Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota už vidí konec benzinových aut. Věří vodíku, elektromobilům ne

Japonská automobilka Toyota plánuje, že do roku 2050 nebude prodávat skoro žádná běžná benzinová vozidla. Drtivou část odbytu by měly tvořit hybridní vozy a auta na palivové články. Vyplývá to ze sdělení automobilky, která představila nové cíle ochrany životního prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M29a48r46t87i88n 59K88l18u31v13á75n38e55k 9772738153363

Ropa vz vodík alebo elektro. Lenže sa stále bavíme o PALIVE ktoré sa ťaží zo zeme (obsahuje energiu ktorú tak získavame) oproti médiu ktoré tú energiu len prenáša.

Na výrobu vodíka z vody potrebujete energiu. Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju musíme dodať inak. Z uhoľných elektrární? Alebo jaderných?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

Takže keď sa bavíme o vodíku, tak musíme rovno povedať odkiaľ vezmeme tú ENERGIU.

+2/−1
15.10.2015 7:31

P13a52v69e14l 39F65a49r33a 9547767744281

Ale to jádro není fuj, vždyť i ti Japonci po velkém průšvihu s Fukušimou se od toho neodvrací. To jenom Němci díky pomateným ekologickým politikům to chtějí zavrhnout! Ale ono je to za nějaký čas jistě přejde, nejsou jako malé Rakousko, které se sice stále chlubí zelenou elektřinou, ale jak se jim hodí šťáva z Temelína! ;-)

+2/0
15.10.2015 12:24

M94a83r20t95i39n 33K12l98u88v68á48n19e33k 9112808583323

Premňa fuj nieje keďže som tam pracoval a dačo o tom viem. Na rozdiel od ekologistov ktorí často nemajú informácie, ale vieru. Lenže sú to práve oni ktorí sú nadšení z absolútne čistého vodíkového pohonu. A vodíku sú predsa plné moria....

+1/0
15.10.2015 13:36

L69u61d81v12í95k 31G29a47j51d88o81š96í64k 2445823234882

JENŽE

Největší problém elektřiny je, že jí nedokážeme efektivně skladovat, což u vodíku jde docela snadno. Takže logika říká, že elektřinu přeměníme na vodík, který je k pohonu aut daleko vhodnější.

Získávat energii z ropy je dlouhodobě neudržitelné a nahradit ropu musí elektřina, která má tu obrovskou výhodu, že jí lze vyrábět X různými způsoby a zdroje elektřiny tak diverzifikovat.

0/0
15.10.2015 15:15

J35a28n 64V41e25s54e71l15ý 5464433132591

Li-ion baterie. Jednoduché zařízení, účinnost uložení, 85-95%, rozběhnutá průmyslová velkoprodukce, stabilní pokles ceny a zvyšování kvality, vybudovaná infrastruktura rozvodu elektřiny.

Vodík. Potřeba mnoha zařízení (elektrolyzér, speciální kompresor, chladič na -250°C,speciální čerpací zařízení, palivový článek), účinnost (u optimistů) uchování energie 40%, problémy s úniky vodíku z nádrží a vodíkovou korozí, chybějící infrastruktura čerpadel.

0/0
16.10.2015 9:02

P79e38t83r 90M11i83c24h92a25l 2980624891582

S vodíkem je pořád problém při skladování a transportu, navíc jeho výroba je energeticky docela náročná.

Hybridy jsou podle mě slepá ulička, pořád je nutný spalovací motor.

Elektromobily asi mají budoucnost, ale pořád se potýkáme s příliš vysokou cenou, nízkou kapacitou a životností akumulátorů. Ale předpokládám, že za 10 - 20 let bude situace už poněkud jiná. A do té doby budeme holt muset jezdit dál na benzín a naftu.

0/0
14.10.2015 23:21

L87u44d29v12í34k 34G65a95j43d74o62š93í89k 2535173194952

Vodík se blbě skladuje a transportuje, jenže u elektřiny to jde ještě daleko hůře.

Navíc skladování elektřiny narazí na strop v podobě nedostatku kovů na výrobu akumulátorů. Ten se projevuje už teď a to jezdí na elektřinu sotva 2 % aut.

