Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na sraz historických autobusů přijela unikátní souprava i kloubák

V sobotu se v Kolíně konal 14. ročník přehlídky historických autobusů a užitkových vozů. Na akci Zlatý bažant dorazily desítky exemplářů, některé se poté vydaly i do Nymburka. K vidění byly i unikáty, například kloubová Škoda 706 RTO-K či souprava tahače Škoda 706 RTTN a návěsu Karosa NO 80.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K57a21r35e17l 60P63a68n87c42e47r 7741200738954

S RTO jsem delal D, pujcili jsme si autobus od svetskejch a ten policajt mel malem mrtvici kdyz nas videl, ale dali sme to.

0/0
15.9.2015 12:47

J89a48r26o40s32l75a30v 70K21a53d11l45e77c 5301389332211

Krásná doba, nechápu, jak jsme v tom mohli žít...:-);-)

0/0
19.8.2015 12:32

P79e73t67r 30D31o83h33n42a86l35e27k 5498314791462

Ty nízko posazené blinkry u městských verzí RTO byly lépe viditelné v městském provozu z blízko stojících nebo jedoucích osobních aut.

0/0
19.8.2015 11:10

P95e89t63r 44D90o43h36n37a86l10e80k 5158254851472

Ty nízko posazené blinkry u městských RTO jsou v městském provozu lépe viditelné z blízko jedoucích nebo stojících osobních aut.

0/0
19.8.2015 11:08

D59a18v35i25d 39P98e38c68a 1265424171886

Ten RT bus má nádherně okurkový kukuč!

+1/0
18.8.2015 17:12

M87a93r52t70i32n 30D98y80b39a74l88a 1301257525463

to je normální pro idnes informovat o akcích s křížkem po funuse:-)

+5/0
18.8.2015 16:29

T30o50m77á17š 55K48r75a19i23n15a 7504460674318

Jak již pravili předřečníci: "Prostě nádhera!" Jenže...škoda, že mohu vidět jen ty fotky, vědět o tom dopředu... Stačilo by malé upozornění, PR článeček, reklamička, pozvánka na akci...

RO pamatuji jen z dětství, ještě i se sedadly podél oken. RTO, to už byla jiná káva. Sice, když zapřáhl vlek a v autobuse i vleku bylo tak nacpáno, že omdlivší dívka upadla na podlahu až ve výstupní zastávce, rychlost jízdy do kopce nebyla z nejvyšších (předcházeli nás i chodci). Zato z kopce to někteří řidiči rozhulákali tak, že tachometr pozbyl významu a vlek, přes jeho obdivuhodně dobré jízdní vlastnosti, skákal na oji půl metru vlevo, půl metru vpravo. Maje rád svůj život, raději jsem volil cestu v autobusu, nejraději za řidičem.

A seč Š11 byly již moderní stroje s podstatně větším komfortem, které jsem téměř zbožňoval, na tom RTO něco bylo. A propos, RTO Lux mělo tak pohodné polohovatelné sedačky, že dodnes jsem v autobuse neseděl v pohodlnějších!

+6/0
18.8.2015 13:25

M46i12r82o53s48l42a43v 38Š57i84m26k15o 7175843292155

Krása. Téměř ve všech jsem se i vozil. Nicméně v autobusové "ereně" to bylo utrpení. Do kopce se jí moc nechtělo a v zimě v ní byla fakt zima :-)

+1/0
18.8.2015 11:17

A62d57o48l75f 64Ř98í43h49a 7288435562276

Jo jo RTO knedlík je prostě nej. A ta nová studie taky nevypadá špatně http://www.novinky.cz/auto/353708-studie-legendarniho-autobusu-skoda-706-rto-pro-21-stoleti.html

+1/0
18.8.2015 9:39

P79ř61e22m18y37s85l 46L71u14k13á46š 2905912920901

nejkrásnější je kloubové RTO a pak ten tahač :-)

