Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pro bezpečnost aut byl přelomový rok 2000. Malá jsou pevná jako velká

V roce 2014 zemřelo na českých silnicích 689 lidí, z toho 12 ve škodovkách mladších pěti let. To je dobrá vizitka moderních aut. Právě jejich bezpečnost je nejvíce odlišuje od starších vozů. Expert na bezpečnost automobilů Škody vysvětluje proč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32o47z36e85f 79K80o32s61t12e91l70a57n95s18k37ý 8855132199356

"Rychlosti se nesčítají, ale sčítají se hybnosti, tedy energie.“ To je ešte horšie ako keby sa sčítali rýchlosti. Pretože energia pohybujúceho sa telesa rastie s druhou mocninou jeho rýchlosti. Inak povedané, auto jazdiace 120-kou má oproti rovnakému autu jazdiacemu 40-kou trojnásobnú rýchlosť, ale deväťnásobnú energiu.

0/0
16.2.2016 20:09

M36i20r75o41s73l82a42v 18S87v40o73b34o59d44a 3601424932936

ale kdyz budete scitat energie dvou vozu jedoucich 100 tak to bude jako dvojnasobek energie vozu jedouciho 100 a nebude to energie vozu jedouciho 200, ktera je samozrejme vyrazne vetsi nez dvojnasobek energie vozu o polovicni rychlosti

+1/0
16.2.2016 20:18

J60i89ř97í 24R38a49m37e38š 8236414310632

o k tomu dodam auto rok devadesat osm jsem mel ceni naraz ve stoctyriceti do svahu sedesat stupnu a otocilo me to na strechu. auto ohnute ze vsech stran vomlaceny jak podvozek kde byla vyvracena dve kola plastovy naraznik v chladici zadek pokroucenej stecha az k ridici ale vsechny dvere sly otvirat a me nic nebylo. ono jde taky o to co se koupi ze.

0/0
16.2.2016 19:17
Foto

I12v73a70n 13K64o61p23t58a 5957222551307

Nebo jak se naboura.

+2/0
16.2.2016 20:31

P87a10t68r96i75k 95S16v19o22b57o63d80a 3969231776535

Děkuji, po dlouhé době článek, který mi něco dal....

0/0
16.2.2016 19:11

P77e70t19r 70H15o32r77á59k 1749633329154

A co ta záhadná věta "nesčítá se rychlost, sčítá se hybnost"? To znamená, že je síla nárazu dvakrát horší při střetu dvou protijedoucích aut než při nárazu do zdi, jenom místo rychlosti tam dáme hybnost? Nebo je síla nárazu při čelním střetu dvou aut stejná jako do zdi? Četl jsem tady diskusi, ze které vyšlo, že se to nesčítá, že je to jako do zdi. Ale pán tady zase záhadně sčítá hybnost. Tak nevím, o co jde, mám pocit, že zůstali na půl cesty k objasnění věci.

+1/0
16.2.2016 14:36

J21i16ř93í 90S91c32h28w31a39c24h 8798594608346

rychlosti se opravdu nesčítají.

....hybnosti se sčítají ale hybnost protijedoucího auta má opačné znaménko, takže pokud je protijedoucí auto stejně těžké, tak je to jako naraz do zdi. pokud je těžší tak část hybnosti předá tomu lehčímu a to se po nárazu začne pohybovat vzad, je v něm větší přetížení....

+5/0
16.2.2016 14:55

P50e34t29r 92M42a55r89e18č35e27k 1613791669658

.. čili trefit v protisměru hmotnější automobil jedoucí stejnou nebo vyšší rychlostí je ještě horší než se potkat se zdí . :-)

+1/0
16.2.2016 19:06

A93n56d90r81e14j 24M86a93s36a33r66y26k 9620273296360

tolik obkecavana reklama :) skoda snad plati za pocet slov v clanku? :D

+2/−2
16.2.2016 12:47

T46o88m76á72š 76K87u50c48h46a69ř 3357541508981

No jo, ale taky jsou o 300 kg těžší. :-/ A když se k tomu přidá litrový tříhrnek, tak ty chudáky přejde chuť předjíždět, takže bych spíš řekl, že za menším počtem mrtvých bude downsizing. ;-D

Zmenšete motory ještě víc, ať lidi ta auta musí tlačit a neumře na silnici ani kuře. ;-)

+1/0
16.2.2016 12:36

J43i11ř49í 23S17c51h29w53a35c92h 8178864178106

meleš nesmysly, o dynamice auta nerozhoduje objem nebo počet válců ale jen výkon motoru a ten rozhodně neklesá....

