Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Test brzdění motorových vozidel. Motorka je horší než auto s karavanem

Zatímco většina motoristů sází při výběru svého vozidla na výkon, z hlediska bezpečnosti je daleko důležitější údaj o celkové brzdné dráze. Její délka přitom může zachránit peněženku i lidský život. ÚAMK otestoval několik váhových kategorií vozidel a výsledky asi nejvíc překvapí motorkáře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A49l78e25š 13B13e48n30e35š 3316835962217

Srovnání motorky je v tomto testu dost neobjektivní. To by to museli srovnávat s podobným autem - něco vyššího do terénu na hrubších gumách. Jo a ty gumy u motorky při čekání na začátek srovnávacího testu byly tutově studený. Taková běžná motopneu potřebuje ke správnýmu fungování několik km jízdy, aby se ohřála na správnou pracovní teplotu. Taky kdyby do testu vzali nějakou šestistovkovýho supersporta např Yamahu R6, tak by byl výsledek značně jinej - stačí se podívat na testy brzd u takovejch motorek.

0/0
13.11.2015 22:54

J54i76ř98í 96S54c92h77w18a34c24h 8618174358926

nehledej v tom boj o mistra světa,, je to jakési orientační srovnání ve smyslu: ....měřením rozpadu radioaktivního uhlíku v organické nečistotě na podrážkách Cimrmanových bot. Touto komplikovanou a velice nákladnou metodou zjistil, že – pokud Cimrman vůbec v těchto botách do Liptákova přišel – se tak stalo na podzim roku 1906 plus minus 200 let. ;-)

0/0
13.11.2015 23:46

T42o24m82á83š 22Z23e49m51a12n 3925408824695

To "celková hmotnost" je "nejvyšší přípustná hmotnost" v techničáku?

0/0
12.11.2015 20:17

J94i45ř64í 54S65c83h82w13a27c60h 8438434438536

v podstatě ano, vozidla v testu měla být vytížena nákladem do maxima nosnosti.

0/0
12.11.2015 21:27

J38a91n 35F26r18i76d19r15i15c51h 6465718829713

Ten DAF docela výkon. Jestli měl naloženo max, nějakejch 20-22 tun nákladu ak zastavit 40 metrech R^

0/0
12.11.2015 18:30

P12e73t15r 65S70t33e81h71l68í69k 1950321519894

Jeden z důvodů proč nechápu ty kaskadéry co na dálnicích hází myšky před rozjeté kamiony, které si udržují patřičný rozestup...

+1/0
12.11.2015 17:56

J25a63r48o49s77l68a20v 58P76o75l31á16k 9599890408227

"Řidiči si neuvědomují, že se zvyšující rychlostí se prodlužuje brzdná dráha"

No tak určitě. Co řidič to deb.l, kterej v podstatě nemyslí vůbec. Ještě že vás máme a testujete pro nás kde co. 

To by člověk nevěřil, co všechno se dá za prachy poplatníků vyvádět.Rv

Co bude testováno příště? Že tříleté dítě řídí hůř než učitel autoškoly?

+3/−1
12.11.2015 14:41

J17i93ř10í 21S10c52h54w76a71c20h 8718664338656

no tak když vidim jak se třeba na dálnici v levým pruhu "rychlíci" ve 130 lepí jeden na druhýho jak "teplí bratři" tak má pravdu předsedo.....neuvědomují....

+3/0
12.11.2015 21:31

J30i84ř34í 28K89o51c12u95r92e23k 6605524965388

Proč motorka brzdí hůř? Má vysoko těžiště*. Tím pádem vzniká klopný moment na přední kolo. A má kratší rozvor, což klopný moment zvyšuje. Setrvačná síla totiž nepůsobí na vozovce ale v těžišti.

