Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Progresivní Borgward se vrací. Parádní německá fára stavěl génius z Tatry

Koncern Borgward platil v polovině minulého století za jednu z nejvýznamnějších a nejprogresivnějších německých automobilek a zahrnoval i značky Hansa, Lloyd a Goliath. V roce 1961 za záhadných okolností zkrachoval. Nyní je zpět. Na letošním ženevském autosalonu má proběhnout jeho slavný návrat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I17v76a47n 83K54o10u17k46a24l 1946981667

Už by ste konečne mohli pochopiť , že história Nemcov na bývalom území Bójov ( Boemia , Bohemia ) nie je česká história . To už Albanci v Kosove majú hlbšie korene . Skutočne nestačí sfalšovať spisy ( zelenohorské , kralovedvorské ) a vydávať nemeckú históriu za vašu !![>-]Rv

0/−4
2.3.2015 14:53

J85i24ř71í 32N39e90u69m28e86i13s45t58e42r 2952365973171

Byl kníže Svatopluk Slovák? Otázky, samé otázky... ;-D;-D

0/0
2.3.2015 15:07

M74a96r60e64k 53K12e61r96n20e50r 9741100412348

Čobolo z kuličkovejch hor běž pást ovce a neotravuj;-€ Stačí že jdu do obchodu a ženská u pokladny mluví čobolsky;-€ Dnes objednavka v Alze a opět čobolka to je strašný - chceš dělat u nás nauč se česky !

+2/0
3.3.2015 17:52

P12e53t87r 50V67i41n78t14r49l74í71k 3506254171

jestli návrat bude slavný se projeví až časem :-)

0/0
1.3.2015 19:02

F28r96a51n64t57i13š28e68k 10S59o20k27o20l 7665844871176

Je zřejmé že od Borgwarda nekopírovala jenom socialistická Tatra 603. Taky Borgward Isabella combi nápadně svým bočním tvarem připomíná sovětskou Volhu 22 anebo spíše naopak. Sovětská Volha 22 kombi nápadně připomíná její předlohu kombi Borgward Isabella.

V každém případě kvalitní auto na svoji dobu. Borgward Isabellu jsem měl čest poznat osobně. Ještě dnes bych si takové auto rád koupil, ale to je už minulost.

+5/−1
26.2.2015 18:59

J83i32ř97í 40E29r92b32e63n 1143654366987

Jak jste přišel na to, že pánové Kardaus, Popelář a Chalupa z Tatry okopírovali právě Borgwarda? Tatru 603 vyvíjeli potajmu od roku 1952, studie vozu pod názvem Valuta byla předložena 18. 11. 1953 a výtvarné i technické řešení bylo hotové 28. 12. 1954, zatímco Bongwardův a Übelackerův okřídlený vůz pochází až z druhé půli roku 1955!

Nomohlo to tedy spíš být obráceně? Třeba zadní část Borgwardovy Isabelly více než připomíná Diblíkovu variaci Valuty z roku 1953...

.

A Volha 21/22 Isabellu až tak moc nepřipomíná - nanejvýš tak detaily, ale celkové rozměry, prolisy, přesazení přední masky, kapota, sloupky, okna i počet dveří jsou "trochu" (či spíše dost) jiné. Společné mají leda tak oválné výkroje blatníků namísto běžných kulatých. To už byste rovnou mohl z plagiátorství nařknout designéry BMW 12 nebo Wartburgu 311 ;-D

+5/0
26.2.2015 22:47

M96a30r88c93e98l 12P56a44v55l39í85k 7871904808459

@jakub šrámek - nielen :-)

otázka - koho z vás sa "viezli do pôrodnice" (trofejnou) sanitkou z tejto firmy?

0/0
26.2.2015 17:37

R35a31d95e17k 36D12o76l66e86ž85a58l 2449113400870

Není mi zcela jasné, kde by se vzaly "konspiraní teorie". Vyráběl prostě stále dražší a dražší auta. Např. vyobrazená Isabella kupé stála totéž, co sedm aut VW Brouk! A Německo se teprve vypamatovávalo z války, na tohle měl málokdo. Viz třeba tehdejší problémy BMW.

