- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Týýýjo, tak podle autora článku byla nádrž mezi "revmaplechy" a objem činil 10l? To měl ke svému článku asi nějaký speciální model. Standardně byla nádrž umístěna pod sedlem a její objem činil 4,5l !!!
Tak autor pořádně neví o čem píše, ale hlavně že je motorka pozvracená barvou jako půlka Prahy
Ta malá fotka v titulku mně nalákala. Myslel jsem, že budou k vidění podařené fotky vymazlených fichtlíků.... A místo toho hromada "rádobystylových" fotek počmáraného vraku...
jéééjej ... nám ve vesnici říkali chrchlgang :-) dva pionýry, jeden pařez, jeden mustang a to když se všechno nastartovalo, tak se nedivím, že nás starší lidi na vesnici neměli rádi. Takové krásné vzpomínky ..... kolikrát jsme si nechávali dělat výbrus a měnili ventily, cigaretovým papírkem ladili zapalování, svařovali vytrhané kolíky z rozety, nebo i jen opotřebovanou nakopávačku. hehe a těch vychytávek, co jsme si dodělávali. Blinkry, rádia, tajné spínače, měnili jsme výkon/rychlost změnou tažného kolečka .... jéééééj to byly doby
Na pinckovi se měnili ventily? A kde asi taky byly?
Tady v redakci si zase někdo plete pojmy. Fichtlem (případně kozí dech) jsme v našem mládí označovali mopedy Stadion řady 1, 11, 22 či 23. Pojmenování fichtl pochází z toho, že první prototypy Stadionu byly vyrobeny s motory od západoněmecké firmy Fichtel a Sachs, přičemž se předpokládalo, že tyto motory budou standardně montovány do všech Stadionů. To ale nebylo vzhledem k tehdejší politické situaci možné. Nakonec se tento problém vyřešil tím, že byl vyvinut motor Jawa, typ 552, který byl vyráběn v mateřském podniku Stadionu Rakovník, v n. p. MOTOR České Budějovice.
Jawám řady 20 se říkalo pincek nebo pekáč, jednosedadlovým pařez. Fichtly byly podřadné. Pokud se mezi nás pionýrkáře zapletl někdo s fichtlem, mohl jezdit pouze s naším souhlasem, případně rozhodl ten, kdo měl elitu mezi pincky a to mustanga.
Zapomněl jsem - Jawa 23 Mustang byl vždy mustang a kdo ho měl, byl king.
Fichtl přes týden jsme běhali se železem a papírem do sběrny aby bylo na benál a o víkendu se jezdilo. Příjde mi že jsem měl pionýra dřív než kolo
V letech největší slávy byly populární motocyklové soutěže (pamětníci ví kdo to byl Mašita, Češpiva, Fojtík... a třeba Kremel se svojí 8 rychlostní padesátkou z Povážských strojíren). Nižší soutěže jeli i mladíci na upravených pionýrech. Vždy jsem je obdivoval. Většinu kopců v terénu absolvovali po boku svého řvoucího stroje a vyhrál ten kdo dojel a nepadl únavou. Jely se třeba tři okruhy po 60 km a pokud zapršelo nebyla to žádná legrace ani pro silnější kubatury.
Jedu bez helmy a bez papírů a potkám poldy tak šup do pole a ždímám z fekála co největší rychlost sice ujedu ale zavařim motor a pak pěkně polema tlačím 10 km k domovu jo to bejvalo veselo