Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Fichtl je legenda, která vychovala generace motorkářů

Jawa 50 typ 20 měla nespočet přezdívek. Řidičský potěr se na ní na polňačce za vsí zasvěcoval do tajů motorismu. A pak se donekonečna opravovalo, vylepšovalo, ladilo. Dnes motorkářů a nadšenců do vůně benzinu a čištění svíček a karburátorů ubývá. Vášeň pro motorismus vytlačily z hlav puberťáků počítače.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P54e44t81r 97B26o28ž64á60k 4323515332109

Týýýjo, tak podle autora článku byla nádrž mezi "revmaplechy" a objem činil 10l? To měl ke svému článku asi nějaký speciální model. Standardně byla nádrž umístěna pod sedlem a její objem činil 4,5l !!!

+5/0
24.2.2015 6:37

J57i65ř42í 93N81o46v54o68t43n58y 2328971153469

Tím asi myslel Mustanga, typ 23

0/0
24.2.2015 12:38

P25e80t26r 21M95i59c62h22a81l 2980234671362

Ne, to bylo původně na Pařezu.

0/0
24.2.2015 21:30

P18e70t34r 41M28i54c48h57a57l 2740954421512

Akorát nádrž měla objem kolem 3,5 litru.

0/0
24.2.2015 21:34

P40a55v10e95l 22N82o92v78á13k 7831446219543

Zadny fichtl v originále neměl nádrž na 10 litru podle me si to plete s nějakou kejvackou...

0/0
26.2.2015 11:34

J73i46ř44í 82N42o80v23o20t46n96y 2198261143539

Jawa 50, typ 23, 23A měli nádrž na 8 l, dle technické dokumentace. Vejde se více.

0/0
26.2.2015 14:57

M65a88r67t15i30n 77V53a28c17h22u85l86k39a 3743568158865

"simply dachl"

0/0
23.2.2015 22:16

J88a30n 72M80a12j22z73n42e25r 1286417936572

kozí dech :)

0/−4
23.2.2015 19:35

J89i79ř17í 38E36r89b44e78n 1233424106547

Kozí dech je Stadion, ne Pionýr...

+8/0
23.2.2015 20:54

P38a32v96e54l 50K48m62o40š20e29k 7944405721631

Tak autor pořádně neví o čem píše, ale hlavně že je motorka pozvracená barvou jako půlka Prahy ;-D

+4/0
23.2.2015 19:07

V75á92c71l15a58v 22P33c59h31á15l79e10k 8486652691172

Ta malá fotka v titulku mně nalákala. Myslel jsem, že budou k vidění podařené fotky vymazlených fichtlíků.... A místo toho  hromada "rádobystylových" fotek počmáraného vraku...

+8/0
23.2.2015 17:35

R75o87m71a35n 72D88o76r87s73k79ý 1776634460708

jéééjej ... nám ve vesnici říkali chrchlgang :-) dva pionýry, jeden pařez, jeden mustang a to když se všechno nastartovalo, tak se nedivím, že nás starší lidi na vesnici neměli rádi. Takové krásné vzpomínky ..... kolikrát jsme si nechávali dělat výbrus a měnili ventily, cigaretovým papírkem ladili zapalování, svařovali vytrhané kolíky z rozety, nebo i jen opotřebovanou nakopávačku. hehe a těch vychytávek, co jsme si dodělávali. Blinkry, rádia, tajné spínače, měnili jsme výkon/rychlost změnou tažného kolečka .... jéééééj to byly doby ;-(

+7/0
23.2.2015 17:23

J83i75ř65í 71P23o50s16p18í82š86i30l 5788115906745

Na pinckovi se měnili ventily? A kde asi taky byly?

0/0
23.2.2015 17:25

J49i98ř96í 69P12o53s17p67í46š90i86l 5268835406775

Oprava - měnily.

0/0
23.2.2015 17:25

M44a69r22t59i30n 13V44a75c52h29u11l67k14a 3843158928865

to byly ventilky ne?

