Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autobaterie v horku trpí. Dobrá rada není, připravte se na nákup nové

Prodejci autobaterií si mnou ruce, na podzim a v zimě nebudou stíhat prodávat. Stávající horka totiž vadí akumulátorům. Rada, jak poškození zabránit, neexistuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55a67r36o57s34l52a50v 55H51a15b57a59d50a 6800638728715

Autobaterie v horku trpí a proto se většinou montuje do motorového prostoru.

0/0
3.10.2015 16:16

J68i25ř42í 85L75i36n41h14a69r89t 3465904391656

Už nejezdím ani často a jen málokdy daleko..

Tak-že s baterií bývaly problémy po delším nejezdění..

Ale koupil jsem si takové startovátko.. Stačí ho plusem připojit na + na baterii a minusem někde v motoru na kostru.. Je třeba ho udržovat nabité, ale hodně dlouho vydrží.. A nastartuje vždy.. A i dobije..

0/0
17.8.2015 23:34

P63a59v50e81l 45O56d20r65a34z96i85l 6744879927770

To jsou počty. Normální auto dejme tomu nastartuje nejpozději do 3 sekund. Startovací proud je dán konstrukcí aku a dejme tomu uvažujeme 700A. Takže se spotřebuje 2100C. Dejme tomu, že díky velkému vybíjecímu proudu klesne kapacita o dvojnásobek, tedy o 4200C. Dobíjejme proudem 8A, to je docela málo, a zjistíme, že aku dobijeme za 700 sekund, tedy za necelých 12 minut. Počítejme účinnost a vyjde nám těch 15 minut.

Jenže, altík umí dodat 70A, někdy víc, někdy méně. Takže nějaké svícení nebo vytápění sedaček je docela okrajová spotřeba. Klimatizace bejvala za mýho mládí napojená rovnou na motor přes spojku a elektriku brala jen pro větrák chladiče, opět pár A.

Z osobní zkušenosti - akumulátor zničíte spolehlivě tím, že ho vybijete. BOSCHku ve starým autě jsem takhle omylem vytřískal 2x a vydržela necelejch 7 let. Plus u špatnýho dobíjení může být aku přebíjený a pak se ničí taky.

0/0
16.8.2015 22:49

T43o10m89á66š 43H39o65r97a 2609785408935

Přesně jak píšete v závěru, pro životnost akumulátoru je klíčové správné dobíjení během provozu, mě odešel ve staré Felicii akumulátor dvakrát, vždy po cca. 5 letech v zimě a obvykle se současně s výměnou akumulátoru měnilo i něco v nabíjecí soustavě...Felda na to celkem trpěla, co pamatuji odešel mě jednou přímo akumulátor, asi dvakrát ten diodový můstek, a tuším že ještě něco.

V ženině KIA Ceed je akumulátor už téměř 7 let a šlape jako hodinky, také nabíjecí okruh je dle kontrol v kondici a akumulátor když kontroluji je správně dobit. A to žena jezdí velmi krátké jízdy, denně dvě do 10 km do práce, případně tu jednu 10 km rozdrobí na několik menších úseku při cestování po obchodech.

0/0
17.8.2015 10:38

P53a63v62e14l 64O22d48r92a98z98i97l 6284259607130

JJ, ve Feldě tohle http://www.skodashop.cz/data/shared/files/products/820327/1257863429_Z--znam-cel---obrazovky-10.11.2009-152809.jpg

A ano, kromě aku ovlivňuje správná činnost dobíjení i životnost žárovek a tak:-).

0/0
17.8.2015 11:54

J89i45n98d11ř48i48c36h 36Š89k55o33p94e35k 4965611890135

klima vybíjí AKU ? A  to jako jak ?

Mnohem  horší je kombinace krátké cesty + svícení klasickými světly

0/0
16.8.2015 22:13

F14r62a66n11t71i91š31e61k 48L98o77s 2430113712516

Pane Bože co to je za debila ten autor článku, nezná základy fyziky, neumí matematiku, plete si pojmy. Co to je vnitřní odpor motoru?? To platí u zdroje, jinak motor v zimě potřebuje delší dobu k nastartování z důvodu mechanického odporu vlivem ztuhlého oleje. To nemá redakce jediného schopného člověka který by se takový výplod autorovy fantazie podíval??

+2/0
15.8.2015 16:24

P81a36v74e61l 60O77d91r54a26z37i71l 6584419267230

Vnitřní odpor motoru je poněkud specifický výraz pro mechanické ztráty v motoru. Tedy typicky to, co musíte překonat, abyste motorem, který sám neběží, mohl otáčet.

