Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První Zetor vyjel před 70 lety. Byl to výrobní rekordman i exportní hit

První typ traktorů Zetor dobyl svět a díky své spolehlivosti sklízel úspěchy i na západních trzích. Byl dokonce nejvíce vyráběným typem brněnských traktorů a ještě dnes se některé dochované kusy zapojují do tvrdé práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J54a90k97u69b 76Ž34á51d80n13ý 7219271550134

Kacko ma znamej a na tech vysokejch kolech to po silnici docela leti... Az z toho jde strach :-)

0/0
18.11.2015 9:43

O13n37d16ř85e80j 28Š69r89á46m18e27k 3243830161359

Nádherný stroj.

+1/0
15.11.2015 19:41

J40a10r30o29s21l69a66v 46K31a16d37l50e14c 5281329672461

R^R^R^

0/0
15.11.2015 12:49

J72o34s16e10f 42M54i47k21e45l 2658180826792

Huš ktn ktn ktn ktn...... pl......pl....pl pl pl pl ...... Můj kamarád jako malý kluk ten start uměl perfektně napodobit.

+1/0
15.11.2015 0:26

Š54t92ě28p25á50n 12V89a96n43ě42k 3453899837787

Parádní design....R^

+1/0
14.11.2015 23:33

I52v76a65n 71M23a49r79e50k 6594988352

Pamatuji u nás v tehdejším JZD  "Zetor 50" , který byl rudé barvy s nějakými čínskými nápisy , zřejmě to byl kus z nějakého zrušeného exportu do Číny 8-o

+1/0
14.11.2015 21:39
Foto

M96i55l81o17š 74Z14i58k63m51u61n44d 7315889779300

Zetor 25K mám a je to úžasný stroj. Zatím pracuje při senosečích, někdy do lesa a také jízdy pro radost. Byl to původně vrak, ale po střední opravě slouží a dělá radost. Bohužel v okolí vidím pracující vraky Z25 stojící celé roky volně venku. Velkou skupinu příznivců mají v Norsku. Na YouTube jsou krásná videa Z 25.

Myslím, že to je dobře odvedený kus práce na tehdejší podmínky.

+4/0
14.11.2015 21:19

Š76t48ě39p91á70n 20V58a74n94ě43k 3793939937427

Za kolik se to dá od někoho, komu to stojí venku,  koupit? :)

+1/0
14.11.2015 23:32

L98u13b42o28š 89P52l55a17č89e68k 1387868364424

Také mám 25k,kabina,hydraulika,bohužel jen prikryty , stojící roky venku, vse fukcni, do 5 min schopen výjezdu, původní stav.me ten "vrak" tak jak je připadá krasnej

0/0
26.12.2015 23:05

F27r17a55n75t93i91š71e41k 21F67o38u25s 5480808866733

Jako děti jsme mu říkali tuk tak ,pro ten charakteristický zvuk motoru .Výkon motoru byl bída ! Jezdily nám okolo domu každý den, bylo to trochu do kopce a to byl problém ! Neutáhl víc nákladu než dobrý pár koní !

0/−6
14.11.2015 19:57

I94g20n63á31c 51M58r11k13v98i34č73k69a 2588692629825

Tak vzhledem k tomu, že výkon motoru byl určitě víc jak pár koní a i přes různé ztráty v převodovce a přenosu síly na zem  to byly (asi?)  třeba desítky koní,  tak si troufám tvrdit, že plácáte...

+8/−1
14.11.2015 21:06

P82a25v56e86l 87N13o10v12á69k 7671906749883

Samozřejmě že placa. On sice do kopce zpomalí vypadat že to nedá ale jede pořad

+5/−1
14.11.2015 21:29

F74r14a74n30t25i73š28e33k 14F89o68u16s 5510768686283

Nebudete tomu věřit,ale je to tak! Když za něho zapřáhl řidič 3t vlek, který nebyl ani plný ,tak se v tom kopci zastavil ! Přijel kočí se dvěma valachy a vytáhl ho .Netvrdím že lehce ,ale dokázaly to !

+1/−5
14.11.2015 21:59

P12a81v51e14l 55N41o32v33á10k 7851906199613

Nebudu :) protože mám doma už druhého a sám neverim tomu co dokáže utáhnout :)

+3/−1
14.11.2015 22:16

J60o82s67e35f 23H33á30j97e49k 6438950449592

...ono to bylo možná rukama... to řazení bylo bez synchronů a málokdo to dal v kopci... :-P

+2/0
16.11.2015 20:30

F77r34a87n80t45i35š40e82k 67F84o49u70s 5430438806503

Bylo to někdy začátkem 60.let ,jako kluci jsme to viděli,vždy když vidím tu 25 ,tak si na to vzpomenu . Asi ten traktorysta včas nepřeřadil. Chtělo to meziplyn,pak už to nerozjel .

