Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První SUV od Tesly má křídla. Na elektřinu ujede přes 400 kilometrů

Nabídka kalifornské Tesly se rozrostla o model kategorie SUV. Čistě elektrický vůz má nezaměnitelný vzhled s unikátně řešenými dveřmi. Dojezd vystačí i na dlouhé cesty, zrychlení je raketové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P53e26t82r 24K83r25á97l49í38k 9629729311705

mě to přijde spíše jako tesla model S kombi než suv

+2/0
2.10.2015 15:24

P46e21t20r 98N35e42h50a19s55i96l 4122465604144

No skoro jo, taky je to postavené na stejném podvozku.

+1/0
2.10.2015 16:01

P68e33t78r 47N77a15j60d85e62k 7877676363411

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

+9/−1
2.10.2015 12:53

J32a55n 92K91o77t34a47s 9609530472156

Kdyby šlo jen o tu rozmazlenost, bylo by mi to šum a fuk... Problém je, že petrodolary ze Saudské Arábie podporují celosvětově šíření nejradikálnějšího wahhábistického islámu. Z toho vychází a čerpají sílu skoro všechna teroristická hnutí.

Když byla Saudská Arábie kritizována, že nepřijímá žádné uprchlíky ze Sýrie. Přišla nabídka na pomoc Německu - a to, že Saudská Arábie je připravena zafinancovat 200 wahhábistických mešit v Německu. Nevím jak vy, ale já si pomoc představuju jinak. Přechod na elektromobilitu nabízí naději na změnu. Čím méně petrodolarů v arabských zemích, tím menší riziko terorismu (i v Evropě).

0/0
2.10.2015 15:03

T19o44m28á90š 21H75o72l67i85č 5238614881338

Bez ropy, by ani tá Tesla nešla vyrobiť. Ropa sa i bez výroby benzínu a nafty bude ťažiť ďalej.

0/0
2.10.2015 17:46

J93a48n 52V32e67s15e59l23ý 5724533812811

To sice jo, ale už to nebude strategická surovina, pomocí které lze držet za "kulky" celé velké a bohaté ekonomiky.

0/0
4.10.2015 13:31

M24a74r56t52i67n 36R44o84h28á93č 6399986516517

Chudoba na blízkém východě by tu uprchlickou krizi jen zhoršila.

0/0
2.10.2015 22:54

J43a95r55o60s67l63a68v 79P39o88l10e53n21s11k25y 5466134839

To je bohuzel ale asi jedine plus pro vetsinu spotrebitelu.

0/0
6.10.2015 0:25

P15e28t66r 92N89a53j21d66e19k 7307956593631

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

0/0
2.10.2015 12:09

J33a38n 38V15e18s70e38l56ý 5364313552201

Drahý a milovaný tavárišči Putine, moc děkujeme za to, jak jste nám posílali minulé roky tu ropu, ale už ji nepotřebujeme, takže uzavíráme ropovod. Zároveň zavíráme penězovod, který od nás vedl k vám. :-)))

Krásný sen.

+4/0
2.10.2015 12:21

J86a72n 38V47o43p41i17č92k24a 8623472662374

Elektromobil ma smysl v zemich kde je cista energie: Norsko, mozna Rakousko. V zemich kde je mix z ruznych zdroju s velkych zastoupenim "vetru" jako Dansko, Nemecko s primhourenim obou oci (tzn. celkove emise srovnatelne s benzinem), v zemich kde se pali uhli ve velkem (napr. Cina) je elektromobil suverenne nejhorsi mozne reseni. Zaver: dokud nebude cista energie vsude, nema to smysl cpat vsude ;-)

kdo ma pristup doporucuji napr. Hawkins et al (2013), Journal of Industrial Ecology 17, 53-64

+2/0
2.10.2015 11:58

R77a88d66e76k 20H57o23d30a67ň 9146937571763

Rakousko sice produkuje "čistou energii", ale dvě třetiny své spotřeby musí krýt z dovozu.

+1/−1
2.10.2015 12:02

J85a18n 96V75o43p88i19č66k68a 8963102782454

ja se nehadam, klidne mi to tam oprav ;-)

0/0
2.10.2015 12:02

P91e58t25r 31N26a45j23d52e69k 7147106783461

To nic nemění na faktu, že když si zajedu dobít auto na větrná pole k Vídni,  kde jsou gratis nabíjecí stanice, tak ta energie je 100% ekologická.

