Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Parádní elektromobil českých studentů směřuje do výroby

Elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů, to jsou jen některé z předností unikátního prototypu sportovního elektromobilu StudentCar SCX, který se pravděpodobně velmi brzy objeví na silnicích v hojnějším počtu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z36b62y71š43e12k 26B45a26r94t81o85š 4988925204645

Parádní? Možná tak zbytečný...Porsche 918 hybrid, Mclaren P1 hybrid,  BMW I8, Tesla atd...Tak proč by si někdo kupoval auto s tak neštastným názvem jako je StudentCar SCX a ještě v provedeni sport? Každy kdo chce sport si koupi BWM M3 nebo BMW M1.. Musel by být hodně levný aby mohl konkurovat...Jinak bych elektrické auta rozhodně nedělal ve sportovním provedení...Spíš bych se zaměřoval na maminky, důchodce, ekoblb.. a lidi co se o auta moc nezajímají kategorie Pegueot 407 a podobní a tím nechci urazit zančku Pegueot, protože 205 byla hodně dobrá, ale od té doby vyrábějí hrozné auta pro hrozné řidiče.... Dnes jediné auto co tu technologii využilo správným směrem je Porsche 918 hybrid a to pro budoucí zachovaní supersportu dneška...

0/0
26.7.2015 15:48
Foto

M37a74r87e57k 13T52o68n 8552188218379

Je to koncept a hlavně jde o zvládnutí technologie elektrickou jako takového. Technika jde dopredu s na VS nemá cenu učit studenty o spalovacích motorech. Tam už je vše provádění.

0/0
3.8.2015 0:31

J22a56r82o97s73l76a10v 44P55o78l51e51n28s75k10y 5506244169

No jeste chvili se o spalovacich motorech studentum vyplati se neco naucit :)

0/0
16.8.2015 14:51

K27a51r95e35l 40M48a72r91e75k 5895692673162

Budoucnost v elektru určitě je, ale buď se musí přijít na to jak elektřinu efektivně doplňovat i za jízdy, nebo je třeba vymyslet baterie s opravdu obří kapacitou. Dneska se dojezdy uvádí třeba 200km, ale reálně je to tak ani ne půlka. Takže až to bude tak, že budou garantovat 300km (s největší zátěží) a realita bude třeba 450km, tak pak odstartuje ta opravdová elektro-éra... Jinak držím jim palce. Auto sice teď z praktického pohledu nepoužitelné, ale každý kousek, každý vynález a objev nějakého postupu a technologie teď, je dobrým příspěvkem/přínosem do skládačky koncepce nějakého opravdu dobrého budoucího elektromobilu...

+1/0
9.6.2015 12:38

V62i32l73é14m 87P42ř95í18h18o98d58a 2644859843327

Designéra tohohle auta by měli zaměstnat ve Škodovce...

+1/0
8.6.2015 16:11

L68u80k12á11š 53V48a90ň68u41r86a 1265444353813

Potrebujeme jeste vice solarnich elektraren na strechach (ne na polich) a jaste vice malych virovych vodnich elektraren.

0/0
8.6.2015 9:02

L11u19k73á86š 71V88a29ň54u71r22a 1175274973183

To je uplne spatna cesta. K cemu elektromobil s 200kW. Mel jsem moznostvyzkouset Nisan s 80kW a i to je zbytecne moc. Stacilo by 50kW, ale delsi dojezd. Treba ten Nisan sice ma motor 80kW, ale plny vykon se skoro nevyuziva a v ECO rezimu je dokonce omezeny. Problem je v tom, ze i prumernem vyuziti cca 30kW je vydrz baterii do 160km a to je malo. Chce to jiny typ baterii.

+1/0
8.6.2015 8:57

J52i46ř69í 54V62a49v32ř94í87k 7684239675700

VR^

0/0
7.6.2015 7:10
Foto

R62a42d27i70m 97K70r36o17u88t83i76l 7230951136249

Vzhledově má to auto koule, paráda!R^

+1/−1
6.6.2015 23:53

G19e89o92r36g 50K82o26m93b26e71r80e85c 9584161316151

Elektromobil ano ale ne na aku. To je pak auto na baterky. Kdyz zu tak palivovej clanek. Ale dokud bude ropa tak si o tom muzem nechat jen zdat.

+1/−4
6.6.2015 6:38

P14a27v66e21l 54S50o19b56o70t11k63a 5610924

Palivové články nejsou řešení, viz ty běžně prodávané a používané pro jiné účely.

Palivový článek je příliš měkký a tak kdo s ním experimentuje u aut stejně ho používá jen na nabíjení akumulátorů.

