Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

D1 testovaly tanky, auta po ní mohla jezdit neomezeně rychle

Známe ji jako D1, ale stavět se začala coby Autobahn West – Ost. Nejdůležitější česká dopravní tepna totiž vznikala už za protektorátu. Pro Němce nepříznivý průběh války pak stavbu zastavil a odložil na neurčito. Teprve před 44 lety se otevřel její první úsek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P33e88t52r 64K46n23ě61b32o68r88t 8722698559680

Jestlipak i tenkrát byly takový problémy s vykupováním pozemků?

0/0
25.7.2015 20:36

M42a58r82t11i30n 10V40o27j96á44č70e91k 9663637761726

za protektorátu ? rozhodně ;-D;-D

+1/0
27.7.2015 9:56

V65l39a57s70t20i50m37i52l 48H10n12í30k 6426442641347

V zajímavých sbornících na webu Ředitelství silnic a dálnic

http://www.rsd.cz/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie

se vyskytuje termín "uskakování trasy". A na webu http://www.dalnice.com/historie/planovani/nem_u_nas/nem_dal_v_csr.htm se píše:

Tzv. uskakování trasy (při průjezdu zatáčky se na okamžik řidiči ,,ztratí“ dálnice z pohledu) je dodnes nepatrně znatelná např. na dálnici D1 nedaleko Čestlic. Tento úsek dálnice byl totiž vybudován ve stejné trase jako původní protektorátní dálnice a to i s touto vadou.

 Nevíte někdo, jak si to mám představit, a co bych měl u těch Čestlic vyhlížet?

(Není jasné v kterém směru, a jestli na směru vůbec záleží).

 Nikde jinde jsem na ten termín nenarazil a netuším, co si pod tím představit. Dálnici ztratím z dohledu v každé zatáčce. Přitom se tvrdí, že návrh dálnice musí zohlednit nejen šířku, minimální poloměry zatáček a maximální sklon, ale i tohle záhadné "uskakování".

0/0
25.7.2015 0:34

J74a38n 16S29e11m14i38k 4114577152909

co se tyce te "protektoratni dalnice", mate to spatne.

Jak uz zacatek stavby v kvetnu 1939 napovida, dalnice byla naplanovana, vyprojektovana a rozfinancovana uz za 1. republiky. Je to proto trochu nefer to pripisovat hitlerovi nebo protektoratu.

Hitlerova dalnice byl ale jiny projekt na uzemi C-SR aprotektoratu- tzv. exteritorialni dalnice Vratislav-Viden pred Brno-ta ale nemela s predchudcem D1 nic spolecneho

+9/0
24.7.2015 23:39

S18e92i54d56l 96P54e95t32r 1421221845584

viz např.: www.dalnice.com

0/0
24.7.2015 21:17

J90o30z39e62f 30K96o19s84t62e79l45a26n38s56k57ý 8715612119556

Mňa najviac prekvapuje to, že v 70.rokoch sa u nás diaľnica staval úplne rovnakým spôsobom ako v 30.rokoch v nacistickom Nemecku - pomocou panelov.

Mimochodom v roku 1985 som bol v tábore vo východnom Nemecku v Strassenheide pri Baltickom mori. Od Děčína až po Baltické more to bola skoro samá diaľnica, ale panelová. 500 kilometrov na starej linkovej (nie zájazdovej) Karose Š-11. Jedna cesta tam a potom samozrejme späť. Nezabudnuteľný zážitok... ;-D

+1/0
24.7.2015 20:40
Foto

I23v14a59n 29K59o93p53t15a 5757462211317

Betonové a z "panelu", technologie je v zakladu stále stejná.

Jen ty panely jsou lépe zajisteny proti vzajemnemu pohybu.

0/0
24.7.2015 20:46

E22d89a 78D25r98á71b51e18k 7139472303377

on ten panel holt něco vydrží, na rozdíl od jiných "příjemnějších" technologií

0/0
26.7.2015 13:38

O38l57d37ř27i49c95h 33Š70t41ě65p71á54n41e10k 7792686756914

No a kdyby sme tenkrát nebyli pitomci , mohly dneska být  autobahm u každého města , jezdili by jsme neomezeně a plat by nám chodil hezky v éčkách.

Ale to né , to my sme museli být hrdí češi.

+3/−19
24.7.2015 19:34

M43i47c51h57a33l 35K58r41č58á10l 6208918516742

Tenkrát už bylo pozdě. Pitomci jsme byli už v roce 1918.

+7/−1
24.7.2015 22:24

E82d31a 90D12r65á35b64e78k 7239492893567

napiš svůj příspěvek cvičně v němčíně ;-)

0/0
26.7.2015 13:39

P28e34t82r 97S90o81v41a 9216148826859

na fotu c.11 je hoger s medrickou,pri nataceni romeo a julie na konci listopadu ;)

0/0
24.7.2015 18:56

M79i33c12h68a18l 47P33a60v49l23á95t 9703203194779

Autorovi (a nejen jemu!) doporucuji k precteni tuhle zajimavou digitalni knihu, kterou zverejnilo RSD: http://www.rsd.cz/doc/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie/stavby-kterym-doba-neprala .