+1/0
16.2.2016 14:12

M66a94r66e22k 45M58a38l20ý 1402308941680

O dynamice auta nerozhoduje jenom výkon motoru, ale výkon motoru na jednotku hmotnosti auta.

+2/0
16.2.2016 16:11

J12i49ř81í 69S22c47h80w28a81c46h 8718374338216

tak samozřejmě, ale tiše předpokládám, že dnešní auto s no-downsizing motorem by jaksi nebylo lehčí, při cca stejném výkonu obou variant motorů, to dává stejný poměr výkon/hmotnost....nezávisle na objemu a počtu válců

0/0
16.2.2016 16:30

T48o39m87á20š 76K19u74c15h89a17ř 3587931348541

Neklesá? Takže pokud platí, že o dynamice rozhoduje poměr výkonu a hmotnosti, tak nejprodávanější auta/motorizace své doby kolem "přelomového" roku 2000 :

Favorit 1.3 43kw/840kg = 0,511 kW/kg

Felicia 1,3 40kW/950kg = 0,421 kW/kg

Fabia 1.0 MPI 37kW/1040kg = 0,355 kW/kg

Fabia 1.2 HTP 40kW/1060kg = 0,377 kW/kg

Po roce 2002

Fabia 1.2 HTP 47kW/1060kg = 0,443 kW/kg

Fabia 2 HTP 51kW/1125kg = 0,408 kW/kg (jsem dobrák, napsal jsem vám tu výkonnější verzi, přestože běžnější je 47 kW ;-))

Fabia III 44/kW1055 kg = 0,417 kW/kg

Dobrý, co? Čím dál větší trhače asfaltu. ;-) Tadá..Podle vaší teorie dynamiky s přehledem vyhrál Favorit z roku 1990.. ;-D;-D;-D

0/0
16.2.2016 19:41

J40i41ř60í 66S52c93h14w48a34c53h 8568444598826

a ty tam vidíš pokles výkonu? Já tedy ne!

To že auta jsou dnes o něco těžší jsem nikde nepopíral. Ale rozhodně nejsou těžší o tři metráky.

1. Takže ano trvám si na svém výkon neklesá!

2. Srovnej si Favorita s Fabií 66/77/81 kW a Favorit by opravdu nevyhrál....

3. srovnáváš hmotnosti podle různých norem a toho Favorita tam máš bez řidiče. Správně by tam mělo být 920 kg ;-)

4. teoreticky dnes vyráběný "favorit 3.generace" by vážil úplně totéž co dnešní Fabia

0/0
16.2.2016 20:37

J88a27n 65B77u12d68a48ř 1632151505228

Seš si jistej těmi výpočty? 0,511 kW/kg, to by Fávo mělo výrazně lepší poměr i než takové Ferrari LaFerrari. ;-D

+1/0
16.2.2016 20:51

T46o74m76á93š 51K38u60c79h37a33ř 3767961478831

Janě chybí mi tam nula. Šlo mi o to ukázat

1. Že poměr teoretického maximálního výkonu ke hmotnsti o skutečné využitelné dynamice vozu vypovídá velmi málo. Klasické "Nejezdí se na výkon, ale na krouťák." prostě platí.

2. Výkony nejprodávanějších motorů lidových Škodovek zdaleka nerostou tak, jak by odpovídalo zvýšené hmotnosti novějších vozů a už vůbec nerostou tak, jak by se dalo čekávat vzhledem k vývoji 30 let.

0/0
16.2.2016 21:52

J76i75ř88í 55S98c91h20w41a72c46h 8518524538536

tak od toho růstu výkonu vzhledem k hmotnosti a vývoji za 30 let. jsou ve Fabii snad další motorizace....Favoritu se o motoru, který by ho dostal na stovku v čase pod 10 sekund se mohlo maximálně zdát....