+4/0
18.8.2015 9:30

H50o40n90z89a 18D15v62o83ř19á81k 1694465833205

Přívěs za RTOčko jsem v provozu zažil už jenom na chmelu - v JZD ho tahali za traktorem a vozili tím babky z/na pole a říkali se tomu "babosed";-) ... vzhledem k technickému stavu jsme se my študáci divili, že do toho ty babky vůbec sednou;-D

+1/0
18.8.2015 9:09

P97e24t10r 80N40ě14m63e91č98e56k 1422674372813

Autobusy jsou to krásné, ale již v době vzniku zastaralé. Pro srovnání, firma Mercedes-Benz v roce 1964 přišla s typem 0302, což je úplně jiná písnička.

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

0/0
18.8.2015 8:47

T58o21m56á82š 71K17r92a18i36n53a 7484210264768

RTOčko mělo premiéru na strojírenské výstavě v Brně v r.1956, to spíše odpovídá předchůdci O302, Mercedesu O321. V ´64 se už vyráběl Š11 a ten byl velmi podobný +/- stejně starému O317.

0/0
18.8.2015 16:49

S13t35a67n49i62s60l15a88v 46T20o61m88k36a 2578414434578

to byli nejlepsi autobusy vubec v evrope co vyrabelo vysoke myto.rto[>-][>-]

+2/−2
17.8.2015 22:29

J49i76ř80í 35E97r35b86e74n 1753274896867

Skromný dotaz: jak jste na takovou hloupost přišel? Víte vůbec, co v té době produkovali Daimler, Kässböhrer nebo Saviem?

Nejlepší autobus by byla obratná Š 11 s prostornou samonosnou karosérií, kdyby neměla dvouleté zpoždění v přípravě výroby a kdyby se mohla vyrábět v pořádných sériích a hromadně exportovat, a ne že se v prvních pěti letech smolila pomalu na koleně v desítkách kusů ročně, dokud ve Vysokém Mýtě konečně nepostavili novou výrobní halu...

+6/0
18.8.2015 8:45

P56e41t29r 86N86ě88m72e88č91e15k 1762754692743

Pane Tomko, myslíte to vážně?

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

0/0
18.8.2015 8:48
Foto

V46ě31r82a 79P44r75a91g94a98č43o45v51á 1155103808737

...srdíčko mi - zaplesalo - měli jsme a máme - šikovné ručičky...:-)

+8/−1
17.8.2015 22:10

A85l43b24e11r89t 77K41á11m49e68n 9674548649441

Na fotke č. 15 je zozadu odfotený tzv. Bruselák, ktorý podľa popisu k fotke mal mať presklenenú strechu nad šoférom. Ten istý autobus ale z preddu je aj na foto č. 45 a 46, ale akosi tú presklenenú strechu nad šoférom nevidím. Asi navštívim očného.

0/0
17.8.2015 21:55

R10a14d64e32k 88F64o91l94p81r23e93c60h42t

To samozřejmě není Bruselák, popisek je mu sice věnován, ale autor tam nepíše, že je to ten autobus na fotce. A že to není Bruselák poznáte na první pohled i takhle zezadu, v zadní části interiéru měl oddělený bufet (a kdo ví co ještě), měl jiná zadní světla a tipuji, že neměl tažné zařízení. Spíš bych byl opatrný s informací o plánovaném nasazení na (taky plánovanou) linku Praha - Moskva, pro kterýžto účel se připravoval jiný luxusní erťák.

0/0
17.8.2015 23:47

M72a18r27t28i42n 60P68e84t67r88z80i40l74e17k 5475404634425

skoda ze tam neprivezli tez obytny prives,myslim ,ze se mu rikalo Rotel,mel rozsunovaci strany,luzka,kuchynku,toaletu.jeden myslim jeste v roce 1991 stal v Karose.

