- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Autobaterie v horku trpí a proto se většinou montuje do motorového prostoru.
Už nejezdím ani často a jen málokdy daleko..
Tak-že s baterií bývaly problémy po delším nejezdění..
Ale koupil jsem si takové startovátko.. Stačí ho plusem připojit na + na baterii a minusem někde v motoru na kostru.. Je třeba ho udržovat nabité, ale hodně dlouho vydrží.. A nastartuje vždy.. A i dobije..
To jsou počty. Normální auto dejme tomu nastartuje nejpozději do 3 sekund. Startovací proud je dán konstrukcí aku a dejme tomu uvažujeme 700A. Takže se spotřebuje 2100C. Dejme tomu, že díky velkému vybíjecímu proudu klesne kapacita o dvojnásobek, tedy o 4200C. Dobíjejme proudem 8A, to je docela málo, a zjistíme, že aku dobijeme za 700 sekund, tedy za necelých 12 minut. Počítejme účinnost a vyjde nám těch 15 minut.
Jenže, altík umí dodat 70A, někdy víc, někdy méně. Takže nějaké svícení nebo vytápění sedaček je docela okrajová spotřeba. Klimatizace bejvala za mýho mládí napojená rovnou na motor přes spojku a elektriku brala jen pro větrák chladiče, opět pár A.
Z osobní zkušenosti - akumulátor zničíte spolehlivě tím, že ho vybijete. BOSCHku ve starým autě jsem takhle omylem vytřískal 2x a vydržela necelejch 7 let. Plus u špatnýho dobíjení může být aku přebíjený a pak se ničí taky.
Přesně jak píšete v závěru, pro životnost akumulátoru je klíčové správné dobíjení během provozu, mě odešel ve staré Felicii akumulátor dvakrát, vždy po cca. 5 letech v zimě a obvykle se současně s výměnou akumulátoru měnilo i něco v nabíjecí soustavě...Felda na to celkem trpěla, co pamatuji odešel mě jednou přímo akumulátor, asi dvakrát ten diodový můstek, a tuším že ještě něco.
V ženině KIA Ceed je akumulátor už téměř 7 let a šlape jako hodinky, také nabíjecí okruh je dle kontrol v kondici a akumulátor když kontroluji je správně dobit. A to žena jezdí velmi krátké jízdy, denně dvě do 10 km do práce, případně tu jednu 10 km rozdrobí na několik menších úseku při cestování po obchodech.
klima vybíjí AKU ? A to jako jak ?
Mnohem horší je kombinace krátké cesty + svícení klasickými světly
Pane Bože co to je za debila ten autor článku, nezná základy fyziky, neumí matematiku, plete si pojmy. Co to je vnitřní odpor motoru?? To platí u zdroje, jinak motor v zimě potřebuje delší dobu k nastartování z důvodu mechanického odporu vlivem ztuhlého oleje. To nemá redakce jediného schopného člověka který by se takový výplod autorovy fantazie podíval??
Vnitřní odpor motoru je poněkud specifický výraz pro mechanické ztráty v motoru. Tedy typicky to, co musíte překonat, abyste motorem, který sám neběží, mohl otáčet.
Hlavni rozdil je v tom když auto stoji nebo když jede a baterie je v provozu. Samozřejmě to neni taková divočina jak se píše v článku.....
Ten výpočet je snadný pane Dvořáku (tedy za předpokladu, že jste absolvoval alespoň 8. třídu ZŠ a tušíte co je Ohmův zákon a trojčlenka)
Tedy:
Pokud standardní moderní auto startuje 3 vteřiny kolik asi odebere Ah při startovacím proudu byť i 200A z běžné baterky řekněme o 55 Ah? Cca 1%, že?
Alternátor dává pak dnes v běžném autě min 350W neboli skoro 30A při 12V.
Jinými slovy nahradí ztrátu kapacity aku asi tak za 3-4 minuty provozu motoru ve středních otáčkách ...
Nevím jak Vy, ale za ty 4 minuty těch Vašich "60 km" neujede ani Hamilton na Monze
Vícero lidí tu potvrdilo, že jim jejich cca 8-letá baterie klekla právě v těchto vedrech. Autor článku měl tedy ASI na mysli právě chování těchto 7-8 letých baterií...
Osmiletou batreii bych chtel vidět. To muze rict pouze někdo kdo absolutně nevi kdy byla baterie měněna.
asi to nemusí být tak úplně pravda, já třeba měsíc nebo dva startuju auto 20-30x denně, jezdím krátký cesty do 5 km a když ji chci dobít, tak si vezme pár watů a za čtvrthodinku je plná, podle článku bych měl být už dávno nepojízdnej,
Souhlasím, informace typu "Zákazníkům říkáme, že pro navrácení energie potřebné pro start je nutné podle dobíjecí soustavy průměrně ujet více než padesát až šedesát kilometrů" je totální nesmysl. to by musela odejít baterie cca. 80% populace několikrát do roka.
Baterii škodí otřesy. Teplota rozhodně ne.