Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pro bezpečnost aut byl přelomový rok 2000. Malá jsou pevná jako velká

V roce 2014 zemřelo na českých silnicích 689 lidí, z toho 12 ve škodovkách mladších pěti let. To je dobrá vizitka moderních aut. Právě jejich bezpečnost je nejvíce odlišuje od starších vozů. Expert na bezpečnost automobilů Škody vysvětluje proč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90o28z95e72f 27K40o58s18t13e29l38a42n47s18k69ý 8295242329836

"Rychlosti se nesčítají, ale sčítají se hybnosti, tedy energie.“ To je ešte horšie ako keby sa sčítali rýchlosti. Pretože energia pohybujúceho sa telesa rastie s druhou mocninou jeho rýchlosti. Inak povedané, auto jazdiace 120-kou má oproti rovnakému autu jazdiacemu 40-kou trojnásobnú rýchlosť, ale deväťnásobnú energiu.

0/0
16.2.2016 20:09

M63i45r66o63s91l46a73v 22S82v35o75b24o78d73a 3641864612156

ale kdyz budete scitat energie dvou vozu jedoucich 100 tak to bude jako dvojnasobek energie vozu jedouciho 100 a nebude to energie vozu jedouciho 200, ktera je samozrejme vyrazne vetsi nez dvojnasobek energie vozu o polovicni rychlosti

+1/0
16.2.2016 20:18

J82i80ř43í 83R50a51m48e89š 8536854510332

o k tomu dodam auto rok devadesat osm jsem mel ceni naraz ve stoctyriceti do svahu sedesat stupnu a otocilo me to na strechu. auto ohnute ze vsech stran vomlaceny jak podvozek kde byla vyvracena dve kola plastovy naraznik v chladici zadek pokroucenej stecha az k ridici ale vsechny dvere sly otvirat a me nic nebylo. ono jde taky o to co se koupi ze.

0/0
16.2.2016 19:17
Foto

I92v20a17n 87K72o94p55t61a 5427792801657

Nebo jak se naboura.

+2/0
16.2.2016 20:31

P45a34t76r53i23k 63S73v52o82b67o19d48a 3139291606255

Děkuji, po dlouhé době článek, který mi něco dal....

0/0
16.2.2016 19:11

P21e52t55r 30H36o41r12á82k 1149703849914

A co ta záhadná věta "nesčítá se rychlost, sčítá se hybnost"? To znamená, že je síla nárazu dvakrát horší při střetu dvou protijedoucích aut než při nárazu do zdi, jenom místo rychlosti tam dáme hybnost? Nebo je síla nárazu při čelním střetu dvou aut stejná jako do zdi? Četl jsem tady diskusi, ze které vyšlo, že se to nesčítá, že je to jako do zdi. Ale pán tady zase záhadně sčítá hybnost. Tak nevím, o co jde, mám pocit, že zůstali na půl cesty k objasnění věci.

+1/0
16.2.2016 14:36

J91i15ř53í 50S10c62h28w15a26c70h 8468404328766

rychlosti se opravdu nesčítají.

....hybnosti se sčítají ale hybnost protijedoucího auta má opačné znaménko, takže pokud je protijedoucí auto stejně těžké, tak je to jako naraz do zdi. pokud je těžší tak část hybnosti předá tomu lehčímu a to se po nárazu začne pohybovat vzad, je v něm větší přetížení....

+5/0
16.2.2016 14:55

P79e20t52r 97M49a69r75e93č45e30k 1363341459198

.. čili trefit v protisměru hmotnější automobil jedoucí stejnou nebo vyšší rychlostí je ještě horší než se potkat se zdí . :-)

+1/0
16.2.2016 19:06

A91n74d69r19e91j 88M60a90s61a65r96y12k 9650423206940

tolik obkecavana reklama :) skoda snad plati za pocet slov v clanku? :D

+2/−2
16.2.2016 12:47

T81o19m88á14š 64K31u71c60h72a45ř 3317251218171

No jo, ale taky jsou o 300 kg těžší. :-/ A když se k tomu přidá litrový tříhrnek, tak ty chudáky přejde chuť předjíždět, takže bych spíš řekl, že za menším počtem mrtvých bude downsizing. ;-D

Zmenšete motory ještě víc, ať lidi ta auta musí tlačit a neumře na silnici ani kuře. ;-)

+1/0
16.2.2016 12:36

J30i72ř38í 81S95c33h95w75a31c40h 8878294298896

meleš nesmysly, o dynamice auta nerozhoduje objem nebo počet válců ale jen výkon motoru a ten rozhodně neklesá....

