Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Goodyear má pneumatiky budoucnosti. Dobijí baterie a mění tvar

Velký výrobce pneumatik Goodyear ukázal automobilové obutí budoucnosti. Jedna ze studií je určena pro elektromobily, dovede totiž dobíjet za jízdy jejich baterie. Druhá novinka umí měnit vlastnosti podle toho, jak zrovna hodlá řidič jet a jaké panují podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J16a21n 58S40e56d59l61á18k 9482767346744

nechápu že to chtějí testovat vždyť se stačí podívat na idnes do diskuze a budou hned vědět, tady je tolik odborníků na slovo vzatých...

+6/−1
1.5.2015 15:07

T90o54m37á24š 59Z46e95m65a75n 3235978294655

Ta věc na fotce.. jak rychle se ojede? ty lamely se při obrušování "rozšíří" zatímco současný dezén je i po obroušení +- stejný jako nový.. To přeci musí výrazně změnit i chování pneumatiky.

+2/0
1.5.2015 2:35

M59a15r25t33i65n 74J80i14r90o27u49s16e13k 7396865755898

Je to blbost. Energetický "zisk" bude zanedbatelný zlomek příkonu elektromotoru. Jo, bude to dražší a hlupáci si to koupí. Já si raději koupím pneu s nižším odporem a nahustím je o +0,1 baru nad stanovený limit.

+1/0
30.4.2015 22:54

R88o27b24e54r95t 82T80o39m29e47c66z14e43k 8401974592215

Asi tak, o všelijakých "kouzelných" pneumatikách se píše nejmíň od 60.let minulého století, neujala se ani jedna.

0/0
30.4.2015 23:08

T89o10m56á91š 25T20a59t93í85č62e20k 5740522430668

Tak než si to přečtu, musím se podělit o tu čurinu, co stojí v podtitulku: pré že pneumatika při jízdě dobíjí baterie elektromobilu! :-) Jak krásné perpetuum mobile nám to ti gumaři vyrábí! ;-D

+5/−2
30.4.2015 16:07

O78n10d32ř19e11j 51R14a18z42ý51m 2355546425477

Jednoduše chtěj zbytkovou energii (vyzářenou za normálních okolností do okolí) přeměnit na elektrickou energii...  Co na tom tolik lidí není schopno pochopit?

0/0
30.4.2015 18:55

T85o83m19á18š 53T27a95t74í43č95e12k 5130942120968

Kristova noho! Co dělali ti lidi v hodinách českého jazyka, kteří nejsou schopni pochopit nejen ironii, ale prostě úplně obyčejnou a avizovanou srandu?

+6/0
30.4.2015 19:42

R28o29b54e94r33t 47P63e39l74n49á20ř 3488941474

v modernich autech je snaha o vyuziti vsech moznych zbytkovych energiji. Zrovna deformace pneumatiky dela pomerne hodne i kdyz se to na prvni pohled nezda. Samozrejme to zalezi na terenu a dalsich vecech ale rozdil spotreby s prehustenymi a podhustenymi koly muze delat klidne i 20%.

+3/−1
30.4.2015 15:30

P59a73v84e14l 60S48o75b36o64t43k89a 5480824

Ne, to není zbytková energie, viz níže příspěvky o větrnících na karosérii nebo o Aralském jezeře.

Jestliže máte někde valivý odpor nebo tření, můžete ho zmenšit, ale ne takto ztracenou energii využít - a pokud valivý odpor nezmenšíte, ale budete odčerpávat ještě k tomu nějakou energii pryč ze systému, musíte na to konto dodat na pohon kola odčerpanou energii navíc. Tj. nula od nuly pojde, resp. jste na tom hůř o účinnost.

Stejně tak nelze čerpat energii z chladnějšího tělesa na teplejší nebo stejně teplé, tj. že je něco horké nic neznamená, vždy potřebujete něco horké a něco studené abyste mohl využít tepelný spád.

+5/−1
30.4.2015 15:58

R34o87b23e98r47t 19P16e45l33n15á10ř 3478241484

to je naprosty nesmysl co pisete.

pokud budete odebirat efektivne teplo z pneumatiky, samozrejme tuto energiji vyuzit do jiste miry muzete. Vratte se na zakladku...

