Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V82l58a52s69t88i42m19i78l 94W74a71i51c 8580353817577

Čekal jsem, že se něco nového dozvím (druhá zima s automatem), ale článek hovoří o jakýchsi "moderních" automatech, které zjevně fungují jinak než můj pět let starý šestistupňový tříspojkový Aisin-Warner, který rozhodně při puštění plynu spojku nerozepíná (i když ve smyku jsem to nezkoušel, třeba mu to "řekne" ESP).

+1/0
10.12.2015 10:20

P50e74t18r 49M31i52c74h92a16l 2470854411132

Jezdím s manuálem a brzdím z kopce motorem. Plachtící automat bych nechtěl, člověk pak v klesáních zbytečně dře brzdy. Zažil jsem to kdysi v Jeepu Cherokee a nelíbilo se mi to. Stejně tak smyk na přední kola na sněhu. Tehdy naštěstí stačilo polechtat brzdu a auto se srovnalo. Ale když jsem přečetl v diskusi, jak se chovají moderní automaty, tak bych se toho nebál.

0/0
8.12.2015 18:31
Foto

L45e93n64k94a 11H91a61l59á28m93k15o86v22á 4250662796118

Ridim ctyrkolku s automatem (Forester), ale protoze bydlime v horach, kde je vetsinu casu v zime snih, nebo led, nebo oboje, naucila jsem jedno...radeji pojedu prilis pomalu nez prilis rychle. I tak se obcas zadarilo, hlavne kdyz jsem mela spatne gumy. Kdyz mi jak pisou ustreli zadek, pustim plyn uplne a jen se snazim to srovnat, az citim, ze sem se zase "chytla", jemne zase slapnu na plyn...snad to delam dobre, ze vsech prusvihu sem se zatim dostala...

+1/0
8.12.2015 17:59

P80e53t96r 43M55i56c88h19a81l 2390824591632

Chce to hlavně lehkou nohu na plynu a opatrnou práci s volantem.

0/0
8.12.2015 18:32

M51a56r76i75n 58V79e16l56č56e42v 5294968317798

S Foresterem (2012, diesel, manuál) jsem prožil 3 zimy. Do zasněžených nebo dokonce zledovatělých zatáček se s ním musí dost opatrně, protože s může rozkývat na všechny strany a těžko se to vyrovnává. Na vyjetí kluzkých kopců, nebo projetí hlubšího sněhu je to nejlepší auto co můžete mít, ale na sněhové rally to tedy není

0/0
9.12.2015 18:33

M13a62r18e37k 18J22a14n65e41č44k68a 1887476753841

Ani u AT převodovek nejde paušalizovat. Třeba moje Subaru z kopce nebrzdí, protože nemá tendenci podřazovat, chová se jakoby jelo na neutrál. Passat od kolegy z kopce zase podřazuje, čili brzdí motorem, což mě vůbec nevyhovuje a nechtěl bych to.

+1/0
8.12.2015 14:49

L29a61d77i10s63l52a58v 20M46i65k85a 1721549344214

Záleží jak je ten automat starý, dneska jsou ty vlastnosti de -facto stejné, většinou začne motorem brzdit po klepnutí na brzdu, nebo s nastaveným zapnutým tempomatem třeba z kopce.

0/0
8.12.2015 17:52

V76l45a33s76t85i56m72i12l 74W46a58i84c 8250413167687

To může být i stavem té převodovky (oleje). První projev moc ojetého oleje u některých automatů je právě neochota podřazovat a brzdit motorem.

0/0
10.12.2015 10:23

M42a40r70t37i79n 51Z96a67c36h 5544520712702

primární problém u nás je že 90% majitelů automatů s nima neumí jezdit, protože v autoškole jim to nikdo neřekne a v manuálech považují za samozřejmost, že klient ví, co nemá dělat. Takže v česku provozovaná a následně prodávaná auta, mají kolikrát ve 100 tisících automat na repas.

+1/0
8.12.2015 12:32

J32a48n 59K41o29n66v32a65l70i89n38k55a 5580131621155

Tak jsem asi v těch 10%. Automat mám necelé dva roky a jezdím s ním přesně tak, abych mu neublížil. Do té doby samé auto s klackem (už bych se jen těžko vracel). 

