Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit

Odborníci radí měnit olej častěji, dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. „Dodatečná aditiva do olejů jsou jen reklama, některé typy mohou motoru naopak škodit,“ tvrdí Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv SGS v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80a69k79u50b 22N81o72v62á28k 8680933510232

Mondeo má předepsáno od Fordu po dvaceti a Fiesta po patnácti a taky to tak na obou autech měním. Měním samozřejmě všechny filtry i svíčky plus to co se ještě v jakém intervalu má měnit. A olej dávám originál Ford, ne jen specifikaci, ale přímo origo včetně filtrů a svíček.

0/0
15.5.2015 22:44

P28e71t81r 80K48o73u50ř88i41l 9713475967

Řídím 40 let a vždy platilo a platí, nemusím kupovat olej drahý, ale stačí když má předepsanou specifikaci  a  hlavně jeho třeba měnit , často a pravidelně.. Já měním s autem se kterým jezdíme krátké tratě a hlavně městský provoz pravidelně po 8 tisících km. U běžného provozu to je mix delší, kratší, okresky, dálnice vždy 15000. Olejový filtr a vzduchový je samozřejmost jo a hranici mám 2 roky. Ono ten 1 rok je tak trochu marketink. 2 roky jsou naprosto v klidu. Při takovéto frekvenci měnění oleje není možné, aby měl motor, který je mechanicky v pořádku  nějaké potíže.Ty 30 000 km intervaly jsou nesmysl. Zvláště při kvalitě řepkové nafty, a lihového benzínu.To dává motorům taky dobrou čočku, nejen málo měněný olej.

+5/0
12.5.2015 23:20

J87a61n 45D29l69o27u58h34ý 7844949460829

Vyplati se menit kazdej rok, pokud ma clovek obyc benzin atmosferu vejde se do 2000kc. To neni ani 200kc za mesic. Kazdopadne u kazdeho motoru je VZDY slyset, ze olej presel svoji zivostnosti. Napriklad ecotec hlasite "cvaka" i pri zahratem motoru, 1.3 z feldy "chrchle" a duratec ma na volnobeh jinej zvuk nez normalne. Staci znat svoje auto.

+1/0
12.5.2015 23:47

J77í60ř27í 35N13o15v39o16t75n55ý 2762135984439

Motor 1.4 - 1.6 - 1.8 osmiventil nejlepsi benzivove motory. Olej poberou kazdy a klasiku 15w40 idealni. Skoda, ze uz se nedelaji. Dnesni TSi a dalsi benzinaky jsou k nicemu.

+2/−1
12.5.2015 23:17

J16a44n 31D79l49o97u41h53ý 7334309370439

16 ventil v atmosfere u vetsiny znacek je nejlepsi volba cena/vykon/spotreba. 8 ventil je proste linej.

0/−1
12.5.2015 23:49

S57t50a45n26i37s33l35a97v 13P87a55v25l85u 5358425408306

Asi jste nikdy nejel s 1,4 8v v polu kolem roku 98.

0/−1
13.5.2015 9:02

S41t83a41n29i35s20l24a12v 15N54o47v51a34k 7368969963683

Mno to sem jel... je to lina mrcha.... oproti memu Ford Mondeo ST 3.0 V6 :-D Ale i oproti brotrovemu Skoda Octavia RS :-D to polo nema silu do kopce treba v jesenikach tak na 3jku a 5000otacek :-D takove auto je zdrzovac na ceste, a rok 98? To je rok kterej by mel byt sesrotovan ;-D

0/0
14.5.2015 11:37

D56a87n70i59e27l 53K76r11o40n28e88r 7164924246657

Asi to nebude tak zhave...znam zenskou, co si koupila nove auto, olej tam nemenila nikdy a k zadreni doslo po 3 letech a najeti 40 000 km.

