Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V tatrovkách z Kopřivnice zahynulo víc nacistických pohlavárů než v boji

Vozy Tatra 77a a 87 se díky silným motorům a z toho plynoucích vysokých nároků na řidiče neplánovaně staly zabijáky vysoce postavených nacistů. Podle britského spisovatele Stephena Colea za volanty legendárních aut zahynulo více nacistických důstojníků než v boji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80a34n 23Š41e27s77t74á77k 3398949229654

kompenzace 3 mil marek v roce 1961? O tom slyším poprvý, že by si tehdy část sbalil Štrougal?;-D

0/0
7.6.2015 11:17

M51a48r57t56i34n 94L92ž38i74č49a94ř 9215187482514

Co kdo zbalil nevím, ale opravdu VW zaplatilo Československu tuto kompenzaci

0/0
7.6.2015 16:28

O58l39d43ř84i75c89h 41M17o65u55r13e91k 1391547574946

tak buďto paní "předříkávačka" se přebreptla nebo hůře - špatně jí to předepsali. karosérie určitě není samostatná ale samonosná

+1/0
4.6.2015 15:28

J64i66ř53í 24E86r30b70e14n 1763154536287

Přestaňte prosím šířit zjevné nepravdy. VW Brouk neboli KdF z roku 1933 určitě nebyl inspirován Tatrou 97 z roku 1937, ale spíš Škodou 932 z roku 1932.

http://auta5p.eu/katalog/skoda/skoda_932_01.php

+1/−1
2.6.2015 20:04

J40a39n 12S33o77c35h25o47r 2954206452756

Předlohou pro Brouka byl druhý prototyp Tatra v 570.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570

+3/0
2.6.2015 22:07

J20i41ř91í 10E30r13b62e82n 1273544396547

Zkuste porovnat nejen texty na wikipedii, ale i technická a karosářská řešení. 932 i Brouk mají obdobně řešený nejen čtyřválcový plochý motor, ale i celou přední polovinu vozu. V570 se od nich dost liší.

Mimochodem - hlavní idea mého přechozího příspěvku je v tom, že považovat auto střední třídy T97 za inspiraci pro malý lidový automobil KdF je pitomost. Nevychází to nejen časově.

+1/0
3.6.2015 5:50

J64i34r64k37a 67K39o18p69a45c22e76k 4358533796243

Škoda 932 měla motor vpředu.. Brouk vzadu!

A konstruktér Brouka pan Ferdinand Porsche sám přiznal, 

že Brouk byl kvůli urychlení a zlevnění vývoje inspirován vozy Tatra, 

hlavně právě typem 97 (nejspíše pak logicky i typem předtím, tj. Tatra 87) . 

Časově to pak vychází a ne že ne. 

A za okopčení zaplatili Němci Tatrovce, ne Škodovce. 

Pokud chcete opravovat autora, bylo by dobré taky zpřesnit vlastní příspěvky.

+1/0
6.6.2015 23:26

V13l39a20d98i54m30í77r 14R55o37z69e83h73n51a70l 5118850107566

Blbci na silnicích, kteří přecení své schopnosti jsou pořád. Nejen nacističtí pohlaváři...;-D

+2/0
2.6.2015 17:56

V68a53c70l86a78v 66V12a75v39r96a 3647664565507

Tatrovky byly na svoji dobu hodně nadčasové. Vzduchem chlazené motory se osvědčily i v Africe, kde voda byl problém. Byla aerodynamická čímž vzbuzovala obdiv i v Jižní Americe a světe div se, motor vepredu pod kapotou nebyl.

No jo, dělat osobáky to chce krom kupy peněz i fištróna. A tak co si budem povídat? Třeba jednou v té úplně nové generaci mladých dravých a nadějných majitelů firmy se najde jeden co bude realizovat své sny a sny pamětníků.

+3/0
2.6.2015 15:52

J87i58ř53í 17E54r83b33e85n 1293184106967

Současní majitlé Tatry rozhodně nejsou mladí, draví a nadějní postpuberťáci.

A zdevastování vývoje a výroby osobních automobilů mají na svědomí především porevoluční neschopové, kteří žili ze slávy předchozích let a naopak letitou ztrátu automobilky hradili "ze zisků budoucích let" až do doby, kdy to dosáhlo přes 4 miliardy korun. Vývoj i marketing stály v 90. letech za prd, například ještě v roce 1998 nedělalo automobilce problém rozesílat korespondenci na hlavičkovém papíře n.p. Tatra, nositele Řádu Vítězného února...