Pravda je, že se v autoškole nikdo nedozví, jak moc automatu vadí prudké rozjezdy, pokusy o protočení kol, vyřazování za jízdy na N a následné zařazení D i samotné užívání manuální sekvence. Právě poslední zmíněné umí některým převodovkám znatelně zkrátit životnost. Je dobré se i naučit "řadit" plynem. Zdaleka neplatí, že automat je převodovka pro pitomce. Ano, pitomec s ní má lehčí práci než s manuální, ale neznalost se mu primárně vymstí na spotřebě a sekundárně na životnosti převodovky.

0/0
8.12.2015 13:23

M67a43r77e39k 95J53a42n82e96č41k35a 1477656493411

Tohle bych dal jako povinné čtení všem majitelům AT převodovek  http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=347

0/0
8.12.2015 14:52

P13e11t41r 52M96i97c52h94a74l 2820134711492

Zajímavý článek, ale řekl bych, že hlavně pro ameriky. Evropské DSG se přece jen chovají trochu jinak. Co pro mě ale byla novinka, tak overdrive. Náš starý služební Cherokee to neměl. Byla tam řada PRND321 a rychlostí měl celkem pět - i proto nechápu v článku několikrát zmiňovanou jízdu na trojku.

0/0
8.12.2015 18:59

J41a80n 30K47o44n62v67a21l74i41n73k78a 5160751441875

Ona totiž starší americká auta měla povětšinou třístupňové automaty. Funkce Overdrive byla něco jako dálniční rychloběh. Modernější automaty klasické konstrukce - rozuměj planetová převodovka s hydroměničem, mají uzávěrku tzv. Lock up clutch, který uzamkne převod mezi motorem a převodovkou na posledním rychlostním stupni tak, že při zrychlování nedochází k prokluzu. Auto se pak chová, jako by mělo manuální převodovku se zařazeným nejvyšším stupněm. Zamykání převodu se děje zpravidla mezi 80 a 100 Km v hodině v závislosti na akceleraci a celkovém stylu jízdy. Jinými slovy - když jedu klidně a ne do kopce, převodovka dá pětku krátce po dosažení 80ky a buď současně, nebo krátce na to převod zamkne. To se může projevit lehkým poklesem otáček, který neznalému může evokovat přítomnost dalšího rychlostního stupně... Něco úplně jiného jsou dvouspojkové automaty (třeba DSG, které zmiňuješ). Ty pracují zcela odlišně. 

Zajímavá instruktážní videa:

Klasická AT převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=Y1zbE21Pzl0

Hydroměnič klasické AT převodovky:

https://www.youtube.com/watch?v=eL_c9egNbTQ

DSG převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=mj1Vk7SE-TI

0/0
9.12.2015 14:36

P40e83t10r 30M58i34c54h27a60l 2640164251472

OK, to chápu a něco málo o tom vím. Já jsem hlavně nepochopil, proč sem pan Janečka postoval ten článek o historických amerických automatech, kterých u nás jezdí pět a půl.

0/0
9.12.2015 22:49

J12a55n 92K80o91n50v25a20l86i13n12k80a 5290381681675

S tím, mám taky malinko problém. Možná tím chtěl naznačit, že ne všichni s automatem umí a tenhle článek mu zrovna přišel pod ruku.

0/0
10.12.2015 6:27

J72a90n 31D17l16o43u97h12ý 7504909170369

Kdyz date treba v 70 az 100km/h ve felicii,fabii s benzinakem, tak vam chcipne motor protoze odstrediva sila :-D sami si to zkuste nekde na letisti. Je ale potreba opravdu smyk ve vysoke rychlosti. Na LPG je to v pohode :-D

0/−1
8.12.2015 11:17

J13a86n 79K55o52n72v71a85l79i96n24k34a 5290761531805

Jízda s takovými auty v takové rychlosti a ještě smykem mi přijde jako šílenství. A pokud je takový vůz ještě "vybavený" LPG, tak potěš Pánbůh.

+1/−1
8.12.2015 13:25

P96e48t38r 95M84i58c86h72a83l 2170414681562

Nejrychlejší auta (po Aviích) na našich silnicích, hlavně takhle v táhlých stoupáních. :-)

+1/0
8.12.2015 19:02

J89i39ř10í 43K88o17c98u32r55e38k 6565654825868

No vidíte. A v roce 1992 se s tím jezdilo i 130, nejen 70. To víte, ne každý mohl mít tehdy ixpětku.

