Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bojoval za automobilky a říká: Emisní limity tvoří lidé, co jim nerozumí

Ivan Hodač byl do konce roku 2013 po dvanáct let generálním tajemníkem Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).To on stál v čele sdružení automobilek v době, kdy vznikala současná přísná emisní legislativa. Její vznik popsal v rozhovoru pro iDNES.cz a magazín INDEX LN.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a33n 98D54l27o63u43h56ý 7524609610859

Ze tech V3S nebo Skoda Favorit ci jeste starsi Skoda 120 v cesku denne jezdi!! Tim se u me zaradil mezi zbytek tech blbu, kteri maji svuj nerealny svetR^ Panovi bych chtel rici, ze jedno z mych aut ma benzinovy motor plnici Euro III a dalkovou spotrebu 5.5l/100km a jelikoz spotreba souvisi s emisemi, pak je jasne ze tento vice jak 10 let stary motor plni prisnejsi normy nez je to blbe Euro IIIR^ a nepotrebuje k tomu nejaky turbo, naftu, filtr pevnych castic a podobny nesmyslyR^

+1/0
4.11.2015 12:35

M79a68r31e71k 52H92r29u72b14y 6177462831278

Nejvetsi pohromou jsou prave eurourady a zpusob jejich fungovani. Z toho proste nemuze vzniknout nic dobreho, a napachaji vice skod nez vsechny emise dohromady :-/EURv

+3/0
3.11.2015 16:32

M58a23r25t87i81n 20K94l83u69v19á51n39e35k 9912578613263

Hmm. tak hlavne že sa za obrtovských nákladov šetrí na nesprávnom mieste? Čo kontejnerové lode a tankery?

+2/0
2.11.2015 18:24

M87a88r74t29i55n 75K10l12u82v77á75n97e15k 9112488803943

http://www.hybrid.cz/clanky/lodni-nakladni-doprava-vetsi-nebezpeci-nez-miliony-aut

0/0
2.11.2015 18:26

F14r48a55n74t42i64š77e25k 69N26o90v45á59k 6441665556261

Kdyby se alespoň 9/10 toho zboží nevozilo naprosto zbytečně..

+1/0
2.11.2015 19:21

V28á71c64l71a82v 23Z23e14l14i44n95k78a 2682700693442

Nic. Pokud ovšem nehodláte věřit hoaxům jako je v odkazu pana Kluvánka. Ale to už je na každém, zda použije svůj rozum anebo bude papouškovat bláboly aktivistů.

0/0
2.11.2015 22:29

M31a53r12t86i83n 32K20l58u58v39á83n63e51k 9472218293813

Vážený pán Zelinka.

Skúste svoj výrok podporiť nejakým ARGUMENTOM. Inak ste vypustili hoax vy.

http://auto.idnes.cz/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta-gdn-/automoto.aspx?c=A090426_191128_automoto_vok

http://www1.cenia.cz/www/node/391

http://ec.europa.eu/ceskarepublika/press/press_releases/13_622_cs.htm

Kde sú Vaše zdroje?

+1/0
3.11.2015 6:18

T85o39m82á19š 22V89a35l50d69e97r 7673970559

Vezmeme to jinak. Kupujete zboží z Číny a dalšího světa. Kolik emisí vypustí jiná doprava s stejným množstvím nákladu co jedna nákladní kontejnerová loď. Jak by se přepravovaly třeba Mazdy z Japonska do Evropy? Nebudeme kupovat co se nám líbí, ale to co zbyde v Evropě. VW, PSA, Fiat, Ford, Renault, Opel. Díky pravě tyto nechci a na M-B, BMW a Volvo nemám. Nehledě, že třeba tovární kombinace CNG a LPG tady člověk vůbec nekoupil ani na objednávku u autorizovaného prodejce, kromě vyjimek Fiat a Opel. Motory se dělají s přímým vstřikováním, ovšem bez filtru pevných částic (u benzínu) a tím si ještě více zhoršujeme prostředí. Takže logika věci je v háji. Raději si zvyšujeme v Evropě NOx zvláště u dieselů, abychom se ve městech více dusili.

0/0
8.11.2015 12:26

M97a55r56t23i16n 41K78l71u92v17á22n15e41k 9972598703663

To máte setsakra pravdu.

Ale k tomu patrí i to zasahovať tam kde to má najvyšší efekt. A nie vždy je to práve tam kde média, politici a ekologisti tvrdia.

0/0
8.11.2015 12:51

P92e24t24r 91O39t87r60u31b41a 6286618272845

No tak na zelene vlne se opravdu nema co dalsiho vymyslet, ale da se vymyslet, aby ty zelene vlny fungovaly v ramci mesta co nejvice.

