Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Test brzdění motorových vozidel. Motorka je horší než auto s karavanem

Zatímco většina motoristů sází při výběru svého vozidla na výkon, z hlediska bezpečnosti je daleko důležitější údaj o celkové brzdné dráze. Její délka přitom může zachránit peněženku i lidský život. ÚAMK otestoval několik váhových kategorií vozidel a výsledky asi nejvíc překvapí motorkáře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A93l86e73š 36B75e21n65e55š 3406485372727

Srovnání motorky je v tomto testu dost neobjektivní. To by to museli srovnávat s podobným autem - něco vyššího do terénu na hrubších gumách. Jo a ty gumy u motorky při čekání na začátek srovnávacího testu byly tutově studený. Taková běžná motopneu potřebuje ke správnýmu fungování několik km jízdy, aby se ohřála na správnou pracovní teplotu. Taky kdyby do testu vzali nějakou šestistovkovýho supersporta např Yamahu R6, tak by byl výsledek značně jinej - stačí se podívat na testy brzd u takovejch motorek.

0/0
13.11.2015 22:54

J73i29ř16í 90S82c28h52w58a23c68h 8118284508216

nehledej v tom boj o mistra světa,, je to jakési orientační srovnání ve smyslu: ....měřením rozpadu radioaktivního uhlíku v organické nečistotě na podrážkách Cimrmanových bot. Touto komplikovanou a velice nákladnou metodou zjistil, že – pokud Cimrman vůbec v těchto botách do Liptákova přišel – se tak stalo na podzim roku 1906 plus minus 200 let. ;-)

0/0
13.11.2015 23:46

T51o21m86á96š 41Z39e91m47a57n 3665738704975

To "celková hmotnost" je "nejvyšší přípustná hmotnost" v techničáku?

0/0
12.11.2015 20:17

J82i74ř32í 64S37c43h39w87a58c75h 8178274388356

v podstatě ano, vozidla v testu měla být vytížena nákladem do maxima nosnosti.

0/0
12.11.2015 21:27

J35a38n 34F85r54i84d64r69i54c67h 6435168979803

Ten DAF docela výkon. Jestli měl naloženo max, nějakejch 20-22 tun nákladu ak zastavit 40 metrech R^

0/0
12.11.2015 18:30

P35e71t49r 26S21t30e69h83l90í14k 1720841219324

Jeden z důvodů proč nechápu ty kaskadéry co na dálnicích hází myšky před rozjeté kamiony, které si udržují patřičný rozestup...

+1/0
12.11.2015 17:56

J91a44r78o78s13l13a65v 19P32o80l29á84k 9429220308637

"Řidiči si neuvědomují, že se zvyšující rychlostí se prodlužuje brzdná dráha"

No tak určitě. Co řidič to deb.l, kterej v podstatě nemyslí vůbec. Ještě že vás máme a testujete pro nás kde co. 

To by člověk nevěřil, co všechno se dá za prachy poplatníků vyvádět.Rv

Co bude testováno příště? Že tříleté dítě řídí hůř než učitel autoškoly?

+3/−1
12.11.2015 14:41

J30i31ř45í 58S61c86h36w90a16c18h 8658514468306

no tak když vidim jak se třeba na dálnici v levým pruhu "rychlíci" ve 130 lepí jeden na druhýho jak "teplí bratři" tak má pravdu předsedo.....neuvědomují....

+3/0
12.11.2015 21:31

J69i73ř41í 77K19o87c63u13r93e24k 6265484675968

Proč motorka brzdí hůř? Má vysoko těžiště*. Tím pádem vzniká klopný moment na přední kolo. A má kratší rozvor, což klopný moment zvyšuje. Setrvačná síla totiž nepůsobí na vozovce ale v těžišti.

