Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V tatrovkách z Kopřivnice zahynulo víc nacistických pohlavárů než v boji

Vozy Tatra 77a a 87 se díky silným motorům a z toho plynoucích vysokých nároků na řidiče neplánovaně staly zabijáky vysoce postavených nacistů. Podle britského spisovatele Stephena Colea za volanty legendárních aut zahynulo více nacistických důstojníků než v boji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J40a43n 91Š81e51s74t70á42k 3528619879484

kompenzace 3 mil marek v roce 1961? O tom slyším poprvý, že by si tehdy část sbalil Štrougal?;-D

0/0
7.6.2015 11:17

M44a31r47t70i60n 34L62ž33i44č95a14ř 9675527842144

Co kdo zbalil nevím, ale opravdu VW zaplatilo Československu tuto kompenzaci

0/0
7.6.2015 16:28

O58l45d39ř19i71c39h 40M70o12u43r52e14k 1851747564186

tak buďto paní "předříkávačka" se přebreptla nebo hůře - špatně jí to předepsali. karosérie určitě není samostatná ale samonosná

+1/0
4.6.2015 15:28

J80i30ř92í 68E73r59b69e15n 1623894726457

Přestaňte prosím šířit zjevné nepravdy. VW Brouk neboli KdF z roku 1933 určitě nebyl inspirován Tatrou 97 z roku 1937, ale spíš Škodou 932 z roku 1932.

http://auta5p.eu/katalog/skoda/skoda_932_01.php

+1/−1
2.6.2015 20:04

J43a39n 33S38o65c70h21o95r 2224516262196

Předlohou pro Brouka byl druhý prototyp Tatra v 570.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570

+3/0
2.6.2015 22:07

J14i59ř44í 36E17r30b75e57n 1873864326467

Zkuste porovnat nejen texty na wikipedii, ale i technická a karosářská řešení. 932 i Brouk mají obdobně řešený nejen čtyřválcový plochý motor, ale i celou přední polovinu vozu. V570 se od nich dost liší.

Mimochodem - hlavní idea mého přechozího příspěvku je v tom, že považovat auto střední třídy T97 za inspiraci pro malý lidový automobil KdF je pitomost. Nevychází to nejen časově.

+1/0
3.6.2015 5:50

J59i26r40k98a 75K33o55p81a65c93e36k 4728203236473

Škoda 932 měla motor vpředu.. Brouk vzadu!

A konstruktér Brouka pan Ferdinand Porsche sám přiznal, 

že Brouk byl kvůli urychlení a zlevnění vývoje inspirován vozy Tatra, 

hlavně právě typem 97 (nejspíše pak logicky i typem předtím, tj. Tatra 87) . 

Časově to pak vychází a ne že ne. 

A za okopčení zaplatili Němci Tatrovce, ne Škodovce. 

Pokud chcete opravovat autora, bylo by dobré taky zpřesnit vlastní příspěvky.

+1/0
6.6.2015 23:26

V25l63a59d95i38m14í83r 63R24o25z42e96h41n23a24l 5568560167866

Blbci na silnicích, kteří přecení své schopnosti jsou pořád. Nejen nacističtí pohlaváři...;-D

+2/0
2.6.2015 17:56

V78a48c40l21a30v 88V95a44v52r19a 3327704265937

Tatrovky byly na svoji dobu hodně nadčasové. Vzduchem chlazené motory se osvědčily i v Africe, kde voda byl problém. Byla aerodynamická čímž vzbuzovala obdiv i v Jižní Americe a světe div se, motor vepredu pod kapotou nebyl.

No jo, dělat osobáky to chce krom kupy peněz i fištróna. A tak co si budem povídat? Třeba jednou v té úplně nové generaci mladých dravých a nadějných majitelů firmy se najde jeden co bude realizovat své sny a sny pamětníků.

+3/0
2.6.2015 15:52

J81i59ř93í 37E90r93b42e74n 1623254836427

Současní majitlé Tatry rozhodně nejsou mladí, draví a nadějní postpuberťáci.

A zdevastování vývoje a výroby osobních automobilů mají na svědomí především porevoluční neschopové, kteří žili ze slávy předchozích let a naopak letitou ztrátu automobilky hradili "ze zisků budoucích let" až do doby, kdy to dosáhlo přes 4 miliardy korun. Vývoj i marketing stály v 90. letech za prd, například ještě v roce 1998 nedělalo automobilce problém rozesílat korespondenci na hlavičkovém papíře n.p. Tatra, nositele Řádu Vítězného února...

