Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na sraz historických autobusů přijela unikátní souprava i kloubák

V sobotu se v Kolíně konal 14. ročník přehlídky historických autobusů a užitkových vozů. Na akci Zlatý bažant dorazily desítky exemplářů, některé se poté vydaly i do Nymburka. K vidění byly i unikáty, například kloubová Škoda 706 RTO-K či souprava tahače Škoda 706 RTTN a návěsu Karosa NO 80.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K61a65r58e41l 13P50a97n53c86e91r 7741940428294

S RTO jsem delal D, pujcili jsme si autobus od svetskejch a ten policajt mel malem mrtvici kdyz nas videl, ale dali sme to.

0/0
15.9.2015 12:47

J74a93r78o90s78l60a85v 63K27a32d28l67e49c 5551179132381

Krásná doba, nechápu, jak jsme v tom mohli žít...:-);-)

0/0
19.8.2015 12:32

P93e10t60r 29D74o20h25n52a28l52e17k 5388494171302

Ty nízko posazené blinkry u městských verzí RTO byly lépe viditelné v městském provozu z blízko stojících nebo jedoucích osobních aut.

0/0
19.8.2015 11:10

P29e49t97r 93D27o69h44n83a87l75e11k 5418184831822

Ty nízko posazené blinkry u městských RTO jsou v městském provozu lépe viditelné z blízko jedoucích nebo stojících osobních aut.

0/0
19.8.2015 11:08

D58a96v78i88d 46P11e42c68a 1545294681756

Ten RT bus má nádherně okurkový kukuč!

+1/0
18.8.2015 17:12

M36a41r42t56i87n 81D21y46b30a16l19a 1181217345653

to je normální pro idnes informovat o akcích s křížkem po funuse:-)

+5/0
18.8.2015 16:29

T76o41m97á19š 82K43r44a69i58n40a 7704280834278

Jak již pravili předřečníci: "Prostě nádhera!" Jenže...škoda, že mohu vidět jen ty fotky, vědět o tom dopředu... Stačilo by malé upozornění, PR článeček, reklamička, pozvánka na akci...

RO pamatuji jen z dětství, ještě i se sedadly podél oken. RTO, to už byla jiná káva. Sice, když zapřáhl vlek a v autobuse i vleku bylo tak nacpáno, že omdlivší dívka upadla na podlahu až ve výstupní zastávce, rychlost jízdy do kopce nebyla z nejvyšších (předcházeli nás i chodci). Zato z kopce to někteří řidiči rozhulákali tak, že tachometr pozbyl významu a vlek, přes jeho obdivuhodně dobré jízdní vlastnosti, skákal na oji půl metru vlevo, půl metru vpravo. Maje rád svůj život, raději jsem volil cestu v autobusu, nejraději za řidičem.

A seč Š11 byly již moderní stroje s podstatně větším komfortem, které jsem téměř zbožňoval, na tom RTO něco bylo. A propos, RTO Lux mělo tak pohodné polohovatelné sedačky, že dodnes jsem v autobuse neseděl v pohodlnějších!

+6/0
18.8.2015 13:25

M17i38r49o96s11l67a57v 55Š43i54m52k36o 7725453382895

Krása. Téměř ve všech jsem se i vozil. Nicméně v autobusové "ereně" to bylo utrpení. Do kopce se jí moc nechtělo a v zimě v ní byla fakt zima :-)

+1/0
18.8.2015 11:17

A69d79o35l76f 76Ř91í23h31a 7588915912966

Jo jo RTO knedlík je prostě nej. A ta nová studie taky nevypadá špatně http://www.novinky.cz/auto/353708-studie-legendarniho-autobusu-skoda-706-rto-pro-21-stoleti.html

+1/0
18.8.2015 9:39

P71ř97e56m21y91s61l 12L98u79k67á23š 2335962290841

nejkrásnější je kloubové RTO a pak ten tahač :-)