Proč auto brzdí líp? Aerodynamický přítlak, který zvyšuje svislé zatížení pneumatiky, aniž by zvyšoval hmotnost a tím kinetickou energii vozidla. A brzdná síla závisí na síle kolmé k povrchu a součiniteli tření**. Zbytek jen a pouze o vyvážení kompent vozidla (jaké pneu atd.) Styčná plocha pak znamená jen možnosti využití maxima v případě nestejného povrchu po délce brzdné dráhy. Štěrčíček a podobné "radosti". A kvalitní brzdy pak znamenají že dokáží absorbovat kinetickou energii vozidla aniž by se vyhřály. (Škoda 120 toto nesplňuje pro dlouhé prudké kopce)

*) U kamionu to platí taky. Záleží, jak je ložený, jestli plechy na dvou metrech polysterenu nebo ten polystyren naložil na plechy.

**) Do žigula se dával pytel cementu do kurfu ne proto, že těžší auto líp drží, ale aby se zplešil poměr hmotnosti nesené hnanou nápravou vůči hmotnosti nesené nehnanou nápravou.

+4/0
12.11.2015 14:30

J44a64n 72K91o40h55o61u11t 8317404897710

My vozili v žigulu kolečko cihel, vyskládný pěkně na rovno na dno a na nich litinový plát, aby to bylo hezky rovný. Přesto se muselo na sněhu hodně opatrně.

0/0
12.11.2015 22:07

M71a76r67e96k 53J35a20n54e45č80k41a 1987886193201

Ono ta brzdná dráha nebude ani tak o vozidle jako takovém, ale o kvalitním pneu a schopnostech řidiče v případě nutnosti umět pořádně dupnout na brzdový pedál. Asistenti vozidla jsou již podružné záležitosti.

0/0
12.11.2015 13:49

M10a85r59e56k 55J25a41n17e46č79k35a 1767136293631

Samozřejmě mám na mysli osobní vozidla, ne motorky.

0/0
12.11.2015 13:51

P93a38v28e42l 40M29i34k26u17l26a 6858833976827

Tak mne napadá, je dobře, že do testu nedali třeba Jawu 350/634-638 s přední bubnovou brzdou. Z testu by pak vzešlo, že motorka nebrzdí! Ten dvouklíč je skutečně radost používat. Sice ho lze naladit tak, že se dá zastavit na předním kole, ale je pak třeba brzdu každou chvilku rozebrat, vyčistit a znovu seřídit. Jinak je to jako u Velorexu - nebrzdí - jen zpomaluje... :-)

+1/0
12.11.2015 11:40

T41o91m51á45š 50M11a44r79t42í26n91e39k 2695318275289

Ne, motorka není statisticky významně horší než auto s karavanem. Minimálně to, že řidiči obou vozidel nebrzdili ve stejném místě vozovky, se promítá do spousty faktorů ovlivňujících brzdnou dráhu. Rozdíl 10 cm (+/- až 10 cm zaokrouhlovací chyba od obou vozidel) v brzdné dráze neznamená, že můžu napsat "Motorka je horší než auto s karavanem."

Ale ona ta novinařina jde pak líp, když se dělají bulvární nadpisy. Rv

Upozorňuju, že nejsem motorkář a k motorkám mám spíš averzi.

+1/0
12.11.2015 11:12

V58á17c35l81a86v 12S80v55o78b90o74d69a 3521409680410

samozřejmě je to orientační, ono také každé auto brzdí jinak

0/0
12.11.2015 12:20

K43a33r14e86l 83H40o62r27á28k 2238959113503

Zase propagandastický článek plný účelelově překroucených polopravd. U menších vozidel je rozdíl v brzdné dráze v toleranci chyby měření, u kamionu vstupuje do hry technický stav brzd, je otázkou jestli mu všechna kola brzdí na maximum, z praxe víme, že to tak nebývá. Také druh pneumatik má vliv. Je velmi náročné udělat objektivní test brzdných drah. 