Dale bych zavedl povinnost, ze kazdy novy semafor muzi mit odpocet do zelene s vyhledem na 100% zavedeni treba do roku 2020.

0/0
2.11.2015 18:04

M63a21r12e60k 82H37r49u45b15y 6417572871788

Ono by stacilo, aby se na te zelene vlne alespon zacalo pracovat. V Praze neni vyjimkou, ze nenavazuji ani 2 semafory za sebou, natoz pak delsi rada :-/

0/0
3.11.2015 16:30

F26r76a76n24t40i63š83e76k 83N53o16v26á20k 6941355816871

Jasně, taková "vejtřeska" je pro dnešní automobilky noční můrou, tu je třeba zakázat. Jezdí už padesát let a s trochou rozumné údržby pojezdí dalších 50, nemá se na ní co rozbít, projede všude a odveze cokoliv. Zato dnešní "euro6" je za 7-8 let kaput a musíte koupit nový.

+1/0
2.11.2015 17:33

R79u61d85o38l94f 19P54e58k69á19r35e60k 9602651359233

Jestli si ti ekopati taky uvědomují, že povinné přidávání bio (chacha) složky do nafty situaci ještě zhoršuje...RvEURv

+1/0
2.11.2015 17:11

J22o20s82e17f 10M63i77k49i11n 5203154855494

Uvědomují a už to i řekli. Bohužel se to nemůže stopnout tak rychle, jelikož si na tom spoustu podnikatelů a firem založilo živnost a investovalo do technologii (včetně Agrofertu)

0/0
4.11.2015 7:44

L87u12k67á56š 35V78a71ň58u82r17a 1325284533313

Kdyby existovala legislativa, ktera by umoznila dostat slevu na nove auto, když se zbavim stareho, tak by to bylo prinosem. Ale dnes jen musim ta peevod stareho auta zaplatit ekodan a tak si lidi radeji stara auta nechavaji. Navic jsou nova auta poruchovejsi.vsam mam jedno auto stare 8 let a druhe 13 let. Ale jsou to auta spolehliva a tak nevidim duvod se jich zbavovat. Nahradu za ne jen tezko sezenu.

+1/0
2.11.2015 16:49

V38á33c25l27a27v 91Š13o98b21r 5273802347120

Problém je v tom že pořízením nového auta naděláte zhruba stejné škody jako by jste o dalších 5 let jezdil se starým.

Marginální efekt na emisích je zcela potlačen plýtváním a škodami způsobenými těžbou, zpracováním a dopravou všech materiálů z horoucích pekel po celé planetě.

Naopak stát by se měl aktivně snažit udržet provozuschopná vozidla na silnicích co nejdéle je to možné aby se omezila "spotřeba" nových aut.

+6/0
2.11.2015 17:22

F21r83a28n89t33i14š69e67k 51N77o34v81á92k 6751405156871

Stát na ekologickou stopu naprosto kašle. Pro něj je přínosem zaměstnanost a výroba.

+1/0
2.11.2015 17:42

J64a62r78o35m54í34r 83K91r22á81l 4490769834859

Nejvíc ekologické auto je to, které se nemusí vyrobit.  Takže se chováte ekologicky, na rozdíl od těch pojašenců.

0/0
2.11.2015 17:23

M32a33r66e87k 40M92a83l27ý 1572848791590

Taky mám auto z roku 2005 a né a né odejít do věčných lovišť :-) Pořád funguje až na drobnosti spolehlivě, má už skoro čtvrt milionu.

0/0
3.11.2015 8:39

M97i43c33h51a61l 97F21i55n64s11t97e56r86l10e 7359760503638

Děkuji za tento článek, který mi jen potvrdil to, co tvrdím již delší dobu. Tudíž, že za současným uměle nafouknutým skandálem VW stojí iniciativní úředník - neboli slovy klasika "dej blbci funkci a vymyslí lejstro". Pokud už chceme mluvit o opravdové snaze o snížení emisí, zaměřme se především na největšího znečišťovatele, jímž je doprava nákladní a ne na toho, kdo se na celkovém znečištění podílí jen v řádu procent - tedy dopravu osobní. Mimochodem největší znečišťovatelem ve městech obvykle není doprava, ale především uživatelé kotlů na pevná paliva a samozřejmě průmyslová výroba.

+2/0
2.11.2015 16:20

L92u83k64á55š 10V24a15ň45u47r31a 1695174763983

Nejvetsim znecistovatelem je doprava namorni.

