Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Silák od Tatry bude tahat obří potrubí

Kopřivnická automobilka Tatra na začátku září vyrobila další unikátní vozidlo pro německého zákazníka. Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P13e16t57r 83L82a86n34d17a 1649750705804

Zase další moravská zrůda. Kabinu demontovali z nějakého armádního speciálu z minulého tisíciletí a blatníky zakamuflovali "okrasným" plechem.

Už by mohli přestat montovat to co vyhrabou z kopřiv, nebo na to alespoň nemontovat nápis TATRA, takhle jim to moc kazí jméno.

0/0
19.9.2015 10:36

V62á55c58l58a75v 64S77v11o97b96o43d16a 5656578599

Ta kabina vypadá jako bedna na brambory.

+1/0
13.9.2015 22:28

V60l11a24s75t68i23m11i70l 94T55e16n74c37e95r 4910590407740

To neva. Na ženevském autosalonu se to vystavovat nebude.

+1/0
14.9.2015 11:20

O67t52a 60B83a98r94t26o87s 5368557157714

Mohl by jim v Kopřivnici už někdo konečně napovědět, jak má dnes vypadat bouda pro šoféra u stroje této kategorie? Viz např.:

---

http://www.vertikal.net/typo3temp/pics/0_838ced17c3.jpg

---

Ono to není jenom z venku jaksi hezčí, ono to má i o poznání úplně jinde ergonomii, což je dost podstatný u takto drahých strojů. Stačí trochu horší výhled, trochu horší ovládání nějaké banální maličkosti a spousta pozornosti strojníka jde jinam, než by mělo jít - a každý malér s takovýmto strojem má obvykle děsivý závěrečný účet. No a samozřejmě, stále platí: hezká věc se lépe prodává - to je nesmrtelné pravidlo,.

+4/−1
13.9.2015 15:42

O50l28g35a 37S73v16o49b10o11d67o60v83á 1624137687

Co je na tý kabině špatně? Je hranatá, obyčejná, účelná a pro tatru charakteristická. Vzhledem k tomu, o jakej speciál se jedná, se mi ta kabina i vzhledově líbí. K tý tatře se zkrátka hodí.

+8/−1
13.9.2015 19:36

M88i49c15h16a47l 13F40i96n14s98t75e11r28l58e 7809860543658

A v čem je pro Tatru tak charakteristická8-o - mohla byste mi to jako designérovi, který se Tatrou zabývá několik let, objasnit ??!! Děkuji předem.

0/−1
14.9.2015 16:49
Foto

M32i14c87h48a10l 32N84a20j40m73a10n 7909753306950

Oni v Tatře nejsou zas tak blbí. Ale všechno je otázka peněz. Tatra má nyní jedinou svoji použitelnou kabinu ,která prošla všemi zkouškami nutnými pro homologaci. Je to právě tato kabina, která byla primárně vyvíjena pro vojenské účely. Druhou kabinu, kterou používá pro civilní řadu, nakupuje od firmy DAF.

A vyvíjet vlastní kabinu při produkci 1000 vozidel ročně je ekonomický nesmyl.

+8/0
13.9.2015 21:10

V36á36c47l30a49v 67S68v19o31b31o38d96a 5156308519

Někdy v polovině sedmdesátých let,jsem v podniku,kde jsem tehdy pracoval,vídával pravidelně vozidlo na převoz dlouhých materiálů,které ho tam vozilo. Nevím.co to bylo za značku,ale kabina se líbila podstatně víc,než tady ta Tatra. Hrany byly zaoblené,takže dojem byl lepší. Myslím,že i u těchto typů vozidel záleží na designu.

+2/−2
13.9.2015 22:37

O29n80d16ř28e40j 97Č80a50p49k82a 6301361713664

Liebherr tu budku využije na všech mobilních jeřábech, odhadoval bych stovky kusů ročně... Tatra má na civilní auta kabiny od DAFu, tahle hranatá věc je pro vojáky, hasiče a na takovéhle speciály. Vojáci potřebují rovné plochy kvůli pancéřování, hasičská verze sice ne, ale vypadá s tím docela dobře. Speciálů se za rok postaví pár, rozpočítat mezi ně náklady na vývoj a homologaci nové pěkné designové kabiny, tak se zákazník, až uvidí cenu, pos...

0/0
15.9.2015 17:52

J95i22n33d54ř15i91c32h 43Š65k15o96p62e93k 4655271710355

konečně v Tatře zase normální motor

+2/−1
13.9.2015 11:29

R79a89d88i53m 29P84o56l89á96š54e85k 9966473299409

Ten použitý tatrovácký motor je docela zajímavá okolnost.