A že by 1.0MPI byla nejprodávanější motorizace o tom pochybuji.

0/0
16.2.2016 22:05

J21i18ř65í 63S65c24h24w43a33c21h 8108754588966

a přitom jsou "downsizing" a mají menší obsah než 1.3 ;-)

0/0
16.2.2016 22:09

J75a15n 22B38u19d78a19ř 1572171905688

Že výkon neroste vyšším tempem není vinou automobilky, ale zákazníků, kteří si za vyšší výkon nejsou ochotní připlatit a spokojí se s nižším. Takových dvojkových Fabií potkáš za den hrozně moc, ale na verzi RS se 132 kW narazíš jen výjimečně.

0/0
16.2.2016 22:19

T97o68m92á30š 64K85u85c73h93a64ř 3237891538851

O reálné dynamice auta právěže vůbec nerozhoduje nějaké číslo papírového výkonu, který je maximální u těchto motorů kolem 5500 ot/min, protože kdybyste tyto otáčky využíval, přijdete o sluch o nervy a motor bude po 50 000 km na šrot. O reílné dynamice auta v provozu rozhoduje průběh točivého momentu ve využívaných otáčkách 1800..3500 ot/ min a tam prostě z atmosférického litru nevyždímete nic. Hodnoty kolem 100Nm ani snad nelze nazývat kroutícím momentem. :-P

0/0
16.2.2016 19:06

J46i17ř28í 77R22a50m85e63š 8106624620872

mam auto a mel jsem auta s kterymi se da jezdit i tech pet a půl tis otacek a půl mega km neni probl to se musi vedet taky co koupit kdyz jsem tyto auta hnal na tyto otacky po dalnici dve az tri hodiny. Slabsi se drzelo kolem sto osmdesati a silnejsi kolem dvousettriceti.

0/0
16.2.2016 19:21

J44i61ř83í 54S52c25h44w97a79c38h 8498484678976

tak 1.0MPI je snad z hlediska toho čemu se dnes říká downsizing naprosto nepodstatná až okrajová záležitost.

A litrový tříhrnek 1.0 TSI má 200Nm už od nějakých 1800 ot, takže něco jak dvoulitrová atmosféra :-P

0/0
16.2.2016 19:36

J20i31ř72í 60S67c86h43w25a68c91h 8548574538376

jen ta dvoulitrová atmosféra ten krouťák má až někde v okolí 4000 ot ;-)

0/0
16.2.2016 19:40

L79u63d17v18í74k 22G69a51j74d24o36š72í50k 2845873364842

Takže se nám článek snaží podsunout, že malá auta jsou stejně bezpečná jako velká? To by pak ale v článku nesmělo být:

"...Při nárazu do stejné bariéry tedy ochrání člověka v autě stejně dobře malé auto jako velké. Rozdíl je ovšem už v případě střetu malého auta s velkým..."

Rozdíl je totiž právě v tom přetížení (zpomalení) které je u malého auta při střetu s velým podstatně větší. A jak je dobře uvedeno - fyziku obelhat nejde.

+3/0
16.2.2016 12:04
Foto

I54v27a54n 63K52o47p40t69a 5187402891347

Mate pravdu. Ale jde o to ze u obou zůstává zachovan prostor pro posádku víceméně netknutý.

0/0
16.2.2016 18:42
Foto

J14i90ř44í 17D68v84o19ř85á73k 5345419340688

To je zase článek vysoké úrovně . Nebo reklama na škodovku ?

0/−5
16.2.2016 10:09

J46i84ř34í 81S41c26h70w15a49c17h 8268834298496

to je jen červený hadr pro club-škoda-haters ;-D

+3/0
16.2.2016 14:20

M72a81r13t83i76n 62P81o88s14p49í97š25i53l 8625661486697

a tohle mi má jako říci co?

v roce 2005 zemřelo na českých cestách 1 127 lidí, z toho ve škodovkách roku výroby 2000-2005 nepřežilo nehodu 42 osob.

Kde je celková tabulka podle značek a stáří?