Proč auto brzdí líp? Aerodynamický přítlak, který zvyšuje svislé zatížení pneumatiky, aniž by zvyšoval hmotnost a tím kinetickou energii vozidla. A brzdná síla závisí na síle kolmé k povrchu a součiniteli tření**. Zbytek jen a pouze o vyvážení kompent vozidla (jaké pneu atd.) Styčná plocha pak znamená jen možnosti využití maxima v případě nestejného povrchu po délce brzdné dráhy. Štěrčíček a podobné "radosti". A kvalitní brzdy pak znamenají že dokáží absorbovat kinetickou energii vozidla aniž by se vyhřály. (Škoda 120 toto nesplňuje pro dlouhé prudké kopce)

*) U kamionu to platí taky. Záleží, jak je ložený, jestli plechy na dvou metrech polysterenu nebo ten polystyren naložil na plechy.

**) Do žigula se dával pytel cementu do kurfu ne proto, že těžší auto líp drží, ale aby se zplešil poměr hmotnosti nesené hnanou nápravou vůči hmotnosti nesené nehnanou nápravou.

+4/0
12.11.2015 14:30

J35a86n 56K62o36h82o51u49t 8617704147170

My vozili v žigulu kolečko cihel, vyskládný pěkně na rovno na dno a na nich litinový plát, aby to bylo hezky rovný. Přesto se muselo na sněhu hodně opatrně.

0/0
12.11.2015 22:07

M87a72r94e47k 24J71a12n68e58č21k11a 1447206753661

Ono ta brzdná dráha nebude ani tak o vozidle jako takovém, ale o kvalitním pneu a schopnostech řidiče v případě nutnosti umět pořádně dupnout na brzdový pedál. Asistenti vozidla jsou již podružné záležitosti.

0/0
12.11.2015 13:49

M27a50r43e45k 47J67a93n79e30č18k87a 1207466693291

Samozřejmě mám na mysli osobní vozidla, ne motorky.

0/0
12.11.2015 13:51

P21a70v72e11l 98M90i17k55u10l54a 6468983476247

Tak mne napadá, je dobře, že do testu nedali třeba Jawu 350/634-638 s přední bubnovou brzdou. Z testu by pak vzešlo, že motorka nebrzdí! Ten dvouklíč je skutečně radost používat. Sice ho lze naladit tak, že se dá zastavit na předním kole, ale je pak třeba brzdu každou chvilku rozebrat, vyčistit a znovu seřídit. Jinak je to jako u Velorexu - nebrzdí - jen zpomaluje... :-)

+1/0
12.11.2015 11:40

T84o22m51á59š 26M33a97r27t34í66n48e93k 2915738395359

Ne, motorka není statisticky významně horší než auto s karavanem. Minimálně to, že řidiči obou vozidel nebrzdili ve stejném místě vozovky, se promítá do spousty faktorů ovlivňujících brzdnou dráhu. Rozdíl 10 cm (+/- až 10 cm zaokrouhlovací chyba od obou vozidel) v brzdné dráze neznamená, že můžu napsat "Motorka je horší než auto s karavanem."

Ale ona ta novinařina jde pak líp, když se dělají bulvární nadpisy. Rv

Upozorňuju, že nejsem motorkář a k motorkám mám spíš averzi.

+1/0
12.11.2015 11:12

V60á64c97l38a98v 40S71v18o75b74o19d93a 3431909100680

samozřejmě je to orientační, ono také každé auto brzdí jinak

0/0
12.11.2015 12:20

K55a64r45e95l 46H60o30r45á31k 2938459163613

Zase propagandastický článek plný účelelově překroucených polopravd. U menších vozidel je rozdíl v brzdné dráze v toleranci chyby měření, u kamionu vstupuje do hry technický stav brzd, je otázkou jestli mu všechna kola brzdí na maximum, z praxe víme, že to tak nebývá. Také druh pneumatik má vliv. Je velmi náročné udělat objektivní test brzdných drah. 