0/−1
2.10.2015 12:07

M63a78r10t38i58n 17V78e39j47m58o25l37a 1533501903938

To není. Protože ty stožáry, generátory, atd. se také museli nějak vyrobit. Někde se muselo vytěžit uhlí na zpracování železa, někde se musela vytěžit měď, někdo musel do polí k elektrárnám dotáhnout kabely a vytvořit další (zbytečnou) infrastrukturu. A využití tohoto všeho je třeba jen 7% času (oproti uhelné nebo jaderné elektrárně) kde je využití zdrojů přes 90%. Dale mají tyto zdroje i menší účinnost jako takovou.Tyto náklady se promítají do ceny vyrobené elektřiny (elektřina z větrníků je drahá) a musí být dotována. Hádejte odkud? No přece z prodeje levné elektrické energie vyrobené v uhelných / jaderných elektráren.

Navíc výroba takovýchto neefektivních zdrojů váže cenné lidské zdroje, které chybí v jiných oblastech průmyslu.

+1/−2
2.10.2015 12:15

P87e78t10r 18N22a57j43d83e75k 7547776353591

Nevím kde jste přišel na těch 7%, ale ty větrníky se točí skoro pořád, náklady na 1kWh nedokážu posoudit, nicméně nechce se mi věřit,  že po 50 letech provozu by ta energie byla dražší než z uhlí.

+1/−1
2.10.2015 12:25

M50a93r53t15i39n 87V39e29j14m28o98l49a 1863831793858

V ČR je "koeficient využitelnosti" což je doba "kdy se větrníky točí" asi 11% - 13% (v přímořských oblastech je to asi 25%) ovšem více než 80% tohoto času dodává elektrárna méně než 20% své kapacity. Čili roční poměr mezi "instalovaným výkonem" a dodanou energií. Je tragicky zoufalých 0,3 %

Více zde: 

http://oze.tzb-info.cz/vetrna-energie/11077-rocni-vyuziti-vykonu-vetrnych-elektraren-v-ceske-republice

+1/−1
2.10.2015 12:49

J83a66n 29V84e98s29e23l16ý 5904673632691

Člověče, vyjste další "mistr světa", co ani nečte vlastní odkazy. Máte tam jasně napsáno, že průměrný český koeficient využití větrných elektráren je přes 20% (staré mají 10%, nové přes 30%) a dále poroste ( jaké se asi budou stavět?). Dobré lokality na mořských pobřežích už dnes dosahují hodnot přes 50% někdy i kolem 60%. Plánovaná offshore větrná farma v Dánsku očekává koeficient využití okolo 67%.

+1/0
2.10.2015 15:29

P87e80t25r 32N12e83h68a33s65i86l 4582955844634

Noi sorry, ale to samé musíte tedy brát v úvahu i pro uhelnou el.

Kde jste vzal využití u uhel. el. 90%? Samotná uhelka má účinnost jen cca 40%, tak 90 to nemůže být ani zdaleka. Navíc když započítáte to co jste počítal pro větrnou elektrárnu, tj. generátor, věže, doparvu uhlí, těžbu uhlí, upravnu uhlí, samotné budovy komíny, ty cihly na komíny také někdo musel vyrobit, někdo je musel vypálit v pecích, někdo musel vyrobit železo do betonu do základů té elektrárny, atd. 

Sorry, ale započítávat do využití težbu uhlí na zpracování železa ze kterého je vyroben ten výrobek to už je opravdu hodně velký hardcore.

Do jaké úrovně to chcete počítat? to můžete dojít až po účinnost uložení energie v močále pro tvorbu toho uhlí !

Buď budeme brát poze jednu úroveň tj. provoz daného výrobku, nebo maximálně je podle mě možné jít do druhé úrovně tj. jeho výrobu.

Počítat další úrovně tj. výrobu zdrojových surovin, dopravu surovin, či výrobu pro výrobu surovin surovin je už naprostá úchylka.

0/0
2.10.2015 13:12

R98a48d79e13k 93H57o92d96a90ň 9736907511913

Pokud začnete řešit materiálové náklady na základy budovy, nevyhnutelně skončíte u toho, že pro stejný instalovaný výkon to musí větrné elektrárny prohrávat minimálně o řád. Ukotvení pro 80 metrů vysoké stožáry bývá kolem 16x16x2 metry, a je to na jednu turbínu.

Argumentace účinností je poněkud mimo mísu, příspěvek zjevně psal o nominálním výkonu, a skutečně vyrobeném výkonu za časovou jednotku, nikoli efektivitu samotného procesu.