Tatrovácké motory plní emisní evropské normy do požadavků EURO5. Nyní už ale v Evropě platí pro náklaďáky emisní norma EURO6.

Znamená to, že buďto popisovaný stroj je určen jen pro vnitřní použití fabriky a legálně nemůže na německé silnice.

Anebo tatrováci využili toho, že auto nevyuživá plnou rychlost a tím plný výkon běžné tatrovky a nějakým způsobem přece jen ten motor upravili, aby plnil normu EURO6.

Anebo prostě byl zákazník jen rozumný, dieselové motory upravené na normu EURO6 mají sice příslušně nízké exhalace oxidů dusíku a dalších látek, ale na druhé straně jejich výfukové plyny oproti motorům s normou EURO5 obsahují větší množství drobných mikročásteček uhlíku, které jsou taky poměrně dost zdravotně závadné.

+1/0
13.9.2015 14:42

P95a52v34e18l 15K51o10c37i28a85n 1242100316767

Píšou tam, že bude jezdit uvnitř areálu fabriky. Nejspíš ani rozměry by nodovolily provoz venku. Ostatně i na fotce je vidět, že nemá SPZ.

0/0
13.9.2015 16:48

J14i24n33d77ř57i49c46h 82Š22k76o36p75e64k 4175461460455

"Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky"

0/0
14.9.2015 9:22

M27i85l66a65n 50M41u18s66i82l 4793611692675

Euro 5 je do teď běžné i u sériových vozidel.. např. Kamaz 5490

0/0
14.9.2015 14:01

Z14d84e35n23ě92k 39H62r28u89b78ý 5935238401566

Tatrovákům tleskám. Ale podobně jako u srpnového speciálu musím povzdechnout nad tou kabinou vystříženou z abíčka. Tady navíc bylo nutné celkem nevzhledně zakrýt prostor pro pro první kolo a světlomety asi musely výše z nárazníku pod okna... Pokud Tatra podobné zakázky má, tak by asi nebylo od věci se na tohle taky zaměřit. Jde o celkovou image, řada zákazníků si pak může položit otázku, když je nedotažená věc X, nemůže být nedotažená taky věc Y, která je pro nás opravdu důležitá?

+6/−7
13.9.2015 9:18

D81a38n86i91e89l 81K49r96o24n64e20r 7624824246217

tyhle prumyslove vozy si na design negraji...ta kabina byla vyvinuta s ohledem na ochranu posadky v pripade padu tezkych predmetu na kabinu. Klasicka kabina Tatry 815 nebo ta z DAFu vypadaji lip, ale tuhle homologaci nemaji.

+10/−1
13.9.2015 10:43

R73a69d84i23m 53P72o51l50á50š23e17k 9836263379169

Speciální tvar kabiny znamená spoustu nových jednoúčelových  lisovacích a svařovacích přípravků plus k tomu i často jednoúčelové svařovací automaty nebo přímo svařovací linky. To je investice v řádech minimálně stovek miliónů. Na pár speciálních kabin se to rozhodně nevyplatí.

+2/0
13.9.2015 10:46

D71a52n20i83e35l 37K95r86o70n86e27r 7174694706137

Ten jednoduchy tvar je i kvuli moznosti pridani pancerovani.

+3/0
13.9.2015 10:53

J40i55n47d17ř26i19c18h 10Š85k83o40p86e45k 4775821970335

u speciálů se jaksi na desing, parádičky a plastíky nehraje.

U těchto aut rozhoduje mnoho jiných věcí, mezi kterými není origiálně tvarovaný aerodynamický A sloupek

+5/−1
13.9.2015 11:36

P68e17t91r 66P51a98l87e82č76e81k 3240355364652

Jestli je na tom něco nedotaženého tak to rozhodně není design, ten je - vzhledem k tomu o jaký typ vozu se jedná - naprosto vyhovující. Možná to není "krásné", ale 1) průmyslové speciály si na krásu nehrají, to je u nich to poslední 2) to je stejně věc individuálního vkusu, někdo může spatřovat krásu v účelnosti. Mně se například tento a podobný design líbí. Ve strohé účelnosti je daleko víc síly, elegance a sebevědomí než v navoněných kudrlinkách (když už je to tedy pro vás tak důležité).