0/0
16.8.2015 22:41

P95e47t19r 94N23e61s93v11a28d53b77a 2494985496579

Hlavni rozdil je v tom když auto stoji nebo když jede a baterie je v provozu. Samozřejmě to neni taková divočina jak se píše v článku.....

0/0
15.8.2015 14:52

S91e87i83d80l 23P97e32t98r 1381341225174

Ten výpočet je snadný pane Dvořáku (tedy za předpokladu, že  jste absolvoval alespoň  8. třídu ZŠ  a tušíte co je Ohmův zákon a trojčlenka)

Tedy:  

Pokud standardní moderní auto startuje 3 vteřiny kolik asi odebere Ah  při startovacím proudu byť i 200A  z běžné baterky řekněme o 55 Ah? Cca 1%, že?:-)

Alternátor dává pak dnes v běžném autě  min 350W neboli skoro 30A při 12V.  

Jinými slovy nahradí  ztrátu kapacity aku  asi tak za 3-4 minuty provozu motoru ve středních otáčkách ...

Nevím jak Vy, ale za ty 4  minuty těch Vašich "60 km" neujede ani Hamilton  na Monze ;-D;-D

+5/0
15.8.2015 0:25

K49a73r98e43l 89V44a35c13h40u34t 9153572889873

Vícero lidí tu potvrdilo, že jim jejich cca 8-letá baterie klekla právě v těchto vedrech. Autor článku měl tedy ASI na mysli právě chování těchto 7-8 letých baterií...;-)

+1/0
14.8.2015 19:57

P35e56t18r 82N38e91s14v68a44d82b74a 2594135246729

Osmiletou batreii bych chtel vidět. To muze rict pouze někdo kdo absolutně nevi kdy byla baterie měněna.

+1/−2
15.8.2015 14:54

R47o80m69a11n 53C53a36e28s19a86r 9143730460277

budete se divit, ale existují i 12leté baterie. Viděl jsem už mnohokrát, že auta měla baterii ještě původní, tedy 8 - 10 let, 12 byl pak můj osobní rekord. A ona pořád fungovala, i když už podstatně hůře, až jednou odešla úplně. Nicméně není to žádný zázrak, některé vydrží rok, některé i těch 12.

+1/0
16.8.2015 0:03

P67a82v35e90l 35J72e74ř90á54b95e29k 7131802394257

U benzinového motoru asi vydrží déle. U nafťáku je to horší. Nicméně baterii namontovanou do nového auta v roce 2007 jsem měnil v  předjaří 2015.

0/0
16.8.2015 0:52

V67l40a40d21i39s91l53a44v 56B45u43r97y37š97e94k 3333286672504

asi to nemusí být tak úplně pravda, já třeba měsíc nebo dva startuju auto 20-30x denně, jezdím krátký cesty do 5 km a když ji chci dobít, tak si vezme pár watů a za čtvrthodinku je plná, podle článku bych měl být už dávno nepojízdnej,

0/0
14.8.2015 17:29

T76o10m48á67š 77H50o97r56a 2359735808505

Souhlasím, informace typu "Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů" je totální nesmysl. to by musela odejít baterie cca. 80% populace několikrát do roka.

+2/0
14.8.2015 17:44

J72i96n12d51ř56i72c61h 17Š34k23o47p78e55k 4905731460915

těch 60 km platí když je aku prázdná

0/0
16.8.2015 22:14

T58o72m11á44š 39H61o25r28a 2719625698405

To je celkem možné, ale o tom není v textu ani zmínka.

0/0
17.8.2015 10:32

J45a28r70o74s93l70a10v 35K56a48d59l65e59c 5251629622691

Baterii škodí otřesy. Teplota rozhodně ne.

+1/0
14.8.2015 16:52

P22e85t75r 60M63i75c11h79a15l 2420444861322

Pane Dvořáku, to děláte schválně, nebo z nevědomosti? Každopádně nejlé=pe pro četenáře uděláte, když dáte výpověď a půjdete dělat něco, co Vám půjde. Tohle je totiž za 3 dny už třetí dezinformace, co jste vytvořil (Stejšna, rozteklá auta a teď likvidace baterií horkým počasím).

Mimochodem, v autě se správně fungujícím dobíjením stačí na obnovu plné kapacity baterie jízda dlouhá 15 - 20 minut, což rozhodně není 50 - 60 km. To jen tak pro ilustraci.

