Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota už vidí konec benzinových aut. Věří vodíku, elektromobilům ne

Japonská automobilka Toyota plánuje, že do roku 2050 nebude prodávat skoro žádná běžná benzinová vozidla. Drtivou část odbytu by měly tvořit hybridní vozy a auta na palivové články. Vyplývá to ze sdělení automobilky, která představila nové cíle ochrany životního prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M70a82r41t38i98n 48K53l53u32v29á93n29e17k 9272368763683

Ropa vz vodík alebo elektro. Lenže sa stále bavíme o PALIVE ktoré sa ťaží zo zeme (obsahuje energiu ktorú tak získavame) oproti médiu ktoré tú energiu len prenáša.

Na výrobu vodíka z vody potrebujete energiu. Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju musíme dodať inak. Z uhoľných elektrární? Alebo jaderných?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

Takže keď sa bavíme o vodíku, tak musíme rovno povedať odkiaľ vezmeme tú ENERGIU.

+2/−1
15.10.2015 7:31

P54a34v77e96l 52F96a38r29a 9497377654201

Ale to jádro není fuj, vždyť i ti Japonci po velkém průšvihu s Fukušimou se od toho neodvrací. To jenom Němci díky pomateným ekologickým politikům to chtějí zavrhnout! Ale ono je to za nějaký čas jistě přejde, nejsou jako malé Rakousko, které se sice stále chlubí zelenou elektřinou, ale jak se jim hodí šťáva z Temelína! ;-)

+2/0
15.10.2015 12:24

M46a17r95t91i43n 47K37l37u29v75á83n44e84k 9762858383223

Premňa fuj nieje keďže som tam pracoval a dačo o tom viem. Na rozdiel od ekologistov ktorí často nemajú informácie, ale vieru. Lenže sú to práve oni ktorí sú nadšení z absolútne čistého vodíkového pohonu. A vodíku sú predsa plné moria....

+1/0
15.10.2015 13:36

L87u37d48v52í80k 37G59a47j74d73o53š21í88k 2705823424172

JENŽE

Největší problém elektřiny je, že jí nedokážeme efektivně skladovat, což u vodíku jde docela snadno. Takže logika říká, že elektřinu přeměníme na vodík, který je k pohonu aut daleko vhodnější.

Získávat energii z ropy je dlouhodobě neudržitelné a nahradit ropu musí elektřina, která má tu obrovskou výhodu, že jí lze vyrábět X různými způsoby a zdroje elektřiny tak diverzifikovat.

0/0
15.10.2015 15:15

J24a33n 12V84e68s88e98l57ý 5914693892921

Li-ion baterie. Jednoduché zařízení, účinnost uložení, 85-95%, rozběhnutá průmyslová velkoprodukce, stabilní pokles ceny a zvyšování kvality, vybudovaná infrastruktura rozvodu elektřiny.

Vodík. Potřeba mnoha zařízení (elektrolyzér, speciální kompresor, chladič na -250°C,speciální čerpací zařízení, palivový článek), účinnost (u optimistů) uchování energie 40%, problémy s úniky vodíku z nádrží a vodíkovou korozí, chybějící infrastruktura čerpadel.

0/0
16.10.2015 9:02

P30e65t68r 26M41i21c88h22a39l 2180574571262

S vodíkem je pořád problém při skladování a transportu, navíc jeho výroba je energeticky docela náročná.

Hybridy jsou podle mě slepá ulička, pořád je nutný spalovací motor.

Elektromobily asi mají budoucnost, ale pořád se potýkáme s příliš vysokou cenou, nízkou kapacitou a životností akumulátorů. Ale předpokládám, že za 10 - 20 let bude situace už poněkud jiná. A do té doby budeme holt muset jezdit dál na benzín a naftu.

0/0
14.10.2015 23:21

L69u93d26v48í57k 92G50a37j69d52o83š52í52k 2985383894602

Vodík se blbě skladuje a transportuje, jenže u elektřiny to jde ještě daleko hůře.

Navíc skladování elektřiny narazí na strop v podobě nedostatku kovů na výrobu akumulátorů. Ten se projevuje už teď a to jezdí na elektřinu sotva 2 % aut.