+2/0
2.10.2015 13:31

P30e19t53r 85N26e80h48a61s50i57l 4202685704604

to sice máte pravdu, že základy pro VE jsou nejsou malé, ale nic proti tomu co se musí dělat všechno okolo uhelné elektrárny. Základy jsou sice v poměru na výkon menší, ale zase tam máte jiné věci, které u VE neřešíte vůbec. Postavit uhelku je přeci o dost náročnější než vrtuly, jak administrativně, tak náročné na pozemky, a vubec. Ale hlavní je přeci to že to vypouští jedy do ovzduší. Takže aby se tomu trochu zamezilo zase potřebujete hodně dobré filtry, ty taky nejsou zadarmo. 

Ale proč vubec něco pálit? Když tu existuji technologie, kde se nic z toho dělat nemusí? Proč vypouštět jedy do vzducu, který všichni dýcháme? A pak se divíme, že naše děti mají alergie na všechno, že umíráme na rakovinu.

Nechápu, proč ci sami ničíme prostředí okolo sebe, když to jde udělat jinak.

0/0
2.10.2015 15:35

M76a11r24t43i63n 96V49e32j37m51o90l28a 1823661933328

Rozumím. O tom se s Vámi nepřu. Všechny tyto "předchozí" náklady se jednoduše promítají do ceny vyrobené elektřiny. A tak je to správné. Vyplývá z toho, že vyrábět energii z věru je za současné situace (až na výjimky) nesmyslné (musí být dotováno z jiných (fosilních nebo jaderných zdrojů). 

Ano účinnost turbíny atd. je jen asi kolem 30%, ale "ELEKTRÁRNA" jako celek funguje (respektive může) 90% času fungovat na svůj "projektovaný výkon"  Nemusíte ji stavět na výkon 100x vyšší než kolik skutečně reálně potřebujete.

0/0
2.10.2015 13:41

M31a35r20t20i76n 80M72a66i49k51s98n47a27r 3104283618452

Nikdo nebrání majitelům aut používat vlastní solární panely pro nabíjení doma :) zbytek už není taková tragédie, vzhledem k tomu, kolik energie schramstne ropný průmysl.

+2/0
2.10.2015 12:06

J46a34n 36V39o95p88i36č58k66a 8213142622874

R^

0/0
2.10.2015 12:09

R39a56d42e66k 89H26o45d48a35ň 9656907461613

Pokud to auto nabíjíte přes den doma, tak jste nejspíš nikam nejel, ne? To poněkud popírá smysl pořízení auta.

+1/0
2.10.2015 12:10

J89a40n 10V79o38p13i72č28k63a 8143572842964

Napr v DK to funguje na nasledujicim principu. Co vyribim na baraku solarem, poslu to site (hodiny meri kolik) a z te site si to pak muzu zadarmo vycucnout. Pokud je tam prebytek vyroby, tak to ode me odkoupi ... jak je to v CR netusim

+1/0
2.10.2015 12:16

R98a79d23e87k 54H24o98d38a47ň 9456597871523

Jenže to je pak přesně ten problém který popisuji níže, tedy situace kdy sice do sítě dodáváte "ekologickou" energii, jenže odebíráte už "špinavou". V horším případě dodáváte "ekologickou" a někde jinde se pálí uhlí v odpojené elektrárně protože ji nejde redukovat v řádech sekund ale v minutách.

0/0
2.10.2015 12:20

J85a94n 54V30o88p86i14č39k97a 8883952752794

Vsak ja ti neoponuji, mozna proto prisla Tesla nedavno s tou jejich "zdi" - aby se odbouralo to posilani tam-zpet. Samozrejme, ta "zed" taky neni idealni, ale jelikoz ti doma tezko udelas vodik nebo precerpavaci elektrarnu, tak to holt musis zalohovat jinak ...

+1/0
2.10.2015 12:29

J13a82n 59V35o83p23i12č85k67a 8593512362854

Jeste dodam, ze kdybych mel penize na Teslu S, tak si koupim 6-val atmosferu benzin a jeste mi zbyde na bublifuk ...

+1/−1
2.10.2015 12:31

R77a58d17e75k 41H70o41d91a53ň 9846757771193

Kdybych měl peníze na Teslu S, koupím si raději elektroskůtr který mi do města zatím stačí, a zbytek peněz použiji na něco praktičtějšího. Jakkoli je to auto pěkné a zajímavé, pro lidi s mým nájezdem je to absolutní pitomost. Proti elektrovozidlům nic nemám, ostatně pár let jsem na nich pracoval, ale vadí mi ta bezbřehá glorifikace ignorující zcela realitu (jak je to naprosto čisté a podobné pitomosti).

