Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V45l85a59s54t98i50m74i52l 79W27a33i12c 8240463277417

Čekal jsem, že se něco nového dozvím (druhá zima s automatem), ale článek hovoří o jakýchsi "moderních" automatech, které zjevně fungují jinak než můj pět let starý šestistupňový tříspojkový Aisin-Warner, který rozhodně při puštění plynu spojku nerozepíná (i když ve smyku jsem to nezkoušel, třeba mu to "řekne" ESP).

+1/0
10.12.2015 10:20

P61e90t65r 58M65i24c13h20a61l 2970554981722

Jezdím s manuálem a brzdím z kopce motorem. Plachtící automat bych nechtěl, člověk pak v klesáních zbytečně dře brzdy. Zažil jsem to kdysi v Jeepu Cherokee a nelíbilo se mi to. Stejně tak smyk na přední kola na sněhu. Tehdy naštěstí stačilo polechtat brzdu a auto se srovnalo. Ale když jsem přečetl v diskusi, jak se chovají moderní automaty, tak bych se toho nebál.

0/0
8.12.2015 18:31
Foto

L48e67n36k68a 60H46a69l55á64m59k61o15v32á 4830652966988

Ridim ctyrkolku s automatem (Forester), ale protoze bydlime v horach, kde je vetsinu casu v zime snih, nebo led, nebo oboje, naucila jsem jedno...radeji pojedu prilis pomalu nez prilis rychle. I tak se obcas zadarilo, hlavne kdyz jsem mela spatne gumy. Kdyz mi jak pisou ustreli zadek, pustim plyn uplne a jen se snazim to srovnat, az citim, ze sem se zase "chytla", jemne zase slapnu na plyn...snad to delam dobre, ze vsech prusvihu sem se zatim dostala...

+1/0
8.12.2015 17:59

P65e29t62r 79M31i59c62h32a29l 2780704551432

Chce to hlavně lehkou nohu na plynu a opatrnou práci s volantem.

0/0
8.12.2015 18:32

M47a52r29i52n 16V77e65l75č54e85v 5804708167358

S Foresterem (2012, diesel, manuál) jsem prožil 3 zimy. Do zasněžených nebo dokonce zledovatělých zatáček se s ním musí dost opatrně, protože s může rozkývat na všechny strany a těžko se to vyrovnává. Na vyjetí kluzkých kopců, nebo projetí hlubšího sněhu je to nejlepší auto co můžete mít, ale na sněhové rally to tedy není

0/0
9.12.2015 18:33

M16a95r59e90k 29J53a64n98e89č79k19a 1677456763161

Ani u AT převodovek nejde paušalizovat. Třeba moje Subaru z kopce nebrzdí, protože nemá tendenci podřazovat, chová se jakoby jelo na neutrál. Passat od kolegy z kopce zase podřazuje, čili brzdí motorem, což mě vůbec nevyhovuje a nechtěl bych to.

+1/0
8.12.2015 14:49

L37a26d90i83s18l25a24v 62M13i40k58a 1291439894734

Záleží jak je ten automat starý, dneska jsou ty vlastnosti de -facto stejné, většinou začne motorem brzdit po klepnutí na brzdu, nebo s nastaveným zapnutým tempomatem třeba z kopce.

0/0
8.12.2015 17:52

V75l98a59s53t36i26m33i28l 78W36a89i82c 8520393717967

To může být i stavem té převodovky (oleje). První projev moc ojetého oleje u některých automatů je právě neochota podřazovat a brzdit motorem.

0/0
10.12.2015 10:23

M19a29r97t48i57n 63Z79a31c26h 5904810962872

primární problém u nás je že 90% majitelů automatů s nima neumí jezdit, protože v autoškole jim to nikdo neřekne a v manuálech považují za samozřejmost, že klient ví, co nemá dělat. Takže v česku provozovaná a následně prodávaná auta, mají kolikrát ve 100 tisících automat na repas.

+1/0
8.12.2015 12:32

J87a94n 44K64o98n16v42a68l84i32n78k21a 5920711151815

Tak jsem asi v těch 10%. Automat mám necelé dva roky a jezdím s ním přesně tak, abych mu neublížil. Do té doby samé auto s klackem (už bych se jen těžko vracel). 