Z toho plyne, že dnešní příliš vysoká cena akumulátorů bude v budoucnu ještě daleko vyšší.

+1/0
15.10.2015 15:24

J58a86n 26V86e70s59e96l16ý 5634593672301

A ještě ohledně energie: Co je jednodušší a efektivnější: Nabít baterku - vybít baterku nebo elektrolýza-stlačení-zchlazení na -2xx stupňů-přelití-elektrochemická reakce na palivovém článku-nabití vyrovnávací baterie-vybití baterie.

0/0
14.10.2015 22:55

J73a35n 64V73e82s37e20l52ý 5134223192471

Zatím je situace taková, že elektromobilů se za posledních 5 let prodalo milion. Aut na vodík asi stovka.

Tesla aktuálně rozjela druhou výrobní linku a jen oni teď mají výrobní kapacitu na 100 000 aut. Nissan má vyšší, VW má vyšší, atd. Toyota má prý už 170 zájemců na Mirai.

0/0
14.10.2015 22:52

V63á46c62l31a95v 20Z40e17l82i29n49k74a 2732700263832

Nějaký manažer se zasnil a to je asi tak vše. Člověk se solidním technickým vzděláním by byl s podobnými prohlášeními hodně opatrný. O vodíku se jako o palivu budoucnosti mluví už nějakou tu dekádu a skutek zatím utek. A není se co divit. Vodík je sice v řadě věcí úžasný plyn, ale co úžasné není je jeho obrovská ochota vytvářet se vzduchem zápalnou či výbušnou směs ve velmi širokém pásmu koncentrací. Prostě to s tím plynem se současnými technologiemi dost dobře neumíme.

S ne zrovna optimistickým názorem na elektromobily celkem souhlas. I ta tolik opěvovaná Tesla je zatím spíš zajímavý marketing než reálná cesta do budoucnosti. Musel by se stát zázrak na poli baterek a ten zatím nějak není na skladě.

+3/0
14.10.2015 22:15

V31í95t 69O73ž96a74n69a 1498968295164

zázrak není potřeba, stačí snížit cenu např. jako u mobilních telefonů

+1/0
14.10.2015 22:17

J26a96n 66V92e46s77e78l33ý 5344953752191

Tesla S je nejprodávanější vůz svojí kategorie. Válcuje všechny ty Mercedesy S klasse, BMW 7 a jim podobné.

Zázrak na poli baterek je nárůst kapacity o 7% a pokles ceny o 15% každý rok.

0/0
14.10.2015 23:00

T52o29m60á46š 54S84o88u10k21u21p 4353305160510

Tesla konkuruje S-klasse maximalně hmotností a cenou. Třídově je spíš mezi C a E.

0/0
14.10.2015 23:34

V44á49c87l75a23v 33Z76e13l23i20n25k35a 2132950943472

Jenže 7% roční nárůst kapacity není zázrak, ale zoufalství. Aby nemusely být v autech půltunové baterie a zároveň jsme se nemuseli bát si v zimě zatopit, tak potřebujete jít s kapacitou nahoru tak o řád nebo alespoň o půl. A pokles ceny se dříve či později začne zpomalovat až se skoro úplně zastaví, jako tomu bylo u celé řady jiných výrobků, které se začaly chrlit v obřích sériích.

+1/0
15.10.2015 9:04

J90a87n 55V86e27s53e45l37ý 5254633182281

Ale houby. To jak, že bych měl městské vozítko Peugeot iON s dojezdem 1000 km na jedno nabití? Nebo velký pohodlný sedan Tesla S s dojezdem 4000 km na jedno nabití? Na co?

Ano pokles ceny začne zpomalovat. Mezí je cena vstupních surovin, tedy 50-70 USD/kWh. 5-10x míň než je aktuální cena. Ale to je vše za předpokladu, že se nepřijde s jiných chemismem. Povedou se dobré NaS baterie a cena půjde ještě níž, sodíku i síry se k dispozici neomezené množství.

0/0
15.10.2015 13:36

M94a15t70ú46š 85E93l43i38a44š 3570816514415

Veď tu nikto nehovorí o výbušných zmesiach. Naštudujte si prosím o čom je vodíkový pohon.