0/−2
12.5.2015 23:01

O11n32d90ř45e95j 23P32u40t31n24a 9311774861565

Jestli se to zadřelo jenom stářím oleje, tak mi to teda přijde dost brzo. Nečekal bych, že stačí "jenom" řádově dvakrát přetáhnout interval. 8-o

+1/0
12.5.2015 23:26

D77a60n57i27e26l 78K53r69o70n23e40r 7634284946907

Ja bych rekl, ze u noveho auta se musi olej vymenit drive, protoze motor neni zabehnuty.

+1/0
14.5.2015 12:42

R34o94m22a40n 81K50r11a44t60o11c54h34v57í48l 6446957756884

Samozřejmě, že odborníci chtějí aby lidi jezdili na výměnu oleje každou třetí neděly....

0/−3
12.5.2015 22:57

M53a61r66t40i88n 75V45o21k40o61u76n 9158413943366

jsou pouze dve veci, ktere se musi na aute nutne resit: rozvodovy remen/retez a olej, vse ostatni je podruzne co se poskozeni auta tyka. samozrejme se hodi mit napr. brzdy

0/0
12.5.2015 21:26

J48a95n 28D19l46o15u16h76ý 7254969250719

Egr, lamba sondy, turbo, cidla vackove hridele, elektronicky plyn, termostat: cokoliv z toho nefunguje, znamena nefunkcni motor. Sice ho to neznici ale auto stejne nepojede.

0/−1
12.5.2015 23:53

J53i95ř30í 35K27o64c73u73r42e34k 6935164455948

Hmm. Co pamatuju, tak u Felcky nebo favorita vyl rozvodový řetěz dimentován na životnost karoserie - ta shnila dřív než se opotřeboval. Pokud náhodou neshnila kastle, tak vydržel nějakých 200-230 tis. km, kdy motor začal lehce chrastit.

0/0
14.5.2015 19:08

O69n19d49r67e54j 69S59i96d18o52n 6264856381832

Menim kazdy tri tisice mil a jsem si jistej, ze motor prezije zbytek auta (a hlavne moji chut v nem dale jezdit).

0/0
12.5.2015 19:23

P46e84t50r 42Č72e14r90m24á19k 9358585509660

Tady je zase odborníků :) Někdo si plete LL olej a LL interval, jiný LL interval a pevný interval, někdo zase ještě nezaznamenal že označování jako polo/plná syntetika dávno neexistuje, a že viskozit je daleko více než ty hospodské 3 co tomu označení možná odpovídaly, a o tom že u oleje jsou podstatné zcela jiné paramtery jako výkonové třídy a normy automobilek, ani nemluvím. 

A představte si že to není zas tak dlouho co se musel měnit olej dokonce 2x ročně, protože byl jiný na zimu/léto! A interval byl pouhých 5000km. Kdybyste takovému člověku řekli že měníte olej až po roce a 15tis, měl by vás za vraha motorů. Znamená to že je nějaké číslo dogma na věky? Evidentně nikoliv... Jak jsem již psal níže, časnější výmněnou se pochopitelně nic nezkazí, ale ani naopak běžným LL se nic zásadního nezníčí.

+2/0
12.5.2015 17:51

A30n93t24o11n21í72n 51S44e96b37e57r51a 7553218560879

Naši mají felicii, najedou ročně sotva 3 tisíce a olej neměnili 4 roky. Samozřejmě na chodu motoru a spotřebě (oleje nebo benzínu) se to vůbec neprojevilo.

Takže pokud máte šunku v hodnotě 10 tisíc, klasický čtyřválec, najedete sotva 3 tisíce ročně, tak stačí olej měnit cca co 4 roky.  Nic se nestane. R^

+3/−4
12.5.2015 17:24

J77í18ř41í 35N89o36v56o82t61n42ý 2412135554989

Souhlas, starej benzinovy motor sezere vsechno

+2/0
12.5.2015 23:07
Foto

P23e18t14r 12S38z13i93l50i15c22z85a49i 3495570926908

3000 za rok? To víc nachodim pěšky:-)

