Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autobaterie v horku trpí. Dobrá rada není, připravte se na nákup nové

Prodejci autobaterií si mnou ruce, na podzim a v zimě nebudou stíhat prodávat. Stávající horka totiž vadí akumulátorům. Rada, jak poškození zabránit, neexistuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42a80r57o70s52l53a46v 55H59a81b57a16d31a 6430278518585

Autobaterie v horku trpí a proto se většinou montuje do motorového prostoru.

0/0
3.10.2015 16:16

J35i84ř25í 52L47i98n95h50a56r60t 3775954681696

Už nejezdím ani často a jen málokdy daleko..

Tak-že s baterií bývaly problémy po delším nejezdění..

Ale koupil jsem si takové startovátko.. Stačí ho plusem připojit na + na baterii a minusem někde v motoru na kostru.. Je třeba ho udržovat nabité, ale hodně dlouho vydrží.. A nastartuje vždy.. A i dobije..

0/0
17.8.2015 23:34

P82a39v28e39l 63O82d78r98a71z93i67l 6864279817260

To jsou počty. Normální auto dejme tomu nastartuje nejpozději do 3 sekund. Startovací proud je dán konstrukcí aku a dejme tomu uvažujeme 700A. Takže se spotřebuje 2100C. Dejme tomu, že díky velkému vybíjecímu proudu klesne kapacita o dvojnásobek, tedy o 4200C. Dobíjejme proudem 8A, to je docela málo, a zjistíme, že aku dobijeme za 700 sekund, tedy za necelých 12 minut. Počítejme účinnost a vyjde nám těch 15 minut.

Jenže, altík umí dodat 70A, někdy víc, někdy méně. Takže nějaké svícení nebo vytápění sedaček je docela okrajová spotřeba. Klimatizace bejvala za mýho mládí napojená rovnou na motor přes spojku a elektriku brala jen pro větrák chladiče, opět pár A.

Z osobní zkušenosti - akumulátor zničíte spolehlivě tím, že ho vybijete. BOSCHku ve starým autě jsem takhle omylem vytřískal 2x a vydržela necelejch 7 let. Plus u špatnýho dobíjení může být aku přebíjený a pak se ničí taky.

0/0
16.8.2015 22:49

T17o44m50á94š 34H65o50r89a 2649465408105

Přesně jak píšete v závěru, pro životnost akumulátoru je klíčové správné dobíjení během provozu, mě odešel ve staré Felicii akumulátor dvakrát, vždy po cca. 5 letech v zimě a obvykle se současně s výměnou akumulátoru měnilo i něco v nabíjecí soustavě...Felda na to celkem trpěla, co pamatuji odešel mě jednou přímo akumulátor, asi dvakrát ten diodový můstek, a tuším že ještě něco.

V ženině KIA Ceed je akumulátor už téměř 7 let a šlape jako hodinky, také nabíjecí okruh je dle kontrol v kondici a akumulátor když kontroluji je správně dobit. A to žena jezdí velmi krátké jízdy, denně dvě do 10 km do práce, případně tu jednu 10 km rozdrobí na několik menších úseku při cestování po obchodech.

0/0
17.8.2015 10:38

P19a73v57e76l 85O76d51r39a75z67i59l 6474519857410

JJ, ve Feldě tohle http://www.skodashop.cz/data/shared/files/products/820327/1257863429_Z--znam-cel---obrazovky-10.11.2009-152809.jpg

A ano, kromě aku ovlivňuje správná činnost dobíjení i životnost žárovek a tak:-).

0/0
17.8.2015 11:54

J81i87n15d16ř65i53c39h 28Š78k27o91p86e39k 4545181310325

klima vybíjí AKU ? A  to jako jak ?

Mnohem  horší je kombinace krátké cesty + svícení klasickými světly

0/0
16.8.2015 22:13

F85r27a25n56t51i24š65e68k 91L63o63s 2170383252346

Pane Bože co to je za debila ten autor článku, nezná základy fyziky, neumí matematiku, plete si pojmy. Co to je vnitřní odpor motoru?? To platí u zdroje, jinak motor v zimě potřebuje delší dobu k nastartování z důvodu mechanického odporu vlivem ztuhlého oleje. To nemá redakce jediného schopného člověka který by se takový výplod autorovy fantazie podíval??

+2/0
15.8.2015 16:24

P82a51v26e28l 23O51d12r45a11z12i54l 6454439627440

Vnitřní odpor motoru je poněkud specifický výraz pro mechanické ztráty v motoru. Tedy typicky to, co musíte překonat, abyste motorem, který sám neběží, mohl otáčet.

