Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Silák od Tatry bude tahat obří potrubí

Kopřivnická automobilka Tatra na začátku září vyrobila další unikátní vozidlo pro německého zákazníka. Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P41e47t12r 65L59a56n30d75a 1699530515224

Zase další moravská zrůda. Kabinu demontovali z nějakého armádního speciálu z minulého tisíciletí a blatníky zakamuflovali "okrasným" plechem.

Už by mohli přestat montovat to co vyhrabou z kopřiv, nebo na to alespoň nemontovat nápis TATRA, takhle jim to moc kazí jméno.

0/0
19.9.2015 10:36

V80á85c57l28a19v 22S43v65o70b98o66d16a 5986508509

Ta kabina vypadá jako bedna na brambory.

+1/0
13.9.2015 22:28

V36l75a37s74t18i96m11i14l 67T39e55n80c94e51r 4580400407790

To neva. Na ženevském autosalonu se to vystavovat nebude.

+1/0
14.9.2015 11:20

O23t53a 80B86a24r26t73o54s 5168837417794

Mohl by jim v Kopřivnici už někdo konečně napovědět, jak má dnes vypadat bouda pro šoféra u stroje této kategorie? Viz např.:

---

http://www.vertikal.net/typo3temp/pics/0_838ced17c3.jpg

---

Ono to není jenom z venku jaksi hezčí, ono to má i o poznání úplně jinde ergonomii, což je dost podstatný u takto drahých strojů. Stačí trochu horší výhled, trochu horší ovládání nějaké banální maličkosti a spousta pozornosti strojníka jde jinam, než by mělo jít - a každý malér s takovýmto strojem má obvykle děsivý závěrečný účet. No a samozřejmě, stále platí: hezká věc se lépe prodává - to je nesmrtelné pravidlo,.

+4/−1
13.9.2015 15:42

O94l66g18a 15S92v10o42b78o43d25o79v80á 1884887637

Co je na tý kabině špatně? Je hranatá, obyčejná, účelná a pro tatru charakteristická. Vzhledem k tomu, o jakej speciál se jedná, se mi ta kabina i vzhledově líbí. K tý tatře se zkrátka hodí.

+8/−1
13.9.2015 19:36

M41i47c23h22a68l 35F36i84n95s68t49e61r21l10e 7629900263728

A v čem je pro Tatru tak charakteristická8-o - mohla byste mi to jako designérovi, který se Tatrou zabývá několik let, objasnit ??!! Děkuji předem.

0/−1
14.9.2015 16:49
Foto

M86i43c87h71a89l 58N57a97j61m45a97n 7739103966350

Oni v Tatře nejsou zas tak blbí. Ale všechno je otázka peněz. Tatra má nyní jedinou svoji použitelnou kabinu ,která prošla všemi zkouškami nutnými pro homologaci. Je to právě tato kabina, která byla primárně vyvíjena pro vojenské účely. Druhou kabinu, kterou používá pro civilní řadu, nakupuje od firmy DAF.

A vyvíjet vlastní kabinu při produkci 1000 vozidel ročně je ekonomický nesmyl.

+8/0
13.9.2015 21:10

V61á42c17l91a71v 72S53v68o80b21o46d53a 5476318779

Někdy v polovině sedmdesátých let,jsem v podniku,kde jsem tehdy pracoval,vídával pravidelně vozidlo na převoz dlouhých materiálů,které ho tam vozilo. Nevím.co to bylo za značku,ale kabina se líbila podstatně víc,než tady ta Tatra. Hrany byly zaoblené,takže dojem byl lepší. Myslím,že i u těchto typů vozidel záleží na designu.

+2/−2
13.9.2015 22:37

O79n34d63ř18e11j 54Č74a68p57k63a 6631691733894

Liebherr tu budku využije na všech mobilních jeřábech, odhadoval bych stovky kusů ročně... Tatra má na civilní auta kabiny od DAFu, tahle hranatá věc je pro vojáky, hasiče a na takovéhle speciály. Vojáci potřebují rovné plochy kvůli pancéřování, hasičská verze sice ne, ale vypadá s tím docela dobře. Speciálů se za rok postaví pár, rozpočítat mezi ně náklady na vývoj a homologaci nové pěkné designové kabiny, tak se zákazník, až uvidí cenu, pos...

0/0
15.9.2015 17:52

J86i32n68d51ř35i58c66h 55Š97k54o10p42e74k 4175591520145

konečně v Tatře zase normální motor

+2/−1
13.9.2015 11:29

R20a76d82i65m 73P20o91l94á80š86e72k 9586373179129

Ten použitý tatrovácký motor je docela zajímavá okolnost.