Můj názor je, že vůbec nezáleží na délce brzdné dtáhy (pokud se vejde do normou stanovených mezí), ale na tom, kdy řidič začne brzdit. A vo vo vo tom to je.

0/0
12.11.2015 11:09

J10a58k13u97b 88F66e78i57f26a95r 7389209946669

Ony jsou i velké rozdíly v brždění mezi osobáky. To bohužel spousta blbců, co se lepí někomu na zadek ale předjet nedokáží nikdy nepochopí.

+2/0
12.11.2015 9:58

R58o35m73a37n 11V56a59v95ř46í26č39e43k 7286535178634

tak koukám, že pánové na idnes zase objevili ameriku.

+2/−2
12.11.2015 9:16

L72u16k79á15š 78K42e71l71l63e72r 6889833273365

Oni Ameriku neobjevili, a v každém lepším médiu se opakují věci na které lidé rádi zapomínají. Na školení řidičů se také každý rok dozvíte věci, které byste měl znát z vyhlášky. Princip je stejný.

+4/0
12.11.2015 10:19

J75a76r87o73s14l91a53v 85P93o53l89á13k 9229850678547

Tak to by se měli zaměřit na ty věci, které ostatní média opomíjejí a jsou stejně nebezpečné. Je jich dost.

0/0
12.11.2015 14:46

K48a35t49e61ř32i32n40a 88V86ý26b62o12r72n38á 6670759789

U motorek je největší problém v tom, že brzdný účinek mezi předkem a zadkem rozděluje řidič manuálně. Což v situaci, kdy si polovina jezdců myslí, že brzdit zadní brzdou je zbytečné a drtivá většina se (celkem oprávněně) bojí smyku předního kola, vede k tomu, že motocykl brzdí opravdu o dost hůře, než automobil. Fyzikální úvahy o hmotnostech jsou mimo. Těžší auto má zase větší přítlak a s tím související "grip".

+1/0
12.11.2015 9:12

M19a50r62t55i54n 49D25o20k86t22o35r 5259748297856

jak jsem níže napsal, zadní brzda je již u mnoha motorek spřažená s přední.

0/0
12.11.2015 9:26

K14a19t34e63ř44i64n14a 53V46ý98b85o87r39n50á 6220649859

To jistě. U mnohem většího množství tomu tak ale není.

+2/0
12.11.2015 14:21

M24a34r13c44e15l 97H92e85r34b51o44l19t 6152736221955

Nevím, ale můj učitel (několikanásobný MČR v cross a Enduro) mi vždycky říkal, že jak šlápnu na zadní jinde než na semtamfóru, tak mi rozbije čuňu. ;-) Asi dám radši na něj, než na fyziku ;-)

0/0
12.11.2015 10:26

P76e97t63r 14M14i40c24h14a96l 2250564681602

Spousta lidí si myslí, že se na ně fyzikální zákony nevztahují. Ale poprvé vidím někoho, kdo se tím navíc veřejně chlubí. :-D

+3/0
12.11.2015 10:29

K84a68t74e56ř48i10n50a 26V50ý97b20o40r76n19á 6230689439

To je co píši. I v článku se může každý dočíst, že brzdný účinek předního kola činí 70% a zadního 30%. Tihle borci to ale ignorují a brzdí pouze přední, jako by ta brzda vzadu byla jen na okrasu a dosahují právě těch 70-ti procent brzdného efektu. A adekvátně tím prodlužují brzdnou dráhu. Ale ono je to kombinované s tím, že na tom neumí projíždět zatáčky, takže místo aby v zatáčkách akcelerovali, tak tam brzdí a na to se zadní brzda opravdu nehodí, protože motorka se při podobném brzdění má tendenci postavit z náklonu... A v autoškole je to neučí. Takže nám jen u pangejtů přibývají pomníčky  :-/

+2/0
12.11.2015 11:01

K41a34r72e90l 62H52o58r60á81k 2828209973473

Znám borce co brzdí jen zadní, přední bubnovou má povolenou.