0/0
2.11.2015 16:50

A75d55a90m 59K50ř59i83v38s30k28ý 1833334750793

Námořní nákladní, ne námořní osobní.

0/0
2.11.2015 17:51

P87e14t25r 42S62t63e11j24s13k96a28l 3289158244756

"Už při prvních jednáních s komisí a europarlamentem jsme přitom upozorňovali, že je tato regulace trochu protichůdná. Z technického hlediska vlastně když snižujete emise CO2, tak zároveň u vznětovýchmotorůrostou emise oxidů dusíku (NOx)."

Evidentne sli automobilky nejlehci cestou pro snizovani CO2 = vyrobou turbonaft, az nastal problem s NOx, tak EU schvalila limity pro NOx. Automobilky to nedokazou vyresit, protoze se furt toci kolem turbodieselu. 

Pritom pouzitim benzinu se da eliminovat NOx a naslene se bude resit snizovani spotreby benzinoveho motoru = snizovani CO2. Na to jsou technologie jako snizovani hmotnosti, aerodynamika, uzsi pneu, lehci rafky, preplnovani a downsizing (maly objem pri nizke zatezi), vypinani valcu, hybrid, atd.

Proc je to tak narocne pochopit? Sef ACEA Sergio M. prehlasil, ze radeji nez elektromobily bude prodavat turbonafty. Tak at si to panove od automobilek nejdriv srovnaji v hlave a potom to jednoduse vyresi.EU

0/0
2.11.2015 16:15

L51u48k86á12š 32V11a95ň49u84r27a 1655354723643

Turbodiesel ma vyssi ucinnost jak benzin nebo turbobenzin. Resenim je plynova turbina s elektrickym geberatorem v hybridu.

0/0
2.11.2015 16:52

P79e31t34r 44S27t40e31j87s16k52a74l 3849718574716

Ucinnost ma vyssi ale elektromotor(-mobil) jeste vyssi, ale jak pisu, nafta ma problem s NOx a PM - chuda smes.

0/0
3.11.2015 9:33

J41a44n 44M17a86z81ů41r81e11k 2748834478295

je komický jaký boj tu je proti osobním autům, které přitom mají minimální podíl na vypouštění škodlivin....asi stejný jako plivnout do táboráku. Toto je jen další ukázka zbytečnosti komise a toho že ekologické lobby si tu dělá co chce.

+3/−1
2.11.2015 15:11

M97a75r37t90i46n 43K81a72r83á11s74e92k 9868443948218

No a podle vas ve mestech je obcas ten dusivy vzdych zpusoben cim jinym nez automobily? A proc se koncentruje obzlvaste kolem hlavnich silnicnich tahu?

0/0
2.11.2015 15:53

P27e60t52r 33S18t49e81j58s48k89a33l 3979298594596

Prestete si o problemech ve mestech bez tezkeho prumyslu, jako napriklad Brno, kde je obrovska koncentrace prachu a NOx a doted "nikdo" nevedel z ceho to je.

+1/0
2.11.2015 16:17

P78a20v33e21l 78C61h38l50a88p84e87c 5408696510297

Jak přemýšlí ekolog a úředník EU. Abychom byli in a eco bio. nařídíme na poli za domem pěstovat řepku, je to super, členové UVKSEU jako náš neagent z toho mají snový dotační business, celé to umožní dovážet brambory z Egypta. a tak vybereme další prachy na spotřební dani z PHM a na mýtném. Kupodivu nám stoupne spotřeba primárních paliv a tak začneme tlačit na automobilky, ty musí začít optimalizovat a tak se úžasný vůz značky Škoda skládá z dílů vyráběných na třech kontinentech a náklady na přepravu jsou 4x vyšší než bylo u auta před 25 lety. Nicméně to opět generuje zisky z PHM a mýta.pro stát a soudruhy z EU.

Podobně bychom mohli probrat další užasné nápady soudruhů jako je zákaz žárovek, zákaz Hg teploměrů nebo FV na polích ,ale kdo by se chtěl rozčilovat.

+7/−1
2.11.2015 14:35

J51o85s29e64f 50V31a59l39a 9790263273883

pokud to ovsem bude kun s katalyzatorem, aby vysoce jedovaty metan neunikal do ovzdusi. Nebo staci pridavne spalovani metanu rovnou u vystupu bez nutnosti katalyzatoru. jinak do mesta nesmi

0/0
2.11.2015 14:34

M10a22r45t61i23n 33V31á64v68r75a 2650433829

Všechno se svede na ekology a přitom skutečnost je průzračná.