0/−1
2.10.2015 12:35

J12a64n 17V22o75p82i89č65k27a 8333582432614

njn, ja vozim 3 deti a zenu ... skutr by asi nestacil ;-D

0/0
2.10.2015 12:37

V98i62l68é71m 91P68ř61í39h44o76d53a 2294399883987

Stačil. Byl jsem v Indii...;-)

0/0
2.10.2015 12:49

J47a42n 50V66o80p97i46č34k75a 8653932432244

ale moje rodina je jina vyskova/vahova kategorie ;-D

0/0
2.10.2015 13:23

P19e93t68r 51N58e17h22a96s39i53l 4312175154274

Mě také vadí když se o elektroatu řekně, že je ekologický, protože eko není nic, žádné auto.

Ale rozhodně má elektromobil množstív výhod o proto spalovákům, kvůli kterým by se měl podporovat. Třeba skoro žádné vibrace, nebo velmi malá hlučnost jsou výhody, které se na peníze nedají přepočítat, ale přitom to jsou výhody, které poznáte až když to auto pužíváte.

Skoro žádné vibrace vám pomůžou od únavy po dlouhém sezení v autě, malý hluk to samé, navíc se da i ve větší rychlosti v autě poslouchat radio nebo mluvit aniž by musel člověk zvyšovat hlas. (ted mě určitě někdo zkritizuje, že přeci auta mají tak dobrou izolaci od hluku motorů, že to jde i u spalováků, ale tyhle lidi ještě v elektroautě nejeli, protože to ticho je úplně o něčem jiném než to odizolované spalovací auto). 

Dále i hluk okolo silnic pro lidi kteří bydli u hlavních tahů by to byla záchrana a ušetřilo by se spousta peněz na protihlukových stěnách, nebo by nemusela být snížená rychlost na 50 na magistrále!

Už jen tyhle výhody jsou podle mě to co by se mělo podporovat, ne že je něco eko...

0/0
2.10.2015 13:21

R43a13d77e76k 97H38o69d35a38ň 9336207111213

Pro lidi u hlavních tahů je podstatné především snížení hluku z kamionů, a z těch elektromobil uděláte jen velmi obtížně (sice máte dané povinné zastávky takže by šlo dobíjet na odpočívadlech, jenže na ten akumulátorový blok by kamion musel ujet minimálně 6-8 hodin aby byla rezerva). 

50ka na magistrále je jednoznačně pitomost, a rozhodně "nemusela být zavedena". Žádné srovnatelné měření před a po pokud vím provedeno nebylo, ve skutečnosti se vycházelo z matematických modelů a ne ze skutečných měření za srovnatelných podmínek. I lidé z univerzit tvrdí, že ten rozdíl je (možná) někde na úrovni 1-2 dB což je člověkem neregistrovatelný rozdíl. Daleko víc by pomohl např. protihlukový povrch vozovky.

+1/0
2.10.2015 13:46

P42e80t69r 35N66e91h95a44s10i62l 4442355694474

1-2 dB je dost velký rozdíl. Myslel jsem si, že už to snad každý ví, že měření hluku dB není lineární ale logaritmické. 

Když někde snížíte hluk o 3 dB tak je to snížení na polovinu. Takže 1-2 dB je snížení hluku na cca 1/4 a to už je dost poznat. Rozhodně to není člověkem neregistrovaný rozdíl.

0/0
2.10.2015 16:05

R50a39d30e53k 36H37o76d39a28ň 9586317891653

Měření v dB je měření akustického výkonu, ale váš sluch nefunguje logaritmicky. Nedokážete říct, že lednička je například 1 000 000krát tišší než pračka co pere, nebo 1 000 000 000krát tišší než pračka co odstřeďuje. 

Dle hygieniků jste schopen uchem zaregistrovat rozdíl až od 3 dB, viz např. http://praha.idnes.cz/padesatka-na-prazske-strakonicke-ulici-d9g-/praha-zpravy.aspx?c=A121002_1835794_praha-zpravy_sfo

+1/0
2.10.2015 18:18

J47a20n 65V98e25s29e83l11ý 5954283212501

Dík za článek, výsledek je jasný. Elektromobily z toho vyšly dost dobře, pokud se počítalo z "průměrnou evropskou elektřinou". Negativní efekty elektromobility dost úzce souvisí s podílem uhelné elektřiny na energetickoém mixu. Ten je ovšem v EU, USA a dalších zemích ve fázi kolapsu.