0/0
17.8.2015 21:50

P41a85v81e21l 25K81u89r60f11ü16r39s44t 3568603145849

dodnes netuším, jak na těch starých strojcích nastavoval řidič cenu:-) jinak, neměl jsem sice model RTO, ale zato jsem měl model Š 11 na dálkové ovládání, heč! :-)

0/0
17.8.2015 21:48

R94o46b46e25r67t 52H95o47m30o74l20k64a 4163158560292

Za hodně starých časů měli řidiči svou průvodčí, ta fasovala lístky v několika nominálních hodnotách a z těch skládala jízdné. Procvaknutím kleštičkama, potom přišly "kafemlynky" setright a tam se cena nastavovala mezikružím. To už ale vesměs nebyly průvodčí, ale dělali to řidiči. A potom už přišly počítačové záležitosti, jehličkové tiskárny, termograf a pod.

0/0
18.8.2015 10:05

T77o51m19á58š 11H61a91a45s 7371817592611

Jo, Š 11 na dálku jsem měl taky. Hračka, které jsem si opravdu velmi cenil. Byl skvělej.

0/0
18.8.2015 19:08

P55e32t42e30r 35M89o22l10n92á48r 8745874882439

V tých RTO lístky ešte predával sprievodca ,matne si na to spomínam raz som sa viezol aj v tej vlečke a bola tam zima ,bolo to niekedy v roku 1978 mal som vtedy  7 rokou  :-)

0/0
17.8.2015 21:22

P89a49v70e35l 53J94e58ř19á65b14e50k 7541832434537

V přívěsu ve školních spojích zásadně jezdili mazáci.

Zima či vedro - byl o něj velký zájem.

Nezřídka na takové spoje do přívěsu býval přizván druhý "štiplístek". jinak jezdil jeden a přebíhal při zastávkách z busu do vleku a zpět.

Další mazácká místa byla v RTO a to zadní "pětka: či "čtyřky" za koly.

Chudáci průvodčí, co ti si s omladinou užili.

+3/0
18.8.2015 0:04

J11i86r84k91a 44T91r97á42v89n38i26č92e56k 6354396769

RTO to byla nádhera,...asi nejhezčí autobus ze všech, jezdil pomalu, v létě v tom bylo strašné horko, ale stejné to byla paráda. V zadu na té pětce to na hrbolech krásně házelo, ..do školy jsem chodil do 4 km vzdálené vesnice a cestou zpět jsme měli jeden větší  hrbol při vjezdu na most a když jel řidič co měl rád srandu, tak to na ten hrbol ještě rozjel, to byl pak skok jako hrom.....

+12/0
17.8.2015 20:26

M30a69r66i70á51n 73B12e37d64n12á45r65i38k 9781801150778

Jo jo, já je pamatuji ještě jako hodně malý kluk. To jich jezdilo jen pár. Pamatuji, že to byly 4 tam a 4 zpět za celý den a 1 dálkový za týden ;-D. Já v něm vždy blil. No jo, ale uvítal bych jejich návrat, jako retro busy  na některých linkách po Praze by byly fajn. ;-)

+1/0
17.8.2015 20:46

M55i91l60a88n 95M54u50s91i17l 4803951362115

A pokud se nepletu, tak se v té době lépe vstávalo..

0/0
18.8.2015 12:53

P12e82t36r 36P29o84s26p71í12š37i84l 4578364416566

Jako malý kluk si pamatuji, že občas u nás jezdilo RTO s vlekem, teď na fotografii jsem si ten vlek připomněl. Většinou mi nikdo nechtěl věřit, že jezdily autobusy se samostatným dvouosým vlekem.

+3/0
17.8.2015 20:10

J41i14ř20í 57N20e25u10m43e77i87s34t24e25r 2782445923151

Tzv. babosed ;-D

0/0
17.8.2015 20:46

R11a63d10e61k 39F11o59l95p88r15e53c64h75t

Ještě dlouho po vyřazení s ČSAD ty vleky používali někteří jednotní rolníci a státní statkáři k dopravě pracovníků na pole, kdy je tahaly za traktory.

+2/0
17.8.2015 23:53

P68a23v93e59l 13C69h48l25u85b12n49a 7587486948697

Jedním slovem: nádhera!