Tatrovácké motory plní emisní evropské normy do požadavků EURO5. Nyní už ale v Evropě platí pro náklaďáky emisní norma EURO6.

Znamená to, že buďto popisovaný stroj je určen jen pro vnitřní použití fabriky a legálně nemůže na německé silnice.

Anebo tatrováci využili toho, že auto nevyuživá plnou rychlost a tím plný výkon běžné tatrovky a nějakým způsobem přece jen ten motor upravili, aby plnil normu EURO6.

Anebo prostě byl zákazník jen rozumný, dieselové motory upravené na normu EURO6 mají sice příslušně nízké exhalace oxidů dusíku a dalších látek, ale na druhé straně jejich výfukové plyny oproti motorům s normou EURO5 obsahují větší množství drobných mikročásteček uhlíku, které jsou taky poměrně dost zdravotně závadné.

+1/0
13.9.2015 14:42

P79a77v93e88l 76K12o22c71i20a34n 1352180176687

Píšou tam, že bude jezdit uvnitř areálu fabriky. Nejspíš ani rozměry by nodovolily provoz venku. Ostatně i na fotce je vidět, že nemá SPZ.

0/0
13.9.2015 16:48

J78i67n19d14ř59i53c92h 90Š34k22o22p76e55k 4545701920955

"Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky"

0/0
14.9.2015 9:22

M69i46l97a62n 95M22u70s75i12l 4963141712405

Euro 5 je do teď běžné i u sériových vozidel.. např. Kamaz 5490

0/0
14.9.2015 14:01

Z48d11e83n36ě11k 29H63r53u77b62ý 5185888521806

Tatrovákům tleskám. Ale podobně jako u srpnového speciálu musím povzdechnout nad tou kabinou vystříženou z abíčka. Tady navíc bylo nutné celkem nevzhledně zakrýt prostor pro pro první kolo a světlomety asi musely výše z nárazníku pod okna... Pokud Tatra podobné zakázky má, tak by asi nebylo od věci se na tohle taky zaměřit. Jde o celkovou image, řada zákazníků si pak může položit otázku, když je nedotažená věc X, nemůže být nedotažená taky věc Y, která je pro nás opravdu důležitá?

+6/−7
13.9.2015 9:18

D75a10n55i67e11l 26K37r64o71n18e15r 7814544476387

tyhle prumyslove vozy si na design negraji...ta kabina byla vyvinuta s ohledem na ochranu posadky v pripade padu tezkych predmetu na kabinu. Klasicka kabina Tatry 815 nebo ta z DAFu vypadaji lip, ale tuhle homologaci nemaji.

+10/−1
13.9.2015 10:43

R56a56d88i28m 93P73o21l91á28š53e51k 9396523909839

Speciální tvar kabiny znamená spoustu nových jednoúčelových  lisovacích a svařovacích přípravků plus k tomu i často jednoúčelové svařovací automaty nebo přímo svařovací linky. To je investice v řádech minimálně stovek miliónů. Na pár speciálních kabin se to rozhodně nevyplatí.

+2/0
13.9.2015 10:46

D89a73n53i40e93l 74K55r39o12n54e12r 7824394746317

Ten jednoduchy tvar je i kvuli moznosti pridani pancerovani.

+3/0
13.9.2015 10:53

J28i74n25d25ř31i16c28h 69Š58k17o64p18e37k 4235591860845

u speciálů se jaksi na desing, parádičky a plastíky nehraje.

U těchto aut rozhoduje mnoho jiných věcí, mezi kterými není origiálně tvarovaný aerodynamický A sloupek

+5/−1
13.9.2015 11:36

P72e86t28r 41P38a23l53e63č10e26k 3850735904902

Jestli je na tom něco nedotaženého tak to rozhodně není design, ten je - vzhledem k tomu o jaký typ vozu se jedná - naprosto vyhovující. Možná to není "krásné", ale 1) průmyslové speciály si na krásu nehrají, to je u nich to poslední 2) to je stejně věc individuálního vkusu, někdo může spatřovat krásu v účelnosti. Mně se například tento a podobný design líbí. Ve strohé účelnosti je daleko víc síly, elegance a sebevědomí než v navoněných kudrlinkách (když už je to tedy pro vás tak důležité).

