické asistenty se slovy, že není nad poctivou a citlivou ruku a nohu. Zatím jsme dojeli (celá rodina) vždy všude v cajku.

Jinak máme Volvo V70 z 2006. Tohle je už třetí automat v rodině.

0/0
28.1.2015 19:00

J69i25ř59í 33D24v83o61ř28á85k 5608503578610

A co mě pomůže plná nádrž v autě , když u čerpacích stanicích mají nádrže kvůli úspoře "mrtvého kapitálu"  skoro prázdné.Na stěnách kondenzuje voda a stéká do paliv.

0/0
27.1.2015 20:33

P79e89t65r 71M60i49c35h64a50l 2800754311952

I kdyby to byla pravda, tak nádrže u čerpacích tanic se dají pravidelně odkalovat.

0/0
27.1.2015 21:22

J95i70n62d25ř90i21c91h 88Š57k60o74p89e20k 4905561370255

Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se nezahřeje.

No já nevím, když ho nechám chvíli běžet, než si prohrnu pár metrů k vjezdu, tak začne topit značně dříve než když do něj sednu a jedu. Ze zákonů fyziky se prostě na volnoběh aspoň částečně zahřát musí

+8/0
27.1.2015 17:41

M41i91l46a19n 37V34i72k 1187485133183

Motor se zahřeje, ale převodovka moc ne :-(

+7/0
27.1.2015 19:47

P30e28t43r 83M12i27c86h89a64l 2700684381642

Myšleno to bylo tak, aby motor neklapal na volnoběh zbytečně. Tedy pokud nemusím oškrábat námrazu z oken, tak po nastartování nechám motor protočit asi minutku a vyjíždím. (Pokud škrábu, klape to klidně i víc než 10 minut).

+2/0
27.1.2015 20:39

V72l32a38d90i80s49l58a78v 36N35o49h82e83j85l 7678467898161

mnohem lepsi je vyjet a zahrivat jizdou, kdy se zahriva mnohem vic soucasti a rychleji (mate vyssi otacky nez volnobeh), ze zacne auto topit drive je irrelevantni. nemluve o smrdeni pred panelakem apod.

+3/0
27.1.2015 21:07

M52a18r82t67i38n 26K90o87z91á13k 4654720539717

Lepší to sice možná je, ale když chtě nechtě musíte jet krátkou vzdálenost, pořád je lepší nechat ten motor alespoň trochu zahřát volnoběhem, než ho huntovat úplně studený. Je to taková trochu knížecí rada.

+2/0
27.1.2015 21:46

P62e81t46r 15N94e80s37v97a54d39b92a 2914935106279

A co je na tom lepšího? Zatěžovat motor za studena vysokými otáčkami? Proč se třeba motory soutěžních speciálů  před zátěží zahřívají? Proč je nenakopnou a hned neženou do omezovače? V každém případě je lepší nechat motor před vyjetím i když jen krátce ohřát. Než nastartovat a ihned vyrazit.

+2/0
27.1.2015 21:51

D40a29v53i73d 64J26i30n80d14r92a 6220104926574

Ježiš nemluvte o soutěžních speciálech, když nevíte, jak to dělají... Zahřát se auto musí vzhledem k teplotním roztažnostem komponentů, mazání atd... Pakliže nastartujete a necháte motor chvilku běžet, tak se dobře promaže, trochu ohřeje a pokud nedej bože budete mít vadu v odlitku motoru (tolerance na horní hranici) tak si tím, že budete mít studený motor a hned pojedete může stát to, že si tu hranku utrhnete a kudy ten kus materiálu půjde, tudy bude dělat paseku. U závodních speciálů zahřejou (to prostě musí) ale kdyby jste věděl kolik tam mají chladičů a mezi chladičů. Všimněte si, když F1 mají tréning a zajedou do boxu (změna nastavení atd) a musejí zatlačit dovnitř, tak u toho zcela okamžitě foukají... Aby se to pro změnu nepřehřálo.

