Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Progresivní Borgward se vrací. Parádní německá fára stavěl génius z Tatry

Koncern Borgward platil v polovině minulého století za jednu z nejvýznamnějších a nejprogresivnějších německých automobilek a zahrnoval i značky Hansa, Lloyd a Goliath. V roce 1961 za záhadných okolností zkrachoval. Nyní je zpět. Na letošním ženevském autosalonu má proběhnout jeho slavný návrat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I13v11a39n 51K34o30u63k25a14l 1166891967

Už by ste konečne mohli pochopiť , že história Nemcov na bývalom území Bójov ( Boemia , Bohemia ) nie je česká história . To už Albanci v Kosove majú hlbšie korene . Skutočne nestačí sfalšovať spisy ( zelenohorské , kralovedvorské ) a vydávať nemeckú históriu za vašu !![>-]Rv

0/−4
2.3.2015 14:53

J91i40ř39í 34N70e89u24m58e46i78s61t96e50r 2152665373791

Byl kníže Svatopluk Slovák? Otázky, samé otázky... ;-D;-D

0/0
2.3.2015 15:07

M50a78r29e95k 69K59e49r68n90e85r 9931630842628

Čobolo z kuličkovejch hor běž pást ovce a neotravuj;-€ Stačí že jdu do obchodu a ženská u pokladny mluví čobolsky;-€ Dnes objednavka v Alze a opět čobolka to je strašný - chceš dělat u nás nauč se česky !

+2/0
3.3.2015 17:52

P28e31t90r 49V39i57n93t38r64l44í37k 3266164591

jestli návrat bude slavný se projeví až časem :-)

0/0
1.3.2015 19:02

F33r83a95n49t22i45š84e19k 29S46o52k71o48l 7485754351386

Je zřejmé že od Borgwarda nekopírovala jenom socialistická Tatra 603. Taky Borgward Isabella combi nápadně svým bočním tvarem připomíná sovětskou Volhu 22 anebo spíše naopak. Sovětská Volha 22 kombi nápadně připomíná její předlohu kombi Borgward Isabella.

V každém případě kvalitní auto na svoji dobu. Borgward Isabellu jsem měl čest poznat osobně. Ještě dnes bych si takové auto rád koupil, ale to je už minulost.

+5/−1
26.2.2015 18:59

J95i28ř57í 70E56r20b57e72n 1983244156507

Jak jste přišel na to, že pánové Kardaus, Popelář a Chalupa z Tatry okopírovali právě Borgwarda? Tatru 603 vyvíjeli potajmu od roku 1952, studie vozu pod názvem Valuta byla předložena 18. 11. 1953 a výtvarné i technické řešení bylo hotové 28. 12. 1954, zatímco Bongwardův a Übelackerův okřídlený vůz pochází až z druhé půli roku 1955!

Nomohlo to tedy spíš být obráceně? Třeba zadní část Borgwardovy Isabelly více než připomíná Diblíkovu variaci Valuty z roku 1953...

.

A Volha 21/22 Isabellu až tak moc nepřipomíná - nanejvýš tak detaily, ale celkové rozměry, prolisy, přesazení přední masky, kapota, sloupky, okna i počet dveří jsou "trochu" (či spíše dost) jiné. Společné mají leda tak oválné výkroje blatníků namísto běžných kulatých. To už byste rovnou mohl z plagiátorství nařknout designéry BMW 12 nebo Wartburgu 311 ;-D

+5/0
26.2.2015 22:47

M13a89r19c36e64l 71P50a72v57l78í75k 7421804778299

@jakub šrámek - nielen :-)

otázka - koho z vás sa "viezli do pôrodnice" (trofejnou) sanitkou z tejto firmy?

0/0
26.2.2015 17:37

R10a90d80e67k 98D68o26l79e54ž58a49l 2759213960350

Není mi zcela jasné, kde by se vzaly "konspiraní teorie". Vyráběl prostě stále dražší a dražší auta. Např. vyobrazená Isabella kupé stála totéž, co sedm aut VW Brouk! A Německo se teprve vypamatovávalo z války, na tohle měl málokdo. Viz třeba tehdejší problémy BMW.