0/0
16.8.2015 22:41

P11e87t13r 73N77e68s65v15a14d10b24a 2524715626499

Hlavni rozdil je v tom když auto stoji nebo když jede a baterie je v provozu. Samozřejmě to neni taková divočina jak se píše v článku.....

0/0
15.8.2015 14:52

S16e57i42d81l 65P39e20t51r 1501831265554

Ten výpočet je snadný pane Dvořáku (tedy za předpokladu, že  jste absolvoval alespoň  8. třídu ZŠ  a tušíte co je Ohmův zákon a trojčlenka)

Tedy:  

Pokud standardní moderní auto startuje 3 vteřiny kolik asi odebere Ah  při startovacím proudu byť i 200A  z běžné baterky řekněme o 55 Ah? Cca 1%, že?:-)

Alternátor dává pak dnes v běžném autě  min 350W neboli skoro 30A při 12V.  

Jinými slovy nahradí  ztrátu kapacity aku  asi tak za 3-4 minuty provozu motoru ve středních otáčkách ...

Nevím jak Vy, ale za ty 4  minuty těch Vašich "60 km" neujede ani Hamilton  na Monze ;-D;-D

+5/0
15.8.2015 0:25

K62a22r25e88l 11V21a62c22h55u32t 9543432749773

Vícero lidí tu potvrdilo, že jim jejich cca 8-letá baterie klekla právě v těchto vedrech. Autor článku měl tedy ASI na mysli právě chování těchto 7-8 letých baterií...;-)

+1/0
14.8.2015 19:57

P50e11t75r 51N87e62s38v53a69d71b78a 2144515926599

Osmiletou batreii bych chtel vidět. To muze rict pouze někdo kdo absolutně nevi kdy byla baterie měněna.

+1/−2
15.8.2015 14:54

R13o86m27a25n 55C50a25e13s88a61r 9393260400937

budete se divit, ale existují i 12leté baterie. Viděl jsem už mnohokrát, že auta měla baterii ještě původní, tedy 8 - 10 let, 12 byl pak můj osobní rekord. A ona pořád fungovala, i když už podstatně hůře, až jednou odešla úplně. Nicméně není to žádný zázrak, některé vydrží rok, některé i těch 12.

+1/0
16.8.2015 0:03

P72a81v63e41l 64J62e68ř63á87b54e72k 7851892434207

U benzinového motoru asi vydrží déle. U nafťáku je to horší. Nicméně baterii namontovanou do nového auta v roce 2007 jsem měnil v  předjaří 2015.

0/0
16.8.2015 0:52

V47l18a61d58i35s37l16a98v 92B58u74r61y48š45e34k 3573676652704

asi to nemusí být tak úplně pravda, já třeba měsíc nebo dva startuju auto 20-30x denně, jezdím krátký cesty do 5 km a když ji chci dobít, tak si vezme pár watů a za čtvrthodinku je plná, podle článku bych měl být už dávno nepojízdnej,

0/0
14.8.2015 17:29

T15o40m24á50š 81H39o71r57a 2249415348215

Souhlasím, informace typu "Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů" je totální nesmysl. to by musela odejít baterie cca. 80% populace několikrát do roka.

+2/0
14.8.2015 17:44

J40i77n93d36ř12i14c87h 34Š93k78o33p88e78k 4255271430155

těch 60 km platí když je aku prázdná

0/0
16.8.2015 22:14

T29o87m11á79š 59H29o68r64a 2789885118205

To je celkem možné, ale o tom není v textu ani zmínka.

0/0
17.8.2015 10:32

J94a80r86o61s79l79a34v 45K40a46d33l73e85c 5461269602971

Baterii škodí otřesy. Teplota rozhodně ne.

+1/0
14.8.2015 16:52

P33e47t33r 51M68i22c61h74a91l 2700234251472

Pane Dvořáku, to děláte schválně, nebo z nevědomosti? Každopádně nejlé=pe pro četenáře uděláte, když dáte výpověď a půjdete dělat něco, co Vám půjde. Tohle je totiž za 3 dny už třetí dezinformace, co jste vytvořil (Stejšna, rozteklá auta a teď likvidace baterií horkým počasím).

Mimochodem, v autě se správně fungujícím dobíjením stačí na obnovu plné kapacity baterie jízda dlouhá 15 - 20 minut, což rozhodně není 50 - 60 km. To jen tak pro ilustraci.