0/0
9.12.2015 23:04

J75a76n 96K87o38n89v27a15l12i62n21k51a 5530101161715

Řada X u bmw v té době vůbec neexistovala, takže ji nemohl mít nikdo. A to, že se feldou jezdilo 130 v roce 92, neznamená, že i dnes vyhovuje požadavkům na bezpečnost.

0/0
10.12.2015 6:26

P44a40v13e38l 89R66e23z90n40i69c53e57k 3505194804392

hned prvni veta celeho clanku: "Vymacknete spojku"... co je to za paskvil? spojka se nemacka, na spojku se slape.. takze bud seslapnete anebo vyslapnete spojku (spojkovy pedal). Autor by mohl umet trochu lepe cesky...

0/−2
8.12.2015 10:43

P11a71v20e95l 86R29e12z77n39i84c37e47k 3325464634982

no jo.. minusovat umi kazdej.. ale komentovat.. to ne

0/0
9.12.2015 10:14

J26i83n93d25ř62i54c95h 19Š62k15o57p68e46k 4685631910805

vždy se doporučovalo využívat brzdného účinku motoru, ať již při jízdě z kopce s naloženým autem nebo při zhoršených podmínkách. Koukám, že tuto praktickou věc dotáhli konstruktéři automatů do dokonalosti - motorem již nejde brzdit :-)

+1/−1
8.12.2015 10:43

J80a50n 80D88l20o84u24h38ý 7344989150389

Ja se ani nedivim, brzdeni motorem likviduje loziska v prevodovce a zvetsuje vule na hnaci hrideli. Neni to pak levna oprava a nutnost opravy prichazi okolo 180 000km. Sam jsem to musel resit!

0/0
8.12.2015 11:15

I74v68a92n 15Z53y41k66á25n 9640763559746

Buď jde o konstrukční chybu vašeho kusu nebo je problém v nohách. Jsem s převodovkou hračička, který brzdění obstarává flexibilně podle zvoleného převodového stupně bržděním motorem, klasické brzdy používám významně minoritně. Plný rozsah využívaných převodových stupňů. S převodovkou jsem nalítal 339tis. a stále v provozu.

+2/0
8.12.2015 11:54

J11a42n 80D71l43o41u69h30ý 7454669500959

Zalezi na materialu pouzdra lozisek. Moje prevodovka byla take ve 180 v provozu, jen clovek nesmel zacit brzdit motorem. To se pak ozyvaly zvuky, jak kdybych se tam srotovaly hrebiky :-D obecne starsi auta tento problem nemaji, tam se loziska jeste vyrabela "poctive" bez nesmyslneho setreni vahy na mistech, kde to nedava smysl...

0/0
8.12.2015 22:56

J82i19ř15í 98S78c86h37w55a90c79h 8868464638636

v případě že převodovka používá kola se šikmým ozubením, tak na hřídel působí axiální síly a to při brzdění motorem v opačném směru než při jeho záběru. Konstrukce by s tím měla počítat, tj ložiska, ve kterých jsou hřídele převodovky uloženy musí zachytit axiální sílu v obou směrech a musí být na tuto sílu dostatečně nadimenzované. Samozřejmě by správná převodovka měla být nadimenzovaná na tyto "opačné síly" tak, aby ji brzdění motorem neničilo (tyto síly jsou samozřejmě o dost menší než ty co vznikají při vlastním záběru motoru) . V tvém případě konstruktér převodovky tyto opačné síly asi "podcenil"

0/0
8.12.2015 23:21

J91a37n 96D75l25o14u93h15ý 7874769130529

To jestli je prevodovka dimenzovana spravne se pozna u kazdeho auta okolo 100 000 km. Staci se zaposlouchat pri prudke akceleraci nebo prudkem brzdenim motorem ;-) Bohuzel vetsina aut s benzinakem do 1.4 po roce 2000 presla na "plastove" reseni...

