Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z55d40e40n69ě19k 87N77e49r25u27d 7258776223645

S tím zlevněním benzinu to bude problém. Jestliže diesely zmizí z osobních aut, tak rafineriím se bude hromadit nafta (výhodné pro ně je vyrobit v určitém poměru benzin a naftu) tím pádem přebytečnou naftu budou muset "krakovat" = nákup technologie = podstatné zdražení benzínu.

0/0
30.9.2015 20:21

L47a81ď75a 33M70a15y95e45r 7382761440947

Autorovi článku jsem napsal tento dopis a chci aby byl otevřený , protože mám dojem že to není fér přístup a že autor kope za VW.

Dobrý den,

Neodpustím si poznámku, k vašemu článku "O svůj diesel se nebojte" . Začínáte poznámku že o tom mluví lidé kteří tomu nerozumí a přitom napišete klamavý článek. Víto proč je VW obviněn? Protože podváděl s hodnotami NOx což jsou oxidy dusíku, které vznikaji při určitých podmínkách ve válci. V daných motorech s daným SW i když pojedete čtyřicítkou budou vznikat cca 40krat větší než povoluje norma!  Pouze změnou poměru při hoření ve válci jde tomu předejít, ale což má za následek vyšší spotřebu a nižší výkon. Takže změnou SW jde sjednat nápravu akorát v tom nikdo nebude chtit jezdit. A řešení? Auta s tímto motorem získaly homologaci podvodem (Jako někteří studenti v Plzni) a měla by jím být odňata, což by znamenalo okamžitý zákaz provozu těchto aut na silnicích. A zákaznici by náhradu škody měli uplatňovat u výrobce. To je jediné čisté řešení. Jak by to vyřešil výrobce je na něm či výměnou motoru nebo SW a požádal by o novou homologaci těchto aut! S pozdravem Zelina

0/0
29.9.2015 22:59

S28l57a59v92o20m55í88r 26Š74t95ě46p40á42n 1828224942204

EU by konečně po stovká nesmyslných nařízení měla udělat něco opravdu rozumného a nařídit např. nižší zdanění benzinu nejméně o 50% oproti naftě, aby urychlila konec dieslů v osobních a dodávkových autech.....

+4/0
29.9.2015 9:31

M18i20l28o44š 71S72e26t74í92k 3279349464580

docela by mě zajímalo, o kolik by klesla cena benzinu na pumpách, kdyby došlo ke snížení daní na benzinu o těch 50%. Možná bychom to skoro nepozali ;-)

0/0
29.9.2015 13:40

P93a12v91e73l 92M58a91r65e33š 8155310327485

Ale poznali, tank Ono dnes má naftu za 27, nebít vysoké daně na naftu, mají ji za dvacet

+1/0
29.9.2015 15:03

F71i85l39i91p 38T31ř82e50b27a 6673340758826

Prostě, jak píše pan Dvořák, není to průšvih Volkswagenu, není to průšvih dieselu, je to průšvih Bruselu.

+3/−2
29.9.2015 8:48

M84a85r76t44i61n 71T90e38s46a51ř 2389493193293

A jak tímto průšvihem Bruselu zdůvodníte skandál v USA? Jakože americké úřady důsledně opisovaly od Bruselu? To se mi nechce nějak věřit.

+1/0
29.9.2015 9:18

M45a27r52t85i23n 23T48e34s53a87ř 2639343953253

Nebo že Brusel "nezařídil", aby evropské automobilky nefixlovaly?

0/0
29.9.2015 9:18

Z74b53y83š34e49k 26N74o16v79o56t69n68ý 4605573432497

náhoda?

http://www.auto.cz/tesla-otevrela-tovarnu-nizozemskem-tilburgu-89329

0/0
29.9.2015 8:28

P86a62v87e21l 63O14b10d25r47ž62á69l46e61k 6326554978462

Nemyslím, že by se evropský řidič byl ochotný vrátit do doby, kdy auto stálo jako 1-2 roční platy.

0/0
29.9.2015 14:18

Z93d23e71n97ě53k 25J69o13n69á21k 5715393528531

Ale auto stojí 1-2 roční platy. Kolik vyděláváte?