+7/0
14.8.2015 16:34

J11a92n 92H52a16v27r52d18a 3546784852966

Taky mě ta informace celkem zarazila. Hned jsem si říkal, že mám nějaké superauto se superdobíjením a superakumulátorem.

Originální baterie v Touranu vydržela 8 let, většinou jsem za den najezdil tak do 50 - 60 km, ale startoval jsem tak 10 x denně. Dobíjel jsem jenom jednou, když se nechaly svítit světla a auto s automatem z kopce nenastartuješ:-)

+2/0
14.8.2015 17:20

J81a55n 12F64r63o97l30í45k 6276550465414

No ale dynamo ve stejšnu potřebovalo těch 50 km. A když si vzpomenu jaké problémy byla s relátky v regulátorech...;-D

0/0
14.8.2015 17:30

T97o42m15á94š 89H66o64r86a 2449465528795

Jasně že je to totální pitomost, většina lidí ve městech jezdí do práce a z práce kolem 10 km tam a zpátky, takže kolem 20km denně a pokud nikde nestaví to je na 20 km dva starty, pokud pojedou z práce do obchodu tak minimálně jeden start navíc. V létě klimatizují, v zimě topí, to by musela baterie při jejich teorii odejít za týden.

0/0
14.8.2015 17:50

S66v68a93t17o16p28l46u49k 50S95i66l57n96ý 4752706359958

pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů"

Což je samozřejmě nesmysl, protože naprostá většina lidí dojíždí kratší trasy a nikdy by se jim baterie nedobila. Pro dobití stačí bohatě 20 km.

+1/0
14.8.2015 16:07

V69l10a69d94i59s46l21a36v 85B53u66r44y49š54e12k 3883426692564

myslím že to nemusí být u všech aut stejný, ale mám vyzkoušený, že mě stačí jízdy tak 5 km a je pořád plná

0/0
14.8.2015 17:31

J91a12r98o76s14l50a73v 50P45r39u33s64a 9702940862744

no este stesti ze nemam elektromobil ;-D

+1/0
14.8.2015 15:10

J51a92n 42F54r42o17l62í48k 6836960945474

Nedávno psali, že měli s těmi baterkami v elektormobilech problémy v Kalifornii když tam byla velká horka. Ovšem to jsou li-onky a ne olověné a tečou tam větší proudy.

0/0
14.8.2015 17:32
Foto

P17e34t86r 50P83r68o36c28h64á58z94k54a 3242176872714

Nemyslím si, že letošní horka baterkám nějak výrazně uškodí. Většina autobaterií je stavěná na ještě větší teploty.Problém budou možná mít ty super levné s marketů. S autem jsem absolvoval spoustu cest do zemí, kde bylo ještě větší horko než je teď tady u nás a vydržela baterka zhruba 8 let. I pak jsem ji měnil spíše preventivně než že by to skutečně bylo třeba.

+3/0
14.8.2015 13:46

P25e58t79r 69M96i60c68h43a10l 2620924521282

Bodejť, baterka v motorovém prostoru je vystavena mnohem vyšším teplotám, ale to pan Dvořák nechápe (jako mnoho jiných věcí).

+6/0
14.8.2015 16:36
Foto

P11e80t66r 43P49r62o93c54h63á38z51k40a 3372796962774

Asi tak...

0/0
17.8.2015 16:33
Foto

P35e66t70r 91Š14r68a24i98e43r 9783732332347

No ve Focusu jsem na podzim měnil originální akumulátor Voltcraft z roku 2008, takže to s životnosti až tak tragický nebude....:-P

0/0
14.8.2015 12:07

P57e40t50r 34V47l97c25e54k 5902295615337

já má podobnou zkušenost, ta samá baterka a také focus, 1,6i z 4/2008.....a baterka mně klekla minulý týden, při zastávce jsem ji už nenastartoval,  servisman mně říkal, že ten ten jsem už třetí....:-P

0/0
14.8.2015 14:02

M43a73r28t52i88n 98K81ř43í75ž 9393692880837

Na první baterii (originál Ford) 5 let a 180.000 km. Před dvěma týdny se rozloučila. Dle chlapíka ze servisu je to kvůli horku, že prej má natřískáno víc než v zimě. Bohužel, nová Varta stála skoro tři litry.

0/0
14.8.2015 11:44

J13a12n 46F86r69o25l38í46k 6246220135134

Na první baterii (Citroen SAXO) 12 let. Teď mám 8. rok Citroen C1 a stále původní. Vzpomínám se slzou v oku za socíku, kdy mě ve stejšnu vydržela baterka tři roky a někdy i skoro 4.;-D

+2/0
14.8.2015 17:37

P42e22t34r 16N57e72s42v36a28d85b26a 2344985616449

A teď to o karkulce prosim.