:-)

0/0
23.2.2015 17:34

J85i23ř33í 79P80o92s43p26í76š17i28l 5808355346315

Jako na gumách? To snad téměř nebyl důvod měnit!

0/0
23.2.2015 17:38

M76a14r52t59i65n 50V69a70c14h33u53l50k11a 3853128828415

zřejmě je doplňoval po demontáži policajtem :-)

0/0
23.2.2015 17:38

J96i98ř39í 70P17o96s63p76í77š42i53l 5948265946265

To jsem taky zažil - ale bylo na výběr - buď že to řekne rodičům (výprask doma) nebo si to odtlačíme pět kiláků domů - od té doby jsem měl pumpičku a náhradní ventilky.

+2/0
23.2.2015 17:42

R93o78m89a98n 42D54o37r45s25k51ý 1286564360518

preklep - pisty :-)

0/−1
24.2.2015 8:01

P42e40t73r 34M85i82c36h93a60l 2690164871812

Zajímavý "překlep".  ;-D

0/0
24.2.2015 21:34

J87i17ř26í 75P87o37s37p55í31š94i13l 5508855696625

Tady v redakci si zase někdo plete pojmy. Fichtlem (případně kozí dech) jsme v našem mládí označovali mopedy Stadion řady 1, 11, 22 či 23. Pojmenování fichtl pochází z toho, že první prototypy Stadionu byly vyrobeny s motory od západoněmecké firmy Fichtel a Sachs, přičemž se předpokládalo, že tyto motory budou standardně montovány do všech Stadionů. To ale nebylo vzhledem k tehdejší politické situaci možné. Nakonec se tento problém vyřešil tím, že byl vyvinut motor Jawa, typ 552, který byl vyráběn v mateřském podniku Stadionu Rakovník, v n. p. MOTOR České Budějovice.

Jawám řady 20 se říkalo pincek nebo pekáč, jednosedadlovým pařez. Fichtly byly podřadné. Pokud se mezi nás pionýrkáře zapletl někdo s fichtlem, mohl jezdit pouze s naším souhlasem, případně rozhodl ten, kdo měl elitu mezi pincky a to mustanga.

+2/−1
23.2.2015 17:08

J24i29ř87í 50P37o35s45p12í78š70i39l 5218895106285

Zapomněl jsem - Jawa 23 Mustang byl vždy mustang a kdo ho měl, byl king.

+2/0
23.2.2015 17:19

M30a91r53t71i48n 37V98a74c40h28u98l94k20a 3453708828985

no já měl jednohrba z roku 58, ale stejně všichni říkali všem pionýrům hromadně  fichtl. Zřejmě to bylo kraj od kraje jiné

+3/0
23.2.2015 17:41

J23i72ř79í 41P80o65s59p56í51š15i46l 5158575266465

Asi jo - u nás všechny padesátky byly chrchly (pincky i fichtly).

+1/0
23.2.2015 17:43

R55a13d73i20m 96P24o30l34á25š53e57k 9316383399359

U nás taky.R^

0/0
23.2.2015 18:46
Foto

P65e18t86r 39S97z27i30l85i49c35z92a24i 3965320616688

Fichtl :-) přes týden jsme běhali se železem a papírem do sběrny aby bylo na benál a o víkendu se jezdilo. Příjde mi že jsem měl pionýra dřív než kolo ;-D

+1/0
23.2.2015 16:16

J81a12n 61F48r16o71l59í85k 6846910475634

V letech největší slávy byly populární motocyklové soutěže (pamětníci ví kdo to byl Mašita, Češpiva, Fojtík... a třeba Kremel se svojí 8 rychlostní padesátkou z Povážských strojíren). Nižší soutěže jeli i mladíci na upravených pionýrech. Vždy jsem je obdivoval. Většinu kopců v terénu absolvovali po boku svého řvoucího stroje a vyhrál ten kdo dojel a nepadl únavou. Jely se třeba tři okruhy po 60 km a pokud zapršelo nebyla to žádná legrace ani pro silnější kubatury.;-)

0/0
23.2.2015 15:23

M86a33r44e31k 27K26e49r37n27e28r 9271290352268

Jedu bez helmy a bez papírů a potkám poldy tak šup do pole a ždímám z fekála co největší rychlost:-) sice ujedu ale zavařim motor a pak pěkně polema tlačím 10 km k domovu;-D jo to bejvalo veselo:-)

+7/0
23.2.2015 14:49

P34e83t13r 98M32i12c63h84a74l 2280754891282

Za nás helma povinná nebyla ...

