Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První Zetor vyjel před 70 lety. Byl to výrobní rekordman i exportní hit

První typ traktorů Zetor dobyl svět a díky své spolehlivosti sklízel úspěchy i na západních trzích. Byl dokonce nejvíce vyráběným typem brněnských traktorů a ještě dnes se některé dochované kusy zapojují do tvrdé práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J66a76k46u17b 73Ž63á59d68n20ý 7639741440764

Kacko ma znamej a na tech vysokejch kolech to po silnici docela leti... Az z toho jde strach :-)

0/0
18.11.2015 9:43

O29n44d74ř69e58j 73Š83r88á98m73e56k 3783920201179

Nádherný stroj.

+1/0
15.11.2015 19:41

J40a90r54o69s39l57a22v 61K31a61d71l16e50c 5911189102591

R^R^R^

0/0
15.11.2015 12:49

J17o77s63e13f 82M27i26k81e29l 2338660136882

Huš ktn ktn ktn ktn...... pl......pl....pl pl pl pl ...... Můj kamarád jako malý kluk ten start uměl perfektně napodobit.

+1/0
15.11.2015 0:26

Š37t80ě53p51á37n 29V19a15n15ě29k 3163819537187

Parádní design....R^

+1/0
14.11.2015 23:33

I85v66a43n 96M89a72r96e71k 6254558132

Pamatuji u nás v tehdejším JZD  "Zetor 50" , který byl rudé barvy s nějakými čínskými nápisy , zřejmě to byl kus z nějakého zrušeného exportu do Číny 8-o

+1/0
14.11.2015 21:39
Foto

M57i73l37o86š 19Z34i55k57m41u33n90d 7625979639880

Zetor 25K mám a je to úžasný stroj. Zatím pracuje při senosečích, někdy do lesa a také jízdy pro radost. Byl to původně vrak, ale po střední opravě slouží a dělá radost. Bohužel v okolí vidím pracující vraky Z25 stojící celé roky volně venku. Velkou skupinu příznivců mají v Norsku. Na YouTube jsou krásná videa Z 25.

Myslím, že to je dobře odvedený kus práce na tehdejší podmínky.

+4/0
14.11.2015 21:19

Š90t54ě11p58á57n 30V39a19n39ě24k 3853369767407

Za kolik se to dá od někoho, komu to stojí venku,  koupit? :)

+1/0
14.11.2015 23:32

L91u65b65o97š 47P79l54a80č27e94k 1947608344214

Také mám 25k,kabina,hydraulika,bohužel jen prikryty , stojící roky venku, vse fukcni, do 5 min schopen výjezdu, původní stav.me ten "vrak" tak jak je připadá krasnej

0/0
26.12.2015 23:05

F84r94a14n44t42i10š81e51k 69F65o97u81s 5280648966723

Jako děti jsme mu říkali tuk tak ,pro ten charakteristický zvuk motoru .Výkon motoru byl bída ! Jezdily nám okolo domu každý den, bylo to trochu do kopce a to byl problém ! Neutáhl víc nákladu než dobrý pár koní !

0/−6
14.11.2015 19:57

I33g97n77á27c 48M66r34k64v59i83č43k20a 2378162639955

Tak vzhledem k tomu, že výkon motoru byl určitě víc jak pár koní a i přes různé ztráty v převodovce a přenosu síly na zem  to byly (asi?)  třeba desítky koní,  tak si troufám tvrdit, že plácáte...

+8/−1
14.11.2015 21:06

P95a27v34e44l 20N51o92v75á58k 7501956989103

Samozřejmě že placa. On sice do kopce zpomalí vypadat že to nedá ale jede pořad

+5/−1
14.11.2015 21:29

F65r60a89n82t53i71š96e81k 16F71o27u70s 5490838586653

Nebudete tomu věřit,ale je to tak! Když za něho zapřáhl řidič 3t vlek, který nebyl ani plný ,tak se v tom kopci zastavil ! Přijel kočí se dvěma valachy a vytáhl ho .Netvrdím že lehce ,ale dokázaly to !

+1/−5
14.11.2015 21:59

P70a24v63e12l 11N85o10v40á62k 7621816149123

Nebudu :) protože mám doma už druhého a sám neverim tomu co dokáže utáhnout :)

+3/−1
14.11.2015 22:16

J68o97s70e34f 64H93á32j53e36k 6828440669232

...ono to bylo možná rukama... to řazení bylo bez synchronů a málokdo to dal v kopci... :-P

+2/0
16.11.2015 20:30

F89r54a16n72t70i66š44e19k 86F36o42u96s 5970798596593

Bylo to někdy začátkem 60.let ,jako kluci jsme to viděli,vždy když vidím tu 25 ,tak si na to vzpomenu . Asi ten traktorysta včas nepřeřadil. Chtělo to meziplyn,pak už to nerozjel .

