Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

I Evropa má legendární motory. Fiat FIRE slaví 30 let

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA, ale i Evropa má své hrdiny. Pravda, mnohdy jsou nenápadnější, oproti americkým šesti a osmiválcům jsou to motory mnohem skromnější. Letos slaví 30 let od svého vzniku italská legenda FIRE. Motor přežil i nástup přísných ekonorem a stále jej najdeme pod kapotou celé řady fiatů a nově také chryslerů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a59n 86K16o66n27v95a53l96i92n91k39a 5270331351985

No, jestli Italové něco umí, tak je to design a malé benzínové motory. Ta litrová UNA tehdy lítala jak z praku. Kdosi mi říkal, že s nimi měly co dělat i Lady 1500, aby držely krok.

0/0
2.3.2015 7:48

J42i85ř21í 45E78r93b89e83n 1373534666877

V tom hrají roli jednak poměr hmotnosti vozu a výkonu motoru, jednak křivka výkonu a točivého momentu - čím jsou strmější od začátku a plošší uprostřed, tím lépe.

0/0
2.3.2015 8:36

M47a59r41t53i82n 75H24a89v34l12í90k 4180905567323

A co teprve UNO 1,4 turbo. To byla raketa.

0/0
4.3.2015 10:13

M86i37c66h23a55l 49H25o13r55s59k45y 2302416656960

:-Pčetl jsem že když u fire 999ccm rupnul rozvoďák tak se nemohli potkat ventily s pístem;-)

0/0
2.3.2015 1:33

R32o39m72a39n 65H58o43r59n85í44k 2575212184181

Vždyť prohlubně v pístech má spousta benzínových motorů.

0/0
2.3.2015 1:57

L83a29ď37a 86M46a66y95e98r 7862531410977

Ja na FIRE 1.2 60 koniku v Puntu 1 ujel 200000 krom vyměny oleje a rozvodů jsem na ten motor nešáhl. když to srovnám s dnešním modrním  HTP smekám před Italama nad které se češi tak rádi povyšují.!!

+2/0
1.3.2015 0:30

J43a38r96o32m40í92r 58K67r14á68l 4770289274669

No, 200 tisíc není zas tak moc.

0/0
1.3.2015 9:02

M37i92r17e36k 21H91r13o93c47h 3759254920535

Já mám 1,2 75 kW ve Fiatu Palio. Naježděno zatím 438 tis. km. Je pravda, že jednou jsem měnil ventil (cena cca 2500 Kč). Jinak rozvody, olej filtry. Jo a jezdím od 100 tis km na LPG. Sokojenost, spoteba cca 8l LPG/100 km při normálním provozu. Na Fiata nedám dopustit.

+1/0
1.3.2015 11:10

J28i40ř35í 39E85r85b33e60n 1103314886217

Škoda Felicia 1,3 MPI 50 kW, konstrukční základ motoru pochází z počátku 60. let (motor pro 1000 MB). Najela 310.000 km a do šrotu šla jen kvůli nebezpečně zrezlé kastli. Průměrná spotřeba LPG 8,1 l. Standardní výměny oleje, filtrů a svíček po 15.000 km, jedna výměna těsnění pod hlavou, jedna výměna rozvodů a jedna výměna vodního čerpadla.

+1/0
1.3.2015 13:00

P27e28t59r 49G79a59z58d68a 6288102689157

svíčky cca 15 tisíc? to byli snad z vosku

0/0
1.3.2015 19:14

J79i26ř30í 15E39r43b59e56n 1253104146487

Je jednodušší to měnit vše najednou. Obvykle jsem si na to vyhradil jedno sobotní odpoledne a spojil to i s přezutím ze zimních na letní kola.a s důkladným mytím a čištěním auta po zimě...

+1/0
1.3.2015 22:35

M43a48r41t41i43n 76H92a84v47l98í74k 4840445967943

Na LPG svíčky dostávají víc zabrat, tak je lepší je měnit.

Z lidí co nemění spotřebáky v autě pak vznikají fámy že s LPG jsou pořád nějaké problémy.

0/0
4.3.2015 10:15

R64o44m84a98n 39H66o33r16n68í12k 2545692864381

No tak mně odešlo patnáctistovkové Uno, když mělo najeto 320000km. Nikoliv však selháním motoru, ale silnou korozí kastle. A nebyl to motor FIRE.

