Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta bez řidiče připravena ke startu, ale lidé ani zákony je nechtějí

Moderní auta jsou čím dál chytřejší a mají stále více systémů, které pomáhají předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky. Vývoj směřuje k autům, která budou jezdit zcela sama. Zbavit majitele možnosti svůj vůz řídit však není cíl tohoto vývoje. Jde především o záchranu lidských životů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P92a75v65e66l 43Š87e27d41l34b91a51u85e91r 7488651212735

Vůbec nerozumím ani elektronice, ani nevím nic o výdrži různých materiálů, jen tak pocitově bych se bál jet v něčem takovém, pokud by to bylo starší. Jak funkčnost systému ovlivní neustálé změny teplot a vlhkosti v autech, sůl, vibrace...? Jak drahá by byla údržba a jak dlouhá životnost s garancí bezchybného fungování? Pro lidi znalé je to možná legrační otázka. Třeba je to fakt dobré. Letadla taky fungují dlouho.

0/0
10.12.2015 5:55

L20u56d57v55í97k 96G56a81j59d84o60š50í59k 2885163634362

Problém aut bez řidiče není v technologiích, ale spíš sociologický.

Auto řízené počítačem může stoprocentně bezchybně fungovat pouze v jasně a přesně definovaném prostředí bez chyb a náhod. Takové prostředí ovšem vylučuje přítomnost člověka. Při hustotě a koncepci silniční infrastruktury je zcela nepřijatelné a nemožné, aby byl tento prostor člověku znepřístupněn.

Není možné omezovat život člověka v zájmu "vyššího cíle" z tak malicherného důvodu jako je chybování přinášející pár mrtvých.

0/−2
8.12.2015 11:37

J67a81n 85D53l86o76u44h21ý 7894279710929

Dokud lidstvo nevyrobi prvni nedeterministicky vypocetni system, pak to nikdy nebude spolehlive na 100%. Svet kolem nas je nedeterministicky a pouzivat na deterministicke vypocetni systemy znamena pouze minimalizovat chybovost, ktera ale nikdy nebude 0! Staci si nacist zaklady o UI a principech vypocetnich systemu Z oboru ICT.

+1/−2
8.12.2015 10:30

J84a33n 10B59e81n63h81á26k 6264453922151

Mrazi me z glorifikovani vseobecne automatizace. Mit moznost vypnout na prazske magistrale je fajn, ale meho kamarada se pokusil zabit uplne novy S-Klasse napechovany vsemi temi elektronickymi zhovadilostmi. Ta bezmoc, kdyz se auto riti z mostu a vy, profesionalni ridic, nejste schopen s tim nic delat!! Radsi bych, aby to byla ma chyba, kterou priste opakovat nebudu. Jakmile pocitac udela chybu jednou, je jiste, ze se chyba bude opakovat casteji a casteji. Elektronika je dobry sluha, ale moc zly pan. Takze asistenty klidne, at nejsem tak zpatecnicky, ale VSE musi jit PLNE vypnout jednoduchym stiskem tlacitka. Zadna automatizace nebo slozite prohledavani menu v palubnim pocitaci.

+1/−1
8.12.2015 9:37

L80u82d47v66í51k 27G38a24j27d20o62š22í33k 2965743444672

Máte pravdu.

V tomto se stačí podívat na leteckou dopravu, kde je to již v daleko pokročilejším stádiu.

Samozřejmě díky tomu, že po obloze nechodí chodci, je silně omezeno odkud a kam letadla cestují a solí se neskutečné prostředky do údržby a infrastruktury.

I tak v pilotních kabinách sedí dokonale vyškolená, odpovědná a inteligentní obsluha, protože pro bezpečnost je stále klíčové, aby člověk stroje kontroloval.

Jak každý ví, někdy ani tohle všechno nestačí.

+1/0
8.12.2015 11:48

J37a35n 14K71a58š59p35a78r 9861773720897

"Složitý autonomní systém totiž občas vypoví službu"

Tato věta mi bohatě stačí, děkuji. Rv

+3/−1
8.12.2015 7:24

J28a42n 61D10l13o15u29h34ý 7274829750989

Tohle se realne prosadi pouze ve meste v kolonach a na dalnici. Nedokazu si predstavit ze kdokoliv ( at je sebevic inovativni ) se posadi na predni sedadlo a necha se autonomne povozit po okreskach pri hustem desti a teplote okolo nuly :-D cestovni rychlosti.

