Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Vymyslel nejslavnější motor. A přežil ho o tři dny

Je to ikona mezi motory. Říká se mu Busso a stejně dobře jezdí, jako se na něj dívá. Každý pravověrný alfista by ho chtěl mít pod kapotou i jako umělecké dílo v obýváku. Přesně před deseti lety se naplnil osud nejslavnějšího italského šestiválce i konstruktéra, jehož jméno nese.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13i88ř63í 50B46o46č37e63k 6389764565516

njn... škoda že je pístový spalovací motor tak omezen nutnými ztrátami, snížit tak tření na 10 procent a umožnit mu co nejlépe nasávat vzduch to by bylo něco. Získaný výkon navíc by se dal využít k úspornější jízdě nebo by prostě motor mohl být o mnoho menší. Znám takový ale nikdo jej nechce vyrábět. Potřeba stavět ekonomiky států na prodeji phm je prostě stále silná.

0/0
8.1.2016 17:23

J94i48ř32í 77S53c78h26w47a98c62h 8758314758666

to je zase zase nějaká konspirační teorie nebo nový vynález perpetua mobile?;-)

0/0
10.1.2016 22:21

H24o52n96z37a 20Š69k29o84p41e98k 7747177929595

No mám 156 SW 2.4 JTDm. Najeto čtvrt mega. Až na Bose audio v plný palbě. Měla už tenkrát regulaci sklonu světel vůči vozovce. Musím se o ni víc starat než o cokoli koncernového či japonského. Zejména vstřiky jsou choulostivé. Po 30tkm kontrola. Poděkujeme "řepkovému" oleji, který se do nafty musí přidávat. Olej 10W-40 měním po 10tkm s fitrem. A není zásadního problému.

Neměnil bych ale za nic. Za to svezeni mi to stojí. Za krásnej interiér, exteriér, nízkej posaz, rychlý, reaktivní, komunikativní a strmý řízení, za jadrnej zvuk charakterního pětiválce -mimochodem, kdo jezdí starší naftu, podle zvuku by nepoznal, vyjma studeného startu, že je to nafta- průměrka 6,5l a za výkonný světla. Nikde nic nevrže, je tichá a robustní. Hodně alfistu tě pozdraví, většinou až na majitele 159, která tak povedená nebyla, ovsem designově - perla silnic! Kteří jiní majitelé jakékoli značky se mezi ssebou zdraví?? Ale krátkej sedák, málo místa na nohy, nepřesný ukazatele, průměrný vnitřní prostor, ceny některých nd nehorázné, nepřístupné pro servis a slabší brzdy. Není dokonalá, není levná a není pro každýho...bohužel mnoho co jich jezdí, jsou ve špatném stavu...

A za 3 měsíce ji přibude bráška - 147GTA s výše popisovaným motorem.

Ještě se pozastavím - Clarkson tenkrát prohlásil, že nezná krásněji znějící motor než právě Busso. A ještě tu někdo zmiňoval ty malé zapalovací svíčky z Twin Sparků - tak ty pocházejí od Piaggia, takže žádné zvláštní řešení se nepoužilo.

+1/0
7.1.2016 2:37

J45i54ř88í 53S28c33h75w59a76c60h 8498834418936

tleskám za normální příspěvek. Jen doplním, majitelé Civiců se taky zdraví ;-). Na druhou stranu, aby se zdravili (soustavně) majitelé Octavií je poněkud nereálné.

0/0
10.1.2016 22:19

P29a34v72e26l 51Ř82a70p15e86k 7712626149545

Spalovací motor, bez ohledu na vnější provedení, byl zastaralý už v době svého vzniku. Na rozdíl od parního stroje není spalovací motor schopen vyvíjet sílu od nulových otáček a nelze jej snadno reverzovat. Je to smradlavá špinavá klepající se obludnost, do které se rok co rok leje kýbl oleje a která lidem naprosto zatemnila mozek.