+1/−2
15.8.2015 14:59

T96o93m63á67š 56K46u32c10h20a54ř 3387611828471

Ten článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel.

Prostým výpočtem startovacího času a proudu se může zdát, že článek je blábol, že alternátor startovací energii vrátí do baterie už za desítky sekund, maximálně minuty. Problémem ale je, že při vysokém startovacím proudu stovky ampér dochází ke ztrátám na vnitřním odporu baterie a i k jen částečně vratné degradaci elektrod. Ztráty i degradace jsou tím větší, čím víc (zjednodušeně řečeno) se propadá napětí na baterii a toto je dáno úbytkem na jejím vnitřním odporu a startovacm proudem. A tento vnitřní odpor i náchylnost k degradaci se zhoršuje při extrémních teplotách (plus i mínus) a se stupněm vybití baterie. Krom degradace pak baterie vlivem vnitřních ztrát odevzdává energii s nízkou účinností a skutečně se více ničí. S vysokou teplotou se pak přidává v článku zmíňená sulfatace. Při krátkých cestách pak dochází snadno k tomu (hlavně hůře startující diesely), že baterie je dlouhodobě nabitá třeba jen na 30..40%. (To je dáno primitivním dobíjením cca pevným napětím.) Sice vše funguje a v teple i startér bez problémů starutje, ale při dlouhodobém podnabitém stavu a vysoké teplotě takto baterie jednak degraduje sulfatací, a to výrazně rychleji při vyšších teplotách. Dále více trpí starovacími proudy, protože má při nízkém nabití vyšší vnitřní odpor.

Pak je opravdu běžné, že přijdou první mrazíky a ráno už nenastartujete, protože baterie je zasulfátovaná a nabitá jen na 30%, vysoký proud startéru při studeném motoru způsobí pokles napětí baterie pod 8V a vyloženě dochází k vytrhávání hmoty z elektrod  baterie a jeich borcení. I když takovou baterii dobijete, už většinou zvládne jen několik líných startů a odejde úplně.

+1/0
14.8.2015 11:40

T20o39m69á85š 39K64u92c33h69a42ř 3127511138671

Tento problém se většinou netýká aut startujících na cvrnk a parkovaných v nemrznoucí garáži, ale spíš toho, kdo má starší auto, hlavně nafťák, má v horším stavu dobíjení a instalaci a třeba ještě šetřil a koupil slabší baterii. Co s tím? Doba, kdy se baterie běžně nosily v zimě na noc domů do tepla na nabíječku už je pro většinu lidí pryč (i když nedávnou jsem takto v Brně u výstaviště pozoroval cca 70 letou paní, jak baterku zručně vytahuje z auta, jako by to dělala každý den.). Kdo má tu možnost, tak je vhodné jednou za týden, nebo za 14 dní připojit přes noc baterii na nabíječku. (Jenže toto bude málokoho bavit, že..) Současně na indikátoru cca uvidíte, na kolik procent nabitou ji provozujete. Osobně ještě takto provozovaným bateriím prodlužuji život jednoduchým přípravkem s relátkem a žárovkou, který je opakovaně plně nabije a vybije. To maá ale smysl, dokud baterie není zcela zničení, jen dlouhodobě málo nabíjená.

Většina lidí ale pochopitelně stejně nemá možnost (ani chuť) toto řešit a až baterka klekne prostě koupí novou. Při ceně 1000..3000 je skoro jedno, jestli je to za 6, nebo 10 let. jen je blbé, že baterka většinou klekne, když se to nejmíň hodí.;-)

+1/0
14.8.2015 11:43

P78e12t84r 52N71o31v74o77t66n75ý 1800136321662

Myslím, že bohatě stačilo napsat jen poslední odstavec. ;-)

Šel bych klidně tak daleko, že pokud je kvůli případnému dobití (zpravidla při prvních mrazech) nutné baterii vyndat z vozu a někam nést, je lepší jí rovnou vyměnit za novou. Jakékoli kontroly, proměřování, dobíjení, je jen ztráta času - kvůli výrobku za cca +- 1500. Je to vyloženě k smíchu, takového obsírání kvůli pár stokorunám (když se cena baterie rozdělí do let).