+4/0
18.8.2015 9:30

H64o64n40z17a 70D33v29o50ř10á47k 1584505403465

Přívěs za RTOčko jsem v provozu zažil už jenom na chmelu - v JZD ho tahali za traktorem a vozili tím babky z/na pole a říkali se tomu "babosed";-) ... vzhledem k technickému stavu jsme se my študáci divili, že do toho ty babky vůbec sednou;-D

+1/0
18.8.2015 9:09

P36e75t51r 74N64ě58m70e56č94e24k 1802834352903

Autobusy jsou to krásné, ale již v době vzniku zastaralé. Pro srovnání, firma Mercedes-Benz v roce 1964 přišla s typem 0302, což je úplně jiná písnička.

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

0/0
18.8.2015 8:47

T89o21m21á52š 78K72r37a65i93n61a 7844350474778

RTOčko mělo premiéru na strojírenské výstavě v Brně v r.1956, to spíše odpovídá předchůdci O302, Mercedesu O321. V ´64 se už vyráběl Š11 a ten byl velmi podobný +/- stejně starému O317.

0/0
18.8.2015 16:49

S16t21a53n12i60s68l42a41v 46T80o31m63k35a 2938174444918

to byli nejlepsi autobusy vubec v evrope co vyrabelo vysoke myto.rto[>-][>-]

+2/−2
17.8.2015 22:29

J89i49ř93í 59E19r35b47e97n 1603734976197

Skromný dotaz: jak jste na takovou hloupost přišel? Víte vůbec, co v té době produkovali Daimler, Kässböhrer nebo Saviem?

Nejlepší autobus by byla obratná Š 11 s prostornou samonosnou karosérií, kdyby neměla dvouleté zpoždění v přípravě výroby a kdyby se mohla vyrábět v pořádných sériích a hromadně exportovat, a ne že se v prvních pěti letech smolila pomalu na koleně v desítkách kusů ročně, dokud ve Vysokém Mýtě konečně nepostavili novou výrobní halu...

+6/0
18.8.2015 8:45

P56e23t79r 32N32ě78m88e13č36e80k 1742314562793

Pane Tomko, myslíte to vážně?

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

0/0
18.8.2015 8:48
Foto

V73ě71r56a 18P11r71a85g26a92č45o96v82á 1565113278647

...srdíčko mi - zaplesalo - měli jsme a máme - šikovné ručičky...:-)

+8/−1
17.8.2015 22:10

A62l17b68e42r37t 33K17á83m13e71n 9384558879631

Na fotke č. 15 je zozadu odfotený tzv. Bruselák, ktorý podľa popisu k fotke mal mať presklenenú strechu nad šoférom. Ten istý autobus ale z preddu je aj na foto č. 45 a 46, ale akosi tú presklenenú strechu nad šoférom nevidím. Asi navštívim očného.

0/0
17.8.2015 21:55

R68a28d37e62k 55F72o35l13p65r95e47c69h95t

To samozřejmě není Bruselák, popisek je mu sice věnován, ale autor tam nepíše, že je to ten autobus na fotce. A že to není Bruselák poznáte na první pohled i takhle zezadu, v zadní části interiéru měl oddělený bufet (a kdo ví co ještě), měl jiná zadní světla a tipuji, že neměl tažné zařízení. Spíš bych byl opatrný s informací o plánovaném nasazení na (taky plánovanou) linku Praha - Moskva, pro kterýžto účel se připravoval jiný luxusní erťák.

0/0
17.8.2015 23:47

M85a86r34t94i42n 12P18e25t21r23z87i47l46e47k 5495334974105

skoda ze tam neprivezli tez obytny prives,myslim ,ze se mu rikalo Rotel,mel rozsunovaci strany,luzka,kuchynku,toaletu.jeden myslim jeste v roce 1991 stal v Karose.

