Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bojoval za automobilky a říká: Emisní limity tvoří lidé, co jim nerozumí

Ivan Hodač byl do konce roku 2013 po dvanáct let generálním tajemníkem Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).To on stál v čele sdružení automobilek v době, kdy vznikala současná přísná emisní legislativa. Její vznik popsal v rozhovoru pro iDNES.cz a magazín INDEX LN.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J25a64n 25D27l24o63u18h82ý 7204409110179

Ze tech V3S nebo Skoda Favorit ci jeste starsi Skoda 120 v cesku denne jezdi!! Tim se u me zaradil mezi zbytek tech blbu, kteri maji svuj nerealny svetR^ Panovi bych chtel rici, ze jedno z mych aut ma benzinovy motor plnici Euro III a dalkovou spotrebu 5.5l/100km a jelikoz spotreba souvisi s emisemi, pak je jasne ze tento vice jak 10 let stary motor plni prisnejsi normy nez je to blbe Euro IIIR^ a nepotrebuje k tomu nejaky turbo, naftu, filtr pevnych castic a podobny nesmyslyR^

+1/0
4.11.2015 12:35

M37a25r65e13k 18H72r81u62b41y 6227602801798

Nejvetsi pohromou jsou prave eurourady a zpusob jejich fungovani. Z toho proste nemuze vzniknout nic dobreho, a napachaji vice skod nez vsechny emise dohromady :-/EURv

+3/0
3.11.2015 16:32

M10a96r24t68i20n 95K72l83u30v74á24n37e71k 9482848163983

Hmm. tak hlavne že sa za obrtovských nákladov šetrí na nesprávnom mieste? Čo kontejnerové lode a tankery?

+2/0
2.11.2015 18:24

M75a26r88t62i62n 45K77l22u20v22á23n71e65k 9822518633463

http://www.hybrid.cz/clanky/lodni-nakladni-doprava-vetsi-nebezpeci-nez-miliony-aut

0/0
2.11.2015 18:26

F44r63a21n67t50i30š15e43k 53N94o89v88á79k 6101425776351

Kdyby se alespoň 9/10 toho zboží nevozilo naprosto zbytečně..

+1/0
2.11.2015 19:21

V23á84c63l89a46v 43Z77e89l96i84n60k70a 2572190403842

Nic. Pokud ovšem nehodláte věřit hoaxům jako je v odkazu pana Kluvánka. Ale to už je na každém, zda použije svůj rozum anebo bude papouškovat bláboly aktivistů.

0/0
2.11.2015 22:29

M18a12r49t51i87n 17K74l68u57v29á91n82e31k 9302418223393

Vážený pán Zelinka.

Skúste svoj výrok podporiť nejakým ARGUMENTOM. Inak ste vypustili hoax vy.

http://auto.idnes.cz/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta-gdn-/automoto.aspx?c=A090426_191128_automoto_vok

http://www1.cenia.cz/www/node/391

http://ec.europa.eu/ceskarepublika/press/press_releases/13_622_cs.htm

Kde sú Vaše zdroje?

+1/0
3.11.2015 6:18

T86o57m38á78š 81V53a27l76d88e59r 7323290829

Vezmeme to jinak. Kupujete zboží z Číny a dalšího světa. Kolik emisí vypustí jiná doprava s stejným množstvím nákladu co jedna nákladní kontejnerová loď. Jak by se přepravovaly třeba Mazdy z Japonska do Evropy? Nebudeme kupovat co se nám líbí, ale to co zbyde v Evropě. VW, PSA, Fiat, Ford, Renault, Opel. Díky pravě tyto nechci a na M-B, BMW a Volvo nemám. Nehledě, že třeba tovární kombinace CNG a LPG tady člověk vůbec nekoupil ani na objednávku u autorizovaného prodejce, kromě vyjimek Fiat a Opel. Motory se dělají s přímým vstřikováním, ovšem bez filtru pevných částic (u benzínu) a tím si ještě více zhoršujeme prostředí. Takže logika věci je v háji. Raději si zvyšujeme v Evropě NOx zvláště u dieselů, abychom se ve městech více dusili.

0/0
8.11.2015 12:26

M82a47r80t58i94n 91K40l37u82v34á77n88e31k 9872248853173

To máte setsakra pravdu.

Ale k tomu patrí i to zasahovať tam kde to má najvyšší efekt. A nie vždy je to práve tam kde média, politici a ekologisti tvrdia.

0/0
8.11.2015 12:51

P75e63t28r 57O27t31r81u56b39a 6296958342215

No tak na zelene vlne se opravdu nema co dalsiho vymyslet, ale da se vymyslet, aby ty zelene vlny fungovaly v ramci mesta co nejvice.