Můj názor je, že vůbec nezáleží na délce brzdné dtáhy (pokud se vejde do normou stanovených mezí), ale na tom, kdy řidič začne brzdit. A vo vo vo tom to je.

0/0
12.11.2015 11:09

J15a97k43u26b 73F92e81i10f18a25r 7549499426829

Ony jsou i velké rozdíly v brždění mezi osobáky. To bohužel spousta blbců, co se lepí někomu na zadek ale předjet nedokáží nikdy nepochopí.

+2/0
12.11.2015 9:58

R50o23m13a83n 43V65a79v47ř37í38č43e88k 7106435628174

tak koukám, že pánové na idnes zase objevili ameriku.

+2/−2
12.11.2015 9:16

L14u94k65á55š 70K76e75l77l68e96r 6289673473485

Oni Ameriku neobjevili, a v každém lepším médiu se opakují věci na které lidé rádi zapomínají. Na školení řidičů se také každý rok dozvíte věci, které byste měl znát z vyhlášky. Princip je stejný.

+4/0
12.11.2015 10:19

J90a55r13o76s79l31a27v 20P11o49l81á66k 9709140828847

Tak to by se měli zaměřit na ty věci, které ostatní média opomíjejí a jsou stejně nebezpečné. Je jich dost.

0/0
12.11.2015 14:46

K92a47t47e10ř20i58n83a 86V22ý72b47o35r24n46á 6460229109

U motorek je největší problém v tom, že brzdný účinek mezi předkem a zadkem rozděluje řidič manuálně. Což v situaci, kdy si polovina jezdců myslí, že brzdit zadní brzdou je zbytečné a drtivá většina se (celkem oprávněně) bojí smyku předního kola, vede k tomu, že motocykl brzdí opravdu o dost hůře, než automobil. Fyzikální úvahy o hmotnostech jsou mimo. Těžší auto má zase větší přítlak a s tím související "grip".

+1/0
12.11.2015 9:12

M87a47r86t84i32n 63D40o89k93t93o25r 5739138157706

jak jsem níže napsal, zadní brzda je již u mnoha motorek spřažená s přední.

0/0
12.11.2015 9:26

K94a83t14e80ř29i46n38a 41V70ý26b64o16r83n91á 6940639139

To jistě. U mnohem většího množství tomu tak ale není.

+2/0
12.11.2015 14:21

M69a65r82c66e94l 98H69e82r17b20o25l64t 6672226181675

Nevím, ale můj učitel (několikanásobný MČR v cross a Enduro) mi vždycky říkal, že jak šlápnu na zadní jinde než na semtamfóru, tak mi rozbije čuňu. ;-) Asi dám radši na něj, než na fyziku ;-)

0/0
12.11.2015 10:26

P75e40t40r 42M64i91c63h58a15l 2250684661572

Spousta lidí si myslí, že se na ně fyzikální zákony nevztahují. Ale poprvé vidím někoho, kdo se tím navíc veřejně chlubí. :-D

+3/0
12.11.2015 10:29

K56a97t97e39ř22i14n46a 32V14ý98b83o43r97n21á 6350229769

To je co píši. I v článku se může každý dočíst, že brzdný účinek předního kola činí 70% a zadního 30%. Tihle borci to ale ignorují a brzdí pouze přední, jako by ta brzda vzadu byla jen na okrasu a dosahují právě těch 70-ti procent brzdného efektu. A adekvátně tím prodlužují brzdnou dráhu. Ale ono je to kombinované s tím, že na tom neumí projíždět zatáčky, takže místo aby v zatáčkách akcelerovali, tak tam brzdí a na to se zadní brzda opravdu nehodí, protože motorka se při podobném brzdění má tendenci postavit z náklonu... A v autoškole je to neučí. Takže nám jen u pangejtů přibývají pomníčky  :-/

+2/0
12.11.2015 11:01

K12a13r56e48l 17H60o64r31á47k 2768129333603

Znám borce co brzdí jen zadní, přední bubnovou má povolenou.