Za milionem regulací stojí samy automobilky, kterým se výroba poruchových, v garáži neopravitelných aut s obrovským množstvím zranitelných dílů a nízkou životností sakramentsky hodí.

Vždy se ptejte CUI BONO a nepotřebujete žádné lživé články. Navíc kvůli nesmyslným regulacím si nelze přivézt auto z USA nebo Číny a tak automobilky snadno dosahují ochrany trhu pro vyšší ceny.

+1/−9
2.11.2015 14:07

S75t70a67n45i77s79l39a38v 95C14h14y42t78r37a 3104493397179

Zajímavý názor. Takže podle vás si automobilka sama na sebe úmyslně uplete bič, aby vyrobila dražší a následně i díky ceně hůře prodejné auto? To jste trochu mimo, nemyslíte? Pro automobilku je nejlepší reklama, když bude auto spolehlivé. A spolehlivé auto musí být pochopitelně jednoduché.

A pro vaší informaci, z USA si auto můžete přivézt. Já s tím alespoň doposud problém neměl. Je to složitější přihlásit, ale nic, co by se oficiálně nedalo praktikovat.

+9/0
2.11.2015 14:13

M92i88c60h25a15l 37P70a63v18l14á82t 9533853524469

Na ekology nikdo nic nehaze. Pachateli tehle zverstev jsou ekologiste, jinak oznacovani jako "ekofasiste", pripadne "zelene mozky". Proste blbci, kteri se za ucelem snizeni produkce neskodne plynu nestiti niceho.

+5/0
2.11.2015 14:32

V87r79a62t24i60s10l85a88v 91C95h18a12r82v84á33t 4811342612813

Zdravé je také jezdit na vozu taženém koňmo.

0/0
2.11.2015 14:01

V75a81c66l70a42v 95M80e68d74e55k 5831202605665

doporučuju zkusit to koňmo, třeba v 17:00 po magistrále

0/0
2.11.2015 14:03

J53i98ř74í 84G87a39b30r14i96e64l 8172120544857

Ekologické je nejezdit autem, ale chodit pěšky. A i zdravé.;-D;-D

+1/0
2.11.2015 13:44

J39a36n 79V30e71s20e70l78ý 5274463662421

Miliony keců, aby se nemuselo dělat nic jinak. Přitom řešení jsou minimálně od Lovinsova Hypecaru (2000) známá a automobilky už je v omezeném měřítku aplikují. Musí:

- odlehčit konstrukci (méně mrtvé váhy, menší spotřeba)

- dělat auta opravdu aerodynamická

- dělat auta s nižším valivým odporem

- oddělit spalovací motory od trakce a trakci udělat elektrickou

- přidat na prvních pár km baterku

Co je na tom tak strašně těžkého pro průmysl s obratem v bilionech EUR/rok?

+5/−13
2.11.2015 13:19

P90a34v40e15l 81C44h50l57a83p20e48c 5928936410767

Jasně budeme odlehčovat konstrukci, tak tam vedle spalovacího motoru narveme elektromotor  a protože to bude stále málo těžké tak přidáme pár metráků baterek ;-D

+15/−2
2.11.2015 13:25

J78a26n 58V68e87s19e51l42ý 5934353222101

Udělají se první tři opatření a najednou bude potřeba mnohem menší baterka (5 kWh = 25 kg baterek, prvních 50km na elektriku), menší motor na pohon, menší spalovák, menší brzdy, ...

BMW i3 (1200 kg) vpohodě utáhne range extender - spalovací motor z motorky.

+1/0
2.11.2015 13:32

A89d87a36m 61K17ř51i95v14s89k98ý 1243304650533

Ano, ale taky je i3 malé, škaredé a stojí milion.

+5/−1
2.11.2015 13:45

P69a75v90e43l 85C88h93l40a53p30e58c 5578566900587

Uvedl jste I3, auto  má 18.8kWh baterku o váze 230kg čili vaše 5kWh baterka nemá 25kg ale 61kg.

To stejné BMW i3 ujede teoreticky na 230kg baterku celých úžasných 130km, tzn. na vašich 5kWh neujedete 50km, ale celých 34km a to pokud si nepustíte rádio , bude jarních +18C , protože v -20 na těch 5kWh dojedete leda tak na dohled od garáže, pokud  dříve v danem zázraku neumrznete. Ano i3 je typické auto snů, ujede celých 100km, váží 1,2tuny a normální člověk se do něj skoro nevejde i když jede sám , ;-D

+10/−1
2.11.2015 13:49

V40a14c92l81a53v 62M31e31d12e95k 5951882515775

když ono je tak hrozně IN tu utopii podporovat, a ignorovat realitu. 