Pravda je, že se v autoškole nikdo nedozví, jak moc automatu vadí prudké rozjezdy, pokusy o protočení kol, vyřazování za jízdy na N a následné zařazení D i samotné užívání manuální sekvence. Právě poslední zmíněné umí některým převodovkám znatelně zkrátit životnost. Je dobré se i naučit "řadit" plynem. Zdaleka neplatí, že automat je převodovka pro pitomce. Ano, pitomec s ní má lehčí práci než s manuální, ale neznalost se mu primárně vymstí na spotřebě a sekundárně na životnosti převodovky.

0/0
8.12.2015 13:23

M35a41r19e73k 67J61a19n24e90č35k28a 1457796323191

Tohle bych dal jako povinné čtení všem majitelům AT převodovek  http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=347

0/0
8.12.2015 14:52

P34e50t31r 90M47i93c47h86a39l 2650634501432

Zajímavý článek, ale řekl bych, že hlavně pro ameriky. Evropské DSG se přece jen chovají trochu jinak. Co pro mě ale byla novinka, tak overdrive. Náš starý služební Cherokee to neměl. Byla tam řada PRND321 a rychlostí měl celkem pět - i proto nechápu v článku několikrát zmiňovanou jízdu na trojku.

0/0
8.12.2015 18:59

J74a68n 46K70o18n26v44a65l49i86n24k30a 5430341501175

Ona totiž starší americká auta měla povětšinou třístupňové automaty. Funkce Overdrive byla něco jako dálniční rychloběh. Modernější automaty klasické konstrukce - rozuměj planetová převodovka s hydroměničem, mají uzávěrku tzv. Lock up clutch, který uzamkne převod mezi motorem a převodovkou na posledním rychlostním stupni tak, že při zrychlování nedochází k prokluzu. Auto se pak chová, jako by mělo manuální převodovku se zařazeným nejvyšším stupněm. Zamykání převodu se děje zpravidla mezi 80 a 100 Km v hodině v závislosti na akceleraci a celkovém stylu jízdy. Jinými slovy - když jedu klidně a ne do kopce, převodovka dá pětku krátce po dosažení 80ky a buď současně, nebo krátce na to převod zamkne. To se může projevit lehkým poklesem otáček, který neznalému může evokovat přítomnost dalšího rychlostního stupně... Něco úplně jiného jsou dvouspojkové automaty (třeba DSG, které zmiňuješ). Ty pracují zcela odlišně. 

Zajímavá instruktážní videa:

Klasická AT převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=Y1zbE21Pzl0

Hydroměnič klasické AT převodovky:

https://www.youtube.com/watch?v=eL_c9egNbTQ

DSG převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=mj1Vk7SE-TI

0/0
9.12.2015 14:36

P79e24t32r 15M10i68c85h51a49l 2230434401932

OK, to chápu a něco málo o tom vím. Já jsem hlavně nepochopil, proč sem pan Janečka postoval ten článek o historických amerických automatech, kterých u nás jezdí pět a půl.

0/0
9.12.2015 22:49

J31a43n 11K97o68n79v25a66l81i73n71k16a 5740681111435

S tím, mám taky malinko problém. Možná tím chtěl naznačit, že ne všichni s automatem umí a tenhle článek mu zrovna přišel pod ruku.

0/0
10.12.2015 6:27

J76a27n 60D22l46o31u85h48ý 7274379740989

Kdyz date treba v 70 az 100km/h ve felicii,fabii s benzinakem, tak vam chcipne motor protoze odstrediva sila :-D sami si to zkuste nekde na letisti. Je ale potreba opravdu smyk ve vysoke rychlosti. Na LPG je to v pohode :-D

0/−1
8.12.2015 11:17

J59a29n 67K12o10n34v55a64l79i28n45k65a 5690911231425

Jízda s takovými auty v takové rychlosti a ještě smykem mi přijde jako šílenství. A pokud je takový vůz ještě "vybavený" LPG, tak potěš Pánbůh.

+1/−1
8.12.2015 13:25

P58e43t93r 93M27i49c16h46a25l 2790814841212

Nejrychlejší auta (po Aviích) na našich silnicích, hlavně takhle v táhlých stoupáních. :-)

+1/0
8.12.2015 19:02

J25i58ř51í 52K50o66c32u54r13e13k 6735434545788

No vidíte. A v roce 1992 se s tím jezdilo i 130, nejen 70. To víte, ne každý mohl mít tehdy ixpětku.

