Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na spotřebu hledí i piloti F1, sundají nohu z plynu. Diváci zuří

Mnozí fanoušci Formule 1 jsou pobouřeni tím, jak jsou dnes piloti nuceni šetřit palivo. Že se o úsporách paliva v F1 hovoří až příliš, potvrzují i jezdci a šéfové týmů. Jenže snadné řešení neexistuje, ačkoli se to nezdá, benzin se v F1 šetřil vždy a vždy šetřit bude.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R42o40b10e86r61t 45G53o33r50c 6662373523

Nařídit plnění emisí minimálně Euro 6 a kterej tým to nezvládne tak před každým startem 1 000 000,- ekodaň, jinak si formulku ani nenastartuje ;-D

0/0
27.8.2015 15:01
Foto

M65a53r59e79k 94C34e29r85n40y 5848616807

Takze to ukoncime, a namastime si kapsu jinde, ne?

0/0
27.8.2015 1:04

P46e83t93r 29U29r50a85m 1142810473697

Fanoušci F1 zuří hlavně když "universální novináři na všechno" začnou psát o F1 jako pan Vokáč. Nechápu, jak si někdo může takhle cucat nesmysly z prstu. NIKDY se nevyplatilo vzít méně paliva a pak ho šetřit a nikdo to nedělá. Množství spotřebovaného paliva ukazují i během přenosu. Palivo se nešetřilo "vždy", ale jen v posledních letech turb na konci 80. let, když je FIA chtěla omezit ve prospěch atmosférických motorů, které na ně nestačily. A pak samozřejmě od loňské sezony. Jenže loni to bylo daleko žhavější téma, za ten rok se zvýšil znatelně výkon ze stejného množství paliva, takže s šetřením má problém hlavně Honda, která má s vývojem motoru několikaleté zpoždění. Kolikrát letos v přenosu zaznělo, že má jezdec šetřit palivo, když pominu zmíněnou Hondu?

+1/0
25.8.2015 22:31

R49o70b32e39r42t 40J35a19n20u32l45í83k 3945119414581

A já bych to neomezoval vůbec,.. Prostě maso jako NASCAR,.. ne že padne jedna kapka a hned vyjede Safety car,.. Pořád něco omezovat a měnit F1 je jako EU.

+2/−1
25.8.2015 19:58

P61a33v98e93l 55C36h27l49u90b94n81a 7107206338967

Mně ti mrtví vůbec nechybí, vám ano?:-/

+2/−1
25.8.2015 20:38

P27a55v42e36l 44R21i38e27d54l 4814337381819

Já bych pravidla omezil pouze a jen technickým nařízením o max. rozměru a hmotnosti vozidla a o ochraně pilota v kokpitu (přilba, pásy, deformační zóna a kondom pro štěstí).

+10/0
25.8.2015 17:04

M51i37l67o11š 79K58o89h31o81u36t 6464524535761

Možná by v rámci ekologie a úspor paliva měli udělat ty formule šlapací. Zábava by to nebyla o moc menší než teď a navíc by se ukázaly skutečné schopnosti pilotů ;-)

+11/−1
25.8.2015 16:30

M95i16c95h23a80l 91D77a62d59e66k 8293882308

No co, tak z kopce holt vyhodí kvalt a pojedou na neutrál R^

+2/−3
25.8.2015 14:19

P93a32v29e44l 65R14e45z22n54i51c38e32k 3235274104132

tim se ale palivo neuspori - ridici jednotka v tu chvili musi do motoru davkovat alespon nutne minimum aby nechcipnul, navic mate snizenou ovladatelnost auta protoze neprenasite energii motoru na kola. Je mnohem lepsi nechat kvalt a akorat sundat nohu z plynu - motor jede uplne na prazdno, vuz je brzden motorem a je plkne ovladatelny

+3/0
25.8.2015 16:43

K74a49r57e80l 60V70a97c65h60u38t 9163612179713

Nestěžujte si. V Brně máme také takové chytráky a odborníky na zrychlování dopravy - ve Slatině vybudovali velký kruhový objezd (prý že světelná křižovatka zdržuje provoz) - tak teď jsou od kruháče denně fronty na kilometr daleko. ;-(

A vrchol všeho je, že asi 50m pod tímto kruháčem teď osadili křižovatku SEMAFORAMA!!!   ;-€:-(Rv

+12/0
25.8.2015 13:47

M62a65r66e14k 47V91o58k23á28l 1516494125569

číst tohle Colin Chapman, tak ho raní mrtvice ... zaplať bůh, že se těchto zhovadilostí nedožil