Dozvi se tam napriklad i to, ze komunikace, kterou zname jako D1, se NEZACALA stavet za Protektoratu.

+19/0
24.7.2015 17:49

R12a49d37e63k 34V11y67s76k16o33č58i59l 5189376591404

A kdy? Máte pocit, že 2.5.1939 kdy proběhlo slavnostní zahájení protektorát ještě (nebo snad už) neexistoval?

0/0
24.7.2015 20:16

J69a10n 45S20e77m62i66k 4564407882889

jadnak dalnice ktera se zacala stavet v kvetnu 1939 byla vyprojektovana , schvalena a zafinancovana uz za prvni republiky.

A hlavne, D1 nemela nakonec s tou puvodne projektovanou ve 30. letech celkem nic spolecneho, jak svedci jeji nepouzite pozustatky na jinych mistech nez vede D1

0/0
24.7.2015 23:42

V50l42a31s63t72i88m23i79l 91H82n50í57k 6836222561947

Otázka, raději to zopakuji, zněla "kdy se začala stavět dálnice, když ne za protektorátu". Ne kdy byla vyprojektovaná nebo zafinancovaná.

 Teze, že D1 nemá s tou původně projektovanou nic společného, jenom podporuje tvrzení, že D1 se začala stavět za protektorátu. S tou tezí ale nelze souhlasit. To, že mezitím vznikla přehrada na Želivce a dálnice musela uhnout v tom úseku víc na jih bych rozhodně nehodnotil jako že D1 nemá nic společného s tím, co se rozestavělo za protektorátu. V tom výše uvedeném PDF jsou srovnávací fotky stejných míst - zarostlé těleso dálnice v šedesátých letech a dnes dálnice s hustým provozem.

0/0
25.7.2015 0:07

M44i58c86h24a33l 88P81a36v69l73á97t 9983483824809

Jenze priprava stavenist zacala uz kratce po novem roce '39..

0/0
27.7.2015 11:16

P32e44t22r 27B43á84č69a 8855706935575

Jo kez by byla zase neomezena R^

+13/−2
24.7.2015 15:28

P67e56t29r 51M60i96c30h67a32l 2960534731642

Provoz osminásobný a dálnice má pořád jen dva pruhy v jednom směru. Šestipruh to měl být už dávno a pěkných pár let chybí alternativa přes Hradec a Mohelnici do Olomouce.

+23/−1
24.7.2015 14:30
Foto

I60v59a94n 92K97o89p23t40a 5187122271237

No na většině délky je 2+2 myslím dostatečné. Jen u Brna by to chtělo 3+3 jako sůl.

+3/−2
24.7.2015 15:00

P71e94t23r 20B73á72č26a 8305756305355

Dneska to mas za plus Oktavko :-P

0/0
24.7.2015 15:27

P17e28t23r 10M78i80c60h82a78l 2690564651832

Zato ty zůstaneš pořád hlupákem.

0/0
26.7.2015 1:27

D89a76v87i79d 79S26e58c53h11s38e88r 9128175575572

Nesmysl, stejně by se to zase plazilo 80 v levém pruhu a zbytek by byl prázdný.. Ono by stačilo, kdyby se lidi konečně naučili jezdit vpravo.

+4/0
24.7.2015 15:58

P34e36t53r 88B40á34č86a 8745836895445

Nebo by stacilo, kdyby se lidi konecne naucili jezdit.

+4/0
24.7.2015 16:31
Foto

I59v57a29n 48K52o24p39t38a 5307962841457

Presne to si říkám v Německu na obdobných dalnicich s vyšším provozem než je na D1. Třeba A3 po Wurzburg.

+1/0
24.7.2015 20:49

P49e58t70r 80M15i89c33h97a71l 2320124581512

Nestačilo. Byť je jízda v levém pruhu něco jako národní sport, tak v místech s hustým provozem to nic neřeší. Mimochodem, poldové by mohli být aktivnější a středo a levopruhaře flastrovat - aspoň tam, kde tvoří kolony a kde není pravý pruh od kamionů roztřískaný jako tankodrom.

0/0
26.7.2015 1:29

M26a66r34e58k 12H11r13u88b45y 6667112341628

Zajimava informace, ze z 200 km dalnice mezi Prahou a Brnem jsou 50 km uzavirky 8-o:-P

+2/0
24.7.2015 14:22

L84a74d71i77s37l59a48v 89S14o40k69o53l 1800842605912

Bejt to Autobahn, vypadala by jinak. A nejenom ona;-D

+13/−4
24.7.2015 13:24

D72a36v54i69d 95D36o56b14e79š 3275942807

Bejt to Autobahn, tak Vy mozna vubec ani nebejt.

+7/0
24.7.2015 21:04

L55a14d90i69s55l52a14v 58S35o92k94o51l 1190602225362

Možná. To by mi ale bylo jedno, ne?