+7/0
14.8.2015 16:34

J19a91n 75H88a94v75r13d61a 3306724212456

Taky mě ta informace celkem zarazila. Hned jsem si říkal, že mám nějaké superauto se superdobíjením a superakumulátorem.

Originální baterie v Touranu vydržela 8 let, většinou jsem za den najezdil tak do 50 - 60 km, ale startoval jsem tak 10 x denně. Dobíjel jsem jenom jednou, když se nechaly svítit světla a auto s automatem z kopce nenastartuješ:-)

+2/0
14.8.2015 17:20

J20a22n 44F84r24o98l61í58k 6596760925794

No ale dynamo ve stejšnu potřebovalo těch 50 km. A když si vzpomenu jaké problémy byla s relátky v regulátorech...;-D

0/0
14.8.2015 17:30

T80o51m69á94š 87H38o65r47a 2339635498735

Jasně že je to totální pitomost, většina lidí ve městech jezdí do práce a z práce kolem 10 km tam a zpátky, takže kolem 20km denně a pokud nikde nestaví to je na 20 km dva starty, pokud pojedou z práce do obchodu tak minimálně jeden start navíc. V létě klimatizují, v zimě topí, to by musela baterie při jejich teorii odejít za týden.

0/0
14.8.2015 17:50

S82v36a66t85o65p60l64u13k 48S28i65l87n45ý 4302276459358

pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů"

Což je samozřejmě nesmysl, protože naprostá většina lidí dojíždí kratší trasy a nikdy by se jim baterie nedobila. Pro dobití stačí bohatě 20 km.

+1/0
14.8.2015 16:07

V73l34a42d98i95s18l52a16v 18B72u91r17y73š21e55k 3713696112874

myslím že to nemusí být u všech aut stejný, ale mám vyzkoušený, že mě stačí jízdy tak 5 km a je pořád plná

0/0
14.8.2015 17:31

J41a74r91o98s21l89a40v 62P85r80u58s66a 9202290222594

no este stesti ze nemam elektromobil ;-D

+1/0
14.8.2015 15:10

J39a17n 74F86r28o23l79í57k 6866720945744

Nedávno psali, že měli s těmi baterkami v elektormobilech problémy v Kalifornii když tam byla velká horka. Ovšem to jsou li-onky a ne olověné a tečou tam větší proudy.

0/0
14.8.2015 17:32
Foto

P17e19t26r 74P29r39o13c59h80á35z30k19a 3642546662344

Nemyslím si, že letošní horka baterkám nějak výrazně uškodí. Většina autobaterií je stavěná na ještě větší teploty.Problém budou možná mít ty super levné s marketů. S autem jsem absolvoval spoustu cest do zemí, kde bylo ještě větší horko než je teď tady u nás a vydržela baterka zhruba 8 let. I pak jsem ji měnil spíše preventivně než že by to skutečně bylo třeba.

+3/0
14.8.2015 13:46

P59e15t80r 86M61i60c26h63a94l 2230694281932

Bodejť, baterka v motorovém prostoru je vystavena mnohem vyšším teplotám, ale to pan Dvořák nechápe (jako mnoho jiných věcí).

+6/0
14.8.2015 16:36
Foto

P44e21t47r 93P65r54o76c64h83á47z79k26a 3612776132854

Asi tak...

0/0
17.8.2015 16:33
Foto

P64e32t72r 56Š55r96a80i90e17r 9223552912617

No ve Focusu jsem na podzim měnil originální akumulátor Voltcraft z roku 2008, takže to s životnosti až tak tragický nebude....:-P

0/0
14.8.2015 12:07

P78e16t69r 84V65l46c24e81k 5242975105887

já má podobnou zkušenost, ta samá baterka a také focus, 1,6i z 4/2008.....a baterka mně klekla minulý týden, při zastávce jsem ji už nenastartoval,  servisman mně říkal, že ten ten jsem už třetí....:-P

0/0
14.8.2015 14:02

M69a75r67t11i70n 10K82ř23í77ž 9393902950707

Na první baterii (originál Ford) 5 let a 180.000 km. Před dvěma týdny se rozloučila. Dle chlapíka ze servisu je to kvůli horku, že prej má natřískáno víc než v zimě. Bohužel, nová Varta stála skoro tři litry.