0/0
12.5.2015 23:39

D26a91n44i36e40l 27U27r24b76á92n46e41k 6497778419478

No a kvůli tomu právě někteří mají auto, aby nemuseli chodit pěšky :-D

0/0
5.6.2015 10:22

M88a96r23e49k 47J53a82n52e92č37k13a 1287486493851

To vysvětlujte třeba majitelům motorů TSI, kteří mají nezřídka únik oleje 1L / 1000 až 1500km, což do 1500km Škodovka bere jako toleranci :-), viz. praktické zkušenosti majitelů v diskuzi pod tímto článkem http://www.autoforum.cz/technika/motory-tsi-od-vw-trapi-spotreba-oleje-pojistovna-uz-je-nepojisti/

Upřímně řečeno nechápu, jak může i tuzemský výrobce dávat do motoru tu olejovou vodičku 5W-30, který je navíc nevhodný pro vyšší teploty, které tady běžně jsou, tím spíše u motorů s turbem. Přešel jsem na olej 10W-50 a od té doby nevím co je sebemenší únik oleje a výměnu dělám vždy po 12tkm, nehledě na řeči prodejců automobilů nebo výrobců olejů. Důležitý je pro mě pouze "datasheet" oleje, kde je vše potřebné uvedeno. Měnit by měl každý nejpozději po 15tkm. TSI nedodělek sice nevlastním, ale myslím, že i těmto motorům by tenhle olej mohl výrazně prospět a prodloužit jejich již tak celkem krátkou životnost a hlavně by se tak rychle neztrácel olej a motor se hlavně mnohem lépe mazal. Samozřejmě záleží i na výrobci oleje, třeba předražený Shell nebrat, navíc nesplňuje to, co uvádí u svých olejů. Dokonce i Honda jeho oleje přestala používat a doporučovat.

+3/0
12.5.2015 14:07

A98n89t69o25n48í68n 28S68e95b89e88r34a 7443658620109

Já mám 1.4 16v škoda. Mám tam od výroby 5w-40 a nežere to vůbec nic. TSI je hodně nepovedený motor.

0/0
12.5.2015 17:22

S36t80a48n60i52s43l52a52v 72P19a90v43l13u 5238985748366

Marku,představte si,že Ford dává olej 5w20...Tsi mám,měním po 10,teplota oleje je v lětě max.100 stupňů,což není žádná rekordní hodnota.Nemám s ním žádné problémy,neříkám,že nemůžou nastat,stejně jako u jiných motorů,stačí zavítat na fórum třeba Hyundai.

0/0
13.5.2015 9:00

J17a47n 51Š78e61v91č77í70k 7373273597586

to jsou ale zase komerční kydy!!!neznám jediného člověka,který by zadřel motor,nebo mu nejezdil,když nevyměnil olej po jednom roce.Já sám jsem měl tři nová auta a jelikož se nenajede tolik km za rok,tak jsem měnil až bylo ujeto 15000 km.Vždy nový olej a filtr.Podotýkám-nikdy se nic nestalo a ani nepozoruji žádné problémy s motorem.To je asi tak,jak měnit každý čtvrtý rok zimní pneu.Dnes už rádoby odborníci připouštějí,že pokud jsou dobré,můžete je používat díky sil.složkám dál.Takže tak.Kvalitní servis je ten-že si vyměním mnou koupený olej a filtr sám doma a nedočkám se podfuku v autoservisu,kdy je dán starý filtr a bůhvíjaký olej.

+3/0
12.5.2015 11:32

J28i47ř86í 40Z37ý76k47a 9109883431640

Neznáte jediného člověka, který by zadřel motor, když nevyměnili olej po roce? Teď už budete znát. Těší mne, že se poznáváme ;-D, u jednoho mého auta došlo k zadření motoru právě kvůli dlouhé odstávce a nevyměnění oleje po roce. Šlo o auto z bazaru, pečlivě servisované v autorizáku (před prodejem byly vyměněny přední ložiska, celá automatická převodovka za fungl novou a ještě došlo k opravě opotřebeného systému AWD). Majitelem byla jedna z největších firem v ČR. Když jsem to auto přebíral, tak mělo po výměně oleje najeto asi 3500km. Ale servis proběhl před více jak rokem. Najel jsem 176km(cesta domů) a palubák zahlásil nízký tlak oleje, zastavte. Zastavil jsem a motor zhasl. Navždy. Ucpal se nějaký kanálek a byl konec. Oleje bylo dost.