Článku bych vytknul, že efekty počítá z emisí a je sakra rozdíl, jestli se znečištění produkuje lidem přímo pod nosem nebo z 200 m komínů "tam někde". A dále je třeba říct, že výsledky srovnání byly asi dost ovlivněny básnickým talentem automobilek ohledně emisí ze spalovacích motorů.

+1/0
2.10.2015 12:40

J47a79n 59V50o17p42i75č45k93a 8443652902824

Jasna vec, ale to same plati i o udavane spotrebe napr. Tesly ... klidne ti poslu studie dojezdu pokud si clovek pusti klimu, nebo nedejboze jezdi nekde, kde je zima....

0/−1
2.10.2015 13:25

S79v80a67t15o53p91l95u48k 43S73i53l44n25ý 4332686709318

Pošlete, jsem fakt zvědavý ;-)

0/0
3.10.2015 10:59

A30n55t28o56n17í25n 36P90o48l98i79c82k32ý 9700742711647

Mluvte si o zdrojích, co chcete. To podstatné je: z 0 na 100 3,8s za ještě přijatelnou cenu :-)

0/0
2.10.2015 22:53

Z59d38e11n31ě25k 60W15o95l54f 9831210177425

Tesla S se mi líbí víc. Ale i tak mají smůlu, můj favorit je BMW i8, takže až vyhraju eurojackpot, tak si půjdu pro něj ;-D

+1/0
2.10.2015 11:57

Z87d40e29n69ě74k 94S68v61o33b61o20d96a 4376654146107

Fandím elektromobilům R^, škoda jen, že na něj nemám ;-(

+2/0
2.10.2015 11:40

P43e92t70r 22M53i58c96h15a71l 2910544961412

Moc hezké. Jen pořád problém s těmi baterkami. Dokud se tohle nevyřeší, tak nepředpokládám masové rozšíření elektromobilů.

+2/−2
2.10.2015 11:37

J56a20n 39V45e63s86e71l50ý 5434393542111

Jaký problém? Uživatelé nic nepíšou. Třeba: http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

+1/0
2.10.2015 12:09

V88i64l69é48m 96P62ř50í17h67o88d78a 2204729483277

V dojezdu již vcelku problém není, akorát by to chtělo pořádnou síť rychlonabíjecích stanic. Tesla dává na baterku garanci 8 let. Výměna je samozřejmě pálka, ale kdo má na Teslu, má i na výměnu. Navíc kvůli snížení ceny baterek staví Tesla ve spolupráci s Panasonicem v USA Gigafactory - http://www.teslamotors.com/gigafactory

+2/0
2.10.2015 12:54

J28a75n 21V76e88s95e69l78ý 5634783502271

Asi stejná šleha, jako když se mění motor i s turbem.

0/0
2.10.2015 12:59

P35e67t45r 56M30i29c77h24a13l 2940254171312

O dojezdu jsem nepsal, byť nějakých 500 km není nic extra. Ale o životnosti baterií, jejich ceně a postupné ztrátě kapacity. Ve výsledku je tu vždycky auto plus mínus za milion a to není málo.

0/0
2.10.2015 13:21

P16e10t77r 15N12e71h56a83s75i98l 4112255214784

No 500 km max, ma kdejaky normální auto na benzín, takže to opravdu není nic extra.

Elektroauto za milión? Tesla u nás stojí minimálně 2,5 mil, ale to je luxusní auto pro bohatý, stejně jako mercedes GLX, CLX a kdo vi jakou zkratku to má.

Normální elektroauto jako Nissan Leaf, stoji 750, dá se sehnat za 660,- tis. 

Kia Soul stoji okolo 800,-, miniauto do města Paegot iON se dá sehnat za 480,- tis. Kč.

Takže na to, že elektromobily jsou stále ještě malosériová výroba už ceny klesají.

Počkejte 1-2 roky, to vyjdou firmy s dalšími generacemi elektromobilů s dojezdy okolo 250km. 

Věštím tak, že za cca 2 roky se rozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem já. 

Za cca 2 roky vyjde nová generace Nissan Leafu, Kia Soul, VW eGolf, eUP, BMW i3, Mercedes Renault Zoe, atd. 

Prostě už se to blíží.

0/0
2.10.2015 13:29

J89a21n 74V72o77p27i98č71k65a 8503622212744

Ja vestim, ze "za cca 2 roky se NErozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem" (taky) ja.

0/0
2.10.2015 13:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.