Podobně superkapacitory (to jen pro úplnnost, také se dají koupit a jsou na tom také hůž než lithiové články).

Tj. smiřme se s tím, že auto nebo letadlo na jaderný pohon (i když takové letadlo bylo vyvinuto už v ŠEDESÁTÝCH letech Rusy i Američany) nemá budoucnost, zatímco elektrárna a ponorka a loď ano, a akumulátory jsou vhodné do vrtačky neo notebooku nebo mobilu ale ne na pohon auta stejně jako je elektřina vyrobená v elektrárnách vhodná na pohon vlaků nebo trolejbusů a tramvají ale ne lodí nebo letadel nebo raket nebo aut.

Vše je zkrátka na něco a když už není co nabízet nového a prodávat tak se vymýšlejí různé nesmysly, ale fyzikální principy a limity jsou jasné.

+1/0
6.6.2015 15:31

J40a66k46u17b 84H96e74g85e26n87b46a47r10t 9985264849764

Však on palivový článek by sloužil jako konstantní zdroj v každém případě, protože by se bez nějaké další komponenty spatně regenerativně brzdilo. ;-) Ale u palivových článků bude pravděpodobně problém v tom, že prostě nemáme dost platiny, abychom nahradili všechna vozidla na téhle planetě.

Jinak kondenzátory nepochybně jako část řešení elektrického vozidla určitě smysl mají, protože i přes nižší energetickou hustotu mají o řády větší počet nabíjecích cyklů, takže hybridní systém s baterií a kondenzátorem by měl mít větší provozní životnost.

0/0
6.6.2015 23:17

P11a66v78e12l 18S77o46b12o64t48k83a 5790784

I dnes jsou akumulátory příliš velké a mají příliš malou kapacitu. Takže ani tudy cesta nevede.

0/0
8.6.2015 9:49

J81a61k42u33b 40H24e48g50e30n33b39a86r86t 9385294739534

Pro celou řadu užitečných aplikací mají dostatečnou kapacitu už dnes. (Někdo by měl udělat nějakou statistiku délky jízd v našem prostředí, nevíte o nějaké?)

0/0
27.6.2015 19:04

P51a91v71e92l 98O95d82r89a31z87i10l 6144299577900

To si může udělat každej sám. Já třeba najedu za den víc, než 60km asi tak desetkrát do roka. Jinak méně.

No a kolega má elektroauto dva roky a za tu dobu ho provoz stál 6000 Kč, protože kupoval myslím nový gumy. A to jezdí denně.

0/0
3.8.2015 23:05
Foto

M16a46r16t83i15n 75O67c12h 7459364795426

Dokud to bude jen o baterkách a dobíjeni, je to na nic.

+1/−3
5.6.2015 20:13
Foto

J48i25ř30í 48B26a37b20i96n90s18k84ý 7817659588431

máme   nekonečné  množství  energie z vody a ze slunce  ale budeme vyrábět elektromobily které jsou bez  výroby elektřiny  jen hezké hračky ? holt budeme pořád platit za elektřinu a stavět elektrárny

0/−6
5.6.2015 19:56

J18i35ř48í 45N10o75v48o79t49n32ý 2458682775837

Já potřebuju občas vyjet i v noci na Sahaře;-D

0/0
5.6.2015 19:59
Foto

J89i36ř66í 28B62a43b73i10n49s83k75ý 7197609108971

pod saharou je  vody dost a dost , stačí kopat eventuelně kopat a použít vlastní pot R^:-)

0/−2
5.6.2015 21:33

P61e34t27r 55U42r58a75m 1952890793667

tak to je objev primo na nobelovu cenu

0/0
5.6.2015 21:46

J10i44ř80í 26K79o68c42u22r10e81k 6285624135258

Nekonečné? Proto je kapacita vodních zdrojů elektřiny v ČR téměř vyčerpaná. Ale tu přehradu stavěli političtí vězni bez nároku na výplatu, stejně jako ti, co v lomu drtili šutr do betonu. A ti, co pro ně vařili jídlo, to dělali z potravin získaných zadarmo na polích, kde političtí pracovali zadarmo.

Ta solární elektřina o neomezeném výkonu (proč nejde získat 10 kW z metru čtverečního?) je tak levná na výrobu, že potřebuje dotace dvojnásobně převyšující cenu té předražené energie, která se musí kupovat z elektráren. A to Slunce v noci nesvítí. Za tím budou ilumináti, bildenberg nebo tak něco.

