Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

D1 testovaly tanky, auta po ní mohla jezdit neomezeně rychle

Známe ji jako D1, ale stavět se začala coby Autobahn West – Ost. Nejdůležitější česká dopravní tepna totiž vznikala už za protektorátu. Pro Němce nepříznivý průběh války pak stavbu zastavil a odložil na neurčito. Teprve před 44 lety se otevřel její první úsek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P12e48t76r 17K67n56ě45b69o60r31t 8872958379310

Jestlipak i tenkrát byly takový problémy s vykupováním pozemků?

0/0
25.7.2015 20:36

M40a46r42t41i20n 19V82o77j21á39č14e62k 9693307961176

za protektorátu ? rozhodně ;-D;-D

+1/0
27.7.2015 9:56

V14l94a71s24t24i83m29i61l 29H18n42í85k 6876252391607

V zajímavých sbornících na webu Ředitelství silnic a dálnic

http://www.rsd.cz/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie

se vyskytuje termín "uskakování trasy". A na webu http://www.dalnice.com/historie/planovani/nem_u_nas/nem_dal_v_csr.htm se píše:

Tzv. uskakování trasy (při průjezdu zatáčky se na okamžik řidiči ,,ztratí“ dálnice z pohledu) je dodnes nepatrně znatelná např. na dálnici D1 nedaleko Čestlic. Tento úsek dálnice byl totiž vybudován ve stejné trase jako původní protektorátní dálnice a to i s touto vadou.

 Nevíte někdo, jak si to mám představit, a co bych měl u těch Čestlic vyhlížet?

(Není jasné v kterém směru, a jestli na směru vůbec záleží).

 Nikde jinde jsem na ten termín nenarazil a netuším, co si pod tím představit. Dálnici ztratím z dohledu v každé zatáčce. Přitom se tvrdí, že návrh dálnice musí zohlednit nejen šířku, minimální poloměry zatáček a maximální sklon, ale i tohle záhadné "uskakování".

0/0
25.7.2015 0:34

J75a64n 60S55e46m72i96k 4494487332369

co se tyce te "protektoratni dalnice", mate to spatne.

Jak uz zacatek stavby v kvetnu 1939 napovida, dalnice byla naplanovana, vyprojektovana a rozfinancovana uz za 1. republiky. Je to proto trochu nefer to pripisovat hitlerovi nebo protektoratu.

Hitlerova dalnice byl ale jiny projekt na uzemi C-SR aprotektoratu- tzv. exteritorialni dalnice Vratislav-Viden pred Brno-ta ale nemela s predchudcem D1 nic spolecneho

+9/0
24.7.2015 23:39

S46e12i14d85l 25P72e53t27r 1921341235174

viz např.: www.dalnice.com

0/0
24.7.2015 21:17

J55o27z80e21f 11K76o95s88t95e10l53a86n15s68k51ý 8705402969326

Mňa najviac prekvapuje to, že v 70.rokoch sa u nás diaľnica staval úplne rovnakým spôsobom ako v 30.rokoch v nacistickom Nemecku - pomocou panelov.

Mimochodom v roku 1985 som bol v tábore vo východnom Nemecku v Strassenheide pri Baltickom mori. Od Děčína až po Baltické more to bola skoro samá diaľnica, ale panelová. 500 kilometrov na starej linkovej (nie zájazdovej) Karose Š-11. Jedna cesta tam a potom samozrejme späť. Nezabudnuteľný zážitok... ;-D

+1/0
24.7.2015 20:40
Foto

I74v89a57n 82K58o24p32t26a 5237442971467

Betonové a z "panelu", technologie je v zakladu stále stejná.

Jen ty panely jsou lépe zajisteny proti vzajemnemu pohybu.

0/0
24.7.2015 20:46

E36d62a 57D14r38á64b60e95k 7719522443407

on ten panel holt něco vydrží, na rozdíl od jiných "příjemnějších" technologií

0/0
26.7.2015 13:38

O46l57d27ř80i55c30h 81Š85t94ě12p47á26n97e43k 7312966776604

No a kdyby sme tenkrát nebyli pitomci , mohly dneska být  autobahm u každého města , jezdili by jsme neomezeně a plat by nám chodil hezky v éčkách.

Ale to né , to my sme museli být hrdí češi.

+3/−19
24.7.2015 19:34

M81i54c96h62a27l 33K56r63č23á15l 6788118596322

Tenkrát už bylo pozdě. Pitomci jsme byli už v roce 1918.

+7/−1
24.7.2015 22:24

E55d26a 46D11r96á51b69e91k 7619212513337

napiš svůj příspěvek cvičně v němčíně ;-)

0/0
26.7.2015 13:39

P24e40t16r 93S43o63v27a 9216698886439

na fotu c.11 je hoger s medrickou,pri nataceni romeo a julie na konci listopadu ;)

0/0
24.7.2015 18:56

M82i39c92h33a90l 17P76a17v93l51á25t 9703803954309

Autorovi (a nejen jemu!) doporucuji k precteni tuhle zajimavou digitalni knihu, kterou zverejnilo RSD: http://www.rsd.cz/doc/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie/stavby-kterym-doba-neprala .

