Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Díky Britům se stal legendou. Volkswagen Brouk slaví 70 let

Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů brouků. Do konce roku 1945 však vzniklo pouhých 55 vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D64e66n24i95s 19W34i84t62z47k42u 3583191919197

autor koukal minulej tejden na TG a dneska sem hodí článek, dost ubohé

+1/0
28.12.2015 22:36

K75a17r52e94l 98T60r82o76n53n13e53r 2446134200204

Historie rodu Hirstů zaznamenaná od roku 1884 je fascinující

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2013/11/ivan_hirst.bin.html/binarystorageitem/file/VWAG_HN_4_Ivan-Hirst-eng_2013_10_18.pdf

+2/0
28.12.2015 19:48

V93l13a53d37i70m72í75r 66S58t54r17u76s68k48a 4379394973924

Hmm, má to jeden háček a to KDF Käfer s výrobním číslem 806 a originál štítkem s rokem výroby 1938, který jsem vlastnil před 27 lety. Zakoupil jsem ho od starého pána od Benešova spolu s hromadou ND na Brouky a hlavně Kaďoury, což je v podstatě téměř stejné, protože v raných fázích výroby byla stejná platform a motory, pouze se lišila karoserie. Bohužel jeho renovace přesahovala moje tehdejší možnosti a tak jsem ho dobře prodal a zakoupil Kaďoura v mnohem lepším stavu. Brouk se vyráběl krátce i před válkou, za což vděčil VW za program Kraft durch Freude, který nasypal říšské marky do rozjezdu montážní linky (za příslibu levných lidových vozidel pro dělnickou třídu), na které se pak vyráběly především vozidla pro armádu. Během války bylo ještě vyrobeno několik tisíc Brouků vesměs ve štábním a velitelském provedení, několik set jich bylo i v provedení 4x4 hlavně pro Deutsche Afrikakorps, nicméně je možné je spatřit i na fotografiích z ústupu německé branné moci na konci války v roce 1945. Pravdou je, že britský ředitel se zasadil o znovurozjetí montáže po válce. Jen by si autor měl sjednotit počty vyrobených vozů v úvodu článku a pod fotografií. Já sám i můj bratr jsme si prošli serií Brouků od předválečných přes léta 50tá, 60tá až po "Mexiko" a musím konstatovat, že "Brouci" byly svojí jednoduchostí a spolehlivostí nejlepší vozidla hlavně pro dospívající mládež, která se na nich vyučila a položila tím základy pro své další směřování. Bravo Dr. Ferdinandu Porschemu, rodáku z Vratislavic!

0/0
28.12.2015 19:12

J66i49ř59í 26E52r87b68e80n 1863224206527

Drobnost: Porscheho&Komendův VW Brouk hodně kopíroval Ledwinkovu Tatru V570 svým technickým řešením a Matoušovu Škodu 932 svým designem.

0/0
28.12.2015 19:38

V73l30a73d52i52m39í14r 80S31t45r10u49s93k50a 4909824233384

No, to já jim neupírám, jen jsem reagoval na článek, který vyznívá tak, že výrobu Brouků v podstatě rozjel britský správce Wolfsburku, na druhou stranu je nutno přiznat, že Vámi jmenovaní konstruktéři nedotáhli projekty do finální výroby, za což starej Ferda vděčil hlavně NSDAP, která na dělnickou třídu nedala dopustit. Dlužno podotknout, že těm střadatelům, kteří se dožili poválečných let byly skutečně vozidla na podkladě kupónů koncem let 40tých předány. Inu Němci.

0/0
28.12.2015 19:52

J25i73ř54í 50E46r70b59e77n 1593654676897

No, on to ten správce opravdu rozjel. Mohl to taky nechat vše rozebrat a pokračovat v politice přeměny Německa na zemědělskou zemi, což tehdy mnozí politici chtěli.

+1/0
28.12.2015 20:01

V84l62a56d16i79m85í12r 25S94t97r34u26s71k30a 4489204313124

Já jsem chtěl hlavně zdůraznit, že Brouk neslaví 70 let ale 77 let. Dlužno přiznat, že Hirchovi vděčí za "Born again"

0/0
28.12.2015 21:06

J95i85ř66í 58E96r45b96e32n 1833134916747

Jo tak to jo. R^

0/0
29.12.2015 14:49

D78e48n22i41s 60H47u92m87l 4692145795966

Doufejme, ze se tu docteme i o pribezich tovaren Auto Union a BMW pod sovetskou vojenskou spravou. Par set kilometru vedle a docela slusny kontrast.

0/0
28.12.2015 18:35

L42a26d49i38s78l25a32v 49K55v57a68s81n32i36č65k20a 1183567123985

Nebojte, místní soudruzi Vám to ochotně vysvětlí. Víte, že takový Golf je vlastně převlečený Trabant (jakého svět nikdy neviděl) ? V jednom televizním dokumentu o Trabantech to tvrdí člověk z tehdejší firmy a důkazem přímo v rukou - malé autíčko s tvary hatchbacku a tajemnými řečmi o plánech, které se ztratily.

