Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bouráky pro pány kluky. Kultovní liazky a tatrovky se vyrábějí u Semil

U Semil je schovaná jedna speciální automobilka. Vyrábí auta pro pány kluky. Vyrábí unikátní hračky, které jsou tak náročné na přesnost výroby, že ji nechtějí kopírovat ani Číňané. Produkce značky Montisystem ctí postupy jako v opravdické automobilce. Jde tu o setiny milimetru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J96a33n 68H24e50n65d35r19y91c62h 9447761560509

Mám je u rodičů na půdě.Moje dětství, Miluji Liaz Dakar.

+1/0
15.9.2015 20:09

J30a27n 31D48l79o95u76h76ý 7474969560369

Mam doma: liaz turbo kamion, unimog, autobus Setra, ambulanci, kamion space shuttle a pak mam Skoda Favorit ( to je ale asi konkurence - klik-klak? ) nejvic sejri ze ani abrex nevyrabi / nevyrabel skoda modely ve verzi kombi :-( mno a ja ziju celou dobu v domneni ze MS uz neexistujou, tak to jdu zkoupit hrackarstvi, 70 modelu to neni tolik abych mel kompetni sbirku!

0/0
11.9.2015 7:57

P65e77t53r 41F59r42i90č 2389246650145

Favorit "klik-klak" vyrábělo družstvo Směr a pokud si to dobře pamatuju, tak to byla licence.

Jinak Montisystem má svůj e-shop, ale nehledejte ho pod www.montisystem.cz - to je forum fanoušků, nýbrž pod značkou Vista - http://www.shopvista.cz/NextCategory/cs-CZ/P49/montisystem - kromě e-shopu to jsou stránky celé firmy

0/0
11.9.2015 8:16

P38e22t85r 88F16r47a50n75c 9207861348138

Krasne, moc jsem si pral Tatru a Liazku. Bohuzel Magnet nedodal. Tim to pro me skoncilo.

0/0
10.9.2015 19:48

M31i63l95a92n 70M22u30s84i71l 4663241102575

Výroba na setiny milimetru, ale kapota u Western Staru nikdy doklapnout nešla.:-)

+6/0
10.9.2015 18:23

P65e60t13r 11M85a28r35š63o23u91n 5355928166706

třeba to byla už ta milionta z "vyšlochtané" formy ;-)

0/0
13.9.2015 21:42

J38a96n 30R46a48m40b73o31u76s63e49k 4305255935807

...všechny z fotek mám :-D už asi 20 let :-D

+2/0
10.9.2015 18:04

J41a71n 97R85a41m50b85o47u73s33e68k 4975485185707

...sorry, neviděl jsem celou galerii .... :-D

0/0
10.9.2015 18:05

P70e98t63r 51F90r87i50č 2309746680825

Když tyto hračky začaly vyrábět tehdejší Kovozávody Semily (před rokem ´89), byl to docela hit. Malá auta mne minula (pro mne jako pro modeláře to bylo příliš hračkoidní), ale když se začaly objevovat náklaďáky, neodolal jsem taky. Jako první jsem měl LIAZku cisternu (tehdy dárek pro malého syna), pak byla chvíli pauza a pak se objevily první návěsy - cisterna Benzina, valník s plachtou a kontejnerový návěs. Z těch se stal teprve nesehnatelný hit. Ale to už bylo po r. ´89 a ceny začaly stoupat - cena se pohybovala už okolo 195,-Kč za model (tahač s návěsem). Pak po čase přišel přepravník aut a pak první modely Western Star se stejnými návěsy jako měl LIAZ. Výrazným osvěžením byl WS  jako vyprošťovací auto a návěsový podvalník.

První model (tu solo cisternu) jsem ještě sestavil podle výrobce, pak už jsem nechtěl mít hračku, ale model, takže přišly úpravy - nástřiky barvami, úpravy karoserií atd. Některé kusy syn při hře zničil, některé mi zůstaly ve sbírce dodnes.

Ve svém živlu jsme byl ohledně těchto "hraček" 2x - poprvé v roce 1999, když sem se dostal přímo do výroby v Semilech (tehdy už Vista Semily) a přímo tam kupoval některé modely, podruhé pak v roce 2014, kdy se na jedné z výstav papírových minimodelů ve Dvoře Králové prezentovali i sběratelé a úpravci právě Montisystemu (tuším, že to byl klub někde od Plzně). Tak krásně přepracované a upravené původně Montisystemy jsem ještě nikdy neviděl. Mám z toho fotky - asi z toho výhledově udělám blog, třeba to bude někoho zajímat.

+4/0
10.9.2015 17:21

R44e83n49é 61C65v12r41k82a80l 9306369176746

Koukněte na www.liaz.cz/forum/   sekce Modely - Montisystem. Budete koukat, to Vám garantuji - a nebudete jedinýR^8-o

0/0
11.9.2015 8:21

L29u52k59á56š 22B79a41j35g22a15r 3913494658732

První, co se ztrácelo, byla zrcátka. A pak samolepky, které i dnes jediné nepatří k tomu top. Ale hračka je to skvělá :)

+2/0
10.9.2015 17:14

J12a91r90o51s33l26a58v 15S12i97r21o67k65y 7660653364504

joj, to byl hit jako dneska ajfon, mozna jeste vetsi, supr ze to jeste zije.