+1/0
24.2.2015 21:33

J93a58n 11Ž54á15k 4785654988252

jj, povinná sice podle vyhlášky 80 nebyla ale bez přilby jsem na pinčla stejně nesměl sednout.

0/0
25.2.2015 11:51

L90u70b96o80š 81S33u50š63i83l 1418237886468

Jezdím hodně na kole, mám i elektrické, tak mohu posuzovat rozdíly v provozu. Vždy si oddechnu, když zabočím na nějakou zemědělskou silnici, kde ještě i dnes skoro nic nejezdí.

0/0
23.2.2015 14:42

L74u81b85o68š 44S10u12š57i25l 1558367966558

Já bych na to klidně sedl znovu, vrátila by se pohoda sedmdesátých let. Ježe ten dnešní provoz by příjemný nebyl. Teď už je to na silnicích o život.

0/0
23.2.2015 14:40

L78u25b72o22š 50S69u27š18i92l 1418117516308

Fichtl byl kvalitní. Už proto, že byl vyráběn v továrně na vojenskou techniku kdesi na Slovensku.

0/0
23.2.2015 14:27

J39a43n 21F43r44o76l38í56k 6826290675454

Strojárně Povážská Bystrica.;-)

0/0
23.2.2015 15:15

L44u65b96o66š 74S25u69š82i36l 1538357896718

Tohle byl nezničitelný stroj. Kam se dnes hrabou čínské šroty. Na Trabanty se též nadávalo, že je to nejhorší vozidlo z východu. Ale která dnešní plechovka přeplněná elektronikou by dokázala přejet nehostinná poštní území???

0/0
23.2.2015 14:22

J90a52k71u38b 81P50r83o27k24e69š 6683458802213

Kazda druha? Trabantakum fandim na ceste prez kontinenty, ale trabant je a byl krap, vsak se staci podivat kolikrat to opravuji. Dopre je to videt na jejich prvni cested po Hedvabne stezce, trabant rozbity kazdou chvili, Dominika Gawlizkova, ktera to jela na Yamaze za celou cestu menila jen pneumatiky. Duvod proc jedou Trabantem je protoze je to extremne levne, jede to prakticky na vsechno co hori a opravit se to 2ma kameny, jeden pouzijete jako kladivo a druhy jako kovadlinu. Takovy Igor Brezovan objel na BMW svet a menil akorat loziska v kardanu zadniho kola a nahon tachometru.

Pokud budete nekde cestovat, tak zjistite, ze prakticky vsude na svete potkate nemecke duchodce (vsechna cest jim) a prekonavaji podobne pustiny, jen o tom nenataci film a vezou si zadek v Land Roveru a nemaji problem.

Nic proti historii, ale vsechny tyhle vozidla patri moralne nejpozdeji do 50. let, v jakekoliv dalsi konkurenci ze zapadu jen zastarala. Vzdyt Jawa prakticky krachovala jeste pred revoluci, protoze vsechny penize ktere vydelala, se misto do modernizace provozu a inovaci narvali do nezivotaschopne socialisticke utopie.

0/0
23.2.2015 23:54

J59a67n 97K95o95n15v75a15l13i30n50k27a 5250401671925

Tohle je náš krasavec:

www.facebook.com;type=1&l=3c47fb139b

+3/0
23.2.2015 13:50

P84e17t31r 71M52i33c66h28a10l 2770824281302

Nádhera. A nejhezčí je foto s kočkou. Dávám za to plus.

0/0
24.2.2015 21:38

L94u37d31v93i14k 20S25p37i57n38k83a 1942847480515

dozadu jedině rybinu a hlavně bez helmy, jen v brejličkách a vítr ve vlasech.

