Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pro bezpečnost aut byl přelomový rok 2000. Malá jsou pevná jako velká

V roce 2014 zemřelo na českých silnicích 689 lidí, z toho 12 ve škodovkách mladších pěti let. To je dobrá vizitka moderních aut. Právě jejich bezpečnost je nejvíce odlišuje od starších vozů. Expert na bezpečnost automobilů Škody vysvětluje proč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J51o77z95e50f 34K49o68s49t14e48l47a27n14s76k46ý 8655222159436

"Rychlosti se nesčítají, ale sčítají se hybnosti, tedy energie.“ To je ešte horšie ako keby sa sčítali rýchlosti. Pretože energia pohybujúceho sa telesa rastie s druhou mocninou jeho rýchlosti. Inak povedané, auto jazdiace 120-kou má oproti rovnakému autu jazdiacemu 40-kou trojnásobnú rýchlosť, ale deväťnásobnú energiu.

0/0
16.2.2016 20:09

M28i92r91o87s63l36a41v 81S59v39o96b73o88d78a 3281444292356

ale kdyz budete scitat energie dvou vozu jedoucich 100 tak to bude jako dvojnasobek energie vozu jedouciho 100 a nebude to energie vozu jedouciho 200, ktera je samozrejme vyrazne vetsi nez dvojnasobek energie vozu o polovicni rychlosti

+1/0
16.2.2016 20:18

J40i91ř98í 86R45a53m10e91š 8566334520202

o k tomu dodam auto rok devadesat osm jsem mel ceni naraz ve stoctyriceti do svahu sedesat stupnu a otocilo me to na strechu. auto ohnute ze vsech stran vomlaceny jak podvozek kde byla vyvracena dve kola plastovy naraznik v chladici zadek pokroucenej stecha az k ridici ale vsechny dvere sly otvirat a me nic nebylo. ono jde taky o to co se koupi ze.

0/0
16.2.2016 19:17
Foto

I94v73a75n 71K73o57p85t17a 5857972181867

Nebo jak se naboura.

+2/0
16.2.2016 20:31

P13a56t69r70i49k 36S53v92o90b10o54d78a 3589271296975

Děkuji, po dlouhé době článek, který mi něco dal....

0/0
16.2.2016 19:11

P93e18t58r 87H14o67r47á63k 1809643759714

A co ta záhadná věta "nesčítá se rychlost, sčítá se hybnost"? To znamená, že je síla nárazu dvakrát horší při střetu dvou protijedoucích aut než při nárazu do zdi, jenom místo rychlosti tam dáme hybnost? Nebo je síla nárazu při čelním střetu dvou aut stejná jako do zdi? Četl jsem tady diskusi, ze které vyšlo, že se to nesčítá, že je to jako do zdi. Ale pán tady zase záhadně sčítá hybnost. Tak nevím, o co jde, mám pocit, že zůstali na půl cesty k objasnění věci.

+1/0
16.2.2016 14:36

J68i62ř64í 86S64c94h22w30a10c41h 8748454438596

rychlosti se opravdu nesčítají.

....hybnosti se sčítají ale hybnost protijedoucího auta má opačné znaménko, takže pokud je protijedoucí auto stejně těžké, tak je to jako naraz do zdi. pokud je těžší tak část hybnosti předá tomu lehčímu a to se po nárazu začne pohybovat vzad, je v něm větší přetížení....

+5/0
16.2.2016 14:55

P42e12t14r 97M40a76r31e14č36e91k 1763291369978

.. čili trefit v protisměru hmotnější automobil jedoucí stejnou nebo vyšší rychlostí je ještě horší než se potkat se zdí . :-)

+1/0
16.2.2016 19:06

A87n32d16r68e71j 77M31a32s46a89r91y92k 9320163776930

tolik obkecavana reklama :) skoda snad plati za pocet slov v clanku? :D

+2/−2
16.2.2016 12:47

T76o82m52á69š 18K14u60c76h65a45ř 3937471578371

No jo, ale taky jsou o 300 kg těžší. :-/ A když se k tomu přidá litrový tříhrnek, tak ty chudáky přejde chuť předjíždět, takže bych spíš řekl, že za menším počtem mrtvých bude downsizing. ;-D

Zmenšete motory ještě víc, ať lidi ta auta musí tlačit a neumře na silnici ani kuře. ;-)

+1/0
16.2.2016 12:36

J94i87ř75í 85S32c21h19w67a76c71h 8808214798666

meleš nesmysly, o dynamice auta nerozhoduje objem nebo počet válců ale jen výkon motoru a ten rozhodně neklesá....