Dozvi se tam napriklad i to, ze komunikace, kterou zname jako D1, se NEZACALA stavet za Protektoratu.

+19/0
24.7.2015 17:49

R98a36d89e89k 92V84y20s92k19o25č57i28l 5709246821484

A kdy? Máte pocit, že 2.5.1939 kdy proběhlo slavnostní zahájení protektorát ještě (nebo snad už) neexistoval?

0/0
24.7.2015 20:16

J61a65n 82S62e70m13i27k 4774847842149

jadnak dalnice ktera se zacala stavet v kvetnu 1939 byla vyprojektovana , schvalena a zafinancovana uz za prvni republiky.

A hlavne, D1 nemela nakonec s tou puvodne projektovanou ve 30. letech celkem nic spolecneho, jak svedci jeji nepouzite pozustatky na jinych mistech nez vede D1

0/0
24.7.2015 23:42

V57l81a97s69t34i96m23i64l 90H31n79í95k 6576712461837

Otázka, raději to zopakuji, zněla "kdy se začala stavět dálnice, když ne za protektorátu". Ne kdy byla vyprojektovaná nebo zafinancovaná.

 Teze, že D1 nemá s tou původně projektovanou nic společného, jenom podporuje tvrzení, že D1 se začala stavět za protektorátu. S tou tezí ale nelze souhlasit. To, že mezitím vznikla přehrada na Želivce a dálnice musela uhnout v tom úseku víc na jih bych rozhodně nehodnotil jako že D1 nemá nic společného s tím, co se rozestavělo za protektorátu. V tom výše uvedeném PDF jsou srovnávací fotky stejných míst - zarostlé těleso dálnice v šedesátých letech a dnes dálnice s hustým provozem.

0/0
25.7.2015 0:07

M18i43c87h15a91l 20P13a63v14l97á43t 9583953184219

Jenze priprava stavenist zacala uz kratce po novem roce '39..

0/0
27.7.2015 11:16

P14e18t80r 62B21á20č55a 8325306575595

Jo kez by byla zase neomezena R^

+13/−2
24.7.2015 15:28

P90e26t81r 69M35i89c34h28a19l 2440954781212

Provoz osminásobný a dálnice má pořád jen dva pruhy v jednom směru. Šestipruh to měl být už dávno a pěkných pár let chybí alternativa přes Hradec a Mohelnici do Olomouce.

+23/−1
24.7.2015 14:30
Foto

I46v77a44n 64K36o63p63t67a 5817202741877

No na většině délky je 2+2 myslím dostatečné. Jen u Brna by to chtělo 3+3 jako sůl.

+3/−2
24.7.2015 15:00

P75e19t34r 73B62á21č66a 8575426295855

Dneska to mas za plus Oktavko :-P

0/0
24.7.2015 15:27

P80e44t71r 52M34i76c98h75a18l 2380684261422

Zato ty zůstaneš pořád hlupákem.

0/0
26.7.2015 1:27

D74a89v94i66d 92S90e18c16h16s80e59r 9808985545552

Nesmysl, stejně by se to zase plazilo 80 v levém pruhu a zbytek by byl prázdný.. Ono by stačilo, kdyby se lidi konečně naučili jezdit vpravo.

+4/0
24.7.2015 15:58

P33e38t31r 78B27á91č62a 8295636215385

Nebo by stacilo, kdyby se lidi konecne naucili jezdit.

+4/0
24.7.2015 16:31
Foto

I90v82a43n 66K58o16p92t91a 5977712251107

Presne to si říkám v Německu na obdobných dalnicich s vyšším provozem než je na D1. Třeba A3 po Wurzburg.

+1/0
24.7.2015 20:49

P63e50t20r 79M74i63c22h70a35l 2320524521782

Nestačilo. Byť je jízda v levém pruhu něco jako národní sport, tak v místech s hustým provozem to nic neřeší. Mimochodem, poldové by mohli být aktivnější a středo a levopruhaře flastrovat - aspoň tam, kde tvoří kolony a kde není pravý pruh od kamionů roztřískaný jako tankodrom.

0/0
26.7.2015 1:29

M17a89r97e50k 21H70r41u55b64y 6107352721498

Zajimava informace, ze z 200 km dalnice mezi Prahou a Brnem jsou 50 km uzavirky 8-o:-P

+2/0
24.7.2015 14:22

L31a52d87i16s55l83a18v 38S66o38k17o21l 1870652505492

Bejt to Autobahn, vypadala by jinak. A nejenom ona;-D

+13/−4
24.7.2015 13:24

D12a67v39i89d 87D51o26b93e51š 3855112837

Bejt to Autobahn, tak Vy mozna vubec ani nebejt.

+7/0
24.7.2015 21:04

L54a98d49i83s16l35a41v 69S82o29k75o68l 1440502495602

Možná. To by mi ale bylo jedno, ne?

