Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První SUV od Tesly má křídla. Na elektřinu ujede přes 400 kilometrů

Nabídka kalifornské Tesly se rozrostla o model kategorie SUV. Čistě elektrický vůz má nezaměnitelný vzhled s unikátně řešenými dveřmi. Dojezd vystačí i na dlouhé cesty, zrychlení je raketové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P56e66t83r 15K91r33á40l97í70k 9449619221855

mě to přijde spíše jako tesla model S kombi než suv

+2/0
2.10.2015 15:24

P55e72t65r 91N22e63h81a55s78i43l 4312735344894

No skoro jo, taky je to postavené na stejném podvozku.

+1/0
2.10.2015 16:01

P62e51t84r 43N78a54j58d50e75k 7237456693601

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

+9/−1
2.10.2015 12:53

J72a89n 35K11o71t60a76s 9559950352586

Kdyby šlo jen o tu rozmazlenost, bylo by mi to šum a fuk... Problém je, že petrodolary ze Saudské Arábie podporují celosvětově šíření nejradikálnějšího wahhábistického islámu. Z toho vychází a čerpají sílu skoro všechna teroristická hnutí.

Když byla Saudská Arábie kritizována, že nepřijímá žádné uprchlíky ze Sýrie. Přišla nabídka na pomoc Německu - a to, že Saudská Arábie je připravena zafinancovat 200 wahhábistických mešit v Německu. Nevím jak vy, ale já si pomoc představuju jinak. Přechod na elektromobilitu nabízí naději na změnu. Čím méně petrodolarů v arabských zemích, tím menší riziko terorismu (i v Evropě).

0/0
2.10.2015 15:03

T30o21m32á28š 76H33o62l40i66č 5438764551858

Bez ropy, by ani tá Tesla nešla vyrobiť. Ropa sa i bez výroby benzínu a nafty bude ťažiť ďalej.

0/0
2.10.2015 17:46

J10a82n 67V37e14s95e51l56ý 5514123192651

To sice jo, ale už to nebude strategická surovina, pomocí které lze držet za "kulky" celé velké a bohaté ekonomiky.

0/0
4.10.2015 13:31

M52a42r59t22i57n 43R66o26h35á23č 6669326396727

Chudoba na blízkém východě by tu uprchlickou krizi jen zhoršila.

0/0
2.10.2015 22:54

J52a60r14o13s27l94a44v 49P10o87l92e49n50s98k82y 5126774199

To je bohuzel ale asi jedine plus pro vetsinu spotrebitelu.

0/0
6.10.2015 0:25

P23e62t34r 89N12a27j18d98e20k 7387596863261

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

0/0
2.10.2015 12:09

J45a96n 41V52e90s51e48l84ý 5234313122411

Drahý a milovaný tavárišči Putine, moc děkujeme za to, jak jste nám posílali minulé roky tu ropu, ale už ji nepotřebujeme, takže uzavíráme ropovod. Zároveň zavíráme penězovod, který od nás vedl k vám. :-)))

Krásný sen.

+4/0
2.10.2015 12:21

J70a29n 18V92o66p43i33č44k56a 8193752472614

Elektromobil ma smysl v zemich kde je cista energie: Norsko, mozna Rakousko. V zemich kde je mix z ruznych zdroju s velkych zastoupenim "vetru" jako Dansko, Nemecko s primhourenim obou oci (tzn. celkove emise srovnatelne s benzinem), v zemich kde se pali uhli ve velkem (napr. Cina) je elektromobil suverenne nejhorsi mozne reseni. Zaver: dokud nebude cista energie vsude, nema to smysl cpat vsude ;-)

kdo ma pristup doporucuji napr. Hawkins et al (2013), Journal of Industrial Ecology 17, 53-64

+2/0
2.10.2015 11:58

R57a85d93e27k 83H15o89d23a71ň 9576517181553

Rakousko sice produkuje "čistou energii", ale dvě třetiny své spotřeby musí krýt z dovozu.

+1/−1
2.10.2015 12:02

J91a59n 39V34o98p41i31č58k41a 8973102162524

ja se nehadam, klidne mi to tam oprav ;-)

0/0
2.10.2015 12:02

P94e36t51r 68N35a30j92d90e42k 7657536663381

To nic nemění na faktu, že když si zajedu dobít auto na větrná pole k Vídni,  kde jsou gratis nabíjecí stanice, tak ta energie je 100% ekologická.