0/0
14.8.2015 11:44

J48a46n 39F56r86o52l98í83k 6126140405204

Na první baterii (Citroen SAXO) 12 let. Teď mám 8. rok Citroen C1 a stále původní. Vzpomínám se slzou v oku za socíku, kdy mě ve stejšnu vydržela baterka tři roky a někdy i skoro 4.;-D

+2/0
14.8.2015 17:37

P41e95t40r 88N13e50s33v72a67d85b31a 2234895466229

A teď to o karkulce prosim.

+1/−2
15.8.2015 14:59

T71o78m83á48š 25K72u24c27h10a83ř 3357361548101

Ten článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel.

Prostým výpočtem startovacího času a proudu se může zdát, že článek je blábol, že alternátor startovací energii vrátí do baterie už za desítky sekund, maximálně minuty. Problémem ale je, že při vysokém startovacím proudu stovky ampér dochází ke ztrátám na vnitřním odporu baterie a i k jen částečně vratné degradaci elektrod. Ztráty i degradace jsou tím větší, čím víc (zjednodušeně řečeno) se propadá napětí na baterii a toto je dáno úbytkem na jejím vnitřním odporu a startovacm proudem. A tento vnitřní odpor i náchylnost k degradaci se zhoršuje při extrémních teplotách (plus i mínus) a se stupněm vybití baterie. Krom degradace pak baterie vlivem vnitřních ztrát odevzdává energii s nízkou účinností a skutečně se více ničí. S vysokou teplotou se pak přidává v článku zmíňená sulfatace. Při krátkých cestách pak dochází snadno k tomu (hlavně hůře startující diesely), že baterie je dlouhodobě nabitá třeba jen na 30..40%. (To je dáno primitivním dobíjením cca pevným napětím.) Sice vše funguje a v teple i startér bez problémů starutje, ale při dlouhodobém podnabitém stavu a vysoké teplotě takto baterie jednak degraduje sulfatací, a to výrazně rychleji při vyšších teplotách. Dále více trpí starovacími proudy, protože má při nízkém nabití vyšší vnitřní odpor.

Pak je opravdu běžné, že přijdou první mrazíky a ráno už nenastartujete, protože baterie je zasulfátovaná a nabitá jen na 30%, vysoký proud startéru při studeném motoru způsobí pokles napětí baterie pod 8V a vyloženě dochází k vytrhávání hmoty z elektrod  baterie a jeich borcení. I když takovou baterii dobijete, už většinou zvládne jen několik líných startů a odejde úplně.

+1/0
14.8.2015 11:40

T14o66m70á36š 90K39u13c51h33a73ř 3887661338131

Tento problém se většinou netýká aut startujících na cvrnk a parkovaných v nemrznoucí garáži, ale spíš toho, kdo má starší auto, hlavně nafťák, má v horším stavu dobíjení a instalaci a třeba ještě šetřil a koupil slabší baterii. Co s tím? Doba, kdy se baterie běžně nosily v zimě na noc domů do tepla na nabíječku už je pro většinu lidí pryč (i když nedávnou jsem takto v Brně u výstaviště pozoroval cca 70 letou paní, jak baterku zručně vytahuje z auta, jako by to dělala každý den.). Kdo má tu možnost, tak je vhodné jednou za týden, nebo za 14 dní připojit přes noc baterii na nabíječku. (Jenže toto bude málokoho bavit, že..) Současně na indikátoru cca uvidíte, na kolik procent nabitou ji provozujete. Osobně ještě takto provozovaným bateriím prodlužuji život jednoduchým přípravkem s relátkem a žárovkou, který je opakovaně plně nabije a vybije. To maá ale smysl, dokud baterie není zcela zničení, jen dlouhodobě málo nabíjená.

Většina lidí ale pochopitelně stejně nemá možnost (ani chuť) toto řešit a až baterka klekne prostě koupí novou. Při ceně 1000..3000 je skoro jedno, jestli je to za 6, nebo 10 let. jen je blbé, že baterka většinou klekne, když se to nejmíň hodí.;-)

+1/0
14.8.2015 11:43

P61e24t26r 65N50o40v36o14t28n64ý 1250466271782

Myslím, že bohatě stačilo napsat jen poslední odstavec. ;-)

Šel bych klidně tak daleko, že pokud je kvůli případnému dobití (zpravidla při prvních mrazech) nutné baterii vyndat z vozu a někam nést, je lepší jí rovnou vyměnit za novou. Jakékoli kontroly, proměřování, dobíjení, je jen ztráta času - kvůli výrobku za cca +- 1500. Je to vyloženě k smíchu, takového obsírání kvůli pár stokorunám (když se cena baterie rozdělí do let).