+19/0
25.8.2015 10:34

J57i24ř62í 19S93c22h12w30a60c66h 8818584418656

Tak zrovna Colin své (sériové) Lotusy stavěl podle hesla "raději lehkou káru s malým motorem" než "těžké monstrum co pak musí mít obrovský motor s velkým výkonem". ;-)

0/0
25.8.2015 13:52

M61a39r27e22k 85V98o35k10á88l 1306664685859

no to je sice pravda, ovšem zároveň byl autorem výroku, že správný sportovní vůz se má po vítězném projetí cílem rozpadnout (tak mají být využity jeho možnosti) ;-D

+2/0
25.8.2015 15:50

J50i64ř55í 45S78c39h20w41a83c11h 8968494108766

no dříve se "rozpádávala" někdy i "větší polovina" startovního pole mnohem dříve, než dojela do cíle a nemyslím, si že by to přispívalo k větší zajímavosti jednotlivých závodů.... ano na zajímavosti sezony to přidat mohlo, když ten co dominoval občas nedojel, ale v jednotlivých závodech to většino přispívalo k tomu, že vítěz závodu měl jednodušší cestu k vítězství.

+2/0
25.8.2015 16:14
Foto

P53e49t78r 67P78r47o13c38h55á59z65k98a 3462106212454

Nejen Colin, ale i Enzo se musí v hrobě obracet, když vidí co se dneska ve F1 děje.

+5/−1
25.8.2015 19:27

J32i97ř61í 37S10c32h20w65a14c15h 8908864928606

F1 je pro někoho "nudná"? Je to celkem možné, ale takto "nudná" (průběh jednotlivých závodů) byla v naprosté většině ročníků, co ji sleduji a je to už asi tak 35 let. Mám to štěstí, že bydlím v oblasti, kde i před 89 rokem byl možný příjem ORF. Naprostá většina průběhu závodů byla celkem stejně nudná, jo byl při tom větší randál, ale to považuju za naprosto vedlejší atribut "napínavosti" stejně jako počet mrtvol za sezónu. V naprosté většině ročníků dominovala jedna stáj, ale ostatní mohli dostat (a dostávali) občas příležitost, protože přicházely poruchy dominantních strojů nebo chyby (nehody) jejich jezdců.

Letos opět dominuje jedna stáj, ale navíc má naprosto spolehlivé stroje a Ham prostě chyby v podstatě nedělá. Ať si kdo chce co chce říká o tom ,jak se do F1 dostal, je to naprosto špičkový jezdec a nikdo na něj momentálně nemá. A to, že ostatní stáje maji techniku co Mercedesům nestačí (i když leckteré mají motor Mercedes) je hlavně jejich problém nikoliv problém předpisů...

+2/−1
25.8.2015 10:11

J78a19n 56F52r75i43d88r82i66c57h 6505278659923

Souhlasím. F1 už taky sleduju spoustu let, ale výrazný rozdíly v napínavosti tam nevidím. Jenže to já koukám tréninky, kvalifikace, doprovodné show s rozhovory a podobně, člověk pak je trochu jinak natěšený a fandí i jinak než někdo kdo to omylem zapnul TV Nova a kouká na to při nedělním obědě.

+1/0
25.8.2015 14:17

R17o77b16e98r74t 78J95a16n61u16l26í73k 3405319254131

Prostě Nascar je Nascar jak nelítaj trsátka není to ono!;-D

0/0
25.8.2015 20:00
Foto

P13e24t55r 88P11r25o80c80h16á13z66k25a 3982856582144

Nesouhlasím. Sleduji F1 rovněž nejméně 35 let a bývala daleko zajímavější. Víc se tam uplatňoval pokrok, technické myšlení a také umění jezdců. S postupem času sice stoupla bezpečnost jezdců a diváků, ale díky omezením se s toho stala nehorázná nuda. Za pokrok moc nepovažuji různé rekuperace a spořítka, stejně jako aerodynamické doplňky a foukané difuzory. Nové turbo motory jsou pak naprostou tragédiií. Ještě, že je možné sledovat závody v USA, kde se stále něco děje.

+5/−1
25.8.2015 19:31

J26i57ř58í 87S40c59h64w76a56c75h 8948114638736

takže dříve se vyžíval pokrok, ale teď se nevyužívá protože za pokrok nepovažuješ to a to a to a to a ještě toto.... opravdu dobrý....

 A nové turbomotory jsou tragédie....taky dobrá formulace takřka všeobjímající.