0/0
12.11.2015 11:12

P78a39v12e34l 60M22i27k34u55l17a 6708443706407

Tak třeba na Jawě 350/634-638 je přední bubnová brzda spíš vhodná jako parkovací. ;-)

+1/0
12.11.2015 11:25

Š55t97ě65p79á38n 46B38u23r65i20a19n 3483463431175

https://www.youtube.com/watch?v=BZaeBbpyz-s

0/0
12.11.2015 18:52

K74a37t44e98ř53i30n53a 40V72ý60b22o94r51n56á 6940849139

Jj, tak to znám. Ten pán, co tvrdí v čase 3:27 cituji: "Motorka zastaví mnohem rychleji než auto" a doporučuje brzdit jen jedním kolem, asi nemá tu ruku v sádře náhodou. Ostatně v čase 7:30 to tam zase naopak popírají, což o celkové úrovni videa vypovídá celkem dost. Tak tyhle věci hlavně neposlouchejte a vyzkoušejte si to někde mimo veřejnou komunikaci sami.

0/0
12.11.2015 21:19

K45a30m18i33l 80C95h73r85a32m65o73s91t25a 7220758827279

motorka překvapivě horší než auto? Hm, že by to bylo tím že má jen dvě kola ?

0/−1
12.11.2015 9:09

K80a79r35e45l 27H20o12r66á92k 2298259513853

Tím to fakt nebude ;-D

+1/0
12.11.2015 11:15

M65i69c34h15a12l 25F34r83ý92d40a 1702229313632

Poslední větu tesat do kamene...

0/0
12.11.2015 9:03

J78a48r57o48s46l21a34v 74P24o58l67á28k 9199160658877

Myslíte tuto:"Proto se za všech okolností vyplatí u řízení přemýšlet a předvídat a mít situaci vždy bezpečně pod kontrolou.

Tak tady to zrovna vyznívá, jako že řidič může ale nemusí. Soudím podle toho VYPLATÍ. Já si myslím, že je to spíš základní povinnost při řízení vozidla. Kdo nepředvídá a nepřemýšlí, nemá na silnici co dělat.

0/0
12.11.2015 14:52
Foto

S76t57a44n45i98s13l66a19v 20Z59w58i43a86s 5496641323959

souhlas. u motorky je to jine. jak je krasne videt na videu, nakloni se dopredu a je konec. ma jedine kolo, zadni nema smysl resit, kdyz by nebrzdilo, nebo byl vysledet horsi, kdyz by dostala smyk. ke vsemu jak tu nekdo uvadi. dostat smyk na predku, nebo letet pres riditka asi nic prijemneho. proto čezety byli zadkem niz, nez predkem. uz jen vahou spadle, ale aby i mohlo byt ucinne zadni kolo. osobak? kategorie sama o sobe jina. 2 kola jsou lepsi, nez jedno. a mit za sebou brzdeny prives (karavan) tak taha auto, ktere bude ucine i na zadnich brzdach. a kamion, ktery muze mit 40 tun, otoci se tahac v protismeru, je asi dost neprijemny pocit a naves do tlaci, ale sam ridic nevidi, co se pred nim, za nim deje, kdyz se mu otoci kabina. ono srovnavat i samotne auta v brzdeni je nesmysl. kazde auto, kamion, motorka maji uspusobene k vykonu, vaze a dalsich vecech. srovnejte 1 200 ccm a 50 ccm motorku. :-D

0/0
12.11.2015 8:41

M55a32r28t44i80n 78D40o61k89t55o74r 5479838157286

Dnes mají moderní velké motorky brzdy dual, takže určeným poměrem přední/zadní brzdí pořád i když zadní třeba minimálně, ale zas motorky mají přilnavější gumy jejichž adheze je závislá na teplotě pneumatiky a pneumatiky se zahřívají i při normální jízdě více než na autě.