Ani nemluvě o tom, co celý ten ekobussines přehlíží : 

- kde do těch elektromobilů brát elektřinu

- kde do těch elektromobilů bát baterie, když známé zásoby lithia na planetě by dostačovaly maximálně na jednotky procent počtu vyráběných automobilů

+2/−1
2.11.2015 14:02

M63o95j92m24í27r 43M59o98t18y45č27k68a 3462665774140

Výroba kvalitních baterií > ničení země těžbou kovů vzácných zemin > ekologicky problematická výroba baterií > ekologicky problematická likvidace baterií  a k tomu si přidejte třeba i mrtvou váhu baterie pokud jezdíte dále než těch 50 km (nebo nemáte kde dobít) kterou musíte vozit.

Dále - aerodynamická auta - odpor jakéhokoliv vozu je primárně dán čtvercem rychlosti pohybu a jeho čelní plochy (zde jakýkoli sklon či obliny nehrají roli). Podle toho je lepší jezdit pomalu, než se snažit o superaerodynamiku.

+2/−2
2.11.2015 13:51

J60a59n 47V73e84s16e42l75ý 5124323482721

Před časem jsem se díval na složení dvou hlavních typů baterií používaných v autech, našel jsem lithium, nikl, mangan, kobalt, fosfor, uhlík, křemík a železo. Nic z toho není kov vzácných zemin, většina produkce jmenovaných prvků se používá na něco jiného a všechny jsou vpohodě recyklovatelné.

P.S.: Nechochopil jste mě, baterie je na kratší cesty na delších štrekách ji dobíjí spalovací motor v optimálních otáčkách. Viz. Chevy Volt.

+3/−1
2.11.2015 14:00

P93a46v95e47l 25C76h57l36a43p39e22c 5418586320687

To jste se ovšem díval špatně, NiMH baterie bez lanthanu, ceru, neodymu a praseodymu nevyrobíte.

Jen tak mimochodem na planetě není dost Lithia, aby jste mohl byt jen v Evropě převést osobní automobilovou dopravu na autíčka na tužkové baterky. Tolik realita. Stejně tak byste v EU musel postavit druhou paralelní elektrorozvodnou sít a mnoho desítek nových elektráren, no a na to pro změnu až není ani měď ano peníze o tom, že není palivo do těch elektráren nemluvě.

+2/−4
2.11.2015 14:10

P74a23v17e94l 52C26h50l46a57p25e65c 5718316290897

Mínusáku nestyd se a prozraď co  v mém příspěvku není pravda?

+1/−1
2.11.2015 14:39

J90a78n 69V64e61s21e97l11ý 5914873402431

NiMH baterie už používá jen Toyota v Priusech. A to jen v těch s hybridním pohonem. Plug-in hybridy už mají Li-ion jako všichni ostatní.

0/0
2.11.2015 19:29

V73á48c28l87a51v 26P40o28l68á17k 1795312320570

Omylem jsem klepl na mínus, chtěl jsem plus.

0/0
2.11.2015 20:52

M88a79r80e53k 54M38a46l52ý 1602518751960

Ano, hybridy dělá i Toyota a Lexus. Jenomže buď je to dražší než konkurence ve třídě (Toyota) a nebo je to ve třídě, kde na tom tak nezáleží a zákazník to zaplatí (Lexus GS, RX, LS - luxusní a drahé i jako čistě spalovací auto).

Přiznám se, že docela přemýšlím o ojetém Lexusu RX, zdá se to jako dobrý vůz, pokud člověk jezdí i po městě. Právě to popojíždění a případně výkonové špičky pěkně pokryje elektromotor a baterky se pak v klidu nabijí, když se jede ustáleně třeba po okresce.

+1/0
2.11.2015 14:24

V20á70c72l31a28v 64Z19e52l12i27n69k73a 2492400123592

Sorry, ale tady děláte dost zásadní chybu. Zapomínáte na součinitele odporu všeobecně známého pod označením c(x). Ten vyjadřuje závislost odoru prostředí na tvaru tělesa a tam jsou právě ty sklony a obliny. A proto se dnes všechna auta dělají do tvaru, který automobiláři s oblibou říkají "vomydlený mejdlo". Užitná hodnota sice dostává nafrak, protože se například do kufru nevejdete s věcí, která se do mírně hranatějšího tvaru ještě vešla, ale hlavně, že se podaří trochu něco srazit na odporu.

+3/0
2.11.2015 14:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.