Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Fichtl je legenda, která vychovala generace motorkářů

Jawa 50 typ 20 měla nespočet přezdívek. Řidičský potěr se na ní na polňačce za vsí zasvěcoval do tajů motorismu. A pak se donekonečna opravovalo, vylepšovalo, ladilo. Dnes motorkářů a nadšenců do vůně benzinu a čištění svíček a karburátorů ubývá. Vášeň pro motorismus vytlačily z hlav puberťáků počítače.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P28e60t78r 14B79o90ž68á76k 4773105172309

Týýýjo, tak podle autora článku byla nádrž mezi "revmaplechy" a objem činil 10l? To měl ke svému článku asi nějaký speciální model. Standardně byla nádrž umístěna pod sedlem a její objem činil 4,5l !!!

+5/0
24.2.2015 6:37

J38i65ř95í 77N59o12v32o13t19n54y 2928901393239

Tím asi myslel Mustanga, typ 23

0/0
24.2.2015 12:38

P31e62t15r 65M87i54c53h89a73l 2870924391732

Ne, to bylo původně na Pařezu.

0/0
24.2.2015 21:30

P10e15t66r 44M74i82c41h30a31l 2400154851522

Akorát nádrž měla objem kolem 3,5 litru.

0/0
24.2.2015 21:34

P62a26v95e18l 16N84o23v50á76k 7461236729443

Zadny fichtl v originále neměl nádrž na 10 litru podle me si to plete s nějakou kejvackou...

0/0
26.2.2015 11:34

J28i74ř84í 74N32o88v66o71t57n12y 2148861583259

Jawa 50, typ 23, 23A měli nádrž na 8 l, dle technické dokumentace. Vejde se více.

0/0
26.2.2015 14:57

M55a80r10t41i73n 60V12a11c90h72u76l78k85a 3533608598375

"simply dachl"

0/0
23.2.2015 22:16

J29a30n 12M48a22j55z45n65e82r 1956847896682

kozí dech :)

0/−4
23.2.2015 19:35

J92i14ř28í 36E96r93b94e46n 1803974836267

Kozí dech je Stadion, ne Pionýr...

+8/0
23.2.2015 20:54

P72a92v11e54l 19K80m28o95š52e75k 7664375231161

Tak autor pořádně neví o čem píše, ale hlavně že je motorka pozvracená barvou jako půlka Prahy ;-D

+4/0
23.2.2015 19:07

V68á54c95l18a76v 15P26c10h14á82l74e66k 8266622641412

Ta malá fotka v titulku mně nalákala. Myslel jsem, že budou k vidění podařené fotky vymazlených fichtlíků.... A místo toho  hromada "rádobystylových" fotek počmáraného vraku...

+8/0
23.2.2015 17:35

R82o49m14a64n 94D81o51r63s37k86ý 1146704710508

jéééjej ... nám ve vesnici říkali chrchlgang :-) dva pionýry, jeden pařez, jeden mustang a to když se všechno nastartovalo, tak se nedivím, že nás starší lidi na vesnici neměli rádi. Takové krásné vzpomínky ..... kolikrát jsme si nechávali dělat výbrus a měnili ventily, cigaretovým papírkem ladili zapalování, svařovali vytrhané kolíky z rozety, nebo i jen opotřebovanou nakopávačku. hehe a těch vychytávek, co jsme si dodělávali. Blinkry, rádia, tajné spínače, měnili jsme výkon/rychlost změnou tažného kolečka .... jéééééj to byly doby ;-(

+7/0
23.2.2015 17:23

J38i60ř98í 83P87o36s90p84í88š16i21l 5568915966705

Na pinckovi se měnili ventily? A kde asi taky byly?

0/0
23.2.2015 17:25

J44i23ř11í 43P87o43s83p87í19š51i72l 5728535546485

Oprava - měnily.

0/0
23.2.2015 17:25

M28a22r39t41i42n 45V15a27c78h76u15l90k63a 3243578838345

to byly ventilky ne?