+2/−1
13.9.2015 11:45

M80i26c96h35a76l 23F36i69n76s70t13e93r33l38e 7669280253528

To jsou jen kecy... I konkurenční firmy vyrábějící tzv. "army cabin" jsou v detailech a designu dál. Kromě podvozků koncepčně zděděných po předcích nemá Tatra za posledních 30 let NIC(!!!) nového. Tato kabina je "pouze z nouze" a z hlediska bohaté historie fabriky je to ostuda. Doufám, že s tím něco udělají..., jinak ať se daří.

+1/−5
13.9.2015 12:11

J66i27n19d51ř56i88c88h 60Š71k61o30p89e42k 4955671250825

když se podíváš např. na armádní vozy (což jsou svým způsobem taky speciály), tak snad chceš tvrdit, že u jiných výrobců jsou kabiny nějak extra vrcholem desingnu ?

+2/0
13.9.2015 12:34

D90a39n87i82e73l 57K13r20o57n37e44r 7884244956807

a ktery? Tenhle? http://www.armyrecognition.com/images/stories/news/2011/january/IVECO_Defence_Vehicles_military_truck_range_for_the_French_armed_forces_Italy_Italian_Defense_Industry_001.jpg nebo tenhle http://usatftw.files.wordpress.com/2013/08/81913_fastfive.jpg?w=1000 nebo tenhle http://my.lpg-apps.org/uploads/sub_sector/pictures/1432736672_Mining%20industry%20trucks.jpg nebo tenhle http://www.army-technology.com/contractor_images/21445/images/200593/large/kerax.jpg nebo tenhle http://forum.valka.cz/files/golan_-_obr.1_115.jpg nebo tenhle https://www.youtube.com/watch?v=FEWQVmfaCXA

+1/0
13.9.2015 12:47

P10e42t16r 73P80a39l69e17č45e25k 3510745484862

jo jo, to je všechno designově podle něj o 30 let dál.:-P

0/0
13.9.2015 12:52

Z37d17e35n18ě55k 75H88r37u69b92ý 5685168401976

Ano, Tatra tam dala kabinu z armádních/hasičských vozidel. Ale hasičský speciál může vypadat i takhle:

http://storage.pozary.cz/2011/06/uz4df4c1dead324/obr4df4c2d25c955/1200x900.jpg

A kromě toho, že to dobře vypadá, tak z toho musí být podstatně lepší výhled, což si myslím, že u takového šesti či osminápravového kolosu není zanedbatelné. Podívejte se na to prosklení až do předních rohů vozidla.

0/0
13.9.2015 13:42

D61a53n71i56e64l 49K88r98o89n93e44r 7534304316517

Tak jednak se mi ten vuz nelibi, ale hlavne urcite na rozdil od kabiny Tatry nesplnuje ROPS/FOPS. Ta tatra je urcena proste pro armadni specialy, ktere jsou vybaveny pancerovanim, pro ktere je takovy tvar idealni a take stavebni/tezebni stroje. Kazdopadne jsou to stroje, ktere nejsou vystaveny oku verejnosti na rozdil treba od silnicnich tahacu. Jiste, lepsi design udelat lze, ale nikdo ho nezaplati, protoze zakaznik, ktery takove vozidlo kupuje, nic takoveho nepozaduje. A samozrejme je to kusova vyroba. Jinak jak uz tady nekdo psal o zastaralosti, tak za 10, 20 nebo 30 let budou tyhle stroje vypadat priblizne stejne, protoze zde se design z estetickeho hlediska nijak nevyviji, zde se design podle predpisu a novych bezpecnostnich ci technologickych poznatku.

+6/0
13.9.2015 15:19

P66e32t81r 63P33a29l30e19č80e68k 3300905724712

Jo, kecáte, dobře jste svůj příspěvek uvedl. ;-D Tyhle věci se jistě výrobce od výrobce liší, ale design není důležité kritérium nikde u výrobků této kategorie.

0/0
13.9.2015 12:50

M22i15c73h97a70l 55F91i53n93s20t98e96r37l26e 7419730123548

Kdyby šlo o malou začínající firmu, tak budiž, ale mluvíme tu o druhé nejstarší automobilce ( trefnější by snad bylo "montovně speciálních podvozků") na světě proslulou mimo jiné i unikátním designem svých výrobků. Když si na té fotce odmyslím podvozek, tak mi z toho zbude drezína - opravdu smutné. Nejde tak ani o tuto konkrétní Tatru, jako o fakt, že fabrika momentálně krom podvozku nemá nic nového - původního. A to již 30 let od vyjetí 815ky !!!