+2/−1
13.9.2015 11:45

M80i79c46h82a60l 45F19i21n96s63t52e33r98l94e 7499590183868

To jsou jen kecy... I konkurenční firmy vyrábějící tzv. "army cabin" jsou v detailech a designu dál. Kromě podvozků koncepčně zděděných po předcích nemá Tatra za posledních 30 let NIC(!!!) nového. Tato kabina je "pouze z nouze" a z hlediska bohaté historie fabriky je to ostuda. Doufám, že s tím něco udělají..., jinak ať se daří.

+1/−5
13.9.2015 12:11

J88i93n47d61ř77i46c87h 56Š58k33o48p37e93k 4735591280585

když se podíváš např. na armádní vozy (což jsou svým způsobem taky speciály), tak snad chceš tvrdit, že u jiných výrobců jsou kabiny nějak extra vrcholem desingnu ?

+2/0
13.9.2015 12:34

D17a98n94i32e61l 23K57r20o38n23e27r 7984924426277

a ktery? Tenhle? http://www.armyrecognition.com/images/stories/news/2011/january/IVECO_Defence_Vehicles_military_truck_range_for_the_French_armed_forces_Italy_Italian_Defense_Industry_001.jpg nebo tenhle http://usatftw.files.wordpress.com/2013/08/81913_fastfive.jpg?w=1000 nebo tenhle http://my.lpg-apps.org/uploads/sub_sector/pictures/1432736672_Mining%20industry%20trucks.jpg nebo tenhle http://www.army-technology.com/contractor_images/21445/images/200593/large/kerax.jpg nebo tenhle http://forum.valka.cz/files/golan_-_obr.1_115.jpg nebo tenhle https://www.youtube.com/watch?v=FEWQVmfaCXA

+1/0
13.9.2015 12:47

P72e36t45r 42P27a28l11e10č93e13k 3860855724692

jo jo, to je všechno designově podle něj o 30 let dál.:-P

0/0
13.9.2015 12:52

Z68d77e73n80ě45k 42H60r23u64b36ý 5795888511496

Ano, Tatra tam dala kabinu z armádních/hasičských vozidel. Ale hasičský speciál může vypadat i takhle:

http://storage.pozary.cz/2011/06/uz4df4c1dead324/obr4df4c2d25c955/1200x900.jpg

A kromě toho, že to dobře vypadá, tak z toho musí být podstatně lepší výhled, což si myslím, že u takového šesti či osminápravového kolosu není zanedbatelné. Podívejte se na to prosklení až do předních rohů vozidla.

0/0
13.9.2015 13:42

D32a69n56i64e89l 30K63r67o38n26e10r 7394154976107

Tak jednak se mi ten vuz nelibi, ale hlavne urcite na rozdil od kabiny Tatry nesplnuje ROPS/FOPS. Ta tatra je urcena proste pro armadni specialy, ktere jsou vybaveny pancerovanim, pro ktere je takovy tvar idealni a take stavebni/tezebni stroje. Kazdopadne jsou to stroje, ktere nejsou vystaveny oku verejnosti na rozdil treba od silnicnich tahacu. Jiste, lepsi design udelat lze, ale nikdo ho nezaplati, protoze zakaznik, ktery takove vozidlo kupuje, nic takoveho nepozaduje. A samozrejme je to kusova vyroba. Jinak jak uz tady nekdo psal o zastaralosti, tak za 10, 20 nebo 30 let budou tyhle stroje vypadat priblizne stejne, protoze zde se design z estetickeho hlediska nijak nevyviji, zde se design podle predpisu a novych bezpecnostnich ci technologickych poznatku.

+6/0
13.9.2015 15:19

P28e74t37r 84P50a68l45e52č27e56k 3100665584712

Jo, kecáte, dobře jste svůj příspěvek uvedl. ;-D Tyhle věci se jistě výrobce od výrobce liší, ale design není důležité kritérium nikde u výrobků této kategorie.

0/0
13.9.2015 12:50

M19i61c38h76a60l 77F33i55n31s94t51e15r10l49e 7579800153368

Kdyby šlo o malou začínající firmu, tak budiž, ale mluvíme tu o druhé nejstarší automobilce ( trefnější by snad bylo "montovně speciálních podvozků") na světě proslulou mimo jiné i unikátním designem svých výrobků. Když si na té fotce odmyslím podvozek, tak mi z toho zbude drezína - opravdu smutné. Nejde tak ani o tuto konkrétní Tatru, jako o fakt, že fabrika momentálně krom podvozku nemá nic nového - původního. A to již 30 let od vyjetí 815ky !!!