....a že díky omezením se z toho stala nehorázná nuda.... tak to tu musím zkopirovat to, co jsem napsal již níže o sezoně 1988, kdy se ještě dnešní omezení zdaleka nekonala:

celou sezonu 1988 naprosto ovládl McLaren (Senna, Prost). V sezóně vyhráli vše kromě jediného závodu (technické problémy). Jediné co nebylo jasné v polovině sezóny, bylo to, kdo z těch dvou bude nakonec první. Naprosté většině ostatních dávali kolo, občas i tomu třetímu v pořadí. Nakonec Senna 90 bodů, Prost 87 bodů, třetí Berger 41 bodů. Pohár konstruktérů 1.McLaren 199 bodů, 2.Ferrari 65 bodů....

ale no tak hlavně, že ty motory tehdy dělaly ten randál.... ;-)

+1/−1
25.8.2015 20:41
Foto

P28e17t12r 59P53r82o12c66h16á58z73k89a 3502266902644

F1 byla vždy královskou třídou. Nehledělo se na peníze, ale na to aby se tlačil pokrok. Díky ní máme spoustu vymožeností v autech. Postupně se do toho montoval kdekdo. Nakonec se stalo nejdůležitějším jezdit na jedněch gumách i když nestojí za nic. Zrušilo se tankování- dobře, je větší bezpečnost. Omezil se výkon motorů. Jedna a ta sama řídící jednotka, zákaz testování. Omezeníé množství paliva.Atd, atd.F1 je dneska asi stejně zajímavá jako by byl závod VW UP.O zvuku motoru ani nemluvím. Pokud se vám to dál líbí, já vám to neberu. Vyjádřil jsem stejně jako vy svůj názor a to je vše. Mám také vedenou poctivě historii všechg závodů a spoustu zajímavých článků až do roku 2012. Pak jsem od toho upustil a dneska se už jen s nostalgie kouknu jak se dojel závod. Nesleduji přenosy, je to už jen ztráta času. Jak však říkám, je to můj názor a má zkušenost a vám ji nijak nevnucuji.

+1/0
25.8.2015 20:51

J55i96ř39í 68S97c45h30w61a39c84h 8168534388576

No budiž klidně si mějte svůj názor, já jen tvrdím že ten názor,  že za tu "nudu" můžou současné předpisy je poněkud zcestný. Zda je závod zajímavý nebo ne rozhoduje dění na dráze. A v té chvíli je úplně jedno jestli auta mají gumy od jedné nebo pěti firem a jestli mají řídící jednotky stejné nebo nestejné a motor dělá či nedělá randál. Důležité je jak jsou na tom auta relativně mezi sebou, zda nějaká stáj je na tom výrazně lépe (v rámci jakýchkoliv platných předpisů) nebo ne. Na příkladu z roku 1988 jsem jasně dokumentoval, že i když neplatily ty dnešní "nudné" předpisy tak to nudné mohlo být a bylo. A takových sezón, kdy prostě jedna stáj dominovala, bylo více než těch, kdy toto neplatilo....

S čím bych trochu souhlasil je to, že omezením otáček (tím i výkonu) mají týmy k dispozici spolehlivější motory což hlavně pomáhá dominujícímu týmu. Dříve více poruch dávalo šanci i ostatním.

Pak je tu "nuda" způsobená bezpečnostními předpisy. Většina chyb pilotů na dnešních okruzích (kromě Monaka) neznamená pro diváky žádné vzrůšo a leckdy nepoškodí ani chybujícího pilota. Ale tyto předpisy už jsou tu poměrně dost let a rozhodně moc nesouvisí se současnou turbomotorovou érou.

0/0
26.8.2015 0:23
Foto

P42e78t23r 98P54r92o34c57h69á67z48k69a 3602296282414

F1 vždy vynikala tím, že technický pokrok byl prioritou. Šlo se na to dosáhnout při daném obsahu motoru, co největší výkon. Spousta předpisů a omezení tomu dneska brání. Vše ve smyslu jakési rovnosti, úspory peněz a podobně. To nikdy v F1 neplatilo. To nejsou závody pro sociální skupinu. To jsou závody a srovnávání těch nejlepších automobilek světa. Dneska ne, dneska to dokonce ani není o jezdcích. Dneska mohou místo vozů F1 použít jakýkoliv sériový křáp a kroužit s ním po trati. Bude to stejně zajímavé.Možná když zaprší a ten nebo onen jezdec zjistí, že vyčerpal množství pneu co měl a nemá na co přezout tak změní taktiku a něco se bude dít.Vozy se dneska liší snad jen nálepkou. Občas některá stáj přijde s nápadem, co je na hraně pravidel a než to FIA zakáže tak vyhrávají.Testovat se nesmí.Dříve naprosto běžné. V tunelu i na trati. Dnes mají stáje jen pár motorů a převodovek na celou sezonu, tak šetří a podle toho se i jezdí. Montoya to řekl správně, než tohle tak raději pryč s F1.Daleko víc se dneska bavím u závodů Nascar a podobných byť okrajových, ale technicky zajímavých a divácky vděčných. S F1 jsem v podstatě skončil.