:-)

0/0
23.2.2015 17:34

J59i65ř66í 51P90o69s38p61í93š76i20l 5748455636285

Jako na gumách? To snad téměř nebyl důvod měnit!

0/0
23.2.2015 17:38

M41a44r66t92i44n 62V65a37c97h17u83l64k21a 3383918338935

zřejmě je doplňoval po demontáži policajtem :-)

0/0
23.2.2015 17:38

J93i87ř47í 93P87o81s75p30í69š13i80l 5518385166135

To jsem taky zažil - ale bylo na výběr - buď že to řekne rodičům (výprask doma) nebo si to odtlačíme pět kiláků domů - od té doby jsem měl pumpičku a náhradní ventilky.

+2/0
23.2.2015 17:42

R40o50m72a32n 79D89o90r89s95k10ý 1386524820858

preklep - pisty :-)

0/−1
24.2.2015 8:01

P72e50t64r 83M86i79c51h74a79l 2470554841262

Zajímavý "překlep".  ;-D

0/0
24.2.2015 21:34

J23i92ř61í 56P56o78s76p60í79š86i29l 5118245136955

Tady v redakci si zase někdo plete pojmy. Fichtlem (případně kozí dech) jsme v našem mládí označovali mopedy Stadion řady 1, 11, 22 či 23. Pojmenování fichtl pochází z toho, že první prototypy Stadionu byly vyrobeny s motory od západoněmecké firmy Fichtel a Sachs, přičemž se předpokládalo, že tyto motory budou standardně montovány do všech Stadionů. To ale nebylo vzhledem k tehdejší politické situaci možné. Nakonec se tento problém vyřešil tím, že byl vyvinut motor Jawa, typ 552, který byl vyráběn v mateřském podniku Stadionu Rakovník, v n. p. MOTOR České Budějovice.

Jawám řady 20 se říkalo pincek nebo pekáč, jednosedadlovým pařez. Fichtly byly podřadné. Pokud se mezi nás pionýrkáře zapletl někdo s fichtlem, mohl jezdit pouze s naším souhlasem, případně rozhodl ten, kdo měl elitu mezi pincky a to mustanga.

+2/−1
23.2.2015 17:08

J57i96ř87í 52P32o47s83p39í39š85i53l 5298335886745

Zapomněl jsem - Jawa 23 Mustang byl vždy mustang a kdo ho měl, byl king.

+2/0
23.2.2015 17:19

M91a83r33t15i74n 75V12a47c81h95u14l18k22a 3693778648845

no já měl jednohrba z roku 58, ale stejně všichni říkali všem pionýrům hromadně  fichtl. Zřejmě to bylo kraj od kraje jiné

+3/0
23.2.2015 17:41

J65i47ř77í 32P49o67s41p92í75š19i32l 5278695346565

Asi jo - u nás všechny padesátky byly chrchly (pincky i fichtly).

+1/0
23.2.2015 17:43

R37a90d21i37m 26P89o96l31á80š94e49k 9706363429749

U nás taky.R^

0/0
23.2.2015 18:46
Foto

P27e68t18r 88S44z66i50l96i68c44z65a73i 3815100916258

Fichtl :-) přes týden jsme běhali se železem a papírem do sběrny aby bylo na benál a o víkendu se jezdilo. Příjde mi že jsem měl pionýra dřív než kolo ;-D

+1/0
23.2.2015 16:16

J64a36n 79F61r84o78l65í36k 6676740505564

V letech největší slávy byly populární motocyklové soutěže (pamětníci ví kdo to byl Mašita, Češpiva, Fojtík... a třeba Kremel se svojí 8 rychlostní padesátkou z Povážských strojíren). Nižší soutěže jeli i mladíci na upravených pionýrech. Vždy jsem je obdivoval. Většinu kopců v terénu absolvovali po boku svého řvoucího stroje a vyhrál ten kdo dojel a nepadl únavou. Jely se třeba tři okruhy po 60 km a pokud zapršelo nebyla to žádná legrace ani pro silnější kubatury.;-)

0/0
23.2.2015 15:23

M51a54r28e69k 66K42e44r15n57e61r 9441220692498

Jedu bez helmy a bez papírů a potkám poldy tak šup do pole a ždímám z fekála co největší rychlost:-) sice ujedu ale zavařim motor a pak pěkně polema tlačím 10 km k domovu;-D jo to bejvalo veselo:-)

+7/0
23.2.2015 14:49

P24e67t81r 34M33i49c79h12a33l 2160984621222

Za nás helma povinná nebyla ...

