Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z81d67e98n92ě62k 41N57e83r93u43d 7568356503235

S tím zlevněním benzinu to bude problém. Jestliže diesely zmizí z osobních aut, tak rafineriím se bude hromadit nafta (výhodné pro ně je vyrobit v určitém poměru benzin a naftu) tím pádem přebytečnou naftu budou muset "krakovat" = nákup technologie = podstatné zdražení benzínu.

0/0
30.9.2015 20:21

L92a24ď92a 43M72a88y28e63r 7102851390667

Autorovi článku jsem napsal tento dopis a chci aby byl otevřený , protože mám dojem že to není fér přístup a že autor kope za VW.

Dobrý den,

Neodpustím si poznámku, k vašemu článku "O svůj diesel se nebojte" . Začínáte poznámku že o tom mluví lidé kteří tomu nerozumí a přitom napišete klamavý článek. Víto proč je VW obviněn? Protože podváděl s hodnotami NOx což jsou oxidy dusíku, které vznikaji při určitých podmínkách ve válci. V daných motorech s daným SW i když pojedete čtyřicítkou budou vznikat cca 40krat větší než povoluje norma!  Pouze změnou poměru při hoření ve válci jde tomu předejít, ale což má za následek vyšší spotřebu a nižší výkon. Takže změnou SW jde sjednat nápravu akorát v tom nikdo nebude chtit jezdit. A řešení? Auta s tímto motorem získaly homologaci podvodem (Jako někteří studenti v Plzni) a měla by jím být odňata, což by znamenalo okamžitý zákaz provozu těchto aut na silnicích. A zákaznici by náhradu škody měli uplatňovat u výrobce. To je jediné čisté řešení. Jak by to vyřešil výrobce je na něm či výměnou motoru nebo SW a požádal by o novou homologaci těchto aut! S pozdravem Zelina

0/0
29.9.2015 22:59

S52l51a20v13o55m35í59r 41Š56t35ě11p58á82n 1518384262374

EU by konečně po stovká nesmyslných nařízení měla udělat něco opravdu rozumného a nařídit např. nižší zdanění benzinu nejméně o 50% oproti naftě, aby urychlila konec dieslů v osobních a dodávkových autech.....

+4/0
29.9.2015 9:31

M15i55l32o15š 70S51e80t52í92k 3729159644280

docela by mě zajímalo, o kolik by klesla cena benzinu na pumpách, kdyby došlo ke snížení daní na benzinu o těch 50%. Možná bychom to skoro nepozali ;-)

0/0
29.9.2015 13:40

P67a23v63e95l 88M16a73r89e86š 8315750197655

Ale poznali, tank Ono dnes má naftu za 27, nebít vysoké daně na naftu, mají ji za dvacet

+1/0
29.9.2015 15:03

F67i23l43i60p 30T59ř12e35b93a 6403170608816

Prostě, jak píše pan Dvořák, není to průšvih Volkswagenu, není to průšvih dieselu, je to průšvih Bruselu.

+3/−2
29.9.2015 8:48

M98a38r60t61i62n 53T76e37s67a86ř 2949853623323

A jak tímto průšvihem Bruselu zdůvodníte skandál v USA? Jakože americké úřady důsledně opisovaly od Bruselu? To se mi nechce nějak věřit.

+1/0
29.9.2015 9:18

M52a47r27t33i55n 95T14e83s67a18ř 2419513543613

Nebo že Brusel "nezařídil", aby evropské automobilky nefixlovaly?

0/0
29.9.2015 9:18

Z92b73y82š55e44k 17N16o44v38o34t68n32ý 4425383982357

náhoda?

http://www.auto.cz/tesla-otevrela-tovarnu-nizozemskem-tilburgu-89329

0/0
29.9.2015 8:28

P47a73v67e37l 59O87b75d17r60ž64á76l25e70k 6526304208972

Nemyslím, že by se evropský řidič byl ochotný vrátit do doby, kdy auto stálo jako 1-2 roční platy.

0/0
29.9.2015 14:18

Z24d43e92n14ě48k 50J54o26n18á18k 5915633338621

Ale auto stojí 1-2 roční platy. Kolik vyděláváte?