+1/0
16.11.2015 21:50

T29o38m81á18š 71T53a17t11í79č37e52k 5480292620488

Největší klasika. V očích staréch poctivéch Čechoslováků stojí po boku šestsettrojky a vejtřasky. Neodmyslitelný to kus. :-)

+7/0
14.11.2015 19:21

R54a68d94i62m 96P44o28l49á64š78e77k 9926963279649

Ty poslední typy s budkami jsem ještě zažil jako středoškolák na brigádách na místním JZD i později jako vysokoškolák brigádník na chmelu ještě v 80 letech minulého století. Jinak typický zvuk motoru těchto prvních Zetorů je jeden ze zvuků mého  dětství.

Mám ale takový pocit, že ty budky se začaly dodatečně dávat i na ty starší zetory, které původně budky neměly. Jednak částečně kvůli konfortu při nepřiznivém počasí, ale hlavně zřejmě kvůli bezpečnosti při převrácení, kostra traktorové budky byla totiž obvykle svařena z příslušně silných trubek a kvalitně uchycená na traktor, takže při převrácení zvládala zachytit hmotnost traktoru a uchránit lidi uvnitř před rozmačkáním.

+8/0
14.11.2015 8:56

J79i89ř48í 57Č29e14r24n36ý 6878343270868

Budky na 25, 35, a 50kách při převrácení nechránily, ty rámy ze silných trubek byly dodělávány dodatečně.

+6/0
14.11.2015 12:55

L10u17m81í91r 63V15i46t93h12a 2477797836152

35 nebyly. Myslíte asi 3011 a 4011, tedy UŘ I

0/−3
14.11.2015 13:16

V10l88a27d38a 92S60i19m82o25n57i62k 3989713423445

Ne, myslí Zetor 35 .. čtyřválec podobný Z 50 Super, ale se suchou skříní a pětistupňnovou převodovkou .

http://www.veteranforum.cz/document.php?document=documents/2009/1011062753.jpg

+5/0
14.11.2015 15:59

J40i42n17d37ř78i56c28h 42Š81k85o23p86e60k 4325611410195

existuje zetor 3511, což je první modernizace (pětková) zetoru 3011 a existoval i zetor super 35

0/0
14.11.2015 17:05

J64o51s28e25f 96V96o93s72i18c14k84y 4583297926913

Tech modernizaci bylo moc. Nektere traktory nemely ani nahonovou hridel -540ot./min. a nektere nemely ani uzaverku diferencialu. Byly takove, ktere nemely ani hydrauliku, napr. moderni Zetor Super 35 - 50 .

0/0
14.11.2015 18:49

V71l12a63d68a 39S52i14m58o81n55i44k 3529793723575

Z 35 a Z 50 jsou dva svébytné traktory, nikoliv že by jeden byl variantou druhého

+2/0
14.11.2015 21:04

J59i62n25d52ř44i29c24h 29Š42k44o23p64e70k 4525431820625

samozřejmě, že 35xx byly.

Byla to první modernizace UŔ1

0/0
14.11.2015 17:01

V92l31a25d58a 68S92i11m66o59n92i45k 3689613543245

To máte sice pravdu, ale Zetor 35 Super byl předchůdce UŘ I

+1/0
14.11.2015 21:06

J98i59n54d31ř43i75c57h 71Š56k82o30p33e26k 4865431150485

předchůdcem byl do té míry, že se vyráběl před UŘ 1. Ale UŘ určitě ze suprů nevycházela, byla to naprosto jiná koncepce, naopak prototyp následnovníka Z 50 Super - Z 56 měl naopak z UŘ některé věci převzaté.

0/−1
15.11.2015 9:42

V72l80a58d57a 57S98i90m69o24n84i83k 3369783593795

Čtěte v mém příspěvku něco, co tam není. Pokud tedy píšu Z 35, nemyslím Z 3511. Cenim si Vašich znalostí, ale nemyslím si, že bychom byli v rozporu.

0/0
15.11.2015 11:46

L89u98m64í20r 97V21i49t85h45a 2597677756472

Kabiny a ochranné rámy jsou dvě různé věci. Ochranné rámy se na pětadvácy už moc nedávaly, bylo to nařízení ze sedmdesátých let a družstva a st. statky tehdy už moc pětadvacítek neměly. Spíš Supry padesátky a traktory UŘ I, tedy zetory 30 a 40. Na ty všechny se rámy dodatečně montovaly. "UŘ dvojky" už měly kabinu konstruovanou jako bezpečnostní s rámem integrovaným do konstrukce kabiny. A těch pár soukromníčků a záhumenkářů, kteří je měli, na něčem takvém nebazírovali. Ještě tak boudu, aby na ně nepršelo, ale rám už moc ne.

Jinak ten zvuk vznětového pomaluběžného čtyřtaktního dvouválce, měkkej, takovej líně se rozbíhající a měnící se postupně ve spokojené pufání, to bylo něco! Měl ho starej Krátoška, předělal si k němu koňskej plošiňák, co měl čtyři nafukovací kola s gumama snad ještě od Bati, úplně holejma, až na jednu, která hrdě nesla hřebínek protektoru s klikatým vzorkem od spartaka, a tahal na něm slámu v balících... To je dávno :-)

+3/0
14.11.2015 13:15

V68l84a78d25a 86S96i95m80o95n65i51k 3609623613285

Ten nezaměnitelný úžasný zvuk mne probral k pátrání na výstavě veteránů ve Švédsku před pár lety. Bylo tam několik set  krásných strojů a jedna jediná Z 25A -stačí zavřít oči  a jít po zvuku.

