Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Laurin a Klement se potkali před 120 lety. Vymysleli moderní motocykl

Blížily se Vánoce roku 1895 a Václav Laurin a Václav Klement založili 17. prosince společnou firmu. Začali stavět kola, pokračovali motocykly revoluční koncepce, aby se nakonec dostali k výrobě solidních automobilů. Z firmy Laurin & Klement se stala automobilka Škoda, v současnosti jeden z výrobců osobních aut s nejdelší historií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M67i41r37o17s16l13a29v 98S30t35e57i42n46e24r 4260472770516

Celá ta historie je jenom částí historie českého průmyslu na přelomu tisíciletí. Zejména na severu Čech vznikaly tucty nových firem na základě nových technologických postupů.

Můj strýček Josef Steiner, když se vrátil z války v r. 1918, si přivedl z Polska manželku, dceru tamějšího průmyslníka z Otwocku a tchán mu pomohl založit továrnu na drátěnky do postelí. Ta stála v Chomutově, v Mlýnském údolí a energii na pohon strojů, které stáčely spirálová péra dodávala vodní turbina, přes transmise a řemeny po celé fabrice. Takže první ekologická továrna s obnovitelnou energií v Čechách. Dráty dodávala chomutovská firma Mannesmann, výrobky byly patentovány a prodávány na celém světě, ty drátěnky se prodávaly i v Argentině.

Konec přišel s Hitlerem. Strýček uprchl s rodinou na podzim 1938 do Kolína k sestře, tam byla celá rodina 1942 deportována a zavražděna v Treblince.

Z té fabriky zbyla jenom brána, jinak jenom sutiny, na pozemku je dnes sportovní hala.

+3/0
17.12.2015 18:45

V13á52c74l78a51v 14K42o61h79l31í16č12e63k 1767350

Bohužel nebylo dopřáno více než dvacet let svobodného rozvoje.

0/0
17.12.2015 19:18

J80i60ř21í 44E61r81b42e77n 1403374636227

Pardon, opravdu nemeli ani parni stroj a na celou fabriku jim stacila jedina turbina o vykonu odhadem do 15 kW? To se mi nejak nezda...

0/0
18.12.2015 10:47
Foto

M41i94r13o61s52l64a94v 71S85t11e87i89n33e73r 4540332960926

Ano, skutečně žádnou páru neměli. Na stáčení těch dfrátů, per a řezání úhelníků 30x30 to stačilo, rámy se svařovaly jistě autogenem.

0/0
18.12.2015 21:29

T27o71m80á16š 64Z63e14m13a25n 3685698734435

Takže u zrodu Škodovky stál Cimrman (psáno Zimmermann)? ;-D

0/−1
17.12.2015 17:21

M51i86r90o11s65l75a68v 62Š47i67m14k49o 7795713302205

S tou revolučností bych byl opatrný. Motocyly tehdy stavělo více nadšenců a docela by lidé byly překvapeni, kolik jich bylo. A všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, která různě upravovali. Fakt je, že v zemích Koruny české byli první, nikoliv však v rámci R-U. O automobilech ani nemluvě. V roce 1905 byly v R-U již tři výrobci: Austro Daimler, která byly evropského formátu, Steyr a malovýrobce Puch.

+2/0
17.12.2015 11:21

R86a37d18e80k 47F19o90l40p34r40e49c56h49t

No právě, všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, to říkáte přesně. Kdo v R-U, nebo v celé Evropě, vyráběl sériově před rokem 1900 podobně vyspělé motocykly? (Třeba někdo ano, jen to neznám.)

Automobily, to je něco jiného, ostatně automobil byl vynalezen dříve než motocykl, což je nakonec i logické.

Jedna malá zajímavost: motocykly L&K dokonce vyráběli v licenci Němci. Ani nechtějte vědět kteří. Ano, byli to Seidel&Neumann.

+1/0
17.12.2015 15:48

J48i35ř11í 21K67o46c13u41r72e88k 6575374395798

https://de.wikipedia.org/wiki/Hildebrand_und_Wolfm%C3%BCller

Die Hildebrand & Wolfmüller von 1894 war das erste serienmäßig produzierte Motorrad der Welt.

Snad netřeba překládat.

0/0
17.12.2015 17:24

J13i75ř66í 84E90r83b91e37n 1403614926957

To sice ano, ale kvalitou, cenou i jizdnimi vlastnostmi za L&K vzdy pokulhavali. Slavie byly ve sve dobe v ramci Evropy spickou, v naproste vetsine soutezi a zavodu vitezily.

0/0
18.12.2015 10:51

M42i94r60o75s34l36a21v 22Š97i42m13k37o 7225353262775

No, Německo nebylo v počtu výrobců jedničkou. Tou byla Francie ! Mám někde knihu o historii automobilismu a těch značek, o kterých člověk nikdy neslyšel, bylo hafo. A o legendárních soubojích Vondřicha a Tomana s francouzkými jezdci se píše dodnes. Fakt je, že ty moto L&K byly jedinými závodními stroji z našeho území, které byly v tehdejší době na absolutní špičce.

0/0
17.12.2015 17:35

Š24t48ě60p52á17n 38D87a63n67ě54k 5575726577212

Nikdy nevíte, co může udělat naštvaný zákazník!

+1/0
17.12.2015 10:55

J94i48ř27í 71K13o17l80í95n63e31k 8260277813700

Velmi dobrý článek, děkuji za něj! R^

+2/0
17.12.2015 9:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.