Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Díky Britům se stal legendou. Volkswagen Brouk slaví 70 let

Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů brouků. Do konce roku 1945 však vzniklo pouhých 55 vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D92e11n66i20s 31W74i28t25z69k55u 3643501939697

autor koukal minulej tejden na TG a dneska sem hodí článek, dost ubohé

+1/0
28.12.2015 22:36

K42a65r33e67l 25T81r66o67n79n22e77r 2346314250564

Historie rodu Hirstů zaznamenaná od roku 1884 je fascinující

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2013/11/ivan_hirst.bin.html/binarystorageitem/file/VWAG_HN_4_Ivan-Hirst-eng_2013_10_18.pdf

+2/0
28.12.2015 19:48

V95l36a15d35i17m62í22r 21S15t98r16u23s80k31a 4469844333164

Hmm, má to jeden háček a to KDF Käfer s výrobním číslem 806 a originál štítkem s rokem výroby 1938, který jsem vlastnil před 27 lety. Zakoupil jsem ho od starého pána od Benešova spolu s hromadou ND na Brouky a hlavně Kaďoury, což je v podstatě téměř stejné, protože v raných fázích výroby byla stejná platform a motory, pouze se lišila karoserie. Bohužel jeho renovace přesahovala moje tehdejší možnosti a tak jsem ho dobře prodal a zakoupil Kaďoura v mnohem lepším stavu. Brouk se vyráběl krátce i před válkou, za což vděčil VW za program Kraft durch Freude, který nasypal říšské marky do rozjezdu montážní linky (za příslibu levných lidových vozidel pro dělnickou třídu), na které se pak vyráběly především vozidla pro armádu. Během války bylo ještě vyrobeno několik tisíc Brouků vesměs ve štábním a velitelském provedení, několik set jich bylo i v provedení 4x4 hlavně pro Deutsche Afrikakorps, nicméně je možné je spatřit i na fotografiích z ústupu německé branné moci na konci války v roce 1945. Pravdou je, že britský ředitel se zasadil o znovurozjetí montáže po válce. Jen by si autor měl sjednotit počty vyrobených vozů v úvodu článku a pod fotografií. Já sám i můj bratr jsme si prošli serií Brouků od předválečných přes léta 50tá, 60tá až po "Mexiko" a musím konstatovat, že "Brouci" byly svojí jednoduchostí a spolehlivostí nejlepší vozidla hlavně pro dospívající mládež, která se na nich vyučila a položila tím základy pro své další směřování. Bravo Dr. Ferdinandu Porschemu, rodáku z Vratislavic!

0/0
28.12.2015 19:12

J43i26ř45í 24E84r23b34e31n 1543414966537

Drobnost: Porscheho&Komendův VW Brouk hodně kopíroval Ledwinkovu Tatru V570 svým technickým řešením a Matoušovu Škodu 932 svým designem.

0/0
28.12.2015 19:38

V13l68a72d28i58m25í86r 17S30t54r28u68s18k67a 4849464433374

No, to já jim neupírám, jen jsem reagoval na článek, který vyznívá tak, že výrobu Brouků v podstatě rozjel britský správce Wolfsburku, na druhou stranu je nutno přiznat, že Vámi jmenovaní konstruktéři nedotáhli projekty do finální výroby, za což starej Ferda vděčil hlavně NSDAP, která na dělnickou třídu nedala dopustit. Dlužno podotknout, že těm střadatelům, kteří se dožili poválečných let byly skutečně vozidla na podkladě kupónů koncem let 40tých předány. Inu Němci.

0/0
28.12.2015 19:52

J35i18ř29í 95E29r88b97e76n 1153264376877

No, on to ten správce opravdu rozjel. Mohl to taky nechat vše rozebrat a pokračovat v politice přeměny Německa na zemědělskou zemi, což tehdy mnozí politici chtěli.

+1/0
28.12.2015 20:01

V26l86a78d35i37m55í91r 37S67t73r92u78s38k86a 4539654553564

Já jsem chtěl hlavně zdůraznit, že Brouk neslaví 70 let ale 77 let. Dlužno přiznat, že Hirchovi vděčí za "Born again"

0/0
28.12.2015 21:06

J71i86ř26í 11E45r97b30e33n 1813244856337

Jo tak to jo. R^

0/0
29.12.2015 14:49

D65e49n13i49s 85H33u36m82l 4652655885676

Doufejme, ze se tu docteme i o pribezich tovaren Auto Union a BMW pod sovetskou vojenskou spravou. Par set kilometru vedle a docela slusny kontrast.

0/0
28.12.2015 18:35

L43a36d27i89s11l53a20v 58K68v65a10s71n25i51č79k15a 1813327203235

Nebojte, místní soudruzi Vám to ochotně vysvětlí. Víte, že takový Golf je vlastně převlečený Trabant (jakého svět nikdy neviděl) ? V jednom televizním dokumentu o Trabantech to tvrdí člověk z tehdejší firmy a důkazem přímo v rukou - malé autíčko s tvary hatchbacku a tajemnými řečmi o plánech, které se ztratily.