0/−1
2.10.2015 12:07

M25a22r28t97i71n 66V83e21j50m72o14l32a 1203441263138

To není. Protože ty stožáry, generátory, atd. se také museli nějak vyrobit. Někde se muselo vytěžit uhlí na zpracování železa, někde se musela vytěžit měď, někdo musel do polí k elektrárnám dotáhnout kabely a vytvořit další (zbytečnou) infrastrukturu. A využití tohoto všeho je třeba jen 7% času (oproti uhelné nebo jaderné elektrárně) kde je využití zdrojů přes 90%. Dale mají tyto zdroje i menší účinnost jako takovou.Tyto náklady se promítají do ceny vyrobené elektřiny (elektřina z větrníků je drahá) a musí být dotována. Hádejte odkud? No přece z prodeje levné elektrické energie vyrobené v uhelných / jaderných elektráren.

Navíc výroba takovýchto neefektivních zdrojů váže cenné lidské zdroje, které chybí v jiných oblastech průmyslu.

+1/−2
2.10.2015 12:15

P25e87t93r 21N41a20j62d70e13k 7317306253641

Nevím kde jste přišel na těch 7%, ale ty větrníky se točí skoro pořád, náklady na 1kWh nedokážu posoudit, nicméně nechce se mi věřit,  že po 50 letech provozu by ta energie byla dražší než z uhlí.

+1/−1
2.10.2015 12:25

M58a93r85t66i69n 25V19e40j43m36o43l31a 1413531623468

V ČR je "koeficient využitelnosti" což je doba "kdy se větrníky točí" asi 11% - 13% (v přímořských oblastech je to asi 25%) ovšem více než 80% tohoto času dodává elektrárna méně než 20% své kapacity. Čili roční poměr mezi "instalovaným výkonem" a dodanou energií. Je tragicky zoufalých 0,3 %

Více zde: 

http://oze.tzb-info.cz/vetrna-energie/11077-rocni-vyuziti-vykonu-vetrnych-elektraren-v-ceske-republice

+1/−1
2.10.2015 12:49

J45a25n 85V76e87s27e77l58ý 5544963152591

Člověče, vyjste další "mistr světa", co ani nečte vlastní odkazy. Máte tam jasně napsáno, že průměrný český koeficient využití větrných elektráren je přes 20% (staré mají 10%, nové přes 30%) a dále poroste ( jaké se asi budou stavět?). Dobré lokality na mořských pobřežích už dnes dosahují hodnot přes 50% někdy i kolem 60%. Plánovaná offshore větrná farma v Dánsku očekává koeficient využití okolo 67%.

+1/0
2.10.2015 15:29

P56e94t49r 45N68e55h91a78s28i64l 4492285174714

Noi sorry, ale to samé musíte tedy brát v úvahu i pro uhelnou el.

Kde jste vzal využití u uhel. el. 90%? Samotná uhelka má účinnost jen cca 40%, tak 90 to nemůže být ani zdaleka. Navíc když započítáte to co jste počítal pro větrnou elektrárnu, tj. generátor, věže, doparvu uhlí, těžbu uhlí, upravnu uhlí, samotné budovy komíny, ty cihly na komíny také někdo musel vyrobit, někdo je musel vypálit v pecích, někdo musel vyrobit železo do betonu do základů té elektrárny, atd. 

Sorry, ale započítávat do využití težbu uhlí na zpracování železa ze kterého je vyroben ten výrobek to už je opravdu hodně velký hardcore.

Do jaké úrovně to chcete počítat? to můžete dojít až po účinnost uložení energie v močále pro tvorbu toho uhlí !

Buď budeme brát poze jednu úroveň tj. provoz daného výrobku, nebo maximálně je podle mě možné jít do druhé úrovně tj. jeho výrobu.

Počítat další úrovně tj. výrobu zdrojových surovin, dopravu surovin, či výrobu pro výrobu surovin surovin je už naprostá úchylka.

0/0
2.10.2015 13:12

R81a60d60e88k 10H65o98d33a66ň 9156447471763

Pokud začnete řešit materiálové náklady na základy budovy, nevyhnutelně skončíte u toho, že pro stejný instalovaný výkon to musí větrné elektrárny prohrávat minimálně o řád. Ukotvení pro 80 metrů vysoké stožáry bývá kolem 16x16x2 metry, a je to na jednu turbínu.

Argumentace účinností je poněkud mimo mísu, příspěvek zjevně psal o nominálním výkonu, a skutečně vyrobeném výkonu za časovou jednotku, nikoli efektivitu samotného procesu.