0/0
5.1.2016 22:05

P67e37t62r 57M67i46c26h71a90l 2680264841302

Jasně. A parní stroj voní, neklepe se, je čistý a mazat nepotřebuje. :-D

+3/0
5.1.2016 23:18

P76a69v34e72l 60Ř60a92p67e45k 7562676809865

To netvrdím. Tedy až na to klepání se. V parním stroji působí síla kontinuálně, nikoli "výbuchem", proto má parní stroj na rozdíl od hnusného zastaralého spalovacího motoru klidnější chod.

0/0
6.1.2016 11:36

P68e85t29r 13M16i82c22h45a14l 2950724161812

Síla působí kontinuálně? Skoč si někam do technického muzea a nech si tam vysvětlit, jak parní stroj pracuje.

+2/0
7.1.2016 0:38

J56a78k46u60b 87M56a53t59ě23j54ů 5305662931925

clovece, videl jste nekdy v zivote parni stroj? vite kolik je potreba oleje na jeho mazani? a to vubec nemluvim o jeho ucinnosti... OMG

+3/0
6.1.2016 0:07

J78i80ř16í 75E69r88b32e88n 1573904146107

Zajímavý článek, ale praštila mě do oka jedna věc:

"Model Alfetta uvedený v roce 1970 měl sice převratnou koncepci transaxle, ale ta v začátku trpěla řadou konstrukčních nedostatků." - převratná konstrukce možná u Alfy, ale pro takovou Škodu Popular to byla normální věc už v roce 1932 ;-)

0/0
4.1.2016 21:22

T65o27m70á85š 22D37v56o64ř29á61k 7625106887431

Ano tu dobu si pamatuji.

To byla doba kdy motory u aut měly hezký zvuk, když se tomu šláplo na krk, tak byl vír v nádrži, odspodu to hezky táhlo, z výfuku se kouřilo, i driftovat se dalo, elektronika nevotravovalaR^

A dneska - samej jezdící přetechnizovanej šunt se zvukem jako vysavač...

+1/0
4.1.2016 14:35

J35a80r39o75s53l91a38v 91D78r19o12z92d 6343749790197

I dneska se daji koupit auta pro radost, mozna vic, nez kdy driv. Ale musi se v tom clovek orientovat, protoze tech "vysavacu" je na trhu samozrejme mnohem vic.

0/0
10.1.2016 10:40

D98á89š72a 77D57o29s58t47á62l36o37v87á 1309783860962

Alfisti žádné srazy pořádat nemusí, scházejí se totiž všichni v servisu.

+5/−4
3.1.2016 23:54
Foto

M41a23r97t78i24n 37K39o85u94b35e80k 3259687698296

Ha ha, humor. Teď ještě ten o středečním kusu, kdyby to náhodou nesedělo, nebo že mechnik je můj nejlepší kámoš.

+3/0
4.1.2016 10:04

J68a19r38o14s76l92a24v 73D75r54o58z46d 6933229580227

Pak to chce jeste napsat "alfou tam, vlakem zpatky" a pak ten hlod o tom, ze auta od "F" nebrat. Nakonec jeste pridat jeden lascivni o autech s kosoctvercem na kapote a bude tu to panoptikum lidske hlouposti kompletni.

0/0
10.1.2016 10:43

M98a80r67t89i69n 79M46i67k75o74l97á43š91e29k 7600660113

Tak. Zase jsem si přečetl na idnes nějaké motoristické moudro o Alfě Romeo, tentokrát 156, a musím říci, že mě to už vážně vytočilo

Ze zkušenosti vím, že údržba Alfy není o nic dražší nežli údržba například Seatu Leon, Ibizy nebo Octavie. Péče není “maniakální”, pokud tedy manici nemění olej každých 20.000 km nebo dva roky, ano, svíčky je třeba měnit, ano, olej je třeba kontrolovat, ale to je třeba u všech benzínových motorů. Problém je s rozvody, u kterých A-R zkrátila interval výměny jen na 60.000 km. A to pomlčím o tom, že “vášnivá Italka” je ve skutečnosti nudná Němka od Stuttgartu, protože většina komponent pochází odtud, včetně těch rozvodů a jejich špatně navržených vodících lišt.