0/0
17.8.2015 21:50

P57a70v14e80l 38K63u29r48f71ü91r36s14t 3128453885629

dodnes netuším, jak na těch starých strojcích nastavoval řidič cenu:-) jinak, neměl jsem sice model RTO, ale zato jsem měl model Š 11 na dálkové ovládání, heč! :-)

0/0
17.8.2015 21:48

R21o96b25e46r43t 22H85o55m53o17l23k73a 4183358870632

Za hodně starých časů měli řidiči svou průvodčí, ta fasovala lístky v několika nominálních hodnotách a z těch skládala jízdné. Procvaknutím kleštičkama, potom přišly "kafemlynky" setright a tam se cena nastavovala mezikružím. To už ale vesměs nebyly průvodčí, ale dělali to řidiči. A potom už přišly počítačové záležitosti, jehličkové tiskárny, termograf a pod.

0/0
18.8.2015 10:05

T41o97m47á22š 34H81a16a95s 7401227632451

Jo, Š 11 na dálku jsem měl taky. Hračka, které jsem si opravdu velmi cenil. Byl skvělej.

0/0
18.8.2015 19:08

P32e84t19e85r 11M57o83l37n35á82r 8625234572289

V tých RTO lístky ešte predával sprievodca ,matne si na to spomínam raz som sa viezol aj v tej vlečke a bola tam zima ,bolo to niekedy v roku 1978 mal som vtedy  7 rokou  :-)

0/0
17.8.2015 21:22

P35a83v56e15l 73J63e66ř48á49b70e47k 7511502854257

V přívěsu ve školních spojích zásadně jezdili mazáci.

Zima či vedro - byl o něj velký zájem.

Nezřídka na takové spoje do přívěsu býval přizván druhý "štiplístek". jinak jezdil jeden a přebíhal při zastávkách z busu do vleku a zpět.

Další mazácká místa byla v RTO a to zadní "pětka: či "čtyřky" za koly.

Chudáci průvodčí, co ti si s omladinou užili.

+3/0
18.8.2015 0:04

J19i50r13k98a 31T19r31á32v13n87i16č77e14k 6354156259

RTO to byla nádhera,...asi nejhezčí autobus ze všech, jezdil pomalu, v létě v tom bylo strašné horko, ale stejné to byla paráda. V zadu na té pětce to na hrbolech krásně házelo, ..do školy jsem chodil do 4 km vzdálené vesnice a cestou zpět jsme měli jeden větší  hrbol při vjezdu na most a když jel řidič co měl rád srandu, tak to na ten hrbol ještě rozjel, to byl pak skok jako hrom.....

+12/0
17.8.2015 20:26

M83a97r76i62á79n 21B82e17d88n81á65r46i69k 9241621150438

Jo jo, já je pamatuji ještě jako hodně malý kluk. To jich jezdilo jen pár. Pamatuji, že to byly 4 tam a 4 zpět za celý den a 1 dálkový za týden ;-D. Já v něm vždy blil. No jo, ale uvítal bych jejich návrat, jako retro busy  na některých linkách po Praze by byly fajn. ;-)

+1/0
17.8.2015 20:46

M51i20l72a22n 20M57u95s25i61l 4343121852565

A pokud se nepletu, tak se v té době lépe vstávalo..

0/0
18.8.2015 12:53

P87e43t23r 64P32o66s51p19í61š38i38l 4298914426376

Jako malý kluk si pamatuji, že občas u nás jezdilo RTO s vlekem, teď na fotografii jsem si ten vlek připomněl. Většinou mi nikdo nechtěl věřit, že jezdily autobusy se samostatným dvouosým vlekem.

+3/0
17.8.2015 20:10

J64i84ř43í 72N52e71u69m82e94i51s71t87e28r 2662645583571

Tzv. babosed ;-D

0/0
17.8.2015 20:46

R15a13d34e76k 12F55o59l40p48r91e42c57h43t

Ještě dlouho po vyřazení s ČSAD ty vleky používali někteří jednotní rolníci a státní statkáři k dopravě pracovníků na pole, kdy je tahaly za traktory.

+2/0
17.8.2015 23:53

P82a89v65e63l 87C96h48l68u22b13n25a 7737396688797

Jedním slovem: nádhera!