+2/−1
30.4.2015 16:20

R29o78b42e13r17t 56P79e95l45n37á28ř 3898511574

jedine omezeni je ze pneumatiku pritom nesmite ochladit natolik aby neztratila potrebne vlastnosti.

Nerikam ze to mnozstvi energie bude nejak zavratne ale nebude ani zanedbatelne.

0/−1
30.4.2015 16:22

L51u92k88á60š 42K97o79h15o85u36t 7208104842419

termoelektrické články májí žalostnou účinnost (tak cca kolem 5-7%). Navíc jak píše p. Sobotka, musíte mít tepelný spád, čím větší spád tím větší účinnost.

takže i kdyby pneu vyrobila 100W tepelných, tak z ní vyleze 5W elektrických a to při spotřebě elektroauta ani nestojí za řeč, natož za navíšení ceny pneu

0/0
1.5.2015 21:56

R24o50b78e14r22t 33P37e16l85n11á86ř 3408351534

Jasne ze ohrev pneumatiky je zbytkova energie.. co by to asi bylo jineho?

0/−1
30.4.2015 16:24

R91o76b70e29r29t 64P86e81l21n20á86ř 3808491484

tu energiji na pohon kola dodavate stejne akorat to teplo z pneumatiky se vyzari do okoli. Srovnavat to s vetrnikem na kapote je zcestne.

+1/−1
30.4.2015 16:32

P73a56v75e95l 56S93o63b30o86t48k85a 5380344

Nemáte pravdu - ano, pneumatika se ohřívá jízdou i od sluníčka, ale pokud tedy nemáte na mysli to o čem se píše v článku ale jen a pouze využití vyzářeného tepla, tak tedy opět připomenu tepelný spád - kde máte v okolí pneumatiky chladnější místo aby to teplo mohlo konat práci?

A kolik by to mohlo být asi tak miliwatů - tj. jak myslíte, že máte ten tepelný spád "tvrdý"?

+1/−1
30.4.2015 16:37

R24o86b13e59r55t 67P54e60l93n58á49ř 3798651764

tak napada me treba odvadet to teplo kapalinovym chlazenim a vyuzit ho napriklad v elektromobilu na vytapeni vozu...

0/0
30.4.2015 18:15

P37a67v66e92l 35S52o86b66o21t54k20a 5430784

Jenže to pak máte navíc setrvačné rotující hmoty a hmotnost auta...

Neřešte, nejde to.

Ale neberte si to osobně, toto je obecný problém - lidi ví, že kdysi kdosi postavil parní stroj a pak ho několik generací techniků vylepšovalo.

Tak to už dnes nefunguje - pokud konstruktér něco vymyslí, jde to do počítačových simulací a výpočtů, pak do prototypové dílny a zkouší se a vylepšuje, protože patenty jsou drahé a musí to mít smysl přihlásit a platit a než do toho firma jde musí mít jasno o návratnosti atd.

Hlavní jsou ty výpočty - aerodynamika, vedení tepla,... počítačové modely jsou už dost dobré na to, aby technické řešení, které dáte na trh už nemělo velký potenciál na radikální vylepšování. Takže pak jen koukáte že lepší řešení už není ekonomické na výrobu atd.

Viz i vývoj F1, kde aby byla nějaká změna už vymýšlejí nová a nová nesmyslná pravidla, jinak by tu jezdily stroje posledních 10 let prakticky stejné.

0/0
30.4.2015 18:37

R58o37b55e83r80t 42P35e62l66n34á16ř 3368351814

ale jdete, kazde kolo bude jen o nejake kilo tezsi.

Neodpruzena hmotnost je svinstvo, moderni elektroauta co maj motory v kolech moc do terenu nejsou protoze kazde kolo vazi o 10-15kg vic. Ale na silnici to vubec nevadi. Predpokladam ze system odvodu tepla by vazil mnohem mene  nez elektromotor takze tento argument je zcestny.

Moje zkusennosti ukazuje ze spousta dobrych narhu a konceptu se zavrhla prave proto ze nejaky premoudrely pan fyzik rekl "Nejde to"...