+1/0
13.9.2015 13:36

R66a84d13i70m 85P52o17l77á40š44e89k 9866443579259

A co byste tak nového chtěl od fabriky, která posledních 20 let byla v podstatě ztrátová a přežila jen díky tomu, že postupně rozprodávala a zbavovala se jednotlivých výrobních hal a dalších nemovitostí. A  nyní v podstatě sídlí jen ve dvou budovách. Ve správní budově sedí vedení, konstruktéři a další "bílé " límečky a v jedné montážní hale vyrábí auta.

+1/0
13.9.2015 15:28

J37i76ř87í 69E54r58b75e59n 1233374716637

Aha. Takže vývoj motorů až po OnAir Euro 5 - nic? Kapotová T 163 Jamal - nic? Řady Armax a Force - nic? Pérování KingFrame - nic?

Ono ten vývoj a design musí někdo zaplatit. A ten "někdo" to musí rozpočítat do vyrobených kusů. A ono se to úplně jinak rozpočítává do roční výroby 7000 krasavic T148 + 2000 bručounů T813, jinak do výhradní výroby 15000 vykulených krabicoidů T815 ročně, a úplně jinak do výroby pouhých 850 vozů Jamal, TerrNo, 815-7 a 810 dohromady!!!

0/0
14.9.2015 21:19

M35i91c13h76a17l 66F75i34n87s68t51e28r31l90e 7929240573628

Opakuji..."kromě podvozku" a dejme tomu vylepšování původního vzduchem chlazeného motoru.

T 163 Jamal má pořád základ v 815-ce, vojenské verze jakbysmet, řada TerrNo je facelift a 810-ka je snad převzatý projekt (se domnívám).

Za kompletní PŮVODNÍ novinku lze tedy považovat pouze komplex všech hlavních částí nákladního vozu = podvozku, pohonného ústrojí včetně převodovky a taky kabiny, zkonstruovaných a vyráběných v dané firmě. A takto komplexně se naposledy Tatra prezentovala před 30ti lety vypuštěním T815-ky. 

Tatru za to nekritizuji, jen doufám, že jednou, až na tom bude opravdu dobře, bude schopna investice do vyprojektování a designu nové, původní kabiny - vzhledem ke své bohaté minulosti by si to určitě zasluhovala.

0/0
14.9.2015 21:52

T16o75m51á80š 10H49r52u13b56ý 6942905345887

A co teprve ropné plošiny v Severním moři. Ty by také mohly být designovější, že?

+4/0
13.9.2015 12:39

P42e23t87r 81P85a36l66e82č30e67k 3330375674342

Jistě, to nevíte že těžaři si koupí tu nejkrásnější?

+2/0
13.9.2015 12:53

J69i47ř62í 65K60o11c59u31r95e22k 6535904635348

O tom, jestli to Tatra vyrobí a prodá rozhoduje někdo jiný. Řekl bych že se mu říká zákazník. Vy jím evidentně nejste. A docela se divím, že se rozčilujete nad tím, že někdo třetí si pořídil něco, co se Vám nelíbí. Krom fotky tady to vozidlo nejspíš vídat nebudete.

+3/0
13.9.2015 15:07

M13a19r80t42i62n 79B19e15n42e19š 4173861895790

Je vidět že Tatra stále umíR^. Přejme ji hlavně velký odbyt na sériovou produkci

+6/0
13.9.2015 8:27

R85o17b28e53r42t 24S82v65o93b38o40d32a 6393211276755

850 vozů? To je málo nebo moc? Nějak se mi to číslo nezdá.

0/0
13.9.2015 6:56

V37á93c72l42a78v 20P86o89u73s87t24k63a 3150531582

V jakém smyslu nezdá?

0/0
13.9.2015 8:19

M20a79r45t88i93n 10B58e48n50e47š 4253511125390

Jestli hodně nebo málo, těžko říct. Je to skoro o stovku víc než předcházející rok. Letos to má být cca 900 ks. Produkce se jim za posledních pár let zvedá. V tomto segmentu díky páteřovému rámu moc konkurenčních výrobků není, tak se snad Tatra stabilizuje a vydržíR^

+1/0
13.9.2015 8:41

R49a97d87i66m 80P22o24l57á10š74e29k 9376783549989

Podstatný není počet vozů ale po odečtení nákladů realizovaný zisk.

+1/0
13.9.2015 10:48
Foto

P28a59v49e79l 66M22a58r75t37i81n37e45k 9335905411943

Specialy v poho. A co seriova produkce? Jen tak rypu, specialy jeste zadnou stabilni automobilu neuzivily.