+7/0
10.9.2015 15:21

M43i91c88h31a48l 38D93a17d93e36k 8573312778

Ty auta už jsem skoro zapomněl! Pěkné osvěžení paměti, tenhle čláenk :-)

+3/0
10.9.2015 15:13
Foto

K56a21r98e37l 38H89r89u78š13k89a 2251241498607

Krásná vzpomínka :-)

Jenom dotaz: vyrábí se ještě ona série s kovovou kastlí? (Jako byl kdysi tuším Favorit a osobní Tatra...)

0/0
10.9.2015 14:38

P44e53t23r 74F68r85i63č 2589576760515

Kovové modely - Favorit a Tatra 613 v několika verzích byla jen omezená serie a dávno (přesný rok ukončení si nepamatuju, ale tuším, že to jako mnoho jiného nepřežilo rok´89) už se nevyrábí.

+1/0
10.9.2015 17:03

O62n63d96ř43e39j 89L11i83š33k50a 3100682374376

Dělejte dobový český autobusy, prosííím. Díky!;-)

0/0
10.9.2015 14:04

J75i46ř71í 39E11r72b17e97n 1763584636797

K tomu nedojde. Nezaplatilo by se to. Kolik třeba Karos Š 11 by se prodalo? Dvacet, třicet tisíc? Rozpočtěte si náklady na formy za dejme tomu pět milionů - přes 160 Kč na jednu sadu vychází jen ta investice. Plus provoz a režie, taková sada by stála hodně přes 300 Kč...

V Německu je osmdesátimilionový trh a i přesto takový Revell hodně přemýšlí, zda ten který model vyvine - a to má výhodu, že německá auta zná půlka světa. Zato Beneš&Lát má "hračkový" trh pomalu o dva řády menší, ale náklady na vývoj úplně stejné. Proto taky vyvíjí ty Scanie, Western Stary a Mercedesy: protože tyto hračky bezproblémově prodá ve velkých sériích na Západě.

0/0
10.9.2015 20:56

M61a87r45t23i96n 62K32u85ř75í35t92k44a 6737106248395

Taky jsem jich pár měl. Dokonce jsem ze zbylých dvou plastových pneumatik (byly navíc u Dakarské Liazky) a ze dřeva vyrobil pomocný podvozek, abych mohl tahat návěs za traktorem.

0/0
10.9.2015 13:49

T26o20m43á84š 85H46a91a48s 7911287552131

No, je fakt, že liazka, závodní rencek a hnědá dodávka od montisystemu jsou (kromě pár angličáků) jediné hračky, které po mě syn skutečně podědil a má je mezi "aktivními". Tzn. že těm autů musí být u už minimálně 25 let a cca. deset let v ostrém provozu. A zrcátka nám chybí myslím jen dvě. Smekám.R^

0/0
10.9.2015 13:26

T43o64m86á47š 79H58a37a22s 7481197532461

Jo, a ještě jsem miloval kamión liaz, modrá bouda, žlutý přívěz, věčně něčím narvaný.. Kde ten skončil netuším. Tak asi má letos ježura vybráno. :-)

0/0
10.9.2015 13:29

J46a51n 61K49o52n36v65a11l57i76n80k66a 5240771931245

Po mně a po bráchovi jich je na půdě pořádná krabice. Je to geniální výrobek. R^

0/0
10.9.2015 13:24

S94t95a31n77i16s28l51a21v 48M55a64r24e71š 3128900171657

každé váno jsem dostal jeden model, hned ho sestavil a ostatní dárky byly pasé

0/0
10.9.2015 13:22
Foto

H48o43n84z52a 94M64a61r54e54k 3659826293329

Tyhle mám doma a pečlivě je opatruju! [>-]

+3/0
10.9.2015 13:05

R64i23c26h51a86r74d 39T27r98e50f10i96l 4711515399550

Jo,jo. Dakarské speciály jsou skoro "rodinným stříbrem" sbírky.:-)

+1/0
10.9.2015 14:42

J85ú73l10i27u39s 59Č39e52r10ň65a26n61s73k84ý 8385283320627

Krásné vzpomínky na dětství V...v 90. letech jsem si je kupoval v jednom modelářském stánku ve FM (mimochodem, pořád je v provozu!) a vždycky jsem se těšil doslova "jako malý kluk". Tehdy stály 60 Kč (kupoval jsem jenom ty menší modely). Mám jich asi 6 nebo 7, jsou v krabici a čekají na mého syna, až povyroste :-) Jsem rád, že je pořád vyrábějí, protože je budeme pak skládat spolu R^

+3/0
10.9.2015 13:01

J59a58n 85A48l29e90x66e30j 43Z44a51t96y92k20o 7253981792182

Je jen velká škoda, že ty dakarské speciály nedělali přesně, tak jak vypadali (za okupace KSČ chápu), ale v nynější době už technologie výroby pokročili. Jinak za mlada jsem sbíral jako urvaný.