+1/0
24.2.2015 21:33

J41a88n 51Ž61á75k 4915104498262

jj, povinná sice podle vyhlášky 80 nebyla ale bez přilby jsem na pinčla stejně nesměl sednout.

0/0
25.2.2015 11:51

L88u46b13o25š 67S57u20š16i74l 1448497256398

Jezdím hodně na kole, mám i elektrické, tak mohu posuzovat rozdíly v provozu. Vždy si oddechnu, když zabočím na nějakou zemědělskou silnici, kde ještě i dnes skoro nic nejezdí.

0/0
23.2.2015 14:42

L50u68b84o50š 26S16u71š52i93l 1628667796328

Já bych na to klidně sedl znovu, vrátila by se pohoda sedmdesátých let. Ježe ten dnešní provoz by příjemný nebyl. Teď už je to na silnicích o život.

0/0
23.2.2015 14:40

L72u67b19o81š 45S76u48š73i50l 1928867296348

Fichtl byl kvalitní. Už proto, že byl vyráběn v továrně na vojenskou techniku kdesi na Slovensku.

0/0
23.2.2015 14:27

J22a53n 22F10r34o27l72í26k 6596100925894

Strojárně Povážská Bystrica.;-)

0/0
23.2.2015 15:15

L50u82b43o54š 46S52u50š57i86l 1358477476658

Tohle byl nezničitelný stroj. Kam se dnes hrabou čínské šroty. Na Trabanty se též nadávalo, že je to nejhorší vozidlo z východu. Ale která dnešní plechovka přeplněná elektronikou by dokázala přejet nehostinná poštní území???

0/0
23.2.2015 14:22

J62a13k47u89b 76P27r91o62k96e81š 6593978812623

Kazda druha? Trabantakum fandim na ceste prez kontinenty, ale trabant je a byl krap, vsak se staci podivat kolikrat to opravuji. Dopre je to videt na jejich prvni cested po Hedvabne stezce, trabant rozbity kazdou chvili, Dominika Gawlizkova, ktera to jela na Yamaze za celou cestu menila jen pneumatiky. Duvod proc jedou Trabantem je protoze je to extremne levne, jede to prakticky na vsechno co hori a opravit se to 2ma kameny, jeden pouzijete jako kladivo a druhy jako kovadlinu. Takovy Igor Brezovan objel na BMW svet a menil akorat loziska v kardanu zadniho kola a nahon tachometru.

Pokud budete nekde cestovat, tak zjistite, ze prakticky vsude na svete potkate nemecke duchodce (vsechna cest jim) a prekonavaji podobne pustiny, jen o tom nenataci film a vezou si zadek v Land Roveru a nemaji problem.

Nic proti historii, ale vsechny tyhle vozidla patri moralne nejpozdeji do 50. let, v jakekoliv dalsi konkurenci ze zapadu jen zastarala. Vzdyt Jawa prakticky krachovala jeste pred revoluci, protoze vsechny penize ktere vydelala, se misto do modernizace provozu a inovaci narvali do nezivotaschopne socialisticke utopie.

0/0
23.2.2015 23:54

J41a62n 58K56o18n18v87a54l36i65n40k95a 5550441781755

Tohle je náš krasavec:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.534443079927496.1073741826.100000854260189&type=1&l=3c47fb139b

+3/0
23.2.2015 13:50

P34e28t74r 61M68i63c68h77a69l 2330754971862

Nádhera. A nejhezčí je foto s kočkou. Dávám za to plus.

0/0
24.2.2015 21:38

L85u60d93v48i69k 86S25p34i75n90k39a 1562737570215

dozadu jedině rybinu a hlavně bez helmy, jen v brejličkách a vítr ve vlasech.