Z toho plyne, že dnešní příliš vysoká cena akumulátorů bude v budoucnu ještě daleko vyšší.

+1/0
15.10.2015 15:24

J20a47n 65V27e18s14e37l79ý 5764813692131

A ještě ohledně energie: Co je jednodušší a efektivnější: Nabít baterku - vybít baterku nebo elektrolýza-stlačení-zchlazení na -2xx stupňů-přelití-elektrochemická reakce na palivovém článku-nabití vyrovnávací baterie-vybití baterie.

0/0
14.10.2015 22:55

J97a66n 75V84e24s74e72l60ý 5984983292621

Zatím je situace taková, že elektromobilů se za posledních 5 let prodalo milion. Aut na vodík asi stovka.

Tesla aktuálně rozjela druhou výrobní linku a jen oni teď mají výrobní kapacitu na 100 000 aut. Nissan má vyšší, VW má vyšší, atd. Toyota má prý už 170 zájemců na Mirai.

0/0
14.10.2015 22:52

V33á76c81l25a72v 42Z82e97l61i28n70k90a 2392180643662

Nějaký manažer se zasnil a to je asi tak vše. Člověk se solidním technickým vzděláním by byl s podobnými prohlášeními hodně opatrný. O vodíku se jako o palivu budoucnosti mluví už nějakou tu dekádu a skutek zatím utek. A není se co divit. Vodík je sice v řadě věcí úžasný plyn, ale co úžasné není je jeho obrovská ochota vytvářet se vzduchem zápalnou či výbušnou směs ve velmi širokém pásmu koncentrací. Prostě to s tím plynem se současnými technologiemi dost dobře neumíme.

S ne zrovna optimistickým názorem na elektromobily celkem souhlas. I ta tolik opěvovaná Tesla je zatím spíš zajímavý marketing než reálná cesta do budoucnosti. Musel by se stát zázrak na poli baterek a ten zatím nějak není na skladě.

+3/0
14.10.2015 22:15

V45í70t 74O33ž47a38n13a 1758978385774

zázrak není potřeba, stačí snížit cenu např. jako u mobilních telefonů

+1/0
14.10.2015 22:17

J35a76n 89V61e90s84e42l50ý 5354883632471

Tesla S je nejprodávanější vůz svojí kategorie. Válcuje všechny ty Mercedesy S klasse, BMW 7 a jim podobné.

Zázrak na poli baterek je nárůst kapacity o 7% a pokles ceny o 15% každý rok.

0/0
14.10.2015 23:00

T92o83m18á83š 36S74o46u76k58u18p 4363895340740

Tesla konkuruje S-klasse maximalně hmotností a cenou. Třídově je spíš mezi C a E.

0/0
14.10.2015 23:34

V33á29c10l83a86v 93Z16e16l17i10n37k85a 2572880813752

Jenže 7% roční nárůst kapacity není zázrak, ale zoufalství. Aby nemusely být v autech půltunové baterie a zároveň jsme se nemuseli bát si v zimě zatopit, tak potřebujete jít s kapacitou nahoru tak o řád nebo alespoň o půl. A pokles ceny se dříve či později začne zpomalovat až se skoro úplně zastaví, jako tomu bylo u celé řady jiných výrobků, které se začaly chrlit v obřích sériích.

+1/0
15.10.2015 9:04

J12a97n 76V90e25s63e11l37ý 5394313782691

Ale houby. To jak, že bych měl městské vozítko Peugeot iON s dojezdem 1000 km na jedno nabití? Nebo velký pohodlný sedan Tesla S s dojezdem 4000 km na jedno nabití? Na co?

Ano pokles ceny začne zpomalovat. Mezí je cena vstupních surovin, tedy 50-70 USD/kWh. 5-10x míň než je aktuální cena. Ale to je vše za předpokladu, že se nepřijde s jiných chemismem. Povedou se dobré NaS baterie a cena půjde ještě níž, sodíku i síry se k dispozici neomezené množství.

0/0
15.10.2015 13:36

M97a86t65ú85š 19E60l22i49a51š 3110686404865

Veď tu nikto nehovorí o výbušných zmesiach. Naštudujte si prosím o čom je vodíkový pohon.

