Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pro bezpečnost aut byl přelomový rok 2000. Malá jsou pevná jako velká

V roce 2014 zemřelo na českých silnicích 689 lidí, z toho 12 ve škodovkách mladších pěti let. To je dobrá vizitka moderních aut. Právě jejich bezpečnost je nejvíce odlišuje od starších vozů. Expert na bezpečnost automobilů Škody vysvětluje proč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J88o35z46e10f 87K45o78s47t67e17l36a85n22s52k77ý 8355882359626

"Rychlosti se nesčítají, ale sčítají se hybnosti, tedy energie.“ To je ešte horšie ako keby sa sčítali rýchlosti. Pretože energia pohybujúceho sa telesa rastie s druhou mocninou jeho rýchlosti. Inak povedané, auto jazdiace 120-kou má oproti rovnakému autu jazdiacemu 40-kou trojnásobnú rýchlosť, ale deväťnásobnú energiu.

0/0
16.2.2016 20:09

M63i35r87o71s31l38a14v 10S54v32o85b81o97d94a 3191984402526

ale kdyz budete scitat energie dvou vozu jedoucich 100 tak to bude jako dvojnasobek energie vozu jedouciho 100 a nebude to energie vozu jedouciho 200, ktera je samozrejme vyrazne vetsi nez dvojnasobek energie vozu o polovicni rychlosti

+1/0
16.2.2016 20:18

J56i55ř14í 64R41a68m56e36š 8536834180672

o k tomu dodam auto rok devadesat osm jsem mel ceni naraz ve stoctyriceti do svahu sedesat stupnu a otocilo me to na strechu. auto ohnute ze vsech stran vomlaceny jak podvozek kde byla vyvracena dve kola plastovy naraznik v chladici zadek pokroucenej stecha az k ridici ale vsechny dvere sly otvirat a me nic nebylo. ono jde taky o to co se koupi ze.

0/0
16.2.2016 19:17
Foto

I79v95a98n 15K90o11p62t25a 5707832451337

Nebo jak se naboura.

+2/0
16.2.2016 20:31

P25a81t35r38i90k 12S53v47o82b61o78d17a 3589691566135

Děkuji, po dlouhé době článek, který mi něco dal....

0/0
16.2.2016 19:11

P73e12t59r 25H46o64r15á85k 1989893289974

A co ta záhadná věta "nesčítá se rychlost, sčítá se hybnost"? To znamená, že je síla nárazu dvakrát horší při střetu dvou protijedoucích aut než při nárazu do zdi, jenom místo rychlosti tam dáme hybnost? Nebo je síla nárazu při čelním střetu dvou aut stejná jako do zdi? Četl jsem tady diskusi, ze které vyšlo, že se to nesčítá, že je to jako do zdi. Ale pán tady zase záhadně sčítá hybnost. Tak nevím, o co jde, mám pocit, že zůstali na půl cesty k objasnění věci.

+1/0
16.2.2016 14:36

J76i37ř65í 71S19c80h49w59a43c28h 8458504408706

rychlosti se opravdu nesčítají.

....hybnosti se sčítají ale hybnost protijedoucího auta má opačné znaménko, takže pokud je protijedoucí auto stejně těžké, tak je to jako naraz do zdi. pokud je těžší tak část hybnosti předá tomu lehčímu a to se po nárazu začne pohybovat vzad, je v něm větší přetížení....

+5/0
16.2.2016 14:55

P84e27t27r 91M55a30r54e59č50e68k 1343301869598

.. čili trefit v protisměru hmotnější automobil jedoucí stejnou nebo vyšší rychlostí je ještě horší než se potkat se zdí . :-)

+1/0
16.2.2016 19:06

A75n49d39r10e83j 55M69a55s95a16r96y77k 9300963686550

tolik obkecavana reklama :) skoda snad plati za pocet slov v clanku? :D

+2/−2
16.2.2016 12:47

T66o18m83á74š 79K87u67c16h43a96ř 3527261858961

No jo, ale taky jsou o 300 kg těžší. :-/ A když se k tomu přidá litrový tříhrnek, tak ty chudáky přejde chuť předjíždět, takže bych spíš řekl, že za menším počtem mrtvých bude downsizing. ;-D

Zmenšete motory ještě víc, ať lidi ta auta musí tlačit a neumře na silnici ani kuře. ;-)

+1/0
16.2.2016 12:36

J47i88ř92í 89S82c93h88w44a66c84h 8108394308206

meleš nesmysly, o dynamice auta nerozhoduje objem nebo počet válců ale jen výkon motoru a ten rozhodně neklesá....

