Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta bez řidiče připravena ke startu, ale lidé ani zákony je nechtějí

Moderní auta jsou čím dál chytřejší a mají stále více systémů, které pomáhají předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky. Vývoj směřuje k autům, která budou jezdit zcela sama. Zbavit majitele možnosti svůj vůz řídit však není cíl tohoto vývoje. Jde především o záchranu lidských životů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P63a92v58e11l 65Š45e71d19l55b89a11u39e91r 7388451662135

Vůbec nerozumím ani elektronice, ani nevím nic o výdrži různých materiálů, jen tak pocitově bych se bál jet v něčem takovém, pokud by to bylo starší. Jak funkčnost systému ovlivní neustálé změny teplot a vlhkosti v autech, sůl, vibrace...? Jak drahá by byla údržba a jak dlouhá životnost s garancí bezchybného fungování? Pro lidi znalé je to možná legrační otázka. Třeba je to fakt dobré. Letadla taky fungují dlouho.

0/0
10.12.2015 5:55

L18u44d49v32í83k 34G16a92j74d15o24š50í62k 2535453374682

Problém aut bez řidiče není v technologiích, ale spíš sociologický.

Auto řízené počítačem může stoprocentně bezchybně fungovat pouze v jasně a přesně definovaném prostředí bez chyb a náhod. Takové prostředí ovšem vylučuje přítomnost člověka. Při hustotě a koncepci silniční infrastruktury je zcela nepřijatelné a nemožné, aby byl tento prostor člověku znepřístupněn.

Není možné omezovat život člověka v zájmu "vyššího cíle" z tak malicherného důvodu jako je chybování přinášející pár mrtvých.

0/−2
8.12.2015 11:37

J29a13n 14D61l98o16u28h27ý 7544479290479

Dokud lidstvo nevyrobi prvni nedeterministicky vypocetni system, pak to nikdy nebude spolehlive na 100%. Svet kolem nas je nedeterministicky a pouzivat na deterministicke vypocetni systemy znamena pouze minimalizovat chybovost, ktera ale nikdy nebude 0! Staci si nacist zaklady o UI a principech vypocetnich systemu Z oboru ICT.

+1/−2
8.12.2015 10:30

J22a12n 15B46e45n83h56á44k 6624793682521

Mrazi me z glorifikovani vseobecne automatizace. Mit moznost vypnout na prazske magistrale je fajn, ale meho kamarada se pokusil zabit uplne novy S-Klasse napechovany vsemi temi elektronickymi zhovadilostmi. Ta bezmoc, kdyz se auto riti z mostu a vy, profesionalni ridic, nejste schopen s tim nic delat!! Radsi bych, aby to byla ma chyba, kterou priste opakovat nebudu. Jakmile pocitac udela chybu jednou, je jiste, ze se chyba bude opakovat casteji a casteji. Elektronika je dobry sluha, ale moc zly pan. Takze asistenty klidne, at nejsem tak zpatecnicky, ale VSE musi jit PLNE vypnout jednoduchym stiskem tlacitka. Zadna automatizace nebo slozite prohledavani menu v palubnim pocitaci.

+1/−1
8.12.2015 9:37

L17u90d39v57í67k 92G45a65j12d33o19š42í62k 2505183374312

Máte pravdu.

V tomto se stačí podívat na leteckou dopravu, kde je to již v daleko pokročilejším stádiu.

Samozřejmě díky tomu, že po obloze nechodí chodci, je silně omezeno odkud a kam letadla cestují a solí se neskutečné prostředky do údržby a infrastruktury.

I tak v pilotních kabinách sedí dokonale vyškolená, odpovědná a inteligentní obsluha, protože pro bezpečnost je stále klíčové, aby člověk stroje kontroloval.

Jak každý ví, někdy ani tohle všechno nestačí.

+1/0
8.12.2015 11:48

J15a39n 85K85a55š61p12a18r 9141263680887

"Složitý autonomní systém totiž občas vypoví službu"

Tato věta mi bohatě stačí, děkuji. Rv

+3/−1
8.12.2015 7:24

J92a16n 49D43l61o54u17h75ý 7694589600119

Tohle se realne prosadi pouze ve meste v kolonach a na dalnici. Nedokazu si predstavit ze kdokoliv ( at je sebevic inovativni ) se posadi na predni sedadlo a necha se autonomne povozit po okreskach pri hustem desti a teplote okolo nuly :-D cestovni rychlosti.