0/0
9.12.2015 23:04

J95a98n 25K55o75n39v71a16l67i93n79k15a 5410781611655

Řada X u bmw v té době vůbec neexistovala, takže ji nemohl mít nikdo. A to, že se feldou jezdilo 130 v roce 92, neznamená, že i dnes vyhovuje požadavkům na bezpečnost.

0/0
10.12.2015 6:26

P83a54v73e78l 68R12e85z23n27i50c56e20k 3145394904302

hned prvni veta celeho clanku: "Vymacknete spojku"... co je to za paskvil? spojka se nemacka, na spojku se slape.. takze bud seslapnete anebo vyslapnete spojku (spojkovy pedal). Autor by mohl umet trochu lepe cesky...

0/−2
8.12.2015 10:43

P82a94v37e50l 26R64e35z19n81i53c52e82k 3585704614892

no jo.. minusovat umi kazdej.. ale komentovat.. to ne

0/0
9.12.2015 10:14

J75i51n47d88ř88i80c98h 36Š96k38o41p58e87k 4255951630635

vždy se doporučovalo využívat brzdného účinku motoru, ať již při jízdě z kopce s naloženým autem nebo při zhoršených podmínkách. Koukám, že tuto praktickou věc dotáhli konstruktéři automatů do dokonalosti - motorem již nejde brzdit :-)

+1/−1
8.12.2015 10:43

J87a84n 57D83l33o24u67h88ý 7474699860579

Ja se ani nedivim, brzdeni motorem likviduje loziska v prevodovce a zvetsuje vule na hnaci hrideli. Neni to pak levna oprava a nutnost opravy prichazi okolo 180 000km. Sam jsem to musel resit!

0/0
8.12.2015 11:15

I43v40a68n 79Z94y29k37á86n 9520403939236

Buď jde o konstrukční chybu vašeho kusu nebo je problém v nohách. Jsem s převodovkou hračička, který brzdění obstarává flexibilně podle zvoleného převodového stupně bržděním motorem, klasické brzdy používám významně minoritně. Plný rozsah využívaných převodových stupňů. S převodovkou jsem nalítal 339tis. a stále v provozu.

+2/0
8.12.2015 11:54

J38a23n 28D35l92o60u92h38ý 7564289930819

Zalezi na materialu pouzdra lozisek. Moje prevodovka byla take ve 180 v provozu, jen clovek nesmel zacit brzdit motorem. To se pak ozyvaly zvuky, jak kdybych se tam srotovaly hrebiky :-D obecne starsi auta tento problem nemaji, tam se loziska jeste vyrabela "poctive" bez nesmyslneho setreni vahy na mistech, kde to nedava smysl...

0/0
8.12.2015 22:56

J76i42ř90í 27S32c30h98w42a38c49h 8488934118886

v případě že převodovka používá kola se šikmým ozubením, tak na hřídel působí axiální síly a to při brzdění motorem v opačném směru než při jeho záběru. Konstrukce by s tím měla počítat, tj ložiska, ve kterých jsou hřídele převodovky uloženy musí zachytit axiální sílu v obou směrech a musí být na tuto sílu dostatečně nadimenzované. Samozřejmě by správná převodovka měla být nadimenzovaná na tyto "opačné síly" tak, aby ji brzdění motorem neničilo (tyto síly jsou samozřejmě o dost menší než ty co vznikají při vlastním záběru motoru) . V tvém případě konstruktér převodovky tyto opačné síly asi "podcenil"

0/0
8.12.2015 23:21

J18a30n 75D35l75o44u53h63ý 7694949110489

To jestli je prevodovka dimenzovana spravne se pozna u kazdeho auta okolo 100 000 km. Staci se zaposlouchat pri prudke akceleraci nebo prudkem brzdenim motorem ;-) Bohuzel vetsina aut s benzinakem do 1.4 po roce 2000 presla na "plastove" reseni...