0/0
15.10.2015 15:06

T48o16m50á31š 28Z81e91m15a73n 3295478744295

Někdo fandí baterkám, někdo vodíku, mně se nejvíce líbí myšlenka recyklace CO2 ze vzduchu na ropu.

+1/0
14.10.2015 22:06

J33a90n 14V59e60s59e25l57ý 5184183482781

Ono to vypukne, ale nejdříve by to mělo vytlačit ropu a zemní plyn z výroby plastů.

0/0
14.10.2015 23:01
Foto

M49i19r62o65s12l42a15v 13S54t77e47i93n16e95r 4810252230306

Já zase vidím budoucnost u CNG- podmínkou je, dost čerpadel. Tam je totiž už zavedená technologie a perspektiva na desítky let.

Mezitím se mohou akumulátory vyvíjet dále, jakmile budou ekonomicky výhodnější, změní se poměr sám od sebe.

Účinnost solárek roste a nabíjení akumulátorů není časově nějak vázáno. Ale je to ještě o desetiletí předčasné, pouštět se do elektropohonu. Hybrid je jenom hra, nemůže být nikdy ekonomicky výhodný.

0/0
14.10.2015 21:50

J84a32n 70V66e69s51e34l84ý 5964313362831

Není hybrid jako hybrid. Ty přesložité kombinace od Toyoty nemají budoucnost. Kombinace elektropohonu na kratší trasy (třeba 50 km) a benzínového/naftového/CNG/LPG/E85 motoru jako dobíjecího agregátu na delší štreky efektivně snižuje spotřebu těch paliv o 90-95%.

0/0
14.10.2015 23:05

S40t96a12n51i78s72l38a48v 70M85e42l71i73c55h52a19r 8525635776102

To jsem zvědavej, jak budou potom teroristi z IS budovat tam u nich na poušti mezi ropnými poli vodíkový hospodářství.

0/0
14.10.2015 21:42

R43a86d32e26k 17H81o48d20a41ň 9276457821763

Plán "snížení emisí z automobilu" přejitím na vodíkový (či elektrický pohon) je sice moc pěkný, ale jaksi to neřeší základní fakt - že sice emise nejdou z vozidla, ale z místa kde je vyráběn - tedy v zásadě podobný problém jako u elektromobilu. Průmyslová cesta, tedy spalování zemního plynu, je sice relativně ekonomicky únosná, ale emise nejsou nic moc, a závislosti na fosilních palivech nás to také nezbavuje. A získávání vodíku elektrolýzou je v zásadě opět jen přesun emisí jinam - sice se vyrobí čistě vodík, ale je potřeba někde získat tu elektřinu.

0/0
14.10.2015 21:29

A70n47d49r91e63j 27O19l85e74k59s98a 3895981927241

Emise že stabilních zdrojů jsou mnohem snáze a efektivněji redukovatelné.

0/0
14.10.2015 21:46

R98a24d41e42k 53H36o49d52a74ň 9846447951333

To beze sporu. Nicméně to pořád neřeší základní problém, a to je fakt že se stále řeší emise z osobních automobilů. Jenže peklo z měst dělají především 20 let staré náklaďáky a autobusy (včetně MHD). U vodíku je proti elektřině alespoň výhoda v tom, že nemusí tahat metráky akumulátorů.

0/0
14.10.2015 21:59

J27a16n 53V50e58s94e12l17ý 5124273882451

MHD půjde celkem rychle do elektriky. Pro naftové motory není nic horšího než ujet 10-20 km a během toho 20-30x zastavit a rozjet se. Elektromotor s rekuperací energie je na tohle super. A bus se stihne nabít během šoférovy povinné pauzy na konečné.

Takových busů už jezdí tisíce a čeští výrobci už je dělají taky.

+1/0
14.10.2015 23:10

R68a23d67e37k 33H35o18d88a33ň 9216277851133

Pokud vím tak třeba u Akumota (elektroskůtr) si spousta lidí stěžovala, že i při ježdění po městě je efektivita rekuperace tak nízká, že jsou to vyhozené peníze (nabízí se s i bez).