+1/0
26.2.2015 15:52

R65a55d40i32m 29P13o97l68á83š23e93k 9526963819749

Souhlasím. Vypadá to, že si prostě pro prodávaná auta špatně vypočítal optimální kombinaci technického novátorství, ceny  a čistého zisku z prodaného auta.

+1/0
26.2.2015 17:16

M62i84l88a16n 43Š71v32a29g11r77o10v22s61k91ý 9312459695588

Škoda, že u fotek v galerii nejsou letopočty, takže nevím, z kterého roku vozy jsou - a to mě na tom nejvíc srduje.

+1/0
26.2.2015 13:08

R96a93d84i57m 13P24o89l94á98š75e14k 9386423919529

Při pohledu na experimentální vůz Bogward je jasné, odkud se vzaly designové detaily Tatry 603, které z toho vozidla udělaly v té době fenomén. Konstruktéři Tatrovky  použili výkresy Übelackera, které ležela nejméně 15 let v tatrováckém archívu.

+4/−3
26.2.2015 9:43

J91a43n 61Č62e35r76n13ý 8760480954591

Byl bych opatrný s tím, že konstruktéři Tatry 603 obšlehli Übelackerovo dílo. V roce 1955, ze které pochází ten prototyp, už byla T603 v sériové výrobě. Významnou stopu pro budoucí vývoj určitě zanechal, na druhou stranu je otázka, jak by prototyp vypadal, pokud by nebylo Tatry a jiných lidí. V automobilce určitě předtím docházelo k ovlivňování a inspiraci všemi směry.

+7/0
26.2.2015 11:35

R96a82d96i90m 83P11o41l60á74š46e15k 9146863939319

Jako myslíte, že by se v Západním Německu obtěžovali kopírovat takové zásadní designové prvky z země nějakého barbarského východního bloku?

Připadá mně to mnohem méně pravděpodobné než to, že podobný design vytvořil minimálně na výkresu nějaké studie samotný Übelacker nebo některý z jeho podřízených konstruktérů už před válkou v Kopřivnici.

V době intenzívní propagandistické války byl pro západoněmeckou firmu dost problém vyvinout velmi podobný prototyp , nemluvě o budoucí sériové výrobě takového auta, který by  evidentně vycházel z T 603 vyráběné už nějaký rok v nepřátelském východním bloku. Bylo by to obrovské sousto pro komunistickou propagandu a dost možná by to tu západoněmeckou firmu silně poškodilo.

A já archív Tatrovky znám, ve své době jsem tam dost často hledal a vím, že co se týká  výkresů z té doby, je dost kompletní.

0/0
26.2.2015 12:27

J84a68n 17Č38e16r77n33ý 8170330584391

Prosimvás, to nemíchejte do sebe. Po komunistickém převratu se nezjevila žádná nová východní automobilka Tatra. A rozhodně to nelze klást do roviny Češi - Němci, protože to, jak významná role lidí německé národnosti v Tatře byla, vědí všichni. Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak. Ale pokud o nějakých jeho podobných výkresech z Tatrovky víte, dejte o nich vědět, bylo by to určitě zajímavé, bez ironie.

+4/0
26.2.2015 12:56

R91a76d25i45m 41P59o80l10á47š51e97k 9486783319419

"Prostě jenom říkám, že bez Tatry jako automobilky a lidí v ní by Übelackerův prototyp asi také vypadal jinak."

Určitě, s tím souhlasím.

Jen se mi zdá silně přitažené za vlasy, že Übelacker při stavbě toho prototypu okopíroval zrovna komunisty v Kopřivnici postavenou a vyráběnou Tatru 603.