0/0
29.9.2015 14:37

Z74d83e41n69ě67k 82J27o12n15á96k 5755943798391

Aha, "evropský" řidič... jasně, omlouvám se :)

0/0
29.9.2015 14:37

R89o72m85a14n 58K33r28a93t16o31c98h32v23í20l 6516787826524

Kouknul jsem na americké stránky VW a nikde tam nevidím naftového golfa....

0/0
29.9.2015 8:15

F37i11l12i41p 39M81a61t37u80s21k38a 6951388531707

Kéž by. Rozdíl mezi evropským přikloněním se k naftě a americkou oblibou benzínu poznáte, když jdete po ulicích New Yorku plných aut, co jsou tichá a nesmrdí.

+1/0
29.9.2015 4:49

P25a36v44e31l 87M15a98r44e79š 8775190707445

Takže zrušíme naftová auta.A s tou naftou, které bude po výrobě benzinu přebývat ohromné množství, udeme dělat co? Nacpeme ji zpátky do vrtu?

Jinak Američané nikdy naftu v autech moc nepožívali,i trucky jezdí u nich převážně na benzín .Dva až pět stojanů u benzínky, to je totiž pro průměrného Američana příliš komplikované :-)

+1/−2
28.9.2015 18:21
Foto

V69o17j60t35ě24c32h 66P77a37v57l42í14k 5514301524168

Z nafty se dá vyrábět hydrogenačním krakováním docela snadno LPG. ;-)

Ale s tím rušením aut na naftu bych ještě počkal.

Benzínové motory zatím výrazný problém s NOx nemají. Ale budou mít. Jediný způsob, jak snížit spotřebu je zvýšení účinnosti motoru jakožto tepelného stroje. A to lze docílit především zvýšením rozdílu teplot chladné a horké části stroje. Chladná část - okolí - víc ochladit  nejde. Takže zvýšením teploty spalin. A to přesně downsizované turbomotory dělají. A s vyšší teplotoru spalin roste podíl NOx. A tak za pár let budou muset mít systém na likvidaci NOx i benzíňáky.

+3/0
28.9.2015 19:09

J65i20n92d54ř61i97c83h 16Š57k94o47p38e66k 4315631300215

náklaďákům nafta zůstane, stejně tak jako pro zemědělství. O spotřebu bych se nebál

+2/0
28.9.2015 19:29

P27a67v73e60l 13M81a15r86e91š 8865770127275

Náklaďák má pod kapotou ten samý fuj dieselový motor jako osobák.

Celosvětově je naklaďáků , lokomototiv a pracovních strojů so méně než osobaku má naftu, ale zase spottebu-tudíž množství emisí - mají mnohem vyšší.Navíc u trchti strojů se emise tak důkladně neřeší, většina náklaďáků maqmpgpry starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus

0/0
28.9.2015 21:15
Foto

V45o83j56t38ě24c67h 25P25a81v71l32í54k 5764281844378

Euro 6 platí pro nákladní vozy již od roku 2013. Pro osobní vstupuje v platnost až v 2016. Tím se kompenzuje delší doba obnovy vozového parku.

Navíc je řízení systému potlačení emisí je u nákladních vozů snazší, protože většinu času tráví nikoli popojížděním po městech, ale s konstantním výkonem na dlouhých tratích v téměř optimálním provozním režimu.

Na zbytek příspěvku Vám neodpovím, protože ač se mi podařilo zdekódovat slovo 'maqmpgpry', tak u 'trchti' jsem se zasekl.

+2/0
28.9.2015 22:34

P21a16v93e22l 92M34a62r77e55š 8625380877675

pardon, psal jsem z mobilu z WP , Cortana to trošku přehnala s tou umělou inteligencí :-). Ta poslední věta měla znít "....většina náklaďáků má motory starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus"

No s tím nepopojížděním po městech... Co ty desítky zásobovacích náklaďáků, vozů technických služeb, autobusů ( MHD menších měst, to je sbírka starých šrotů, moderní nízkoemisní autobusy na CNG má Brno, Praha (?)  a možná po pár kusech velká krajská města  )

0/0
28.9.2015 23:30
Foto

V69o20j16t14ě40c59h 62P80a37v16l95í14k 5944451954508

Ano, lehké nákladní vozy a autobusy jsou problém. Praha zatím bohužel CNG autobusů má jen jednotky kusů a to samé platí pro dieselové autobusy s EURO 5. Ta malá města na tom jsou mnohdy lépe. Ale časem se i tyhle vozové parky obmění za EURO 6.

