Diskuze

OBRAZEM: Fichtl je legenda, která vychovala generace motorkářů

Jawa 50 typ 20 měla nespočet přezdívek. Řidičský potěr se na ní na polňačce za vsí zasvěcoval do tajů motorismu. A pak se donekonečna opravovalo, vylepšovalo, ladilo. Dnes motorkářů a nadšenců do vůně benzinu a čištění svíček a karburátorů ubývá. Vášeň pro motorismus vytlačily z hlav puberťáků počítače.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PB

P94e89t67r 42B43o49ž93á71k

24. 2. 2015 6:37

Týýýjo, tak podle autora článku byla nádrž mezi "revmaplechy" a objem činil 10l? To měl ke svému článku asi nějaký speciální model. Standardně byla nádrž umístěna pod sedlem a její objem činil 4,5l !!!

5 0
možnosti
JN

Tím asi myslel Mustanga, typ 23

0 0
možnosti
JM
Foto

J45i62ř10í 26E39r90b82e36n

23. 2. 2015 20:54

Kozí dech je Stadion, ne Pionýr...

8 0
možnosti
PK

Tak autor pořádně neví o čem píše, ale hlavně že je motorka pozvracená barvou jako půlka Prahy ;-D

4 0
možnosti
VP

Ta malá fotka v titulku mně nalákala. Myslel jsem, že budou k vidění podařené fotky vymazlených fichtlíků.... A místo toho  hromada "rádobystylových" fotek počmáraného vraku...

8 0
možnosti
RD

jéééjej ... nám ve vesnici říkali chrchlgang :-) dva pionýry, jeden pařez, jeden mustang a to když se všechno nastartovalo, tak se nedivím, že nás starší lidi na vesnici neměli rádi. Takové krásné vzpomínky ..... kolikrát jsme si nechávali dělat výbrus a měnili ventily, cigaretovým papírkem ladili zapalování, svařovali vytrhané kolíky z rozety, nebo i jen opotřebovanou nakopávačku. hehe a těch vychytávek, co jsme si dodělávali. Blinkry, rádia, tajné spínače, měnili jsme výkon/rychlost změnou tažného kolečka .... jéééééj to byly doby ;-(

7 0
možnosti
JP

Na pinckovi se měnili ventily? A kde asi taky byly?

0 0
možnosti
JP

Tady v redakci si zase někdo plete pojmy. Fichtlem (případně kozí dech) jsme v našem mládí označovali mopedy Stadion řady 1, 11, 22 či 23. Pojmenování fichtl pochází z toho, že první prototypy Stadionu byly vyrobeny s motory od západoněmecké firmy Fichtel a Sachs, přičemž se předpokládalo, že tyto motory budou standardně montovány do všech Stadionů. To ale nebylo vzhledem k tehdejší politické situaci možné. Nakonec se tento problém vyřešil tím, že byl vyvinut motor Jawa, typ 552, který byl vyráběn v mateřském podniku Stadionu Rakovník, v n. p. MOTOR České Budějovice.

Jawám řady 20 se říkalo pincek nebo pekáč, jednosedadlovým pařez. Fichtly byly podřadné. Pokud se mezi nás pionýrkáře zapletl někdo s fichtlem, mohl jezdit pouze s naším souhlasem, případně rozhodl ten, kdo měl elitu mezi pincky a to mustanga.

2 1
možnosti
JP

Zapomněl jsem - Jawa 23 Mustang byl vždy mustang a kdo ho měl, byl king.

2 0
možnosti
Foto

Fichtl :-) přes týden jsme běhali se železem a papírem do sběrny aby bylo na benál a o víkendu se jezdilo. Příjde mi že jsem měl pionýra dřív než kolo ;-D

1 0
možnosti
JF

J71a60n 47F25r85o92l29í54k

23. 2. 2015 15:23

V letech největší slávy byly populární motocyklové soutěže (pamětníci ví kdo to byl Mašita, Češpiva, Fojtík... a třeba Kremel se svojí 8 rychlostní padesátkou z Povážských strojíren). Nižší soutěže jeli i mladíci na upravených pionýrech. Vždy jsem je obdivoval. Většinu kopců v terénu absolvovali po boku svého řvoucího stroje a vyhrál ten kdo dojel a nepadl únavou. Jely se třeba tři okruhy po 60 km a pokud zapršelo nebyla to žádná legrace ani pro silnější kubatury.;-)

0 0
možnosti
MK

Jedu bez helmy a bez papírů a potkám poldy tak šup do pole a ždímám z fekála co největší rychlost:-) sice ujedu ale zavařim motor a pak pěkně polema tlačím 10 km k domovu;-D jo to bejvalo veselo:-)

7 0
možnosti
PM

P21e20t53r 91M39i26c75h18a59l

24. 2. 2015 21:33

Za nás helma povinná nebyla ...

1 0
možnosti