Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

I Evropa má legendární motory. Fiat FIRE slaví 30 let

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA, ale i Evropa má své hrdiny. Pravda, mnohdy jsou nenápadnější, oproti americkým šesti a osmiválcům jsou to motory mnohem skromnější. Letos slaví 30 let od svého vzniku italská legenda FIRE. Motor přežil i nástup přísných ekonorem a stále jej najdeme pod kapotou celé řady fiatů a nově také chryslerů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J84a20n 70K67o38n86v12a23l57i58n94k29a 5480651161875

No, jestli Italové něco umí, tak je to design a malé benzínové motory. Ta litrová UNA tehdy lítala jak z praku. Kdosi mi říkal, že s nimi měly co dělat i Lady 1500, aby držely krok.

0/0
2.3.2015 7:48

J83i82ř27í 67E48r45b11e95n 1593964466797

V tom hrají roli jednak poměr hmotnosti vozu a výkonu motoru, jednak křivka výkonu a točivého momentu - čím jsou strmější od začátku a plošší uprostřed, tím lépe.

0/0
2.3.2015 8:36

M22a92r55t36i14n 35H43a10v93l52í41k 4270935357103

A co teprve UNO 1,4 turbo. To byla raketa.

0/0
4.3.2015 10:13

M54i60c50h42a20l 84H46o82r58s52k23y 2292486196740

:-Pčetl jsem že když u fire 999ccm rupnul rozvoďák tak se nemohli potkat ventily s pístem;-)

0/0
2.3.2015 1:33

R18o40m49a31n 10H64o12r67n25í22k 2315162934411

Vždyť prohlubně v pístech má spousta benzínových motorů.

0/0
2.3.2015 1:57

L51a10ď73a 23M45a55y44e18r 7642361930757

Ja na FIRE 1.2 60 koniku v Puntu 1 ujel 200000 krom vyměny oleje a rozvodů jsem na ten motor nešáhl. když to srovnám s dnešním modrním  HTP smekám před Italama nad které se češi tak rádi povyšují.!!

+2/0
1.3.2015 0:30

J19a96r83o89m16í94r 89K29r43á10l 4760719354459

No, 200 tisíc není zas tak moc.

0/0
1.3.2015 9:02

M52i91r35e29k 87H77r52o51c17h 3529494160135

Já mám 1,2 75 kW ve Fiatu Palio. Naježděno zatím 438 tis. km. Je pravda, že jednou jsem měnil ventil (cena cca 2500 Kč). Jinak rozvody, olej filtry. Jo a jezdím od 100 tis km na LPG. Sokojenost, spoteba cca 8l LPG/100 km při normálním provozu. Na Fiata nedám dopustit.

+1/0
1.3.2015 11:10

J63i40ř98í 75E23r36b34e54n 1153834346167

Škoda Felicia 1,3 MPI 50 kW, konstrukční základ motoru pochází z počátku 60. let (motor pro 1000 MB). Najela 310.000 km a do šrotu šla jen kvůli nebezpečně zrezlé kastli. Průměrná spotřeba LPG 8,1 l. Standardní výměny oleje, filtrů a svíček po 15.000 km, jedna výměna těsnění pod hlavou, jedna výměna rozvodů a jedna výměna vodního čerpadla.

+1/0
1.3.2015 13:00

P36e25t74r 96G50a32z11d87a 6988132519827

svíčky cca 15 tisíc? to byli snad z vosku

0/0
1.3.2015 19:14

J44i47ř26í 33E67r88b41e49n 1103904366877

Je jednodušší to měnit vše najednou. Obvykle jsem si na to vyhradil jedno sobotní odpoledne a spojil to i s přezutím ze zimních na letní kola.a s důkladným mytím a čištěním auta po zimě...

+1/0
1.3.2015 22:35

M44a34r63t44i10n 90H46a17v11l23í61k 4620775547663

Na LPG svíčky dostávají víc zabrat, tak je lepší je měnit.

Z lidí co nemění spotřebáky v autě pak vznikají fámy že s LPG jsou pořád nějaké problémy.

0/0
4.3.2015 10:15

R29o47m27a13n 59H87o25r41n74í20k 2105862254521

No tak mně odešlo patnáctistovkové Uno, když mělo najeto 320000km. Nikoliv však selháním motoru, ale silnou korozí kastle. A nebyl to motor FIRE.