Dale bych zavedl povinnost, ze kazdy novy semafor muzi mit odpocet do zelene s vyhledem na 100% zavedeni treba do roku 2020.

0/0
2.11.2015 18:04

M27a25r46e37k 45H18r45u49b71y 6467302971588

Ono by stacilo, aby se na te zelene vlne alespon zacalo pracovat. V Praze neni vyjimkou, ze nenavazuji ani 2 semafory za sebou, natoz pak delsi rada :-/

0/0
3.11.2015 16:30

F74r14a10n92t32i38š61e13k 52N56o65v64á34k 6291595766481

Jasně, taková "vejtřeska" je pro dnešní automobilky noční můrou, tu je třeba zakázat. Jezdí už padesát let a s trochou rozumné údržby pojezdí dalších 50, nemá se na ní co rozbít, projede všude a odveze cokoliv. Zato dnešní "euro6" je za 7-8 let kaput a musíte koupit nový.

+1/0
2.11.2015 17:33

R62u20d41o57l23f 60P73e84k59á78r76e71k 9352911809373

Jestli si ti ekopati taky uvědomují, že povinné přidávání bio (chacha) složky do nafty situaci ještě zhoršuje...RvEURv

+1/0
2.11.2015 17:11

J28o71s16e51f 38M35i73k95i58n 5233714885714

Uvědomují a už to i řekli. Bohužel se to nemůže stopnout tak rychle, jelikož si na tom spoustu podnikatelů a firem založilo živnost a investovalo do technologii (včetně Agrofertu)

0/0
4.11.2015 7:44

L80u83k26á89š 94V97a66ň87u27r27a 1895494293463

Kdyby existovala legislativa, ktera by umoznila dostat slevu na nove auto, když se zbavim stareho, tak by to bylo prinosem. Ale dnes jen musim ta peevod stareho auta zaplatit ekodan a tak si lidi radeji stara auta nechavaji. Navic jsou nova auta poruchovejsi.vsam mam jedno auto stare 8 let a druhe 13 let. Ale jsou to auta spolehliva a tak nevidim duvod se jich zbavovat. Nahradu za ne jen tezko sezenu.

+1/0
2.11.2015 16:49

V78á82c36l80a31v 73Š82o96b10r 5863692957330

Problém je v tom že pořízením nového auta naděláte zhruba stejné škody jako by jste o dalších 5 let jezdil se starým.

Marginální efekt na emisích je zcela potlačen plýtváním a škodami způsobenými těžbou, zpracováním a dopravou všech materiálů z horoucích pekel po celé planetě.

Naopak stát by se měl aktivně snažit udržet provozuschopná vozidla na silnicích co nejdéle je to možné aby se omezila "spotřeba" nových aut.

+6/0
2.11.2015 17:22

F84r66a61n64t46i11š94e87k 97N92o54v44á95k 6821695406541

Stát na ekologickou stopu naprosto kašle. Pro něj je přínosem zaměstnanost a výroba.

+1/0
2.11.2015 17:42

J88a61r87o16m36í27r 74K86r90á67l 4970969854259

Nejvíc ekologické auto je to, které se nemusí vyrobit.  Takže se chováte ekologicky, na rozdíl od těch pojašenců.

0/0
2.11.2015 17:23

M13a34r12e42k 12M59a65l35ý 1132288511890

Taky mám auto z roku 2005 a né a né odejít do věčných lovišť :-) Pořád funguje až na drobnosti spolehlivě, má už skoro čtvrt milionu.

0/0
3.11.2015 8:39

M84i42c35h85a76l 10F37i68n41s79t43e45r77l40e 7449880583198

Děkuji za tento článek, který mi jen potvrdil to, co tvrdím již delší dobu. Tudíž, že za současným uměle nafouknutým skandálem VW stojí iniciativní úředník - neboli slovy klasika "dej blbci funkci a vymyslí lejstro". Pokud už chceme mluvit o opravdové snaze o snížení emisí, zaměřme se především na největšího znečišťovatele, jímž je doprava nákladní a ne na toho, kdo se na celkovém znečištění podílí jen v řádu procent - tedy dopravu osobní. Mimochodem největší znečišťovatelem ve městech obvykle není doprava, ale především uživatelé kotlů na pevná paliva a samozřejmě průmyslová výroba.

+2/0
2.11.2015 16:20

L36u89k10á16š 38V41a71ň79u36r37a 1935334353843

Nejvetsim znecistovatelem je doprava namorni.