+5/0
2.6.2015 20:10

R55a43d27i74m 21P89o34l95á20š69e42k 9516403429529

Tatry 613 se vyráběly na zařízení z 50, maximálně 60  let postavených původně pro výrobu T 603. V porevoluční době už bylo auto i výrobní zařízení tak zastaralé, že udržet výrobu osobních tatrovek by znamenalo investovat do vývoje nového auta i do výrobního zařízení několik miliard.

Zdevastování výroby osobních tatrovek je tedy v první řadě vina režimu před rokem 1989.

Pravda, licenci na výrobu osobních tatrovek posledního typu T700 mohla fabrika prodat nějakému garážovému výrobci, který by potom vyráběl jednotkly vozů ročně pro tatrovácké movité nadšence, ale to by musel ten výrobce sám zásadně zrekonstruovat podvozkovou a motorickou část. Anebo postavit karosérii Tatry na cizí nakoupený úplně jiný podvozek a motor.

+3/0
3.6.2015 8:19

J54i47ř16í 90E70r23b42e84n 1913264926407

Drobný historický detail: pro T613 byla postavená nová fabrika s kapacitou 2500-3000 aut ročně. Nevyráběli je v Kopřivnici na původním zařízení...

0/0
3.6.2015 18:39

V25a32c81l33a61v 86V80a21v67r57a 3637844735417

Jo, to ještě uměla Tatrovka dělat osobní auta. To uměla ještě za totality ale pak už ne.

Ještě nedávno Tatra vyhrožovala že osobní Tatra bude, ale to byl jen záchvěv neschopnosti.

Dnes neexistuje česká automobilka co by to dokázala. Laurin a Klement se obracejí v hrobě, že Češi prodaji jejich továrnu osobnímu nepříteli pro neschopnost státu modernizovat a vyrábět jakkoliv s mezinárodní účastí česká auta. Aby zisk zůstával doma.

Byť s pohonnou jednotkou z jiné země..

+4/−20
2.6.2015 15:09

M60i39c27h26a12l 75F22r40ý78d48a 1222279383832

Laurin s Klementem prodali svou automobilku už za 1. republiky...

+12/−1
2.6.2015 15:35

V22a58c34l57a28v 59V19a72v38r46a 3797634595317

komu?

0/−1
2.6.2015 15:46

V84a96c82l31a26v 39V61a12v66r75a 3247264285837

ano Laurin a Klement prodali v roce 1925 společnosti ŠKODA - AUTO. A nikoliv cizákům.

+2/−3
2.6.2015 15:55

P53e43t20r 44J58a95n97á19k 5322161662

Buďme rádi, že ji mají Němci, v naších rukou by dopadla jako, Škoda Plzeň, Poldi Kladno, Liberta, ČKD atd........

+14/−1
2.6.2015 17:13

J23i32ř87í 11K80o45c47u26r89e55k 6815644905108

Víte on je rozdíl, když fabrika má majitele a nebo je všech a nebo v rukou politiků. Zcela jistě zcela neúplatných politiků, pro které je například výroba motocyklů značky ČZ životním cílem. :-/

+4/0
2.6.2015 17:34

P97e32t19r 90J58a42n11á40k 5342281932

Ukážte mi jedinou firmu, která je v rukou  našich "neúplatných";-D politiků a šlape víc jek 10 let.

+1/0
2.6.2015 17:40
Foto

P35a45v15e62l 32M74a73c76h64a12l17a 1724110857394

Budvar

+1/0
2.6.2015 19:26

J76i98ř38í 38E70r77b29e43n 1593724886287

ČEZ :-)

+3/0
2.6.2015 20:30

P73e72t64r 82J97a68n16á55k 5982421622

To myslíte tu bandu zlodějů?Rv

+3/0
2.6.2015 20:38

J66i80ř18í 87E36r97b90e58n 1183144286657

Ne, myslím akciovou společnost s majoritním vlastnickým podílem státu, která vyrábí a distribuuje silovou elektřinu ve velké části ČR.

+1/0
2.6.2015 20:47

T12o12m94á57š 26T15a12t54í88č43e56k 5100132980298

Kdyby jenom v ČR. V Evropě je to velký hráč.

0/0
2.6.2015 22:58

T19o14m93á40š 39T43a45t70í57č62e88k 5920452680248

Mluv o svých rukou. :-P

0/0
2.6.2015 22:57

J79i23ř54í 16E62r79b12e21n 1893494966867

Ó nikoliv. Žádná ŠKODA-AUTO tenkrát neexistovala, plzňský koncern se jmenoval "Akciová společnost, dříve Škodovy závody" a patřil francourské zbrojovce Schneider, ne Čechoslovákům. Ale to asi nechceš vědět, že?