0/0
2.3.2015 1:54
Foto

M83i16r44o88s85l61a26v 67S66t86e18i65n43e81r 6308844623555

Chybí mi zde opravdu převratný bod vývoje. Všechny dnešní motory už nepotřebují seřizovat vůli ventilů, jak to bylo nutné  zhruba do poloviny 80. let. Mercedes Benz zavedl jako první hydraulické vymezovače vůle. Proto se v současnosti prodloužil interval servisu až na 30 tisíc kilometrů. 1975 to u Millcinquecento  bylo pouhých 5000 km, pak se seřizovala vůle ventilů a vyměňoval olej.

0/0
28.2.2015 23:27

M22a32r21t11i81n 87K75o10v28á91ř 2871330109136

Mě tam zase zaujalo, že u motoru FIRE se v r. 1985 podařilo "oproti předchozí řadě OHV motorů výrazně snížit počet dílů" - když o 15 let dříve už měly Fiaty 127, 128 a 124 modernější motory OHC...

+1/0
1.3.2015 2:28

J30i64ř26í 17E27r72b90e91n 1493604806407

To je názor Němců. Francouzská motorářská škola zase tvrdí, že hydraulické vymezování je jen kurvítko. Další drobné díly a mechanismy, vysoké nároky na jakost a čištění oleje. A motory Peugeot jsou taky dost trvanlivé.

0/0
1.3.2015 12:55

4940929538433

Spousta japonských nebo korejských motorů má dodnes mechanické vymezování ventilové vůle.

0/0
2.3.2015 9:48

M20a89r57i54a74n 92K41a81r33a56b22a 4843431330782

Prevratné to bolo v tedy tým, že F.I.R.E. bol montovaný na robotizovanej linke, čo v 80 rokoch v motorárni nebolo bežné. Ďalej bol konštrukčne novší, než ostatné agregáty. Ďalej, ten motor bol dobre navrhnutý a jadzdí dodnes. Ja osobne som mal UNO, a ako každé talianske auto v tej dobe malo neduhy - elektrika a karoséria. Ale po motorickej stránke boli taliani vždy na špici, a to auto jazdilo o mnoho lepšie ako Fabia 1.4i ktorou som jazdil o desaťročie neskor.

0/0
2.3.2015 12:52

P42e86t14r 45G78a64z23d67a 6888632299817

Smrt naftovým sazometům ..... :-)

+3/−2
28.2.2015 21:40
Foto

M59i30r50o91s81l56a83v 81S97t75e54i38n37e32r 6448824703595

V zimě mi vadí smrad po acetonu ze studených benziňáků.

+2/−3
28.2.2015 23:28

P16e58t26r 80G47a53z89d57a 6738772959317

Jo? A nejste náhodou po flámu a nedýcháte si pod nos? .... Nicméně o ekologii se nenií třeba bavit :-P

+3/0
1.3.2015 19:16

V67o90j54t20ě80c60h 82C63e40l38l58e51r 1809660412751

Můj favorit se jmenuje Ford ZETEC 1,6 .:-)

+1/0
28.2.2015 19:41
Foto

P18a56v30e40l 96K39a57l70u65s 6774816966112

Takže Yamaha.

0/0
28.2.2015 22:25

J33a82n 16K84o75n18v63a83l26i51n82k10a 5160291771985

U mě je to 1.8 Zetec. Silný, tichý a vcelku úsporný. Poždější Duratec už tolik pochválit nemůžu.

0/0
2.3.2015 7:46

R74o10m80a21n 24H49o27r57n65í34k 2385422824541

I tady je vidět, že jednoduchost = vysoká spolehlivost. Jenže toto se dnes výrobcům nelíbí a nehodí, dnes se i z aut stává běžné spotřební zboží, proto musí mít i odpovídající životnost. K vyšší komplexnosti a tudíž nespolehlivosti přispívají různé kontroverzní ekofekálie, jako třeba EGR, DPF, SCR aj. s diskutabilním přínosem pro životní prostředí. Pak jsou tady prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, ale ty jsou žádoucí. Jenže pak je tady velká bolest italských aut, a to krom rychle hnijících plechů špatně provedená elektroinstalace, především konektory, které po chvíli nedostatečně těsní a uvnitř za zvýšené vlhkosti korodují. Proto třeba patnáctistovková Una byla se čtyřbodovým vstřikem poruchovější jak ta se vstřikem jednobodovým.

+4/0
28.2.2015 13:06

J12i78ř85í 62K16o55c52u65r14e57k 6775914905148

To by mě zajímalo, jak automobilky vytvářejí emisní normy EURO, kvůli kterým tam pak tyhle věci jsou.

+1/0
28.2.2015 15:13

L46a40d90i19s78l70a90v 76K10v84a85s83n64i57č29k51a 1793307103715

Co je na nižších emisích diskutabilního ? Ne každý chce čuchat smrady a ničit si zdraví jenom kvůli finanční úspoře.