Možná si říkáte ... bůhví co se s tím autem dělo během té roční odstávky. Vím to naprosto přesně - stálo v bazaru resp. u autorizovaného dealera jiné značky, stejně jako 3 další naprosto totožná auta, která se ale prodala rychleji. Byl na to vystavený pouze jeden inzerát, první si tak mohl vybrat ze 4 vozidel. Mě ta nabídka nelákala, protože to bylo drahé a auto jsem měl. A pokud delší dobu sledujete prodeje konkrétního modelu auta, tak víte, co je ležák a kam asi nemá smysl jezdit. A protože tohle si řeklo asi více lidí, tak cena spadla téměř na 50% (bazar to vykoupil jako balík aut za pakatel), já přišel o své auto (nehoda) a tak jsem se nechal nalákat. Hlavně stav převodovky mne přesvědčil. Bohužel skončilo na vrakovišti - prodejce jej ode mne zpětně vykoupil za plnou cenu a odepsal jej (cena nového motoru byla vyšší jak zůstatková cena auta).

+1/−2
12.5.2015 12:52

M46a26r52t39i76n 84F64i81l89i23p97c37z28y21k 3301731875693

Řekl bych, že to bylo myšleno jinak. Že když u pravidelně používaného auta nevyměníte olej echt přesně po roce, tak se nic moc neděje. Ten váš příklad je něco jiného. Mohly se uvolnit nějaké usazeniny a ty ucpat kanálky a způsobit zadření a mohlo se to stát i s novým olejem.

+3/0
12.5.2015 13:27

L88u24d26v91í93k 54G70a14j12d75o46š61í74k 2465723814142

To co píšete vůbec nemuselo být způsobeno olejem a už vůbec ne tím, že se rok neměnil. Pokud se motor rok nepohnul a pak s ním najednou v tahu dáte 170 km, tak je výsledek celkem nasnadě.

+3/−2
12.5.2015 15:45

M62a19r62e10k 84J72a44n69e44č30k20a 1677296163121

Motoru to vážně škodí, hlavně těm novým. Jen tak pod čarou i takový lidé existují  http://automix.atlas.sk/revue/847305/majitel-audi-tt-nemenil-olej-113-tisic-kilometrov-takto-to-dopadlo

Asi bral pojem LongLife doslova ;-D

0/0
12.5.2015 14:19

J58a39n 98D28l48o53u32h96ý 7674729810889

Tak treba mondeu s V6 stacilo dat jinej olej, nez doporucuje vyrobce a po 10000km se zadrel ;-) nastesti to slo na hlavu servisu, kterej to zmrsil.

0/0
12.5.2015 23:58

T45o37m48á60š 63H46a16l67u63z34a 6683133516808

Nemohu soudit, jak je to u novějších aut, ale u starších aut - Favorit, Felicia, Fabia, Octavia apod. je opravdu největší jistotou vyměnit olej a filtry sám. Já jsem jednou nechal vyměnit olej v servisu a nebyli mi schopní za tak přestřelenou cenu vyměnit ani těsnění pod vypouštěcím šroubem a vrcholem byl polský filtr VIKA. Jeden známý měl nového golfa, jel na výměnu oleje a jelikož měl čas, tak se šel projít po okolí servisu (byl tam kopec a rozhled). Na auto viděl celou dobu (cca hodinu) a to stálo celou dobu na jednom místě a nikdo na něm neudělal vůbec nic... za hodinu volá servis, že auto je připraveno k vyzvednutí... udělal jim tam dobrý humbuk a to byl oficiální servis koncernu..

+8/0
12.5.2015 11:14

J45a81n 68Š43e12v44č47í54k 7433593397216

Vika není polská ale čínská značka a každý pořádná e-shop to k ní napíše.Jinak polské jsou Filtrony-jsou docela dobré i cenově:Do feldy jak dělané

+1/0
12.5.2015 11:40

P72e16t36r 98M30i12c34h13a22l 2180124561372

Mám LL olej, najedu cca 15 tisíc ročně, tak mi to vychází akorát.