+1/0
16.2.2016 14:12

M93a77r10e57k 90M94a12l25ý 1452218781860

O dynamice auta nerozhoduje jenom výkon motoru, ale výkon motoru na jednotku hmotnosti auta.

+2/0
16.2.2016 16:11

J80i32ř65í 85S12c53h68w98a67c18h 8838394238746

tak samozřejmě, ale tiše předpokládám, že dnešní auto s no-downsizing motorem by jaksi nebylo lehčí, při cca stejném výkonu obou variant motorů, to dává stejný poměr výkon/hmotnost....nezávisle na objemu a počtu válců

0/0
16.2.2016 16:30

T66o31m51á98š 74K50u66c57h21a65ř 3967931358901

Neklesá? Takže pokud platí, že o dynamice rozhoduje poměr výkonu a hmotnosti, tak nejprodávanější auta/motorizace své doby kolem "přelomového" roku 2000 :

Favorit 1.3 43kw/840kg = 0,511 kW/kg

Felicia 1,3 40kW/950kg = 0,421 kW/kg

Fabia 1.0 MPI 37kW/1040kg = 0,355 kW/kg

Fabia 1.2 HTP 40kW/1060kg = 0,377 kW/kg

Po roce 2002

Fabia 1.2 HTP 47kW/1060kg = 0,443 kW/kg

Fabia 2 HTP 51kW/1125kg = 0,408 kW/kg (jsem dobrák, napsal jsem vám tu výkonnější verzi, přestože běžnější je 47 kW ;-))

Fabia III 44/kW1055 kg = 0,417 kW/kg

Dobrý, co? Čím dál větší trhače asfaltu. ;-) Tadá..Podle vaší teorie dynamiky s přehledem vyhrál Favorit z roku 1990.. ;-D;-D;-D

0/0
16.2.2016 19:41

J94i32ř52í 80S20c94h23w65a77c79h 8818564698316

a ty tam vidíš pokles výkonu? Já tedy ne!

To že auta jsou dnes o něco těžší jsem nikde nepopíral. Ale rozhodně nejsou těžší o tři metráky.

1. Takže ano trvám si na svém výkon neklesá!

2. Srovnej si Favorita s Fabií 66/77/81 kW a Favorit by opravdu nevyhrál....

3. srovnáváš hmotnosti podle různých norem a toho Favorita tam máš bez řidiče. Správně by tam mělo být 920 kg ;-)

4. teoreticky dnes vyráběný "favorit 3.generace" by vážil úplně totéž co dnešní Fabia

0/0
16.2.2016 20:37

J52a85n 92B69u44d26a37ř 1792721465468

Seš si jistej těmi výpočty? 0,511 kW/kg, to by Fávo mělo výrazně lepší poměr i než takové Ferrari LaFerrari. ;-D

+1/0
16.2.2016 20:51

T38o29m33á21š 10K88u18c28h77a14ř 3447641128291

Janě chybí mi tam nula. Šlo mi o to ukázat

1. Že poměr teoretického maximálního výkonu ke hmotnsti o skutečné využitelné dynamice vozu vypovídá velmi málo. Klasické "Nejezdí se na výkon, ale na krouťák." prostě platí.

2. Výkony nejprodávanějších motorů lidových Škodovek zdaleka nerostou tak, jak by odpovídalo zvýšené hmotnosti novějších vozů a už vůbec nerostou tak, jak by se dalo čekávat vzhledem k vývoji 30 let.

0/0
16.2.2016 21:52

J27i60ř10í 53S70c26h27w79a45c14h 8348724368596

tak od toho růstu výkonu vzhledem k hmotnosti a vývoji za 30 let. jsou ve Fabii snad další motorizace....Favoritu se o motoru, který by ho dostal na stovku v čase pod 10 sekund se mohlo maximálně zdát....