+1/−1
30.4.2015 18:48

P93a22v61e26l 56S75o38b86o92t28k80a 5910134

Ano, konstruktér spočítal že to nejde, fyzik mu to potvrdil, ale manager je oba vyhodli a místo nich vzal někoho, kdo je ochoten problém řešit (a směje se potichu jaký to hlupák mu šéfuje a za co že ho platí místo aby to řekl nahlas ;-D ).

0/−2
30.4.2015 18:54

R80o37b29e90r15t 44P33e75l12n65á13ř 3658981324

mam skoro pocit ze jste jednim z tech vyhozenych...

+1/0
30.4.2015 19:10

R50o74b11e42r85t 97P26e14l72n98á91ř 3938861124

Budete se divit ale na pneumatikach se ztraci opravdu hodne energie ve forme tepla, proto sem dal nazacatku to srovnani prehustenych a podhustenych pneumatik ktere jasne ukazuje o jake mnozstvi energie se jedna.

Pro predstavu - uz dnes funguji systemy vyuzivajici zbytkove teplo z vyfuku ktereho je logicky nejvic, rekneme ze je to okolo 50% z celkem vyrobene tepelne energie.

Zkuste si na netu najit jaky je rozdil energeticke naracnosti pohybu po kolejich a po silnici po pneumatikach. Budete prekvapen...

0/0
30.4.2015 18:27

R30o49b62e64r98t 49P32e80l39n14á25ř 3318891584

A jeste poznamka ktomu piezo - ono je celkem jedno jestli se ta deformacni energie zmeni v teplo nebo v elektriku pres piezo nebo elektromagnet, v kazdem pripade je vyuzitelna a neni zanedbatelna.

0/−1
30.4.2015 18:41

P27a20v95e23l 90S75o15b45o28t27k48a 5160144

Ale to přeci nic neznamená - na pneumatikách máte teplo, které nejste schopen nijak využít, protože potřebujete tepelný spád, tj. kus teplý a kus studený a ten nemáte.

A k čemu použijete zbytkové teplo z výfuku? K vytápění kabiny?

U motoru máte opačný problém - stejně jako u každého tepelného stroje - potřebujete se tepla zbavit, proto spalovací motor má v hicech horší výkon, potřebujete odvést teplo od turba a nemáte kam s ním.

Stejně tak vytápění - častěji potřebujete kabinu chladit (klimatizovat), protože slunce vám v létě dává nějakých 1000W na metr čtverečný...

Na téma využití tepla spalin nestacionárního motoru jsem našel jednu diplomku:

www.vutbr.cz

všimněte si v závěru - BMW, 600W, výhled na 1kW - co to je u spalovacího motoru který má 70 nebo 100 kW - za jakou cenu váhy, ceny a poruchovosti to dosáhnete.

0/0
30.4.2015 18:51

R63o32b55e90r23t 49P46e73l80n25á50ř 3108101814

teplo z motoru se k vytapeni vyuziva samozrejme odjakziva.

600W neni zas tak malo, bude to take odpovidat provoznimu vykonu mnohem mensimu nez pisete. Vzhledem k tomu, ze je to 600W v elektrice a vzhledem k ucinnosti termoclanku je to z meho hlediska hodne a stoji zato toto zbytkove teplo vyuzit.

Pri jizde ma pneumatika klidne i 100 stupnu, v kabine mame 10stupnu a chceme ji vytopit na dvacet - stale nam zustane pomerne slusny tepelny spad (chladici voda v motoru ma 85-90 stupnu).

Vyuziti zbytkove energie z pneumatik zkratka smysl ma. Zatim jste nevznesl jediny argument ktery by me presvedcil o opaku.

0/0
30.4.2015 19:06

L28u92k70á37š 70K76o36h55o55u88t 7948804952359

no nevím... ideální teplota pneu pro závody je 85-90°C ale to mluvíme o tom že tam ty pneu 1) někdo předehřeje 2) sami se zahřívají extrémně agresivní jízdou...