0/0
2.3.2015 1:54
Foto

M63i11r28o54s10l16a26v 20S36t86e66i90n22e93r 4770312400536

Chybí mi zde opravdu převratný bod vývoje. Všechny dnešní motory už nepotřebují seřizovat vůli ventilů, jak to bylo nutné  zhruba do poloviny 80. let. Mercedes Benz zavedl jako první hydraulické vymezovače vůle. Proto se v současnosti prodloužil interval servisu až na 30 tisíc kilometrů. 1975 to u Millcinquecento  bylo pouhých 5000 km, pak se seřizovala vůle ventilů a vyměňoval olej.

0/0
28.2.2015 23:27

M98a61r60t59i64n 29K48o43v76á24ř 2351720409326

Mě tam zase zaujalo, že u motoru FIRE se v r. 1985 podařilo "oproti předchozí řadě OHV motorů výrazně snížit počet dílů" - když o 15 let dříve už měly Fiaty 127, 128 a 124 modernější motory OHC...

+1/0
1.3.2015 2:28

J32i97ř18í 44E72r66b89e95n 1883484336577

To je názor Němců. Francouzská motorářská škola zase tvrdí, že hydraulické vymezování je jen kurvítko. Další drobné díly a mechanismy, vysoké nároky na jakost a čištění oleje. A motory Peugeot jsou taky dost trvanlivé.

0/0
1.3.2015 12:55

4220729748213

Spousta japonských nebo korejských motorů má dodnes mechanické vymezování ventilové vůle.

0/0
2.3.2015 9:48

M21a90r80i23a26n 87K75a12r51a62b35a 4603711480952

Prevratné to bolo v tedy tým, že F.I.R.E. bol montovaný na robotizovanej linke, čo v 80 rokoch v motorárni nebolo bežné. Ďalej bol konštrukčne novší, než ostatné agregáty. Ďalej, ten motor bol dobre navrhnutý a jadzdí dodnes. Ja osobne som mal UNO, a ako každé talianske auto v tej dobe malo neduhy - elektrika a karoséria. Ale po motorickej stránke boli taliani vždy na špici, a to auto jazdilo o mnoho lepšie ako Fabia 1.4i ktorou som jazdil o desaťročie neskor.

0/0
2.3.2015 12:52

P11e24t35r 67G88a94z68d85a 6678852189657

Smrt naftovým sazometům ..... :-)

+3/−2
28.2.2015 21:40
Foto

M70i20r40o70s36l69a11v 12S23t80e59i19n16e20r 4420412300146

V zimě mi vadí smrad po acetonu ze studených benziňáků.

+2/−3
28.2.2015 23:28

P63e44t26r 10G37a55z97d47a 6178322269317

Jo? A nejste náhodou po flámu a nedýcháte si pod nos? .... Nicméně o ekologii se nenií třeba bavit :-P

+3/0
1.3.2015 19:16

V93o55j39t78ě20c40h 40C31e63l34l12e46r 1929860422741

Můj favorit se jmenuje Ford ZETEC 1,6 .:-)

+1/0
28.2.2015 19:41
Foto

P58a82v84e36l 53K46a81l54u30s 6544206136242

Takže Yamaha.

0/0
28.2.2015 22:25

J37a32n 93K79o96n59v64a63l76i41n31k10a 5890821101195

U mě je to 1.8 Zetec. Silný, tichý a vcelku úsporný. Poždější Duratec už tolik pochválit nemůžu.

0/0
2.3.2015 7:46

R24o62m43a68n 65H71o57r49n40í94k 2505182564341

I tady je vidět, že jednoduchost = vysoká spolehlivost. Jenže toto se dnes výrobcům nelíbí a nehodí, dnes se i z aut stává běžné spotřební zboží, proto musí mít i odpovídající životnost. K vyšší komplexnosti a tudíž nespolehlivosti přispívají různé kontroverzní ekofekálie, jako třeba EGR, DPF, SCR aj. s diskutabilním přínosem pro životní prostředí. Pak jsou tady prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, ale ty jsou žádoucí. Jenže pak je tady velká bolest italských aut, a to krom rychle hnijících plechů špatně provedená elektroinstalace, především konektory, které po chvíli nedostatečně těsní a uvnitř za zvýšené vlhkosti korodují. Proto třeba patnáctistovková Una byla se čtyřbodovým vstřikem poruchovější jak ta se vstřikem jednobodovým.

+4/0
28.2.2015 13:06

J89i85ř29í 27K48o96c78u52r23e89k 6815194945158

To by mě zajímalo, jak automobilky vytvářejí emisní normy EURO, kvůli kterým tam pak tyhle věci jsou.

+1/0
28.2.2015 15:13

L52a14d52i56s97l54a20v 39K57v68a55s70n59i45č40k65a 1643247543295

Co je na nižších emisích diskutabilního ? Ne každý chce čuchat smrady a ničit si zdraví jenom kvůli finanční úspoře.

