Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Parádní elektromobil českých studentů směřuje do výroby

Elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů, to jsou jen některé z předností unikátního prototypu sportovního elektromobilu StudentCar SCX, který se pravděpodobně velmi brzy objeví na silnicích v hojnějším počtu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z62b32y21š27e19k 66B89a22r64t33o73š 4318805494105

Parádní? Možná tak zbytečný...Porsche 918 hybrid, Mclaren P1 hybrid,  BMW I8, Tesla atd...Tak proč by si někdo kupoval auto s tak neštastným názvem jako je StudentCar SCX a ještě v provedeni sport? Každy kdo chce sport si koupi BWM M3 nebo BMW M1.. Musel by být hodně levný aby mohl konkurovat...Jinak bych elektrické auta rozhodně nedělal ve sportovním provedení...Spíš bych se zaměřoval na maminky, důchodce, ekoblb.. a lidi co se o auta moc nezajímají kategorie Pegueot 407 a podobní a tím nechci urazit zančku Pegueot, protože 205 byla hodně dobrá, ale od té doby vyrábějí hrozné auta pro hrozné řidiče.... Dnes jediné auto co tu technologii využilo správným směrem je Porsche 918 hybrid a to pro budoucí zachovaní supersportu dneška...

0/0
26.7.2015 15:48
Foto

M13a80r49e50k 98T37o27n 8912578958869

Je to koncept a hlavně jde o zvládnutí technologie elektrickou jako takového. Technika jde dopredu s na VS nemá cenu učit studenty o spalovacích motorech. Tam už je vše provádění.

0/0
3.8.2015 0:31

J65a71r61o23s37l67a25v 58P95o90l44e26n68s67k91y 5916864959

No jeste chvili se o spalovacich motorech studentum vyplati se neco naucit :)

0/0
16.8.2015 14:51

K76a70r17e21l 34M21a78r71e18k 5335112443392

Budoucnost v elektru určitě je, ale buď se musí přijít na to jak elektřinu efektivně doplňovat i za jízdy, nebo je třeba vymyslet baterie s opravdu obří kapacitou. Dneska se dojezdy uvádí třeba 200km, ale reálně je to tak ani ne půlka. Takže až to bude tak, že budou garantovat 300km (s největší zátěží) a realita bude třeba 450km, tak pak odstartuje ta opravdová elektro-éra... Jinak držím jim palce. Auto sice teď z praktického pohledu nepoužitelné, ale každý kousek, každý vynález a objev nějakého postupu a technologie teď, je dobrým příspěvkem/přínosem do skládačky koncepce nějakého opravdu dobrého budoucího elektromobilu...

+1/0
9.6.2015 12:38

V63i31l32é11m 28P59ř51í94h15o15d31a 2534199673647

Designéra tohohle auta by měli zaměstnat ve Škodovce...

+1/0
8.6.2015 16:11

L82u16k44á40š 95V79a35ň78u53r46a 1495434653583

Potrebujeme jeste vice solarnich elektraren na strechach (ne na polich) a jaste vice malych virovych vodnich elektraren.

0/0
8.6.2015 9:02

L91u56k60á60š 79V93a46ň65u72r42a 1455104703643

To je uplne spatna cesta. K cemu elektromobil s 200kW. Mel jsem moznostvyzkouset Nisan s 80kW a i to je zbytecne moc. Stacilo by 50kW, ale delsi dojezd. Treba ten Nisan sice ma motor 80kW, ale plny vykon se skoro nevyuziva a v ECO rezimu je dokonce omezeny. Problem je v tom, ze i prumernem vyuziti cca 30kW je vydrz baterii do 160km a to je malo. Chce to jiny typ baterii.

+1/0
8.6.2015 8:57

J84i67ř25í 53V23a90v35ř26í66k 7144439835950

VR^

0/0
7.6.2015 7:10
Foto

R52a57d80i19m 18K39r56o23u73t92i57l 7870691436269

Vzhledově má to auto koule, paráda!R^

+1/−1
6.6.2015 23:53

G42e12o94r94g 19K69o92m85b31e95r29e74c 9334751896551

Elektromobil ano ale ne na aku. To je pak auto na baterky. Kdyz zu tak palivovej clanek. Ale dokud bude ropa tak si o tom muzem nechat jen zdat.

+1/−4
6.6.2015 6:38

P26a95v97e92l 18S91o32b37o70t24k50a 5210734

Palivové články nejsou řešení, viz ty běžně prodávané a používané pro jiné účely.

Palivový článek je příliš měkký a tak kdo s ním experimentuje u aut stejně ho používá jen na nabíjení akumulátorů.