0/0
29.9.2015 14:37

Z86d76e19n48ě75k 70J17o13n21á48k 5835183118631

Aha, "evropský" řidič... jasně, omlouvám se :)

0/0
29.9.2015 14:37

R15o68m28a33n 24K69r23a62t30o77c88h18v72í51l 6606447876534

Kouknul jsem na americké stránky VW a nikde tam nevidím naftového golfa....

0/0
29.9.2015 8:15

F18i19l25i58p 83M23a16t32u75s86k19a 6591588691167

Kéž by. Rozdíl mezi evropským přikloněním se k naftě a americkou oblibou benzínu poznáte, když jdete po ulicích New Yorku plných aut, co jsou tichá a nesmrdí.

+1/0
29.9.2015 4:49

P67a48v63e52l 53M15a38r82e73š 8235880707855

Takže zrušíme naftová auta.A s tou naftou, které bude po výrobě benzinu přebývat ohromné množství, udeme dělat co? Nacpeme ji zpátky do vrtu?

Jinak Američané nikdy naftu v autech moc nepožívali,i trucky jezdí u nich převážně na benzín .Dva až pět stojanů u benzínky, to je totiž pro průměrného Američana příliš komplikované :-)

+1/−2
28.9.2015 18:21
Foto

V61o44j60t60ě14c95h 64P92a54v89l19í43k 5204171474478

Z nafty se dá vyrábět hydrogenačním krakováním docela snadno LPG. ;-)

Ale s tím rušením aut na naftu bych ještě počkal.

Benzínové motory zatím výrazný problém s NOx nemají. Ale budou mít. Jediný způsob, jak snížit spotřebu je zvýšení účinnosti motoru jakožto tepelného stroje. A to lze docílit především zvýšením rozdílu teplot chladné a horké části stroje. Chladná část - okolí - víc ochladit  nejde. Takže zvýšením teploty spalin. A to přesně downsizované turbomotory dělají. A s vyšší teplotoru spalin roste podíl NOx. A tak za pár let budou muset mít systém na likvidaci NOx i benzíňáky.

+3/0
28.9.2015 19:09

J75i20n27d39ř48i65c83h 21Š79k44o98p13e80k 4415841700335

náklaďákům nafta zůstane, stejně tak jako pro zemědělství. O spotřebu bych se nebál

+2/0
28.9.2015 19:29

P44a45v23e51l 58M98a54r73e51š 8745930737425

Náklaďák má pod kapotou ten samý fuj dieselový motor jako osobák.

Celosvětově je naklaďáků , lokomototiv a pracovních strojů so méně než osobaku má naftu, ale zase spottebu-tudíž množství emisí - mají mnohem vyšší.Navíc u trchti strojů se emise tak důkladně neřeší, většina náklaďáků maqmpgpry starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus

0/0
28.9.2015 21:15
Foto

V19o93j30t45ě35c47h 77P53a56v23l77í75k 5484331604648

Euro 6 platí pro nákladní vozy již od roku 2013. Pro osobní vstupuje v platnost až v 2016. Tím se kompenzuje delší doba obnovy vozového parku.

Navíc je řízení systému potlačení emisí je u nákladních vozů snazší, protože většinu času tráví nikoli popojížděním po městech, ale s konstantním výkonem na dlouhých tratích v téměř optimálním provozním režimu.

Na zbytek příspěvku Vám neodpovím, protože ač se mi podařilo zdekódovat slovo 'maqmpgpry', tak u 'trchti' jsem se zasekl.

+2/0
28.9.2015 22:34

P89a73v57e33l 72M85a71r12e34š 8335600277835

pardon, psal jsem z mobilu z WP , Cortana to trošku přehnala s tou umělou inteligencí :-). Ta poslední věta měla znít "....většina náklaďáků má motory starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus"

No s tím nepopojížděním po městech... Co ty desítky zásobovacích náklaďáků, vozů technických služeb, autobusů ( MHD menších měst, to je sbírka starých šrotů, moderní nízkoemisní autobusy na CNG má Brno, Praha (?)  a možná po pár kusech velká krajská města  )

0/0
28.9.2015 23:30
Foto

V74o23j19t27ě15c11h 89P18a59v95l58í32k 5554901874988

Ano, lehké nákladní vozy a autobusy jsou problém. Praha zatím bohužel CNG autobusů má jen jednotky kusů a to samé platí pro dieselové autobusy s EURO 5. Ta malá města na tom jsou mnohdy lépe. Ale časem se i tyhle vozové parky obmění za EURO 6.