+3/−4
28.2.2015 15:15

R17o41m23a69n 64H60o22r44n20í30k 2785822614621

Jak prosté, drahý Watsone. nEGR - snižuje emise NOx (které se u nás a v mnoha jiných zemích neměří), ovšem na úkor vyšší emise pevných částic, tedy sazí, které jsou prokazatelně vysoce karcinogenní, ale ty nikoho až do nedávna neznepokojovaly. Až pak přišly filtry pevných částic. Ty mají za úkol saze zachytit a jednou za čas vypálit. Jsou účinnější, čím větší (a těžší) částice sazí jsou, přitom ty velké, protože jdou relativně rychle k zemi, jsou poměrně neškodné, emitují se ovšem nadále ty malé, které dokáží v povětří volně poletovat po dlouhou dobu a dokáží se dostat velmi hluboko do dýchacích cest. A aby toho nebylo málo, DPF se jednou za čas musí vyčistit vypálením, třeba vstříknutím paliva do nich (= další saze). Velké a do té doby relativně neškodné saze se vypálením rozloží na mnohem menší a z výše uvedeného důvodu nebezpečné částice, které se ve velké dávce uvolní během oné krátké chvíle do ovzduší. Tohle se stát při měření emisí, tak to auto okamžitě letí do šrotu. To je de facto to samé, jako výfukové plyny zkapalňovat do tlakové nádoby a pak to za jízdy někde vypustit. A pak je tady močovina (AdBlue), nemám o tom nic naštudovaného, ale i kdyby to snižovalo emise, jaké emise vyprodukuje samotná výroba močoviny?

Emise se ale naštěstí snižují i tak, že se nalepšují spalovací podmínky (lepší časování vstřiku, přesnější dávkování paliva/vzduchu, aj.), což je jediná věc, která je opravdu ekologicky šetrná a které fandím, jinak to ostatní je podvod.

+3/−1
28.2.2015 15:50

P43e86t89r 96S60t57e79j78s56k71a58l 3929368284166

1) vsechny tyto veci chrani lidi, ne stromy, kvety a reky, dychani ve mestech, kde je obrovska koncentrace naftovych vozu, je uz nesnesitelne

2) EGR byl pokus jak se levne a jednoduze vysporadat s NOx, ktery ale nefungoval a musel prijit az SCR

3) DPF zachytuje kour naftovych aut ve mestech, uhlik vyveze za mesto a tam ho vypali. Male casticu jsou prave z modernich vozu commonrail 2000bar s 7 otvor. tryskama a nez ze je DPF vypali a prave na nem je dobre videt, jak je neekologicky C + O2 = CO2 takze obetuje vyssi emise CO2 pro znizeni karconogennich PM ve mestech

4) to vsechnu ukazuje na nevhodnost pouziti nafty pro individualni dopravu

jednoduchy atmosfericky benzin z 70tych let se dozije EURO6+ jen s pomoci katalyzatoru a 2x lambdy (ktere ma nafta taky)

0/0
28.2.2015 18:28

P82e33t27r 94G49a84z45d72a 6388862439927

Vidíte ..... A všichni mí přátelé až na skromné vyjímky mi pořád říkají jak je to tdi skvělé atd ... než dojde na mé argumenty a názoru že nafta v osobních vozech nemá co dělat !!!!!

Jsem jejím odpůrcem ..... smrdí to jak bolavá noha a úspora už je dnes ta tam

+1/0
28.2.2015 21:38

V97á93c47l48a76v 86P97a81v95e78l 9740265921719

Noo, tak ten byl dobrej;-D Mám k dispozici fungl VW 1,4 v benzínu a jezdím za 7. S dvoulitrem Hdi nebo s 1,6 TDI jsem přes 5,5 nešel nikdy.

0/0
28.2.2015 22:11
Foto

M37i61r66o96s15l66a85v 26S13t46e54i65n65e23r 4570512260686

Včera jsem si vyjel do Alp a zpět s Yetim, 2 litr 110 HP a 4x4, na trasu 120 km jsem měl ve dvou osobách spotřebu 4,8 l/100 km. Dobré, že?

Yeti je s 28 tisíci km dobře zajetý a běží jako hodinky.

0/−1
28.2.2015 23:32

P73e24t85r 80S62t34e20j25s48k30a34l 3859548524786

Ano problem je zdaneni paliv v EU, pri normalni cene by rozdil 2L na 100km pri 20tisic km znamanal 1000Kc usporu. To by naftu nikdo nechtel.