+7/0
16.2.2016 9:24

R92o71m31a35n 76B35í30l10ý 5230165155647

Asi tím Škoda chtěla říct, že dříve nebyla taková konkurence, tak umírali lidé hlavně v jejich autech. Kdežto dnes je tu Dacia ;-D

0/0
16.2.2016 12:11

J27i62ř13í 84S17c55h14w83a30c90h 8358534928316

a to je tak těžký pochopit, že to jsou čísla, co si škodovka zjišťuje pro sebe jako podklad pro další vývoj? Takže ji ostatní značky nezajímají.....

+2/0
16.2.2016 14:16

J66a42n 71D32l97o83u23h39ý 8906620283350

a co velikost deformačních zón?8-o

+1/0
16.2.2016 8:32

J66i76ř48í 65E24r59b95e81n 1573454246947

Jakmile máš vepředu tuhý nedeformovatelný agregát, tak tě nezajímá velikost zóny, ale její chování.

Z tohoto hlediska totiž byla velmi bezpečná Tatra 613 s dva metry dlouhým měkkým předkem...

+1/0
16.2.2016 9:21

R61o37m23a55n 47Š35e39s58t13á78k 5514179703323

Kromě toho, Tatra 613 je auto, které využívá deformační zóny jiných vozidel. :-P

+3/0
16.2.2016 10:10

J52i85ř39í 60E84r63b29e91n 1953174126717

To si pleteš s Tatrou 813 ;-) ta má deformační zóny v pneumatikách ;-D

+4/0
16.2.2016 17:30
Foto

P55e21t57r 40Č93e53r86n34i96c68k34ý 6205607490

Reklama na Škodovku a její bezpečnost?

Ale něco Vám řeknu...pokud za volantem sedí "jitrnice", je úplně jedno, jaké máte auto...kdysi dávno například v nejmenovaném motoristickém pořadu poslali Ford Focus do takové pěkné zdi...ve dvoustech za hodinu...na to by se každý český "ŠuMACHR" měl podívat...

+1/0
16.2.2016 7:22

J54a56r12o23s89l19a15v 39L94e76b88e61d37a 3216329167250

https://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o

+2/0
16.2.2016 8:32

T64o24m52á81š 51Z33e15m19a26n 3965198824965

Zato v "předpisové" 90 je to napohodu..

0/0
16.2.2016 18:42
Foto

P46e93t54r 23Č62e10r40n23i20c28k10ý 6355347780

No, mě to neříkejte... :-D

0/0
16.2.2016 18:51

J87i72ř81í 25Z26ý11k14a 9509323571470

docela by mě zajímalo, proč se Škoda zabývá pouze ochranou posádky na předních sedadlech? Proč nepoužívá vysokopevnostních/borových ocelí i na ochranu posádky na zadních sedadlech. Chápu, že pravděpodobnost silného nárazu zezadu je menší, ale až Vám tam zařvou děti, tak na nějakou statistiku nebudete mít vůbec chuť. A dokonce vám bude i jedno, že jste to sami přežili.

Docela by mě i zajímalo, jak by dopadla ta Oktávka při nárazu na "kůl" do oblasti těsně před zadním kolem. Hezké by to asi nebylo. Že to není v EuroNCAP? Reálné nehody se také neodehrávají podle předepsaného scénáře.

Ale R^ za to, jaký pokrok Škoda udělala od dob papíráků jako byla Š120, Favorit nebo i Felicia.

+10/0
16.2.2016 0:26

O89n91d25r92e68j 59S49i90d18o29n 6424726541262

Bezpecnost na zadnich sedadlech je problem hlavne u sedmimistnych vozu, casto se pasazeri temer dotykaji hlavou zadniho skla. Slysel jsem velmi prilehavy vyraz "Sophiina volba" pri vyberu, ktere ze svych deti posadite do treti rady...

Jinak s narazem zezadu se pri vyvoji jiste pocita, co si lide casto neuvedomuji, je nebezpecnost hmotnych zavazadel nebo vetsich psu. Takovy notebook odlozeny na zadni plato umi veci.

+8/0
16.2.2016 2:46

J59i76ř87í 57E31r12b22e46n 1623584816187

Škodovka udělala úplně stejný pokrok, jako udělal VW od dob papíráků typu Golf, Polo nebo Scirocco.

Nebo jako Renault od dob R11 a R18.

Nebo jako Peugeot od dob 205, 305 a 504.