0/0
28.12.2015 19:04

J81i50ř36í 38E35r47b67e42n 1293734156317

Nejsem sice soudruh, ale těch náhod je tam až moc:

- Volkswagen měl hodně přibrzděný vývoj v 60. letech, protože musel zaplatit vysoké kompenzace československému národnímu podniku Tatra za to, že Porscheho VW Brouk až moc kopíruje Ledwinkovu Tatru V570 (a je jen škoda, že se k žalobě nepřipojily i AZNP s poukazem na svou Škodu 932, od které Erwin Komenda okopíroval i design auta). Jeho automobily koncem 60. let hodně ztrácely krok s konkurencí a srovnaly se jen díky převzetí techniky od NSU a Audi

- Trabant 603 byl vyvinut v letech 1968-69, ale na základě příkazu průmyslového tajemníka SED Güntera Mittaga musely být prototypy sešrotovány a veškerá vývojová dokumentace z AW Zwickau zmizela.

- konstrukční provedení i design Trabantu 603 se až příliš podobá prvním prototypům VW Polo z roku 1973 - před tím, než jejich design vzal do ruky Giugiaro

- rozhodně to netvrdí jen jediný člověk z AWZ, je jich tam víc. Mnoho podrobností k tomuto projektu najdete například v knize Jana Tučka "zapomenuté prototypy Škoda", protože vývoj probíhal částečně v kooperaci s československými AZNP a ČZM - ostatně i škodovka měla mít kategorii miniautomobilů pod obchodními názvy Škoda 900 a 1100, ale zůstaly jen na papíře, místo nich se vyvíjel nižší střední model 740 a pak spolu s NDR typová řada 760.

+5/0
28.12.2015 19:37

L36a43d11i71s12l64a31v 38K13v36a63s10n48i41č34k44a 1523317103435

Nesmíte věřit všemu, co jste si někde přečetl a někdo říkal. Myslíte si, že pár miliónů marek zaplacených někam do Tatry (taky jsem to četl a zapřemýšlel, co se za ně pořídilo, když to prý byly tak velké peníze) zabrzdí firmu se stamilionovými, možná už i miliardovými, obraty ? Realita je taková, že většinu z toho co vypisujete svět neviděl, natožpak zákazníci. Tak jaký to mělo smysl a jakou mělo úspěšnost takové hospodaření ? Já vím, za všechno mohou imperialisti a záškodníci, co třeba kradou plány a nikdo si přitom oficiálně nestěžuje, že mu něco chybí.

+2/−1
28.12.2015 20:17

J54i74ř84í 92E98r87b64e63n 1843764396947

Jinak receno Vy jste jediny vykladac pravdy, na rozdil od lidi studujicich puvodni podklady v archivech...

0/0
29.12.2015 14:52

J59i77ř44í 80E50r18b12e27n 1103814196547

Auto Union byl koncern DKW+Horch+NSU+Wanderer, všechny továrny byly za války angloamerickým bombardováním dost poničeny a část zbylého strojního vybavení si odvezla Červená armáda jako reparace, zbytek se postupně zesumíroval tak, aby ve Cvikově mohli začít znovu dělat DKW a vedle toho Sachsenringy a IFU, v Saské Kamenici už výroba obnovena nebyla, jestli se nepletu.

V roce 1949 byla v Ingolstadtu z bývalé pobočky Horchu založena "nová Auto Union", strojním vybavením masivně dotovaná z Marshallova plánu, která vyráběla modernizované DKW a pak taky Mercedesy - Daimler totiž tu nAU vlastnil a až v roce 1964 ji prodal Volkswagenu, který se jakoby vrátil ke značce Horch, ale pod obchodním názvem Audi ("audi" latinsky = "horch" německy = "slyš" česky), protože značku Horch jim Daimler neprodal.

NSU zůstalo celé v západní okupační zóně a stal se z něj nejvějtší výrobce motocyků v SRN, dokud ho koncem 60. let nepohltil Volkswagen - pokroková technická řešení NSU totiž byla dost drahá a podnik byl v dost slušné ztrátě. Sloučením nAU a NSU provedl Volkswagen dost zajímavou finanční operaci a rodiny Piëchů a Hahnů by možná mohla vyprávět, jak se získávají peníze ze ztrátových podniků ;-)

0/0
28.12.2015 19:59

V86l36a88d93i22m33í89r 96S72t71r75u61s57k18a 4719244983674

Společnost Auto Union AG byla založena (z finančních důvodů) 29. června 1932 (zpětně k 1. listopadu 1931) spojením firem Audi, DKW, Horch a Wanderer během hospodářské krize. Firma NSU byla koupena VW až v roce 1969, kdy byla sloučena s automobilkou Auto Union. Jelikož firma v roce 1966 na trh znovu uvedla značku Audi, spojila všechny tři společnosti v Ingolstadtu pod hlavičkou Audi NSU Auto-Union A.G., ze které se postupem času stalo právě dnešní Audi. Potud anály technické. A o největším poválečném výrobci motocyklů bychom se mohli přít

0/0
28.12.2015 20:46

J52i36ř96í 68E50r70b95e52n 1923444286827

Diky za zpresneni R^

0/0
29.12.2015 14:53

V42l72a64d40i16m71í97r 69S50t61r86u41s31k86a 4119824323414

A v Saské Kamenici byla obnovena produkce nejprve vozidel Framo, později Barkas, která trvala až do roku 1991.

0/0
28.12.2015 21:19

J45i87ř27í 42E39r82b57e28n 1853284966687

Ano, mel jsem na mysli osobni auta, ne dodavkova.

0/0
29.12.2015 14:50







Najdete na iDNES.cz