0/0
28.12.2015 19:04

J33i30ř29í 84E13r40b69e11n 1263434416917

Nejsem sice soudruh, ale těch náhod je tam až moc:

- Volkswagen měl hodně přibrzděný vývoj v 60. letech, protože musel zaplatit vysoké kompenzace československému národnímu podniku Tatra za to, že Porscheho VW Brouk až moc kopíruje Ledwinkovu Tatru V570 (a je jen škoda, že se k žalobě nepřipojily i AZNP s poukazem na svou Škodu 932, od které Erwin Komenda okopíroval i design auta). Jeho automobily koncem 60. let hodně ztrácely krok s konkurencí a srovnaly se jen díky převzetí techniky od NSU a Audi

- Trabant 603 byl vyvinut v letech 1968-69, ale na základě příkazu průmyslového tajemníka SED Güntera Mittaga musely být prototypy sešrotovány a veškerá vývojová dokumentace z AW Zwickau zmizela.

- konstrukční provedení i design Trabantu 603 se až příliš podobá prvním prototypům VW Polo z roku 1973 - před tím, než jejich design vzal do ruky Giugiaro

- rozhodně to netvrdí jen jediný člověk z AWZ, je jich tam víc. Mnoho podrobností k tomuto projektu najdete například v knize Jana Tučka "zapomenuté prototypy Škoda", protože vývoj probíhal částečně v kooperaci s československými AZNP a ČZM - ostatně i škodovka měla mít kategorii miniautomobilů pod obchodními názvy Škoda 900 a 1100, ale zůstaly jen na papíře, místo nich se vyvíjel nižší střední model 740 a pak spolu s NDR typová řada 760.

+5/0
28.12.2015 19:37

L15a69d25i79s95l68a53v 67K80v52a28s31n78i40č18k33a 1803817783235

Nesmíte věřit všemu, co jste si někde přečetl a někdo říkal. Myslíte si, že pár miliónů marek zaplacených někam do Tatry (taky jsem to četl a zapřemýšlel, co se za ně pořídilo, když to prý byly tak velké peníze) zabrzdí firmu se stamilionovými, možná už i miliardovými, obraty ? Realita je taková, že většinu z toho co vypisujete svět neviděl, natožpak zákazníci. Tak jaký to mělo smysl a jakou mělo úspěšnost takové hospodaření ? Já vím, za všechno mohou imperialisti a záškodníci, co třeba kradou plány a nikdo si přitom oficiálně nestěžuje, že mu něco chybí.

+2/−1
28.12.2015 20:17

J11i80ř73í 22E96r63b34e48n 1553304326227

Jinak receno Vy jste jediny vykladac pravdy, na rozdil od lidi studujicich puvodni podklady v archivech...

0/0
29.12.2015 14:52

J25i76ř75í 62E20r84b24e49n 1133444286797

Auto Union byl koncern DKW+Horch+NSU+Wanderer, všechny továrny byly za války angloamerickým bombardováním dost poničeny a část zbylého strojního vybavení si odvezla Červená armáda jako reparace, zbytek se postupně zesumíroval tak, aby ve Cvikově mohli začít znovu dělat DKW a vedle toho Sachsenringy a IFU, v Saské Kamenici už výroba obnovena nebyla, jestli se nepletu.

V roce 1949 byla v Ingolstadtu z bývalé pobočky Horchu založena "nová Auto Union", strojním vybavením masivně dotovaná z Marshallova plánu, která vyráběla modernizované DKW a pak taky Mercedesy - Daimler totiž tu nAU vlastnil a až v roce 1964 ji prodal Volkswagenu, který se jakoby vrátil ke značce Horch, ale pod obchodním názvem Audi ("audi" latinsky = "horch" německy = "slyš" česky), protože značku Horch jim Daimler neprodal.

NSU zůstalo celé v západní okupační zóně a stal se z něj nejvějtší výrobce motocyků v SRN, dokud ho koncem 60. let nepohltil Volkswagen - pokroková technická řešení NSU totiž byla dost drahá a podnik byl v dost slušné ztrátě. Sloučením nAU a NSU provedl Volkswagen dost zajímavou finanční operaci a rodiny Piëchů a Hahnů by možná mohla vyprávět, jak se získávají peníze ze ztrátových podniků ;-)

0/0
28.12.2015 19:59

V11l96a15d72i31m45í29r 44S64t28r89u34s94k13a 4829414433144

Společnost Auto Union AG byla založena (z finančních důvodů) 29. června 1932 (zpětně k 1. listopadu 1931) spojením firem Audi, DKW, Horch a Wanderer během hospodářské krize. Firma NSU byla koupena VW až v roce 1969, kdy byla sloučena s automobilkou Auto Union. Jelikož firma v roce 1966 na trh znovu uvedla značku Audi, spojila všechny tři společnosti v Ingolstadtu pod hlavičkou Audi NSU Auto-Union A.G., ze které se postupem času stalo právě dnešní Audi. Potud anály technické. A o největším poválečném výrobci motocyklů bychom se mohli přít

0/0
28.12.2015 20:46

J22i59ř30í 16E15r12b63e55n 1223944666387

Diky za zpresneni R^

0/0
29.12.2015 14:53

V19l66a61d93i20m98í57r 60S27t19r10u86s57k96a 4859514663174

A v Saské Kamenici byla obnovena produkce nejprve vozidel Framo, později Barkas, která trvala až do roku 1991.

0/0
28.12.2015 21:19

J12i82ř15í 98E31r67b59e94n 1913134186747

Ano, mel jsem na mysli osobni auta, ne dodavkova.

0/0
29.12.2015 14:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.