Ceny náhradních dílů a spotřebního materiálu táhnou nahoru následující faktory:

– “Alfa přirážka”, tedy navýšení ceny kupované součástky výměnou za samolepku s hadem a křížem, zatímco stejná součástka pro Fiat nebo Mercedes stojí o třetinu méně. Týká se zejména aftermarket produkce.

– skutečnost, že řada 147/156 nebyla vystavěna na žádné “koncernové” platformě a přitom je auto plné různých originálních řešení, které si vyžádaly investice do podobně inovativních specializovaných výrobních zařízení, forem a montážních linek. “Platformních” dílů je pomálu. Tím pádem se fixní náklady spojené s výrobou těch neplatformních rozpustily do menšího počtu kusů. To se týká například menších zapalovacích svíček.

– vozidlo není jednoduché a výroba některých zejména motorových dílů byla technologicky a materiálově náročná. Podobně je na tom například BMW. Desetiny a setiny milimetru rozhodují o tom, zda něco bude těsnit, jak to bude fungovat jak se to bude opotřebovávat a zda to vůbec půjde namontovat. Zemědělské vůle praktikované na koncernových nebo korejských vozidlech zde nejsou uplatněny, takže není možné úspěšně do auta zamontovat součástky, který svařil nějaký Turek nebo Polák ve sklepě.

http://dfens-cz.com/alfa-romeo-difficultly-clever-edition/

+5/−2
3.1.2016 13:40

J55i72ř61í 19S67c38h71w12a18c30h 8848984628636

no tak tím posledním odstavcem ze sebe udělal naprostýho hlupáka.....

+7/−1
3.1.2016 14:08

P87e85t12r 19M56i29c86h51a48l 2440964561552

Kdybych měl takhle skákat kolem auta, nedělám nic jiného. Jako koníčka to ale chápu, odměnou je svezení.

0/0
4.1.2016 11:49

P97e10t55r 25D54o74h60n90a21l 6532179165799

Tohle je článek o Alfě 156? Aha! Já to teda přečetl a je poprvé zmíněná asi tak tři odstavce před koncem ve dvou větách a pouze ve verzi GTA.

0/0
4.1.2016 15:00

M12i51l73o64š 67J54i23r43á39k 3650299304223

Ano, ano, je to tak, když jsem svého času pracoval v autobazaru, měli jsme tam Alfu 156 GTA a auto, hlavně teda ten motor byl opravdu vyjímečný, ten nádherný zvuk, který vás pobízel, stačilo ho i jen nastartovat, položit ruce na volant a poslouchat jak krásně vrní a sem tam lehce drcnout do plynu a ten zátah :) Krásný časy

+1/0
3.1.2016 13:39

R68a69d51e61k 47S50c30h63ö73n 2336383525645

Svezl jsem se s ní a musím jen souhlasit;-) Byla to pecka. Jen mě překvapilo, jak rychle jsem byl v omezovači:-) a bez jakékoliv známky vadnutí:-) Ten motor jel a zněl tak, že si to člověk ani neuvědomovalR^

+1/0
3.1.2016 13:53
Foto

R62a84d29o43m21í51r 28Š45r75á78m44e67k 4428550816894

Jo, měl jsem ho v autě. Jedinečný motor. Když jsem byl líný, tedy spíše díky velmi tuhé spojce kterou jsem už někdy nedokázal sešlápnout, tak jsem nemusel téměř řadit a na trojku zvládl běžný městský režim.:-D Táhl neuvěřitelně odspodu a nemělo to konec. Je fakt že jsem byl neustále v omezovači. Hezká vzpomínka na nejlepší véčkový třílitr, co jsem kdy zažil.

0/0
3.1.2016 12:42
Foto

M40a54r42t81i24n 19K40o69u97b83e47k 3649277638106

Taky ho mám ve 166, a zatimco v tom městě se opravdu dá využít ta pružnost a skoro neřadit a snad by mi ve městě sednul víc automat, na okresce je to jiná, kdo ten motor slyšel vytočenej nad 4000, tak ví. Jsem druhej majitel, motor zná jenom Selenii a v servisu mi nedávno řekli, že nikdy neviděli tak čistej motor. Snad si s nim ještě pár let užiju, těch pár litrů benzínu navíc za to stojí.

