Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Encyklopedie laurinek - motokola, omnibusy, pluhy i automobily

Společnost Škoda Auto letos slaví významná kulatá výročí. V roce 1895 byla založena firma Laurin & Klement, v roce 1905 zde vyrobili svůj první regulérní automobil a v roce 1925 došlo k fúzi s koncernem Škoda. Laurinky a škodovky psaly historii tuzemské silniční dopravy a prosadily se i v zahraničí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T80o53m83á65š 13K14u48c75h17a27ř 3867321578911

Dík, pokochal jsem se. R^

0/0
27.11.2015 22:55
Foto

P11e80t73r 70W73i63l15f31e58r 5104667816860

Automobil na obrázku č. 11 vypadá jako některý z francouzských strojů De Dion-Bouton. Třeba tento typ: https://www.classicdriver.com/en/car/de-dion-bouton/8-hp/1904/194990 .

+1/0
27.11.2015 17:49

R35a56d22e87k 74F41o64l13p92r56e32c73h75t

Dobrý postřeh, vypadá to podobně (rozhodně ne zcela stejně), včetně toho neobvyklého umístění chladiče. O původu vozu jsem vycházel z přednášek v muzeu, dokonce je taková informace i na webu Škodovky, kde se k této fotografii píše: "Přejímka motorek pro vojsko roku 1905. Na automobilu L&K sedí Václav Klement, první motocykl zprava drží závodník Narcis Podsedníček."

V. Klement je ten muž za volantem, druhý muž v civilu na voze by měl být V. Laurin.

Je pravda, že V. Klement jezdíval pracovně do zahraničí, i první motokolo si přivezl s Francie. Takže u tohoto vozu došlo minimálně k inspiraci. Že by to byl celý dovezený originál, se nikde nepíše, vyloučit se to asi nedá, ale třeba na něm zkoušeli svůj motor, atd. Také existuje fotka tovární budovy firmy Laurin a Klement, kde je na omítce jedné stěny pravděpodobně tento vůz namalován, otázkou je, proč by si ho tam nechali malovat, kdyby v něm nebyla i jejich invence. Tu fotku u sebe nemám, ale podívám se na ni ještě v archivu.

+1/0
27.11.2015 19:41
Foto

P23e64t32r 43W29i38l55f15e12r 5844327326240

Jasně, stejný typ to není, ale právě ta podoba i řada shodných prvků mi padly do oka. Ale protože se i u prvních motocyklů Laurin a Klement inspirovali ve Francii, je možné, jak píšete, že podobný princip použili i při vývoji vlastního automobilu a skutečně by se pak mohlo jednat o vlastní prototyp nebo o upravený vůz s prvky původem z Francie. Pokud něco najdete, budu rád.

0/0
27.11.2015 20:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.