+1/0
12.5.2015 11:10

A39n41t10o68n81í90n 62S63e15b24e69r30a 7933778730519

Já mám ročně sedum. A  olej měním před zimou jednou ročně. Nový olej je lepší mít na studené starty v zimě.

0/0
12.5.2015 17:26

L78u76d38v66í48k 87G10a13j62d95o16š91í56k 2465283654202

A článkem se dá v podstatě souhlasit. Akorát je to téma celé poněkud přifouknuté.

Všichni víme, že každý výrobce (čehokoliv) dává doporučení o údržbě takzvaně "na jistotu", což znamená servis asi tak 3x časteji, než by věc skutečně vyžadovala při běžné zátěži a provozu. Dílem si tak kryje záda při reklamacích, dílem jde o kšeft.

Zde to platí stejně jako kdekoliv jinde.

Takže pokud automobilka a výrobce oleje řeknou že výměna je nutná po 15 000 km, znamená to, že i po 30 000 to bude fungovat. Sice asi ne na 100 %, ale pro běžný provoz z toho nic moc zvláštního neplyne. Určitě ne hrůzy zadření motoru a podobně, jak se nám tu snaží naznačit.

Opotřebení motoru používáním oleje po "limitu" je směšné proti tomu, co s motorem dělají studené starty.

Tím nechci říci, že se má na výměnu oleje kašlat. Jen je třeba brát toto strašení trochu s rezervou. Auto se vám s největší pravděpodobností rozpadne z úplně jiných důvodů než proto, že jste včas nevyměnili olej.

+13/−1
12.5.2015 11:06

P94e38t94r 16M83i40c19h19a11l 2220394981172

Nevím, ale 60 tisíc bych s olejem neriskoval.

+1/0
12.5.2015 11:13

J56a39n 70Š39e35v28č69í13k 7503413957166

no to ne-stačí 15000km

0/0
12.5.2015 11:35

J85a83k69u17b 67V94e13s19e97l82ý 9444560717925

To je hloupost. Oni to naopak natahuji aby pak pri nabidkach novych vozu mohli nabizet mene penez za servis v prubehu treba 150.000km. Kdyby jim slo o prachy a zivotnost, maj tam 15.000km jen to fikne.

0/0
12.5.2015 22:21

J97i57ř38í 85K86o73c62u88r59e62k 6845164925478

A nebude mít na životnost oleje vliv především styl jízdy? Pokud bude motor honěný jak nadmutá koza...

0/0
14.5.2015 19:20

V49i91k53y96r 97B10o96h55u48m11i42l 27S35t89r19a72n93s24k67y 9427308226739

Dodnes si měním /předepsané/ oleje s filtry atd. sám. Na Favoritu najeto 150 tis bez go a spotřeby oleje /syntetický běžná OMV po 10 tis, km/, na Octavii I/1,6/74KW blížící se 200 tis. km zcela bez spotřeby jakéhokoliv množství oleje /syntetické Texaco po 15000 km výměna/, na Meganu (LPG) syntetický ELF po 15000 km auto jezdí bez problému s mazáním při cca 75000km. Problémem je reklama výrobců olejů "snížit" náklady na servis a být "ekologičtí" proběhem až na 30 000km náplně. Dále pak naprosto nesmyslné ceny autorizovaných servisů za tyto oleje "long life" a práci (až 100% vyšší než cena oleje a příslušného značkového filtru) a v neposlední řadě údržbové manuály /Renault už například do některých modelů ani nepřikládá v papírové podobě/, které "předepisují" výměny po 30.000 km (svíčky třeba zcela nesmyslně po 60 tis.!) a tiše doufají ve svůj prospěch s tím, že takto předepsaně "ošetřený" motor klekne a majitel půjde koupit vůz nový, nebo dá draze opravit. Stále platí našich dědů, že :"Kdo maže, ten jede". Nic se nezměnilo!

