Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Laurin a Klement se potkali před 120 lety. Vymysleli moderní motocykl

Blížily se Vánoce roku 1895 a Václav Laurin a Václav Klement založili 17. prosince společnou firmu. Začali stavět kola, pokračovali motocykly revoluční koncepce, aby se nakonec dostali k výrobě solidních automobilů. Z firmy Laurin & Klement se stala automobilka Škoda, v současnosti jeden z výrobců osobních aut s nejdelší historií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M58i62r54o81s84l66a65v 16S30t53e74i40n82e30r 6908204563285

Celá ta historie je jenom částí historie českého průmyslu na přelomu tisíciletí. Zejména na severu Čech vznikaly tucty nových firem na základě nových technologických postupů.

Můj strýček Josef Steiner, když se vrátil z války v r. 1918, si přivedl z Polska manželku, dceru tamějšího průmyslníka z Otwocku a tchán mu pomohl založit továrnu na drátěnky do postelí. Ta stála v Chomutově, v Mlýnském údolí a energii na pohon strojů, které stáčely spirálová péra dodávala vodní turbina, přes transmise a řemeny po celé fabrice. Takže první ekologická továrna s obnovitelnou energií v Čechách. Dráty dodávala chomutovská firma Mannesmann, výrobky byly patentovány a prodávány na celém světě, ty drátěnky se prodávaly i v Argentině.

Konec přišel s Hitlerem. Strýček uprchl s rodinou na podzim 1938 do Kolína k sestře, tam byla celá rodina 1942 deportována a zavražděna v Treblince.

Z té fabriky zbyla jenom brána, jinak jenom sutiny, na pozemku je dnes sportovní hala.

+3/0
17.12.2015 18:45

V17á15c55l72a51v 76K78o39h20l15í97č93e13k 1437250

Bohužel nebylo dopřáno více než dvacet let svobodného rozvoje.

0/0
17.12.2015 19:18

J29i22ř96í 79E84r66b34e27n 1683564326687

Pardon, opravdu nemeli ani parni stroj a na celou fabriku jim stacila jedina turbina o vykonu odhadem do 15 kW? To se mi nejak nezda...

0/0
18.12.2015 10:47
Foto

M63i55r83o53s42l45a62v 20S95t26e17i84n74e52r 6748614673225

Ano, skutečně žádnou páru neměli. Na stáčení těch dfrátů, per a řezání úhelníků 30x30 to stačilo, rámy se svařovaly jistě autogenem.

0/0
18.12.2015 21:29

T27o19m59á21š 69Z33e21m35a88n 3925898464985

Takže u zrodu Škodovky stál Cimrman (psáno Zimmermann)? ;-D

0/−1
17.12.2015 17:21

M49i81r23o32s54l65a71v 61Š40i91m47k97o 7215373312375

S tou revolučností bych byl opatrný. Motocyly tehdy stavělo více nadšenců a docela by lidé byly překvapeni, kolik jich bylo. A všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, která různě upravovali. Fakt je, že v zemích Koruny české byli první, nikoliv však v rámci R-U. O automobilech ani nemluvě. V roce 1905 byly v R-U již tři výrobci: Austro Daimler, která byly evropského formátu, Steyr a malovýrobce Puch.

+2/0
17.12.2015 11:21

R19a15d66e15k 50F46o71l57p92r31e71c28h53t

No právě, všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, to říkáte přesně. Kdo v R-U, nebo v celé Evropě, vyráběl sériově před rokem 1900 podobně vyspělé motocykly? (Třeba někdo ano, jen to neznám.)

Automobily, to je něco jiného, ostatně automobil byl vynalezen dříve než motocykl, což je nakonec i logické.

Jedna malá zajímavost: motocykly L&K dokonce vyráběli v licenci Němci. Ani nechtějte vědět kteří. Ano, byli to Seidel&Neumann.

+1/0
17.12.2015 15:48

J51i71ř73í 95K76o34c71u52r96e18k 6885154805348

https://de.wikipedia.org/wiki/Hildebrand_und_Wolfm%C3%BCller

Die Hildebrand & Wolfmüller von 1894 war das erste serienmäßig produzierte Motorrad der Welt.

Snad netřeba překládat.

0/0
17.12.2015 17:24

J71i61ř98í 42E12r82b25e83n 1353844946627

To sice ano, ale kvalitou, cenou i jizdnimi vlastnostmi za L&K vzdy pokulhavali. Slavie byly ve sve dobe v ramci Evropy spickou, v naproste vetsine soutezi a zavodu vitezily.

0/0
18.12.2015 10:51

M76i34r30o11s82l47a28v 19Š68i27m50k31o 7855643782405

No, Německo nebylo v počtu výrobců jedničkou. Tou byla Francie ! Mám někde knihu o historii automobilismu a těch značek, o kterých člověk nikdy neslyšel, bylo hafo. A o legendárních soubojích Vondřicha a Tomana s francouzkými jezdci se píše dodnes. Fakt je, že ty moto L&K byly jedinými závodními stroji z našeho území, které byly v tehdejší době na absolutní špičce.

0/0
17.12.2015 17:35

Š10t25ě61p33á25n 73D20a57n59ě29k 5885126687262

Nikdy nevíte, co může udělat naštvaný zákazník!

+1/0
17.12.2015 10:55

J86i78ř42í 98K10o50l50í24n70e70k 8940227173310

Velmi dobrý článek, děkuji za něj! R^

+2/0
17.12.2015 9:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.