Nostalgie a vzpomínky na mládí. R^

+13/0
17.8.2015 20:06

P10e92t67r 43S78o56v72a 9416938126139

pred akci tady o ni ani zbla,dnes reportaz.idnes.cz,nejkristalovejsi z nejvybrousenejsich kristalu...

+20/0
17.8.2015 19:56

J60i61ř31í 19K55o77c12u55r65e11k 6315284405328

Hezké kousky a k tomu moc hezké kousky. Při pohledu na dodávky od Aerovky si člověk říká proč licenční Renault Saviem neboli Avia.

+7/0
17.8.2015 19:47

M66a84r76t96i22n 79K61u63ř35í87t22k85a 6307956848945

Pro zajímavost: Řada Š existovala i v kloubovém provedení, ovšem bylo vyrobeno jen pár kusů ověřovací série, označení ŠM16,5. Jezdily 4 v Brně, něco bylo v Pardubicích. K vlastní sériové výrobě nedošlo, protože RVHP dalo přednost kloubovému Ikarusu 280. Nezachoval se žádný. Fandové v Košicích nyní staví repliku.

+4/0
17.8.2015 19:19

J81i10ř57í 10T19i86n92t75ě55r71a 6560919393680

Vážený  pane  Kuřítko, 

pokud  si  vzpomínám,  tak  pár  kousků  ŠM16,5  jezdilo  v  sedmdesátých  letech  v  Nitře.  :-)

0/0
17.8.2015 20:35
Foto

M78i73c36h21a21l 70N95a43j81m31a50n 7959353436960

Přesně v Nitře jezdily 2 ks těchto autobusů.

0/0
18.8.2015 7:45

J69i57ř15í 70T69i29n31t70ě40r23a 6790909113510

Pane  Najmane, 

vzpomínám  si,  že  jsem  v  Nitře  viděl  pohromadě  více  ŠM16,5  než  dva  kusy.  Slovenské  internetové stránky  mluví  o  pěti  vozidlech a  uvádějí  jejich SPZ. 

 

Odkaz 

http://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?trakce=autobus&vyrobce=Karosa&iddopravce=46&ntyp=%C5%A0M+16%2C5 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/Karosa-SM-16-5.html

0/0
18.8.2015 10:17
Foto

M50i33c68h34a66l 19N48a59j19m83a23n 7989483276360

16 vyrobených vozů bylo rozděleno takto: provozy MHD v Brně (4 vozy), v Nitře a Pardubicích (po 2 vozech) a v Táboře a Ústí nad Labem (po jednom voze). Zbytek obdržely podniky ČSAD, které vozy ŠM 16,5 provozovaly na svých linkách (ČSAD Brno – 4 vozy, ČSAD Bratislava – 2 vozy). Poslední autobus ŠM 16,5 dojezdil v Pardubicích v roce 1984, paradoxně se jednalo o „nespolehlivý“ prototyp z roku 1966.

0/0
19.8.2015 17:47

J58i22ř60í 59T78i85n24t50ě30r68a 6480569133940

Vážený  pane  Najmane, 

vaše  tvrzení  je  v  rozporu s  informací  IMHD.SK, cituji:  "Prvé  4  autobusy  boli  dodané  začiatkom roku  1969,  piaty  bol  do  Nitry  presunutý v  roku  1970.  Vypravované  boli  prevažne  na  linky  do  Krškán."  :-( 

 

Co  kdyby jste  si  to  zkusil  s  nimi  tuto  záležitost  vyříkat? Stačí,  když  své  stanovisko  napíšete  přímo  na imhd@imhd.sk 

 

Zdroj 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/index.html

0/0
19.8.2015 23:33
Foto

M97i41c79h93a90l 41N96a80j70m68a34n 7579193476300

Počinu autorů ihmd.sk fandím, mají takto zmapované celé slovensko, ale bohužel jdou cestou kvantity na úkor kvality zveřejňují dost neověřených informací.

 viz. pasáže, že na opravy autobusů IKARUS 280 byly použito zadní čelo právě z ŠM 16,5 a také motor s převodovkou - to je více jak úsměvné.