0/0
29.9.2015 0:18

Z73d82e59n30ě22k 86J83o30n26á19k 5465173578421

Dieselové motory se dají přestavět na LPG nebo CNG. V Havířově takto jezdí MHD už od poloviny devadesátých let - i staré karosy. Takže trocha dotací by se o to mohla postarat.

0/0
29.9.2015 14:41

L11u24k26á35š 71K48m63e65n31t 5289587734800

Ropa je velmi důležitá chemická surovina. Možná se budete divit, ale dá se využít i na jiné produkty než benzín pro auta, naftu pro náklaďáky a mazut pro lodě. 

Vzhledem k čistotě ovzduší, čím méně nafty bude vyráběno a páleno, tím lépe. Všude ve světě to pochopili, jenom tady v Evropě měla nafta nesmyslnou protekci a tak jsme jediná oblast s tak masivním výskytem dieselů mezi osobními auty.

+2/−1
28.9.2015 19:50

P23a61v74e49l 40M80a23r34e58š 8775660637615

Ale já psal o NAFTĚ.Což jak víme je odpad ze krakování ropy. ( Takže paradoxně ježdění na naftu je využití odpadu za zpracování výchozí suroviny).

Tudíž pokud teoreticky zakážete dieselmotory, co budete dělat s tou naftou?

0/−1
28.9.2015 21:08
Foto

V36o34j96t88ě91c52h 10P11a62v56l18í38k 5644261604208

Jste si jistý tím krakováním? Nafta je jednou z frakcí destilace. A dokud je o ni takový zájem jako dnes, tak se o odpadu mluvit nedá. Zůstává totiž jedním z hlavních důvodů, proč se ropa těží.

+2/0
28.9.2015 22:37

M26a38r12t63i22n 12K16o64v43á96ř 2761760299766

http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/vyuziti_ropy.html

0/0
28.9.2015 23:22

R64a48d68e18k 86J37a40h34n 8386657315805

A tak nějak je to se vším. S emisními povolenkami, imigrací, zahnutými banány, dotacemi na řepky, soláry, globálním oteplením atd atd. Někdo (úřady)  se snaží malovat si realitu a skutečnost na rúžovo. A když se pak ukáže pravda, tak se všichni diví.

+13/0
28.9.2015 17:28

M22a97r27t40i12n 25R96u73z48i60c38k60a 1962238326897

Hybridizace, baterie.... narahnete nad silnicema draty a na auta trolejbusove vidle a bude to...

+4/−1
28.9.2015 17:19
Foto

V34o57j55t33ě33c43h 79P53a88v95l18í72k 5814841144728

Modernější systém jsou kontakty ve vozovce, ale ... ANO.

+1/0
28.9.2015 20:12

P96a90v31e92l 65M26a65r73e60š 8315120257865

Pěkná hračka, globálně neuskutečnitelné.Musel byste kompletně předělat statisíce kilometrů silnic

+1/0
28.9.2015 21:18
Foto

V39o56j88t23ě18c43h 14P18a75v57l87í63k 5464851234298

V ČR je 775 km dálnic. Náklady na dodatečné vybavení trolejí nejsou nijak strašné - vyfrézují se žlábky, vloží se trolej včetně napájecího vedení a spínací elektroniky. Vychází to na desítky tisíc na jeden metr. Celkové náklady pro ČR by byly v řádu desítek miliard Kč, tedy něco jako Blanka. Na to by ČR peníze měla. Stejně tak ostatní vyspělé země na své sítě. Neuskutečnitelné je to jen proto, že nafta a benzín prozatím slouží dobře a že nikdo neschválí projekt za desítky miliard, když na to nejsou auta, která by to využila.

+1/−1
28.9.2015 21:53

L87u10d65v75í33k 86G10a32j10d96o67š41í88k 2585713214762

Trochu jste zapomněl, že auta v ČR nejezdí jen po D1, ale naopak většina z nich má více než 90 % provozu mimo dálnice.

Celá silniční síť ČR má bezmála 60 000 km...

+2/0
28.9.2015 22:29
Foto

V38o12j65t60ě83c68h 75P70a67v88l25í73k 5154121784788

Omlouvám se za opomenutí důležité části systému:

Silnice první třídy a nižších tříd, stejně jako ulice měst by se samozřejmě trolejí nevybavovaly. Zde by vůz jel na baterie s dojezdem řekněme 200km. Ty by se nabíjely na parkovištích (automaticky, stejným trakčním systémem), nebo právě při jízdě na dálnici.