+2/0
14.8.2015 12:53
Foto

P40e14t76r 24P77r71o62c28h60á85z98k16a 3182306552194

Do dieselu si za kvalitní baterku trošku připlatíte. Tam vám 1500,- nebude rozhodně stačit. Počítejte s dvoj i více násobkem. Pokud tedy nejdete do baterky s marketu na dvě na tři sezony.

0/0
14.8.2015 13:49

P59e57t48r 21N64o84v67o68t85n24ý 1720106481152

Sice nejsem zastáncem vyhazování věcí nebo jejich drahého recyklování, ale kromě nabití akumulátoru, který se z nějakého důvodu vybil je jakákoli "údržba" zbytečná. Snad dobití před zimou u auta, které skoro výhradně stojí nebo jezdí jen za roh. I při ceně 3 000. A je otázka, jestli ta 2-3x dražší má i 2-3 násobnou životnost. Prostě skákat kolem výrobku za kdyby ty 3 000, aby se trošku prodloužila jeho několikaletá životnost je ekonomický nesmysl.

Jak psal někdo níže - stačí jednou za měsíc ujet 50 kilometrů v kuse. Akumulátor pak vydrží 5 - 10 i více let. Když ne, tak by mu stejně nic nepomohlo, protože byl prostě vadný z výroby.

+1/0
14.8.2015 15:11

P21a53v21e34l 20O29d95r73a87z61i49l 6434639397660

Ono nejde o to šetření, ale aby baterka klekla tak nějak civilizovaně a ne když potřebujete po silvestru nastartova na samotě u lesa ;-)

0/0
17.8.2015 11:55

J43a31n 16H58a18v15r67d96a 3166234542456

;-DTen článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel;-D

Takže jste to vysvětlil takříkajíc vyčerpávajíce, že všichni, kdo měli dost času a dostatečné vzdělání, váš výklad pochopili..

0/0
14.8.2015 15:08

M17i37c63h98a62l 79U54r73b54a94n 4833197358239

Chtěl bych vidět, jak se tohle řeší u START/STOP systémů. Tam snad musí v tom případě být baterka s miniaturním Temelínem..:-)

+1/0
14.8.2015 11:23

T84o68m86á70š 31K31n38a12i51f92l 6653500407100

uplne normalne.. staci si nevsimat tehle alarmistickych clanku .. majicich za ukol vyvolat paniku a potrebu kupovat novou baterku :ú)

+2/0
14.8.2015 11:25

P53e56t15r 20V65l82c87e45k 5342615865627

celý problém není způsoben větší zátěží častým startem,  ale vyšším odpařováním ve vysokých teplotách. Já tomu také nevěřil, dokud se mně to nestalo.

0/0
14.8.2015 11:30

M18i64c22h48a47l 96U32r94b29a97n 4193447918339

Je pravda, že jsem měl bezúdržbovou baterku a největším problémem tam asi byla nemožnost dolít destilovanou vodu. Takže po 5ti letech klekla. Kapalina v ní byla zhruba kousek nad půlkou..

0/0
14.8.2015 11:38

T17o15m85á70š 42H22o48r53a 2309965888725

I kdyby ta baterie stála 3000 kč, tak ze pět let to je 600 kč na rok, 50 kč na měsíc...to bych opravdu neřešil, taková částka se dá ušetřit jen trošku šetrnější jízdou.

0/0
14.8.2015 17:55

M48a44r34t83i67n 22P72a89š13e55k 8689276445805

START/STOP systém funguje malinko jinak, k takovému startu motor baterku nepotřebuje, když zastavíte, motor se vypne a zároveň se rozepne spojka u setrvačníku, při následném startu spojka sepne a setrvačník opět roztočí motor

0/0
31.10.2015 0:51

R83a60d34e20k 44H25o81l24e72c93e14k 3726740598281

Já mám v autě originální baterku od března 2006, nekontroluju ji a ještě ani jednou jsem ji nemusel externě dobíjet. Najeto asi 170 tisíc km.

Když vezmu, že nová stojí asi 11 stovek, tak vážně nemá smysl jí v autě nějak opečovávat a kupovat si nějakou nabíječku už vůbec ne.

Už pár let čekám, že v zimě nenastartuju a zatím jsem se nedočkal. Vidím to na nějakou nejnevhodnější chvíli. :-)

+3/0
14.8.2015 11:17

P54e21t76r 51V87l79c15e18k 5532585385747

také jsem čekal na zimu....ale klekla mně při zastavení minulý týden ve vedru...;-D

0/0
14.8.2015 11:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.