0/0
2.11.2015 16:50

A87d84a36m 89K54ř65i80v30s95k58ý 1563704530673

Námořní nákladní, ne námořní osobní.

0/0
2.11.2015 17:51

P96e34t29r 31S46t54e18j24s10k83a36l 3959548154296

"Už při prvních jednáních s komisí a europarlamentem jsme přitom upozorňovali, že je tato regulace trochu protichůdná. Z technického hlediska vlastně když snižujete emise CO2, tak zároveň u vznětovýchmotorůrostou emise oxidů dusíku (NOx)."

Evidentne sli automobilky nejlehci cestou pro snizovani CO2 = vyrobou turbonaft, az nastal problem s NOx, tak EU schvalila limity pro NOx. Automobilky to nedokazou vyresit, protoze se furt toci kolem turbodieselu. 

Pritom pouzitim benzinu se da eliminovat NOx a naslene se bude resit snizovani spotreby benzinoveho motoru = snizovani CO2. Na to jsou technologie jako snizovani hmotnosti, aerodynamika, uzsi pneu, lehci rafky, preplnovani a downsizing (maly objem pri nizke zatezi), vypinani valcu, hybrid, atd.

Proc je to tak narocne pochopit? Sef ACEA Sergio M. prehlasil, ze radeji nez elektromobily bude prodavat turbonafty. Tak at si to panove od automobilek nejdriv srovnaji v hlave a potom to jednoduse vyresi.EU

0/0
2.11.2015 16:15

L10u40k47á56š 18V59a89ň54u17r97a 1135524553683

Turbodiesel ma vyssi ucinnost jak benzin nebo turbobenzin. Resenim je plynova turbina s elektrickym geberatorem v hybridu.

0/0
2.11.2015 16:52

P13e57t81r 69S27t22e38j13s74k11a88l 3399788694356

Ucinnost ma vyssi ale elektromotor(-mobil) jeste vyssi, ale jak pisu, nafta ma problem s NOx a PM - chuda smes.

0/0
3.11.2015 9:33

J16a28n 69M36a25z76ů58r26e33k 2968594478435

je komický jaký boj tu je proti osobním autům, které přitom mají minimální podíl na vypouštění škodlivin....asi stejný jako plivnout do táboráku. Toto je jen další ukázka zbytečnosti komise a toho že ekologické lobby si tu dělá co chce.

+3/−1
2.11.2015 15:11

M73a23r47t50i65n 68K40a79r78á23s83e87k 9178703368728

No a podle vas ve mestech je obcas ten dusivy vzdych zpusoben cim jinym nez automobily? A proc se koncentruje obzlvaste kolem hlavnich silnicnich tahu?

0/0
2.11.2015 15:53

P54e28t29r 21S84t81e91j84s82k28a53l 3369978654466

Prestete si o problemech ve mestech bez tezkeho prumyslu, jako napriklad Brno, kde je obrovska koncentrace prachu a NOx a doted "nikdo" nevedel z ceho to je.

+1/0
2.11.2015 16:17

P29a61v90e69l 10C87h50l88a23p11e93c 5358496550517

Jak přemýšlí ekolog a úředník EU. Abychom byli in a eco bio. nařídíme na poli za domem pěstovat řepku, je to super, členové UVKSEU jako náš neagent z toho mají snový dotační business, celé to umožní dovážet brambory z Egypta. a tak vybereme další prachy na spotřební dani z PHM a na mýtném. Kupodivu nám stoupne spotřeba primárních paliv a tak začneme tlačit na automobilky, ty musí začít optimalizovat a tak se úžasný vůz značky Škoda skládá z dílů vyráběných na třech kontinentech a náklady na přepravu jsou 4x vyšší než bylo u auta před 25 lety. Nicméně to opět generuje zisky z PHM a mýta.pro stát a soudruhy z EU.

Podobně bychom mohli probrat další užasné nápady soudruhů jako je zákaz žárovek, zákaz Hg teploměrů nebo FV na polích ,ale kdo by se chtěl rozčilovat.

+7/−1
2.11.2015 14:35

J37o68s86e88f 60V51a40l27a 9320883413553

pokud to ovsem bude kun s katalyzatorem, aby vysoce jedovaty metan neunikal do ovzdusi. Nebo staci pridavne spalovani metanu rovnou u vystupu bez nutnosti katalyzatoru. jinak do mesta nesmi

0/0
2.11.2015 14:34

M65a81r50t86i52n 79V57á47v67r54a 2780663719

Všechno se svede na ekology a přitom skutečnost je průzračná.