0/0
12.11.2015 11:12

P88a51v34e34l 48M81i69k62u65l72a 6708793356987

Tak třeba na Jawě 350/634-638 je přední bubnová brzda spíš vhodná jako parkovací. ;-)

+1/0
12.11.2015 11:25

Š53t72ě36p30á11n 45B63u83r31i94a69n 3323253251945

https://www.youtube.com/watch?v=BZaeBbpyz-s

0/0
12.11.2015 18:52

K66a27t40e27ř13i18n67a 16V52ý70b40o97r80n74á 6610119219

Jj, tak to znám. Ten pán, co tvrdí v čase 3:27 cituji: "Motorka zastaví mnohem rychleji než auto" a doporučuje brzdit jen jedním kolem, asi nemá tu ruku v sádře náhodou. Ostatně v čase 7:30 to tam zase naopak popírají, což o celkové úrovni videa vypovídá celkem dost. Tak tyhle věci hlavně neposlouchejte a vyzkoušejte si to někde mimo veřejnou komunikaci sami.

0/0
12.11.2015 21:19

K84a66m82i59l 69C46h81r18a69m92o58s94t72a 7200178217649

motorka překvapivě horší než auto? Hm, že by to bylo tím že má jen dvě kola ?

0/−1
12.11.2015 9:09

K31a64r28e12l 47H76o87r54á73k 2548239753163

Tím to fakt nebude ;-D

+1/0
12.11.2015 11:15

M70i58c13h61a29l 31F71r12ý47d26a 1112969603452

Poslední větu tesat do kamene...

0/0
12.11.2015 9:03

J15a30r92o42s59l86a89v 19P96o13l87á47k 9899930158957

Myslíte tuto:"Proto se za všech okolností vyplatí u řízení přemýšlet a předvídat a mít situaci vždy bezpečně pod kontrolou.

Tak tady to zrovna vyznívá, jako že řidič může ale nemusí. Soudím podle toho VYPLATÍ. Já si myslím, že je to spíš základní povinnost při řízení vozidla. Kdo nepředvídá a nepřemýšlí, nemá na silnici co dělat.

0/0
12.11.2015 14:52
Foto

S91t68a41n63i32s98l90a20v 90Z84w49i62a82s 5476271153869

souhlas. u motorky je to jine. jak je krasne videt na videu, nakloni se dopredu a je konec. ma jedine kolo, zadni nema smysl resit, kdyz by nebrzdilo, nebo byl vysledet horsi, kdyz by dostala smyk. ke vsemu jak tu nekdo uvadi. dostat smyk na predku, nebo letet pres riditka asi nic prijemneho. proto čezety byli zadkem niz, nez predkem. uz jen vahou spadle, ale aby i mohlo byt ucinne zadni kolo. osobak? kategorie sama o sobe jina. 2 kola jsou lepsi, nez jedno. a mit za sebou brzdeny prives (karavan) tak taha auto, ktere bude ucine i na zadnich brzdach. a kamion, ktery muze mit 40 tun, otoci se tahac v protismeru, je asi dost neprijemny pocit a naves do tlaci, ale sam ridic nevidi, co se pred nim, za nim deje, kdyz se mu otoci kabina. ono srovnavat i samotne auta v brzdeni je nesmysl. kazde auto, kamion, motorka maji uspusobene k vykonu, vaze a dalsich vecech. srovnejte 1 200 ccm a 50 ccm motorku. :-D

0/0
12.11.2015 8:41

M40a82r33t79i21n 62D88o25k60t60o98r 5739818417766

Dnes mají moderní velké motorky brzdy dual, takže určeným poměrem přední/zadní brzdí pořád i když zadní třeba minimálně, ale zas motorky mají přilnavější gumy jejichž adheze je závislá na teplotě pneumatiky a pneumatiky se zahřívají i při normální jízdě více než na autě.

