Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhadné FRM: zapomenuté české letadlo na kolech pohřbila válka

Plně funkční prototyp FRM z roku 1935 patří k největším smolařům naší automobilové historie. Přinesl řadu pozoruhodných technických řešení, ale do výroby se kvůli válečným událostem nedostal. Dnes je projekt zapomnenutý, stopy končí před válkou v Chrudimi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M84a19r66c93e55l 28P97a24v83l32í14k 7411574348719

usporiadanie motora a prevodovky mal podobne trabi.

a k SV rozvodu a jeho prístupnosti - svojho času (1956) sme dostali radu od šoféra (jeho výsosti) urobiť otvor v blatníku na zlepšenie prístupnosti nastavenia ventilov. tie sa nastavovali "za tepla", jednou rukou držať dva kľúče a druhou mierku ... na tomto motore mohli nastavovať rovno dva valce :-)

0/0
13.4.2015 17:00

D29a88v27i94d 97D50u43š72e54k 5901377130747

Ano, zlatá První republika ;-)

+7/0
13.4.2015 11:02

R91a90d42e89k 32R46a90i29d82a 5697562439

V Kopřivnickém muzeu Tatry je v jedné vitríně malý modrý, zřejmě keramický, model něčeho velmi podobného. Škoda, že nemám fotku. Jinak by mě zajímalo, jak se chlapci poprali s tím předním sklem, když ani pro tatrováckou 77 nebyl nikdo schopný vyrobit prohnuté sklo, nakonec ho konstruktéři museli "zlomit" na tři díly.

+1/0
13.4.2015 9:45

J54a69n 63J42a30n24e75č94e42k 9390133540896

Já myslím, že nepoprali. Technologii výroby prohnutého bezpečnostního skla se podařilo vyřešit až v padesátých letech.

0/0
13.4.2015 10:56

J15i49ř51í 45J22i13r27o24u33d32e91k 8886249184204

Na první pohled mi vzhledově připomněl  Tatraplán.8-o;-)

+2/0
13.4.2015 9:25

J43a52n 45K29o69h61l 4533807781404

Takhle na fotce a nákresech vypadá strašně.. ale koncem 30.let byla aerodynamika trendem všude ve světě.

Jinak to nesouvisí pouze s WW2, ale i s WW1. ČS po ní získalo hodně průmyslu, ale podniky neměly odbyt na ztracených trzích, a tak se samozřejmě hodně zvažovalo, co se bude vyrábět a co ne.. kupní síla obyvatelstva taky nebyla bůhvíjaká, a to ani při dosazování českých úředníků a státních zaměstanců do pohraničí (což zase štvalo německé starousedlíky). Je to potřeba vidět v kontextu doby..

0/0
13.4.2015 8:23

R33i76c60h18a41r61d 87P87u98č27a95n 2498828706650

ta zatracená válka toho pohřbila...hlavně českou republiku, tu první kdy jsme patřili do TOP 10 ve světě.

O té druhé po válce škoda mluvit.

+18/0
13.4.2015 7:35

J38a28n 31P46r70i52c16h15y65s61t89a92l 8821848373

Snad Ceskoslovenskou republiku?

Po valce byla treti republika. Druha republika trvala kratce a bylo to tesne pred valkou, ne po valce - od zabrani pohranici do okupace a vyhlaseni protektoratu.

+3/0
13.4.2015 8:26

R61i68c71h15a88r36d 66P16u90č69a13n 2108248906230

jistě že československou, ale řečeno obrazně. Česko táhlo ekonomiku, Slováci nikoliv (bez invektiv vůči slovákům). A první myšleno jako první tu, která prostě byla nejlepší a skončila vlastně s válkou, tedy dalo by se říci i po válce v 48.

Ale to už bylo jen torzo té zdravé, té nejlepší republiky.

0/0
13.4.2015 9:25
Foto

M92i68r74o62s40l43a31v 43S17t86e27i70n93e55r 4500682150126

Protektorát byl objektivně i nadále "druhá" republika bez Slovenska a Hlučínska, v podstatě tedy Česko. Prezident JUDr. Emil Hácha tu okleštěnou republiku převzal od Dr. Edvarda Beneše a Beneš ho také v květnu 1945 sejmul. Slovensko se honem, honem opět připojilo v květnu 1945, aby se zbavilo odpovědnosti za účast ve válce na nacistické straně. Takže "třetí" ČSR je zcela umělý stát, vzniklý pod dohledem Rudé Armády a Moskvy. Také v tom státě byly stále nacionalistické třenice.