Za milionem regulací stojí samy automobilky, kterým se výroba poruchových, v garáži neopravitelných aut s obrovským množstvím zranitelných dílů a nízkou životností sakramentsky hodí.

Vždy se ptejte CUI BONO a nepotřebujete žádné lživé články. Navíc kvůli nesmyslným regulacím si nelze přivézt auto z USA nebo Číny a tak automobilky snadno dosahují ochrany trhu pro vyšší ceny.

+1/−9
2.11.2015 14:07

S66t77a40n97i83s86l66a45v 37C75h26y66t21r75a 3854773317739

Zajímavý názor. Takže podle vás si automobilka sama na sebe úmyslně uplete bič, aby vyrobila dražší a následně i díky ceně hůře prodejné auto? To jste trochu mimo, nemyslíte? Pro automobilku je nejlepší reklama, když bude auto spolehlivé. A spolehlivé auto musí být pochopitelně jednoduché.

A pro vaší informaci, z USA si auto můžete přivézt. Já s tím alespoň doposud problém neměl. Je to složitější přihlásit, ale nic, co by se oficiálně nedalo praktikovat.

+9/0
2.11.2015 14:13

M46i20c56h94a32l 40P60a17v81l68á96t 9143683244179

Na ekology nikdo nic nehaze. Pachateli tehle zverstev jsou ekologiste, jinak oznacovani jako "ekofasiste", pripadne "zelene mozky". Proste blbci, kteri se za ucelem snizeni produkce neskodne plynu nestiti niceho.

+5/0
2.11.2015 14:32

V31r87a83t62i85s34l15a54v 87C30h53a73r70v84á68t 4801602882333

Zdravé je také jezdit na vozu taženém koňmo.

0/0
2.11.2015 14:01

V15a30c60l20a81v 18M66e32d78e83k 5751402705565

doporučuju zkusit to koňmo, třeba v 17:00 po magistrále

0/0
2.11.2015 14:03

J52i13ř54í 96G92a68b87r22i15e12l 8162120864857

Ekologické je nejezdit autem, ale chodit pěšky. A i zdravé.;-D;-D

+1/0
2.11.2015 13:44

J45a95n 10V25e53s79e89l12ý 5114363732791

Miliony keců, aby se nemuselo dělat nic jinak. Přitom řešení jsou minimálně od Lovinsova Hypecaru (2000) známá a automobilky už je v omezeném měřítku aplikují. Musí:

- odlehčit konstrukci (méně mrtvé váhy, menší spotřeba)

- dělat auta opravdu aerodynamická

- dělat auta s nižším valivým odporem

- oddělit spalovací motory od trakce a trakci udělat elektrickou

- přidat na prvních pár km baterku

Co je na tom tak strašně těžkého pro průmysl s obratem v bilionech EUR/rok?

+5/−13
2.11.2015 13:19

P77a66v81e74l 14C53h23l13a24p41e65c 5368626940647

Jasně budeme odlehčovat konstrukci, tak tam vedle spalovacího motoru narveme elektromotor  a protože to bude stále málo těžké tak přidáme pár metráků baterek ;-D

+15/−2
2.11.2015 13:25

J26a17n 55V17e74s15e79l46ý 5424863742241

Udělají se první tři opatření a najednou bude potřeba mnohem menší baterka (5 kWh = 25 kg baterek, prvních 50km na elektriku), menší motor na pohon, menší spalovák, menší brzdy, ...

BMW i3 (1200 kg) vpohodě utáhne range extender - spalovací motor z motorky.

+1/0
2.11.2015 13:32

A27d75a62m 10K52ř70i29v87s20k54ý 1323364120573

Ano, ale taky je i3 malé, škaredé a stojí milion.

+5/−1
2.11.2015 13:45

P72a82v31e63l 44C88h89l83a35p84e93c 5798656140717

Uvedl jste I3, auto  má 18.8kWh baterku o váze 230kg čili vaše 5kWh baterka nemá 25kg ale 61kg.

To stejné BMW i3 ujede teoreticky na 230kg baterku celých úžasných 130km, tzn. na vašich 5kWh neujedete 50km, ale celých 34km a to pokud si nepustíte rádio , bude jarních +18C , protože v -20 na těch 5kWh dojedete leda tak na dohled od garáže, pokud  dříve v danem zázraku neumrznete. Ano i3 je typické auto snů, ujede celých 100km, váží 1,2tuny a normální člověk se do něj skoro nevejde i když jede sám , ;-D

+10/−1
2.11.2015 13:49

V86a45c41l26a78v 98M84e47d78e64k 5831912755755

když ono je tak hrozně IN tu utopii podporovat, a ignorovat realitu. 