+1/0
12.11.2015 9:00

J95a51n 33S42v65e96t23l15i38k 8827519739479

Dal jsem plus, i když to není pravda. Chybí tam slovo "některé". Třeba brambora má Dual, taky třeba antihop, ale některá moderní Suzuki nemá (resp. nepamatuji se, že by měla). I tohle je o ceně.

0/−1
12.11.2015 10:38

P37a36v58e85l 81H60a58l21b80i26c79h 6159512476709

Podle autora platí, že "Menší váha se rovná kratší brzdné dráze." To je opravdová ptákovina. Menší váha = menší kinetická energie, která roste s kvadrátem rychlosti. A to je přesně ta energie, kterou musí brzdný systém vozidlu odebrat, aby zastavilo.

A to, jak rychle je tato energie odebírána (tedy jak moc vozidlo brzdí) nezávisí na hmotnosti, ale proměnlivém součiniteli tření (stav a kvalita pneumatik, vozovky, případné nerovnosti a nečistoty na vozovce), u těch nerovností pak na stavu tlumičů, dále to závisí na brzdných vlastnostech brzd jako takových (je rozdíl mezi kotoučem a bubnem). Dále to závisí na rozložení brzdné síly (ať už nastaveným, či ručně řízeným u motorek). Svou roli také sehrají povětrnostní podmínky a tak dále, prostě je toho hodně.

Původní výrok tedy není pravdivý - je nezávislý (řečeno pojmy matematické logiky).

+3/−3
12.11.2015 8:32

P48e90t45r 18H53o71š65e41k 6249833486894

Taky mi to přišlo jako blbost, nicméně jeden faktor existuje. Na motcyklu je za dobrých povětrnostních podmínek hlavní omezení v tom, že má tendenci se stavět na přední kolo, a maximálního zpomalení dosáhne, pokud má přední kolo 100% zatížení. Myslím, že lze předpokládat, že většina aerodynamického odporu je u motocyklu nad těžištěm, a proto vyšší aerodynamický odpor ve vyšší rychlostí motocykl sklápí zpět na zadní kolo a je možné více brzdit. Nicméně myslím, že tento faktor není příliš podstatný (hlavně v rámci povolené rychlosti) a v principu s Vámi souhlasím.

0/0
12.11.2015 9:31

P27a76v94e96l 68H88a50l87b34i11c23h 6909312816659

Tyto faktory jsem schoval do věty "a tak dále", protože je jasné, že tato problematika je velice komplexní. Ono stačí si představit případ, kdy motorka má špatné brzdy - za stejných podmínek zastaví dál než auto a tedy pro autorovo tvrzení existuje protipříklad. :-)

Jinak nejsem si úplně jist, co myslíte tím 100% zatížením předního kola?

0/0
12.11.2015 9:41

J25a34n 53S37v23e58t51l66i46k 8467429299759

100% zatížením předního kola Petr myslel, že brzdí tak, že se mu motka staví na předek (zadek se asfaltu jen dotýká). Ne každá to ale dovolí (elektronika, kontrola trakce ...). A také si nemyslím, že v tomhle stavu je nejkratší brzdná dráha. Já při nouzovém brždění brzdím oběma brzdama naplno a o zbytek se stará ABS, v provozu jsem zatím (naštěstí) nemusel, alespoň takhle nás to v motoškole učili a takhle jsem to trénovali.

0/0
12.11.2015 10:46

P70a93v44e12l 42H69a40l43b85i28c20h 6269102596459

Taky si nejsem úplně jist tím, že to je nejrychlejší způsob, jak zastavit (nepočítejme pevné či pohyblivé překážky). Nicméně ačkoliv mám na mašinu papíry, žádnou nemám a nejezdím, takže toto tvrzení nemohu nijak prokázat ani vyvrátit.