+5/0
2.6.2015 20:10

R36a23d67i50m 47P79o66l32á43š97e84k 9516393169429

Tatry 613 se vyráběly na zařízení z 50, maximálně 60  let postavených původně pro výrobu T 603. V porevoluční době už bylo auto i výrobní zařízení tak zastaralé, že udržet výrobu osobních tatrovek by znamenalo investovat do vývoje nového auta i do výrobního zařízení několik miliard.

Zdevastování výroby osobních tatrovek je tedy v první řadě vina režimu před rokem 1989.

Pravda, licenci na výrobu osobních tatrovek posledního typu T700 mohla fabrika prodat nějakému garážovému výrobci, který by potom vyráběl jednotkly vozů ročně pro tatrovácké movité nadšence, ale to by musel ten výrobce sám zásadně zrekonstruovat podvozkovou a motorickou část. Anebo postavit karosérii Tatry na cizí nakoupený úplně jiný podvozek a motor.

+3/0
3.6.2015 8:19

J68i40ř54í 90E53r26b12e58n 1633304286647

Drobný historický detail: pro T613 byla postavená nová fabrika s kapacitou 2500-3000 aut ročně. Nevyráběli je v Kopřivnici na původním zařízení...

0/0
3.6.2015 18:39

V22a53c14l85a24v 37V86a61v81r76a 3127714525147

Jo, to ještě uměla Tatrovka dělat osobní auta. To uměla ještě za totality ale pak už ne.

Ještě nedávno Tatra vyhrožovala že osobní Tatra bude, ale to byl jen záchvěv neschopnosti.

Dnes neexistuje česká automobilka co by to dokázala. Laurin a Klement se obracejí v hrobě, že Češi prodaji jejich továrnu osobnímu nepříteli pro neschopnost státu modernizovat a vyrábět jakkoliv s mezinárodní účastí česká auta. Aby zisk zůstával doma.

Byť s pohonnou jednotkou z jiné země..

+4/−20
2.6.2015 15:09

M92i60c83h74a51l 97F83r60ý72d43a 1172349393262

Laurin s Klementem prodali svou automobilku už za 1. republiky...

+12/−1
2.6.2015 15:35

V33a64c14l29a28v 24V53a77v39r22a 3707234515547

komu?

0/−1
2.6.2015 15:46

V60a91c38l82a47v 48V32a51v74r88a 3787304805607

ano Laurin a Klement prodali v roce 1925 společnosti ŠKODA - AUTO. A nikoliv cizákům.

+2/−3
2.6.2015 15:55

P80e69t77r 88J97a70n38á27k 5722811522

Buďme rádi, že ji mají Němci, v naších rukou by dopadla jako, Škoda Plzeň, Poldi Kladno, Liberta, ČKD atd........

+14/−1
2.6.2015 17:13

J38i59ř24í 31K70o13c37u55r39e10k 6805154345868

Víte on je rozdíl, když fabrika má majitele a nebo je všech a nebo v rukou politiků. Zcela jistě zcela neúplatných politiků, pro které je například výroba motocyklů značky ČZ životním cílem. :-/

+4/0
2.6.2015 17:34

P90e92t80r 88J24a50n97á43k 5912961682

Ukážte mi jedinou firmu, která je v rukou  našich "neúplatných";-D politiků a šlape víc jek 10 let.

+1/0
2.6.2015 17:40
Foto

P43a80v25e80l 25M43a29c56h40a19l87a 1174300147844

Budvar

+1/0
2.6.2015 19:26

J73i50ř60í 10E64r53b12e16n 1763574376577

ČEZ :-)

+3/0
2.6.2015 20:30

P40e53t94r 67J27a61n37á32k 5212731232

To myslíte tu bandu zlodějů?Rv

+3/0
2.6.2015 20:38

J66i60ř58í 93E76r12b84e60n 1843394106347

Ne, myslím akciovou společnost s majoritním vlastnickým podílem státu, která vyrábí a distribuuje silovou elektřinu ve velké části ČR.

+1/0
2.6.2015 20:47

T91o41m96á14š 88T78a19t14í67č15e70k 5250852240308

Kdyby jenom v ČR. V Evropě je to velký hráč.

0/0
2.6.2015 22:58

T89o67m76á62š 38T98a37t93í48č15e59k 5340142900958

Mluv o svých rukou. :-P

0/0
2.6.2015 22:57

J52i28ř39í 29E12r35b29e57n 1473524126697

Ó nikoliv. Žádná ŠKODA-AUTO tenkrát neexistovala, plzňský koncern se jmenoval "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" a patřil francourské zbrojovce Schneider, ne Čechoslovákům. Ale to asi nechceš vědět, že?