0/0
26.8.2015 19:12
Foto

L23u44k25á27š 89N87o57v34o25t85n37ý 6876607978888

F1 pomalu a jistě míří do zapomnění... Naštěstí tu jsou jiné automobilové soutěže, které nejsou svázány tolika nesmyslnými pravidly jako tento moloch.

+17/0
25.8.2015 9:46

P76a19v46e89l 34R29i89e95d71l 4334417611239

Taky mám ten pocit. Uregulovali to do mrtva.

+3/0
25.8.2015 16:57

P50a17v57e71l 37M23o98r77a64v77e58c 1524115144627

Chce to vrátit tankování, jasně že piloti budou i potom šetřit, ale min, navíc na některých tratích ani jinak nemůžou protože jim to palivo tak tak vystačí, viz třeba Kanada.

0/0
25.8.2015 9:11

M63i67c15h67a73l 95D25o38l98e16ž77e34l 7650727876146

od ty doby co zakazali tankovani pri pitstopu, tak jsem formuli nevidel, takze nemuzu soudit

0/0
25.8.2015 9:03

L90a19d92i56s66l42a36v 83H96a44š30k71a 4513716931190

Fia by jeste mohla omezit výkon motoru, top speed, pridavat zatez jak u dostihovych konu, zakázat rádio, nakazat jezdit jen na biolih a omezit otacky na 2500 za minutu. A hlavně zákaz predjizdeni mimo vyznačené useky

+37/0
25.8.2015 8:08

T90o89m89á92š 97M75a88t35ě46j 9255478783792

No já myslím, že by se měl do každého závodu přidat alespoň jeden kruhový objezd a dva přechody pro chodce se semafory a dva bez semaforu.

+12/0
25.8.2015 10:48

Z92d17e56n35ě67k 22H75á52j20e95k 6317172740703

No jen blbněte. Hodně o tom mluvte a on se najde nějakej jouda, co se toho chytne.

0/0
25.8.2015 11:12

P87a91v91e38l 80R19i62e89d56l 4944277891899

...jezdit vpravo a respektovat plnou a přerušovanou čáru. Na výjezdu z depa dát kruháč a na dvou místech trati šraňky řízené generátorem náhodných čísel. A pokud povolí tankování, tak klasický stojan a pilot si musí natankovat sám.

+5/0
25.8.2015 17:00

M79a66r14e14k 55C55h58v72o48s60t81e87k 3122762656843

To potom ale bude 24 hod v Le mans. :-)

+1/0
25.8.2015 21:49

L95i73b48o36r 15J23a61n50e28č47e36k 4135525795211

Doufam, ze maratonci se prestanou setrit, a napali to hned od zacatku. U prostred zavodu si daji pauza a posilni se svickovou se sesti at maji zase silu na zavod.:-)

+1/0
25.8.2015 7:53

K62a13r13e59l 24V42a15c96h15u71t 9773242529653

Takže milí Čechové, nežerte jak neOtesánci, ať neztloustnete! - Jezdit s lehčím vozem se vždycky vyplatí! ;-D;-)R^

+1/0
25.8.2015 7:48

J33i66ř56í 22J71e19z68d24i46n20s67k13ý 8108102943419

Ono nalozit 100kg paliva nemusi byt vzdy to nejrychlejsi... Nekdo muze jet s 90kg a rozdil 10kg je na casech ohromne znat a i pri setreni = pred brzdenim zvedne nohu z plynu, se moc na case neztrati.

0/0
25.8.2015 7:16

K26a67r50e54l 19P19e86c34k10a 7616380265364

F1 nerozumím a nesleduji. Ovšem, tento popis mě zaujal, vlastně z toho je týmová hra, kde je kromě inteligence jezdce zapotřebí i trochu fištróna inženýrů a taktiků, jak ten závod dojet při daných omezeních a zároveň být první.

+6/0
25.8.2015 2:21

L64i95b53o47r 13J17a79n32e12č51e83k 4795465455611

Taktika tu hraje roli jako pri kazdem jinem zavode.