0/0
13.9.2015 0:52

P45a87v44e47l 26M75e48d71e46k 1580622781695

Odpověď naznačená v článku: za minulý rok prodali celkem 850 vozidel.

+2/0
13.9.2015 1:13

M68a66r30t13i48n 31N86o74v71á44k 6273897329591

ano. jenže těch 850 bylo SERIOVYCH.. nikoliv speciálů. A jedna "vlaštovka jaro nedělá" - nebo jak je to přísloví.

0/0
13.9.2015 2:53

R84a53d75i89m 65P68o79l83á48š43e16k 9826513219779

Tatrovka dnes nedělá žádné sériové vozy. Všechno to jsou v podstatě speciály, akorát vyrobené opakovanou výrobou.

0/0
13.9.2015 10:50

J18a58k79u15b 68Ř25í16h41a 4835689532291

Někde, snad ještě na škole, jsem viděl prezentaci, kde se mluvilo o slavné "sériovosti" výrobků. V podstatě z toho vyplynulo, že vše, co nazvou 815 vychází ze základu, ale zároveň snad není díl, který by neměl více variant. Z toho vyplynulo, že ze základního modelu jde postavit minimálně několik desítek (možná i stovek) speciálních upravených vozidel podle přání zákazníka. A nemluvím o změnách má/nemá klimatizaci, rádio, CD měnič. A zároveň, že toho zákazníci využívají. Tzn spíš než sériovou výrobu bych to nazval kusovou výrobou s využítím standardizovaných součástí.

0/0
13.9.2015 16:18

R53a27d56i93m 26P62o27l69á67š95e19k 9896843279859

Nejedná se ani tak o to, co ze základního modelu lze postavit.

Jedná se o styl práce, kdy prakticky každá zakázka prochází firemní konstrukcí a přání zákazníka jsou průběžně promítány do změn konstrukční dokumentace auta. A následně potom do TPV ( technické přípravy výroby) , kde jsou ty změny konstrukční dokumentace okamžitě promítány do výrobní dokumentace, aby se mohl nakoupit materiál a rozjet výroba.

Nebo aspoň zakázka může okamžitě procházet, pokud zákazník výslovně neprohlásí, že chce model z nějaké předchozí zakázky.

Na rozdíl od sériové výroby, kdy je konstrukce výrobku v podstatě uzavřena a hotová a zákazník si jen vybírá z dopředu připravených variant třeba auta , na jejichž výrobu je příslušná výrobní linka už dopředu připravena. Přání zákazníka v takovém případě tedy mění jen výrobní dokumentaci - množství nakoupeného materiálu nutného k výrobě zakázky případně technologická opatření - na lince dopředu připravené úpravy technologie pro výrobu zvolené varianty výrobku.

0/0
14.9.2015 6:43

J95i65ř79í 74E96r38b36e67n 1203264906697

No, tak i Škoda Octavia může mít více než stovku různých kombinací motorů, náprav, převodovek, elektronických hejblátek, ... A všechny mají společnou jen karosérii, a to ještě ne úplně, protože tam můžou být různá střešní okna ;-)

Ale při produkci 400.000 aut od jednoho typu ročně je ta opakovatelnost "skládačky" mnohem pravděpodobnější než při 850 vozech za celou automobilku dohromady...

0/0
14.9.2015 21:24
Foto

M46i43r15o95s25l60a20v 94Z26a59p88l35e57t59a72l 3497625698253

To je jen takový blaf, ve skutečnosti si nakonec v 95% vybereš nějaký "paket" kdy dostaneš zadarmo i to co bys nechtěl protože samostaně bys to přeplatil třikrát a do popelníčku můžeš strkat propisky :-)  A k nejslabšímu a nejmenšímu motoru ti Laurin a Klement verzi ani nenabídnou, těch verzí se dělá pár a vesměs jsou ty auta velmi podobná.

0/0
15.9.2015 19:22

P82e96t30r 44M28a88r77š31á44l27e58k 9465762354929

Jenomže budoucnost Tatry je především ve stavbě speciálů.

+2/0
13.9.2015 10:49

O80n35d61ř98e93j 39Č73a32p68k46a 6761531263464

Pokud se nepletu, tak na Phoenixy je pořadník minimálně na půl roku.

0/0
13.9.2015 11:58

J85i15n49d11ř17i71c26h 97Š86k17o46p38e74k 4775671230225

jenže Phoenix je skládačka, tam dlouhá čekačka může být důsledkem delších dodacích lhůt kabin, motorů atd.

0/0
13.9.2015 12:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.