+1/−2
10.9.2015 12:40

J29i15ř71í 14E82r72b51e31n 1583774536247

Další škoda je v tom, že ta "okupační" KSČ do vás nenatloukla češtinu a shodu přísudku s podmětem ;-)

+3/0
10.9.2015 20:57

P22a81v74e18l 90V79a69j46n54e19r 4590182264947

To ještě existuje?! Wow, to jsem nevěděl. Ty byly boží! Jako malej jsem je miloval. :-)

+2/0
10.9.2015 12:16

P11a12v71e15l 46V74a14j29n98e27r 4900542744227

Tak jsem na jedno eshopu našel jejich sortiment. Ty nový / moderní mě neberou, zato mám ale dost velký cukání objednat tatrovku či liazku dakar. ;-D

0/0
10.9.2015 12:30

J96i96ř42í 88E76r29b31e69n 1323844286447

www.vista.cz

0/0
10.9.2015 20:58

P38e43t63r 19G54r62i87v87a71l48s59k52ý 6412784199913

Mám doma snad všechny (už v krabici ve sklepě). Strašně jsem se těšil na narozeniny, svátky, Vánoce, protože mne vždy minimálně jeden čekal. Ani si nedokážu představit, kolik za to rodiče museli tehdy zaplatit (když dnes vidím ty ceny), zvláště když se u nás obracela každá koruna.

+8/0
10.9.2015 11:44

J81i56ř26í 46E15r56b48e56n 1763704406957

Jestli si dobře pamatuju, návěsová LIAZka stála asi 75 Kčs a obyčejná asi 52 Kčs. Někde na půdě bych možná našel originální krabice z 80. let s vytištěnou MOC.

První návěsová Líza byla v roce 1987 s návěsovým valníkem (typ 08.1), v roce 1988 byl kontejnerový návěs (08.2) a v roce 1989 cisterna Benzina (08.3), v roce 1990 přepravník automobilů a ten byl pěkně zprzněný - hodně jsem se natrápil se skalpelem a pilníčkem, aby ty díly do sebe zapadly, a samolepky taky skoro nedržely. V roce 1991/92 aktualizovali cisterny a kromě červenobílé Benziny se vyráběl i modrobílý Aral, žlutočervený Shell a bílozelené BP.

0/0
10.9.2015 21:09

M72i41c78h86a85l 11Z45e70m65a88n 2713389664

Forma vazi 500 az 400kg? To je trochu zvlastne napsane, tak kolik to vlastne je? A skutecne jsou ty masivni kusy zeleza vyrobene s presnosti na "zlomky tisicin milimetru"? Mozna nejaky znalec techto vyrobnich postupu muze potvrdit nebo uvest na pravou miru?

Firme preju at se jim dari, jen me mrzi, ze kdyz je to vsechno vyrabene s takovou atomovou presnosti, tak jak je mozne, ze na kazdem druhem modelu jsou videt dosti vyrazne nepresnosti - odstepky plastu na rafcich kol apod.? To je vec, ktera me odrazuje, vim jak dokonale dokazou delat modely napriklad plastikovi modelari, kteri na to maji jen rucni naradicka a zadne zlomky tisicin... Nebo je tohle videt vzdycky jen na tech starych modelech, ktere se jeste delaly jinym procesem?

0/0
10.9.2015 11:05

T85o50m57á47š 88P57o97l19d39a 6864743680813

Formy na plast jsou opravdu takhle tezke. Stlacuji je k sobe (forma ma vetsinou 2-3 casti) lisem se silou 160 tun. Ja pracoval v gumarine a nektere formy na gumo-kovove vyrobky vazily i pres 2 tuny

+1/0
10.9.2015 13:19

P38a81v93e16l 42M83a31r90e25š 8395680717665

Opravdu.Dělal jsem technologa v lisovně plastů, ty formy i má nejmenší výlisky maji několik metráků a sami o sobě jsou z několika (desítek) kusů.Presnost je u velkých výlisků ve stovkách u menších v etisicinach milimetrů

+1/0
10.9.2015 14:11

J39a42n 48W36i91e83s86n79e29r 1153892184866

Já sbíral landrovery, tuším že někde na půde jich bude pěkná sbírka

+3/0
10.9.2015 10:59
Foto

M22i42c86h43a53l 14N28a14j71m62a75n 7589563876170

Úžasné hračky, před revolucí i pár let po ní to bylo nedostatkové zboží. Asi dvacet kousků mám ještě doma v krabici, asi je budu muset rozbalit a pokochat se.

+3/0
10.9.2015 10:16

V74á69c20l88a74v 31K27a64r70a12s 1947891806121

Pro první, pro Dakar, se muselo do Tuzexu ...

0/0
11.9.2015 7:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.