+1/0
3.1.2016 13:36

M53a11r92t31i83n 90B74e12n44e11š 4783571285320

156 GTA byl muj sen. Bohuzel nad tehdejsi moznosti. Vlastnil jsem 156 2.0 TS, 155 koni a bylo nejhravejsi auto jake jsem mel. Motor krasne tocil, krasne znel, parada.. Bohuzel po 80 000 jsem byl vice v servisu, nez na silnici. Byla to z casti moje vina, protoze jsem byl mlady a reknu to, i blby a daval jsem motoru pomerne dost zabrat.. Verim ze ted by me Alfa slouzila nepomerne dele. Je to uz 16 let, alena Alfu stale rad vzpominam

0/0
3.1.2016 12:18

D26á71š70a 84D94o41s77t55á61l33o17v52á 1479283120202

Nesloužila, stále jde o nepříliš spolehlive vozy a přibývající věk tomu nepřida.

0/0
3.1.2016 23:51

M57a46r90t41i79n 49H77a54r38t88i46g 9339574902496

U Busso motorů (12V) bývají problémy s vačkami. Taky by bylo přesnější uvádět, že na každý válec připadal jeden stupěň karburátoru. Motor měl tři dvoustupňové karbece, ne že jich měl šest.

Jinak ale rozhodně palec nahoru za takový článek. R^

+4/0
3.1.2016 11:58

O16n95d68ř29e36j 29M41a11r91e38k 9672150617539

Nejsem si jist, jestli to necpali do Opla ale pokud ano, byl to dost malér, jednoho jsem měl.

0/0
3.1.2016 10:44

V38o38j50t93ě91c62h 59H54o17r74s78k79ý 7397157551622

Necpali. Naopak začli cpát ecotecy pod kapoty alf, a to byla tragédie :-)

+3/0
3.1.2016 11:09

P32e27t71r 86D83o93h56n78a94l 6242879275649

Naopak. Potom co přestali dělat tento motor, tak začali cpát do alfy motor z opla (resp. hybrid postavený na GM koncernovém Holdenu). A to byl malér :-D

Jestli měla finanční krize nějaký pozitivní efekt, tak že se FIAT vymanil z područí GM.

+6/0
3.1.2016 11:48

M22a47r48e84k 25J69a82n83e79č29k61a 1977226143151

Máte recht. Můj sen byla vždy nádherná alfa 159 a i dnes bych si ji pořídil, jako víkendovku, nebýt bohužel toho, že měla benzínové motory JTS právě od GM, které jsou neskutečně poruchové a jelikož nejsem příznivec nafty, tak raději nic. Sice byla i slabší ještě poctivá konstrukce benzín verze 1.8, ale ta zase byla výkonově nic moc.

+1/0
3.1.2016 13:45

R68a80d21i66m 31S21v98o61b59o97d30a 9213659626202

kilowattu, ohmu, amperu, pascalu...

+1/0
3.1.2016 8:55

L96u16k79á59š 92Z85u61m25r 7264670167773

Jakou spojitost má počet ventilů na válec s tím, že je motor podčtvercový?

+9/0
3.1.2016 8:06

K16a56t87e13ř13i74n94a 80V81ý19b82o57r82n10á 6800269729

Vztah mezi průměrem a průřezem.

0/0
3.1.2016 8:13

K26a18t33e84ř59i18n94a 44V12ý17b97o88r31n28á 6790699959

Problém je v tom, že vysokootáčkový motor potřebuje hodně vzduchu a produkuje spoustu spalin. Potřebuje tedy dostatečný průřez sacího i výfukového potrubí a samozřejmě i ventilů. Aby se vedle sebe vešly do motorové hlavy, tak je třeba zvětšit vrtání (její průměr) na úkor zdvihu. Tento problém řeší čtyřventilová technika.