0/0
9.12.2015 23:39

J62i54n19d93ř29i86c21h 73Š96k28o86p46e69k 4305191930795

to by mě zajímalo, z jakého důvodu údajně likviduje ložiska. Dle této logiky by musela ložiska odcházet i když je auto pohybováno motorem. Protože převodovce bude jedno, zda síla jde od motoru na kola nebo od kol k motoru

+1/0
8.12.2015 13:20

J98a72n 79D41l90o70u83h17ý 7794919270469

Prevodovce to jedno neni. Staci se podivat na tvar a smer zubu zavodni a normalni prevodovky. Opotrebenim lozisek trpi vsechny manualy majic loziska s plastovym pouzdrem. Pri tahu i brzdeni pusobi na lozisko sila kolmo k otaceni a to je ta sila, ktera lozisko vykvedla. Pri brzdeni je tato sila diky smerum zubu vetsi. Cili nemate pravdu. Vysvetleni najdete napriklad i v poradu Wheeler Dealer.

0/0
8.12.2015 22:46

M32a77r31t31i30n 81S45t87e29h55l28í16k 1884240201120

U většiny modernějších automatů se dá brzdit motorem, po "ťuknutí" do pedálu brzdy auto podřadilo a brzdilo motorem. Po mírném sešlápnutí plynu a uvolnění zase opět přešlo na plachtění :-)

0/0
8.12.2015 12:04

P16e24t43r 68D89v95o37r68a31k 3621470197219

Nevím, o kterém automatu v článku autor píše, ale v hyundai santa fe takhle automat rozhodně nefunguje (minimálně né vždy) a nefunguje takhle ani v jiném autě včetně těch s dsg převodovkou. Tzv. "plachtění" je dost vyjímečná featurka a mají jí snad jen nějaké audi.

O brzdný účinek motoru u auta s automatem se tak opravdu bát nemusíte ;-)

0/0
8.12.2015 12:48

L12a21d31i87s18l40a35v 91M23i24k34a 1811469164984

Bylo mi 16, vyjížděl jsem tátovi jako vždy z garáže na ulici, bylo asi 3-4cm sněhu, rozjel jsem se po dvoře, zatočil a jel rovně na sousedův plot, samozřejmě jsem zašlápl brzdu, opřel se o plot, dostal pár pohlavků, řečeno mi bylo že tohle může udělat jen blb a od té doby jsem to neudělal, je to už 30 let.Nejvíce mě štvalo že asi dva měsíce jsem nemohl vyjíždět, vždycky když jsem chtěl, bylo mi řečeno, že umím H, tak že si vyjede sám ))

+3/0
8.12.2015 10:22

P69e67t59r 16D78v73o68ř24á16k 9214967262200

Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“

Zdroj:http://auto.idnes.cz/skola-smyku-s-automatem-0s9-/automoto.aspx?c=A151204_111846_automoto_hig

----------

To by mě zajímalo, co je na tom pravdy. Bych se bál sjíždět táhlé klesání.

+1/−1
8.12.2015 10:14

J17o96s60e90f 45V16a25l26a 9450383163103

staci se podivat na otackomer.......

0/0
8.12.2015 21:11

V83l21a16s23t43i67m96i80l 54W34a41i87c 8230983217387

Nic, aspoň v mém případě tedy :-)

0/0
10.12.2015 10:27

J51a17n 80K96o43n18v80a16l27i72n89k10a 5100831531325

Mno, to, že automat vyřadí úplně, se mi moc nepozdává. Nevím, jak u jiných aut, ale moje převodovka umí pochopit, kdy se má vyřadit a kdy se brzdí motorem. 

Ještě k těm smykům - ono záleží, o jakou situaci jde. Může krásně klouznout předek i u auta se zadním náhonem a těžkým motorem (moje zkušenost). Pak se to hrne dost podobně jako předokolka. U smyku, kde to jde zadkem napřed je hlavní práce s plynem a volantem. Víc plynu - víc kloužu, míň plynu - zakousne se (někdy). Hlavní je nezmatkovat a nezačít šíleně brzdit, to ve většině případů nic nezachrání. 

Ještě k těm čtyřkolkám - mají jisté riziko psychologické. Někteří méně zkušení řidiči věří, že je náhon 4x4 vždy zachrání a jezdí méně opatrně. Fyzika platí i pro ně a přehnaný nájezd do zatáčky je vyndá úplně stejně jako předo nebo zadokolku. Často jezdím v zimě do českých hor a dost často vídám v příkopě hozená SUV nebo Octávky 4x4. Nejde v tomhle případě o techniku, ale o ruce a hlavně mozek řidiče.