+2/−2
8.12.2015 7:16

O61t39a 72J98e13l84í46n94e53k 8901218720445

Víc než milion kilometrů bez nehod má už teď Google auto, je vysoce pravděpodobné, že už v blízké budoucnosti bude automobilový autopilot nejen pohodlnější, ale i výrazně bezpečnější než lidský řidič ...

+3/−1
8.12.2015 7:41

R55i55c14h60a88r78d 36T20r80e65f19i59l 4161135719560

Jen jestli strejda Gůglík nekecá. To tvrdí on. A že by neměl žádnou kolizní situaci to se mi nechce věřit.

0/0
8.12.2015 9:35

J60a90n 37B72e73n98h58á56k 6494413902331

Mel. Mnoho (tusim 11?). Ale oficialne to nebyla jeho chyba.

0/0
8.12.2015 9:41

J81a78n 54D96l15o53u97h54ý 7404559900729

Milej oto, na to staci jednoducha odpoved: kde najezdilo ten milion? Ve snehu, desti a mrazu na okreskach 3. Tridy? To ani v americkem googlu nevedi co to je! Ty auta jezdi californii pokud vim, cili pocasi znacka ideal. Vite staci treba poslat to google auto na okresce kam se sotva vejdou dve osobni auta, proti kamionu. Jedine co to auto na 99% udela, ze zastavi a v lepsim pripade neprojede ani auto, ani kamion. V horsim pripade kamion nedobrzdi ( 15 tun ) a zavadi z boku o auto! Problem vsech techto systemu je v tom, ze jsou deterministicke, ale situace v realnem svete nejsou. Aby to opravdu fungovalo, musel by existovat funkcni nedeterministicky vypocetni system a ten lidstvo stale nema. Pouze jenom teorie na papire jiz cca 60 let ;-)

0/0
8.12.2015 10:26

L93u43d51v79í65k 95G41a38j84d14o25š27í47k 2735853984162

V neposlední řadě pak Google taktně neuvádí, že se o to auto permanentně stará tým mechaniků jak ve stáji Formule 1, aby všechna technika fungovala přesně jak má.

+1/0
8.12.2015 11:52

D72u68š64a95n 57D64i83t59r65i60c61h 3718256643879

Také se tvrdilo že stroj člověka neporazí v šachu a ejhle. Vůbec tomu nerozumíte, zaprvé není potřeba nedeterministický sw, v klidu by stačili neuronky ty se dokáží chovat více nedeterministicky než který kolik člověk, ale hlavně řízení auta je v každém okamžiku deterministické, jenom člověk nedokáže vyhodnotit tolik podnětů a tak řídí nedeterministicky, což mi nepřijde jako dobrý nápad.;-)

0/0
19.12.2015 19:27

M96i93r30e92k 42G61a25j21e55r 5851186639400

"Vývoj směřuje k autům, která budou jezdit zcela sama." - U nákladních aut bych tomu věřil. Ale proč by osobní auto mělo jezdit samo bez lidí? A lidi budou jezdit na kolách. Spíše mělo být méně Bleskově napsáno, že budou jezdit bez zásahu řidiče, jen zadáních cíle cesty a potvrzením navržené trasy. Ještě by měly být další volby jako třeba "co nejrychleji", "pohodově", "s minimalizací odbočování vlevo" (kvůli bezpečnosti), "s minimalizací spotřeby benzínu" (na naftu se snad už jezdit nebude), apod.

0/0
7.12.2015 23:28

P79e20t16r 47B35o84ž75e58k 1423172203822

Natankuji plnou zadám mu do navigace cíl a až tam dojede se vrátí, ať se pěkně projede .

Svobodu autům  ;-D

+3/0
8.12.2015 8:26

D85a29n13i33e25l 72T96o17m30e95k 8539405348836

Já osobně bych chtěl samořídící auto. Už takhle mám automat a většinu cest jezdím se zapnutým tempomatem; kdybych na to měl prachy, tak si koupím asistent jízdy v pruhu a adaptivní tempomat.

Akorát bych za jízdy rád spal, což nebude patrně možné ani v utopické budoucnosti.

+5/−1
7.12.2015 22:56

F94r26a81n55t42i26š84e72k 53Š27í34m76a 7957651317798

To jsem zvědavej jak bude vypadat až někdo hekne takovýhle vozítko.

0/0
7.12.2015 22:39

P86e21t44r 73M39i37c98h47a58l 2780864661862

Ono bude stačit, když někdo před takové auto hodí krabici od televize v okamžiku, kdy v protisměru pojede Tatra.

0/−1
7.12.2015 23:27

M48i85r32e52k 19G12a29j26e26r 5321466399670

Věřím tomu, že to zvládne lépe než většina řidičů. Mnoho smrťáků bylo i jen kvůli drobné zvěři jako jsou zajíci.