0/0
12.11.2015 11:02

P47e77t53r 86H70o16š50e16k 6699563356404

I když jedízm, tak rozhodně ne dost dobře na to, abych to mohl testovat prakticky (a nechci se zase vyválet). Z fyzikálního hlediska je to ale zřejmé - orientace výslednice tíhové a setrvačné síly závisí na velikosti té setrvačné síly a ta odpovídá zrychlení podle 2. Newtonova zákona. Na kterém kole vznikla brzdá síla není podstatné (na rovině). V situaci 100% zatížení předního kola je výslednice orientována nejvíce vpřed, jak je možné, aby byl motocykl ještě oběma koly na silnici, tedy zpomalení je maximální možné a zároveň zadní kolo má nulovou přilnavost.

0/0
12.11.2015 11:30

P75e20t57r 60H36o68š74e26k 6399653206584

Ano, přesně tak jsem to myslel. V tomto stavu je brzdná dráha opravdu nejkratší, ale z praktického hlediska je to obtížně proveditelné s dostačenou spolehlivostí a bezpečností, proto to automatika takhle daleko nepouští. Tady pak závisí na konkrétním nastavení ABS (většinou závisejícím na kategorii motocyklu), jak blízko Vás k tomu nechá přiblížit.

0/0
12.11.2015 11:06

M60a51r31t38i16n 42V21o22c98e16l 7294670914541

Takže kamión s 5 nápravami má větší tření než ostatní vozidla a tudíž menší brzdnou dráhu8-o. Moc jsem to Vaše vysvětlení nepobral, každopádně při zachování ostatních parametrů hmotnost vozidla výrazně brzdnou dráhu ovlivňuje.!

0/0
12.11.2015 9:41

P57a69v30e87l 74H54a17l39b64i33c37h 6679832566359

Pletete si tu několik pojmů. Ano, kamion s5 nápravami má větší tření, ale zapomněl jste na rovnici hybnosti, což je 1/2 * m * v^2. Kamion má tedy při stejné rychlosti násobně větší hybnou energii (40t kamion oproti 2t autu je pořád 20x více)

Je vidět, že jste to moc nepobral, protože já jsem vyvracel autorovo tvrzení, že brzdná dráha závisí pouze na hmotnosti. Pokud by napsal, že za stejných podmínek, větší hmotnost = delší brzdná dráha, bylo by to v pořádku, ale on tvrdí, že brzdná dráha obecně závisí pouze na hmotnosti, což je nesmysl.

0/0
12.11.2015 11:12

M42a15r80t67i94n 36V29o83c21e10l 7374450224401

Tak fyziku možná máte v malíku (ale možná jen hajzl na chodbě - nedokážu posoudit), ale zase Vám to chybí v jiných oblastech života.

0/0
13.11.2015 15:10

P68e90t89r 68M80i20c15h94a51l 2900654501302

Autor nepsal vědecké pojednání, ale novinový článek. A v obecné rovině má pravdu v tom, že čim vyšší hmotnost, tím delší brzdná dráha.

0/0
12.11.2015 10:39

P86a96v11e47l 58H63a86l65b10i47c10h 6959282386849

Autor nepíše pravdivě a to je podstatné. Je jedno, že se jedná o "pouze" novinový článek - naopak. Vědecké pojednání bude číst člověk s kritickým myšlením, tento web navštěvují i lidé bez těchto návyků, kteří pak slepě věří kdejaké blbosti.

  A jak jsem poukázal ve svém příspěvku, obecně neplatí vyšší hmotnost = delší brzdná dráha. Pokud tohle nechápete, je mi vás líto.

0/−1
12.11.2015 10:58

P19e87t47r 19M93i97c94h42a47l 2980124461292

Jasně. A proto spousta řidičů kamionů věří technomýtu o tom, že díky větší ploše a vzduchovým brzdám mají kratší brzdnou dráhu než osobní auto. Už jsem pár jejich obětí z těch osobáků vystříhával.

0/0
12.11.2015 13:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.