Podobně superkapacitory (to jen pro úplnnost, také se dají koupit a jsou na tom také hůž než lithiové články).

Tj. smiřme se s tím, že auto nebo letadlo na jaderný pohon (i když takové letadlo bylo vyvinuto už v ŠEDESÁTÝCH letech Rusy i Američany) nemá budoucnost, zatímco elektrárna a ponorka a loď ano, a akumulátory jsou vhodné do vrtačky neo notebooku nebo mobilu ale ne na pohon auta stejně jako je elektřina vyrobená v elektrárnách vhodná na pohon vlaků nebo trolejbusů a tramvají ale ne lodí nebo letadel nebo raket nebo aut.

Vše je zkrátka na něco a když už není co nabízet nového a prodávat tak se vymýšlejí různé nesmysly, ale fyzikální principy a limity jsou jasné.

+1/0
6.6.2015 15:31

J66a64k52u56b 18H82e63g19e48n73b35a59r71t 9585224879634

Však on palivový článek by sloužil jako konstantní zdroj v každém případě, protože by se bez nějaké další komponenty spatně regenerativně brzdilo. ;-) Ale u palivových článků bude pravděpodobně problém v tom, že prostě nemáme dost platiny, abychom nahradili všechna vozidla na téhle planetě.

Jinak kondenzátory nepochybně jako část řešení elektrického vozidla určitě smysl mají, protože i přes nižší energetickou hustotu mají o řády větší počet nabíjecích cyklů, takže hybridní systém s baterií a kondenzátorem by měl mít větší provozní životnost.

0/0
6.6.2015 23:17

P32a47v83e46l 40S90o71b49o18t50k78a 5670334

I dnes jsou akumulátory příliš velké a mají příliš malou kapacitu. Takže ani tudy cesta nevede.

0/0
8.6.2015 9:49

J94a28k81u21b 64H41e75g27e24n91b36a46r77t 9315724439454

Pro celou řadu užitečných aplikací mají dostatečnou kapacitu už dnes. (Někdo by měl udělat nějakou statistiku délky jízd v našem prostředí, nevíte o nějaké?)

0/0
27.6.2015 19:04

P42a20v48e17l 90O13d37r37a35z72i80l 6174109427840

To si může udělat každej sám. Já třeba najedu za den víc, než 60km asi tak desetkrát do roka. Jinak méně.

No a kolega má elektroauto dva roky a za tu dobu ho provoz stál 6000 Kč, protože kupoval myslím nový gumy. A to jezdí denně.

0/0
3.8.2015 23:05
Foto

M51a24r78t16i77n 60O93c80h 7219464175546

Dokud to bude jen o baterkách a dobíjeni, je to na nic.

+1/−3
5.6.2015 20:13
Foto

J56i10ř62í 68B98a16b71i17n67s28k26ý 7137259548821

máme   nekonečné  množství  energie z vody a ze slunce  ale budeme vyrábět elektromobily které jsou bez  výroby elektřiny  jen hezké hračky ? holt budeme pořád platit za elektřinu a stavět elektrárny

0/−6
5.6.2015 19:56

J38i67ř94í 19N24o59v50o93t62n52ý 2658652845477

Já potřebuju občas vyjet i v noci na Sahaře;-D

0/0
5.6.2015 19:59
Foto

J39i36ř69í 82B58a79b37i72n14s80k11ý 7377349268331

pod saharou je  vody dost a dost , stačí kopat eventuelně kopat a použít vlastní pot R^:-)

0/−2
5.6.2015 21:33

P97e74t90r 33U76r65a23m 1262360923937

tak to je objev primo na nobelovu cenu

0/0
5.6.2015 21:46

J16i15ř98í 26K42o49c85u68r38e90k 6555304655738

Nekonečné? Proto je kapacita vodních zdrojů elektřiny v ČR téměř vyčerpaná. Ale tu přehradu stavěli političtí vězni bez nároku na výplatu, stejně jako ti, co v lomu drtili šutr do betonu. A ti, co pro ně vařili jídlo, to dělali z potravin získaných zadarmo na polích, kde političtí pracovali zadarmo.

Ta solární elektřina o neomezeném výkonu (proč nejde získat 10 kW z metru čtverečního?) je tak levná na výrobu, že potřebuje dotace dvojnásobně převyšující cenu té předražené energie, která se musí kupovat z elektráren. A to Slunce v noci nesvítí. Za tím budou ilumináti, bildenberg nebo tak něco.