+1/0
16.11.2015 21:50

T29o90m89á91š 79T46a73t56í45č83e88k 5350222440408

Největší klasika. V očích staréch poctivéch Čechoslováků stojí po boku šestsettrojky a vejtřasky. Neodmyslitelný to kus. :-)

+7/0
14.11.2015 19:21

R28a45d87i94m 54P33o88l91á24š68e91k 9816713389379

Ty poslední typy s budkami jsem ještě zažil jako středoškolák na brigádách na místním JZD i později jako vysokoškolák brigádník na chmelu ještě v 80 letech minulého století. Jinak typický zvuk motoru těchto prvních Zetorů je jeden ze zvuků mého  dětství.

Mám ale takový pocit, že ty budky se začaly dodatečně dávat i na ty starší zetory, které původně budky neměly. Jednak částečně kvůli konfortu při nepřiznivém počasí, ale hlavně zřejmě kvůli bezpečnosti při převrácení, kostra traktorové budky byla totiž obvykle svařena z příslušně silných trubek a kvalitně uchycená na traktor, takže při převrácení zvládala zachytit hmotnost traktoru a uchránit lidi uvnitř před rozmačkáním.

+8/0
14.11.2015 8:56

J65i24ř71í 92Č17e91r54n73ý 6428523800598

Budky na 25, 35, a 50kách při převrácení nechránily, ty rámy ze silných trubek byly dodělávány dodatečně.

+6/0
14.11.2015 12:55

L37u85m76í19r 96V52i94t23h60a 2197837146362

35 nebyly. Myslíte asi 3011 a 4011, tedy UŘ I

0/−3
14.11.2015 13:16

V39l97a74d32a 87S64i11m28o17n27i74k 3629293363475

Ne, myslí Zetor 35 .. čtyřválec podobný Z 50 Super, ale se suchou skříní a pětistupňnovou převodovkou .

http://www.veteranforum.cz/document.php?document=documents/2009/1011062753.jpg

+5/0
14.11.2015 15:59

J73i70n54d52ř73i73c61h 16Š46k59o94p39e75k 4245751560405

existuje zetor 3511, což je první modernizace (pětková) zetoru 3011 a existoval i zetor super 35

0/0
14.11.2015 17:05

J66o66s76e92f 78V50o54s86i78c41k30y 4673127556773

Tech modernizaci bylo moc. Nektere traktory nemely ani nahonovou hridel -540ot./min. a nektere nemely ani uzaverku diferencialu. Byly takove, ktere nemely ani hydrauliku, napr. moderni Zetor Super 35 - 50 .

0/0
14.11.2015 18:49

V25l57a48d88a 64S41i40m61o77n91i38k 3729913353355

Z 35 a Z 50 jsou dva svébytné traktory, nikoliv že by jeden byl variantou druhého

+2/0
14.11.2015 21:04

J13i40n70d44ř94i61c59h 53Š94k30o10p64e93k 4425401470435

samozřejmě, že 35xx byly.

Byla to první modernizace UŔ1

0/0
14.11.2015 17:01

V13l27a23d28a 74S85i91m97o36n14i98k 3119503773615

To máte sice pravdu, ale Zetor 35 Super byl předchůdce UŘ I

+1/0
14.11.2015 21:06

J61i53n37d88ř95i67c60h 25Š65k13o53p68e64k 4765451290465

předchůdcem byl do té míry, že se vyráběl před UŘ 1. Ale UŘ určitě ze suprů nevycházela, byla to naprosto jiná koncepce, naopak prototyp následnovníka Z 50 Super - Z 56 měl naopak z UŘ některé věci převzaté.

0/−1
15.11.2015 9:42

V53l93a68d74a 21S17i37m53o78n45i68k 3579603523535

Čtěte v mém příspěvku něco, co tam není. Pokud tedy píšu Z 35, nemyslím Z 3511. Cenim si Vašich znalostí, ale nemyslím si, že bychom byli v rozporu.

0/0
15.11.2015 11:46

L51u47m12í50r 14V51i51t75h52a 2127577246312

Kabiny a ochranné rámy jsou dvě různé věci. Ochranné rámy se na pětadvácy už moc nedávaly, bylo to nařízení ze sedmdesátých let a družstva a st. statky tehdy už moc pětadvacítek neměly. Spíš Supry padesátky a traktory UŘ I, tedy zetory 30 a 40. Na ty všechny se rámy dodatečně montovaly. "UŘ dvojky" už měly kabinu konstruovanou jako bezpečnostní s rámem integrovaným do konstrukce kabiny. A těch pár soukromníčků a záhumenkářů, kteří je měli, na něčem takvém nebazírovali. Ještě tak boudu, aby na ně nepršelo, ale rám už moc ne.

Jinak ten zvuk vznětového pomaluběžného čtyřtaktního dvouválce, měkkej, takovej líně se rozbíhající a měnící se postupně ve spokojené pufání, to bylo něco! Měl ho starej Krátoška, předělal si k němu koňskej plošiňák, co měl čtyři nafukovací kola s gumama snad ještě od Bati, úplně holejma, až na jednu, která hrdě nesla hřebínek protektoru s klikatým vzorkem od spartaka, a tahal na něm slámu v balících... To je dávno :-)

+3/0
14.11.2015 13:15

V27l36a31d89a 83S61i56m55o18n86i49k 3459103453265

Ten nezaměnitelný úžasný zvuk mne probral k pátrání na výstavě veteránů ve Švédsku před pár lety. Bylo tam několik set  krásných strojů a jedna jediná Z 25A -stačí zavřít oči  a jít po zvuku.