+1/0
16.2.2016 14:12

M41a51r66e19k 61M35a35l54ý 1242558141370

O dynamice auta nerozhoduje jenom výkon motoru, ale výkon motoru na jednotku hmotnosti auta.

+2/0
16.2.2016 16:11

J52i96ř57í 28S53c38h74w50a57c76h 8398364598246

tak samozřejmě, ale tiše předpokládám, že dnešní auto s no-downsizing motorem by jaksi nebylo lehčí, při cca stejném výkonu obou variant motorů, to dává stejný poměr výkon/hmotnost....nezávisle na objemu a počtu válců

0/0
16.2.2016 16:30

T70o84m43á67š 73K76u12c52h70a40ř 3927641168581

Neklesá? Takže pokud platí, že o dynamice rozhoduje poměr výkonu a hmotnosti, tak nejprodávanější auta/motorizace své doby kolem "přelomového" roku 2000 :

Favorit 1.3 43kw/840kg = 0,511 kW/kg

Felicia 1,3 40kW/950kg = 0,421 kW/kg

Fabia 1.0 MPI 37kW/1040kg = 0,355 kW/kg

Fabia 1.2 HTP 40kW/1060kg = 0,377 kW/kg

Po roce 2002

Fabia 1.2 HTP 47kW/1060kg = 0,443 kW/kg

Fabia 2 HTP 51kW/1125kg = 0,408 kW/kg (jsem dobrák, napsal jsem vám tu výkonnější verzi, přestože běžnější je 47 kW ;-))

Fabia III 44/kW1055 kg = 0,417 kW/kg

Dobrý, co? Čím dál větší trhače asfaltu. ;-) Tadá..Podle vaší teorie dynamiky s přehledem vyhrál Favorit z roku 1990.. ;-D;-D;-D

0/0
16.2.2016 19:41

J81i94ř27í 24S36c90h94w52a77c72h 8218434898536

a ty tam vidíš pokles výkonu? Já tedy ne!

To že auta jsou dnes o něco těžší jsem nikde nepopíral. Ale rozhodně nejsou těžší o tři metráky.

1. Takže ano trvám si na svém výkon neklesá!

2. Srovnej si Favorita s Fabií 66/77/81 kW a Favorit by opravdu nevyhrál....

3. srovnáváš hmotnosti podle různých norem a toho Favorita tam máš bez řidiče. Správně by tam mělo být 920 kg ;-)

4. teoreticky dnes vyráběný "favorit 3.generace" by vážil úplně totéž co dnešní Fabia

0/0
16.2.2016 20:37

J49a83n 73B36u81d11a20ř 1632681805868

Seš si jistej těmi výpočty? 0,511 kW/kg, to by Fávo mělo výrazně lepší poměr i než takové Ferrari LaFerrari. ;-D

+1/0
16.2.2016 20:51

T40o60m50á53š 86K86u59c73h67a90ř 3757811228221

Janě chybí mi tam nula. Šlo mi o to ukázat

1. Že poměr teoretického maximálního výkonu ke hmotnsti o skutečné využitelné dynamice vozu vypovídá velmi málo. Klasické "Nejezdí se na výkon, ale na krouťák." prostě platí.

2. Výkony nejprodávanějších motorů lidových Škodovek zdaleka nerostou tak, jak by odpovídalo zvýšené hmotnosti novějších vozů a už vůbec nerostou tak, jak by se dalo čekávat vzhledem k vývoji 30 let.

0/0
16.2.2016 21:52

J33i33ř74í 42S64c94h61w42a21c97h 8308564288376

tak od toho růstu výkonu vzhledem k hmotnosti a vývoji za 30 let. jsou ve Fabii snad další motorizace....Favoritu se o motoru, který by ho dostal na stovku v čase pod 10 sekund se mohlo maximálně zdát....