+1/0
6.6.2015 14:08

L68u17k85á64š 68V90a24ň48u81r87a 1975274233453

Asi pred 10ti lety byla patentovana virova elektrarna. A tech by se dalo jeste postavit hodne.

0/0
8.6.2015 9:00

J34o23s39e76f 48H94á42j39e29k 6338130179752

...pokud se ohlédnete, lidstvo rozděluje svoje období existence, právě podle schopnosti efektivně využít energii... my nejsme vyjímkou, pravda "opice", které dokázaly "vyrobit" oheň na počkání jsou nám k smíchu, ale v principu jsme stejní... :-)

0/0
6.6.2015 15:41

P47e98t26r 42H70e24j39n72ý 5506899408307

Jó, líbí. A samozřejmě k tvůrcům respekt. Mě by ale docela zajímalo, jak by to ohodnotil Jeremy.

+5/0
5.6.2015 19:17
Foto

Š87t52ě60p62á91n 27B61i54c96e87r85a 6519502238176

K čemu takové krouťáky a rychlost? Lepší by bylo se zaměřit na dojezd a životnost baterií

+6/0
5.6.2015 19:17

J81i39ř86í 62N60o61v25o75t49n64ý 2558372135827

Že by jiný koncový zákazník? Elektronákupní tašky už na trhu, pokud vím, jsou. Za mne BRAVO.!

+2/0
5.6.2015 19:51

P71a83v33e97l 56F60o52l80t76á37n 4150512614

Pane Novotný, já bych takovou "Elektronákupní tašku" uvítal, můžete nabídnout nějaký relevantní odkaz jak a kde si ji v tomto státě koupit?

Moje představa o takovém vozíku – jedna až max. dvě osoby, zaručený dojezd min. sto kilometrů, cena do sto padesáti tisíc korun.

Nic takového na trhu nalézti nemohu.

0/0
5.6.2015 20:30

F77r59a22n74t91a 56J17í57v42a 9628376797

ale je ......elektrokolo !

0/0
7.6.2015 7:59

P68a72v76e21l 96F46o89l58t71á34n 4130622524

Pane Jívo, to mi připadá jako dost hodně nechytrá odpověď, až skoro "mimo mísu".

0/0
9.6.2015 23:24

J93a62r64o10m62í59r 56F19o98b46e25r 3368891624797

Koncový zákazník, který má na hlouposti si tohle nekoupí. Koupí si pravého sporťáka. 180 Vám je v ČR na nic, pokud nejste záchranka, policajti, nebo politik s majáčkem.

S tím dojezdem a životností baterií má pravdu. Pokud toho někdo nedořeší, bude to pořád pouze drahá hračka.

Ale kluci se snaží a možná příjdou i na to. Auto do soutěže to je pěkné a podařené.:-)

0/0
5.6.2015 22:26

J95i34ř39í 30K94o28c87u86r75e69k 6795904245918

V Brně nebo v Mostě na okruhu nesmím jezdit 135 km/h?

+1/−2
6.6.2015 14:09

P89e52t55r 59M31a96l92i51š57k79a 6131795691683

Ano, na to jsou ty drahé hračky.

+1/0
6.6.2015 19:32

J36a60r84o16s82l20a62v 46P94o82l67e34n16s75k88y 5406824679

Tesla tenhle koncept docela dobre prodava. Zivotnost baterii je ponekud uzsi specializace kterou se patrne v Ostrave nezabejvaj.

0/0
16.8.2015 14:49

L41a26d19a 92N68o76v68a65k 4862533767

a jak jsou myšleny ty čtyři nezávislé pohonné jednotky...? To patří každému kolu jeden motor a kola nejsou mechanicky propojena...? Jak se pak řeší nějaký průšvih typu jeden motor mrtvý a druhý na plný výkon...?8-o

0/0
5.6.2015 19:00
Foto

P58a26v24e57l 28P60o24k83o73r18n14ý 2396524570722

Dětské autíčko pro 2 děti má také 2 nezávislé motory a kdyby se 1 motor rozbil, druhý to utáhne.

+1/0
5.6.2015 19:36

L91a95d89a 27N62o26v96a44k 4472533597

o utáhnutí tak moc nejde.., spíše si představuju jedno přední kolo stojící s upečeným motorem a druhé přední kolo na plný výkon...

0/0
5.6.2015 23:45

J42i90ř18í 46K26o33c19u68r46e65k 6525754875248

Mno asi je nenapadlo dát na motory teplotní čidla, aby se motor odpojil, když hrozí přehřátí. Stejně tak řízení výkonu nebude dostatečně rychlé, aby dokázalo motor včas odpojit.