+2/−2
8.12.2015 7:16

O63t44a 87J92e72l82í93n75e28k 8221578500815

Víc než milion kilometrů bez nehod má už teď Google auto, je vysoce pravděpodobné, že už v blízké budoucnosti bude automobilový autopilot nejen pohodlnější, ale i výrazně bezpečnější než lidský řidič ...

+3/−1
8.12.2015 7:41

R65i60c38h36a49r63d 76T76r75e19f27i69l 4971115959100

Jen jestli strejda Gůglík nekecá. To tvrdí on. A že by neměl žádnou kolizní situaci to se mi nechce věřit.

0/0
8.12.2015 9:35

J60a60n 55B77e84n31h21á73k 6194443302311

Mel. Mnoho (tusim 11?). Ale oficialne to nebyla jeho chyba.

0/0
8.12.2015 9:41

J92a70n 79D58l97o61u94h92ý 7784489300939

Milej oto, na to staci jednoducha odpoved: kde najezdilo ten milion? Ve snehu, desti a mrazu na okreskach 3. Tridy? To ani v americkem googlu nevedi co to je! Ty auta jezdi californii pokud vim, cili pocasi znacka ideal. Vite staci treba poslat to google auto na okresce kam se sotva vejdou dve osobni auta, proti kamionu. Jedine co to auto na 99% udela, ze zastavi a v lepsim pripade neprojede ani auto, ani kamion. V horsim pripade kamion nedobrzdi ( 15 tun ) a zavadi z boku o auto! Problem vsech techto systemu je v tom, ze jsou deterministicke, ale situace v realnem svete nejsou. Aby to opravdu fungovalo, musel by existovat funkcni nedeterministicky vypocetni system a ten lidstvo stale nema. Pouze jenom teorie na papire jiz cca 60 let ;-)

0/0
8.12.2015 10:26

L82u34d87v34í70k 33G74a81j97d74o66š61í11k 2715963434492

V neposlední řadě pak Google taktně neuvádí, že se o to auto permanentně stará tým mechaniků jak ve stáji Formule 1, aby všechna technika fungovala přesně jak má.

+1/0
8.12.2015 11:52

D64u27š14a43n 54D82i15t39r68i70c46h 3158126313219

Také se tvrdilo že stroj člověka neporazí v šachu a ejhle. Vůbec tomu nerozumíte, zaprvé není potřeba nedeterministický sw, v klidu by stačili neuronky ty se dokáží chovat více nedeterministicky než který kolik člověk, ale hlavně řízení auta je v každém okamžiku deterministické, jenom člověk nedokáže vyhodnotit tolik podnětů a tak řídí nedeterministicky, což mi nepřijde jako dobrý nápad.;-)

0/0
19.12.2015 19:27

M39i61r93e59k 43G85a12j85e69r 5471326289130

"Vývoj směřuje k autům, která budou jezdit zcela sama." - U nákladních aut bych tomu věřil. Ale proč by osobní auto mělo jezdit samo bez lidí? A lidi budou jezdit na kolách. Spíše mělo být méně Bleskově napsáno, že budou jezdit bez zásahu řidiče, jen zadáních cíle cesty a potvrzením navržené trasy. Ještě by měly být další volby jako třeba "co nejrychleji", "pohodově", "s minimalizací odbočování vlevo" (kvůli bezpečnosti), "s minimalizací spotřeby benzínu" (na naftu se snad už jezdit nebude), apod.

0/0
7.12.2015 23:28

P27e56t35r 63B61o53ž23e31k 1263602373512

Natankuji plnou zadám mu do navigace cíl a až tam dojede se vrátí, ať se pěkně projede .

Svobodu autům  ;-D

+3/0
8.12.2015 8:26

D82a94n11i61e37l 76T95o52m54e31k 8489765468986

Já osobně bych chtěl samořídící auto. Už takhle mám automat a většinu cest jezdím se zapnutým tempomatem; kdybych na to měl prachy, tak si koupím asistent jízdy v pruhu a adaptivní tempomat.

Akorát bych za jízdy rád spal, což nebude patrně možné ani v utopické budoucnosti.

+5/−1
7.12.2015 22:56

F63r61a41n43t94i32š63e11k 21Š21í44m81a 7537581177898

To jsem zvědavej jak bude vypadat až někdo hekne takovýhle vozítko.

0/0
7.12.2015 22:39

P23e11t65r 18M60i89c10h33a41l 2700364741582

Ono bude stačit, když někdo před takové auto hodí krabici od televize v okamžiku, kdy v protisměru pojede Tatra.

0/−1
7.12.2015 23:27

M95i18r57e27k 61G89a60j89e81r 5641156869800

Věřím tomu, že to zvládne lépe než většina řidičů. Mnoho smrťáků bylo i jen kvůli drobné zvěři jako jsou zajíci.