Nostalgie a vzpomínky na mládí. R^

+13/0
17.8.2015 20:06

P93e63t89r 94S73o78v71a 9866388126879

pred akci tady o ni ani zbla,dnes reportaz.idnes.cz,nejkristalovejsi z nejvybrousenejsich kristalu...

+20/0
17.8.2015 19:56

J82i86ř22í 22K33o77c50u46r18e88k 6965614125758

Hezké kousky a k tomu moc hezké kousky. Při pohledu na dodávky od Aerovky si člověk říká proč licenční Renault Saviem neboli Avia.

+7/0
17.8.2015 19:47

M61a18r46t89i31n 61K37u25ř89í59t53k37a 6517626688145

Pro zajímavost: Řada Š existovala i v kloubovém provedení, ovšem bylo vyrobeno jen pár kusů ověřovací série, označení ŠM16,5. Jezdily 4 v Brně, něco bylo v Pardubicích. K vlastní sériové výrobě nedošlo, protože RVHP dalo přednost kloubovému Ikarusu 280. Nezachoval se žádný. Fandové v Košicích nyní staví repliku.

+4/0
17.8.2015 19:19

J28i77ř34í 85T18i65n80t10ě90r91a 6940889323710

Vážený  pane  Kuřítko, 

pokud  si  vzpomínám,  tak  pár  kousků  ŠM16,5  jezdilo  v  sedmdesátých  letech  v  Nitře.  :-)

0/0
17.8.2015 20:35
Foto

M15i65c38h91a97l 26N62a50j48m79a36n 7549703316610

Přesně v Nitře jezdily 2 ks těchto autobusů.

0/0
18.8.2015 7:45

J78i49ř97í 82T48i84n77t83ě76r88a 6520529643890

Pane  Najmane, 

vzpomínám  si,  že  jsem  v  Nitře  viděl  pohromadě  více  ŠM16,5  než  dva  kusy.  Slovenské  internetové stránky  mluví  o  pěti  vozidlech a  uvádějí  jejich SPZ. 

 

Odkaz 

http://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?trakce=autobus&vyrobce=Karosa&iddopravce=46&ntyp=%C5%A0M+16%2C5 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/Karosa-SM-16-5.html

0/0
18.8.2015 10:17
Foto

M39i68c42h36a67l 87N48a71j23m70a70n 7869653366850

16 vyrobených vozů bylo rozděleno takto: provozy MHD v Brně (4 vozy), v Nitře a Pardubicích (po 2 vozech) a v Táboře a Ústí nad Labem (po jednom voze). Zbytek obdržely podniky ČSAD, které vozy ŠM 16,5 provozovaly na svých linkách (ČSAD Brno – 4 vozy, ČSAD Bratislava – 2 vozy). Poslední autobus ŠM 16,5 dojezdil v Pardubicích v roce 1984, paradoxně se jednalo o „nespolehlivý“ prototyp z roku 1966.

0/0
19.8.2015 17:47

J15i81ř20í 19T77i39n22t54ě90r48a 6330309873530

Vážený  pane  Najmane, 

vaše  tvrzení  je  v  rozporu s  informací  IMHD.SK, cituji:  "Prvé  4  autobusy  boli  dodané  začiatkom roku  1969,  piaty  bol  do  Nitry  presunutý v  roku  1970.  Vypravované  boli  prevažne  na  linky  do  Krškán."  :-( 

 

Co  kdyby jste  si  to  zkusil  s  nimi  tuto  záležitost  vyříkat? Stačí,  když  své  stanovisko  napíšete  přímo  na imhd@imhd.sk 

 

Zdroj 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/index.html

0/0
19.8.2015 23:33
Foto

M24i18c72h19a85l 58N49a66j22m44a63n 7729403776830

Počinu autorů ihmd.sk fandím, mají takto zmapované celé slovensko, ale bohužel jdou cestou kvantity na úkor kvality zveřejňují dost neověřených informací.

 viz. pasáže, že na opravy autobusů IKARUS 280 byly použito zadní čelo právě z ŠM 16,5 a také motor s převodovkou - to je více jak úsměvné.

