Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nesmrtelná jawetta nepotřebuje značky. Startování je obřad

Pro sběratele veteránů je jawetta jediným pravým mopedem značky Jawa, který vznikl v původní továrně značky v pražských Nuslích. Jawa 50 typ 551S Jawetta se tam vyráběla v letech 1958 až 1962. Ostatní mopedy už pouze využívaly motory Jawa z Týnce a vyráběly se v samostatných fabrikách, například populární stadion v Rakovníku a později babetta v Považské Bystrici na Slovensku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J68i41ř82í 77K14a28p79l38a84n 5763417373119

V popisu fotogalerie je bohužel celá řada nepřesností. Na některé upozornili ostatní diskutující. Dále - registrace mopedů nebyly od roku 1991, jak tvrdí autor, ale až od roku 2002, od platnosti nového zákona. Všechny mopedy vyrobené před tímto rokem mají místo technického průkazu "Technické osvědčení neevidovaného motorového vozidla" a místo osvědčení o registraci, nebo chcete-li malého TP "Výpis technického osvědčení". Sám mám Manet Korado z roku 2000 s těmito doklady, bez RZ a registrace. Také na provozu bez akumulátoru není nic překvapivého, takto jezdí všechny starší motocykly s magnetoelektrickým zapalováním a nožním startováním.

+2/0
28.3.2016 18:08

P68e23t31r 58P42o88s24p75í24š20i56l 4198704176106

Já jen pamatuji, že měla takový nepříjemný ječivý zvuk. Možná i kvůli tomu nebyla moc oblíbená. Jen škoda, že na fotkách je stará zničená a zrezivělá a ne nějaká citlivě zrestaurovaná.

+1/−2
28.3.2016 14:44
Foto

P88e23t60r 91P52r60o94c26h37á42z41k91a 3742876882384

Myslím, že moped Stadion, je starší než Jawetta a nikdy neměl motor od stejného výrobce, ale od Motor n.p. České Budějovice, první motor byl dokonce od firmy Sachs. Startování nebyl žádný proces, ale bezproblémový akt. Dekompresor se zavíral automaticky pružinou, otevíral se ručně páčkou v případě, že bylo potřeba motor zastavit, nebo prošlápnout a vyfouknout směs pokud se přechlastal. Jinak stačilo pustit benzín, případně zmáčknout tlačítko plováku a tak zvaně nacupovat, šlápnout a motor běžel.Nepotřeboval baterku, stejně jako spousta jiných v té době, vystačil si s magnetem. Jawetta jako taková moc populární nebyla a dokonce se vyrobila v menším počtu kusů jako Stadion model S11, později S21.

+6/0
28.3.2016 11:07

J32i23ř94í 51P40u39d79i30l 8320858133108

Jen bych malou opravu,Stadion byl S 11 a další typ byl S 22.V

+1/0
28.3.2016 11:28
Foto

P28e61t28r 71P38r65o62c70h65á84z27k39a 3612226412454

Máte pravdu, to bylo ukliknutí.

0/0
28.3.2016 12:45

M80a96r70t24i28n 93L28a76c39o 7243356108

A len na vývoz sa vyrábal veľmi raritný S23.;-)

+2/0
28.3.2016 13:49
Foto

P33e31t68r 39P65r53o84c96h62á20z69k87a 3832886192704

Ano, ten se vyráběl asi dva roky pokud se nepletu (1962-1964) a pak byla výroba prodaná do Egypta. Měl lepší karburátor s větším hrdlem, upravený rám a dvojsedlo, větší brzdy a pár kusů se prodalo i u nás. Osobně jsem ho viděl jen jednou na nějakém srazu. Nevím, co je na tom pravdy, ale dosahoval běžně až 70km/hod.S různými úpravami sice stejnou rychlost dosáhne i S11, nebo S22.

0/0
28.3.2016 18:21

J94i32ř22í 74K76o18c64u47r68e73k 6485164295818

Taky nevím, kde vzali ten obřad. Pustit benzín, stojan nahoru, nasednout. Se zmáčknutou spojkou a zařazenou jedničkou se rozjet pomocí šlapadel. Po puštění spojky motor chytí, když kašle, pomoct mu šlapáním. To celé zabere tak 10 metrů jízdy.

A že to nepotřebuje značky ani techničkák je super, minimální oštera s tím. Jede to i 55 km/h a když se chce, dá se postavit na zadní. Na ježdění po rovině super, do kopců je to ale příliš slabé.

0/0
28.3.2016 16:02
Foto

P89e40t93r 47P51r70o66c49h10á46z85k41a 3212586382414

Naprosto souhlasím. Mám S22 v původním provedení a s původními doklady.Pak S11 ve které mám motor Sach a ta jede jako střela.Ani kopce pro ni nejsou problém. Problém jsou brzdy, které toho moc neubrzdí. Přední se defacto nedá použít pokud člověk nechce aby se přehoupla vahadla, kolo opřelo o blatník a jezdec stroj opustil po hlabvě přes řidítka. Zadní jke lepší, ale také se to nedá moc přehánět. Nýtované obložení a malý průměr bubnu prostě nestačí. Přesto všechno jsem rád, že oba stroje mám.:-)

+1/0
28.3.2016 18:46

J58a74n 18J30a23n29o54s46l25a44v 4222964436425

Já si myslím, že dekompresor se nemusel "zavírat", ale naopak se při vypnutí motoru "otevíral" a tím motor chcípnul - od toho se tomu říkalo "chcípátko". ;-)

+3/0
28.3.2016 10:18

I40v20a30n 54M55a32r29e20k 6504128512

V jednoduchosti je krása R^

0/0
28.3.2016 9:36

D22a42v81i79d 38H65e92r79i28a73n 2119299872690

Jednoduché, nepřeplácané zbytečnostmi...R^

+1/0
28.3.2016 8:34

J40a12n 62B88a76r62t45á36č80e91k 6495255760469

I kdyby tento moped podléhal registraci, dělá se na něm TK jednou za 4 či 6 let (resp. u fichtla a simsona jsem ji dělal po 4 letech), nikoli po dvou letech uvedených u obrázku 2.

0/0
28.3.2016 7:47

M40a97r26t43i97n 98K68u72ř32í26t15k92a 6197556308105

Bývávalo. Předpisy se mění.

+1/0
28.3.2016 14:19

O58n39d91r87e62j 51S10i46d48o82n 6634516111782

Pekne. Jen mne prekvapila ta dalkova a potkavaci svetla. Babetta mela jen potkavaci. Starsi typ pak svitil asi jako pet svetlusek v lahvi od sodovky. Ale nejak jsem to neresil a ve dvanacti jsem si pripadal jako King of the Road, zvlast kdyz novejsi dvourychlostni typ vytahl (po rovince) 45 km/h (prakticky prvni kosmicka). Jizvy po spaleninach od vyfuku jsem mel neustale.

+13/0
28.3.2016 2:12

P27a48v87e40l 44J91e92ř19á79b71e92k 7931712644727

S Babetou se jezdilo na "Měsíc" a nebo hvězdy.

Světlo tam bylo jen o toho, aby vás ostatní na silnici v noci viděli o chvilku dřív, než bez světel.

+4/0
28.3.2016 10:31

A42l63b46e66r17t 69K32á20m82e37n 9834768259841

Já som si dal na 210-tku rozetu z 207-mičky a dole kopcom tachometer ukazoval niečo medzi 60 až 65 km/hod :-P

0/0
29.3.2016 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.