0/0
15.10.2015 7:18

J39a49n 31V94e74s16e29l31ý 5844673682151

Super logika, levné šmejdské čínské skútry měli blbou rekuperaci, proto to v autobusech nebude fungovat.

Přitom na té tehchnologii nic není, tramvaje to umí už 40 let.

0/0
15.10.2015 13:38

J57i40ř13í 89S17c95h95w51a95c83h 8228804258506

tak třeba solární panel připojený na elektrolýzu je čistý zdroj bez emisí a vyrobený vodík plní vlastně funkci baterie, jen je potřeba technicky dořešit problémy okolo jeho skladování....

+1/−1
14.10.2015 21:48

M59a35r16t10i16n 87K67l46u29v54á80n22e37k 9202688243833

Mňa by hlavne zaujímalo odkiaľ sa ten vodík berie.

Kopú ho niekde v bani? Alebo ho pumpujú dakde zo slnka?

0/0
14.10.2015 21:19

T54o98m31á74š 94S14o98u26k24u30p 4433165540370

Sloučenina vodíku pokrývá 71% povrchu planety. Máme ho dost.

0/−1
14.10.2015 22:59

M49a78r33t56i92n 25K83l61u79v47á21n20e58k 9192938683843

Ja som sa pýtal na vodík. Pretože tá zlúčenina vody je odpadný produkt spalovania vodíku v tom aute.

Z tej zlúčeniny sa vodík dá vyrobiť. Lenže na to potrebujete zas tú...ehm...energiu. A sme zas na začiatku....Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju misíme dodať inak. Z jaderných elektrární?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

0/0
15.10.2015 7:26

T81o81m10á66š 80S92o75u63k30u17p 4833905670330

Vodík se ale nebude používat jako zdroj energie, pouze jako nosič. Energie se (v idelálním případě) vyrobí z obnovitelných zdrojů (solární, větrné, vodní) a energie se uloží právě do vodíku kde bude čekat až bude potřeba.

0/0
15.10.2015 9:34

M40a74r27t40i42n 13K63l75u97v98á92n29e83k 9632838553893

Je pravda že výroba vodíku v nespoľahlivých nepredvídateľných obnoviteľných zdrojoch riešenie je. Dokonca i s ohľadom na to že tak nebudú zaťažovať elektrickú distribučnú sústavu. Neviem aký je inštalovaný výkon týchto zdrojov v ČR, ale predpokladám, že by nestačil na potreby.

K tomu príde problém so stláčaním alebo skvapalňovaním H2. Na to je potreba ďalšia nezanedbateľná energia ktorá vyjde nazmar. Plus celkom vysoké straty H2 únikmi z nádrží, rozvodov a podobne. Plus Nebezpečnosť. A spaľovanie vodíku mimo v tepelných strojoch produje tiež emisie....

Takže s vodíkom to nieje až tak ružové a optimistické, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Tak by ma zaujímala vízia Toyoty ako sa s tým celý systém vysporiada. Zatiaľ sa vodík väčšinou vyrába z ropy resp zemného plynu.

Inak pekný článok je na http://casopis.vesmir.cz/clanek/vodik-palivem-budoucnosti

0/0
15.10.2015 10:38

T31o55m44á60š 34S53o69u68k85u56p 4913725180100

Ale i přes domnělé energetické ztráty při manipulaci s vodíkem, pořád je to energie "zadarmo." A spalování vodíku sice produkuje emise, ale pouze vodní páru a zanedbatelné množství oxidů dusíku (při spalování s atmosférickým vzduchem).

0/0
15.10.2015 10:48

M69a22r24t80i45n 40K77l61u65v31á16n82e10k 9732618193223

PRosím? ZADARMO? To nemyslíte vážne !!!!!

A s emisiami si prečítajte ten článok čo som poslal odkaz

0/0
15.10.2015 11:04

T79o74m26á61š 45S32o71u15k30u57p 4713555550710

Jsou tam uvozovky, takže brát s rezervou. No a časopis Vesmír? To je pavědecký plátek, který není vhodné brát moc vážně. Nehledě na to, že je článek mizerně ozdrojovaný a 15 let starý.

0/0
15.10.2015 11:10

M12a89r97t33i16n 69K82l47u24v21á69n89e23k 9532508523953

Tak dodajte lepšie, presnejšie a aktuálnejšie informácie. Sú tam veci nad ktorými je minimálne potreba zauvažovať. 