0/0
23.2.2015 13:35

K34a45r30e45l 28V27a15c34h78u16t 9103722979893

Já měl asi smůlu, takže jsem na tom jezdil maximálně tak 65-68 km/h (a to ještě po větru anebo z mírného kopce;-D), ale kamarád měl jakési mimořádné štěstí - motor jeho Jawy 20 zněl úžasně - jako kdyby to byla skutečná a povedená motorka (tak nějak opravdu hladce a příjemně) a také to bylo poznat na tom, jak rychle s tím jezdil - vždycky mi ujel, vždy mě hravě předjel (při jízdě proti větru mě předjel i se sestrou za zády, zatímco já jel sám)... Myslím, že ten jeho povedený kus jezdil po rovině běžně tak 75-78 km/h a to už je velice slušná rychlost na tak malý motorek... ;-)R^

+1/0
23.2.2015 12:55

D77a48n83i22e56l 48T78o78m11e17k 8739905598106

To je pravda, některý kusy táhly a byly hrozně rychlý.

0/0
23.2.2015 13:05

J52a83n 32H21u88r20k66a 7450866546617

;-D měl jsem sníženou hlavu přelíznutý válec a vícebodovou svíčku a 21 lítala 87 na rovince byly ovšem kopce kde systémem kolobrda to jinak nahoru nešlo...tiše sršeň v garáži spí a možná v důchodu na ryby ožije

0/0
23.2.2015 16:57

R68o67m55a69n 68D63o85r52s35k84ý 1226894720618

Nebo měl jiné tažné kolečko :-) Když se dalo větší, tak to lítalo jak blázen, ale člověk zase nic nevyjel. Když se dalo menší, mělo to úžasnej tah i na dvou ve dvou do kopce, ale na rovince to byl šnek :)

0/0
23.2.2015 17:18

M11a72r54t66i28n 37H53a35v54l33í35k 4320765607183

Nechápu smysl té fotogalerie. Posprejovanej fichtl, to má bejt jako nějaké umění?

+7/0
23.2.2015 12:31

K78a21r13e95l 66V93a78c20h33u41t 9483202159173

Nikoliv. To je výsledek myšlení českých (?) sprejerů... posprejovat co, co podle jejich mínění není tak cenné, oni jaksi "mohou" :-/ a také (proto) to asi dělají...

0/0
23.2.2015 12:46

T74o66m70á41š 48K37u19c92h89a30ř 3357341248411

No já nevím. Trápil jsem jsem (bohužel až v osmnácti) s Mustangem jen pár měsíců. Opravil a doladil co šlo, udělal rozborku motoru, pár pokusů o zvýšení výkonu a šel pryč. Bylo to dobré jen k tomu, aby člověk levně zjistil, že si musí koupit silnější mašinu. Ale jako začáek pro 15 leté kluky, dědky na ryby, nebo někoho, komu nevadí drandit padesátkou to asi stačilo.

+1/0
23.2.2015 12:29

M10a45r42t40i18n 90H26a16v11l86í75k 4930165927433

Dneska bych se na tom už bál jezdit. Dřív nás na tom předjížděly stodvacítky a žigulíky v 80desáti. Dneska by to kolem mě valili náklaďáky s odstupem 20 cm jen aby nemusel zpomalit.

0/0
23.2.2015 12:33

V43l86a88s43t30i47m58i68l 60T44e22n80c69e27r 4220750417690

Jestli se potřebujete dopravit pár km k rybníku s prutem na ryby na zádech, tak ten fichtl bohatě stačí. Honda CBR 125 je zbytečná - ještě by vám ji tam u vody někdo šlohnul.

0/0
23.2.2015 15:25

R63o78m32a94n 15D78o95r25s57k60ý 1696544710438

to bohužel i dneska toho pindika .... uz je to veteransky kousek :-)

0/0
23.2.2015 17:24

V12i98k55t86o47r 44J80o21h62á85n73e79k 4724784458450

Tak na těch pár km k rybníku vám většinou spolehlivěji poslouží kolo :)

0/0
27.2.2015 16:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.