0/0
29.9.2015 0:18

Z15d35e62n30ě58k 79J80o82n88á33k 5215313778811

Dieselové motory se dají přestavět na LPG nebo CNG. V Havířově takto jezdí MHD už od poloviny devadesátých let - i staré karosy. Takže trocha dotací by se o to mohla postarat.

0/0
29.9.2015 14:41

L38u37k57á21š 60K26m50e46n68t 5319567824980

Ropa je velmi důležitá chemická surovina. Možná se budete divit, ale dá se využít i na jiné produkty než benzín pro auta, naftu pro náklaďáky a mazut pro lodě. 

Vzhledem k čistotě ovzduší, čím méně nafty bude vyráběno a páleno, tím lépe. Všude ve světě to pochopili, jenom tady v Evropě měla nafta nesmyslnou protekci a tak jsme jediná oblast s tak masivním výskytem dieselů mezi osobními auty.

+2/−1
28.9.2015 19:50

P97a17v96e87l 66M37a49r37e74š 8675180897385

Ale já psal o NAFTĚ.Což jak víme je odpad ze krakování ropy. ( Takže paradoxně ježdění na naftu je využití odpadu za zpracování výchozí suroviny).

Tudíž pokud teoreticky zakážete dieselmotory, co budete dělat s tou naftou?

0/−1
28.9.2015 21:08
Foto

V32o24j16t48ě41c13h 55P54a66v75l47í33k 5444331644878

Jste si jistý tím krakováním? Nafta je jednou z frakcí destilace. A dokud je o ni takový zájem jako dnes, tak se o odpadu mluvit nedá. Zůstává totiž jedním z hlavních důvodů, proč se ropa těží.

+2/0
28.9.2015 22:37

M93a97r12t95i80n 84K80o35v32á63ř 2501420349636

http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/vyuziti_ropy.html

0/0
28.9.2015 23:22

R69a48d31e31k 93J35a39h29n 8896527375545

A tak nějak je to se vším. S emisními povolenkami, imigrací, zahnutými banány, dotacemi na řepky, soláry, globálním oteplením atd atd. Někdo (úřady)  se snaží malovat si realitu a skutečnost na rúžovo. A když se pak ukáže pravda, tak se všichni diví.

+13/0
28.9.2015 17:28

M40a41r59t63i32n 13R84u48z79i68c16k92a 1572468426797

Hybridizace, baterie.... narahnete nad silnicema draty a na auta trolejbusove vidle a bude to...

+4/−1
28.9.2015 17:19
Foto

V25o76j62t22ě30c12h 15P97a11v22l39í39k 5574731184588

Modernější systém jsou kontakty ve vozovce, ale ... ANO.

+1/0
28.9.2015 20:12

P67a36v53e49l 75M67a41r46e57š 8845820117415

Pěkná hračka, globálně neuskutečnitelné.Musel byste kompletně předělat statisíce kilometrů silnic

+1/0
28.9.2015 21:18
Foto

V38o73j56t91ě59c14h 22P89a25v34l37í35k 5604611194738

V ČR je 775 km dálnic. Náklady na dodatečné vybavení trolejí nejsou nijak strašné - vyfrézují se žlábky, vloží se trolej včetně napájecího vedení a spínací elektroniky. Vychází to na desítky tisíc na jeden metr. Celkové náklady pro ČR by byly v řádu desítek miliard Kč, tedy něco jako Blanka. Na to by ČR peníze měla. Stejně tak ostatní vyspělé země na své sítě. Neuskutečnitelné je to jen proto, že nafta a benzín prozatím slouží dobře a že nikdo neschválí projekt za desítky miliard, když na to nejsou auta, která by to využila.

+1/−1
28.9.2015 21:53

L55u89d16v60í57k 35G30a91j92d14o56š45í25k 2645443294142

Trochu jste zapomněl, že auta v ČR nejezdí jen po D1, ale naopak většina z nich má více než 90 % provozu mimo dálnice.

Celá silniční síť ČR má bezmála 60 000 km...

+2/0
28.9.2015 22:29
Foto

V65o72j47t81ě46c97h 69P94a67v52l12í25k 5244241154318

Omlouvám se za opomenutí důležité části systému:

Silnice první třídy a nižších tříd, stejně jako ulice měst by se samozřejmě trolejí nevybavovaly. Zde by vůz jel na baterie s dojezdem řekněme 200km. Ty by se nabíjely na parkovištích (automaticky, stejným trakčním systémem), nebo právě při jízdě na dálnici.