Teoreticky v Nitře mohlo jezdit více autobusů ŠM 16,5. Informace o 2 ks dodaných do Bratislavi končí v roce 1971 - možná proto, že byly předány do Nitry. 

Zároveň, je málo informací o druhém autobuse dodaném do Pardubic, údajně byl odstaven a sloužil pouze jako záložní stroj, ale je teoreticky možné, že došlo také k jeho přesunu do Nitry.

Ostatní ŠM 16,5 dosloužily poklidně v těch podnicích kam byly dodány- tam informace jsou dostupné.

Například u ŠM 16,5 v Táboře se kolem roku 1978 při opravě motoru a převodovky laborovalo s možností osadit autobus klasickou mechanickou převodovkou....

0/0
20.8.2015 7:25

J22i76ř96í 22T56i90n82t70ě42r54a 6210109553870

Pane  Najmane, 

díky  za  obsáhlou  odpověď.

0/0
20.8.2015 10:32

J44i29ř63í 27E82r68b55e62n 1233554506367

RVHP s tím nemělo nic společného, Karosa by klidně mohla stavět kloubáky, ale neměla kapacitu. I ty ŠM 16,5 se stavěly na koleně v Orličanu Choceň, protože ve vysokomýtské Karose by se jednak jako celek nevešly na montáž a výpravnu, jednak Karosa nestíhala vyrábět ani sériové městské a dálkové autobusy ŠM a ŠD. Ostatně i s nejpotřebnějšími linkovými autobusy ŠL začali až v roce 1970, když byla dokončená nová výrobní hala.

Ze stejného důvodu sešlo i z unifikované řady trolejbusů Škoda T11. Zejména kapacitní důvody, ne ideologické. A svou roli hrál i přístup DP hl.m. Prahy, který by byl potenciálně největším odběratelem, ale ŠM 16,5 si odmítal nakontrahovat...

0/0
18.8.2015 8:54

M65a25r96t74i23n 65U81l75e16h35l56a 4321754968

Skoda RTO, nadherna klasika R^R^R^ Rad bych se znovu svezl [>-]R^

+15/0
17.8.2015 19:04

P33e34t12r 76M40a46r49š21á34l10e44k 9195222934249

Krásný kousky. RTO už pamatuju, když končily. Jako malej capart, jsem chtěl vždycky sedět na to sedadle vedle řidiče.

+13/0
17.8.2015 19:00

P66a24v83e65l 15C64h27l54u44b79n97a 7447736218377

To byl i můj sen.

Ale dostupnější a také zajímavé bylo místo vzadu na "pětce". Tam to krásně házelo a při přejezdu vršku "zhupu" dolů byl žaludek až v krku;-)

+3/0
17.8.2015 20:08

P92a17v93e17l 71Š32e37d20l78b20a88u25e14r 7728741782565

Jo, vzadu paráda. Mně se hodně líbily ty velké hodiny na deklu od motoru a ten zvuk, když to jelo, hlavně při rozjíždění. Připomínalo mi to řev draka. Taky si vzpomínám, jak mi po držení se kovového madla na sedadle smrděly ruce tím kovem. A líbilo se mi i přední kolo, bylo prostě krásné. RTO byl úžasný.

+3/0
18.8.2015 0:14

H68o81n90z68a 42D48v19o90ř67á16k 1564415603485

Plus za ty hodiny na motoru. Taky jsem se nemohl jako prcek vynadívat ;-D, ale jinak se mi v autobusech dělalo špatně...

+1/0
18.8.2015 9:05

M14a47r23t71i51n 11K28o86n52e44c85n72y 7856947743119

Nadhera....co dokazou sikovne ruce. Skoda, ze jsem se nemohl zucastnit. Obdivuji techniku.

+9/0
17.8.2015 18:38

P50e70t15r 28B87a14r38t45ů34n74ě55k 9961794639319

Bože, to je krása;-D

+14/0
17.8.2015 17:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.