Po rozdělení KSČ na "levici" a "pravici", odchodu již neohrožovaného Slovenska, se vracíme ke stavu protektorátu, s tím rozdílem, že tato "čtvrtá" republika má historické, tisícileté hranice- až na některé součásti, jako Hrabství Kladské, které převzalo Polsko.

Episody, jako federace jsou pouhou hrou komunistických konkurujících skupin.

+5/0
13.4.2015 9:33

K71a64r37e77l 77F81r39i71t21z 4391767668512

Protektorát měl v názvu "Čechy a Morava". Zajímavé, že Nacističtí okupanti nezapomněli na historickou zemi Moravskou. Zato čeští okupanti (Moravu okupují již 1000 let), na to "důsledně" zapomínají.

+1/−9
13.4.2015 10:07

P90e23t52r 68N30ě28m29e53č93e39k 1352634272703

áááá.....bodrý Moravan se ozval ;-D;-D;-DRv

+4/0
13.4.2015 10:11

K64a72r59e50l 11F97r97i52t35z 4851257908922

Vy jste také český šovinista?

0/−6
13.4.2015 12:38

P32a68v32e91l 65F50a44r35a 9577507864301

Ty si vlastně chudák :-/

0/0
23.5.2015 11:48

P50a84v58e77l 35S11ý23k59o20r74a 4974606882754

No,mě přijde,že naopak morava okupuje Prahu - kam se hnu,je to SLYŠET.....

+3/0
13.4.2015 12:30

K68a53r48e86l 66F52r38i34t95z 4841717468682

Oni si tam jen jezdí pro své peníze...;-)

+1/−4
13.4.2015 12:40

J23i81ř44í 16K31o72c29u60r22e49k 6745104835118

A není to čistě náhodou způsobeno pragocentrismem?

+1/0
13.4.2015 19:06

R40a82d57e69k 70P13a89s80t89o86r 3696825436903

Sice patřili, ale ta životní úroveň zase tak idilická pro běžný lid nebyla. Něco nám tu ty proklínaní komunisté přeci nechali. Jen zločinnost jaká byla mezi světovými válkami, průměrné bydlení. Všechno nebylo na tak skvělé úrovni.

0/0
13.4.2015 10:06

K87a72r15e87l 41F10r76i74t67z 4761877688242

Životní úroveň byla za první republiky na dobrém evropském průměru. Proklínaní komunisty nám tu zanechali především zdevastovanou zemi a pokřivené charaktery.

+4/0
13.4.2015 10:11

J55i14ř72í 86V82a51v96ř51í48k 7244109435780

Tady je vidět, co dokáže český technik a dělník, když má inspiraci a um! Krása a estetično. Že by inspirace do budoucna?[>-] Děkuji za krásné připomenutí časů našich dědů a otcůV

+10/0
13.4.2015 5:36

J41a90n 57P46r47i38c38h44y34s75t68a21l 8521118623

Ten sovinismus neni na miste. Moc bych se divil, kdyby tohle byl nejaky vyjimecny pripad a kdyby se na vyvoji a vyrobe podileli jen Cesi. Prvni Ceskoslovenska republika byla mnohonarodnostnim statem, v nemz zili krome vami zminenych ceskych techniku a delniku i technici a delnici nemecke, madarske, slovenske, rusinske a zidovske narodnosti. Podle jmen zminenych v clanku to nebylo dilo jen ceskych techniku a delniku.

Kdybyste napsal ceskoslovenskych, tak by to bylo spravne ve smyslu obcanstvi.

+3/0
13.4.2015 8:37
Foto

M17i88r92o82s44l74a35v 85S23t82e10i91n92e73r 4490572150546

Ten "finanční dům" byl nepochybně židovský a v r. 1935 začaly působit už nacionálně socialistické útoky na banky v rukou Židů. Proto se už 1936 nedalo pomýšlet na další výrobu a vývoj. Tehdejší finančnictví bylo prorostlé z Čech do Německa, Polska a Rakouska, což bylo politicky silně ohroženo vzrůstem nacionalismu.

0/0
13.4.2015 9:37

K62a67r85e27l 31F38r58i39t79z 4311387148752

Taktak. Český šovinismus není na místě. Účelově se zapomíná na občany moravské národnosti, ke které se při sčítaní lidu v roce 1991 přihlásilo téměř 1.5 mil. obyvatel České republiky.