A že by 1.0MPI byla nejprodávanější motorizace o tom pochybuji.

0/0
16.2.2016 22:05

J33i57ř71í 40S57c43h49w59a44c12h 8338854348826

a přitom jsou "downsizing" a mají menší obsah než 1.3 ;-)

0/0
16.2.2016 22:09

J25a85n 57B18u91d24a68ř 1772861875368

Že výkon neroste vyšším tempem není vinou automobilky, ale zákazníků, kteří si za vyšší výkon nejsou ochotní připlatit a spokojí se s nižším. Takových dvojkových Fabií potkáš za den hrozně moc, ale na verzi RS se 132 kW narazíš jen výjimečně.

0/0
16.2.2016 22:19

T25o91m78á28š 38K55u65c40h41a46ř 3447421148501

O reálné dynamice auta právěže vůbec nerozhoduje nějaké číslo papírového výkonu, který je maximální u těchto motorů kolem 5500 ot/min, protože kdybyste tyto otáčky využíval, přijdete o sluch o nervy a motor bude po 50 000 km na šrot. O reílné dynamice auta v provozu rozhoduje průběh točivého momentu ve využívaných otáčkách 1800..3500 ot/ min a tam prostě z atmosférického litru nevyždímete nic. Hodnoty kolem 100Nm ani snad nelze nazývat kroutícím momentem. :-P

0/0
16.2.2016 19:06

J63i78ř82í 72R40a39m41e18š 8376584950222

mam auto a mel jsem auta s kterymi se da jezdit i tech pet a půl tis otacek a půl mega km neni probl to se musi vedet taky co koupit kdyz jsem tyto auta hnal na tyto otacky po dalnici dve az tri hodiny. Slabsi se drzelo kolem sto osmdesati a silnejsi kolem dvousettriceti.

0/0
16.2.2016 19:21

J71i48ř36í 22S63c79h83w52a30c27h 8578794258726

tak 1.0MPI je snad z hlediska toho čemu se dnes říká downsizing naprosto nepodstatná až okrajová záležitost.

A litrový tříhrnek 1.0 TSI má 200Nm už od nějakých 1800 ot, takže něco jak dvoulitrová atmosféra :-P

0/0
16.2.2016 19:36

J77i30ř92í 51S78c51h25w14a50c60h 8898934238566

jen ta dvoulitrová atmosféra ten krouťák má až někde v okolí 4000 ot ;-)

0/0
16.2.2016 19:40

L96u83d82v51í68k 42G42a92j90d14o33š79í62k 2295973424612

Takže se nám článek snaží podsunout, že malá auta jsou stejně bezpečná jako velká? To by pak ale v článku nesmělo být:

"...Při nárazu do stejné bariéry tedy ochrání člověka v autě stejně dobře malé auto jako velké. Rozdíl je ovšem už v případě střetu malého auta s velkým..."

Rozdíl je totiž právě v tom přetížení (zpomalení) které je u malého auta při střetu s velým podstatně větší. A jak je dobře uvedeno - fyziku obelhat nejde.

+3/0
16.2.2016 12:04
Foto

I35v91a24n 65K62o87p43t16a 5277702561437

Mate pravdu. Ale jde o to ze u obou zůstává zachovan prostor pro posádku víceméně netknutý.

0/0
16.2.2016 18:42
Foto

J84i61ř73í 84D70v94o33ř43á73k 5385569400458

To je zase článek vysoké úrovně . Nebo reklama na škodovku ?

0/−5
16.2.2016 10:09

J36i12ř46í 54S70c61h83w52a27c38h 8688304418406

to je jen červený hadr pro club-škoda-haters ;-D

+3/0
16.2.2016 14:20

M30a94r17t61i24n 70P45o57s28p71í16š76i58l 8125181276617

a tohle mi má jako říci co?

v roce 2005 zemřelo na českých cestách 1 127 lidí, z toho ve škodovkách roku výroby 2000-2005 nepřežilo nehodu 42 osob.

Kde je celková tabulka podle značek a stáří?