+3/−4
28.2.2015 15:15

R48o13m24a52n 22H31o56r18n95í33k 2435322574221

Jak prosté, drahý Watsone. nEGR - snižuje emise NOx (které se u nás a v mnoha jiných zemích neměří), ovšem na úkor vyšší emise pevných částic, tedy sazí, které jsou prokazatelně vysoce karcinogenní, ale ty nikoho až do nedávna neznepokojovaly. Až pak přišly filtry pevných částic. Ty mají za úkol saze zachytit a jednou za čas vypálit. Jsou účinnější, čím větší (a těžší) částice sazí jsou, přitom ty velké, protože jdou relativně rychle k zemi, jsou poměrně neškodné, emitují se ovšem nadále ty malé, které dokáží v povětří volně poletovat po dlouhou dobu a dokáží se dostat velmi hluboko do dýchacích cest. A aby toho nebylo málo, DPF se jednou za čas musí vyčistit vypálením, třeba vstříknutím paliva do nich (= další saze). Velké a do té doby relativně neškodné saze se vypálením rozloží na mnohem menší a z výše uvedeného důvodu nebezpečné částice, které se ve velké dávce uvolní během oné krátké chvíle do ovzduší. Tohle se stát při měření emisí, tak to auto okamžitě letí do šrotu. To je de facto to samé, jako výfukové plyny zkapalňovat do tlakové nádoby a pak to za jízdy někde vypustit. A pak je tady močovina (AdBlue), nemám o tom nic naštudovaného, ale i kdyby to snižovalo emise, jaké emise vyprodukuje samotná výroba močoviny?

Emise se ale naštěstí snižují i tak, že se nalepšují spalovací podmínky (lepší časování vstřiku, přesnější dávkování paliva/vzduchu, aj.), což je jediná věc, která je opravdu ekologicky šetrná a které fandím, jinak to ostatní je podvod.

+3/−1
28.2.2015 15:50

P20e35t43r 28S62t22e63j34s77k10a75l 3329898934466

1) vsechny tyto veci chrani lidi, ne stromy, kvety a reky, dychani ve mestech, kde je obrovska koncentrace naftovych vozu, je uz nesnesitelne

2) EGR byl pokus jak se levne a jednoduze vysporadat s NOx, ktery ale nefungoval a musel prijit az SCR

3) DPF zachytuje kour naftovych aut ve mestech, uhlik vyveze za mesto a tam ho vypali. Male casticu jsou prave z modernich vozu commonrail 2000bar s 7 otvor. tryskama a nez ze je DPF vypali a prave na nem je dobre videt, jak je neekologicky C + O2 = CO2 takze obetuje vyssi emise CO2 pro znizeni karconogennich PM ve mestech

4) to vsechnu ukazuje na nevhodnost pouziti nafty pro individualni dopravu

jednoduchy atmosfericky benzin z 70tych let se dozije EURO6+ jen s pomoci katalyzatoru a 2x lambdy (ktere ma nafta taky)

0/0
28.2.2015 18:28

P61e77t56r 90G29a65z42d25a 6478952579237

Vidíte ..... A všichni mí přátelé až na skromné vyjímky mi pořád říkají jak je to tdi skvělé atd ... než dojde na mé argumenty a názoru že nafta v osobních vozech nemá co dělat !!!!!

Jsem jejím odpůrcem ..... smrdí to jak bolavá noha a úspora už je dnes ta tam

+1/0
28.2.2015 21:38

V81á80c76l50a63v 35P52a47v93e18l 9600665861179

Noo, tak ten byl dobrej;-D Mám k dispozici fungl VW 1,4 v benzínu a jezdím za 7. S dvoulitrem Hdi nebo s 1,6 TDI jsem přes 5,5 nešel nikdy.

0/0
28.2.2015 22:11
Foto

M23i34r23o76s89l41a62v 71S44t54e86i40n38e55r 6768194953315

Včera jsem si vyjel do Alp a zpět s Yetim, 2 litr 110 HP a 4x4, na trasu 120 km jsem měl ve dvou osobách spotřebu 4,8 l/100 km. Dobré, že?

Yeti je s 28 tisíci km dobře zajetý a běží jako hodinky.

0/−1
28.2.2015 23:32

P15e97t80r 53S11t59e21j95s46k56a52l 3539268884146

Ano problem je zdaneni paliv v EU, pri normalni cene by rozdil 2L na 100km pri 20tisic km znamanal 1000Kc usporu. To by naftu nikdo nechtel.