+2/−1
7.12.2015 23:30

M83i89c27h55a32l 47N44o64v17á47k 7210379487724

Tak právě tohle zvládne program mnohem lépe než profesionální řidič díky téměř nulovému zpoždění reakce.Rv

+2/−1
8.12.2015 7:06

J61a17n 12B34e95n87h52á24k 6134853632911

loading situation... ... ...

0/0
8.12.2015 9:18

P68e56t10r 41M46i60c30h78a16l 2200164851472

Stejně tam VŽDY bude muset být řidič, který bude zodpovědný za bezpečnost. Stačí chyba jednoho senzoru a na malér je zaděláno.

+3/−2
7.12.2015 22:21

J88a39n 93K88r69p46e89c 5226263984812

stejne mi to prijde neuveritelne. nikdo to nechce. plytvaji se nehorazne prostredky - financi i lidske zdroje na reseni naprosto marginalniho problemu lidstva. nikam dal nas takove badani nad utopistickou ultrabezpecnosti neprivede. setri se par gramu na kazdem vozidle aby melo nizsi emise, ale pak se to narve zbytecnou elektronikou. navic se setri takovym stylem, jak nam to predvadi npr. skodovka. misto zadni viceprvkove napravy tuha, misto kotoucovych brzd bubnove. cili vylet zpatky do praveku. to nikdo za ohrozeni osadky vozu nepovazuje, a pritom schopnost auta ucinne brzdit a udrzet se na vozovce mi prijde jako pomerne zakladni predpoklad bezpecnosti. prijde mi to dulezitejsi nez sdeleni vozidla osadce, ze venku prsi na zaklade vyhodnoceni udaju z nekolika senzoru - coz pri pohledu na okno slite destem asi nikomu nedojde, , nebo ze hrozi namraza, kdyz si predtim ridic (?) malem rozbil hubu pri prichodu k autu a omrzly mu prsty pri skrabani okna....

+3/−4
7.12.2015 21:47

M78i40c19h97a38l 68N85o40v90á40k 7770879637754

Bosch a jeho povinné prosazení prvně ABS, airbagu, dále ESP. Takže píšete nesmysly...Rv

+1/−1
8.12.2015 7:08

P11e59t16r 68B65o50ž11e25k 1853162583582

Občas by se to hodilo.

0/0
8.12.2015 8:28

T35o42m48á73š 78Z51e56m27a61n 3155508314495

p.s. je tu tendence nadávat na lidské řidiče, ale vzpomeňte si, kdo píše ty samořídicí programy.. a jaké máte zkušenosti s IT oddělením..

+4/−2
7.12.2015 21:45

T47o33m74á94š 17Z20e51m39a22n 3685868824535

"Tesla Autopilot tried to kill me!" je docelapoučné video - technika se sice rychlejší než člověk, ale...

A co když budou nějaklé pouliční nepokoje a já protě budu muset pustit stěrače a pár útočníků přejet?

Jinak myšlenka že by to řídilo za mě je lákavá. Nicméně mám obavy jaké bude reálné provedení a jaké k tomu příjdou zákony.

0/0
7.12.2015 21:41

K60a58r79e63l 53N12e49d79o42p53i90l 7268616369404

Zena za volantem, auto bez ridice. To vi kazdy.

+3/−1
7.12.2015 21:31

J45a24n 94K18r84p29e28c 5276363304782

tak toto tvrzeni je samozrejme naprosta blbost: V roce 2013 zemřelo v důsledku nehody motorového vozidla na celém světě 1,4 milionu lidí. Dopravní nehody jsou nejčastější příčinou úmrtí u dětí a mladých lidí ve věku 10 až 19 let." pokud se nejedna o naprostou demagogii, tak spise jen o jakesi data vytrzena z kontextu a jeste hodne zmanipulovana. tedy pokud se do toho rovnou nepocita jako obet dopravni nehody kdyz vas nekdo zastreli kulometem primontovanym na korbe toyoty...

0/0
7.12.2015 21:21

P95a16v28e22l 73D61r90o35t90á97r 7473974619474

V Evropě denně 70 mrtvých a 280 zmrzačených při dopravních nehodách. 25.000 mrtvých ročně, 100.000 ochrnutých, 200.000 těžce zraněných a cca milion lehce zraněných.

Oproti Východní Asii je to tu super, ale pořád je to 70 mrtvých denně. Když onehdá teroristi zabili 130 lidí, tak jsme z toho byli všichni dost perplex, a přitom to naši plechoví miláčci dělají každé dva dny...