+1/0
16.2.2016 14:12

M18a47r83e97k 97M58a97l10ý 1462838371790

O dynamice auta nerozhoduje jenom výkon motoru, ale výkon motoru na jednotku hmotnosti auta.

+2/0
16.2.2016 16:11

J27i55ř90í 16S42c36h83w87a61c95h 8158564298546

tak samozřejmě, ale tiše předpokládám, že dnešní auto s no-downsizing motorem by jaksi nebylo lehčí, při cca stejném výkonu obou variant motorů, to dává stejný poměr výkon/hmotnost....nezávisle na objemu a počtu válců

0/0
16.2.2016 16:30

T81o66m24á74š 97K36u91c80h19a57ř 3967201488581

Neklesá? Takže pokud platí, že o dynamice rozhoduje poměr výkonu a hmotnosti, tak nejprodávanější auta/motorizace své doby kolem "přelomového" roku 2000 :

Favorit 1.3 43kw/840kg = 0,511 kW/kg

Felicia 1,3 40kW/950kg = 0,421 kW/kg

Fabia 1.0 MPI 37kW/1040kg = 0,355 kW/kg

Fabia 1.2 HTP 40kW/1060kg = 0,377 kW/kg

Po roce 2002

Fabia 1.2 HTP 47kW/1060kg = 0,443 kW/kg

Fabia 2 HTP 51kW/1125kg = 0,408 kW/kg (jsem dobrák, napsal jsem vám tu výkonnější verzi, přestože běžnější je 47 kW ;-))

Fabia III 44/kW1055 kg = 0,417 kW/kg

Dobrý, co? Čím dál větší trhače asfaltu. ;-) Tadá..Podle vaší teorie dynamiky s přehledem vyhrál Favorit z roku 1990.. ;-D;-D;-D

0/0
16.2.2016 19:41

J78i96ř86í 38S12c93h41w91a22c84h 8658484848946

a ty tam vidíš pokles výkonu? Já tedy ne!

To že auta jsou dnes o něco těžší jsem nikde nepopíral. Ale rozhodně nejsou těžší o tři metráky.

1. Takže ano trvám si na svém výkon neklesá!

2. Srovnej si Favorita s Fabií 66/77/81 kW a Favorit by opravdu nevyhrál....

3. srovnáváš hmotnosti podle různých norem a toho Favorita tam máš bez řidiče. Správně by tam mělo být 920 kg ;-)

4. teoreticky dnes vyráběný "favorit 3.generace" by vážil úplně totéž co dnešní Fabia

0/0
16.2.2016 20:37

J78a55n 51B78u51d78a13ř 1252431315188

Seš si jistej těmi výpočty? 0,511 kW/kg, to by Fávo mělo výrazně lepší poměr i než takové Ferrari LaFerrari. ;-D

+1/0
16.2.2016 20:51

T39o52m34á73š 81K57u45c26h45a38ř 3827981278271

Janě chybí mi tam nula. Šlo mi o to ukázat

1. Že poměr teoretického maximálního výkonu ke hmotnsti o skutečné využitelné dynamice vozu vypovídá velmi málo. Klasické "Nejezdí se na výkon, ale na krouťák." prostě platí.

2. Výkony nejprodávanějších motorů lidových Škodovek zdaleka nerostou tak, jak by odpovídalo zvýšené hmotnosti novějších vozů a už vůbec nerostou tak, jak by se dalo čekávat vzhledem k vývoji 30 let.

0/0
16.2.2016 21:52

J27i60ř49í 74S11c89h42w86a17c84h 8408114558416

tak od toho růstu výkonu vzhledem k hmotnosti a vývoji za 30 let. jsou ve Fabii snad další motorizace....Favoritu se o motoru, který by ho dostal na stovku v čase pod 10 sekund se mohlo maximálně zdát....