Výsledek by byl takový, že by se musely přestavět jen dálnice a parkoviště, a pak by bylo možno přejet třeba celou Evropu na jeden zátah a přesto dojet kamkoli aniž by auto vyšlo kvůli bateriím extrémně drahé.

+1/0
28.9.2015 22:44

P60a41v43e12l 58M21a16r68e87š 8905180467465

To máme dálnice.Zlomek silniční sítě v ČR, náklady desítky miliard....

Co ten zbytek silnic?

Základní výhodou automobilu je nezávislost a mobilita.Tu zachováte pouze pokud energii pro pohon budete vyrábět přímo v autě.

Opravdu jako jediné reálné technické řešení vidím buď vodíkový palivový článek nebo fúzní mikroreaktor

..To druhé je zatím mimo naše možnosti ....

0/0
28.9.2015 22:38
Foto

V76o85j97t25ě51c68h 57P20a62v36l25í96k 5984621284218

Viz má odpověď výše. Na zbytek silnic vystačí baterie. S dojezdem 200km na baterie se vždy dostanete na dálnici nebo parkoviště dříve, než Vám dojdou.

Palivové články jsou nadějné, i když prozatím nemají dostatečnou životnost, nečistoty v palivu je rychle ničí.

Jedna hodně zajímavá technologie je baterie s kapalnými elektrodami. Vybitou baterii 'vylejete' na čerpací stanici a nalijete si nabitou. Navíc takovéto články mají poměrně vysokou energetickou hustotu, blíží se palivovým.

S fúzním mikroreaktorem jsme už hodně blízko sci-fi, když ani masivní velké reaktory ještě neumíme. :-)

0/0
28.9.2015 22:49

T17o36m91á65š 61V19e97s40e77l74ý 5785908590909

už ani ne za měsíc budou fúzní mikroreaktory běžně na trhu ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=3HYoq6vIVXc

0/0
29.9.2015 13:06

A94d76r67i34a31n 22B38e74r88a59n 4194304495783

Zrušte už ty diesly. Hlučné, nevýkonné, ekonomická výhoda je dávno minulostí. Dost už. Vážně.

+4/−11
28.9.2015 17:05

V16á85c60l21a52v 49H76r83á80d54e80k 6242750985841

Ty jsi odbornik...

+1/0
28.9.2015 17:06

P73a93v78e29l 13M44a30r30e41š 8385960987775

Moderní turbo diesel je nejefektivnější motor s vnitřním spalováním jaký jsme doposud vyvinuli.Benzín jeho účinnosti zdaleka nedosahuje.

Navíc dnešní turbovenziny jsou z emisního hlediska také celkem velký malér, mnohdy horší než dobře seřízený diesel

+3/0
28.9.2015 18:25

J61a13n 15P51o87k58o60r71n87ý 1273789160513

No, jo, ale říkej tohle Lojzovi z hospody. ;-D

+1/0
28.9.2015 19:25

J28i92n85d79ř50i96c62h 75Š13k85o25p51e29k 4755701650405

hele odborníku, jak můžeš tvrdit o dieselu, že je nevýkonný a ekonomicky nevýhodný, když dokáže z jednoho litru získat více energie než benzinový motor

+3/0
28.9.2015 19:30

M78a24r52t76i16n 29K50a74r71á86s50e33k 9128153608498

No co do vykonnosti, mne se s dieselem jezdi mnohem "prijemneji" nez s benzinem i kdyz je papirove slabsi (a nejsem sam).

Co do ekonomicke uspory zakezi na znacce - u vw si priplatite ta diesel i 60 tisic a rozdil ve spotrebe je litr az litr a pul coz neni nic moc, ake treba u francouzu je priplatek nizsi a rozdil ve spotrebe vyssi a vyplati se to kludne za dva roky provozu (50 tkm). Naklady na seriv jsou dneska stejne

+1/0
28.9.2015 23:31

P95a92v11e36l 54M58a55r11e24š 8845980287365

U mého Fordu je ten rozdíl přes dva litry. Reálně podle  dlouhodobé spotřeby jezdím s 1574 ccm za 5,8 litru převážně krátké jízdy po Brně a blízkém okolí . A to neuvažuju, že v benzínu bych musel volit vyšší kubaturu na dosažení stejného výkonu.