+3/0
7.12.2015 22:24
Foto

J81a68r14o79m82í77r 55H82l20u92b97e72k 2776970334411

Já bych se nějakému stroji nesvěřil. Nikdo, absolutně nikdo  a nikde nezaručí, že neudělá fatální chybu, jelikož život nelze, zatím, naprogramovat. A to je dobře, protože adaptabilní a improvizační schopnosti lidského mozku, tedy nad IQ 80, jsou a ještě dlouho budou, pro stroje nedosažitelné. Až dosažitelné budou, nebudou již stroje potřebovat lidi a jednoduše se jich zbaví..

+3/−4
7.12.2015 20:46

M40i53c42h74a16l 43N61o29v78á39k 7340369457424

Co třeba letadlo, co třeba moderní zahraniční rychlovlak? Aha to neznáte. To že tam sedí jakýsi člobrda, který figuruje spíš jako postavička na tom nic nemění, že dopravní prostředek je v plném systému řízené automatiky.

+2/−1
8.12.2015 7:10

P97a25v43e70l 13Š59ť23a46s52t52n33ý 6224958354248

Tak to asi ani neřídíte, ne? Nebo  si myslíte, že točení volantem a šlapání na plyn a brzdu je pořád bez jakéhokoli "zásahu" stroje?

+1/0
8.12.2015 7:44

J10i83ř92í 11Š58e66j92n65o85h41a 4472173834103

Přinejmenším pro právníky  by to byla  dobrá věc. Protoře pak se budou  po skuponových nehodách do nekonečna soudit  různí výrobci automobilů se servismany, řidiči a údržbou silnic.

Dnes je to poměrně jednoduché, protože skoro za vše  odpovídají jen řidiči.

A občas nastane i ideální situace, že  řidič -bourač sám zahyne :-(

+2/0
7.12.2015 20:45

D53a53n28i47e77l 93T81o39m17e93k 8739285938106

Proč by měly být dopravní nehody najednou dobré pro právníky, když dneska nejsou? Povinné pojištění je vynález, který má své dobré důvody v dopravě a už nějakou dobu funguje.

+1/0
7.12.2015 22:57

W89a51l92t46e35r 15D77i54v40i35š 6857742142592

Osobně řídím rád, mám naježděno přes půl milionu km, přesto bych autonomní uato měl velmi rád. Ono totiž mé nadšení řídit rozhodně není v zácpách, při dlouhých dálničních přesunech, při často opakovaných stereotypních přesunech... To ale bohužel tvoří naprostou většinu mých cest. Jen málokdy mám opravdou příležitost si řízení užít, vyrazit bez cíle, případně sice s cílem, ale bez časového limitu. Když už to nastane, vyrazím po menších silnicích, užívám si řízení, užívám si novou cestu. Jenže ty zmíněné zácpy...

Mít auto, které budu mít možnost přehodit do automatického módu, abych se na chvíli stal jen cestujícím, který nemusí tupě zírat 200 km na kufr auta před sebou (nebo hlídat, kdy se o pár metrů pohne kolona), tak jsem opravdu nadšen. Obrovsky by mi to rozvázalo ruce, cestování by bylo mnohem pohodlnější, ale i bezpečnější, přeci jen ta pozornost s časem klesá a i když nemám za poslední půlmilion km nehodu, spousta lidí to štěstí neměla, protože potkala unaveného, nepozorného řidiče.

Vlak nebo autobus není vždy řešení. Ve městě sice jezdím především v MHD, ale taky to nejde úplně vždy. Občas potřebuju něco odvézt, potřebuju mít uato v práci, protože vím, že pojedu domů až kolem půlnoci apod. Zkrátka sebelepší hromadná doprava všechny situace nepokryje. Automatické, resp. částečně automatické auto je v tomhle obrovský skok dopředu. Už aby ta auta tady byla.

+11/0
7.12.2015 20:33

F56e38r64d51i38n46a98n97d 14S74l28a40v41í70k 1765972362409

s tím naprosto souhlasím. Auto, které bych v koloně zapnul na autopilota a mohl bych se věnovat nějaké jiné činosti nebo prostě jen nechal odpočinout ruce a nohy. To by bylo fajn. Na dálnici bych to asi neriskoval, tam by hrozilo, že bych usnul, kdybych neřídil. Ale kdyby to bylo opravdu spolehlivé tak proč ne.