+1/0
6.6.2015 14:08

L55u64k63á23š 18V86a34ň34u70r64a 1775744423173

Asi pred 10ti lety byla patentovana virova elektrarna. A tech by se dalo jeste postavit hodne.

0/0
8.6.2015 9:00

J81o26s20e43f 89H63á73j31e72k 6868470609502

...pokud se ohlédnete, lidstvo rozděluje svoje období existence, právě podle schopnosti efektivně využít energii... my nejsme vyjímkou, pravda "opice", které dokázaly "vyrobit" oheň na počkání jsou nám k smíchu, ale v principu jsme stejní... :-)

0/0
6.6.2015 15:41

P64e86t41r 51H53e34j58n31ý 5106599128287

Jó, líbí. A samozřejmě k tvůrcům respekt. Mě by ale docela zajímalo, jak by to ohodnotil Jeremy.

+5/0
5.6.2015 19:17
Foto

Š16t68ě80p44á44n 48B67i17c78e86r22a 6809222408116

K čemu takové krouťáky a rychlost? Lepší by bylo se zaměřit na dojezd a životnost baterií

+6/0
5.6.2015 19:17

J10i33ř91í 75N75o56v45o69t46n38ý 2238332495827

Že by jiný koncový zákazník? Elektronákupní tašky už na trhu, pokud vím, jsou. Za mne BRAVO.!

+2/0
5.6.2015 19:51

P84a81v66e17l 24F83o93l91t86á38n 4480792524

Pane Novotný, já bych takovou "Elektronákupní tašku" uvítal, můžete nabídnout nějaký relevantní odkaz jak a kde si ji v tomto státě koupit?

Moje představa o takovém vozíku – jedna až max. dvě osoby, zaručený dojezd min. sto kilometrů, cena do sto padesáti tisíc korun.

Nic takového na trhu nalézti nemohu.

0/0
5.6.2015 20:30

F71r77a74n59t38a 23J32í57v97a 9188826367

ale je ......elektrokolo !

0/0
7.6.2015 7:59

P70a69v98e44l 15F30o25l27t33á92n 4150552724

Pane Jívo, to mi připadá jako dost hodně nechytrá odpověď, až skoro "mimo mísu".

0/0
9.6.2015 23:24

J96a56r17o18m46í62r 37F95o13b72e90r 3718771834197

Koncový zákazník, který má na hlouposti si tohle nekoupí. Koupí si pravého sporťáka. 180 Vám je v ČR na nic, pokud nejste záchranka, policajti, nebo politik s majáčkem.

S tím dojezdem a životností baterií má pravdu. Pokud toho někdo nedořeší, bude to pořád pouze drahá hračka.

Ale kluci se snaží a možná příjdou i na to. Auto do soutěže to je pěkné a podařené.:-)

0/0
5.6.2015 22:26

J26i35ř86í 72K82o80c53u23r93e57k 6805174335618

V Brně nebo v Mostě na okruhu nesmím jezdit 135 km/h?

+1/−2
6.6.2015 14:09

P28e78t72r 28M86a40l66i25š49k61a 6541555401663

Ano, na to jsou ty drahé hračky.

+1/0
6.6.2015 19:32

J95a18r71o36s46l15a10v 97P16o41l71e91n53s42k22y 5596644549

Tesla tenhle koncept docela dobre prodava. Zivotnost baterii je ponekud uzsi specializace kterou se patrne v Ostrave nezabejvaj.

0/0
16.8.2015 14:49

L14a43d83a 93N27o52v90a52k 4522113847

a jak jsou myšleny ty čtyři nezávislé pohonné jednotky...? To patří každému kolu jeden motor a kola nejsou mechanicky propojena...? Jak se pak řeší nějaký průšvih typu jeden motor mrtvý a druhý na plný výkon...?8-o

0/0
5.6.2015 19:00
Foto

P34a27v37e50l 85P26o85k84o54r70n27ý 2606304710412

Dětské autíčko pro 2 děti má také 2 nezávislé motory a kdyby se 1 motor rozbil, druhý to utáhne.

+1/0
5.6.2015 19:36

L55a93d85a 33N13o88v96a10k 4502953827

o utáhnutí tak moc nejde.., spíše si představuju jedno přední kolo stojící s upečeným motorem a druhé přední kolo na plný výkon...

0/0
5.6.2015 23:45

J12i89ř28í 44K92o61c98u23r80e23k 6445514675268

Mno asi je nenapadlo dát na motory teplotní čidla, aby se motor odpojil, když hrozí přehřátí. Stejně tak řízení výkonu nebude dostatečně rychlé, aby dokázalo motor včas odpojit.