A že by 1.0MPI byla nejprodávanější motorizace o tom pochybuji.

0/0
16.2.2016 22:05

J95i79ř74í 80S53c16h92w63a87c66h 8488124178136

a přitom jsou "downsizing" a mají menší obsah než 1.3 ;-)

0/0
16.2.2016 22:09

J68a58n 49B72u51d61a34ř 1612511745678

Že výkon neroste vyšším tempem není vinou automobilky, ale zákazníků, kteří si za vyšší výkon nejsou ochotní připlatit a spokojí se s nižším. Takových dvojkových Fabií potkáš za den hrozně moc, ale na verzi RS se 132 kW narazíš jen výjimečně.

0/0
16.2.2016 22:19

T30o28m95á65š 27K87u51c56h89a83ř 3497581178281

O reálné dynamice auta právěže vůbec nerozhoduje nějaké číslo papírového výkonu, který je maximální u těchto motorů kolem 5500 ot/min, protože kdybyste tyto otáčky využíval, přijdete o sluch o nervy a motor bude po 50 000 km na šrot. O reílné dynamice auta v provozu rozhoduje průběh točivého momentu ve využívaných otáčkách 1800..3500 ot/ min a tam prostě z atmosférického litru nevyždímete nic. Hodnoty kolem 100Nm ani snad nelze nazývat kroutícím momentem. :-P

0/0
16.2.2016 19:06

J72i20ř33í 96R61a18m62e86š 8346834480352

mam auto a mel jsem auta s kterymi se da jezdit i tech pet a půl tis otacek a půl mega km neni probl to se musi vedet taky co koupit kdyz jsem tyto auta hnal na tyto otacky po dalnici dve az tri hodiny. Slabsi se drzelo kolem sto osmdesati a silnejsi kolem dvousettriceti.

0/0
16.2.2016 19:21

J89i38ř13í 79S71c28h32w15a84c85h 8748664328486

tak 1.0MPI je snad z hlediska toho čemu se dnes říká downsizing naprosto nepodstatná až okrajová záležitost.

A litrový tříhrnek 1.0 TSI má 200Nm už od nějakých 1800 ot, takže něco jak dvoulitrová atmosféra :-P

0/0
16.2.2016 19:36

J59i60ř60í 23S83c19h90w64a33c87h 8238384548236

jen ta dvoulitrová atmosféra ten krouťák má až někde v okolí 4000 ot ;-)

0/0
16.2.2016 19:40

L59u66d40v70í80k 77G62a60j28d85o14š76í39k 2845223864342

Takže se nám článek snaží podsunout, že malá auta jsou stejně bezpečná jako velká? To by pak ale v článku nesmělo být:

"...Při nárazu do stejné bariéry tedy ochrání člověka v autě stejně dobře malé auto jako velké. Rozdíl je ovšem už v případě střetu malého auta s velkým..."

Rozdíl je totiž právě v tom přetížení (zpomalení) které je u malého auta při střetu s velým podstatně větší. A jak je dobře uvedeno - fyziku obelhat nejde.

+3/0
16.2.2016 12:04
Foto

I57v39a39n 68K13o36p73t69a 5647262981727

Mate pravdu. Ale jde o to ze u obou zůstává zachovan prostor pro posádku víceméně netknutý.

0/0
16.2.2016 18:42
Foto

J79i90ř58í 89D77v91o34ř28á43k 5945509700968

To je zase článek vysoké úrovně . Nebo reklama na škodovku ?

0/−5
16.2.2016 10:09

J98i42ř37í 78S41c60h79w20a10c88h 8798254838906

to je jen červený hadr pro club-škoda-haters ;-D

+3/0
16.2.2016 14:20

M63a14r96t21i23n 45P61o54s15p23í28š48i16l 8305621156237

a tohle mi má jako říci co?

v roce 2005 zemřelo na českých cestách 1 127 lidí, z toho ve škodovkách roku výroby 2000-2005 nepřežilo nehodu 42 osob.

Kde je celková tabulka podle značek a stáří?