+2/−1
7.12.2015 23:30

M93i36c37h58a50l 26N29o19v61á78k 7110969837564

Tak právě tohle zvládne program mnohem lépe než profesionální řidič díky téměř nulovému zpoždění reakce.Rv

+2/−1
8.12.2015 7:06

J66a12n 68B74e39n45h86á30k 6744253732761

loading situation... ... ...

0/0
8.12.2015 9:18

P49e15t57r 49M80i75c79h12a10l 2500964411592

Stejně tam VŽDY bude muset být řidič, který bude zodpovědný za bezpečnost. Stačí chyba jednoho senzoru a na malér je zaděláno.

+3/−2
7.12.2015 22:21

J77a15n 17K47r88p48e95c 5516983594502

stejne mi to prijde neuveritelne. nikdo to nechce. plytvaji se nehorazne prostredky - financi i lidske zdroje na reseni naprosto marginalniho problemu lidstva. nikam dal nas takove badani nad utopistickou ultrabezpecnosti neprivede. setri se par gramu na kazdem vozidle aby melo nizsi emise, ale pak se to narve zbytecnou elektronikou. navic se setri takovym stylem, jak nam to predvadi npr. skodovka. misto zadni viceprvkove napravy tuha, misto kotoucovych brzd bubnove. cili vylet zpatky do praveku. to nikdo za ohrozeni osadky vozu nepovazuje, a pritom schopnost auta ucinne brzdit a udrzet se na vozovce mi prijde jako pomerne zakladni predpoklad bezpecnosti. prijde mi to dulezitejsi nez sdeleni vozidla osadce, ze venku prsi na zaklade vyhodnoceni udaju z nekolika senzoru - coz pri pohledu na okno slite destem asi nikomu nedojde, , nebo ze hrozi namraza, kdyz si predtim ridic (?) malem rozbil hubu pri prichodu k autu a omrzly mu prsty pri skrabani okna....

+3/−4
7.12.2015 21:47

M86i85c59h18a92l 77N62o59v18á44k 7680789377844

Bosch a jeho povinné prosazení prvně ABS, airbagu, dále ESP. Takže píšete nesmysly...Rv

+1/−1
8.12.2015 7:08

P98e98t96r 42B58o35ž52e90k 1693312973972

Občas by se to hodilo.

0/0
8.12.2015 8:28

T81o77m73á73š 26Z98e28m70a89n 3725818114495

p.s. je tu tendence nadávat na lidské řidiče, ale vzpomeňte si, kdo píše ty samořídicí programy.. a jaké máte zkušenosti s IT oddělením..

+4/−2
7.12.2015 21:45

T49o41m61á71š 79Z49e29m17a47n 3915158464255

"Tesla Autopilot tried to kill me!" je docelapoučné video - technika se sice rychlejší než člověk, ale...

A co když budou nějaklé pouliční nepokoje a já protě budu muset pustit stěrače a pár útočníků přejet?

Jinak myšlenka že by to řídilo za mě je lákavá. Nicméně mám obavy jaké bude reálné provedení a jaké k tomu příjdou zákony.

0/0
7.12.2015 21:41

K55a68r79e64l 87N61e35d25o14p87i42l 7198266979884

Zena za volantem, auto bez ridice. To vi kazdy.

+3/−1
7.12.2015 21:31

J64a12n 97K58r56p11e95c 5626723504492

tak toto tvrzeni je samozrejme naprosta blbost: V roce 2013 zemřelo v důsledku nehody motorového vozidla na celém světě 1,4 milionu lidí. Dopravní nehody jsou nejčastější příčinou úmrtí u dětí a mladých lidí ve věku 10 až 19 let." pokud se nejedna o naprostou demagogii, tak spise jen o jakesi data vytrzena z kontextu a jeste hodne zmanipulovana. tedy pokud se do toho rovnou nepocita jako obet dopravni nehody kdyz vas nekdo zastreli kulometem primontovanym na korbe toyoty...

0/0
7.12.2015 21:21

P24a59v16e76l 40D57r28o57t28á62r 7823384469664

V Evropě denně 70 mrtvých a 280 zmrzačených při dopravních nehodách. 25.000 mrtvých ročně, 100.000 ochrnutých, 200.000 těžce zraněných a cca milion lehce zraněných.

Oproti Východní Asii je to tu super, ale pořád je to 70 mrtvých denně. Když onehdá teroristi zabili 130 lidí, tak jsme z toho byli všichni dost perplex, a přitom to naši plechoví miláčci dělají každé dva dny...