+1/0
26.2.2015 15:52

R17a93d81i29m 20P20o87l98á97š74e28k 9566623639469

Souhlasím. Vypadá to, že si prostě pro prodávaná auta špatně vypočítal optimální kombinaci technického novátorství, ceny  a čistého zisku z prodaného auta.

+1/0
26.2.2015 17:16

M79i51l56a28n 76Š14v98a54g88r70o57v40s69k59ý 9522749245658

Škoda, že u fotek v galerii nejsou letopočty, takže nevím, z kterého roku vozy jsou - a to mě na tom nejvíc srduje.

+1/0
26.2.2015 13:08

R62a96d56i31m 70P88o29l11á25š62e21k 9466153789109

Při pohledu na experimentální vůz Bogward je jasné, odkud se vzaly designové detaily Tatry 603, které z toho vozidla udělaly v té době fenomén. Konstruktéři Tatrovky  použili výkresy Übelackera, které ležela nejméně 15 let v tatrováckém archívu.

+4/−3
26.2.2015 9:43

J12a12n 30Č98e17r97n79ý 8270330334871

Byl bych opatrný s tím, že konstruktéři Tatry 603 obšlehli Übelackerovo dílo. V roce 1955, ze které pochází ten prototyp, už byla T603 v sériové výrobě. Významnou stopu pro budoucí vývoj určitě zanechal, na druhou stranu je otázka, jak by prototyp vypadal, pokud by nebylo Tatry a jiných lidí. V automobilce určitě předtím docházelo k ovlivňování a inspiraci všemi směry.

+7/0
26.2.2015 11:35

R50a59d45i33m 82P19o64l59á15š41e75k 9896313549129

Jako myslíte, že by se v Západním Německu obtěžovali kopírovat takové zásadní designové prvky z země nějakého barbarského východního bloku?

Připadá mně to mnohem méně pravděpodobné než to, že podobný design vytvořil minimálně na výkresu nějaké studie samotný Übelacker nebo některý z jeho podřízených konstruktérů už před válkou v Kopřivnici.

V době intenzívní propagandistické války byl pro západoněmeckou firmu dost problém vyvinout velmi podobný prototyp , nemluvě o budoucí sériové výrobě takového auta, který by  evidentně vycházel z T 603 vyráběné už nějaký rok v nepřátelském východním bloku. Bylo by to obrovské sousto pro komunistickou propagandu a dost možná by to tu západoněmeckou firmu silně poškodilo.

A já archív Tatrovky znám, ve své době jsem tam dost často hledal a vím, že co se týká  výkresů z té doby, je dost kompletní.

0/0
26.2.2015 12:27

J23a92n 61Č49e20r70n54ý 8380480604441

Prosimvás, to nemíchejte do sebe. Po komunistickém převratu se nezjevila žádná nová východní automobilka Tatra. A rozhodně to nelze klást do roviny Češi - Němci, protože to, jak významná role lidí německé národnosti v Tatře byla, vědí všichni. Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak. Ale pokud o nějakých jeho podobných výkresech z Tatrovky víte, dejte o nich vědět, bylo by to určitě zajímavé, bez ironie.

+4/0
26.2.2015 12:56

R76a44d47i39m 72P67o80l20á53š94e28k 9166973609409

"Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak."

Určitě, s tím souhlasím.

Jen se mi zdá silně přitažené za vlasy, že Übelacker při stavbě toho prototypu okopíroval zrovna komunisty v Kopřivnici postavenou a vyráběnou Tatru 603.