Výsledek by byl takový, že by se musely přestavět jen dálnice a parkoviště, a pak by bylo možno přejet třeba celou Evropu na jeden zátah a přesto dojet kamkoli aniž by auto vyšlo kvůli bateriím extrémně drahé.

+1/0
28.9.2015 22:44

P72a12v94e76l 49M83a13r53e63š 8985550567765

To máme dálnice.Zlomek silniční sítě v ČR, náklady desítky miliard....

Co ten zbytek silnic?

Základní výhodou automobilu je nezávislost a mobilita.Tu zachováte pouze pokud energii pro pohon budete vyrábět přímo v autě.

Opravdu jako jediné reálné technické řešení vidím buď vodíkový palivový článek nebo fúzní mikroreaktor

..To druhé je zatím mimo naše možnosti ....

0/0
28.9.2015 22:38
Foto

V73o59j88t18ě30c94h 88P71a90v18l91í45k 5644881814278

Viz má odpověď výše. Na zbytek silnic vystačí baterie. S dojezdem 200km na baterie se vždy dostanete na dálnici nebo parkoviště dříve, než Vám dojdou.

Palivové články jsou nadějné, i když prozatím nemají dostatečnou životnost, nečistoty v palivu je rychle ničí.

Jedna hodně zajímavá technologie je baterie s kapalnými elektrodami. Vybitou baterii 'vylejete' na čerpací stanici a nalijete si nabitou. Navíc takovéto články mají poměrně vysokou energetickou hustotu, blíží se palivovým.

S fúzním mikroreaktorem jsme už hodně blízko sci-fi, když ani masivní velké reaktory ještě neumíme. :-)

0/0
28.9.2015 22:49

T75o77m88á50š 23V52e62s49e52l63ý 5815698930289

už ani ne za měsíc budou fúzní mikroreaktory běžně na trhu ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=3HYoq6vIVXc

0/0
29.9.2015 13:06

A46d52r22i28a92n 91B22e17r92a29n 4264594815923

Zrušte už ty diesly. Hlučné, nevýkonné, ekonomická výhoda je dávno minulostí. Dost už. Vážně.

+4/−11
28.9.2015 17:05

V12á40c84l94a30v 35H86r30á65d15e63k 6312960495651

Ty jsi odbornik...

+1/0
28.9.2015 17:06

P65a22v28e77l 72M71a48r32e46š 8945880147685

Moderní turbo diesel je nejefektivnější motor s vnitřním spalováním jaký jsme doposud vyvinuli.Benzín jeho účinnosti zdaleka nedosahuje.

Navíc dnešní turbovenziny jsou z emisního hlediska také celkem velký malér, mnohdy horší než dobře seřízený diesel

+3/0
28.9.2015 18:25

J69a33n 62P70o69k46o21r78n86ý 1493679400253

No, jo, ale říkej tohle Lojzovi z hospody. ;-D

+1/0
28.9.2015 19:25

J86i17n63d70ř94i72c51h 37Š16k97o81p19e31k 4625171470985

hele odborníku, jak můžeš tvrdit o dieselu, že je nevýkonný a ekonomicky nevýhodný, když dokáže z jednoho litru získat více energie než benzinový motor

+3/0
28.9.2015 19:30

M40a30r28t45i94n 80K10a60r37á12s53e85k 9358773198428

No co do vykonnosti, mne se s dieselem jezdi mnohem "prijemneji" nez s benzinem i kdyz je papirove slabsi (a nejsem sam).

Co do ekonomicke uspory zakezi na znacce - u vw si priplatite ta diesel i 60 tisic a rozdil ve spotrebe je litr az litr a pul coz neni nic moc, ake treba u francouzu je priplatek nizsi a rozdil ve spotrebe vyssi a vyplati se to kludne za dva roky provozu (50 tkm). Naklady na seriv jsou dneska stejne

+1/0
28.9.2015 23:31

P55a61v25e81l 34M93a41r27e56š 8635350807605

U mého Fordu je ten rozdíl přes dva litry. Reálně podle  dlouhodobé spotřeby jezdím s 1574 ccm za 5,8 litru převážně krátké jízdy po Brně a blízkém okolí . A to neuvažuju, že v benzínu bych musel volit vyšší kubaturu na dosažení stejného výkonu.