0/0
25.8.2015 7:54

M14i14c32h27a72l 15P20a49v96l26á11t 9363223194189

F1 vzdy byla prave o te tymove souhre. I v dobach, kdy ji nesvazovala stupidni ekofasisticka omezeni.

0/0
25.8.2015 14:12

J63o39s46e22f 94T35ů86m66a 3630486902366

Nechci někomu F1 hanět, jsou lidi kteří jí mají rádi. Ale mě osobně už fakt přijde nudná, o ničem. To jsou divné závody, samé omezení. Za chvilku tam budou pilotům dávat i pokuty za rychlou jízdu :-/

+31/0
25.8.2015 0:25
Foto

P92a49v77e49l 98Š69a89š18e97k 4342267165

Pane Tůmo, budete se divit, ale v F1 se pokuty za rychlou jízdu dávají - za překročení maximální povolené rychlosti v boxech. Dokonce existuje i bodový systém za prohřešky na trati - kdo nasbírá určitý počet bodů, má zákaz startu na 1 závod :-)

Jinak souhlas, už to není, co bývalo. Nesmí se (téměř) nic, a pokud někdo přijde s nějakou technickou inovací, která, byť s odřenýma ušima, je v rámci pravidel, tak se to preventivně zakáže :-/

+1/0
25.8.2015 3:37

J27o10s66e17f 34Č18i81h91á64k 7471139910536

Jednoznačně souhlasím. Nuda, nuda, šeď, šeď :-) Na co jsou kvalifikace, když je pak různé penalizace úplně přehází.

+2/0
25.8.2015 3:56

J53a94r82o63m15í62r 37K63r16á84l 4330899974109

Přesně tak.  Svázání předpisy je už neúnosné. Kdysi bylo každé auto trochu jiné, šanci na vítězství v závodě mělo třeba 5-6 pilotů a často se rozhodovalo až v poslední GP.

+3/0
25.8.2015 5:59

J69i14ř83í 98S81c46h80w73a90c42h 8438234688646

A mnohem častěji už bylo dávno rozhodnuto....

0/0
25.8.2015 8:38

J31a39r22o23m43í23r 46K98r19á96l 4630219314279

Kdy dávno ?  V roce 1970, kdy byl Rindt mistr in memoriam už v září ?  O jasném vítězi už v polovině sezony to je až v posledních letech.

0/0
25.8.2015 9:27
Foto

P28a29v35e60l 26Š48a58š51e78k 4472647325

Rozhodně bych neřekl, že byl Rindt mistrem už v září po svém úmrtí v Monze :-)

O titulu rozhodnuto nebylo, stačilo by, aby Jacky Ickx vyhrál i VC USA, ve které byl čtvrtý, a měl by o bod víc než Jochen Rindt. Případně aby dojel a bodoval v Monze, kde nedokončil. Tam by mu stačilo i druhé místo :-) Šanci na titul měl po Monze i Regazzoni, dokonce ještě vyšší než Ickx, měl víc bodů. Podotýkám, tehdy bodovalo jen šest jezdců v cíli podle klíče 9-6-4-3-2-1 :-)

Rindt měl "štěstí" v tom, že Ickx měl ze začátku sezony velkou smůlu na spolehlivost a v té sezoně ze 13 závodů šestkrát nedojel.

+2/0
25.8.2015 12:20

J23i82ř69í 29S90c26h37w54a18c30h 8218674798816

tak například sezóna 1988 - celou sezonu naprosto ovládl McLaren (Senna, Prost). Vyhráli vše kromě jediného závodu v sezóně (technické problémy). Jediné co nebylo jasné v polovině sezóny, bylo to, kdo z těch dvou bude nakonec první. Naprosté většině ostatních dávali kolo, občas i tomu třetímu v pořadí. Nakonec Senna 90 bodů, Prost 87 bodů, třetí Berger 41 bodů. Pohár konstruktérů 1.McLaren 199 bodů, 2.Ferrari 65bodů....

Opakuji rok 1988, takže nic z posledních let.....

0/0
25.8.2015 14:28

P50e77t33r 82U42r87a39m 1932530763217

Kdyz se zabil, jeste mistr nebyl. To az v predposlednim zavode, kde musel Ickx vyhrat, coz se mu nepodarilo.

0/0
25.8.2015 22:37

P10a84v94e17l 40M23o83r68a34v92e34c 1404395254237

Tak pokud jedete rychle v boxech tak dostanete :D

0/0
25.8.2015 9:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.