Myslím že běžný Pepík cestou do práce asi nepojede ani tak agresivně ani tak dlouho aby ty pneu výrazně zahřál... já osobně jsem se tedy o gumy ani po delší jízdě ani nespálil. Běžný Pepa bude rád když se mu zahřejou na 50°C

účinnost RTG je žalostná a kolik taková pneu vyrobí tepelného výkonu aby těch 5% v elektrice někdo poznal...

0/0
1.5.2015 22:03

R24o13b43e46r59t 43P27e26l17n57á33ř 3188491224

podle me je hloupost z toho delat elektriku, jak sem psal vejs, vyuzil bych to spis v elektromobilu na vytapeni, stejne tak prebytky z brzdeni ktery uz nevezme baterka...

0/0
4.5.2015 12:24

J53a38n 80F71r89o75l33í27k 6346560215444

Ještě chybí vrtulka, která využije nápor větru.;-D

0/0
1.5.2015 15:21

M37a37r76t10i12n 27V68á50v47r66a 2210163639

Už to má konektor pro iPhone? 8-o

+2/0
30.4.2015 15:14

M50i47l11a76n 62Š78i47p67l85a 2423116608

Dobíjí baterie a mění tvar...hmm zatím slabota.Až budou i doplňovat nádrž,tak začnu uvažovat o koupi;-)

0/0
30.4.2015 14:53

P24e18t15r 59M90i85c18h89a48l 2970894871392

A kolik taková guma bude stát? :-)

+2/0
30.4.2015 14:34

J57i30ř89í 80K71r16u70t68i65l 2360354840268

cena auta a gumy bude zvlášť. Na oba výrobky se kupující vezme leasing.

+4/0
30.4.2015 14:56

P57e92t41r 96M68i51c43h98a51l 2120594441872

Já jen aby obutí na zimu a na léto nestálo jako půl auta. :-)

0/0
30.4.2015 15:12

J75i34r96i 72F12i48n21k 6887339317268

Skvělý národ, tihle Češi. Samý to konstruktér a vizionář.

Nikdo z nich to ještě neviděl, ale hodinu od vydání článku už spousta odborníků ví, že je to nesmysl a nemůže to fungovat...

+8/−5
30.4.2015 14:28

M76a14r70t94i88n 54H52a78v34l15í69k 4600955167113

Víte, těhle převratnejch vynálezů už bylo, ale fyziku zatím nikdo znich neoblbnul.

+8/−2
30.4.2015 14:33

J30i45r95i 57F78i87n30k 6367279947438

Pochopitelně, ale nejde o překonání fyziky, ale využití pomocí nové technologie. Vařit můžete taky v kotlíku a nebo na indukčním vařiči...

A Goodyear není neznámá firmička bez zázemí, vývoje a historie co se vyloupla z pralesa..

+6/0
30.4.2015 14:35

J67i62r32i 45F15i67n69k 6207809917478

Mimochodem, nechápu proč mi napíšete odpověď a pak mi ještě dáte mínus? 8-o

+1/0
30.4.2015 14:36

P71a13v61e57l 17S65o63b69o64t46k75a 5940474

Zatím se bohužel stále na základních a středních školách vyučuje fyzika a dokonce existují i strojní nebo elektro vysoké a střední školy (o MFF a podobných nepotřebných nesmyslech nemluvě).

Což je situace pro business velice nedobrá a musíme zapracovat na jejich zrušení.

+2/−1
30.4.2015 16:01

R89i52c36h72a46r88d 83K43á76b93a 8219838250110

Mne to pripada jako perpetum mobile. Takze elektromotor bude roztacet kola, ktera budou dobijet baterky ... ???

+3/0
30.4.2015 14:06

D69a64v91i36d 94B30o38u97c33h53a27l 8409220709

Chápu to tak, že (poté, co naskočili na módní eko vlnu) říkají, že budou zkoušet přeměňovat energii, vznikající při deformaci pneumatiky na elektřinu, nikoli na teplo... aha, teď to čtu znova a ne, oni budou recyklovat to teplo. Tak to bude určitě super eko záležitost, vzhledem k tomu, kolik tak získají v poměru k náročnosti celého zařízení, jeho poruchovosti a pod...

Berme to jen jako koncept, ty prostě bývají šílené.