+3/0
7.12.2015 22:24
Foto

J95a60r16o32m45í73r 89H83l27u19b88e44k 2146500624821

Já bych se nějakému stroji nesvěřil. Nikdo, absolutně nikdo  a nikde nezaručí, že neudělá fatální chybu, jelikož život nelze, zatím, naprogramovat. A to je dobře, protože adaptabilní a improvizační schopnosti lidského mozku, tedy nad IQ 80, jsou a ještě dlouho budou, pro stroje nedosažitelné. Až dosažitelné budou, nebudou již stroje potřebovat lidi a jednoduše se jich zbaví..

+3/−4
7.12.2015 20:46

M27i40c50h37a55l 58N83o56v69á84k 7890629257594

Co třeba letadlo, co třeba moderní zahraniční rychlovlak? Aha to neznáte. To že tam sedí jakýsi člobrda, který figuruje spíš jako postavička na tom nic nemění, že dopravní prostředek je v plném systému řízené automatiky.

+2/−1
8.12.2015 7:10

P28a44v11e96l 49Š77ť60a88s81t65n32ý 6154708704728

Tak to asi ani neřídíte, ne? Nebo  si myslíte, že točení volantem a šlapání na plyn a brzdu je pořád bez jakéhokoli "zásahu" stroje?

+1/0
8.12.2015 7:44

J89i93ř45í 39Š87e22j54n82o86h82a 4492903314413

Přinejmenším pro právníky  by to byla  dobrá věc. Protoře pak se budou  po skuponových nehodách do nekonečna soudit  různí výrobci automobilů se servismany, řidiči a údržbou silnic.

Dnes je to poměrně jednoduché, protože skoro za vše  odpovídají jen řidiči.

A občas nastane i ideální situace, že  řidič -bourač sám zahyne :-(

+2/0
7.12.2015 20:45

D81a58n39i65e81l 17T90o93m35e88k 8739105618176

Proč by měly být dopravní nehody najednou dobré pro právníky, když dneska nejsou? Povinné pojištění je vynález, který má své dobré důvody v dopravě a už nějakou dobu funguje.

+1/0
7.12.2015 22:57

W44a66l83t84e92r 61D33i55v12i49š 6697762402612

Osobně řídím rád, mám naježděno přes půl milionu km, přesto bych autonomní uato měl velmi rád. Ono totiž mé nadšení řídit rozhodně není v zácpách, při dlouhých dálničních přesunech, při často opakovaných stereotypních přesunech... To ale bohužel tvoří naprostou většinu mých cest. Jen málokdy mám opravdou příležitost si řízení užít, vyrazit bez cíle, případně sice s cílem, ale bez časového limitu. Když už to nastane, vyrazím po menších silnicích, užívám si řízení, užívám si novou cestu. Jenže ty zmíněné zácpy...

Mít auto, které budu mít možnost přehodit do automatického módu, abych se na chvíli stal jen cestujícím, který nemusí tupě zírat 200 km na kufr auta před sebou (nebo hlídat, kdy se o pár metrů pohne kolona), tak jsem opravdu nadšen. Obrovsky by mi to rozvázalo ruce, cestování by bylo mnohem pohodlnější, ale i bezpečnější, přeci jen ta pozornost s časem klesá a i když nemám za poslední půlmilion km nehodu, spousta lidí to štěstí neměla, protože potkala unaveného, nepozorného řidiče.

Vlak nebo autobus není vždy řešení. Ve městě sice jezdím především v MHD, ale taky to nejde úplně vždy. Občas potřebuju něco odvézt, potřebuju mít uato v práci, protože vím, že pojedu domů až kolem půlnoci apod. Zkrátka sebelepší hromadná doprava všechny situace nepokryje. Automatické, resp. částečně automatické auto je v tomhle obrovský skok dopředu. Už aby ta auta tady byla.

+11/0
7.12.2015 20:33

F60e16r28d45i77n40a51n10d 50S96l79a76v47í10k 1305452772799

s tím naprosto souhlasím. Auto, které bych v koloně zapnul na autopilota a mohl bych se věnovat nějaké jiné činosti nebo prostě jen nechal odpočinout ruce a nohy. To by bylo fajn. Na dálnici bych to asi neriskoval, tam by hrozilo, že bych usnul, kdybych neřídil. Ale kdyby to bylo opravdu spolehlivé tak proč ne.