+1/0
13.9.2015 13:36

R61a23d45i61m 52P13o11l79á86š27e39k 9186883639159

A co byste tak nového chtěl od fabriky, která posledních 20 let byla v podstatě ztrátová a přežila jen díky tomu, že postupně rozprodávala a zbavovala se jednotlivých výrobních hal a dalších nemovitostí. A  nyní v podstatě sídlí jen ve dvou budovách. Ve správní budově sedí vedení, konstruktéři a další "bílé " límečky a v jedné montážní hale vyrábí auta.

+1/0
13.9.2015 15:28

J95i28ř63í 71E62r54b30e75n 1723534416437

Aha. Takže vývoj motorů až po OnAir Euro 5 - nic? Kapotová T 163 Jamal - nic? Řady Armax a Force - nic? Pérování KingFrame - nic?

Ono ten vývoj a design musí někdo zaplatit. A ten "někdo" to musí rozpočítat do vyrobených kusů. A ono se to úplně jinak rozpočítává do roční výroby 7000 krasavic T148 + 2000 bručounů T813, jinak do výhradní výroby 15000 vykulených krabicoidů T815 ročně, a úplně jinak do výroby pouhých 850 vozů Jamal, TerrNo, 815-7 a 810 dohromady!!!

0/0
14.9.2015 21:19

M45i67c94h94a46l 50F72i14n45s36t56e19r34l75e 7799890163268

Opakuji..."kromě podvozku" a dejme tomu vylepšování původního vzduchem chlazeného motoru.

T 163 Jamal má pořád základ v 815-ce, vojenské verze jakbysmet, řada TerrNo je facelift a 810-ka je snad převzatý projekt (se domnívám).

Za kompletní PŮVODNÍ novinku lze tedy považovat pouze komplex všech hlavních částí nákladního vozu = podvozku, pohonného ústrojí včetně převodovky a taky kabiny, zkonstruovaných a vyráběných v dané firmě. A takto komplexně se naposledy Tatra prezentovala před 30ti lety vypuštěním T815-ky. 

Tatru za to nekritizuji, jen doufám, že jednou, až na tom bude opravdu dobře, bude schopna investice do vyprojektování a designu nové, původní kabiny - vzhledem ke své bohaté minulosti by si to určitě zasluhovala.

0/0
14.9.2015 21:52

T23o16m86á98š 14H30r92u18b52ý 6812405465727

A co teprve ropné plošiny v Severním moři. Ty by také mohly být designovější, že?

+4/0
13.9.2015 12:39

P20e69t64r 22P91a31l91e66č26e58k 3680685714542

Jistě, to nevíte že těžaři si koupí tu nejkrásnější?

+2/0
13.9.2015 12:53

J46i86ř73í 40K68o55c40u35r55e45k 6625734125388

O tom, jestli to Tatra vyrobí a prodá rozhoduje někdo jiný. Řekl bych že se mu říká zákazník. Vy jím evidentně nejste. A docela se divím, že se rozčilujete nad tím, že někdo třetí si pořídil něco, co se Vám nelíbí. Krom fotky tady to vozidlo nejspíš vídat nebudete.

+3/0
13.9.2015 15:07

M97a90r72t97i62n 48B98e64n20e67š 4973841345550

Je vidět že Tatra stále umíR^. Přejme ji hlavně velký odbyt na sériovou produkci

+6/0
13.9.2015 8:27

R88o37b39e44r58t 48S70v64o18b10o76d26a 6763841236295

850 vozů? To je málo nebo moc? Nějak se mi to číslo nezdá.

0/0
13.9.2015 6:56

V58á27c29l63a67v 35P84o70u15s32t54k81a 3760151412

V jakém smyslu nezdá?

0/0
13.9.2015 8:19

M83a31r83t45i27n 15B28e25n62e66š 4423811725300

Jestli hodně nebo málo, těžko říct. Je to skoro o stovku víc než předcházející rok. Letos to má být cca 900 ks. Produkce se jim za posledních pár let zvedá. V tomto segmentu díky páteřovému rámu moc konkurenčních výrobků není, tak se snad Tatra stabilizuje a vydržíR^

+1/0
13.9.2015 8:41

R46a70d24i50m 89P19o80l64á70š86e63k 9516683389359

Podstatný není počet vozů ale po odečtení nákladů realizovaný zisk.

+1/0
13.9.2015 10:48
Foto

P92a87v87e12l 68M91a94r92t48i94n24e40k 9125655951343

Specialy v poho. A co seriova produkce? Jen tak rypu, specialy jeste zadnou stabilni automobilu neuzivily.