+2/0
7.12.2015 20:41

M72i92c74h44a48l 11H81r78u31b97o22š 4920607122895

Cielova skupina, ak existuje, nech jazdi busom, alebo vlakom, tam soferovat nemusia... ;-D

+4/−9
7.12.2015 18:13

W31a82l77t39e31r 88D56i11v90i47š 6287282932722

Víte, já řídím rád, ale rozhodně ne v zácpách, při dlouhých dálničních přesunech, při často opakovaných stereotypních přesunech... To ale bohužel tvoří naprostou většinu mých cest. Jen málokdy mám opravdou příležitost si řízení užít, vyrazit bez cíle, případně sice s cílem, ale bez časového limitu. Když už to nastane, vyrazím po menších silnicích, užívám si řízení, užívám si novou cestu. Jenže ty zmíněné zácpy...

Mít auto, které budu mít možnost přehodit do automatického módu, abych se na chvíli stal jen cestujícím, který nemusí tupě zírat 200 km na kufr auta před sebou (nebo hlídat, kdy se o pár metrů pohne kolona), tak jsem opravdu nadšen. Obrovsky by mi to rozvázalo ruce, cestování by bylo mnohem pohodlnější, ale i bezpečnější, přeci jen ta pozornost s časem klesá a i když nemám za poslední půlmilion km nehodu, spousta lidí to štěstí neměla, protože potkala unaveného, nepozorného řidiče.

Vlak nebo autobus není vždy řešení. Ve městě sice jezdím především v MHD, ale taky to nejde úplně vždy. Občas potřebuju něco odvézt, potřebuju mít uato v práci, protože vím, že pojedu domů až kolem půlnoci apod. Zkrátka sebelepší hromadná doprava všechny situace nepokryje. Automatické, resp. částečně automatické auto je v tomhle obrovský skok dopředu. Už aby ta auta tady byla.

+3/0
7.12.2015 20:29

J17a77n 42F97r55o12l21í83k 6216890625694

Dalším levelem bude auto bez cestujících. Jen tam zavazí a zvyšují spotřebu.;-D

+5/−1
7.12.2015 17:49

P59a24v10e85l 20Ř23e25h50á19k 6868973679141

Ja se na to tesim, v patek vecer vyrazit, pred spanim si dat tri pivka, zalehnout a rano se probudit naprosto cerstvej 1000km daleko na vysnenym mistecku, tam si uzit vikend a v nedeli vecer vyrazit zpet a rano cerstvej a odpocatej do prace. To by se vikendy konecne daly normalne vyuzivat bez brutalnich spankovejch deficitu.

+11/−1
7.12.2015 17:28

F50e25r90d83i96n29a81n86d 15S24l30a79v93í15k 1105772462709

letadlo?

+2/0
7.12.2015 20:42

P87a76t61r39i42k 10K14o36u14b12a 3522632290785

Tyhle kramy dejte tem drzitelum ridicaku co se na silnici motaji jak spiny v kyblu a ja jako ridic tohle nikdy nechci Rv!!

+1/−11
7.12.2015 17:13

K73r92y14š85t30o10f 24L69a80n81í53k 1109790165265

Mozna, az vam spina sestreli nekoho blizkeho, budete mluvit jinak.

+3/−1
7.12.2015 17:20

P18e25t72r 71P26a20l90e52č21e82k 3890785694252

proč by měl? Přečtěte si pořádně co napsal.

+2/−1
7.12.2015 17:38

J78a44k51u93b 50Š15a10f10a23n57d46a 7555287941781

Že by se kdysi stejně vyjadřovali jezdci na koních?

+2/0
7.12.2015 19:51

P85e42t29r 96P20a95l86e79č90e13k 3680815504922

Nedivím se tomu že o to není zájem. Nechci to. Řízení mně baví.

+3/−5
7.12.2015 17:01

J13i39ř30í 54J54u11ř47i11c15a 2398103251

To jo, to skoro každého. Ale stavit se po sichte na dvě je taky lákavé.

+2/0
7.12.2015 17:58

J17a11k24u35b 69Š90a95f72a34n49d69a 7815597281911

Mě taky. Ale jak kde. Takové 4-8 hodin monotóní jízdy po dálnici... Tam bych to raději přenechal počítači.

+2/0
7.12.2015 19:53

M63a60r90t80i33n 59V17á20v27r25a 2110733929

Už aby to bylo. Sobě jako řidiči docela věřím, ale nevěřím ostatním. Můžete být super řidič snů, ale když narazíte na idiota, neuděláte nic. Může vás zabít, ani nevíte jak. Proto chci mít ve svém autě počítač a v těch okolních povinně taky. Už aby byla automaticky řízená auta povinná aspoň na dálnicích.

+7/−6
7.12.2015 16:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.