Teoreticky v Nitře mohlo jezdit více autobusů ŠM 16,5. Informace o 2 ks dodaných do Bratislavi končí v roce 1971 - možná proto, že byly předány do Nitry. 

Zároveň, je málo informací o druhém autobuse dodaném do Pardubic, údajně byl odstaven a sloužil pouze jako záložní stroj, ale je teoreticky možné, že došlo také k jeho přesunu do Nitry.

Ostatní ŠM 16,5 dosloužily poklidně v těch podnicích kam byly dodány- tam informace jsou dostupné.

Například u ŠM 16,5 v Táboře se kolem roku 1978 při opravě motoru a převodovky laborovalo s možností osadit autobus klasickou mechanickou převodovkou....

0/0
20.8.2015 7:25

J57i70ř80í 13T43i80n10t29ě41r32a 6650359813470

Pane  Najmane, 

díky  za  obsáhlou  odpověď.

0/0
20.8.2015 10:32

J65i27ř61í 45E63r20b52e43n 1143564856397

RVHP s tím nemělo nic společného, Karosa by klidně mohla stavět kloubáky, ale neměla kapacitu. I ty ŠM 16,5 se stavěly na koleně v Orličanu Choceň, protože ve vysokomýtské Karose by se jednak jako celek nevešly na montáž a výpravnu, jednak Karosa nestíhala vyrábět ani sériové městské a dálkové autobusy ŠM a ŠD. Ostatně i s nejpotřebnějšími linkovými autobusy ŠL začali až v roce 1970, když byla dokončená nová výrobní hala.

Ze stejného důvodu sešlo i z unifikované řady trolejbusů Škoda T11. Zejména kapacitní důvody, ne ideologické. A svou roli hrál i přístup DP hl.m. Prahy, který by byl potenciálně největším odběratelem, ale ŠM 16,5 si odmítal nakontrahovat...

0/0
18.8.2015 8:54

M77a51r90t34i30n 75U75l30e72h96l67a 4521684238

Skoda RTO, nadherna klasika R^R^R^ Rad bych se znovu svezl [>-]R^

+15/0
17.8.2015 19:04

P96e22t48r 71M35a15r24š42á14l50e72k 9225542374769

Krásný kousky. RTO už pamatuju, když končily. Jako malej capart, jsem chtěl vždycky sedět na to sedadle vedle řidiče.

+13/0
17.8.2015 19:00

P24a65v33e27l 14C13h58l37u16b11n88a 7597616748677

To byl i můj sen.

Ale dostupnější a také zajímavé bylo místo vzadu na "pětce". Tam to krásně házelo a při přejezdu vršku "zhupu" dolů byl žaludek až v krku;-)

+3/0
17.8.2015 20:08

P59a18v75e50l 22Š40e93d41l31b80a24u44e46r 7508611172305

Jo, vzadu paráda. Mně se hodně líbily ty velké hodiny na deklu od motoru a ten zvuk, když to jelo, hlavně při rozjíždění. Připomínalo mi to řev draka. Taky si vzpomínám, jak mi po držení se kovového madla na sedadle smrděly ruce tím kovem. A líbilo se mi i přední kolo, bylo prostě krásné. RTO byl úžasný.

+3/0
18.8.2015 0:14

H48o52n58z40a 43D35v64o20ř48á83k 1414705453545

Plus za ty hodiny na motoru. Taky jsem se nemohl jako prcek vynadívat ;-D, ale jinak se mi v autobusech dělalo špatně...

+1/0
18.8.2015 9:05

M62a67r46t90i63n 46K14o24n46e29c34n12y 7466887673229

Nadhera....co dokazou sikovne ruce. Skoda, ze jsem se nemohl zucastnit. Obdivuji techniku.

+9/0
17.8.2015 18:38

P86e53t93r 67B21a18r25t37ů26n81ě21k 9391734559629

Bože, to je krása;-D

+14/0
17.8.2015 17:25







Najdete na iDNES.cz