+2/0
2.10.2015 13:31

P41e26t37r 21N71e20h58a83s47i86l 4962625844614

to sice máte pravdu, že základy pro VE jsou nejsou malé, ale nic proti tomu co se musí dělat všechno okolo uhelné elektrárny. Základy jsou sice v poměru na výkon menší, ale zase tam máte jiné věci, které u VE neřešíte vůbec. Postavit uhelku je přeci o dost náročnější než vrtuly, jak administrativně, tak náročné na pozemky, a vubec. Ale hlavní je přeci to že to vypouští jedy do ovzduší. Takže aby se tomu trochu zamezilo zase potřebujete hodně dobré filtry, ty taky nejsou zadarmo. 

Ale proč vubec něco pálit? Když tu existuji technologie, kde se nic z toho dělat nemusí? Proč vypouštět jedy do vzducu, který všichni dýcháme? A pak se divíme, že naše děti mají alergie na všechno, že umíráme na rakovinu.

Nechápu, proč ci sami ničíme prostředí okolo sebe, když to jde udělat jinak.

0/0
2.10.2015 15:35

M83a28r80t74i66n 69V25e44j26m96o65l96a 1493591323388

Rozumím. O tom se s Vámi nepřu. Všechny tyto "předchozí" náklady se jednoduše promítají do ceny vyrobené elektřiny. A tak je to správné. Vyplývá z toho, že vyrábět energii z věru je za současné situace (až na výjimky) nesmyslné (musí být dotováno z jiných (fosilních nebo jaderných zdrojů). 

Ano účinnost turbíny atd. je jen asi kolem 30%, ale "ELEKTRÁRNA" jako celek funguje (respektive může) 90% času fungovat na svůj "projektovaný výkon"  Nemusíte ji stavět na výkon 100x vyšší než kolik skutečně reálně potřebujete.

0/0
2.10.2015 13:41

M43a11r30t78i59n 61M89a52i76k18s57n87a44r 3734633368242

Nikdo nebrání majitelům aut používat vlastní solární panely pro nabíjení doma :) zbytek už není taková tragédie, vzhledem k tomu, kolik energie schramstne ropný průmysl.

+2/0
2.10.2015 12:06

J13a24n 14V85o39p76i76č60k96a 8983402552744

R^

0/0
2.10.2015 12:09

R69a98d60e19k 52H95o41d16a11ň 9316387371973

Pokud to auto nabíjíte přes den doma, tak jste nejspíš nikam nejel, ne? To poněkud popírá smysl pořízení auta.

+1/0
2.10.2015 12:10

J57a22n 37V10o52p43i38č81k45a 8443272522134

Napr v DK to funguje na nasledujicim principu. Co vyribim na baraku solarem, poslu to site (hodiny meri kolik) a z te site si to pak muzu zadarmo vycucnout. Pokud je tam prebytek vyroby, tak to ode me odkoupi ... jak je to v CR netusim

+1/0
2.10.2015 12:16

R33a53d27e62k 62H59o95d11a47ň 9576377351303

Jenže to je pak přesně ten problém který popisuji níže, tedy situace kdy sice do sítě dodáváte "ekologickou" energii, jenže odebíráte už "špinavou". V horším případě dodáváte "ekologickou" a někde jinde se pálí uhlí v odpojené elektrárně protože ji nejde redukovat v řádech sekund ale v minutách.

0/0
2.10.2015 12:20

J66a93n 18V11o92p75i57č41k28a 8643332962564

Vsak ja ti neoponuji, mozna proto prisla Tesla nedavno s tou jejich "zdi" - aby se odbouralo to posilani tam-zpet. Samozrejme, ta "zed" taky neni idealni, ale jelikoz ti doma tezko udelas vodik nebo precerpavaci elektrarnu, tak to holt musis zalohovat jinak ...

+1/0
2.10.2015 12:29

J96a27n 92V34o63p42i66č49k72a 8873882482684

Jeste dodam, ze kdybych mel penize na Teslu S, tak si koupim 6-val atmosferu benzin a jeste mi zbyde na bublifuk ...

+1/−1
2.10.2015 12:31

R77a40d95e20k 63H98o74d31a75ň 9446727431513

Kdybych měl peníze na Teslu S, koupím si raději elektroskůtr který mi do města zatím stačí, a zbytek peněz použiji na něco praktičtějšího. Jakkoli je to auto pěkné a zajímavé, pro lidi s mým nájezdem je to absolutní pitomost. Proti elektrovozidlům nic nemám, ostatně pár let jsem na nich pracoval, ale vadí mi ta bezbřehá glorifikace ignorující zcela realitu (jak je to naprosto čisté a podobné pitomosti).