+1/0
14.11.2015 16:03

J90i72n44d77ř32i49c43h 27Š32k33o17p36e33k 4945231970885

bezpečnostní kabinu měli už i traktory ÚŘ 1  - je to logické, ÚŘ 1 končila Z 7745

0/0
14.11.2015 17:05

L33u53m11í39r 16V68i49t80h63a 2987937426222

Měl jsem na mysli 30, 40 a modifikace

0/0
14.11.2015 19:25

J59i44n59d30ř94i71c24h 89Š52k96o34p66e55k 4915781690725

aha, ttj.

Reagoval jsem jen proto, že UŘ začíná 20xx a končí 77xx.

Nejprve byly ochranné rámy extra, pak se někde kolem modelu 47xx integrovaly do kabiny

0/0
15.11.2015 9:44

P84r82o67u62z36a 19Z60d88e83n14ě94k 4956672496493

Tak to už je delší historie (z mého hlediska) Já si vybavuju Zetory UŘI,II řady 7011-7745 a 8011-16145, kdy nemálo z nich slouží dodnes. V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611. Klapání 25ky, pásových DT54/75 nebo Stalinců znám jen z dobových filmů.

0/0
14.11.2015 13:20

J84i20n73d72ř76i12c10h 50Š82k98o79p56e75k 4715591760695

nechceš tímhle "V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611" říci, že 3011 je mladší než 5611 ?

0/0
14.11.2015 18:36

P21r90o24u21z73a 59Z32d34e97n40ě20k 4666292926833

Nechci. Navíc, když má někdo přehled o zmiňovaných modelech, tak mu dojde že to je přehozené.

+1/0
15.11.2015 10:48

J56i84n81d45ř27i16c91h 69Š84k41o84p63e55k 4625841270345

jedna věc je mít přehled a druhá vědět, že je to jen přehozené, že si dotyčný nemyslí opravdu to, co píše.

Projeď celou diskuzi a zjistíš, že lidi tvrdí i nesmysly

0/0
16.11.2015 11:15

J37i34ř84í 76S35c38h20w59a51c47h 8788714888826

tak vida, dvouválec fungující 70 let a místní "odborníci" mají problém s životností nových tříválců, o které ví velký kulový....:-P

+6/−7
14.11.2015 0:34

P62e15t95r 98M89i88c23h58a62l 2290314391782

A mají ty litrové tříválce výkon 12,5 koně? Proč srovnáváš nesrovnatelné?

+13/−1
14.11.2015 1:56

F88r95a75n71t23i22š84e39k 93N18o17v30á56k 6701845756671

To nemá smysl, oni nechápou rozdíl. Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky, vyšší teplotu, větší zátěž na veškeré pohybující se díly, vyšší nároky na mazání a jakost oleje atd. A že výsledkem je snížení životnosti.

+4/0
14.11.2015 8:34

R23a96d94i57m 31P57o59l62á93š37e21k 9776703649559

On je i ten zvuk úplně jiný.

0/0
14.11.2015 8:57

J94a58n 31J63e74ž75e64k 3581145537675

To porovnání tlaků u benzínové "haťapky" a tohoto dieselu bys možná mohl trochu rozvést...

0/0
14.11.2015 16:26

P95e87t77r 43M28i37c81h94a15l 2330444301662

Haťapka má turbo?

0/0
14.11.2015 17:07

J47a25n 18J29e84ž73e60k 3331525617355

Kdo mluvil o turbu? Výrok zněl: "Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky...".

0/0
14.11.2015 17:30

P96e49t31r 10M90i58c48h89a14l 2630604701832

Předpokládal jsem, že v souvislosti s vyššími tlaky píše o turbomotoru.

0/0
15.11.2015 1:41

J59a19n 82J95e75ž58e31k 3601375637265

No, ono to tvrzení kulhá, i když budu brát v úvahu zážehový turbomotor. Prostě není pravda, že má "mnohonásobně vyšší tlaky" než diesel z traktoru.

0/0
15.11.2015 8:35

P59e67t44r 73M39i91c44h53a36l 2520464771162

Já jsem o tlacích nepsal, jen jsem rozporoval tu haťapku. A navíc zdaleka nešlo jen o tlaky.

0/0
15.11.2015 14:23

P81a13v56e84l 53C26h13l85a53p33e69c 5748896640567

25 respektive skoro 26 koni mimo jiné i to označení zetor 25 odkazuje na výkon motoru

0/0
14.11.2015 12:42

P92e39t73r 68M84i15c50h33a23l 2730604221282

25 koní ze dvou litrů. Nemám pocit, že foukaný tříválec je dvoulitr. :-)

0/0
14.11.2015 17:06

P17a44v41e23l 41C76h23l72a12p46e16c 5218606390157

Tak o tom ani potom, reagoval jsme čistě na 12,5koně.

0/0
14.11.2015 17:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.