+4/0
2.6.2015 20:12

R72o32m33a17n 83P36o77l80á54č23e73k 5876319655

Ale prodali to ;-)

0/0
2.6.2015 23:17

J41i47ř93í 36E22r66b85e74n 1623424546957

To ano, a navíc to vlastně prodali těm Vávrou nenáviděným cizákům :-)

Boleslavská automobilka v letech 1925-38 a 1939-45 de iure patřila zahraničním koncernům.

+1/0
3.6.2015 5:52
Foto

I46v49a17n 91K14o89p42t56a 5727472331557

prodali to Škodovým závodům v Plzni. ŠKODA AUTO, a.s. je výsledkem dohody mezi SKODA automobilová akciová společnost a ŠKODA Plzeň o používání ochranné známky. V devadesátých letech.

0/0
3.6.2015 9:29

I15g66o66r 86S68v65a49t66o84s 8955488637275

... L&K temer krachujici podnik prodali Skodovym zavodum v Plzni (akciova spolecnost), kde vyznamnymi akcionari byli zahranicni subjekty.

+1/0
3.6.2015 12:17

F62r37a40n11t97i68š89e61k 86M88o38s73s 8612193829559

Tatry byly výborné, ale už v 80. letech přestala automobilka stíhat co se inovací týče a to nastartovalo konec. A v 90tých letech to už byla jen labutí píseň.

Skutečný úpadek automobilky způsobila právě ta totalita, kdy cca do konce 70tých let bylo na čem stavět z předkomunistického úspěšného období. A to neplatí jen o Tatře, ale o celém československém průmyslu.

+13/0
2.6.2015 17:17

J74i91ř92í 24E48r31b54e98n 1973154966927

Máš i nemáš pravdu. Ona třeba Tatra 613-3 z roku 1983 je fakt něco strašného. Zvenčí ujde, taková typická prepregová 80. léta, neurazí ani nenadchne - ale ten oplastovaný interiér, tlačítka z bagru, utopené budíky, splácanina koženky, polyuretanu a syntetických textilií... to i Škoda 120 GLS měla vnitřek designérsky povedenější.

V 80. létech jí docházel dech i kvůli tomu, že se jí moc nechtělo spolupracovat s ÚVMV ani Motokovem, které do ČSSR tlačily moderní prvky ze Západu. Tatra si ráda hrála na vlastním písečku. A pak najednou v roce 1988 zjistila, že například stávající vývoj motorů je neefektivní, že už nedokáže vyvíjet něco jiného než osmiválce - odpískali dosavadní deseti a dvanáctiválce pro T815, protože je nedokázali přizpůsobit emisním limitům EHS, a velmi vážně vyvíjeli vodou chlazené motory pro T613.

Obecně 80. léta krátila dech podnikům kvůli energetické krizi, zpožděnému dopadu ropného šoku a všeobecnému znechucení mnoha lidí. Ale přitom se všude výrazně investovalo a modernizovalo... ale strojní vybavení nestačilo, když zaostávaly "lidské zdroje".

Je zajímavé číst městské kroniky z oněch let...

+2/0
2.6.2015 20:45

J87a21n 49L10u53k74á51š 7627123543742

Tatra 77a a 87 mela za priplatek prostredni svetlo nataceci s volantem, taky neco, co je "novinkou" tak poslednich 10 let.

+4/0
2.6.2015 15:01

V78a42c92l27a76v 38V23a17v56r65a 3207194135557

hehehe tak to není novinkou ani náhodou, tady máš americké auto z roku 1948 kde se otáčí všechna světla s volantem.

+3/−2
2.6.2015 15:13

V48a78c40l81a40v 12V91a71v95r73a 3757484375297

http://www.laubly.com/1948tucker.htm

+1/−2
2.6.2015 15:13

J86i67ř30í 52E30r27b23e80n 1543144766707

Natáčecí světlomety měla sériově vyráběná "bohyně" Citroen DS v roce 1967.

+4/0
2.6.2015 20:17

P84e97t49r 37N76o12v45o54t14n94ý 1200806711512

Výkon naopak nebyl nic moc. Vyšší rychlosti se dosahovalo díky aerodynamickému tvaru. Podstatná byla hlavně malá pasivní bezpečnost (řidiče nechránil motor vpředu a auto bylo lehké) a jiné chování vozu než u klasického auta.