0/0
13.9.2015 0:52

P52a22v49e68l 60M40e41d85e95k 1600292591955

Odpověď naznačená v článku: za minulý rok prodali celkem 850 vozidel.

+2/0
13.9.2015 1:13

M80a74r45t88i88n 69N77o54v79á14k 6373507779741

ano. jenže těch 850 bylo SERIOVYCH.. nikoliv speciálů. A jedna "vlaštovka jaro nedělá" - nebo jak je to přísloví.

0/0
13.9.2015 2:53

R54a75d78i77m 97P73o62l21á39š28e69k 9746613569119

Tatrovka dnes nedělá žádné sériové vozy. Všechno to jsou v podstatě speciály, akorát vyrobené opakovanou výrobou.

0/0
13.9.2015 10:50

J16a17k72u44b 95Ř66í30h77a 4505239952281

Někde, snad ještě na škole, jsem viděl prezentaci, kde se mluvilo o slavné "sériovosti" výrobků. V podstatě z toho vyplynulo, že vše, co nazvou 815 vychází ze základu, ale zároveň snad není díl, který by neměl více variant. Z toho vyplynulo, že ze základního modelu jde postavit minimálně několik desítek (možná i stovek) speciálních upravených vozidel podle přání zákazníka. A nemluvím o změnách má/nemá klimatizaci, rádio, CD měnič. A zároveň, že toho zákazníci využívají. Tzn spíš než sériovou výrobu bych to nazval kusovou výrobou s využítím standardizovaných součástí.

0/0
13.9.2015 16:18

R79a71d18i21m 28P81o65l85á20š26e81k 9306853439699

Nejedná se ani tak o to, co ze základního modelu lze postavit.

Jedná se o styl práce, kdy prakticky každá zakázka prochází firemní konstrukcí a přání zákazníka jsou průběžně promítány do změn konstrukční dokumentace auta. A následně potom do TPV ( technické přípravy výroby) , kde jsou ty změny konstrukční dokumentace okamžitě promítány do výrobní dokumentace, aby se mohl nakoupit materiál a rozjet výroba.

Nebo aspoň zakázka může okamžitě procházet, pokud zákazník výslovně neprohlásí, že chce model z nějaké předchozí zakázky.

Na rozdíl od sériové výroby, kdy je konstrukce výrobku v podstatě uzavřena a hotová a zákazník si jen vybírá z dopředu připravených variant třeba auta , na jejichž výrobu je příslušná výrobní linka už dopředu připravena. Přání zákazníka v takovém případě tedy mění jen výrobní dokumentaci - množství nakoupeného materiálu nutného k výrobě zakázky případně technologická opatření - na lince dopředu připravené úpravy technologie pro výrobu zvolené varianty výrobku.

0/0
14.9.2015 6:43

J26i28ř23í 17E30r53b73e95n 1643154816177

No, tak i Škoda Octavia může mít více než stovku různých kombinací motorů, náprav, převodovek, elektronických hejblátek, ... A všechny mají společnou jen karosérii, a to ještě ne úplně, protože tam můžou být různá střešní okna ;-)

Ale při produkci 400.000 aut od jednoho typu ročně je ta opakovatelnost "skládačky" mnohem pravděpodobnější než při 850 vozech za celou automobilku dohromady...

0/0
14.9.2015 21:24
Foto

M34i96r37o64s12l55a82v 48Z31a17p51l91e95t69a89l 3887355518583

To je jen takový blaf, ve skutečnosti si nakonec v 95% vybereš nějaký "paket" kdy dostaneš zadarmo i to co bys nechtěl protože samostaně bys to přeplatil třikrát a do popelníčku můžeš strkat propisky :-)  A k nejslabšímu a nejmenšímu motoru ti Laurin a Klement verzi ani nenabídnou, těch verzí se dělá pár a vesměs jsou ty auta velmi podobná.

0/0
15.9.2015 19:22

P62e96t83r 60M32a98r88š96á35l97e21k 9565222104579

Jenomže budoucnost Tatry je především ve stavbě speciálů.

+2/0
13.9.2015 10:49

O61n22d88ř26e28j 40Č60a30p24k19a 6761311203594

Pokud se nepletu, tak na Phoenixy je pořadník minimálně na půl roku.

0/0
13.9.2015 11:58

J62i84n69d22ř56i28c20h 49Š46k15o64p22e57k 4565501190595

jenže Phoenix je skládačka, tam dlouhá čekačka může být důsledkem delších dodacích lhůt kabin, motorů atd.

0/0
13.9.2015 12:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.