0/0
25.7.2015 11:00

T90o38m33á15š 89S15y61r42o94v81ý 9608798355921

Pokud vím, tak s dálnicí z východu na západ (byť ne Brno - Praha) se počítalo už v meziválečném období (stál za tím Baťa) - i na idnes se tomu věnoval jeden (možná i více) článek: http://cestovani.idnes.cz/po-stopach-batovy-dalnice-z-velkolepeho-snu-zustaly-mosty-v-polich-1pc-/po-cesku.aspx?c=A100212_170921_igcechy_tom

+7/−1
24.7.2015 12:15

T64o68m82á33š 83K67u88c32h15a62ř 3337801668821

Ano, v zásadě by tedy šlo článek chápat jako propagaci nacizmu.;-)

+1/0
24.7.2015 12:18

P90a70v55e46l 11O64b13d22r62ž94á92l48e47k 6166884348732

Slyšel jsem od otce, že v době otevření byly vážně míněné rady vjíždět na dálnici s plnou nádrží, protože jízda "šílenými" rychlostmi má takovou spotřebu, že by autu mohl dojít benzín někde mimo civilaci :)

+9/0
24.7.2015 9:19

J61i43ř88í 64S17c85h20w66a81c71h 8688334698816

tak pokud někdo se Škodou 100 vjel na dálnici s celou polovinou nádrže (16 litrů) a chtěl vyzkoušet jak rychle bude v Praze, takže sešlápl plyn až k podlaze tak dost riskoval, protože až do Prahy mu to nemohlo stačit (ručička v nádrži šla k nule mnohem rychleji než obvykle, že) a tuším, že na D1 na této trase byly na počátku asi tak 2 benzínky.... a ani v okolních "dírách" to nebylo lepší....

+8/0
24.7.2015 10:37

J18i47ř77í 50S34c36h24w77a70c89h 8518164868406

doplnění: ...vjel na dálnici v Brně....

0/0
24.7.2015 10:39

K44a29r81e43l 80R88y70s 9473779280839

S plnou nádrží vjíždím na D1 i dnes, protože nikdy nevím, kolik hodin strávím v kolonách :-)

+12/0
24.7.2015 11:10

M84a45r79c28e92l 44P88a91v23l83í10k 7681654638969

nielen plná nádrž, aj prekročenie "odporúčanej rýchlosti" končilo fatálne - prehriatie, vyvarenie, až prasknuté hadice.

ps - ford anglia bolo (okolo 1956) prvé auto, ktoré na diaľnici (gb) nekolabovalo.

pps - 30.12 1978 trabi, z ba do prahy po polnoci prázdna cesta, ... leto 1982 w353w, praha - trenčín, sobota popoludní tri a pol hodiny, priemer 100km/hod, diaľnica bola iba kúsok za brno, cesty i obce boli prázdne, bola žatva. takto to zvládol iba jeden kolega, v noci.

+2/0
24.7.2015 19:13

J59a83k72u97b 22R10e97i79t31e61r 2885340528804

Zdá se mi to nebo na fotografii č. 5 je československá vlajka nebo protektorátní?

0/0
24.7.2015 8:15

J70i69ř59í 65L49e90b43d58u76š55k61a 7230723554436

Řekl bych že je tam vidět klín, tak to bude stále ještě čsl.

0/0
24.7.2015 8:51

J25a78n 82S39e85m73i79k 4154837852649

protektoratni vlajka (tri vodorvne pruhy) byla zavedena az nekdy ke konci roku 1939. Do te doby pouzival Protektorat starou ceskoslovenskou vlajku

0/0
24.7.2015 23:45

R58o66m13a19n 46N21a12v23r40á18t10i24l 8162253342947

Třeba u Valašského Meziříčí se někdo chtěl dostat na svůj pozemek

Zdroj: http://auto.idnes.cz/historie-vystavby-dalnice-d1-dga-/automoto.aspx?c=A150716_104125_automoto_hig ...

Myslíte snad u Velkého Meziříčí?!

+5/0
24.7.2015 7:44

J51i59ř86í 35R33e87i11t72m55a68y51e33r 7963887543811

D1 se těžko mohla začít stavět jako "Autobahn West – Ost", když její projekt byl připraven ještě před okupací zbytku ČSR a stavba začala v lednu 1939...

+13/0
24.7.2015 4:46

D63a35v84i91d 72D46u25š11e69k 5421137510257

Přesně, o dálnici se rozhodlo už na podzim 1938.

Vláda druhé republiky tak chtěla nahradit spojení přerušená záborem Sudet...

0/0
24.7.2015 7:56

V64o75j23t61ě77c37h 54R95e60m41e69š 1655403626768

Přípravy začaly na podzim 1938, ale první výkop byl 2.5.1939, čili již za protektorátu.

+1/0
24.7.2015 8:32

V69l78a25s50t63i27m59i80l 40H42n32í15k 6446842641907

No a? Tak se to holt přejmenovalo. Jako se projekt připravoval v Československé republice a stavět se začalo v Reichsprotektorat Böhmen und Mähren :-/

0/0
25.7.2015 0:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.