Prostě se auto rychle rozjelo a pak nezatáčelo, nesedělo a nebrzdilo.

Jinak je ale T87 nejhezčí auto všech dob. Excelentní byla perleťová fialová barva.

+4/0
2.6.2015 14:16
Foto

M82i16r46o29s51l38a11v 92Z29a88p45l66e88t85a41l 3677335358143

No nevím jestli kdy motor někoho ochránil, většinou se nacpe do kabiny a automobilky s tímto mají potíže doposud.

+1/0
15.6.2015 15:37

D68a27n 92V32l68k 8951728126814

A to je ještě škoda, že Tatrovka pohlavárům (ať už náckům nebo komoušům) nevyústila výfuk do kabiny. To by bylo, panečku něco! ;-D ;-D ;-D

+2/0
2.6.2015 13:58

P25e90t56r 49N80o77v44o17t44n35ý 1620486691902

První plynové komory fungovaly tak, že se z Tatrovky vedl výfuk do místnosti. Mimo jiné za to byl zmíněný Ledwinka odsouzen na deset let. Dokonce si to nechala Tatra patentovat.

Takže to zase tak vtipná poznámka nebyla. ;-)

+3/0
2.6.2015 14:07

D77a60n 90V19l23k 8591238456714

TAk o tom v muzeu Tatry není ani zmínka. Jen jestli nekecáte! 8-o

0/0
2.6.2015 14:12

P83e75t12r 34N88o83v76o32t77n35ý 1280766381412

Jasně, vystaví to hned ke vchodu a funkční model dají na dvůr. :-)

+3/0
2.6.2015 14:28

M95i85c20h50a33l 33F97r72ý65d98a 1352249703762

Bohužel nekecá:-/

+1/0
2.6.2015 15:36

E85m59i51l 67D78u29d72a 8725782536553

Roku 1992 byl plně rehabilitován a jeho proces označen za zmanipulovaný...

+2/0
2.6.2015 16:05

O32l66d12ř84i22c50h 24M49o28u94r33e12k 1191897224736

ovčáček už to hledá

0/0
4.6.2015 15:33
Foto

M21i20r13o97s74l22a98v 46S28t83e60i97n19e68r 4320162660936

Rychlou jízdu v Tatře nepřežila ani řada komunistických pohlavárů. Třeba jihlavský tajemník se v osmičce zabil u Třech Křížů už někdy kolem 1952, poslední, o kterém vím, je Dubček. Předek příliš lehký lehko vybočil. Šoféři KSČ si brali dopředu pytel písku, aby vyrovnali nerovnováhu po nastoupení soudruha.

Tehdy vzkl dialektický vtípek: "víte co je automobil podle Marxe?" Je to dopravní prostředek dělnické třídy, který tato používá prostřednictvím svých zástupců.

+4/−1
2.6.2015 13:39

J10i65ř94í 87N52e57u21m74e51i81s61t56e42r 2772655543601

Dubček jel v BMW.

+6/0
2.6.2015 14:06

M61i74c54h80a20e66l 65K65o38n89e25č39n59ý 6712263449249

Dubček se zabil v BMW. Motor v předu náhon na zadek.

+4/0
2.6.2015 14:10

D88a56v78i33d 66M54o86l98n69á27r 7833705509824

Německá automobilka musela v roce 1961 v rámci urovnání sporu zaplatil 150 MILIONŮ současných Kč !!!!!!

Podrobnosti v knize Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky

http://www.kosmas.cz/knihy/192611/jak-vytvorit-atraktivni-obchodni-nazev-firmy-sluzby-produktu-znacky/

R^

0/0
2.6.2015 13:35
Foto

K41a63r17e70l 41H22r23u89š98k38a 2311241668947

Půlka článku je o tom, jak v těchto vozech byly silné motory, ale nikde nevidím jediný údaj o výkonu. Nádhera :-/

Takže pro autora:

Pokud je pravda to, co píší na anglické Wikipedii, tak 3.4 l osmiválec Tatry 77 měl tehdy 56 kW: http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_77 Česká Wikipedie uvádí navíc 44 kW pro motor o objemu 3.0 l: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_77

Tatra 87 byla pak výkonnější: 3.0 l motor staršího typu měl 55 kW, novější model měl při 2.5 l výkon 70 kW, což na tehdejší poměry bylo opravdu hodně (i přesto, že šlo až o poválečný model).

Jenom škoda, že jsem si to musel najít sám...

+11/−1
2.6.2015 13:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.