0/0
15.10.2015 15:06

T76o17m56á50š 26Z56e94m82a15n 3385228434595

Někdo fandí baterkám, někdo vodíku, mně se nejvíce líbí myšlenka recyklace CO2 ze vzduchu na ropu.

+1/0
14.10.2015 22:06

J27a31n 91V69e62s18e34l17ý 5284503242271

Ono to vypukne, ale nejdříve by to mělo vytlačit ropu a zemní plyn z výroby plastů.

0/0
14.10.2015 23:01
Foto

M34i44r48o40s74l42a66v 88S23t17e16i60n20e81r 6358944633695

Já zase vidím budoucnost u CNG- podmínkou je, dost čerpadel. Tam je totiž už zavedená technologie a perspektiva na desítky let.

Mezitím se mohou akumulátory vyvíjet dále, jakmile budou ekonomicky výhodnější, změní se poměr sám od sebe.

Účinnost solárek roste a nabíjení akumulátorů není časově nějak vázáno. Ale je to ještě o desetiletí předčasné, pouštět se do elektropohonu. Hybrid je jenom hra, nemůže být nikdy ekonomicky výhodný.

0/0
14.10.2015 21:50

J74a32n 35V91e39s30e78l88ý 5914443322681

Není hybrid jako hybrid. Ty přesložité kombinace od Toyoty nemají budoucnost. Kombinace elektropohonu na kratší trasy (třeba 50 km) a benzínového/naftového/CNG/LPG/E85 motoru jako dobíjecího agregátu na delší štreky efektivně snižuje spotřebu těch paliv o 90-95%.

0/0
14.10.2015 23:05

S36t91a38n25i80s17l64a17v 71M70e32l29i52c20h69a80r 8875365226702

To jsem zvědavej, jak budou potom teroristi z IS budovat tam u nich na poušti mezi ropnými poli vodíkový hospodářství.

0/0
14.10.2015 21:42

R47a53d27e88k 35H94o24d69a50ň 9816977441303

Plán "snížení emisí z automobilu" přejitím na vodíkový (či elektrický pohon) je sice moc pěkný, ale jaksi to neřeší základní fakt - že sice emise nejdou z vozidla, ale z místa kde je vyráběn - tedy v zásadě podobný problém jako u elektromobilu. Průmyslová cesta, tedy spalování zemního plynu, je sice relativně ekonomicky únosná, ale emise nejsou nic moc, a závislosti na fosilních palivech nás to také nezbavuje. A získávání vodíku elektrolýzou je v zásadě opět jen přesun emisí jinam - sice se vyrobí čistě vodík, ale je potřeba někde získat tu elektřinu.

0/0
14.10.2015 21:29

A86n24d77r45e38j 73O70l87e90k98s51a 3135811807681

Emise že stabilních zdrojů jsou mnohem snáze a efektivněji redukovatelné.

0/0
14.10.2015 21:46

R48a90d61e79k 72H84o24d18a13ň 9136297661473

To beze sporu. Nicméně to pořád neřeší základní problém, a to je fakt že se stále řeší emise z osobních automobilů. Jenže peklo z měst dělají především 20 let staré náklaďáky a autobusy (včetně MHD). U vodíku je proti elektřině alespoň výhoda v tom, že nemusí tahat metráky akumulátorů.

0/0
14.10.2015 21:59

J23a35n 73V36e12s42e37l42ý 5344523232641

MHD půjde celkem rychle do elektriky. Pro naftové motory není nic horšího než ujet 10-20 km a během toho 20-30x zastavit a rozjet se. Elektromotor s rekuperací energie je na tohle super. A bus se stihne nabít během šoférovy povinné pauzy na konečné.

Takových busů už jezdí tisíce a čeští výrobci už je dělají taky.

+1/0
14.10.2015 23:10

R34a78d48e12k 24H16o53d36a74ň 9786887111343

Pokud vím tak třeba u Akumota (elektroskůtr) si spousta lidí stěžovala, že i při ježdění po městě je efektivita rekuperace tak nízká, že jsou to vyhozené peníze (nabízí se s i bez).