0/−1
2.10.2015 12:35

J51a93n 70V14o87p92i65č16k62a 8783182232924

njn, ja vozim 3 deti a zenu ... skutr by asi nestacil ;-D

0/0
2.10.2015 12:37

V93i67l80é93m 16P29ř62í33h97o27d45a 2184109343327

Stačil. Byl jsem v Indii...;-)

0/0
2.10.2015 12:49

J34a30n 82V29o90p22i90č71k77a 8673102942824

ale moje rodina je jina vyskova/vahova kategorie ;-D

0/0
2.10.2015 13:23

P61e25t60r 86N96e69h14a16s50i80l 4372535804274

Mě také vadí když se o elektroatu řekně, že je ekologický, protože eko není nic, žádné auto.

Ale rozhodně má elektromobil množstív výhod o proto spalovákům, kvůli kterým by se měl podporovat. Třeba skoro žádné vibrace, nebo velmi malá hlučnost jsou výhody, které se na peníze nedají přepočítat, ale přitom to jsou výhody, které poznáte až když to auto pužíváte.

Skoro žádné vibrace vám pomůžou od únavy po dlouhém sezení v autě, malý hluk to samé, navíc se da i ve větší rychlosti v autě poslouchat radio nebo mluvit aniž by musel člověk zvyšovat hlas. (ted mě určitě někdo zkritizuje, že přeci auta mají tak dobrou izolaci od hluku motorů, že to jde i u spalováků, ale tyhle lidi ještě v elektroautě nejeli, protože to ticho je úplně o něčem jiném než to odizolované spalovací auto). 

Dále i hluk okolo silnic pro lidi kteří bydli u hlavních tahů by to byla záchrana a ušetřilo by se spousta peněz na protihlukových stěnách, nebo by nemusela být snížená rychlost na 50 na magistrále!

Už jen tyhle výhody jsou podle mě to co by se mělo podporovat, ne že je něco eko...

0/0
2.10.2015 13:21

R52a75d35e95k 86H68o42d80a41ň 9956877311803

Pro lidi u hlavních tahů je podstatné především snížení hluku z kamionů, a z těch elektromobil uděláte jen velmi obtížně (sice máte dané povinné zastávky takže by šlo dobíjet na odpočívadlech, jenže na ten akumulátorový blok by kamion musel ujet minimálně 6-8 hodin aby byla rezerva). 

50ka na magistrále je jednoznačně pitomost, a rozhodně "nemusela být zavedena". Žádné srovnatelné měření před a po pokud vím provedeno nebylo, ve skutečnosti se vycházelo z matematických modelů a ne ze skutečných měření za srovnatelných podmínek. I lidé z univerzit tvrdí, že ten rozdíl je (možná) někde na úrovni 1-2 dB což je člověkem neregistrovatelný rozdíl. Daleko víc by pomohl např. protihlukový povrch vozovky.

+1/0
2.10.2015 13:46

P13e95t13r 36N16e33h78a70s82i65l 4572215404294

1-2 dB je dost velký rozdíl. Myslel jsem si, že už to snad každý ví, že měření hluku dB není lineární ale logaritmické. 

Když někde snížíte hluk o 3 dB tak je to snížení na polovinu. Takže 1-2 dB je snížení hluku na cca 1/4 a to už je dost poznat. Rozhodně to není člověkem neregistrovaný rozdíl.

0/0
2.10.2015 16:05

R26a83d49e54k 75H20o93d47a94ň 9526707221363

Měření v dB je měření akustického výkonu, ale váš sluch nefunguje logaritmicky. Nedokážete říct, že lednička je například 1 000 000krát tišší než pračka co pere, nebo 1 000 000 000krát tišší než pračka co odstřeďuje. 

Dle hygieniků jste schopen uchem zaregistrovat rozdíl až od 3 dB, viz např. http://praha.idnes.cz/padesatka-na-prazske-strakonicke-ulici-d9g-/praha-zpravy.aspx?c=A121002_1835794_praha-zpravy_sfo

+1/0
2.10.2015 18:18

J49a79n 82V63e98s74e88l11ý 5204463542311

Dík za článek, výsledek je jasný. Elektromobily z toho vyšly dost dobře, pokud se počítalo z "průměrnou evropskou elektřinou". Negativní efekty elektromobility dost úzce souvisí s podílem uhelné elektřiny na energetickoém mixu. Ten je ovšem v EU, USA a dalších zemích ve fázi kolapsu.