+4/0
2.6.2015 20:12

R55o60m88a42n 17P61o80l93á91č17e75k 5706349645

Ale prodali to ;-)

0/0
2.6.2015 23:17

J46i57ř97í 39E53r14b22e70n 1613524846657

To ano, a navíc to vlastně prodali těm Vávrou nenáviděným cizákům :-)

Boleslavská automobilka v letech 1925-38 a 1939-45 de iure patřila zahraničním koncernům.

+1/0
3.6.2015 5:52
Foto

I21v93a69n 20K38o19p36t39a 5807432591727

prodali to Škodovým závodům v Plzni. ŠKODA AUTO, a.s. je výsledkem dohody mezi SKODA automobilová akciová společnost a ŠKODA Plzeň o používání ochranné známky. V devadesátých letech.

0/0
3.6.2015 9:29

I51g72o32r 95S14v44a51t68o94s 8475888717585

... L&K temer krachujici podnik prodali Skodovym zavodum v Plzni (akciova spolecnost), kde vyznamnymi akcionari byli zahranicni subjekty.

+1/0
3.6.2015 12:17

F18r98a96n56t83i97š45e56k 51M50o85s33s 8812773669449

Tatry byly výborné, ale už v 80. letech přestala automobilka stíhat co se inovací týče a to nastartovalo konec. A v 90tých letech to už byla jen labutí píseň.

Skutečný úpadek automobilky způsobila právě ta totalita, kdy cca do konce 70tých let bylo na čem stavět z předkomunistického úspěšného období. A to neplatí jen o Tatře, ale o celém československém průmyslu.

+13/0
2.6.2015 17:17

J94i82ř13í 97E35r86b80e80n 1253664276117

Máš i nemáš pravdu. Ona třeba Tatra 613-3 z roku 1983 je fakt něco strašného. Zvenčí ujde, taková typická prepregová 80. léta, neurazí ani nenadchne - ale ten oplastovaný interiér, tlačítka z bagru, utopené budíky, splácanina koženky, polyuretanu a syntetických textilií... to i Škoda 120 GLS měla vnitřek designérsky povedenější.

V 80. létech jí docházel dech i kvůli tomu, že se jí moc nechtělo spolupracovat s ÚVMV ani Motokovem, které do ČSSR tlačily moderní prvky ze Západu. Tatra si ráda hrála na vlastním písečku. A pak najednou v roce 1988 zjistila, že například stávající vývoj motorů je neefektivní, že už nedokáže vyvíjet něco jiného než osmiválce - odpískali dosavadní deseti a dvanáctiválce pro T815, protože je nedokázali přizpůsobit emisním limitům EHS, a velmi vážně vyvíjeli vodou chlazené motory pro T613.

Obecně 80. léta krátila dech podnikům kvůli energetické krizi, zpožděnému dopadu ropného šoku a všeobecnému znechucení mnoha lidí. Ale přitom se všude výrazně investovalo a modernizovalo... ale strojní vybavení nestačilo, když zaostávaly "lidské zdroje".

Je zajímavé číst městské kroniky z oněch let...

+2/0
2.6.2015 20:45

J26a70n 72L15u97k60á30š 7197383813952

Tatra 77a a 87 mela za priplatek prostredni svetlo nataceci s volantem, taky neco, co je "novinkou" tak poslednich 10 let.

+4/0
2.6.2015 15:01

V44a23c25l10a31v 46V72a31v65r84a 3337984645847

hehehe tak to není novinkou ani náhodou, tady máš americké auto z roku 1948 kde se otáčí všechna světla s volantem.

+3/−2
2.6.2015 15:13

V72a33c30l28a26v 40V27a80v44r40a 3797764795357

http://www.laubly.com/1948tucker.htm

+1/−2
2.6.2015 15:13

J30i57ř56í 16E22r85b68e84n 1193854586447

Natáčecí světlomety měla sériově vyráběná "bohyně" Citroen DS v roce 1967.

+4/0
2.6.2015 20:17

P52e44t60r 25N92o70v18o29t35n36ý 1100906211512

Výkon naopak nebyl nic moc. Vyšší rychlosti se dosahovalo díky aerodynamickému tvaru. Podstatná byla hlavně malá pasivní bezpečnost (řidiče nechránil motor vpředu a auto bylo lehké) a jiné chování vozu než u klasického auta.