0/−7
13.4.2015 10:17

J40i50ř44í 43K58o31c27u98r13e16k 6155434625468

Opatrně. Fischer i Reimann jsou jména německá. Jaray a Fehér zase maďarská.

+1/0
13.4.2015 19:15

J46i45ř70í 83Ř27e63z65n88í42k 4762892673635

Rozhodně jsme nebyli hlavně automobilovou velmocí z hlediska počtu osobních i nákladních automobilů uvedených do provozu na počet obyvatel. Stejně tak co se týče počtu rádií na počet obyvatel. Obyvatelstvo nemělo ani na textil.  

Ve skutečnosti to, co zabilo ty projekty nových automobilů, byl slabý vnitřní trh, tedy nedostatečná spotřebitelská poptávka.

+3/−20
13.4.2015 1:59

T33o14m94á13š 57B19u17r69a 4502586394

Skupina obyvatelstva Vámi definovaná jako ti, kteří "neměli ani na textil", cílovou skupinou zákaznictva žádné tehdejší automobilky netvořila. Automobily byly produkovány pouze pro bohatší část střední třídy a vyšší. A samozřejmě pro firmy.

A "slabý vnitřní trh"? V meziválečném období to naši předkové dokázali dotáhnout od centrálně řízené monarchie mezi patnáct nejrozvinutějších ekonomik světa. Takže o "jakémsi" domácím kupním potenciálu zde s největší pravděpodobností hovořit lze. Nehledě na export.

+29/0
13.4.2015 5:13

J90i35ř86í 55E58r60b79e82n 1673904216937

Nezapomínejte, že už tehdy to klesalo! To přibližně dvanácté až patnácté místo připadá někdy na rok 1921, ale o patnáct let později už jsme se hodně propadali za dvacítku.

0/0
16.4.2015 21:37

J18a47r20o50m19í50r 18K66r53á90l 4670929934189

Tušíte aspoň trochu, o jaké době píšete ? ;-D

+2/0
13.4.2015 6:58

R13a57d34e55k 75H95a85m41p92l 3916751201401

Vy jste ale opravdu hodně mimo. Například již v roce 1922 byl vyrovnaný státní rozpočet, což se jaksi nedaří ani teď. A je třeba si uvědomit, že to bylo 4 roky po válce! A také po přechodu od centrálního řízení hospodářství Rakouskem až k tržnímu samostatnému hospodářství. Samozřejmě (jako všude a za každé doby) existují lidé, kteří mají hluboko do kapsy. Ale ani dnes nejsou sílovou skupinou pro automobilky ti, kteří "nemají ani na textil". Mezi válkami jsme opravdu byli mezi desitkou nejrozvinutěíšch ekonomik Evropy. Chte to trochu o té době něco vědět...

+4/0
13.4.2015 9:24

J80i96ř17í 98E71r22b19e85n 1653474676967

No, ono to "samostatné tržní hospodářství" až tak samostatné a tržní nebylo. Když jste tu dobu studoval, vzpomeňte si na státem podporovaný kartelismus, na faktické rozdělení hutního a strojírenského průmyslu mezi tři, čtyři mocenská centra...

Pozor, přitom uznávám, že omezení konkurence v důsledku přineslo synergické efekty a možná také přinášelo pocit hrdosti většiny obyvatel na to, co jejich republika dokáže! I ČSSR z tohoto přístupu těžila do 80. let, kdy se všemožně podporovalo takové uvědomění obyvatel a všichni jsme byli dennodenně seznamováni s úspěchy republikového průmyslu, byť z dnešního pohledu směšnými. Dnes z toho všeho v médiích zbyla už jen Škoda Auto - na ostatní firmy v rozdrobeném hospodářství si nikdo nevzpomene, i když by stále bylo co chválit...

0/0
16.4.2015 21:45

M29a42r91t85i98n 67K92o60n49e57c32n57y 7226257253179

Inspirace nejspise u Tatry. Ale je to nadhera...[>-]

+8/−1
13.4.2015 1:50

T76o53m28á73š 98B19u36r69a 4452906954

Mne na tom zaujala linie čelního skla s návazností na A a B sloupky z anfasu. Tak trochu mi připomíná řešení stejných partií u SAABa let sedm- a osmdesátých (samozřejmě minulého století).

+2/0
13.4.2015 8:23







Najdete na iDNES.cz