Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nesmrtelná jawetta nepotřebuje značky. Startování je obřad

Pro sběratele veteránů je jawetta jediným pravým mopedem značky Jawa, který vznikl v původní továrně značky v pražských Nuslích. Jawa 50 typ 551S Jawetta se tam vyráběla v letech 1958 až 1962. Ostatní mopedy už pouze využívaly motory Jawa z Týnce a vyráběly se v samostatných fabrikách, například populární stadion v Rakovníku a později babetta v Považské Bystrici na Slovensku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21i31ř62í 12K68a26p98l71a43n 5953257643249

V popisu fotogalerie je bohužel celá řada nepřesností. Na některé upozornili ostatní diskutující. Dále - registrace mopedů nebyly od roku 1991, jak tvrdí autor, ale až od roku 2002, od platnosti nového zákona. Všechny mopedy vyrobené před tímto rokem mají místo technického průkazu "Technické osvědčení neevidovaného motorového vozidla" a místo osvědčení o registraci, nebo chcete-li malého TP "Výpis technického osvědčení". Sám mám Manet Korado z roku 2000 s těmito doklady, bez RZ a registrace. Také na provozu bez akumulátoru není nic překvapivého, takto jezdí všechny starší motocykly s magnetoelektrickým zapalováním a nožním startováním.

+2/0
28.3.2016 18:08

P42e23t24r 62P27o26s23p92í17š76i48l 4928984426886

Já jen pamatuji, že měla takový nepříjemný ječivý zvuk. Možná i kvůli tomu nebyla moc oblíbená. Jen škoda, že na fotkách je stará zničená a zrezivělá a ne nějaká citlivě zrestaurovaná.

+1/−2
28.3.2016 14:44
Foto

P22e45t82r 77P40r44o38c18h50á32z95k97a 3872986142724

Myslím, že moped Stadion, je starší než Jawetta a nikdy neměl motor od stejného výrobce, ale od Motor n.p. České Budějovice, první motor byl dokonce od firmy Sachs. Startování nebyl žádný proces, ale bezproblémový akt. Dekompresor se zavíral automaticky pružinou, otevíral se ručně páčkou v případě, že bylo potřeba motor zastavit, nebo prošlápnout a vyfouknout směs pokud se přechlastal. Jinak stačilo pustit benzín, případně zmáčknout tlačítko plováku a tak zvaně nacupovat, šlápnout a motor běžel.Nepotřeboval baterku, stejně jako spousta jiných v té době, vystačil si s magnetem. Jawetta jako taková moc populární nebyla a dokonce se vyrobila v menším počtu kusů jako Stadion model S11, později S21.

+6/0
28.3.2016 11:07

J23i80ř23í 23P12u42d61i65l 8600328963288

Jen bych malou opravu,Stadion byl S 11 a další typ byl S 22.V

+1/0
28.3.2016 11:28
Foto

P84e63t75r 27P65r81o31c59h42á85z82k96a 3832156212944

Máte pravdu, to bylo ukliknutí.

0/0
28.3.2016 12:45

M29a25r14t17i72n 74L79a27c28o 7753196138

A len na vývoz sa vyrábal veľmi raritný S23.;-)

+2/0
28.3.2016 13:49
Foto

P31e21t78r 22P41r88o36c46h42á31z70k42a 3312506622484

Ano, ten se vyráběl asi dva roky pokud se nepletu (1962-1964) a pak byla výroba prodaná do Egypta. Měl lepší karburátor s větším hrdlem, upravený rám a dvojsedlo, větší brzdy a pár kusů se prodalo i u nás. Osobně jsem ho viděl jen jednou na nějakém srazu. Nevím, co je na tom pravdy, ale dosahoval běžně až 70km/hod.S různými úpravami sice stejnou rychlost dosáhne i S11, nebo S22.

0/0
28.3.2016 18:21

J37i39ř15í 57K55o54c65u12r81e24k 6165224875958

Taky nevím, kde vzali ten obřad. Pustit benzín, stojan nahoru, nasednout. Se zmáčknutou spojkou a zařazenou jedničkou se rozjet pomocí šlapadel. Po puštění spojky motor chytí, když kašle, pomoct mu šlapáním. To celé zabere tak 10 metrů jízdy.

A že to nepotřebuje značky ani techničkák je super, minimální oštera s tím. Jede to i 55 km/h a když se chce, dá se postavit na zadní. Na ježdění po rovině super, do kopců je to ale příliš slabé.

0/0
28.3.2016 16:02
Foto

P98e46t15r 22P56r20o74c14h84á52z26k84a 3572866922424

Naprosto souhlasím. Mám S22 v původním provedení a s původními doklady.Pak S11 ve které mám motor Sach a ta jede jako střela.Ani kopce pro ni nejsou problém. Problém jsou brzdy, které toho moc neubrzdí. Přední se defacto nedá použít pokud člověk nechce aby se přehoupla vahadla, kolo opřelo o blatník a jezdec stroj opustil po hlabvě přes řidítka. Zadní jke lepší, ale také se to nedá moc přehánět. Nýtované obložení a malý průměr bubnu prostě nestačí. Přesto všechno jsem rád, že oba stroje mám.:-)

+1/0
28.3.2016 18:46

J73a51n 34J26a78n90o46s14l54a74v 4662234206595

Já si myslím, že dekompresor se nemusel "zavírat", ale naopak se při vypnutí motoru "otevíral" a tím motor chcípnul - od toho se tomu říkalo "chcípátko". ;-)

+3/0
28.3.2016 10:18

I74v30a34n 54M35a71r94e25k 6384158372

V jednoduchosti je krása R^

0/0
28.3.2016 9:36

D62a35v30i15d 39H68e18r25i88a80n 2419709622780

Jednoduché, nepřeplácané zbytečnostmi...R^

+1/0
28.3.2016 8:34

J12a45n 17B89a73r92t50á64č32e41k 6665705780359

I kdyby tento moped podléhal registraci, dělá se na něm TK jednou za 4 či 6 let (resp. u fichtla a simsona jsem ji dělal po 4 letech), nikoli po dvou letech uvedených u obrázku 2.

0/0
28.3.2016 7:47

M51a38r21t83i48n 45K96u15ř93í70t93k87a 6637906558515

Bývávalo. Předpisy se mění.

+1/0
28.3.2016 14:19

O49n56d30r12e91j 54S44i55d22o88n 6144846821312

Pekne. Jen mne prekvapila ta dalkova a potkavaci svetla. Babetta mela jen potkavaci. Starsi typ pak svitil asi jako pet svetlusek v lahvi od sodovky. Ale nejak jsem to neresil a ve dvanacti jsem si pripadal jako King of the Road, zvlast kdyz novejsi dvourychlostni typ vytahl (po rovince) 45 km/h (prakticky prvni kosmicka). Jizvy po spaleninach od vyfuku jsem mel neustale.

+13/0
28.3.2016 2:12

P20a62v44e66l 67J77e26ř56á34b63e98k 7191842784327

S Babetou se jezdilo na "Měsíc" a nebo hvězdy.

Světlo tam bylo jen o toho, aby vás ostatní na silnici v noci viděli o chvilku dřív, než bez světel.

+4/0
28.3.2016 10:31

A55l75b67e49r21t 28K38á77m75e19n 9584828769371

Já som si dal na 210-tku rozetu z 207-mičky a dole kopcom tachometer ukazoval niečo medzi 60 až 65 km/hod :-P

0/0
29.3.2016 10:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.