0/0
28.1.2015 7:38

P54a22v63e81l 76J29e12ř49á62b50e18k 7771542624527

Nastartovat, připnout pásy a jet. Držet otáčky trochu nad volnoběh, včas řadit - stejně většina z nás vyjíždí v městě, takže těch 50 km/hod lze i s chladným motorem na nižší otáčky lehce dosáhnout.

To co zde píšete je o tom, že sednu, nastartuji a vyrazím hned na plný otáčky.

Za tři minuty než ohřeji motor na místě,  jsem 3 - 4 km od domu s rafičkou na provozní teplotě.

0/0
28.1.2015 19:34
Foto

I73v46o 32F89. 69C60i83l22i97c87h 1550422101414

Nastartuju, zapnu elektrické vyhřívání předního a zadního okna, jdu omést celé auto vč. střechy, případně i oškrábat boční okna a než to dokončím, tak mám přední a zadní okno krásně čisté (stačí omést sníh), takže mohu vyjet zcela bezpečně. Kdybych to vyhřívání zapnul bez nastartování (mám pocit, že to ani nedovolí elektronika, ale nezkoušel jsem to), tak si vytluču baterku ;-)

+1/0
28.1.2015 7:08

T22o82m80á44š 49B10a27r39á20k 1263802250906

Možná částečně, ale opravdu mu to nijak neprospěje. A to platí jenom obenzínu, diesel se na volnoběh nezahřeje prakticky vůbec. Schválně si přečtěte, co máte o studených startech v manuálu. Ale já vím, když si to přečtete, tak stejně řekněte, že konstruktéři o tom vědí prd a budete to dělat podle sebe :-)

+2/0
28.1.2015 10:11

Š66i13m64o85n 71P67o38k40o55r89n19y 6329962701102

Rady pouze pro řidiče předokolek. U zadohrabů je častokrát jedinou možností, jak se v zatáčce vyhnout svodidlům, přidání plynu.

+1/0
27.1.2015 17:01

P64e92t31r 86M11i17c49h67a37l 2430144621352

Omyl, spojka funguje i u zadokolky.

+1/−1
27.1.2015 20:37

M44a36r15t19i53n 69B27l18a43s11s 3831739716111

Jen je potřeba i na tu spojku šlapat opatrně. Při prudkém vyšlápnutí může dojít ke ztrátě adheze zadních kol stejně jako při neopatrném přidání plynu...

0/0
28.1.2015 8:35

P65e92t70r 21M52i39c26h73a26l 2940924231822

Pokud už je auto ve smyku, adheze je dávno ztracrna

0/0
28.1.2015 9:44

M26a44r37t52i66n 15B12l94a29s84s 3101779366521

No pak už je to jedno ;-D

0/0
28.1.2015 10:27

P90e31t90r 46M22i39c16h83a74l 2650314601322

Není. Po vyšlápnutí spojky se kola začnou odvalovat, adheze se vrací a auto je znovu ovladatelné.

0/0
28.1.2015 12:17

J18i69ř19í 19C25v39r85č11e73k 8150586260683

Celý roky co jezdím, tak když jdu do nedotáčivýho smyku a jedu proti svodidlům tak jdu volant na dorazl a plnej a u předokolky se ten čumák utrhne.

Zatím jsem však nikdy neměl nějaký větší problém a jezdím tak nějak intuitivně a moc to nevnímám, občas se to utrhne ale většinou tak že to chci já ;)

0/0
27.1.2015 21:21

P45e18t70r 42M25i85c35h52a34l 2570794831752

On to hlavně byl návod pro běžné nezkušené řidiče.

+1/0
27.1.2015 21:45

E41r69i71k 30D16r81a92g34o19m74i84r47e50c51k27ý 2251423307539

zadokolky jsou taky nedotáčivý. Alespoň ta moje. Aby se záď utrhla tak to chce už něco víc než jenom přidat plyn

0/0
27.1.2015 23:59

P69a11v47e66l 93M87i44k46u82l27a 6848603446557

Š105 Vám chodí jen na dva válce? Zkuste svíčky, rozdělovač, příp. ventily.

+2/0
28.1.2015 8:02







Najdete na iDNES.cz