Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Goodyear má pneumatiky budoucnosti. Dobijí baterie a mění tvar

Velký výrobce pneumatik Goodyear ukázal automobilové obutí budoucnosti. Jedna ze studií je určena pro elektromobily, dovede totiž dobíjet za jízdy jejich baterie. Druhá novinka umí měnit vlastnosti podle toho, jak zrovna hodlá řidič jet a jaké panují podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R35o97b50e52r90t 70P30e43l76n47á50ř 3128851124

v modernich autech je snaha o vyuziti vsech moznych zbytkovych energiji. Zrovna deformace pneumatiky dela pomerne hodne i kdyz se to na prvni pohled nezda. Samozrejme to zalezi na terenu a dalsich vecech ale rozdil spotreby s prehustenymi a podhustenymi koly muze delat klidne i 20%.

+3/−1
30.4.2015 15:30

P54a57v83e28l 72S73o35b66o44t51k81a 5960674

Ne, to není zbytková energie, viz níže příspěvky o větrnících na karosérii nebo o Aralském jezeře.

Jestliže máte někde valivý odpor nebo tření, můžete ho zmenšit, ale ne takto ztracenou energii využít - a pokud valivý odpor nezmenšíte, ale budete odčerpávat ještě k tomu nějakou energii pryč ze systému, musíte na to konto dodat na pohon kola odčerpanou energii navíc. Tj. nula od nuly pojde, resp. jste na tom hůř o účinnost.

Stejně tak nelze čerpat energii z chladnějšího tělesa na teplejší nebo stejně teplé, tj. že je něco horké nic neznamená, vždy potřebujete něco horké a něco studené abyste mohl využít tepelný spád.

+5/−1
30.4.2015 15:58

R54o89b39e20r59t 42P89e92l93n38á58ř 3188151244

to je naprosty nesmysl co pisete.

pokud budete odebirat efektivne teplo z pneumatiky, samozrejme tuto energiji vyuzit do jiste miry muzete. Vratte se na zakladku...

+2/−1
30.4.2015 16:20

R15o30b77e81r68t 43P26e19l34n71á11ř 3238931974

jedine omezeni je ze pneumatiku pritom nesmite ochladit natolik aby neztratila potrebne vlastnosti.

Nerikam ze to mnozstvi energie bude nejak zavratne ale nebude ani zanedbatelne.

0/−1
30.4.2015 16:22

L67u62k97á69š 92K12o74h52o47u37t 7908694942189

termoelektrické články májí žalostnou účinnost (tak cca kolem 5-7%). Navíc jak píše p. Sobotka, musíte mít tepelný spád, čím větší spád tím větší účinnost.

takže i kdyby pneu vyrobila 100W tepelných, tak z ní vyleze 5W elektrických a to při spotřebě elektroauta ani nestojí za řeč, natož za navíšení ceny pneu

0/0
1.5.2015 21:56

R60o28b35e19r66t 58P29e46l65n69á23ř 3638511454

Jasne ze ohrev pneumatiky je zbytkova energie.. co by to asi bylo jineho?

0/−1
30.4.2015 16:24

R65o66b19e45r47t 91P35e41l40n87á24ř 3138481624

tu energiji na pohon kola dodavate stejne akorat to teplo z pneumatiky se vyzari do okoli. Srovnavat to s vetrnikem na kapote je zcestne.

+1/−1
30.4.2015 16:32

P82a50v89e98l 47S17o57b15o46t90k56a 5450774

Nemáte pravdu - ano, pneumatika se ohřívá jízdou i od sluníčka, ale pokud tedy nemáte na mysli to o čem se píše v článku ale jen a pouze využití vyzářeného tepla, tak tedy opět připomenu tepelný spád - kde máte v okolí pneumatiky chladnější místo aby to teplo mohlo konat práci?

A kolik by to mohlo být asi tak miliwatů - tj. jak myslíte, že máte ten tepelný spád "tvrdý"?

+1/−1
30.4.2015 16:37

R31o95b38e56r39t 60P39e86l79n28á54ř 3318131824

tak napada me treba odvadet to teplo kapalinovym chlazenim a vyuzit ho napriklad v elektromobilu na vytapeni vozu...

0/0
30.4.2015 18:15

P29a87v46e93l 62S19o65b62o25t78k24a 5250434

Jenže to pak máte navíc setrvačné rotující hmoty a hmotnost auta...

Neřešte, nejde to.

Ale neberte si to osobně, toto je obecný problém - lidi ví, že kdysi kdosi postavil parní stroj a pak ho několik generací techniků vylepšovalo.

Tak to už dnes nefunguje - pokud konstruktér něco vymyslí, jde to do počítačových simulací a výpočtů, pak do prototypové dílny a zkouší se a vylepšuje, protože patenty jsou drahé a musí to mít smysl přihlásit a platit a než do toho firma jde musí mít jasno o návratnosti atd.

Hlavní jsou ty výpočty - aerodynamika, vedení tepla,... počítačové modely jsou už dost dobré na to, aby technické řešení, které dáte na trh už nemělo velký potenciál na radikální vylepšování. Takže pak jen koukáte že lepší řešení už není ekonomické na výrobu atd.

Viz i vývoj F1, kde aby byla nějaká změna už vymýšlejí nová a nová nesmyslná pravidla, jinak by tu jezdily stroje posledních 10 let prakticky stejné.

0/0
30.4.2015 18:37

R86o59b29e27r88t 12P23e14l44n12á41ř 3848511194

ale jdete, kazde kolo bude jen o nejake kilo tezsi.