Lokomotiva má 4 mechanicky nepropojené elektromotory. Tramvaj KT8 dokonce 8. Přesto se málokdy stává, že by jeden elektormotor shořel, zatímco se nepodařilo odstavit ty zbylé.

+2/−1
6.6.2015 14:16

L73a55d19a 59N37o85v65a45k 4952843717

u lokomotivy i u tramvaje je úplně fuk, jestli bude pravá polovička zabržděná a levá pojede na plný výkon... levá se bude zkrátka protáčet a brousit kolejnici...

Auto tou dobou bude ve škarpě... a to ani nemusí být tak dramatické, stačí dost nepatrný rozdíl v rychlostech a na kluzkém povrchu to může jít okamžitě do smyku...

Musí to být nějak vyřešeno mechanicky.., nikoliv jen elektronicky... Elektronika se dříve, nebo později porouchá.. a i když je to desetkrát zálohované, tak se to pouze porouchá později..

0/0
10.6.2015 0:26

P74a68v89e60l 60O81d75r14a68z27i33l 6754369907800

No tak u tramvaje ani u lokomotivy není motor zvlášť pro levou stranu a pro pravou, jeden motor na nápravu a hotovo.

U elektroauta se nereguluje rychlost motoru, ale jeho moment.

Hledáte problém tam, kde není.

0/0
3.8.2015 23:10

J30i82ř20í 16N48o30v12o12t88n69ý 2878842205667

Diferenciál, to bude ono.

+2/0
5.6.2015 19:53

P92a96v93e33l 73F51o63l28t18á84n 4830752714

Pane Novaku, v článku se píše: "využívá funkce aktivních elektronických diferenciálů", což pravděpodobně znamená že nějaká elektronická jednotka pomocí čidel umístěných u motorů či v kolech sleduje vzájemný poměr jejich otáček v poměru k rychlosti vozu a upravuje přísun energie k jednotlivým motorům dle potřeby.

(přiznávám, že je to pouze moje představa o funkci)

+5/0
5.6.2015 20:21

L28a95d50a 79N81o68v55a65k 4822343887

právě o to mi jde.., jestli se to řídí jen elektronicky a neni tam mechanické propojení měl bych z toho jako laik trochu strach..., stejně jako z elektronického volantu, který se pokud vím zatím nikdo neodvážil dát do sériové výroby..

0/0
5.6.2015 23:47

J45a51n 71V66e11s89e72l95ý 5654463742301

Nebojte, v letadlech se řízení po drátě používá už několik desítek let a je to dost vychytané. Navíc má tenhle systém výhodu v tom, že elektronické řízení lze vylepšovat bez zásahu do samotné konstrukce pouze úpravou řídících programů. Rychlost vývoje je oproti čistě mechanickým zařízením přímo omračující.

V jedné prezentaci Marka Tarpeninga (jeden ze dvou zakladatelů Tesla Motors) vyprávěl, jak upravovali nastavení systému pro řízení na sněhu a ledu. To, na co potřebují mechanické vozy 1-2 zimy zvládli s Roadsterem za 3 týdny.

+1/0
6.6.2015 11:31

J38o51s61e49f 27H12á73j35e32k 6728570839152

Spíše si to technicky představuju, že každé kolo je spojeno s jednou hnací jednotkou mechanicky (něco jako volnoběžka od Honeckerů) a elektronika řídí momentálně potřebný výkon... příjde mi to jako dost efektivní s ohledem na rozložení váhy stroje a výkon přesně tam, kde je potřeba...

0/0
6.6.2015 14:53

R48o89m15a26n 63K11o19n71e15č87n32ý 4784968273

Cena?

+1/−2
5.6.2015 17:44

T28o21m86á20š 34R52ů75ž21i37č30k28a 5388633188984

V článku!

+1/−2
5.6.2015 17:55

Z66d71e92n87ě60k 62B10ř66í79z11a 2450658574335

tak ji najdi, lolku 8-o

Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit,“ říká doc. Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily VŠB-TU Ostrava.

+1/0
5.6.2015 18:18

T63o38m69á30š 83R55ů23ž45i62č33k40a 5398363618844

A co je na tom k nepochopení? To je stejné jako kdybych po Vás chtěl znát cenu letenky na Mars za 100let.

+3/0
5.6.2015 18:24

L96a35d47a 11N72o47v25a39k 4902453647

za sto let, tak to bude asi tak 500 rublů...

+2/0
5.6.2015 18:55

J27i54ř16í 18N88o86v27o87t73n90ý 2588172785617

bez kopejky. Baťovova cena;-D;-D

+2/0
5.6.2015 19:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.