Prostě se auto rychle rozjelo a pak nezatáčelo, nesedělo a nebrzdilo.

Jinak je ale T87 nejhezčí auto všech dob. Excelentní byla perleťová fialová barva.

+4/0
2.6.2015 14:16
Foto

M78i62r77o84s30l54a65v 46Z10a18p37l26e86t77a26l 3867235448693

No nevím jestli kdy motor někoho ochránil, většinou se nacpe do kabiny a automobilky s tímto mají potíže doposud.

+1/0
15.6.2015 15:37

D80a87n 81V30l28k 8461188686604

A to je ještě škoda, že Tatrovka pohlavárům (ať už náckům nebo komoušům) nevyústila výfuk do kabiny. To by bylo, panečku něco! ;-D ;-D ;-D

+2/0
2.6.2015 13:58

P10e93t56r 65N93o70v16o15t17n34ý 1650146781152

První plynové komory fungovaly tak, že se z Tatrovky vedl výfuk do místnosti. Mimo jiné za to byl zmíněný Ledwinka odsouzen na deset let. Dokonce si to nechala Tatra patentovat.

Takže to zase tak vtipná poznámka nebyla. ;-)

+3/0
2.6.2015 14:07

D44a51n 87V75l82k 8391138476224

TAk o tom v muzeu Tatry není ani zmínka. Jen jestli nekecáte! 8-o

0/0
2.6.2015 14:12

P64e31t40r 62N96o42v58o47t21n85ý 1150466161602

Jasně, vystaví to hned ke vchodu a funkční model dají na dvůr. :-)

+3/0
2.6.2015 14:28

M71i32c26h70a20l 79F88r78ý64d12a 1812479773402

Bohužel nekecá:-/

+1/0
2.6.2015 15:36

E70m34i38l 56D61u80d90a 8435632176193

Roku 1992 byl plně rehabilitován a jeho proces označen za zmanipulovaný...

+2/0
2.6.2015 16:05

O72l57d86ř53i28c73h 67M37o89u25r53e66k 1671917664336

ovčáček už to hledá

0/0
4.6.2015 15:33
Foto

M85i65r38o80s59l63a27v 75S86t56e57i84n34e68r 6378674193615

Rychlou jízdu v Tatře nepřežila ani řada komunistických pohlavárů. Třeba jihlavský tajemník se v osmičce zabil u Třech Křížů už někdy kolem 1952, poslední, o kterém vím, je Dubček. Předek příliš lehký lehko vybočil. Šoféři KSČ si brali dopředu pytel písku, aby vyrovnali nerovnováhu po nastoupení soudruha.

Tehdy vzkl dialektický vtípek: "víte co je automobil podle Marxe?" Je to dopravní prostředek dělnické třídy, který tato používá prostřednictvím svých zástupců.

+4/−1
2.6.2015 13:39

J47i31ř11í 35N46e37u23m19e86i25s26t67e69r 2642945573151

Dubček jel v BMW.

+6/0
2.6.2015 14:06

M77i34c35h59a18e40l 20K65o70n26e82č12n30ý 6862843569169

Dubček se zabil v BMW. Motor v předu náhon na zadek.

+4/0
2.6.2015 14:10

D54a45v31i60d 28M10o66l49n76á12r 7593285859924

Německá automobilka musela v roce 1961 v rámci urovnání sporu zaplatil 150 MILIONŮ současných Kč !!!!!!

Podrobnosti v knize Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky

http://www.kosmas.cz/knihy/192611/jak-vytvorit-atraktivni-obchodni-nazev-firmy-sluzby-produktu-znacky/

R^

0/0
2.6.2015 13:35
Foto

K89a76r63e59l 42H82r12u38š90k89a 2681751218407

Půlka článku je o tom, jak v těchto vozech byly silné motory, ale nikde nevidím jediný údaj o výkonu. Nádhera :-/

Takže pro autora:

Pokud je pravda to, co píší na anglické Wikipedii, tak 3.4 l osmiválec Tatry 77 měl tehdy 56 kW: http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_77 Česká Wikipedie uvádí navíc 44 kW pro motor o objemu 3.0 l: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_77

Tatra 87 byla pak výkonnější: 3.0 l motor staršího typu měl 55 kW, novější model měl při 2.5 l výkon 70 kW, což na tehdejší poměry bylo opravdu hodně (i přesto, že šlo až o poválečný model).

Jenom škoda, že jsem si to musel najít sám...

+11/−1
2.6.2015 13:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.