A relativně nízkoobrátkový naftový turbodiesel má pro mně osobně příjemnější charakteristiky než benzín, a větší sílu při rozjezdech. A samozřejmě charakteristický majestátní hluboký zvuk klasického přeplňovaného dieselu má něco do sebe :-). Nepřipadám si jako když sedím na  rozzuřené zahradní sekačce ;-D;-D

+2/0
28.9.2015 23:55

P47a82v14e41l 86R18e47z21n79i90c35e63k 3205674704962

rozzurene zahradni sekacky jsou montovany jed do dnesnich downsizovanych funitek 1.0 a 1.2 HTP a podobne veci. Jejich zivotnost je stejne navic miziva pokud s tim bude clovek jezdit dlouhe cesty po dalnici - neni to na to staveno.

Klidne me tu ukamenujte, ale nedam dopustit na atmosfericke benziny...

maly pocet kurvitek, vyborna spolehlivost, postupne gradujici narust vykonu i tociveho momentu, nizka hlucnost atd...

diesel - chrochta, je hlucny, ma spoustu kurvitek, je zbytecne tezkej. Bez turba ma opravdu nedostatek vykonu, sice ma kroutak, ale ne vykon a brzo uvadne...

0/0
29.9.2015 14:25

P50a79v29e71l 76M74a11r90e64š 8745450887115

jenže sežeňte dnes poctivý šestiválec třílitr ;-(.

U benzinu jste rád, že vám dali do motoru čtyři válce, tříhrnky se už začínají objevovat i u nafty...

Že je diesel hlučný mně netrápí, já sedím vevnitř, tam to není slyšet;-D. je to ještě staré poctivé fordovské TDdi, bez modních kurvítek. Sice tomu lítají z vejfuku brikety a za mnou jedoucí pumpička si musí večer umejt nohy solvinou;-D, ale jezdím za 5.5 a to mám těžkou čapu a úsporně zrovna nejezdím

0/0
29.9.2015 15:02
Foto

D87a41v55i28d 98H88o28m49o53l47a 4682712309743

Nevýkonné? Jak jste na to přišel? Já si do své dieslové Zafiry, podotýkám že jakkoli obsazené sednu dejme tomu v Praze a do Brna po D1 jsem schopen jet konstantní rychlostí, bez ohledu na to, zda zrovna stoupám do kopců u Želivky nebo jsem kdekoli jinde. To s autem na benzín nedosáhnu. Také jsou situace, kdy potřebujete někoho předjet, využít síly motoru, a vzhledem k tomu, že mám možnost srovnání díky služebním autům na benzín se slabšími motory vím, jaký je to rozdíl a o kolik je to bezpečnější, když vím, že na sešlápnutí plynu auto ihned zareaguje. Tím samozřejmě nechci říct, že patřičně dimenzovaná benzinová auta sílu a akceleraci nemají, ale ten nafťák ji má vždy a všude...

Pokud jde o ekonomiku...nepociťuji, že bych za provoz vydal víc peněz, než ti z mých známých, co mají benzinové motory.

+1/0
29.9.2015 8:26

V70á89c28l23a36v 70H29r16á82d15e18k 6832720815221

Myslim ze do mesice predlozi VW vysledky mereni jonych znacek a asi se budem divit.

0/0
28.9.2015 17:04

O76n22d72ř57e20j 90Š58t78ě44p20á77n51e57k 5959410598109

Proc divit? Spise se divime, ze to schytava jen VW ;) Delaji to ale vsichni, proto treba soused z Nosovic mlci ;)

+7/0
28.9.2015 18:18

P55e98t39r10a 46V60l19a28c80h81o58v50á 3195247268468

Takže jestli to dobře chápu,dotyčná vozidla fakticky nesplňují určitou normu ECO? A jak to tedy bude s tzv. ekopoplatkem při převodu auta?8-o

0/0
28.9.2015 16:37
Foto

V36o76j35t95ě23c19h 83P22a21v82l13í57k 5284701194518

To uvidíme až naše státní správa vytáhne hlavu z písku a začne zkoumat, k čemu dospěly ostatní země.

0/0
28.9.2015 19:11







Najdete na iDNES.cz