+3/0
12.5.2015 10:58

P63e53t32r 53M96i34c16h31a60l 2110654681152

Syntetika do Favorita? :-D

0/−2
12.5.2015 11:12

J39a47n 57Š70e94v51č18í37k 7523683477726

plus

0/0
12.5.2015 11:37

V78i85k68y70r 48B60o26h37u28m88i52l 74S56t10r30a42n79s81k25y 9687308136439

Odebírám "ve velkém", nemá cenu jít níže. Navíc tento můj prastarý Favorit jel jen na první náplň z Mototechny na tehdejší olej čsl. výroby a pak byl se mnou v zahraničí a byl dlouhodobě plněn syntetikou, tedy na jeho stará kolena neměním

0/0
12.5.2015 12:07

R55o65b95e47r77t 14G46o20r84c 6842793273

Já jsem jen v článku nepostřehl jednu zásadní věc a to je informace o tom čím dochází nejrychleji a nejsnadněji k degradaci oleje a tím pádem snížení jeho schopností a vlastností, přitom to je jednoduchá ale důležitá věc, krátké studené jízdy, když nějakýmu strejdoj nalejete do auta LL kterej jezdí jen od obchodu k obchodu tak je slavnej LL znehodnocenej už za 7000km a pak už dělá jen škodu, ale tohle nikdo třeba v autorizáku neřeší, prostě lejou LL do všeho novějšího.

0/−1
12.5.2015 10:31

P47e46t59r 22Č50e48r41m86á49k 9948825249930

V tom bych problém neviděl, v autorizáku tam lejou to co tam má být, oleje pro LL nejsou odlišné jen v té výdrži. A pokud strejda jezdí pouze do obchodu, tak jednak auto samo vyhodnotí že při tomhle způsobu je potřeba výmněna, a pak těch 7000 stejně najede tak akorát za 2 roky...

+2/0
12.5.2015 10:43

M30i75c56h70a53l 77P52a74v51l23á14t 9523233484339

Nehlede na to, ze tam ve finale naleji to, co tam chce mit zakaznik.

0/0
12.5.2015 13:54

J80a77n 67Š89e75v81č82í94k 7293683747296

strejda od obchodu k obchodu a co takhle kurýr,pošták???ti jezdí dálky po městě?

+1/0
12.5.2015 11:38

D87a26v93i59d 82R80y52c56h37e88t49s40k16ý 9376511940330

Po mnoha doporučeních jsem u nové škodovky vyměnil první olej po 8 tisících a nechal rovnou nastavit servisní interval z 30tkm na pevný interval 15tkm/1 rok. Auto by si možná řeklo dříve než po těch 30 tis., ale takhle aspoň vím že na výměnu půjdu vždycky v dubnu a ne že si auto řekne když budu chtít zrovna měsíc cestovat.

+2/0
12.5.2015 10:22

T54o69m37á10š 18J15u70r37e91č47k21a 3473792379113

Co je to za motor? jestli 1.2TSi/1.4TSi  tak se při intervalu 30k km s motorem po 150k km můžete rozloučit. Každopádně doporučuji u jakéhokoli motoru výměnu 10-max.20k km.

+3/0
12.5.2015 10:31

D78a57v63i58d 57R62y31c70h69e91t94s91k38ý 9366831480400

1,2 TSI. Najezdím ročně do těch 15 tis. Myslím, že to s tou životností nebude tak horké, ten motor kromě zprzněných rozvodů do r.v. 2011 nemá nějakou výraznější slabinu. Srovnatelná atmosféra 1.6 by vydržela déle, ale v EURU 5-6 jsou už jsou tak zničené bruselskými idioty že to nemá cenu kupovat.

0/0
12.5.2015 10:59

P86e70t73r 98Č46e29r79m21á32k 9328895439400

Pokud jezdíte tak málo, že nenajedete ani 15 tis km ročně, tak samožrejmě LL nemá smysl.

+1/0
12.5.2015 10:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.