A relativně nízkoobrátkový naftový turbodiesel má pro mně osobně příjemnější charakteristiky než benzín, a větší sílu při rozjezdech. A samozřejmě charakteristický majestátní hluboký zvuk klasického přeplňovaného dieselu má něco do sebe :-). Nepřipadám si jako když sedím na  rozzuřené zahradní sekačce ;-D;-D

+2/0
28.9.2015 23:55

P46a38v84e10l 32R85e10z91n97i50c85e66k 3385744344742

rozzurene zahradni sekacky jsou montovany jed do dnesnich downsizovanych funitek 1.0 a 1.2 HTP a podobne veci. Jejich zivotnost je stejne navic miziva pokud s tim bude clovek jezdit dlouhe cesty po dalnici - neni to na to staveno.

Klidne me tu ukamenujte, ale nedam dopustit na atmosfericke benziny...

maly pocet kurvitek, vyborna spolehlivost, postupne gradujici narust vykonu i tociveho momentu, nizka hlucnost atd...

diesel - chrochta, je hlucny, ma spoustu kurvitek, je zbytecne tezkej. Bez turba ma opravdu nedostatek vykonu, sice ma kroutak, ale ne vykon a brzo uvadne...

0/0
29.9.2015 14:25

P34a78v83e19l 89M79a78r76e64š 8135330647955

jenže sežeňte dnes poctivý šestiválec třílitr ;-(.

U benzinu jste rád, že vám dali do motoru čtyři válce, tříhrnky se už začínají objevovat i u nafty...

Že je diesel hlučný mně netrápí, já sedím vevnitř, tam to není slyšet;-D. je to ještě staré poctivé fordovské TDdi, bez modních kurvítek. Sice tomu lítají z vejfuku brikety a za mnou jedoucí pumpička si musí večer umejt nohy solvinou;-D, ale jezdím za 5.5 a to mám těžkou čapu a úsporně zrovna nejezdím

0/0
29.9.2015 15:02
Foto

D74a90v43i51d 56H45o50m22o48l11a 4822742499133

Nevýkonné? Jak jste na to přišel? Já si do své dieslové Zafiry, podotýkám že jakkoli obsazené sednu dejme tomu v Praze a do Brna po D1 jsem schopen jet konstantní rychlostí, bez ohledu na to, zda zrovna stoupám do kopců u Želivky nebo jsem kdekoli jinde. To s autem na benzín nedosáhnu. Také jsou situace, kdy potřebujete někoho předjet, využít síly motoru, a vzhledem k tomu, že mám možnost srovnání díky služebním autům na benzín se slabšími motory vím, jaký je to rozdíl a o kolik je to bezpečnější, když vím, že na sešlápnutí plynu auto ihned zareaguje. Tím samozřejmě nechci říct, že patřičně dimenzovaná benzinová auta sílu a akceleraci nemají, ale ten nafťák ji má vždy a všude...

Pokud jde o ekonomiku...nepociťuji, že bych za provoz vydal víc peněz, než ti z mých známých, co mají benzinové motory.

+1/0
29.9.2015 8:26

V93á59c50l87a30v 80H76r49á60d30e44k 6272550585161

Myslim ze do mesice predlozi VW vysledky mereni jonych znacek a asi se budem divit.

0/0
28.9.2015 17:04

O32n67d81ř75e37j 12Š74t94ě33p86á28n87e34k 5229400818359

Proc divit? Spise se divime, ze to schytava jen VW ;) Delaji to ale vsichni, proto treba soused z Nosovic mlci ;)

+7/0
28.9.2015 18:18

P25e39t75r81a 14V62l45a44c24h97o51v82á 3305217288938

Takže jestli to dobře chápu,dotyčná vozidla fakticky nesplňují určitou normu ECO? A jak to tedy bude s tzv. ekopoplatkem při převodu auta?8-o

0/0
28.9.2015 16:37
Foto

V63o42j77t25ě91c72h 75P91a83v54l64í43k 5624871244478

To uvidíme až naše státní správa vytáhne hlavu z písku a začne zkoumat, k čemu dospěly ostatní země.

0/0
28.9.2015 19:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.