0/0
15.10.2015 7:18

J58a15n 78V20e74s25e70l36ý 5574613272711

Super logika, levné šmejdské čínské skútry měli blbou rekuperaci, proto to v autobusech nebude fungovat.

Přitom na té tehchnologii nic není, tramvaje to umí už 40 let.

0/0
15.10.2015 13:38

J48i70ř54í 48S44c95h77w96a55c93h 8468224928966

tak třeba solární panel připojený na elektrolýzu je čistý zdroj bez emisí a vyrobený vodík plní vlastně funkci baterie, jen je potřeba technicky dořešit problémy okolo jeho skladování....

+1/−1
14.10.2015 21:48

M58a92r91t68i33n 33K48l77u95v62á26n67e18k 9802858163713

Mňa by hlavne zaujímalo odkiaľ sa ten vodík berie.

Kopú ho niekde v bani? Alebo ho pumpujú dakde zo slnka?

0/0
14.10.2015 21:19

T61o75m62á53š 60S15o91u77k10u90p 4553405210910

Sloučenina vodíku pokrývá 71% povrchu planety. Máme ho dost.

0/−1
14.10.2015 22:59

M84a23r25t32i78n 67K33l38u77v93á52n17e37k 9792368253903

Ja som sa pýtal na vodík. Pretože tá zlúčenina vody je odpadný produkt spalovania vodíku v tom aute.

Z tej zlúčeniny sa vodík dá vyrobiť. Lenže na to potrebujete zas tú...ehm...energiu. A sme zas na začiatku....Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju misíme dodať inak. Z jaderných elektrární?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

0/0
15.10.2015 7:26

T89o82m42á69š 59S48o45u52k11u23p 4673415760180

Vodík se ale nebude používat jako zdroj energie, pouze jako nosič. Energie se (v idelálním případě) vyrobí z obnovitelných zdrojů (solární, větrné, vodní) a energie se uloží právě do vodíku kde bude čekat až bude potřeba.

0/0
15.10.2015 9:34

M65a13r76t13i51n 84K11l28u81v43á82n81e19k 9462338343653

Je pravda že výroba vodíku v nespoľahlivých nepredvídateľných obnoviteľných zdrojoch riešenie je. Dokonca i s ohľadom na to že tak nebudú zaťažovať elektrickú distribučnú sústavu. Neviem aký je inštalovaný výkon týchto zdrojov v ČR, ale predpokladám, že by nestačil na potreby.

K tomu príde problém so stláčaním alebo skvapalňovaním H2. Na to je potreba ďalšia nezanedbateľná energia ktorá vyjde nazmar. Plus celkom vysoké straty H2 únikmi z nádrží, rozvodov a podobne. Plus Nebezpečnosť. A spaľovanie vodíku mimo v tepelných strojoch produje tiež emisie....

Takže s vodíkom to nieje až tak ružové a optimistické, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Tak by ma zaujímala vízia Toyoty ako sa s tým celý systém vysporiada. Zatiaľ sa vodík väčšinou vyrába z ropy resp zemného plynu.

Inak pekný článok je na http://casopis.vesmir.cz/clanek/vodik-palivem-budoucnosti

0/0
15.10.2015 10:38

T61o18m11á72š 97S50o42u46k77u72p 4313655980910

Ale i přes domnělé energetické ztráty při manipulaci s vodíkem, pořád je to energie "zadarmo." A spalování vodíku sice produkuje emise, ale pouze vodní páru a zanedbatelné množství oxidů dusíku (při spalování s atmosférickým vzduchem).

0/0
15.10.2015 10:48

M60a69r38t48i39n 34K38l50u24v72á18n49e58k 9872498123223

PRosím? ZADARMO? To nemyslíte vážne !!!!!

A s emisiami si prečítajte ten článok čo som poslal odkaz

0/0
15.10.2015 11:04

T27o45m60á58š 40S14o19u24k70u40p 4343785630450

Jsou tam uvozovky, takže brát s rezervou. No a časopis Vesmír? To je pavědecký plátek, který není vhodné brát moc vážně. Nehledě na to, že je článek mizerně ozdrojovaný a 15 let starý.