+1/0
14.11.2015 16:03

J32i91n66d15ř60i98c26h 26Š73k94o25p94e12k 4285261720635

bezpečnostní kabinu měli už i traktory ÚŘ 1  - je to logické, ÚŘ 1 končila Z 7745

0/0
14.11.2015 17:05

L92u16m36í51r 23V77i72t97h94a 2977437606622

Měl jsem na mysli 30, 40 a modifikace

0/0
14.11.2015 19:25

J14i14n15d34ř52i59c44h 51Š63k31o10p20e57k 4945681650545

aha, ttj.

Reagoval jsem jen proto, že UŘ začíná 20xx a končí 77xx.

Nejprve byly ochranné rámy extra, pak se někde kolem modelu 47xx integrovaly do kabiny

0/0
15.11.2015 9:44

P36r90o23u84z52a 93Z18d74e18n23ě93k 4166642116823

Tak to už je delší historie (z mého hlediska) Já si vybavuju Zetory UŘI,II řady 7011-7745 a 8011-16145, kdy nemálo z nich slouží dodnes. V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611. Klapání 25ky, pásových DT54/75 nebo Stalinců znám jen z dobových filmů.

0/0
14.11.2015 13:20

J65i21n89d20ř88i76c74h 65Š38k21o39p83e36k 4415651820135

nechceš tímhle "V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611" říci, že 3011 je mladší než 5611 ?

0/0
14.11.2015 18:36

P41r49o70u51z46a 76Z61d19e95n59ě44k 4456502456973

Nechci. Navíc, když má někdo přehled o zmiňovaných modelech, tak mu dojde že to je přehozené.

+1/0
15.11.2015 10:48

J30i26n53d46ř14i57c76h 76Š60k34o84p73e23k 4195811420525

jedna věc je mít přehled a druhá vědět, že je to jen přehozené, že si dotyčný nemyslí opravdu to, co píše.

Projeď celou diskuzi a zjistíš, že lidi tvrdí i nesmysly

0/0
16.11.2015 11:15

J40i89ř73í 25S39c40h29w43a38c10h 8918274408306

tak vida, dvouválec fungující 70 let a místní "odborníci" mají problém s životností nových tříválců, o které ví velký kulový....:-P

+6/−7
14.11.2015 0:34

P86e75t40r 62M19i86c28h77a55l 2640724201272

A mají ty litrové tříválce výkon 12,5 koně? Proč srovnáváš nesrovnatelné?

+13/−1
14.11.2015 1:56

F60r13a47n10t24i26š90e15k 60N70o81v90á85k 6341125756561

To nemá smysl, oni nechápou rozdíl. Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky, vyšší teplotu, větší zátěž na veškeré pohybující se díly, vyšší nároky na mazání a jakost oleje atd. A že výsledkem je snížení životnosti.

+4/0
14.11.2015 8:34

R83a58d29i14m 96P96o81l56á72š55e33k 9616433189529

On je i ten zvuk úplně jiný.

0/0
14.11.2015 8:57

J29a23n 67J40e89ž10e77k 3111495247365

To porovnání tlaků u benzínové "haťapky" a tohoto dieselu bys možná mohl trochu rozvést...

0/0
14.11.2015 16:26

P14e58t71r 32M61i26c11h97a80l 2230894221622

Haťapka má turbo?

0/0
14.11.2015 17:07

J15a65n 53J50e69ž66e52k 3261615397715

Kdo mluvil o turbu? Výrok zněl: "Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky...".

0/0
14.11.2015 17:30

P71e66t70r 85M55i15c57h79a89l 2700924331832

Předpokládal jsem, že v souvislosti s vyššími tlaky píše o turbomotoru.

0/0
15.11.2015 1:41

J49a92n 17J59e45ž37e38k 3381115147355

No, ono to tvrzení kulhá, i když budu brát v úvahu zážehový turbomotor. Prostě není pravda, že má "mnohonásobně vyšší tlaky" než diesel z traktoru.

0/0
15.11.2015 8:35

P34e56t37r 40M81i70c20h51a28l 2100604941542

Já jsem o tlacích nepsal, jen jsem rozporoval tu haťapku. A navíc zdaleka nešlo jen o tlaky.

0/0
15.11.2015 14:23

P25a51v75e64l 20C32h91l22a41p68e10c 5768586910797

25 respektive skoro 26 koni mimo jiné i to označení zetor 25 odkazuje na výkon motoru

0/0
14.11.2015 12:42

P34e10t42r 70M61i45c60h98a77l 2260964281592

25 koní ze dvou litrů. Nemám pocit, že foukaný tříválec je dvoulitr. :-)

0/0
14.11.2015 17:06

P50a15v83e88l 96C62h43l92a60p73e28c 5778216230927

Tak o tom ani potom, reagoval jsme čistě na 12,5koně.

0/0
14.11.2015 17:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.