+8/0
3.1.2016 8:23

J81a93n 52H30o23r63s77k59ý 2166320217985

Paní, nemáte večer čas? Ukážu vám svoji sbírku motýlů!:-)

+10/0
3.1.2016 10:04

K76a82t12e13ř41i26n85a 89V14ý89b48o64r27n53á 6650989459

To nezní špatně. V motýlech se, narozdíl od motorů, vůbec nevyznám. Bohužel hlídám děti...;-(

+6/0
3.1.2016 10:25

K79a12t83e68ř61i80n10a 55V76ý43b23o79r64n45á 6530279849

BTW: Horský... Znám jednoho soudního znalce v oboru tohoto jména. Byl někde od Kolína...;-)

0/0
3.1.2016 10:45

J95a84n 86P88a53v44e76l66k63a 3657171624251

Ale jeho hry jsou pěkně vypečené.

+1/0
3.1.2016 11:05

J33i25t22k42a 62K65u21l63h96á80n28k44o79v44á 7847431371564

Tak to byl Josef... http://www.evidenceznalcu.cz/znalec/josef-horsky-13065220

0/0
4.1.2016 0:58

K34a83t61e18ř22i81n60a 82V27ý96b78o18r45n33á 6880229769

Jj. Díky. ;-)

0/0
4.1.2016 1:25

M15i26r48o22s37l14a51v 42Š28i74m35k55o 7635583322835

Měl jsem Hyundai coupé 2,0. Byl to nadčtvercový čtyřventil a točil povolených 6 800 1/min. Dal i více. Podčtvercové motory mají však své výhody, popsala jste to níže.

0/0
3.1.2016 10:11

K30a32t29e87ř75i90n37a 79V54ý52b38o13r23n62á 6300649709

Pokud to byl čtyřventil, tak mohl být vysokootáčkový a zároveň i nadčtvercový. Myslím, že jsem to vysvětlila dost jasně.

0/0
3.1.2016 10:18

J97i61ř53í 24N78e28u67m23e95i83s77t18e50r 2972315533621

A jak by teprve točil, kdyby byl podctvercovy. A co vy si vlastně představujete pod takovym pojmem vysokootackovy?

0/0
3.1.2016 10:37

K81a74t66e38ř56i82n95a 59V45ý46b75o71r87n75á 6460329419

Celá problematika se točí spíše kolem rychlosti proudění plynů. Ať už při sání nebo výfuku. Nechte to koňovi. Ten má evidentně větší hlavu...

0/0
3.1.2016 10:42

J10i37ř66í 22N31e69u74m72e96i72s69t65e57r 2682605933721

Ne. Točí se kolem střední pistove rychlosti. Ale už se tim netrapte.

+1/0
3.1.2016 10:46

K64a98t20e18ř26i86n86a 85V32ý44b70o62r59n47á 6110469619

To je nesmysl.

0/−1
3.1.2016 10:53

J32i84ř31í 31N80e46u98m25e34i23s30t86e48r 2732165153391

Díky. Nějak se vám zkracují argumenty. Dobře, budeme dělat, že se to nestalo. Ale s tim prouděním plynů to bylo dobrý...:)

0/0
3.1.2016 10:59

K17a84t37e67ř45i38n56a 13V14ý82b87o85r73n37á 6970129979

Bavíme se o konstrukci motorů a rozvodů. Tam je zásobení válce vzduchem primární, Střední hodnota rychlosti pístů je omezena výdrží olejového filmu na stěnách válce. Ale to už jsem tady psla. a nebaví mě to pořád dokolečka opakovat.

+2/0
3.1.2016 11:14

J30i58ř57í 21N41e23u88m86e45i49s87t70e96r 2312495753211

To opakujete pořád jen nějaké základy, které jste si přečetla. Rozdíl u stejného objemu a tudíž se stejnou potřebou sání u pod a nad čtverce zjevně vysvětlit neumíte.

0/0
3.1.2016 11:22

K73a93t40e31ř25i98n92a 62V44ý18b52o22r29n39á 6420109739

Nedělám nic jiného, než že to vám podobným vysvětluji. Myslím, že i ti méně nadaní pochopili, že na více vzduchu potřebuji větší ventil a ten potřebuje větší místo. Co na tom nechápete už opravdu netuším....

+6/0
3.1.2016 11:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.