0/0
1.3.2015 16:56

P21e52t17r 12S69t16e25j60s19k45a31l 3629338964966

Jeste jsem chtel napsat, kolik jste za ten motor dal v porovnani s benzinem a kdy se vam vase investice zacne vracet vcetne vyssiho pojisteni, STK, servisnich kontrol, dilu, rizik k porucham.

0/0
1.3.2015 17:02

J69a83n 22D39l60o87u36h68ý 7334629640939

To co usetrite na spotrebe propálite na prvim servise toho dieselu ;-)

+1/−1
1.3.2015 0:00

P93e16t29r 89S38t96e36j26s13k68a17l 3359258894476

(stary) 2litr HDI mel kolik 60-70kw a 1,6TDI ma 66 nebo 77kw. 1.4TSI ma 90 nebo 100kw to je jina liga.

0/0
1.3.2015 16:58

M71i17c78h96a87l 97H49o85r67s41k85y 2372256846820

:-Pfabie v anglii ve verzi vrs 1,4 tsi má 180hp, polo gti taky:-)

0/0
2.3.2015 1:28

P83e48t14r 22G30a54z88d55a 6928642959807

Ha Ha Ha ...... :)  ja jezdim z 18 let starou 1.8 taky za 7

Tak kde je ten pokrok? v praci z rok starym jtd taky za 7 něco mi uniklo

0/0
2.3.2015 1:08

J92a11n 76S85l24a70v50í63k 2601549650766

No vidíte já měl ten vícestřik ´86, elektronika Bosh a nebyl problém, škoda, že jsem to roztřelil...;-)to lítalo jak ďas.

+1/0
28.2.2015 17:17

M51i69r20o41s29l84a67v 30Š12i69m91k81o 7615853412905

Pamatuji, že v 70. letech se vyrábělo Uno Fire. 50 tis. km a konec. Jestli to byl nějaký první pokus motoru Fire, tak ten se nepovedl.

0/−17
28.2.2015 10:11

P27a55v84e90l 54B71ř66e73z30i31n39a 2822373261755

Tak to si pamatujete špatně, protože Uno bylo představeno v roce 1983 a získalo titul evropské auto roku 1984. Těžko se Vám tedy mohlo Uno porouchat v 70. letech.

+17/0
28.2.2015 10:52
Foto

M34i37r95o50s94l85a49v 73S25t18e65i21n11e57r 6818984673335

1984 také byl motor Fire v Pandě.

0/0
28.2.2015 23:34

L84u76b97o44š 70K14r78t12i45č20k96a 4544848913853

jj ta pamět :)))

+2/0
28.2.2015 12:23

R92o67m53a65n 44H46o15r77n81í68k 2815882604651

To bylo vskutku zábavné, doktor Alzheimer na Vás musí být pyšný.

+3/0
28.2.2015 12:41

Z58d52e48n76ě89k 66H91a71n91z49l 1381756692334

Legendy

0/0
28.2.2015 9:46

P72e35t17r 89G38a42z33d86a 6788982259747

na opravdu technologicky pokročilý benzínový motor si musíme ještě počkat

0/0
28.2.2015 8:54

D87a25v28i46d 29M71a73t83ě35j49ů 2465252767858

Osobne nedam dopustit na motor F20C. Podobne skvosty ale zabiji stale silnejsi regulace :-(

0/0
28.2.2015 8:26

J72i72ř53í 65P48e15l97c 3570258356571

Měl jsem dvě Una cca 12 let, jak jedničkové UNO, tak i Logo a motory FIRE nezničitelné. Jen měnit (ne dolévat) olej a filtr, destičky a výfuk a jinak žádná investice. A s příchodem rodiny odešla plechařina, tak Uníka museli jít z domu :-(.

Je ale dobře, že osvědčené motory se používají i dnes.

+8/0
28.2.2015 7:59

J36a19n 88J46e71ž73e49k 3601245787755

> Z vývoje vzešel jako první agregát FIRE 1000 s objemem 999 kubických centimetrů. Ve své době disponoval motor hodně solidním výkonem 33 kW

No, nevím. Podobný "hodně solidní" výkon měly už litrové osmiventilové OHV čtyřválce ve Škodověnkách z šedesátých let.

+4/0
28.2.2015 7:32

D52a54n29i66e12l 85S96o33b87o90t22a 9519684606420

Nikdo přece neříká, že podobný výkon neměly i jiné motory, ale na tu dobu to byl nadprůměr. Naopak slušný podprůměr byl dvoulitrový mpi, který se ještě v době nedávné dával do Fabií a měl úžasný výkon 115 koní.

+4/0
28.2.2015 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.