Mnohem pravděpodobnější se mi zdá, že obojí mělo původ v nějakých kreacích, studiích na modelech či plánech atd v Kopřivnici v době, kdy tam Übelacker působil. Někdy před válkou. Maximálně těsně po Mnichovu a zabrání Sudet Němci, kdy se dá předpokládat, že do zabrané Tatrovky přibyli i nějací němečtí konstruktéři a technici a předali do vývoje tatrováckých automobilů i nějaké novátorské impulzy.

O výkresech nevím. Pokud nebudou v tatrováckém archívu, tak nebudou nejspíš nikde.

0/0
26.2.2015 17:13
Foto

P51a18v50e59l 81M85a26k29o71v25e81c 8278215901

"...komunisty postavenou a vyráběnou Tatru 603..." To tedy byli podle Vás ti komunisti skutečně geniální...Nebo to bylo (trochu) jinak?

0/0
26.2.2015 21:55

J88i53ř90í 22E59r92b18e11n 1443534386887

Tatru 603 nepostavili nějací anonymní komunisti v Kopřivnici, ale její podobu vyvinuli konkrétní pánové Kardaus a Popelář v Tatře Smíchov.v průběhu let 1953 a 1954.

Moc jste se tomu tatrováckému archivu asi nevěnoval ;-)

+1/0
26.2.2015 22:58

R51a62d71i14m 67P69o86l17á39š54e85k 9916173319509

Že by pánové Kardaus a Popelář před válkou pracovali v Tatře Kopřivnici v konstrukci?

0/0
27.2.2015 6:38

J26i42ř58í 25E39r18b83e64n 1343864576897

Jenže my jsme nebyli žádný barbarský východní blok, ale stát s rozvinutým průmyslem a vlastní mnohaletou tradicí designérských škol od Schustaly a Ringhoffera přes Uhlíka a Sodomku po Diblíka se Španihelem!

Akorát že tu tenkrát právě shodou okolností vládli bolševici.

+6/0
26.2.2015 22:53

R76a50d39i57m 57P51o80l51á71š89e82k 9736293559179

Vládli bolševici a zrovna v té době v 50 letech byla propagandistická válka mezi východním a západním blokem nejtvrdší.

Je tedy jedno, jak jsme tehdy měli rozvinutý průmysl a mnohaletou tradici, či zda Tatru 603 postavili komunističtí nebo nekomunističtí konstruktéři.  Konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté.

Spolupráce se Západem neexistovala a kdyby na Západě veřejně okopírovali tu Tatru 603, nejspíš by to kvůli rozpoutané propagandistické kampani Východu ani nemohli prodávat.

Takže proto soudím, že kořeny obojího jsou z dřívějška z konstrukce Tatry Kopřivnice.

0/0
27.2.2015 6:48

J32i28ř66í 82E82r15b17e26n 1933234126227

8-o No tak to snad je normální ve všech automobilkách na světě, že nová auta se konstruují na základě zkušeností z předchozích modelů, ne?

.

A k tomu, že "konkrétní výsledky si zabrali, zacházeli s nimi jako svými a využívali je komunisté" - to je snad taky normální, že vládnoucí kasta využívá a pokud možno propaguje výrobky "svých" firem. Každý režim by to tak měl dělat. U nás se na to v 90. letech hodně zapomnělo a zavrhovalo se to...

0/0
28.2.2015 6:14

J56a92k46u41b 94Š83r14á62m30e80k 4638183512771

Kromě lodí, letadel a aut stavěli u Borgwardů také tanky.

0/0
26.2.2015 9:30

T72o92m74á61š 17V52a48l35d20e44r 7783790359

A u Forda bombardéry. Každý potřebuje vydělat. Jen u nás po roce 1990 jsme šli s pravdou a láskou do háje a rušili vojenskou výrobu. ;-D

+2/0
27.2.2015 17:14

J70i20ř66í 55V52a49v35ř85í37k 7684779355790

Děkuji za krásné připomenutí co to kdysi bylo vyrobeno.R^

+3/0
26.2.2015 5:53

J82a23r21a 47R24a13n62k 1111506979741

Podobny osud mel kanadsky Bricklin.....

0/0
27.2.2015 6:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.