Ani nemluvě o tom, co celý ten ekobussines přehlíží : 

- kde do těch elektromobilů brát elektřinu

- kde do těch elektromobilů bát baterie, když známé zásoby lithia na planetě by dostačovaly maximálně na jednotky procent počtu vyráběných automobilů

+2/−1
2.11.2015 14:02

M16o61j32m80í72r 56M16o62t21y32č39k35a 3372905364240

Výroba kvalitních baterií > ničení země těžbou kovů vzácných zemin > ekologicky problematická výroba baterií > ekologicky problematická likvidace baterií  a k tomu si přidejte třeba i mrtvou váhu baterie pokud jezdíte dále než těch 50 km (nebo nemáte kde dobít) kterou musíte vozit.

Dále - aerodynamická auta - odpor jakéhokoliv vozu je primárně dán čtvercem rychlosti pohybu a jeho čelní plochy (zde jakýkoli sklon či obliny nehrají roli). Podle toho je lepší jezdit pomalu, než se snažit o superaerodynamiku.

+2/−2
2.11.2015 13:51

J58a89n 62V83e47s66e86l94ý 5844783732961

Před časem jsem se díval na složení dvou hlavních typů baterií používaných v autech, našel jsem lithium, nikl, mangan, kobalt, fosfor, uhlík, křemík a železo. Nic z toho není kov vzácných zemin, většina produkce jmenovaných prvků se používá na něco jiného a všechny jsou vpohodě recyklovatelné.

P.S.: Nechochopil jste mě, baterie je na kratší cesty na delších štrekách ji dobíjí spalovací motor v optimálních otáčkách. Viz. Chevy Volt.

+3/−1
2.11.2015 14:00

P83a84v78e14l 96C18h59l78a41p56e84c 5408246800817

To jste se ovšem díval špatně, NiMH baterie bez lanthanu, ceru, neodymu a praseodymu nevyrobíte.

Jen tak mimochodem na planetě není dost Lithia, aby jste mohl byt jen v Evropě převést osobní automobilovou dopravu na autíčka na tužkové baterky. Tolik realita. Stejně tak byste v EU musel postavit druhou paralelní elektrorozvodnou sít a mnoho desítek nových elektráren, no a na to pro změnu až není ani měď ano peníze o tom, že není palivo do těch elektráren nemluvě.

+2/−4
2.11.2015 14:10

P30a92v48e72l 57C55h52l50a34p12e23c 5908686930457

Mínusáku nestyd se a prozraď co  v mém příspěvku není pravda?

+1/−1
2.11.2015 14:39

J84a86n 77V41e65s37e47l59ý 5304393822751

NiMH baterie už používá jen Toyota v Priusech. A to jen v těch s hybridním pohonem. Plug-in hybridy už mají Li-ion jako všichni ostatní.

0/0
2.11.2015 19:29

V45á26c42l76a52v 32P85o15l74á90k 1395102490370

Omylem jsem klepl na mínus, chtěl jsem plus.

0/0
2.11.2015 20:52

M41a38r78e94k 94M67a20l46ý 1212108531450

Ano, hybridy dělá i Toyota a Lexus. Jenomže buď je to dražší než konkurence ve třídě (Toyota) a nebo je to ve třídě, kde na tom tak nezáleží a zákazník to zaplatí (Lexus GS, RX, LS - luxusní a drahé i jako čistě spalovací auto).

Přiznám se, že docela přemýšlím o ojetém Lexusu RX, zdá se to jako dobrý vůz, pokud člověk jezdí i po městě. Právě to popojíždění a případně výkonové špičky pěkně pokryje elektromotor a baterky se pak v klidu nabijí, když se jede ustáleně třeba po okresce.

+1/0
2.11.2015 14:24

V48á25c92l54a87v 52Z27e72l75i15n18k68a 2452480453182

Sorry, ale tady děláte dost zásadní chybu. Zapomínáte na součinitele odporu všeobecně známého pod označením c(x). Ten vyjadřuje závislost odoru prostředí na tvaru tělesa a tam jsou právě ty sklony a obliny. A proto se dnes všechna auta dělají do tvaru, který automobiláři s oblibou říkají "vomydlený mejdlo". Užitná hodnota sice dostává nafrak, protože se například do kufru nevejdete s věcí, která se do mírně hranatějšího tvaru ještě vešla, ale hlavně, že se podaří trochu něco srazit na odporu.

+3/0
2.11.2015 14:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.