+7/0
16.2.2016 9:24

R43o87m96a16n 36B41í42l85ý 5830475925697

Asi tím Škoda chtěla říct, že dříve nebyla taková konkurence, tak umírali lidé hlavně v jejich autech. Kdežto dnes je tu Dacia ;-D

0/0
16.2.2016 12:11

J89i69ř20í 62S17c42h64w39a97c39h 8578604478866

a to je tak těžký pochopit, že to jsou čísla, co si škodovka zjišťuje pro sebe jako podklad pro další vývoj? Takže ji ostatní značky nezajímají.....

+2/0
16.2.2016 14:16

J31a64n 23D22l72o88u47h82ý 8666800943920

a co velikost deformačních zón?8-o

+1/0
16.2.2016 8:32

J57i76ř64í 77E36r61b23e60n 1453324586387

Jakmile máš vepředu tuhý nedeformovatelný agregát, tak tě nezajímá velikost zóny, ale její chování.

Z tohoto hlediska totiž byla velmi bezpečná Tatra 613 s dva metry dlouhým měkkým předkem...

+1/0
16.2.2016 9:21

R53o22m29a50n 83Š45e58s49t54á88k 5534219303693

Kromě toho, Tatra 613 je auto, které využívá deformační zóny jiných vozidel. :-P

+3/0
16.2.2016 10:10

J35i29ř79í 51E85r52b80e21n 1483174616427

To si pleteš s Tatrou 813 ;-) ta má deformační zóny v pneumatikách ;-D

+4/0
16.2.2016 17:30
Foto

P60e30t98r 34Č36e84r41n64i82c29k75ý 6285427810

Reklama na Škodovku a její bezpečnost?

Ale něco Vám řeknu...pokud za volantem sedí "jitrnice", je úplně jedno, jaké máte auto...kdysi dávno například v nejmenovaném motoristickém pořadu poslali Ford Focus do takové pěkné zdi...ve dvoustech za hodinu...na to by se každý český "ŠuMACHR" měl podívat...

+1/0
16.2.2016 7:22

J45a46r53o12s86l21a66v 16L90e86b41e64d80a 3716849717110

https://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o

+2/0
16.2.2016 8:32

T79o42m31á12š 96Z29e55m64a27n 3355878154525

Zato v "předpisové" 90 je to napohodu..

0/0
16.2.2016 18:42
Foto

P10e13t33r 52Č70e45r74n94i14c73k31ý 6935237170

No, mě to neříkejte... :-D

0/0
16.2.2016 18:51

J46i93ř30í 60Z91ý97k57a 9749483981600

docela by mě zajímalo, proč se Škoda zabývá pouze ochranou posádky na předních sedadlech? Proč nepoužívá vysokopevnostních/borových ocelí i na ochranu posádky na zadních sedadlech. Chápu, že pravděpodobnost silného nárazu zezadu je menší, ale až Vám tam zařvou děti, tak na nějakou statistiku nebudete mít vůbec chuť. A dokonce vám bude i jedno, že jste to sami přežili.

Docela by mě i zajímalo, jak by dopadla ta Oktávka při nárazu na "kůl" do oblasti těsně před zadním kolem. Hezké by to asi nebylo. Že to není v EuroNCAP? Reálné nehody se také neodehrávají podle předepsaného scénáře.

Ale R^ za to, jaký pokrok Škoda udělala od dob papíráků jako byla Š120, Favorit nebo i Felicia.

+10/0
16.2.2016 0:26

O43n49d33r55e32j 93S41i27d84o44n 6404606561282

Bezpecnost na zadnich sedadlech je problem hlavne u sedmimistnych vozu, casto se pasazeri temer dotykaji hlavou zadniho skla. Slysel jsem velmi prilehavy vyraz "Sophiina volba" pri vyberu, ktere ze svych deti posadite do treti rady...

Jinak s narazem zezadu se pri vyvoji jiste pocita, co si lide casto neuvedomuji, je nebezpecnost hmotnych zavazadel nebo vetsich psu. Takovy notebook odlozeny na zadni plato umi veci.

+8/0
16.2.2016 2:46

J24i36ř35í 83E38r56b80e13n 1153484276327

Škodovka udělala úplně stejný pokrok, jako udělal VW od dob papíráků typu Golf, Polo nebo Scirocco.

Nebo jako Renault od dob R11 a R18.

Nebo jako Peugeot od dob 205, 305 a 504.