0/0
15.10.2015 11:10

M29a89r81t22i52n 70K16l97u95v24á47n45e92k 9332488623913

Tak dodajte lepšie, presnejšie a aktuálnejšie informácie. Sú tam veci nad ktorými je minimálne potreba zauvažovať. 

Tie Vaše ma teda moc nepresvedčili. Ak sa Vám tie info nepáčia, tak ich môžte uviesŤ na pravú mieru. Aj bez ozdrojovania.

0/0
15.10.2015 11:37

J43a65r54o85s14l49a60v 56V59o23j76t97ě98c59k86ý 4783538274666

Konečně něco rozumného. Rozhodně nemám zájem mít doma auto, které každých 500km musím 8h nabíjet. Baterky jsou slepá ulička, lépe vypadají kondenzátory, ale neumíme je zatím udělat dost malé s dostatečnou kapacitou. Za mě jednoznačně vodík, když dojde, tak ho doplním jako teď naftu a jedu dál. R^ asi mé další auto bude Toyota

+6/−3
14.10.2015 19:33

P93a18v98e46l 37R68i91e74d65l 4124277231489

Vy asi moc nesledujete trendy v emobilismu, že? A nebo dokonce záměrně lžete?

+2/−1
14.10.2015 20:00

J51a32r64o89s36l22a75v 88V61o97j11t39ě35c19k47ý 4743878414826

Nemyslím si, proč?

0/0
14.10.2015 20:03

P15a83v86e24l 84R92i54e30d72l 4244677441649

Časy dobíjení (Tesla):

Tesla Supercharger: 0 - 80% 40minut, to jest 30 minut => 320km

3 fázová zásuvka 32A: 0 - 95% 4 hodiny, 1 hodina => 110km

Zkušenosti praktika:

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26000km-cast-prvni

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26-000-km-2

0/0
14.10.2015 20:47

P58a26v11e22l 50R51i26e59d72l 4764947161689

A hele, ještě další zkušenosti, tentokrát již po 75000:

http://www.hybrid.cz/zkusenosti-tesla-model-s-po-dvou-letech-75-000-km

0/0
14.10.2015 20:49

J21a27r30o27s85l33a28v 21V38o61j37t46ě71c45k16ý 4493608304276

Připadá vám při cestě třeba do Mnichova v Německu například z Hradce Králové po 300km stát na pumpě 40 minut? Mě teda ne

0/0
14.10.2015 20:51

P43a52v23e33l 95R96i32e71d81l 4204387881799

No, pokud jezdíte často takové štreky, tak emobil pro vás není... Nicméně jste původně hovořil o 8 hodinách :-)

+1/0
14.10.2015 20:53

P54a73v74e33l 13R85i90e49d32l 4354967871639

Tak jsem se na tu cestu koukl. Nejdelší varianta má 500 km, což je 'na dřeň', takže cestou musíte někde 'dotankovat' tak 100 km, což je necelých 10 minut, akorát na wurst a wc. No a pokud nejedete 'na otočku', tak to v Mnichově 'dolejete' do plna. :-)

+1/0
14.10.2015 21:12

K50a14r45e75l 97H51o58r60á63k 2558869313333

Každý normální člověk jede do Mnichova v Německu vlakem. Tam se převlíkne do pyžama a u první pumpy si začne čistit zuby.

+3/0
14.10.2015 21:46

M93i24r51o18s81l49a80v 81S72l95á21m12a 1631693805935

Jojo, kdepak jsou časy Š+G ;-( …

+1/0
15.10.2015 9:57

P18a55v34e68l 55R91i86e94d82l 4674787371259

Myslíš tím v 17:58 ?

Protože ten v 17:53 mi naštěstí ujel... ;-D

0/0
15.10.2015 10:36

A98n85d53r10e18j 70O48l40e50k84s25a 3165901537921

Mě teda jo. Aspoň hoďku. Teda pokud nejste řidič-robot.

+1/0
14.10.2015 21:47

J42a22r38o70s64l52a18v 30P28o74r40t 7179287679495

To má hlavu a patu baterky jsou slepá ulička , tolik kovů aby polovina dnešních aut jezdila na elektřinu na Zemi prostě není -lithium atd . Vodík se nehromadí , je to nejlehčí prvek .

+11/−3
14.10.2015 18:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.