+1/0
12.11.2015 9:00

J27a15n 63S22v77e84t64l74i81k 8477379859619

Dal jsem plus, i když to není pravda. Chybí tam slovo "některé". Třeba brambora má Dual, taky třeba antihop, ale některá moderní Suzuki nemá (resp. nepamatuji se, že by měla). I tohle je o ceně.

0/−1
12.11.2015 10:38

P89a87v74e92l 44H31a63l82b47i52c94h 6789142826189

Podle autora platí, že "Menší váha se rovná kratší brzdné dráze." To je opravdová ptákovina. Menší váha = menší kinetická energie, která roste s kvadrátem rychlosti. A to je přesně ta energie, kterou musí brzdný systém vozidlu odebrat, aby zastavilo.

A to, jak rychle je tato energie odebírána (tedy jak moc vozidlo brzdí) nezávisí na hmotnosti, ale proměnlivém součiniteli tření (stav a kvalita pneumatik, vozovky, případné nerovnosti a nečistoty na vozovce), u těch nerovností pak na stavu tlumičů, dále to závisí na brzdných vlastnostech brzd jako takových (je rozdíl mezi kotoučem a bubnem). Dále to závisí na rozložení brzdné síly (ať už nastaveným, či ručně řízeným u motorek). Svou roli také sehrají povětrnostní podmínky a tak dále, prostě je toho hodně.

Původní výrok tedy není pravdivý - je nezávislý (řečeno pojmy matematické logiky).

+3/−3
12.11.2015 8:32

P57e90t71r 36H54o40š25e81k 6859523546204

Taky mi to přišlo jako blbost, nicméně jeden faktor existuje. Na motcyklu je za dobrých povětrnostních podmínek hlavní omezení v tom, že má tendenci se stavět na přední kolo, a maximálního zpomalení dosáhne, pokud má přední kolo 100% zatížení. Myslím, že lze předpokládat, že většina aerodynamického odporu je u motocyklu nad těžištěm, a proto vyšší aerodynamický odpor ve vyšší rychlostí motocykl sklápí zpět na zadní kolo a je možné více brzdit. Nicméně myslím, že tento faktor není příliš podstatný (hlavně v rámci povolené rychlosti) a v principu s Vámi souhlasím.

0/0
12.11.2015 9:31

P90a57v45e95l 52H91a77l71b12i79c80h 6139612516449

Tyto faktory jsem schoval do věty "a tak dále", protože je jasné, že tato problematika je velice komplexní. Ono stačí si představit případ, kdy motorka má špatné brzdy - za stejných podmínek zastaví dál než auto a tedy pro autorovo tvrzení existuje protipříklad. :-)

Jinak nejsem si úplně jist, co myslíte tím 100% zatížením předního kola?

0/0
12.11.2015 9:41

J79a61n 67S42v73e12t55l27i89k 8757119419319

100% zatížením předního kola Petr myslel, že brzdí tak, že se mu motka staví na předek (zadek se asfaltu jen dotýká). Ne každá to ale dovolí (elektronika, kontrola trakce ...). A také si nemyslím, že v tomhle stavu je nejkratší brzdná dráha. Já při nouzovém brždění brzdím oběma brzdama naplno a o zbytek se stará ABS, v provozu jsem zatím (naštěstí) nemusel, alespoň takhle nás to v motoškole učili a takhle jsem to trénovali.

0/0
12.11.2015 10:46

P73a15v87e50l 88H20a71l35b11i55c52h 6859352216159

Taky si nejsem úplně jist tím, že to je nejrychlejší způsob, jak zastavit (nepočítejme pevné či pohyblivé překážky). Nicméně ačkoliv mám na mašinu papíry, žádnou nemám a nejezdím, takže toto tvrzení nemohu nijak prokázat ani vyvrátit.