Lokomotiva má 4 mechanicky nepropojené elektromotory. Tramvaj KT8 dokonce 8. Přesto se málokdy stává, že by jeden elektormotor shořel, zatímco se nepodařilo odstavit ty zbylé.

+2/−1
6.6.2015 14:16

L35a74d19a 83N85o82v63a31k 4852953957

u lokomotivy i u tramvaje je úplně fuk, jestli bude pravá polovička zabržděná a levá pojede na plný výkon... levá se bude zkrátka protáčet a brousit kolejnici...

Auto tou dobou bude ve škarpě... a to ani nemusí být tak dramatické, stačí dost nepatrný rozdíl v rychlostech a na kluzkém povrchu to může jít okamžitě do smyku...

Musí to být nějak vyřešeno mechanicky.., nikoliv jen elektronicky... Elektronika se dříve, nebo později porouchá.. a i když je to desetkrát zálohované, tak se to pouze porouchá později..

0/0
10.6.2015 0:26

P66a29v97e95l 37O27d85r53a13z24i95l 6654199777640

No tak u tramvaje ani u lokomotivy není motor zvlášť pro levou stranu a pro pravou, jeden motor na nápravu a hotovo.

U elektroauta se nereguluje rychlost motoru, ale jeho moment.

Hledáte problém tam, kde není.

0/0
3.8.2015 23:10

J61i17ř90í 27N21o52v28o16t76n24ý 2868262645237

Diferenciál, to bude ono.

+2/0
5.6.2015 19:53

P28a79v13e32l 47F36o42l10t26á53n 4940582964

Pane Novaku, v článku se píše: "využívá funkce aktivních elektronických diferenciálů", což pravděpodobně znamená že nějaká elektronická jednotka pomocí čidel umístěných u motorů či v kolech sleduje vzájemný poměr jejich otáček v poměru k rychlosti vozu a upravuje přísun energie k jednotlivým motorům dle potřeby.

(přiznávám, že je to pouze moje představa o funkci)

+5/0
5.6.2015 20:21

L64a12d39a 18N98o15v30a30k 4562403677

právě o to mi jde.., jestli se to řídí jen elektronicky a neni tam mechanické propojení měl bych z toho jako laik trochu strach..., stejně jako z elektronického volantu, který se pokud vím zatím nikdo neodvážil dát do sériové výroby..

0/0
5.6.2015 23:47

J84a53n 47V22e31s80e49l11ý 5304403832441

Nebojte, v letadlech se řízení po drátě používá už několik desítek let a je to dost vychytané. Navíc má tenhle systém výhodu v tom, že elektronické řízení lze vylepšovat bez zásahu do samotné konstrukce pouze úpravou řídících programů. Rychlost vývoje je oproti čistě mechanickým zařízením přímo omračující.

V jedné prezentaci Marka Tarpeninga (jeden ze dvou zakladatelů Tesla Motors) vyprávěl, jak upravovali nastavení systému pro řízení na sněhu a ledu. To, na co potřebují mechanické vozy 1-2 zimy zvládli s Roadsterem za 3 týdny.

+1/0
6.6.2015 11:31

J91o43s70e50f 32H60á89j47e32k 6628540639142

Spíše si to technicky představuju, že každé kolo je spojeno s jednou hnací jednotkou mechanicky (něco jako volnoběžka od Honeckerů) a elektronika řídí momentálně potřebný výkon... příjde mi to jako dost efektivní s ohledem na rozložení váhy stroje a výkon přesně tam, kde je potřeba...

0/0
6.6.2015 14:53

R46o16m86a20n 44K91o70n48e45č46n93ý 4874298783

Cena?

+1/−2
5.6.2015 17:44

T45o13m93á37š 66R79ů67ž47i73č38k63a 5968693668924

V článku!

+1/−2
5.6.2015 17:55

Z45d32e98n83ě18k 83B74ř61í90z85a 2470238944565

tak ji najdi, lolku 8-o

Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit,“ říká doc. Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily VŠB-TU Ostrava.

+1/0
5.6.2015 18:18

T96o76m62á12š 81R53ů43ž37i34č86k82a 5468983418584

A co je na tom k nepochopení? To je stejné jako kdybych po Vás chtěl znát cenu letenky na Mars za 100let.

+3/0
5.6.2015 18:24

L55a46d32a 13N55o98v23a93k 4142213937

za sto let, tak to bude asi tak 500 rublů...

+2/0
5.6.2015 18:55

J69i50ř13í 50N29o66v71o90t76n60ý 2118942865237

bez kopejky. Baťovova cena;-D;-D

+2/0
5.6.2015 19:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.