+1/0
30.4.2015 14:19

D63a34v78i30d 85B37o96u24c25h42a46l 8439120639

Aha, tak oni tam dokonce mají ty principy oba. OMG.

0/0
30.4.2015 14:20

J38i36ř67í 45S32c49h61w10a98c53h 8498984278616

Přirovnávat tyto vývojové novinky k větrníkům či turbínám v kolech, jak to činí níže místní kritici, je samozřejmě nesmysl. Větrník, či turbína vyrobí energii jen za cenu vyšších odporů a tedy větší potřeby výkonu hnacího motoru. To o čem se píše v článku je o využití ztrát, které vznikají při odvalovaní pneumatik. U tunového auta při 100 km rychlosti může tato ztráta být cca 2-4 kW. Využitím principů o kterých tento článek píše dojde k přeměně této ztrátové energie na elektřinu a pneumatika se prostě jen bude méně zahřívat, bez nárůstu odporových ztrát, jako u těch větrníků.

+2/−2
30.4.2015 13:56

J54a13n 29N29o58v70á72k 7225684418637

princip který chtějí použít je založený na deformaci piezokrystalů. Takže nejen že to bude drahé a neúčinné ale bude to také zvyšovat valivý odpor (ale jen maličko, protože to stejně žádnou elektřinu nevyrobí)

+5/0
30.4.2015 14:07

J38o73s71e49f 76N92o58v86a35k 5448942276588

No hlavně aby to neklouzalo na mokru jako "úžasné" Michelin Energy Saver. Jedny jsem měl a po půl sezóně jsem je prodal.  Neskutečnej hnus.

0/0
30.4.2015 13:54

H93o88n30z11a 34P78u76p46á37k 1797620693399

tak mě dělají dobrou službu nejen za mokra už pátým rokem a jiné bych už nechtěl...

0/0
30.4.2015 14:30

J27i23n52d91ř64i23c97h 13Š68k21o87p38e59k 4755561500395

souhlas, taky jsem je jednu sezónu měl. Jestli mají nižší spotřebu, tak jedině proto, že se člověk bojí, že to někde ustřelí.

Už nikdy. Pneu je jediná věc, co drží auto na silnici a kvůli pár desetinám litru (teoreticky) se nebezpečné pneu nevyplatí. Pokud někdo chce šetřit PHM, jde to dělat i bezpečnějšími způsoby než klouzajícími pneu

0/0
30.4.2015 20:16

J35a19k18u11b 69F64e80i51f21a44r 7629859916459

Bože to je ptákovina.

Kdysi jsem viděl prototyp pneumatiky, která se nedala prorazit, resp. neměla klasické bočnice a byly nahrazeny jakousi pružnou lamelou, tedy nebyly plněné vzduchem. Na tom by měli zapracovat.

0/0
30.4.2015 13:36

V90á86c16l63a41v 72J82e51b39a14v60ý 8890309193236

A každé 3 roky takovou pneumatiku musíme vyměnit a bude stát 10x tolik než co by vůbec dokázala ušetřit. A to nepočítám, že na výrobu toho nesmyslu musíme huntovat životní prostředí víc než taháním ropy ze země. :-P

0/0
30.4.2015 13:30

J95a29r10o89s85l49a36v 59H31e25j53n87a 4217231129

Téměř normální ekologická vymyšlenost.

0/0
30.4.2015 14:30

M63a50r81t29i51n 46R71o68s91o19l 4660523672771

To je z jiného soudku. Pointa jejich výzkumu, že běhoun normální pneumatiky je po jízdě teplý, běhoun elektřinu vyrábějící elektřiny je po téže jízdě teplý méně a rozdíl v teplotách je uložen v bateriích. To neznamená, že zisky vynahradí vynaložené úsilí, ale rozhodně to není větrník na střeše.

0/0
30.4.2015 13:17

J96a19n 74N59o41v96á48k 7435854118597

Nedávno zase vymysleli že do kol dají větrné turbíny. Zajímalo tyhle ptákoviny mě vymyslel fyzik a nebo někdo s reklamní agentury.

+2/0
30.4.2015 13:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.