A že by 1.0MPI byla nejprodávanější motorizace o tom pochybuji.

0/0
16.2.2016 22:05

J62i24ř59í 16S44c80h75w89a54c77h 8898734388916

a přitom jsou "downsizing" a mají menší obsah než 1.3 ;-)

0/0
16.2.2016 22:09

J26a17n 31B89u50d26a64ř 1372351125298

Že výkon neroste vyšším tempem není vinou automobilky, ale zákazníků, kteří si za vyšší výkon nejsou ochotní připlatit a spokojí se s nižším. Takových dvojkových Fabií potkáš za den hrozně moc, ale na verzi RS se 132 kW narazíš jen výjimečně.

0/0
16.2.2016 22:19

T28o57m83á28š 85K36u62c57h19a24ř 3887841578671

O reálné dynamice auta právěže vůbec nerozhoduje nějaké číslo papírového výkonu, který je maximální u těchto motorů kolem 5500 ot/min, protože kdybyste tyto otáčky využíval, přijdete o sluch o nervy a motor bude po 50 000 km na šrot. O reílné dynamice auta v provozu rozhoduje průběh točivého momentu ve využívaných otáčkách 1800..3500 ot/ min a tam prostě z atmosférického litru nevyždímete nic. Hodnoty kolem 100Nm ani snad nelze nazývat kroutícím momentem. :-P

0/0
16.2.2016 19:06

J47i51ř70í 55R75a79m52e88š 8876284950132

mam auto a mel jsem auta s kterymi se da jezdit i tech pet a půl tis otacek a půl mega km neni probl to se musi vedet taky co koupit kdyz jsem tyto auta hnal na tyto otacky po dalnici dve az tri hodiny. Slabsi se drzelo kolem sto osmdesati a silnejsi kolem dvousettriceti.

0/0
16.2.2016 19:21

J81i85ř42í 53S35c87h57w86a25c33h 8908704678506

tak 1.0MPI je snad z hlediska toho čemu se dnes říká downsizing naprosto nepodstatná až okrajová záležitost.

A litrový tříhrnek 1.0 TSI má 200Nm už od nějakých 1800 ot, takže něco jak dvoulitrová atmosféra :-P

0/0
16.2.2016 19:36

J37i26ř28í 76S37c31h72w32a12c74h 8928804598316

jen ta dvoulitrová atmosféra ten krouťák má až někde v okolí 4000 ot ;-)

0/0
16.2.2016 19:40

L76u39d69v64í31k 81G53a76j24d65o88š10í37k 2705513244592

Takže se nám článek snaží podsunout, že malá auta jsou stejně bezpečná jako velká? To by pak ale v článku nesmělo být:

"...Při nárazu do stejné bariéry tedy ochrání člověka v autě stejně dobře malé auto jako velké. Rozdíl je ovšem už v případě střetu malého auta s velkým..."

Rozdíl je totiž právě v tom přetížení (zpomalení) které je u malého auta při střetu s velým podstatně větší. A jak je dobře uvedeno - fyziku obelhat nejde.

+3/0
16.2.2016 12:04
Foto

I10v87a34n 52K35o70p20t90a 5737402591827

Mate pravdu. Ale jde o to ze u obou zůstává zachovan prostor pro posádku víceméně netknutý.

0/0
16.2.2016 18:42
Foto

J67i59ř54í 37D35v19o85ř63á36k 5495849960608

To je zase článek vysoké úrovně . Nebo reklama na škodovku ?

0/−5
16.2.2016 10:09

J11i62ř87í 36S93c11h79w87a24c92h 8928354788506

to je jen červený hadr pro club-škoda-haters ;-D

+3/0
16.2.2016 14:20

M68a58r73t56i51n 93P92o56s16p44í71š12i61l 8645601336597

a tohle mi má jako říci co?

v roce 2005 zemřelo na českých cestách 1 127 lidí, z toho ve škodovkách roku výroby 2000-2005 nepřežilo nehodu 42 osob.

Kde je celková tabulka podle značek a stáří?