Článku bych vytknul, že efekty počítá z emisí a je sakra rozdíl, jestli se znečištění produkuje lidem přímo pod nosem nebo z 200 m komínů "tam někde". A dále je třeba říct, že výsledky srovnání byly asi dost ovlivněny básnickým talentem automobilek ohledně emisí ze spalovacích motorů.

+1/0
2.10.2015 12:40

J29a11n 55V69o20p76i83č56k49a 8263962912514

Jasna vec, ale to same plati i o udavane spotrebe napr. Tesly ... klidne ti poslu studie dojezdu pokud si clovek pusti klimu, nebo nedejboze jezdi nekde, kde je zima....

0/−1
2.10.2015 13:25

S22v21a86t65o10p60l64u92k 96S38i89l98n11ý 4582466519278

Pošlete, jsem fakt zvědavý ;-)

0/0
3.10.2015 10:59

A15n46t93o32n55í18n 47P77o84l74i85c64k86ý 9320822891227

Mluvte si o zdrojích, co chcete. To podstatné je: z 0 na 100 3,8s za ještě přijatelnou cenu :-)

0/0
2.10.2015 22:53

Z86d62e11n45ě19k 85W89o38l32f 9711650697185

Tesla S se mi líbí víc. Ale i tak mají smůlu, můj favorit je BMW i8, takže až vyhraju eurojackpot, tak si půjdu pro něj ;-D

+1/0
2.10.2015 11:57

Z28d47e15n31ě20k 59S97v29o65b12o48d87a 4246844776377

Fandím elektromobilům R^, škoda jen, že na něj nemám ;-(

+2/0
2.10.2015 11:40

P20e15t17r 18M88i70c82h49a81l 2950604141922

Moc hezké. Jen pořád problém s těmi baterkami. Dokud se tohle nevyřeší, tak nepředpokládám masové rozšíření elektromobilů.

+2/−2
2.10.2015 11:37

J33a46n 81V17e75s56e48l59ý 5644223322911

Jaký problém? Uživatelé nic nepíšou. Třeba: http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

+1/0
2.10.2015 12:09

V91i31l59é61m 56P94ř11í21h10o21d65a 2574609283567

V dojezdu již vcelku problém není, akorát by to chtělo pořádnou síť rychlonabíjecích stanic. Tesla dává na baterku garanci 8 let. Výměna je samozřejmě pálka, ale kdo má na Teslu, má i na výměnu. Navíc kvůli snížení ceny baterek staví Tesla ve spolupráci s Panasonicem v USA Gigafactory - http://www.teslamotors.com/gigafactory

+2/0
2.10.2015 12:54

J64a65n 48V24e98s92e35l41ý 5654663792471

Asi stejná šleha, jako když se mění motor i s turbem.

0/0
2.10.2015 12:59

P37e39t77r 54M92i83c25h95a49l 2320864341102

O dojezdu jsem nepsal, byť nějakých 500 km není nic extra. Ale o životnosti baterií, jejich ceně a postupné ztrátě kapacity. Ve výsledku je tu vždycky auto plus mínus za milion a to není málo.

0/0
2.10.2015 13:21

P59e91t91r 21N79e33h55a56s10i82l 4932255964334

No 500 km max, ma kdejaky normální auto na benzín, takže to opravdu není nic extra.

Elektroauto za milión? Tesla u nás stojí minimálně 2,5 mil, ale to je luxusní auto pro bohatý, stejně jako mercedes GLX, CLX a kdo vi jakou zkratku to má.

Normální elektroauto jako Nissan Leaf, stoji 750, dá se sehnat za 660,- tis. 

Kia Soul stoji okolo 800,-, miniauto do města Paegot iON se dá sehnat za 480,- tis. Kč.

Takže na to, že elektromobily jsou stále ještě malosériová výroba už ceny klesají.

Počkejte 1-2 roky, to vyjdou firmy s dalšími generacemi elektromobilů s dojezdy okolo 250km. 

Věštím tak, že za cca 2 roky se rozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem já. 

Za cca 2 roky vyjde nová generace Nissan Leafu, Kia Soul, VW eGolf, eUP, BMW i3, Mercedes Renault Zoe, atd. 

Prostě už se to blíží.

0/0
2.10.2015 13:29

J98a65n 88V93o94p75i56č72k81a 8323662722724

Ja vestim, ze "za cca 2 roky se NErozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem" (taky) ja.

0/0
2.10.2015 13:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.