+7/0
16.2.2016 9:24

R63o67m35a27n 60B41í69l71ý 5980935585427

Asi tím Škoda chtěla říct, že dříve nebyla taková konkurence, tak umírali lidé hlavně v jejich autech. Kdežto dnes je tu Dacia ;-D

0/0
16.2.2016 12:11

J43i45ř26í 49S63c92h23w77a30c93h 8268734898536

a to je tak těžký pochopit, že to jsou čísla, co si škodovka zjišťuje pro sebe jako podklad pro další vývoj? Takže ji ostatní značky nezajímají.....

+2/0
16.2.2016 14:16

J27a82n 64D84l35o50u19h20ý 8176660733150

a co velikost deformačních zón?8-o

+1/0
16.2.2016 8:32

J12i44ř75í 91E51r70b50e97n 1853374696597

Jakmile máš vepředu tuhý nedeformovatelný agregát, tak tě nezajímá velikost zóny, ale její chování.

Z tohoto hlediska totiž byla velmi bezpečná Tatra 613 s dva metry dlouhým měkkým předkem...

+1/0
16.2.2016 9:21

R18o48m25a13n 82Š42e72s18t53á69k 5864519883443

Kromě toho, Tatra 613 je auto, které využívá deformační zóny jiných vozidel. :-P

+3/0
16.2.2016 10:10

J19i33ř91í 34E34r19b82e88n 1873214436547

To si pleteš s Tatrou 813 ;-) ta má deformační zóny v pneumatikách ;-D

+4/0
16.2.2016 17:30
Foto

P11e73t12r 49Č55e41r55n93i35c26k11ý 6925167330

Reklama na Škodovku a její bezpečnost?

Ale něco Vám řeknu...pokud za volantem sedí "jitrnice", je úplně jedno, jaké máte auto...kdysi dávno například v nejmenovaném motoristickém pořadu poslali Ford Focus do takové pěkné zdi...ve dvoustech za hodinu...na to by se každý český "ŠuMACHR" měl podívat...

+1/0
16.2.2016 7:22

J33a10r95o57s73l88a50v 62L36e41b73e93d12a 3456499357580

https://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o

+2/0
16.2.2016 8:32

T36o91m48á87š 70Z44e50m30a40n 3205438494835

Zato v "předpisové" 90 je to napohodu..

0/0
16.2.2016 18:42
Foto

P16e89t40r 27Č85e58r88n91i62c69k64ý 6605217750

No, mě to neříkejte... :-D

0/0
16.2.2016 18:51

J17i80ř47í 53Z58ý84k90a 9529663241840

docela by mě zajímalo, proč se Škoda zabývá pouze ochranou posádky na předních sedadlech? Proč nepoužívá vysokopevnostních/borových ocelí i na ochranu posádky na zadních sedadlech. Chápu, že pravděpodobnost silného nárazu zezadu je menší, ale až Vám tam zařvou děti, tak na nějakou statistiku nebudete mít vůbec chuť. A dokonce vám bude i jedno, že jste to sami přežili.

Docela by mě i zajímalo, jak by dopadla ta Oktávka při nárazu na "kůl" do oblasti těsně před zadním kolem. Hezké by to asi nebylo. Že to není v EuroNCAP? Reálné nehody se také neodehrávají podle předepsaného scénáře.

Ale R^ za to, jaký pokrok Škoda udělala od dob papíráků jako byla Š120, Favorit nebo i Felicia.

+10/0
16.2.2016 0:26

O45n38d60r17e52j 57S39i29d85o57n 6674136701282

Bezpecnost na zadnich sedadlech je problem hlavne u sedmimistnych vozu, casto se pasazeri temer dotykaji hlavou zadniho skla. Slysel jsem velmi prilehavy vyraz "Sophiina volba" pri vyberu, ktere ze svych deti posadite do treti rady...

Jinak s narazem zezadu se pri vyvoji jiste pocita, co si lide casto neuvedomuji, je nebezpecnost hmotnych zavazadel nebo vetsich psu. Takovy notebook odlozeny na zadni plato umi veci.

+8/0
16.2.2016 2:46

J63i76ř69í 44E39r78b32e20n 1333734226587

Škodovka udělala úplně stejný pokrok, jako udělal VW od dob papíráků typu Golf, Polo nebo Scirocco.

Nebo jako Renault od dob R11 a R18.

Nebo jako Peugeot od dob 205, 305 a 504.