0/0
23.2.2015 13:35

K86a64r34e52l 58V30a84c60h24u19t 9673352109793

Já měl asi smůlu, takže jsem na tom jezdil maximálně tak 65-68 km/h (a to ještě po větru anebo z mírného kopce;-D), ale kamarád měl jakési mimořádné štěstí - motor jeho Jawy 20 zněl úžasně - jako kdyby to byla skutečná a povedená motorka (tak nějak opravdu hladce a příjemně) a také to bylo poznat na tom, jak rychle s tím jezdil - vždycky mi ujel, vždy mě hravě předjel (při jízdě proti větru mě předjel i se sestrou za zády, zatímco já jel sám)... Myslím, že ten jeho povedený kus jezdil po rovině běžně tak 75-78 km/h a to už je velice slušná rychlost na tak malý motorek... ;-)R^

+1/0
23.2.2015 12:55

D94a28n31i57e84l 18T91o29m33e20k 8309525648376

To je pravda, některý kusy táhly a byly hrozně rychlý.

0/0
23.2.2015 13:05

J78a46n 75H67u83r25k40a 7450536406687

;-D měl jsem sníženou hlavu přelíznutý válec a vícebodovou svíčku a 21 lítala 87 na rovince byly ovšem kopce kde systémem kolobrda to jinak nahoru nešlo...tiše sršeň v garáži spí a možná v důchodu na ryby ožije

0/0
23.2.2015 16:57

R98o20m76a16n 83D46o83r24s57k61ý 1206624470988

Nebo měl jiné tažné kolečko :-) Když se dalo větší, tak to lítalo jak blázen, ale člověk zase nic nevyjel. Když se dalo menší, mělo to úžasnej tah i na dvou ve dvou do kopce, ale na rovince to byl šnek :)

0/0
23.2.2015 17:18

M40a58r67t41i23n 32H15a64v57l80í76k 4420985507843

Nechápu smysl té fotogalerie. Posprejovanej fichtl, to má bejt jako nějaké umění?

+7/0
23.2.2015 12:31

K48a59r74e90l 87V85a97c24h22u48t 9733452389173

Nikoliv. To je výsledek myšlení českých (?) sprejerů... posprejovat co, co podle jejich mínění není tak cenné, oni jaksi "mohou" :-/ a také (proto) to asi dělají...

0/0
23.2.2015 12:46

T74o68m82á38š 67K53u65c72h14a39ř 3177631438621

No já nevím. Trápil jsem jsem (bohužel až v osmnácti) s Mustangem jen pár měsíců. Opravil a doladil co šlo, udělal rozborku motoru, pár pokusů o zvýšení výkonu a šel pryč. Bylo to dobré jen k tomu, aby člověk levně zjistil, že si musí koupit silnější mašinu. Ale jako začáek pro 15 leté kluky, dědky na ryby, nebo někoho, komu nevadí drandit padesátkou to asi stačilo.

+1/0
23.2.2015 12:29

M95a39r50t46i43n 38H18a12v45l71í58k 4230415447543

Dneska bych se na tom už bál jezdit. Dřív nás na tom předjížděly stodvacítky a žigulíky v 80desáti. Dneska by to kolem mě valili náklaďáky s odstupem 20 cm jen aby nemusel zpomalit.

0/0
23.2.2015 12:33

V91l49a85s76t57i81m22i92l 14T41e95n29c75e54r 4440820347510

Jestli se potřebujete dopravit pár km k rybníku s prutem na ryby na zádech, tak ten fichtl bohatě stačí. Honda CBR 125 je zbytečná - ještě by vám ji tam u vody někdo šlohnul.

0/0
23.2.2015 15:25

R45o28m82a96n 37D12o98r98s71k33ý 1216794540218

to bohužel i dneska toho pindika .... uz je to veteransky kousek :-)

0/0
23.2.2015 17:24

V30i27k21t88o31r 86J85o79h82á45n46e15k 4464194418570

Tak na těch pár km k rybníku vám většinou spolehlivěji poslouží kolo :)

0/0
27.2.2015 16:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.