Neodpruzena hmotnost je svinstvo, moderni elektroauta co maj motory v kolech moc do terenu nejsou protoze kazde kolo vazi o 10-15kg vic. Ale na silnici to vubec nevadi. Predpokladam ze system odvodu tepla by vazil mnohem mene  nez elektromotor takze tento argument je zcestny.

Moje zkusennosti ukazuje ze spousta dobrych narhu a konceptu se zavrhla prave proto ze nejaky premoudrely pan fyzik rekl "Nejde to"...

+1/−1
30.4.2015 18:48

P75a12v32e45l 76S44o34b38o27t10k96a 5920354

Ano, konstruktér spočítal že to nejde, fyzik mu to potvrdil, ale manager je oba vyhodli a místo nich vzal někoho, kdo je ochoten problém řešit (a směje se potichu jaký to hlupák mu šéfuje a za co že ho platí místo aby to řekl nahlas ;-D ).

0/−2
30.4.2015 18:54

R22o67b80e58r42t 23P26e51l36n60á10ř 3658281884

mam skoro pocit ze jste jednim z tech vyhozenych...

+1/0
30.4.2015 19:10

R78o84b85e15r19t 20P10e89l60n91á42ř 3468801184

Budete se divit ale na pneumatikach se ztraci opravdu hodne energie ve forme tepla, proto sem dal nazacatku to srovnani prehustenych a podhustenych pneumatik ktere jasne ukazuje o jake mnozstvi energie se jedna.

Pro predstavu - uz dnes funguji systemy vyuzivajici zbytkove teplo z vyfuku ktereho je logicky nejvic, rekneme ze je to okolo 50% z celkem vyrobene tepelne energie.

Zkuste si na netu najit jaky je rozdil energeticke naracnosti pohybu po kolejich a po silnici po pneumatikach. Budete prekvapen...

0/0
30.4.2015 18:27

R58o42b28e30r94t 76P11e45l62n52á97ř 3708341674

A jeste poznamka ktomu piezo - ono je celkem jedno jestli se ta deformacni energie zmeni v teplo nebo v elektriku pres piezo nebo elektromagnet, v kazdem pripade je vyuzitelna a neni zanedbatelna.

0/−1
30.4.2015 18:41

P48a50v31e79l 58S54o55b52o41t94k86a 5820354

Ale to přeci nic neznamená - na pneumatikách máte teplo, které nejste schopen nijak využít, protože potřebujete tepelný spád, tj. kus teplý a kus studený a ten nemáte.

A k čemu použijete zbytkové teplo z výfuku? K vytápění kabiny?

U motoru máte opačný problém - stejně jako u každého tepelného stroje - potřebujete se tepla zbavit, proto spalovací motor má v hicech horší výkon, potřebujete odvést teplo od turba a nemáte kam s ním.

Stejně tak vytápění - častěji potřebujete kabinu chladit (klimatizovat), protože slunce vám v létě dává nějakých 1000W na metr čtverečný...

Na téma využití tepla spalin nestacionárního motoru jsem našel jednu diplomku:

https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=54135

všimněte si v závěru - BMW, 600W, výhled na 1kW - co to je u spalovacího motoru který má 70 nebo 100 kW - za jakou cenu váhy, ceny a poruchovosti to dosáhnete.

0/0
30.4.2015 18:51

R31o17b88e25r95t 42P18e91l93n41á79ř 3698511874

teplo z motoru se k vytapeni vyuziva samozrejme odjakziva.

600W neni zas tak malo, bude to take odpovidat provoznimu vykonu mnohem mensimu nez pisete. Vzhledem k tomu, ze je to 600W v elektrice a vzhledem k ucinnosti termoclanku je to z meho hlediska hodne a stoji zato toto zbytkove teplo vyuzit.

Pri jizde ma pneumatika klidne i 100 stupnu, v kabine mame 10stupnu a chceme ji vytopit na dvacet - stale nam zustane pomerne slusny tepelny spad (chladici voda v motoru ma 85-90 stupnu).

Vyuziti zbytkove energie z pneumatik zkratka smysl ma. Zatim jste nevznesl jediny argument ktery by me presvedcil o opaku.

0/0
30.4.2015 19:06

L42u31k43á16š 48K84o41h50o19u69t 7628874352629

no nevím... ideální teplota pneu pro závody je 85-90°C ale to mluvíme o tom že tam ty pneu 1) někdo předehřeje 2) sami se zahřívají extrémně agresivní jízdou...

Myslím že běžný Pepík cestou do práce asi nepojede ani tak agresivně ani tak dlouho aby ty pneu výrazně zahřál... já osobně jsem se tedy o gumy ani po delší jízdě ani nespálil. Běžný Pepa bude rád když se mu zahřejou na 50°C

účinnost RTG je žalostná a kolik taková pneu vyrobí tepelného výkonu aby těch 5% v elektrice někdo poznal...

0/0
1.5.2015 22:03

R15o10b33e42r22t 51P78e38l73n36á12ř 3378261744

podle me je hloupost z toho delat elektriku, jak sem psal vejs, vyuzil bych to spis v elektromobilu na vytapeni, stejne tak prebytky z brzdeni ktery uz nevezme baterka...

0/0
4.5.2015 12:24

J54a19n 51F19r16o66l22í31k 6976880485964

Ještě chybí vrtulka, která využije nápor větru.;-D

0/0
1.5.2015 15:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.