0/0
9.12.2015 23:39

J93i92n38d84ř92i18c27h 96Š32k43o35p66e46k 4775491980835

to by mě zajímalo, z jakého důvodu údajně likviduje ložiska. Dle této logiky by musela ložiska odcházet i když je auto pohybováno motorem. Protože převodovce bude jedno, zda síla jde od motoru na kola nebo od kol k motoru

+1/0
8.12.2015 13:20

J31a55n 44D17l78o48u41h32ý 7684509460119

Prevodovce to jedno neni. Staci se podivat na tvar a smer zubu zavodni a normalni prevodovky. Opotrebenim lozisek trpi vsechny manualy majic loziska s plastovym pouzdrem. Pri tahu i brzdeni pusobi na lozisko sila kolmo k otaceni a to je ta sila, ktera lozisko vykvedla. Pri brzdeni je tato sila diky smerum zubu vetsi. Cili nemate pravdu. Vysvetleni najdete napriklad i v poradu Wheeler Dealer.

0/0
8.12.2015 22:46

M76a31r38t94i35n 91S43t26e16h85l78í28k 1664410571110

U většiny modernějších automatů se dá brzdit motorem, po "ťuknutí" do pedálu brzdy auto podřadilo a brzdilo motorem. Po mírném sešlápnutí plynu a uvolnění zase opět přešlo na plachtění :-)

0/0
8.12.2015 12:04

P39e39t47r 64D93v31o65r31a68k 3451250547959

Nevím, o kterém automatu v článku autor píše, ale v hyundai santa fe takhle automat rozhodně nefunguje (minimálně né vždy) a nefunguje takhle ani v jiném autě včetně těch s dsg převodovkou. Tzv. "plachtění" je dost vyjímečná featurka a mají jí snad jen nějaké audi.

O brzdný účinek motoru u auta s automatem se tak opravdu bát nemusíte ;-)

0/0
8.12.2015 12:48

L61a34d66i80s94l54a22v 96M71i20k84a 1151829764444

Bylo mi 16, vyjížděl jsem tátovi jako vždy z garáže na ulici, bylo asi 3-4cm sněhu, rozjel jsem se po dvoře, zatočil a jel rovně na sousedův plot, samozřejmě jsem zašlápl brzdu, opřel se o plot, dostal pár pohlavků, řečeno mi bylo že tohle může udělat jen blb a od té doby jsem to neudělal, je to už 30 let.Nejvíce mě štvalo že asi dva měsíce jsem nemohl vyjíždět, vždycky když jsem chtěl, bylo mi řečeno, že umím H, tak že si vyjede sám ))

+3/0
8.12.2015 10:22

P76e25t49r 47D89v40o91ř38á13k 9804177542650

Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“

Zdroj:http://auto.idnes.cz/skola-smyku-s-automatem-0s9-/automoto.aspx?c=A151204_111846_automoto_hig

----------

To by mě zajímalo, co je na tom pravdy. Bych se bál sjíždět táhlé klesání.

+1/−1
8.12.2015 10:14

J17o36s89e76f 88V30a53l61a 9210473713853

staci se podivat na otackomer.......

0/0
8.12.2015 21:11

V45l14a67s29t62i58m21i54l 30W53a52i94c 8760643657697

Nic, aspoň v mém případě tedy :-)

0/0
10.12.2015 10:27

J94a63n 98K87o10n56v88a45l29i17n26k61a 5330821651775

Mno, to, že automat vyřadí úplně, se mi moc nepozdává. Nevím, jak u jiných aut, ale moje převodovka umí pochopit, kdy se má vyřadit a kdy se brzdí motorem. 

Ještě k těm smykům - ono záleží, o jakou situaci jde. Může krásně klouznout předek i u auta se zadním náhonem a těžkým motorem (moje zkušenost). Pak se to hrne dost podobně jako předokolka. U smyku, kde to jde zadkem napřed je hlavní práce s plynem a volantem. Víc plynu - víc kloužu, míň plynu - zakousne se (někdy). Hlavní je nezmatkovat a nezačít šíleně brzdit, to ve většině případů nic nezachrání. 

Ještě k těm čtyřkolkám - mají jisté riziko psychologické. Někteří méně zkušení řidiči věří, že je náhon 4x4 vždy zachrání a jezdí méně opatrně. Fyzika platí i pro ně a přehnaný nájezd do zatáčky je vyndá úplně stejně jako předo nebo zadokolku. Často jezdím v zimě do českých hor a dost často vídám v příkopě hozená SUV nebo Octávky 4x4. Nejde v tomhle případě o techniku, ale o ruce a hlavně mozek řidiče.