0/0
25.7.2015 11:00

T64o15m30á26š 51S96y72r40o55v63ý 9658588275671

Pokud vím, tak s dálnicí z východu na západ (byť ne Brno - Praha) se počítalo už v meziválečném období (stál za tím Baťa) - i na idnes se tomu věnoval jeden (možná i více) článek: http://cestovani.idnes.cz/po-stopach-batovy-dalnice-z-velkolepeho-snu-zustaly-mosty-v-polich-1pc-/po-cesku.aspx?c=A100212_170921_igcechy_tom

+7/−1
24.7.2015 12:15

T97o19m64á67š 44K98u48c10h96a37ř 3797121668781

Ano, v zásadě by tedy šlo článek chápat jako propagaci nacizmu.;-)

+1/0
24.7.2015 12:18

P40a12v60e45l 24O29b49d73r95ž77á39l58e40k 6606234918862

Slyšel jsem od otce, že v době otevření byly vážně míněné rady vjíždět na dálnici s plnou nádrží, protože jízda "šílenými" rychlostmi má takovou spotřebu, že by autu mohl dojít benzín někde mimo civilaci :)

+9/0
24.7.2015 9:19

J55i40ř67í 94S84c86h51w26a22c87h 8648184918466

tak pokud někdo se Škodou 100 vjel na dálnici s celou polovinou nádrže (16 litrů) a chtěl vyzkoušet jak rychle bude v Praze, takže sešlápl plyn až k podlaze tak dost riskoval, protože až do Prahy mu to nemohlo stačit (ručička v nádrži šla k nule mnohem rychleji než obvykle, že) a tuším, že na D1 na této trase byly na počátku asi tak 2 benzínky.... a ani v okolních "dírách" to nebylo lepší....

+8/0
24.7.2015 10:37

J49i40ř92í 98S52c13h29w43a96c27h 8338224858386

doplnění: ...vjel na dálnici v Brně....

0/0
24.7.2015 10:39

K84a68r86e85l 14R50y33s 9713989830559

S plnou nádrží vjíždím na D1 i dnes, protože nikdy nevím, kolik hodin strávím v kolonách :-)

+12/0
24.7.2015 11:10

M25a18r29c12e41l 84P64a14v41l88í27k 7461614708879

nielen plná nádrž, aj prekročenie "odporúčanej rýchlosti" končilo fatálne - prehriatie, vyvarenie, až prasknuté hadice.

ps - ford anglia bolo (okolo 1956) prvé auto, ktoré na diaľnici (gb) nekolabovalo.

pps - 30.12 1978 trabi, z ba do prahy po polnoci prázdna cesta, ... leto 1982 w353w, praha - trenčín, sobota popoludní tri a pol hodiny, priemer 100km/hod, diaľnica bola iba kúsok za brno, cesty i obce boli prázdne, bola žatva. takto to zvládol iba jeden kolega, v noci.

+2/0
24.7.2015 19:13

J67a21k42u49b 70R71e11i23t40e52r 2115770138514

Zdá se mi to nebo na fotografii č. 5 je československá vlajka nebo protektorátní?

0/0
24.7.2015 8:15

J22i77ř41í 19L53e37b93d10u41š65k42a 7670183534486

Řekl bych že je tam vidět klín, tak to bude stále ještě čsl.

0/0
24.7.2015 8:51

J66a31n 35S25e25m82i22k 4384587222829

protektoratni vlajka (tri vodorvne pruhy) byla zavedena az nekdy ke konci roku 1939. Do te doby pouzival Protektorat starou ceskoslovenskou vlajku

0/0
24.7.2015 23:45

R23o94m87a58n 40N16a61v61r29á21t85i37l 8182423922667

Třeba u Valašského Meziříčí se někdo chtěl dostat na svůj pozemek

Zdroj: http://auto.idnes.cz/historie-vystavby-dalnice-d1-dga-/automoto.aspx?c=A150716_104125_automoto_hig ...

Myslíte snad u Velkého Meziříčí?!

+5/0
24.7.2015 7:44

J79i76ř16í 12R62e56i74t73m31a74y62e86r 7683107483811

D1 se těžko mohla začít stavět jako "Autobahn West – Ost", když její projekt byl připraven ještě před okupací zbytku ČSR a stavba začala v lednu 1939...

+13/0
24.7.2015 4:46

D95a69v23i98d 22D82u34š36e16k 5561347360807

Přesně, o dálnici se rozhodlo už na podzim 1938.

Vláda druhé republiky tak chtěla nahradit spojení přerušená záborem Sudet...

0/0
24.7.2015 7:56

V93o27j81t32ě25c41h 60R52e19m29e66š 1295243366648

Přípravy začaly na podzim 1938, ale první výkop byl 2.5.1939, čili již za protektorátu.

+1/0
24.7.2015 8:32

V52l73a91s28t71i13m40i47l 29H93n54í96k 6516782951167

No a? Tak se to holt přejmenovalo. Jako se projekt připravoval v Československé republice a stavět se začalo v Reichsprotektorat Böhmen und Mähren :-/

0/0
25.7.2015 0:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.