+7/0
16.2.2016 9:24

R12o37m90a34n 17B32í63l79ý 5390785935527

Asi tím Škoda chtěla říct, že dříve nebyla taková konkurence, tak umírali lidé hlavně v jejich autech. Kdežto dnes je tu Dacia ;-D

0/0
16.2.2016 12:11

J65i60ř12í 56S67c27h14w61a91c43h 8128664548556

a to je tak těžký pochopit, že to jsou čísla, co si škodovka zjišťuje pro sebe jako podklad pro další vývoj? Takže ji ostatní značky nezajímají.....

+2/0
16.2.2016 14:16

J52a63n 91D48l25o37u90h42ý 8906970863260

a co velikost deformačních zón?8-o

+1/0
16.2.2016 8:32

J60i35ř19í 75E22r25b97e13n 1503824696547

Jakmile máš vepředu tuhý nedeformovatelný agregát, tak tě nezajímá velikost zóny, ale její chování.

Z tohoto hlediska totiž byla velmi bezpečná Tatra 613 s dva metry dlouhým měkkým předkem...

+1/0
16.2.2016 9:21

R92o47m55a70n 67Š67e34s34t78á60k 5794109873893

Kromě toho, Tatra 613 je auto, které využívá deformační zóny jiných vozidel. :-P

+3/0
16.2.2016 10:10

J63i66ř61í 32E69r13b68e51n 1663784526257

To si pleteš s Tatrou 813 ;-) ta má deformační zóny v pneumatikách ;-D

+4/0
16.2.2016 17:30
Foto

P31e86t67r 50Č15e69r92n46i55c76k81ý 6295747320

Reklama na Škodovku a její bezpečnost?

Ale něco Vám řeknu...pokud za volantem sedí "jitrnice", je úplně jedno, jaké máte auto...kdysi dávno například v nejmenovaném motoristickém pořadu poslali Ford Focus do takové pěkné zdi...ve dvoustech za hodinu...na to by se každý český "ŠuMACHR" měl podívat...

+1/0
16.2.2016 7:22

J72a62r46o98s55l18a87v 32L60e41b51e27d22a 3656859517790

https://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o

+2/0
16.2.2016 8:32

T75o27m51á46š 46Z65e37m55a19n 3165518444855

Zato v "předpisové" 90 je to napohodu..

0/0
16.2.2016 18:42
Foto

P84e41t56r 47Č39e16r14n67i33c43k37ý 6985357360

No, mě to neříkejte... :-D

0/0
16.2.2016 18:51

J98i86ř56í 36Z60ý13k96a 9159113321840

docela by mě zajímalo, proč se Škoda zabývá pouze ochranou posádky na předních sedadlech? Proč nepoužívá vysokopevnostních/borových ocelí i na ochranu posádky na zadních sedadlech. Chápu, že pravděpodobnost silného nárazu zezadu je menší, ale až Vám tam zařvou děti, tak na nějakou statistiku nebudete mít vůbec chuť. A dokonce vám bude i jedno, že jste to sami přežili.

Docela by mě i zajímalo, jak by dopadla ta Oktávka při nárazu na "kůl" do oblasti těsně před zadním kolem. Hezké by to asi nebylo. Že to není v EuroNCAP? Reálné nehody se také neodehrávají podle předepsaného scénáře.

Ale R^ za to, jaký pokrok Škoda udělala od dob papíráků jako byla Š120, Favorit nebo i Felicia.

+10/0
16.2.2016 0:26

O35n95d18r53e45j 12S45i86d74o56n 6194706741352

Bezpecnost na zadnich sedadlech je problem hlavne u sedmimistnych vozu, casto se pasazeri temer dotykaji hlavou zadniho skla. Slysel jsem velmi prilehavy vyraz "Sophiina volba" pri vyberu, ktere ze svych deti posadite do treti rady...

Jinak s narazem zezadu se pri vyvoji jiste pocita, co si lide casto neuvedomuji, je nebezpecnost hmotnych zavazadel nebo vetsich psu. Takovy notebook odlozeny na zadni plato umi veci.

+8/0
16.2.2016 2:46

J79i47ř22í 52E83r24b47e21n 1393384676617

Škodovka udělala úplně stejný pokrok, jako udělal VW od dob papíráků typu Golf, Polo nebo Scirocco.

Nebo jako Renault od dob R11 a R18.

Nebo jako Peugeot od dob 205, 305 a 504.