+2/0
8.12.2015 9:50

P30e98t78r 89P56a18c91k76a 4399289395611

Tak nevím jak to s tou automatickou převodovkou. Podle mne mé Volvo XC60 po uvolnění pedálu plynu motorem brzdí a postupně si zařazuje nižší rychlosti aby brzdný efekt zůstal.

+10/0
8.12.2015 8:59

J71a29r13o32s16l13a86v 92P31o35l12á49k 9129340178267

Naše XC 90 se chová stejně.

+1/0
8.12.2015 9:05

J93o17s79e53f 50P87i64b91i98l 2422474934

Stejně u mé A4.

+1/0
8.12.2015 9:30

P97e88t30r 13G89r51e53s55l 7533856776923

Ano, ale ne při smyku a aktivním ESP. Zkuste si někdy při smyku na sněhu, když Vám bude blikat jak o život ESP přidat plyn, nebude reagovat nebo reagovat omezeně do té doby (např. 0,5 až 1 sekunda) než ESP vyhodnotí, že je automobil stabilizován... To platí pro automatickou spojku nebo brzdy.

0/0
8.12.2015 9:54

J79a65k39u98b 73F75e49i54f82a83r 7599459216599

i Octávka se 7st DSG.

0/0
8.12.2015 10:08

L18a30d41i47s39l17a70v 49M97i32k45a 1811459224824

Volvo jsem nikdy neměl, ale mě brzdí motorem auto jek když tam mám tempomat a začne to třeba z kopce o 10 km/h překračovat nastavenou rychlost, tak si začne podřazovat a stáhne to na nastavenou rychlost. Mám MB

0/0
8.12.2015 10:12

T63o70m50á30š 12Š60t70r31i35g92n34e65r 9961497250141

7st. DSG u Tiguana po pusteni plynu radi neutral, rychlost radi az ked sa aspon trochu stlaci brzda a az vtedy zacina brzdit motorom. Clovek si na to rychlo zvykne

+1/0
8.12.2015 10:34

J69a67k78u90b 45F34e22i48f47a85r 7189269406759

tzn. že když sundáte nohu z plynu jde motor na volnoběžné otáčky? Já měl taky 7st DSG ale tam se chovalo jinak.

0/0
8.12.2015 16:59

J37a93r13o42s98l30a88v 93J89i56r56á58k 4199220464813

protoze u dsg (nevim, zda u vsech, ale u meho 7dsg v tiguanu) si totu chovani v menu muzete nastavit, zda ma pri sundani nohy z plynu dojit k vyrazeni nebo ma zustat zarazena rcyhlost, takze se brzdi motorem ... mam nastavene vyrazeni, pokud chci zacit brzdit z kopce motorem, staci lehce tuknout na brzdu ... naopak, pokud se nekdy dsg rozhodne, ze nevyradi a brzdi motorem, staci lehce tuknout na plyn a je vyrazeno

zaver: abavam se, ze co automat, to jine chovani, takze clanek popisuje vlastnosti jen male casti z nich :-D

0/0
8.12.2015 19:42

E15d51a 58D16r41á22b77e43k 7909272453387

nojo, dát kontra... a na tom suchým kusu to pak zabrzdit aby to nešlo do hodin ;-D

0/0
8.12.2015 8:54

J81a64r74o61s15l94a26v 96L71e92b16e26d82a 3796729877440

"Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí."

Jen _mírně_, dovolil bych si podotknout... I z popisu řady nehod v této rubrice bych odhadl, že spousta lidí to v panice přežene a skončí protismykem mimo svůj pruh.

http://www.autoweb.cz/jak-byt-lepsim-ridicem-kapitola-9-pretacivost/

0/0
8.12.2015 8:43

J87a75n 12J35e11ž13e13k 3731805697955

> lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky.

Jo, jo, lidová řeč se tečnami a dalšími výrazy z geometrie jen hemží ;-)

+13/−2
8.12.2015 6:41

O80t35m98a17r 12B52r65a18n91c81u96z14s27k29ý 5847423572514

Terminologie ze základní školy ;)

0/0
9.12.2015 15:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.