+2/0
14.8.2015 12:53
Foto

P94e53t74r 35P32r96o58c10h85á68z16k37a 3732636912214

Do dieselu si za kvalitní baterku trošku připlatíte. Tam vám 1500,- nebude rozhodně stačit. Počítejte s dvoj i více násobkem. Pokud tedy nejdete do baterky s marketu na dvě na tři sezony.

0/0
14.8.2015 13:49

P64e88t67r 30N24o66v81o17t86n15ý 1790446581652

Sice nejsem zastáncem vyhazování věcí nebo jejich drahého recyklování, ale kromě nabití akumulátoru, který se z nějakého důvodu vybil je jakákoli "údržba" zbytečná. Snad dobití před zimou u auta, které skoro výhradně stojí nebo jezdí jen za roh. I při ceně 3 000. A je otázka, jestli ta 2-3x dražší má i 2-3 násobnou životnost. Prostě skákat kolem výrobku za kdyby ty 3 000, aby se trošku prodloužila jeho několikaletá životnost je ekonomický nesmysl.

Jak psal někdo níže - stačí jednou za měsíc ujet 50 kilometrů v kuse. Akumulátor pak vydrží 5 - 10 i více let. Když ne, tak by mu stejně nic nepomohlo, protože byl prostě vadný z výroby.

+1/0
14.8.2015 15:11

P63a72v68e49l 58O44d20r14a92z13i80l 6194949577770

Ono nejde o to šetření, ale aby baterka klekla tak nějak civilizovaně a ne když potřebujete po silvestru nastartova na samotě u lesa ;-)

0/0
17.8.2015 11:55

J18a39n 63H22a76v17r60d87a 3646834862666

;-DTen článek je napsaný tak, že ne všichni chápou, co tím autor myslel;-D

Takže jste to vysvětlil takříkajíc vyčerpávajíce, že všichni, kdo měli dost času a dostatečné vzdělání, váš výklad pochopili..

0/0
14.8.2015 15:08

M69i54c86h48a91l 45U23r98b65a77n 4393537868279

Chtěl bych vidět, jak se tohle řeší u START/STOP systémů. Tam snad musí v tom případě být baterka s miniaturním Temelínem..:-)

+1/0
14.8.2015 11:23

T61o17m57á34š 66K88n73a77i32f91l 6133360977770

uplne normalne.. staci si nevsimat tehle alarmistickych clanku .. majicich za ukol vyvolat paniku a potrebu kupovat novou baterku :ú)

+2/0
14.8.2015 11:25

P97e87t81r 82V88l88c33e65k 5102665675197

celý problém není způsoben větší zátěží častým startem,  ale vyšším odpařováním ve vysokých teplotách. Já tomu také nevěřil, dokud se mně to nestalo.

0/0
14.8.2015 11:30

M39i78c47h64a51l 45U59r69b59a35n 4303757198199

Je pravda, že jsem měl bezúdržbovou baterku a největším problémem tam asi byla nemožnost dolít destilovanou vodu. Takže po 5ti letech klekla. Kapalina v ní byla zhruba kousek nad půlkou..

0/0
14.8.2015 11:38

T43o76m51á59š 50H24o47r34a 2279825888505

I kdyby ta baterie stála 3000 kč, tak ze pět let to je 600 kč na rok, 50 kč na měsíc...to bych opravdu neřešil, taková částka se dá ušetřit jen trošku šetrnější jízdou.

0/0
14.8.2015 17:55

M29a30r27t94i49n 47P94a86š50e19k 8359866415435

START/STOP systém funguje malinko jinak, k takovému startu motor baterku nepotřebuje, když zastavíte, motor se vypne a zároveň se rozepne spojka u setrvačníku, při následném startu spojka sepne a setrvačník opět roztočí motor

0/0
31.10.2015 0:51

R76a71d56e32k 77H72o48l21e47c73e25k 3856280428911

Já mám v autě originální baterku od března 2006, nekontroluju ji a ještě ani jednou jsem ji nemusel externě dobíjet. Najeto asi 170 tisíc km.

Když vezmu, že nová stojí asi 11 stovek, tak vážně nemá smysl jí v autě nějak opečovávat a kupovat si nějakou nabíječku už vůbec ne.

Už pár let čekám, že v zimě nenastartuju a zatím jsem se nedočkal. Vidím to na nějakou nejnevhodnější chvíli. :-)

+3/0
14.8.2015 11:17

P55e89t96r 44V31l28c64e29k 5212405435347

také jsem čekal na zimu....ale klekla mně při zastavení minulý týden ve vedru...;-D

0/0
14.8.2015 11:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.