Nebo jako Fiat od dob Pandy, Una a Regaty.

Nebo... a tak dál.

+6/−1
16.2.2016 9:19

J31i47ř58í 23Z57ý17k63a 9779673751690

já si myslím, že západní automobilky měly lépe vyřešenou bezpečnost svých vozů v 90. letech jak Škoda až na přelomu století.

Trojkový Golf (1991) nebo Fková Astra(1991) na tom byly lépe jak Felicie(94) a Škodovka s těmito auty srovnala krok až s Fábií (99).

+5/0
16.2.2016 10:09

R72o48m13a76n 18B18í11l29ý 5190635655227

přesně tak

0/0
16.2.2016 12:09

J27i53ř20í 43E95r43b68e54n 1653794206517

To nepopírám. Golf i Astra totiž byly úplně nové konstrukce, kdežto Felicie byla jen do kulata prekabátěný Favorit - tj. auto s karosérií vyvinutou v roce 1985...

0/0
16.2.2016 17:32
Foto

I84v23a49n 52K71o98p16t23a 5827682781567

Zadní dveře mají stejne vysokopevnostni vyztuhy jako přední. Stejne tak prahy. I pro posádku vzadu je tedy pouzita vysokooevnostni ocel. Zavazna deformace ksroserie při nárazu zezadu by se nemela dotknout nádrže, obvykle pod zadními sedackami. A bocni naraz do sloupu se neprovadi ani v oblasti A sloupku.

+1/0
16.2.2016 18:34

J12i92ř57í 79Z50ý41k38a 9969873511250

ale není, podívejte se na celý bok komplexně. Vysokopevnostní ocelí je vyztužen pouze A a B sloupek a hrana střechy mezi nimi. Práh, hrana střechy nad B a C sloupkem a C sloupek je již z horších druhů ocelí.

U opravdu bezpečných aut je trend udělat celý bok z vysokopevnostní oceli.

A co se týče nárazu zezadu - vzpomeňte si na tu nehodu fracka, co ukradl tátovi Audi a když jej policajti naháněli, tak jako zátaras použili auta ostatních řidičů. Mrkněte se, jak ta Octavia dopadla, kam až je "nahrnutá". Přesně tam, kde začíná lepší druh oceli.

Co se týče nárazu kůlu v oblasti A sloupku, tak tam by to auto mělo dopadnout nejlépe. Je tam nejenom motorová stěna, ale obvykle i výztuha ukrytá pod palubní deskou. Zpevňuje to částečně i rám motoru (pokud tam je) a rozpěra mezi tlumiči (pokud je). V podstatě jde o nejpevnější místo auta.

0/0
16.2.2016 19:22
Foto

I83v67a26n 90K56o33p94t40a 5767112941277

Octavia 3 ma pouze asi 30% skeletu z normální hlubokotažně oceli. Jinak prakticky cely prostor posádky je z různých vysokopevnostnich oceli. Tak trochu jsem na svařovně dost často takže vidím. Používá se. Pevnostní ocel 220-700MPa, specielni vysokopevnostni ocel 700-1000MPa a vysokopevnostni formovana z tepla 1000-1200Mpa. Na skeletu je z normálního plechu defakto jen Radhausy a podlaha kufru. Stejne karoserie stavi většina automobilek.

0/0
16.2.2016 20:52

J59i40ř17í 63Z28ý68k72a 9689123671450

mrkněte třeba na tuto nehodu ifaster.cz/jak-dopadne-fabie-2015-kdyz-se-potka-se-superbem/

V té době ganz neue Fabia, těžko to byla svařenka ze dvou kusů. Tady je vidět, jak není dobré mít bok poslepovaný z několika druhů ocelí. Kdyby byl ten bok vylisován z jednoho materiálu, tak by to tak hrozně nedopadlo.

0/0
16.2.2016 19:39
Foto

I79v13a49n 35K17o10p10t54a 5337612251757

On z jednoho kusu je + vyztuhy. Na fotkách je evidentní ze Superb najel někam k B sloupku. To proste neudrží skelet pohromadě u žádného auta. Leda ze by byl odlitej z masivní oceli. Ale ta váha.

0/0
16.2.2016 22:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.