0/0
1.3.2015 16:56

P55e23t18r 20S71t88e37j36s21k77a43l 3119318314416

Jeste jsem chtel napsat, kolik jste za ten motor dal v porovnani s benzinem a kdy se vam vase investice zacne vracet vcetne vyssiho pojisteni, STK, servisnich kontrol, dilu, rizik k porucham.

0/0
1.3.2015 17:02

J68a47n 37D57l57o28u56h50ý 7804139720949

To co usetrite na spotrebe propálite na prvim servise toho dieselu ;-)

+1/−1
1.3.2015 0:00

P50e47t94r 77S60t10e22j86s66k44a42l 3169968844856

(stary) 2litr HDI mel kolik 60-70kw a 1,6TDI ma 66 nebo 77kw. 1.4TSI ma 90 nebo 100kw to je jina liga.

0/0
1.3.2015 16:58

M59i68c84h89a18l 93H26o88r64s47k27y 2942316366650

:-Pfabie v anglii ve verzi vrs 1,4 tsi má 180hp, polo gti taky:-)

0/0
2.3.2015 1:28

P67e39t67r 26G41a84z73d81a 6648502319187

Ha Ha Ha ...... :)  ja jezdim z 18 let starou 1.8 taky za 7

Tak kde je ten pokrok? v praci z rok starym jtd taky za 7 něco mi uniklo

0/0
2.3.2015 1:08

J53a12n 13S93l50a59v43í70k 2901219280816

No vidíte já měl ten vícestřik ´86, elektronika Bosh a nebyl problém, škoda, že jsem to roztřelil...;-)to lítalo jak ďas.

+1/0
28.2.2015 17:17

M85i56r30o16s23l22a82v 27Š65i39m77k74o 7765383682535

Pamatuji, že v 70. letech se vyrábělo Uno Fire. 50 tis. km a konec. Jestli to byl nějaký první pokus motoru Fire, tak ten se nepovedl.

0/−17
28.2.2015 10:11

P37a47v90e86l 71B35ř29e73z31i74n26a 2272273251565

Tak to si pamatujete špatně, protože Uno bylo představeno v roce 1983 a získalo titul evropské auto roku 1984. Těžko se Vám tedy mohlo Uno porouchat v 70. letech.

+17/0
28.2.2015 10:52
Foto

M22i71r59o78s60l73a94v 46S81t97e59i88n34e97r 4450502360826

1984 také byl motor Fire v Pandě.

0/0
28.2.2015 23:34

L40u34b26o56š 90K17r12t78i48č27k77a 4584108333863

jj ta pamět :)))

+2/0
28.2.2015 12:23

R37o53m40a13n 90H58o86r27n91í34k 2535302244411

To bylo vskutku zábavné, doktor Alzheimer na Vás musí být pyšný.

+3/0
28.2.2015 12:41

Z50d28e80n75ě88k 72H86a58n94z25l 1681706572934

Legendy

0/0
28.2.2015 9:46

P55e28t13r 49G58a65z46d70a 6908192339907

na opravdu technologicky pokročilý benzínový motor si musíme ještě počkat

0/0
28.2.2015 8:54

D81a47v98i63d 65M63a80t63ě17j76ů 2595762337448

Osobne nedam dopustit na motor F20C. Podobne skvosty ale zabiji stale silnejsi regulace :-(

0/0
28.2.2015 8:26

J23i49ř94í 45P87e32l87c 3380328456161

Měl jsem dvě Una cca 12 let, jak jedničkové UNO, tak i Logo a motory FIRE nezničitelné. Jen měnit (ne dolévat) olej a filtr, destičky a výfuk a jinak žádná investice. A s příchodem rodiny odešla plechařina, tak Uníka museli jít z domu :-(.

Je ale dobře, že osvědčené motory se používají i dnes.

+8/0
28.2.2015 7:59

J49a80n 64J74e13ž57e88k 3651645817155

> Z vývoje vzešel jako první agregát FIRE 1000 s objemem 999 kubických centimetrů. Ve své době disponoval motor hodně solidním výkonem 33 kW

No, nevím. Podobný "hodně solidní" výkon měly už litrové osmiventilové OHV čtyřválce ve Škodověnkách z šedesátých let.

+4/0
28.2.2015 7:32

D24a10n98i41e73l 12S86o66b78o41t43a 9829484376300

Nikdo přece neříká, že podobný výkon neměly i jiné motory, ale na tu dobu to byl nadprůměr. Naopak slušný podprůměr byl dvoulitrový mpi, který se ještě v době nedávné dával do Fabií a měl úžasný výkon 115 koní.

+4/0
28.2.2015 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.