+2/0
8.12.2015 9:50

P77e60t53r 35P34a19c49k32a 4949109445621

Tak nevím jak to s tou automatickou převodovkou. Podle mne mé Volvo XC60 po uvolnění pedálu plynu motorem brzdí a postupně si zařazuje nižší rychlosti aby brzdný efekt zůstal.

+10/0
8.12.2015 8:59

J82a94r10o33s63l82a65v 56P48o83l85á88k 9259320988557

Naše XC 90 se chová stejně.

+1/0
8.12.2015 9:05

J42o58s30e46f 87P74i27b25i20l 2402454854

Stejně u mé A4.

+1/0
8.12.2015 9:30

P23e76t91r 98G21r36e61s34l 7163916976493

Ano, ale ne při smyku a aktivním ESP. Zkuste si někdy při smyku na sněhu, když Vám bude blikat jak o život ESP přidat plyn, nebude reagovat nebo reagovat omezeně do té doby (např. 0,5 až 1 sekunda) než ESP vyhodnotí, že je automobil stabilizován... To platí pro automatickou spojku nebo brzdy.

0/0
8.12.2015 9:54

J27a18k39u92b 74F64e20i11f19a93r 7899459786969

i Octávka se 7st DSG.

0/0
8.12.2015 10:08

L73a18d76i83s23l33a47v 78M43i70k90a 1851769884704

Volvo jsem nikdy neměl, ale mě brzdí motorem auto jek když tam mám tempomat a začne to třeba z kopce o 10 km/h překračovat nastavenou rychlost, tak si začne podřazovat a stáhne to na nastavenou rychlost. Mám MB

0/0
8.12.2015 10:12

T74o48m49á60š 80Š29t79r45i33g50n55e30r 9431767280851

7st. DSG u Tiguana po pusteni plynu radi neutral, rychlost radi az ked sa aspon trochu stlaci brzda a az vtedy zacina brzdit motorom. Clovek si na to rychlo zvykne

+1/0
8.12.2015 10:34

J55a29k24u61b 53F56e32i77f73a11r 7489749676119

tzn. že když sundáte nohu z plynu jde motor na volnoběžné otáčky? Já měl taky 7st DSG ale tam se chovalo jinak.

0/0
8.12.2015 16:59

J87a86r31o40s44l55a49v 83J97i77r93á71k 4529430674133

protoze u dsg (nevim, zda u vsech, ale u meho 7dsg v tiguanu) si totu chovani v menu muzete nastavit, zda ma pri sundani nohy z plynu dojit k vyrazeni nebo ma zustat zarazena rcyhlost, takze se brzdi motorem ... mam nastavene vyrazeni, pokud chci zacit brzdit z kopce motorem, staci lehce tuknout na brzdu ... naopak, pokud se nekdy dsg rozhodne, ze nevyradi a brzdi motorem, staci lehce tuknout na plyn a je vyrazeno

zaver: abavam se, ze co automat, to jine chovani, takze clanek popisuje vlastnosti jen male casti z nich :-D

0/0
8.12.2015 19:42

E14d12a 24D84r45á66b62e36k 7269272253707

nojo, dát kontra... a na tom suchým kusu to pak zabrzdit aby to nešlo do hodin ;-D

0/0
8.12.2015 8:54

J86a78r80o15s77l32a61v 67L97e12b41e72d46a 3716319457670

"Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí."

Jen _mírně_, dovolil bych si podotknout... I z popisu řady nehod v této rubrice bych odhadl, že spousta lidí to v panice přežene a skončí protismykem mimo svůj pruh.

http://www.autoweb.cz/jak-byt-lepsim-ridicem-kapitola-9-pretacivost/

0/0
8.12.2015 8:43

J80a13n 88J20e69ž96e45k 3601815657315

> lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky.

Jo, jo, lidová řeč se tečnami a dalšími výrazy z geometrie jen hemží ;-)

+13/−2
8.12.2015 6:41

O33t93m23a27r 39B78r96a28n95c88u93z30s80k98ý 5147113692504

Terminologie ze základní školy ;)

0/0
9.12.2015 15:24







Najdete na iDNES.cz