Mnohem pravděpodobnější se mi zdá, že obojí mělo původ v nějakých kreacích, studiích na modelech či plánech atd v Kopřivnici v době, kdy tam Übelacker působil. Někdy před válkou. Maximálně těsně po Mnichovu a zabrání Sudet Němci, kdy se dá předpokládat, že do zabrané Tatrovky přibyli i nějací němečtí konstruktéři a technici a předali do vývoje tatrováckých automobilů i nějaké novátorské impulzy.

O výkresech nevím. Pokud nebudou v tatrováckém archívu, tak nebudou nejspíš nikde.

0/0
26.2.2015 17:13
Foto

P73a13v19e79l 56M27a84k24o45v40e17c 8628785581

"...komunisty postavenou a vyráběnou Tatru 603..." To tedy byli podle Vás ti komunisti skutečně geniální...Nebo to bylo (trochu) jinak?

0/0
26.2.2015 21:55

J11i97ř10í 56E48r70b35e86n 1463604646467

Tatru 603 nepostavili nějací anonymní komunisti v Kopřivnici, ale její podobu vyvinuli konkrétní pánové Kardaus a Popelář v Tatře Smíchov.v průběhu let 1953 a 1954.

Moc jste se tomu tatrováckému archivu asi nevěnoval ;-)

+1/0
26.2.2015 22:58

R36a36d95i25m 41P30o74l17á60š73e81k 9316743309419

Že by pánové Kardaus a Popelář před válkou pracovali v Tatře Kopřivnici v konstrukci?

0/0
27.2.2015 6:38

J13i40ř75í 93E18r78b22e52n 1483784456727

Jenže my jsme nebyli žádný barbarský východní blok, ale stát s rozvinutým průmyslem a vlastní mnohaletou tradicí designérských škol od Schustaly a Ringhoffera přes Uhlíka a Sodomku po Diblíka se Španihelem!

Akorát že tu tenkrát právě shodou okolností vládli bolševici.

+6/0
26.2.2015 22:53

R73a93d23i47m 72P53o30l31á69š81e24k 9646103129149

Vládli bolševici a zrovna v té době v 50 letech byla propagandistická válka mezi východním a západním blokem nejtvrdší.

Je tedy jedno, jak jsme tehdy měli rozvinutý průmysl a mnohaletou tradici, či zda Tatru 603 postavili komunističtí nebo nekomunističtí konstruktéři.  Konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté.

Spolupráce se Západem neexistovala a kdyby na Západě veřejně okopírovali tu Tatru 603, nejspíš by to kvůli rozpoutané propagandistické kampani Východu ani nemohli prodávat.

Takže proto soudím, že kořeny obojího jsou z dřívějška z konstrukce Tatry Kopřivnice.

0/0
27.2.2015 6:48

J76i78ř32í 78E25r44b40e58n 1913374806527

8-o No tak to snad je normální ve všech automobilkách na světě, že nová auta se konstruují na základě zkušeností z předchozích modelů, ne?

.

A k tomu, že "konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté" - to je snad taky normální, že vládnoucí kasta využívá a pokud možno propaguje výrobky "svých" firem. Každý režim by to tak měl dělat. U nás se na to v 90. letech hodně zapomnělo a zavrhovalo se to...

0/0
28.2.2015 6:14

J92a87k56u59b 52Š67r36á61m68e86k 4308613102151

Kromě lodí, letadel a aut stavěli u Borgwardů také tanky.

0/0
26.2.2015 9:30

T48o27m48á39š 73V89a41l10d88e73r 7323440159

A u Forda bombardéry. Každý potřebuje vydělat. Jen u nás po roce 1990 jsme šli s pravdou a láskou do háje a rušili vojenskou výrobu. ;-D

+2/0
27.2.2015 17:14

J23i80ř65í 41V93a79v65ř72í70k 7274239865130

Děkuji za krásné připomenutí co to kdysi bylo vyrobeno.R^

+3/0
26.2.2015 5:53

J40a24r82a 25R78a27n39k 1971956109831

Podobny osud mel kanadsky Bricklin.....

0/0
27.2.2015 6:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.