Tie Vaše ma teda moc nepresvedčili. Ak sa Vám tie info nepáčia, tak ich môžte uviesŤ na pravú mieru. Aj bez ozdrojovania.

0/0
15.10.2015 11:37

J16a76r44o22s97l90a48v 33V89o51j74t25ě82c16k15ý 4193598134926

Konečně něco rozumného. Rozhodně nemám zájem mít doma auto, které každých 500km musím 8h nabíjet. Baterky jsou slepá ulička, lépe vypadají kondenzátory, ale neumíme je zatím udělat dost malé s dostatečnou kapacitou. Za mě jednoznačně vodík, když dojde, tak ho doplním jako teď naftu a jedu dál. R^ asi mé další auto bude Toyota

+6/−3
14.10.2015 19:33

P11a49v55e49l 39R41i59e15d91l 4554187281649

Vy asi moc nesledujete trendy v emobilismu, že? A nebo dokonce záměrně lžete?

+2/−1
14.10.2015 20:00

J76a60r65o78s21l58a14v 97V59o98j26t27ě18c32k40ý 4143638794626

Nemyslím si, proč?

0/0
14.10.2015 20:03

P49a56v50e55l 59R37i15e79d47l 4844557771809

Časy dobíjení (Tesla):

Tesla Supercharger: 0 - 80% 40minut, to jest 30 minut => 320km

3 fázová zásuvka 32A: 0 - 95% 4 hodiny, 1 hodina => 110km

Zkušenosti praktika:

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26000km-cast-prvni

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26-000-km-2

0/0
14.10.2015 20:47

P33a19v47e32l 50R35i97e10d98l 4934517501399

A hele, ještě další zkušenosti, tentokrát již po 75000:

http://www.hybrid.cz/zkusenosti-tesla-model-s-po-dvou-letech-75-000-km

0/0
14.10.2015 20:49

J31a31r18o28s10l37a74v 54V77o18j35t15ě15c51k15ý 4783668234136

Připadá vám při cestě třeba do Mnichova v Německu například z Hradce Králové po 300km stát na pumpě 40 minut? Mě teda ne

0/0
14.10.2015 20:51

P30a44v93e97l 84R18i63e37d81l 4624507621989

No, pokud jezdíte často takové štreky, tak emobil pro vás není... Nicméně jste původně hovořil o 8 hodinách :-)

+1/0
14.10.2015 20:53

P14a30v15e83l 70R28i84e28d12l 4354547111219

Tak jsem se na tu cestu koukl. Nejdelší varianta má 500 km, což je 'na dřeň', takže cestou musíte někde 'dotankovat' tak 100 km, což je necelých 10 minut, akorát na wurst a wc. No a pokud nejedete 'na otočku', tak to v Mnichově 'dolejete' do plna. :-)

+1/0
14.10.2015 21:12

K26a45r83e91l 30H41o80r47á30k 2938369323333

Každý normální člověk jede do Mnichova v Německu vlakem. Tam se převlíkne do pyžama a u první pumpy si začne čistit zuby.

+3/0
14.10.2015 21:46

M19i46r98o92s91l36a54v 35S10l83á45m31a 1171473375845

Jojo, kdepak jsou časy Š+G ;-( …

+1/0
15.10.2015 9:57

P28a19v49e96l 72R91i28e53d88l 4414197801619

Myslíš tím v 17:58 ?

Protože ten v 17:53 mi naštěstí ujel... ;-D

0/0
15.10.2015 10:36

A83n36d78r60e46j 18O48l29e19k43s28a 3555841257601

Mě teda jo. Aspoň hoďku. Teda pokud nejste řidič-robot.

+1/0
14.10.2015 21:47

J48a70r22o93s52l61a11v 84P86o35r59t 7279287559135

To má hlavu a patu baterky jsou slepá ulička , tolik kovů aby polovina dnešních aut jezdila na elektřinu na Zemi prostě není -lithium atd . Vodík se nehromadí , je to nejlehčí prvek .

+11/−3
14.10.2015 18:25







Najdete na iDNES.cz