Nebo jako Fiat od dob Pandy, Una a Regaty.

Nebo... a tak dál.

+6/−1
16.2.2016 9:19

J71i89ř90í 97Z24ý46k73a 9139103221590

já si myslím, že západní automobilky měly lépe vyřešenou bezpečnost svých vozů v 90. letech jak Škoda až na přelomu století.

Trojkový Golf (1991) nebo Fková Astra(1991) na tom byly lépe jak Felicie(94) a Škodovka s těmito auty srovnala krok až s Fábií (99).

+5/0
16.2.2016 10:09

R40o54m26a17n 30B91í88l59ý 5230435815397

přesně tak

0/0
16.2.2016 12:09

J31i24ř82í 32E83r15b23e28n 1373424396987

To nepopírám. Golf i Astra totiž byly úplně nové konstrukce, kdežto Felicie byla jen do kulata prekabátěný Favorit - tj. auto s karosérií vyvinutou v roce 1985...

0/0
16.2.2016 17:32
Foto

I66v38a94n 58K52o65p95t25a 5627632191137

Zadní dveře mají stejne vysokopevnostni vyztuhy jako přední. Stejne tak prahy. I pro posádku vzadu je tedy pouzita vysokooevnostni ocel. Zavazna deformace ksroserie při nárazu zezadu by se nemela dotknout nádrže, obvykle pod zadními sedackami. A bocni naraz do sloupu se neprovadi ani v oblasti A sloupku.

+1/0
16.2.2016 18:34

J83i61ř25í 88Z40ý84k62a 9459383171600

ale není, podívejte se na celý bok komplexně. Vysokopevnostní ocelí je vyztužen pouze A a B sloupek a hrana střechy mezi nimi. Práh, hrana střechy nad B a C sloupkem a C sloupek je již z horších druhů ocelí.

U opravdu bezpečných aut je trend udělat celý bok z vysokopevnostní oceli.

A co se týče nárazu zezadu - vzpomeňte si na tu nehodu fracka, co ukradl tátovi Audi a když jej policajti naháněli, tak jako zátaras použili auta ostatních řidičů. Mrkněte se, jak ta Octavia dopadla, kam až je "nahrnutá". Přesně tam, kde začíná lepší druh oceli.

Co se týče nárazu kůlu v oblasti A sloupku, tak tam by to auto mělo dopadnout nejlépe. Je tam nejenom motorová stěna, ale obvykle i výztuha ukrytá pod palubní deskou. Zpevňuje to částečně i rám motoru (pokud tam je) a rozpěra mezi tlumiči (pokud je). V podstatě jde o nejpevnější místo auta.

0/0
16.2.2016 19:22
Foto

I76v10a63n 51K28o93p98t41a 5137222851187

Octavia 3 ma pouze asi 30% skeletu z normální hlubokotažně oceli. Jinak prakticky cely prostor posádky je z různých vysokopevnostnich oceli. Tak trochu jsem na svařovně dost často takže vidím. Používá se. Pevnostní ocel 220-700MPa, specielni vysokopevnostni ocel 700-1000MPa a vysokopevnostni formovana z tepla 1000-1200Mpa. Na skeletu je z normálního plechu defakto jen Radhausy a podlaha kufru. Stejne karoserie stavi většina automobilek.

0/0
16.2.2016 20:52

J62i62ř93í 10Z69ý76k84a 9249673591720

mrkněte třeba na tuto nehodu ifaster.cz/jak-dopadne-fabie-2015-kdyz-se-potka-se-superbem/

V té době ganz neue Fabia, těžko to byla svařenka ze dvou kusů. Tady je vidět, jak není dobré mít bok poslepovaný z několika druhů ocelí. Kdyby byl ten bok vylisován z jednoho materiálu, tak by to tak hrozně nedopadlo.

0/0
16.2.2016 19:39
Foto

I28v10a53n 96K39o95p57t76a 5637382311437

On z jednoho kusu je + vyztuhy. Na fotkách je evidentní ze Superb najel někam k B sloupku. To proste neudrží skelet pohromadě u žádného auta. Leda ze by byl odlitej z masivní oceli. Ale ta váha.

0/0
16.2.2016 22:14



Najdete na iDNES.cz