0/0
12.11.2015 11:02

P76e19t68r 73H12o94š45e30k 6289203806184

I když jedízm, tak rozhodně ne dost dobře na to, abych to mohl testovat prakticky (a nechci se zase vyválet). Z fyzikálního hlediska je to ale zřejmé - orientace výslednice tíhové a setrvačné síly závisí na velikosti té setrvačné síly a ta odpovídá zrychlení podle 2. Newtonova zákona. Na kterém kole vznikla brzdá síla není podstatné (na rovině). V situaci 100% zatížení předního kola je výslednice orientována nejvíce vpřed, jak je možné, aby byl motocykl ještě oběma koly na silnici, tedy zpomalení je maximální možné a zároveň zadní kolo má nulovou přilnavost.

0/0
12.11.2015 11:30

P45e39t55r 30H50o60š55e96k 6969913406234

Ano, přesně tak jsem to myslel. V tomto stavu je brzdná dráha opravdu nejkratší, ale z praktického hlediska je to obtížně proveditelné s dostačenou spolehlivostí a bezpečností, proto to automatika takhle daleko nepouští. Tady pak závisí na konkrétním nastavení ABS (většinou závisejícím na kategorii motocyklu), jak blízko Vás k tomu nechá přiblížit.

0/0
12.11.2015 11:06

M51a78r19t77i15n 24V55o47c90e49l 7494800174371

Takže kamión s 5 nápravami má větší tření než ostatní vozidla a tudíž menší brzdnou dráhu8-o. Moc jsem to Vaše vysvětlení nepobral, každopádně při zachování ostatních parametrů hmotnost vozidla výrazně brzdnou dráhu ovlivňuje.!

0/0
12.11.2015 9:41

P38a35v38e84l 69H39a17l12b36i94c55h 6359112356789

Pletete si tu několik pojmů. Ano, kamion s5 nápravami má větší tření, ale zapomněl jste na rovnici hybnosti, což je 1/2 * m * v^2. Kamion má tedy při stejné rychlosti násobně větší hybnou energii (40t kamion oproti 2t autu je pořád 20x více)

Je vidět, že jste to moc nepobral, protože já jsem vyvracel autorovo tvrzení, že brzdná dráha závisí pouze na hmotnosti. Pokud by napsal, že za stejných podmínek, větší hmotnost = delší brzdná dráha, bylo by to v pořádku, ale on tvrdí, že brzdná dráha obecně závisí pouze na hmotnosti, což je nesmysl.

0/0
12.11.2015 11:12

M23a18r84t77i54n 31V32o84c66e24l 7134630434261

Tak fyziku možná máte v malíku (ale možná jen hajzl na chodbě - nedokážu posoudit), ale zase Vám to chybí v jiných oblastech života.

0/0
13.11.2015 15:10

P94e89t74r 22M22i31c30h67a22l 2310114151492

Autor nepsal vědecké pojednání, ale novinový článek. A v obecné rovině má pravdu v tom, že čim vyšší hmotnost, tím delší brzdná dráha.

0/0
12.11.2015 10:39

P52a24v32e78l 23H30a67l76b41i64c12h 6619152166499

Autor nepíše pravdivě a to je podstatné. Je jedno, že se jedná o "pouze" novinový článek - naopak. Vědecké pojednání bude číst člověk s kritickým myšlením, tento web navštěvují i lidé bez těchto návyků, kteří pak slepě věří kdejaké blbosti.

  A jak jsem poukázal ve svém příspěvku, obecně neplatí vyšší hmotnost = delší brzdná dráha. Pokud tohle nechápete, je mi vás líto.

0/−1
12.11.2015 10:58

P70e69t66r 75M73i84c40h15a79l 2230874131582

Jasně. A proto spousta řidičů kamionů věří technomýtu o tom, že díky větší ploše a vzduchovým brzdám mají kratší brzdnou dráhu než osobní auto. Už jsem pár jejich obětí z těch osobáků vystříhával.

0/0
12.11.2015 13:02







Najdete na iDNES.cz