Nebo jako Fiat od dob Pandy, Una a Regaty.

Nebo... a tak dál.

+6/−1
16.2.2016 9:19

J78i90ř40í 88Z78ý39k34a 9619143191940

já si myslím, že západní automobilky měly lépe vyřešenou bezpečnost svých vozů v 90. letech jak Škoda až na přelomu století.

Trojkový Golf (1991) nebo Fková Astra(1991) na tom byly lépe jak Felicie(94) a Škodovka s těmito auty srovnala krok až s Fábií (99).

+5/0
16.2.2016 10:09

R24o86m41a90n 21B60í78l88ý 5260815105797

přesně tak

0/0
16.2.2016 12:09

J65i83ř61í 27E17r47b24e66n 1793844826327

To nepopírám. Golf i Astra totiž byly úplně nové konstrukce, kdežto Felicie byla jen do kulata prekabátěný Favorit - tj. auto s karosérií vyvinutou v roce 1985...

0/0
16.2.2016 17:32
Foto

I54v56a85n 76K79o45p22t31a 5707512971657

Zadní dveře mají stejne vysokopevnostni vyztuhy jako přední. Stejne tak prahy. I pro posádku vzadu je tedy pouzita vysokooevnostni ocel. Zavazna deformace ksroserie při nárazu zezadu by se nemela dotknout nádrže, obvykle pod zadními sedackami. A bocni naraz do sloupu se neprovadi ani v oblasti A sloupku.

+1/0
16.2.2016 18:34

J51i33ř36í 59Z59ý48k50a 9799773201730

ale není, podívejte se na celý bok komplexně. Vysokopevnostní ocelí je vyztužen pouze A a B sloupek a hrana střechy mezi nimi. Práh, hrana střechy nad B a C sloupkem a C sloupek je již z horších druhů ocelí.

U opravdu bezpečných aut je trend udělat celý bok z vysokopevnostní oceli.

A co se týče nárazu zezadu - vzpomeňte si na tu nehodu fracka, co ukradl tátovi Audi a když jej policajti naháněli, tak jako zátaras použili auta ostatních řidičů. Mrkněte se, jak ta Octavia dopadla, kam až je "nahrnutá". Přesně tam, kde začíná lepší druh oceli.

Co se týče nárazu kůlu v oblasti A sloupku, tak tam by to auto mělo dopadnout nejlépe. Je tam nejenom motorová stěna, ale obvykle i výztuha ukrytá pod palubní deskou. Zpevňuje to částečně i rám motoru (pokud tam je) a rozpěra mezi tlumiči (pokud je). V podstatě jde o nejpevnější místo auta.

0/0
16.2.2016 19:22
Foto

I14v27a21n 26K24o88p51t25a 5387132191457

Octavia 3 ma pouze asi 30% skeletu z normální hlubokotažně oceli. Jinak prakticky cely prostor posádky je z různých vysokopevnostnich oceli. Tak trochu jsem na svařovně dost často takže vidím. Používá se. Pevnostní ocel 220-700MPa, specielni vysokopevnostni ocel 700-1000MPa a vysokopevnostni formovana z tepla 1000-1200Mpa. Na skeletu je z normálního plechu defakto jen Radhausy a podlaha kufru. Stejne karoserie stavi většina automobilek.

0/0
16.2.2016 20:52

J63i74ř12í 19Z80ý69k78a 9199243851950

mrkněte třeba na tuto nehodu ifaster.cz/jak-dopadne-fabie-2015-kdyz-se-potka-se-superbem/

V té době ganz neue Fabia, těžko to byla svařenka ze dvou kusů. Tady je vidět, jak není dobré mít bok poslepovaný z několika druhů ocelí. Kdyby byl ten bok vylisován z jednoho materiálu, tak by to tak hrozně nedopadlo.

0/0
16.2.2016 19:39
Foto

I74v83a21n 64K16o41p44t13a 5537442811807

On z jednoho kusu je + vyztuhy. Na fotkách je evidentní ze Superb najel někam k B sloupku. To proste neudrží skelet pohromadě u žádného auta. Leda ze by byl odlitej z masivní oceli. Ale ta váha.

0/0
16.2.2016 22:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.