+2/0
7.12.2015 20:41

M77i87c97h12a88l 87H66r74u39b42o87š 4620357292555

Cielova skupina, ak existuje, nech jazdi busom, alebo vlakom, tam soferovat nemusia... ;-D

+4/−9
7.12.2015 18:13

W84a74l89t21e42r 57D60i66v46i85š 6177472922402

Víte, já řídím rád, ale rozhodně ne v zácpách, při dlouhých dálničních přesunech, při často opakovaných stereotypních přesunech... To ale bohužel tvoří naprostou většinu mých cest. Jen málokdy mám opravdou příležitost si řízení užít, vyrazit bez cíle, případně sice s cílem, ale bez časového limitu. Když už to nastane, vyrazím po menších silnicích, užívám si řízení, užívám si novou cestu. Jenže ty zmíněné zácpy...

Mít auto, které budu mít možnost přehodit do automatického módu, abych se na chvíli stal jen cestujícím, který nemusí tupě zírat 200 km na kufr auta před sebou (nebo hlídat, kdy se o pár metrů pohne kolona), tak jsem opravdu nadšen. Obrovsky by mi to rozvázalo ruce, cestování by bylo mnohem pohodlnější, ale i bezpečnější, přeci jen ta pozornost s časem klesá a i když nemám za poslední půlmilion km nehodu, spousta lidí to štěstí neměla, protože potkala unaveného, nepozorného řidiče.

Vlak nebo autobus není vždy řešení. Ve městě sice jezdím především v MHD, ale taky to nejde úplně vždy. Občas potřebuju něco odvézt, potřebuju mít uato v práci, protože vím, že pojedu domů až kolem půlnoci apod. Zkrátka sebelepší hromadná doprava všechny situace nepokryje. Automatické, resp. částečně automatické auto je v tomhle obrovský skok dopředu. Už aby ta auta tady byla.

+3/0
7.12.2015 20:29

J87a77n 31F71r81o77l38í72k 6726480535154

Dalším levelem bude auto bez cestujících. Jen tam zavazí a zvyšují spotřebu.;-D

+5/−1
7.12.2015 17:49

P45a51v88e74l 30Ř51e94h11á56k 6888863869261

Ja se na to tesim, v patek vecer vyrazit, pred spanim si dat tri pivka, zalehnout a rano se probudit naprosto cerstvej 1000km daleko na vysnenym mistecku, tam si uzit vikend a v nedeli vecer vyrazit zpet a rano cerstvej a odpocatej do prace. To by se vikendy konecne daly normalne vyuzivat bez brutalnich spankovejch deficitu.

+11/−1
7.12.2015 17:28

F22e40r11d90i63n94a56n78d 96S17l69a16v84í96k 1565812452319

letadlo?

+2/0
7.12.2015 20:42

P83a74t90r67i85k 46K94o90u15b89a 3142522110605

Tyhle kramy dejte tem drzitelum ridicaku co se na silnici motaji jak spiny v kyblu a ja jako ridic tohle nikdy nechci Rv!!

+1/−11
7.12.2015 17:13

K18r41y79š85t73o76f 25L69a55n97í74k 1459140775725

Mozna, az vam spina sestreli nekoho blizkeho, budete mluvit jinak.

+3/−1
7.12.2015 17:20

P68e58t79r 72P23a95l28e40č75e45k 3200845724902

proč by měl? Přečtěte si pořádně co napsal.

+2/−1
7.12.2015 17:38

J14a76k45u97b 38Š35a97f32a79n65d75a 7745857101541

Že by se kdysi stejně vyjadřovali jezdci na koních?

+2/0
7.12.2015 19:51

P63e17t72r 35P42a35l27e89č55e81k 3300425944692

Nedivím se tomu že o to není zájem. Nechci to. Řízení mně baví.

+3/−5
7.12.2015 17:01

J10i10ř84í 21J91u20ř98i45c20a 2158543921

To jo, to skoro každého. Ale stavit se po sichte na dvě je taky lákavé.

+2/0
7.12.2015 17:58

J13a81k15u86b 23Š51a64f32a12n19d77a 7595557111571

Mě taky. Ale jak kde. Takové 4-8 hodin monotóní jízdy po dálnici... Tam bych to raději přenechal počítači.

+2/0
7.12.2015 19:53

M94a24r65t42i64n 96V32á94v54r83a 2630853639

Už aby to bylo. Sobě jako řidiči docela věřím, ale nevěřím ostatním. Můžete být super řidič snů, ale když narazíte na idiota, neuděláte nic. Může vás zabít, ani nevíte jak. Proto chci mít ve svém autě počítač a v těch okolních povinně taky. Už aby byla automaticky řízená auta povinná aspoň na dálnicích.

+7/−6
7.12.2015 16:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.