Nebo jako Fiat od dob Pandy, Una a Regaty.

Nebo... a tak dál.

+6/−1
16.2.2016 9:19

J15i37ř22í 54Z52ý38k84a 9539193121350

já si myslím, že západní automobilky měly lépe vyřešenou bezpečnost svých vozů v 90. letech jak Škoda až na přelomu století.

Trojkový Golf (1991) nebo Fková Astra(1991) na tom byly lépe jak Felicie(94) a Škodovka s těmito auty srovnala krok až s Fábií (99).

+5/0
16.2.2016 10:09

R71o58m51a37n 62B95í32l12ý 5630685135737

přesně tak

0/0
16.2.2016 12:09

J82i31ř48í 63E70r14b61e45n 1273174156707

To nepopírám. Golf i Astra totiž byly úplně nové konstrukce, kdežto Felicie byla jen do kulata prekabátěný Favorit - tj. auto s karosérií vyvinutou v roce 1985...

0/0
16.2.2016 17:32
Foto

I36v89a71n 89K87o32p71t74a 5157332101227

Zadní dveře mají stejne vysokopevnostni vyztuhy jako přední. Stejne tak prahy. I pro posádku vzadu je tedy pouzita vysokooevnostni ocel. Zavazna deformace ksroserie při nárazu zezadu by se nemela dotknout nádrže, obvykle pod zadními sedackami. A bocni naraz do sloupu se neprovadi ani v oblasti A sloupku.

+1/0
16.2.2016 18:34

J78i14ř53í 50Z19ý26k24a 9689453331480

ale není, podívejte se na celý bok komplexně. Vysokopevnostní ocelí je vyztužen pouze A a B sloupek a hrana střechy mezi nimi. Práh, hrana střechy nad B a C sloupkem a C sloupek je již z horších druhů ocelí.

U opravdu bezpečných aut je trend udělat celý bok z vysokopevnostní oceli.

A co se týče nárazu zezadu - vzpomeňte si na tu nehodu fracka, co ukradl tátovi Audi a když jej policajti naháněli, tak jako zátaras použili auta ostatních řidičů. Mrkněte se, jak ta Octavia dopadla, kam až je "nahrnutá". Přesně tam, kde začíná lepší druh oceli.

Co se týče nárazu kůlu v oblasti A sloupku, tak tam by to auto mělo dopadnout nejlépe. Je tam nejenom motorová stěna, ale obvykle i výztuha ukrytá pod palubní deskou. Zpevňuje to částečně i rám motoru (pokud tam je) a rozpěra mezi tlumiči (pokud je). V podstatě jde o nejpevnější místo auta.

0/0
16.2.2016 19:22
Foto

I70v31a88n 30K81o15p49t88a 5537512461657

Octavia 3 ma pouze asi 30% skeletu z normální hlubokotažně oceli. Jinak prakticky cely prostor posádky je z různých vysokopevnostnich oceli. Tak trochu jsem na svařovně dost často takže vidím. Používá se. Pevnostní ocel 220-700MPa, specielni vysokopevnostni ocel 700-1000MPa a vysokopevnostni formovana z tepla 1000-1200Mpa. Na skeletu je z normálního plechu defakto jen Radhausy a podlaha kufru. Stejne karoserie stavi většina automobilek.

0/0
16.2.2016 20:52

J36i16ř59í 22Z74ý46k41a 9979773961480

mrkněte třeba na tuto nehodu ifaster.cz/jak-dopadne-fabie-2015-kdyz-se-potka-se-superbem/

V té době ganz neue Fabia, těžko to byla svařenka ze dvou kusů. Tady je vidět, jak není dobré mít bok poslepovaný z několika druhů ocelí. Kdyby byl ten bok vylisován z jednoho materiálu, tak by to tak hrozně nedopadlo.

0/0
16.2.2016 19:39
Foto

I51v90a98n 18K94o18p90t89a 5127892651337

On z jednoho kusu je + vyztuhy. Na fotkách je evidentní ze Superb najel někam k B sloupku. To proste neudrží skelet pohromadě u žádného auta. Leda ze by byl odlitej z masivní oceli. Ale ta váha.

0/0
16.2.2016 22:14







Najdete na iDNES.cz