Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Vymyslel nejslavnější motor. A přežil ho o tři dny

Je to ikona mezi motory. Říká se mu Busso a stejně dobře jezdí, jako se na něj dívá. Každý pravověrný alfista by ho chtěl mít pod kapotou i jako umělecké dílo v obýváku. Přesně před deseti lety se naplnil osud nejslavnějšího italského šestiválce i konstruktéra, jehož jméno nese.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J87i91ř98í 22B41o57č73e33k 6579264275426

njn... škoda že je pístový spalovací motor tak omezen nutnými ztrátami, snížit tak tření na 10 procent a umožnit mu co nejlépe nasávat vzduch to by bylo něco. Získaný výkon navíc by se dal využít k úspornější jízdě nebo by prostě motor mohl být o mnoho menší. Znám takový ale nikdo jej nechce vyrábět. Potřeba stavět ekonomiky států na prodeji phm je prostě stále silná.

0/0
8.1.2016 17:23

J37i14ř13í 38S87c24h44w37a93c15h 8158854458726

to je zase zase nějaká konspirační teorie nebo nový vynález perpetua mobile?;-)

0/0
10.1.2016 22:21

H32o68n67z40a 41Š54k75o30p68e18k 7687807309895

No mám 156 SW 2.4 JTDm. Najeto čtvrt mega. Až na Bose audio v plný palbě. Měla už tenkrát regulaci sklonu světel vůči vozovce. Musím se o ni víc starat než o cokoli koncernového či japonského. Zejména vstřiky jsou choulostivé. Po 30tkm kontrola. Poděkujeme "řepkovému" oleji, který se do nafty musí přidávat. Olej 10W-40 měním po 10tkm s fitrem. A není zásadního problému.

Neměnil bych ale za nic. Za to svezeni mi to stojí. Za krásnej interiér, exteriér, nízkej posaz, rychlý, reaktivní, komunikativní a strmý řízení, za jadrnej zvuk charakterního pětiválce -mimochodem, kdo jezdí starší naftu, podle zvuku by nepoznal, vyjma studeného startu, že je to nafta- průměrka 6,5l a za výkonný světla. Nikde nic nevrže, je tichá a robustní. Hodně alfistu tě pozdraví, většinou až na majitele 159, která tak povedená nebyla, ovsem designově - perla silnic! Kteří jiní majitelé jakékoli značky se mezi ssebou zdraví?? Ale krátkej sedák, málo místa na nohy, nepřesný ukazatele, průměrný vnitřní prostor, ceny některých nd nehorázné, nepřístupné pro servis a slabší brzdy. Není dokonalá, není levná a není pro každýho...bohužel mnoho co jich jezdí, jsou ve špatném stavu...

A za 3 měsíce ji přibude bráška - 147GTA s výše popisovaným motorem.

Ještě se pozastavím - Clarkson tenkrát prohlásil, že nezná krásněji znějící motor než právě Busso. A ještě tu někdo zmiňoval ty malé zapalovací svíčky z Twin Sparků - tak ty pocházejí od Piaggia, takže žádné zvláštní řešení se nepoužilo.

+1/0
7.1.2016 2:37

J43i25ř44í 80S74c72h29w80a51c96h 8618124898706

tleskám za normální příspěvek. Jen doplním, majitelé Civiců se taky zdraví ;-). Na druhou stranu, aby se zdravili (soustavně) majitelé Octavií je poněkud nereálné.

0/0
10.1.2016 22:19

P87a82v86e22l 75Ř67a35p15e65k 7262846719655

Spalovací motor, bez ohledu na vnější provedení, byl zastaralý už v době svého vzniku. Na rozdíl od parního stroje není spalovací motor schopen vyvíjet sílu od nulových otáček a nelze jej snadno reverzovat. Je to smradlavá špinavá klepající se obludnost, do které se rok co rok leje kýbl oleje a která lidem naprosto zatemnila mozek.

0/0
5.1.2016 22:05

P16e44t94r 69M16i93c53h93a77l 2700334201712

Jasně. A parní stroj voní, neklepe se, je čistý a mazat nepotřebuje. :-D

+3/0
5.1.2016 23:18

P52a50v26e69l 78Ř38a64p14e41k 7852316559155

To netvrdím. Tedy až na to klepání se. V parním stroji působí síla kontinuálně, nikoli "výbuchem", proto má parní stroj na rozdíl od hnusného zastaralého spalovacího motoru klidnější chod.

0/0
6.1.2016 11:36

P61e64t38r 59M28i95c12h16a23l 2460554361552

Síla působí kontinuálně? Skoč si někam do technického muzea a nech si tam vysvětlit, jak parní stroj pracuje.

+2/0
7.1.2016 0:38

J17a45k76u20b 22M62a11t13ě24j83ů 5875942471555

clovece, videl jste nekdy v zivote parni stroj? vite kolik je potreba oleje na jeho mazani? a to vubec nemluvim o jeho ucinnosti... OMG

+3/0
6.1.2016 0:07

J17i60ř73í 58E73r24b11e42n 1883654276527

Zajímavý článek, ale praštila mě do oka jedna věc:

"Model Alfetta uvedený v roce 1970 měl sice převratnou koncepci transaxle, ale ta v začátku trpěla řadou konstrukčních nedostatků." - převratná konstrukce možná u Alfy, ale pro takovou Škodu Popular to byla normální věc už v roce 1932 ;-)

0/0
4.1.2016 21:22
Foto

T37o17m65á39š 14D70v42o32ř30á28k 7375316737671

Ano tu dobu si pamatuji.

To byla doba kdy motory u aut měly hezký zvuk, když se tomu šláplo na krk, tak byl vír v nádrži, odspodu to hezky táhlo, z výfuku se kouřilo, i driftovat se dalo, elektronika nevotravovalaR^

A dneska - samej jezdící přetechnizovanej šunt se zvukem jako vysavač...

+1/0
4.1.2016 14:35

J53a11r46o80s50l64a79v 49D94r54o48z86d 6813229540747

I dneska se daji koupit auta pro radost, mozna vic, nez kdy driv. Ale musi se v tom clovek orientovat, protoze tech "vysavacu" je na trhu samozrejme mnohem vic.

0/0
10.1.2016 10:40

D56á21š92a 68D35o92s47t84á79l26o62v24á 1359883330522

Alfisti žádné srazy pořádat nemusí, scházejí se totiž všichni v servisu.

+5/−4
3.1.2016 23:54
Foto

M83a15r69t98i94n 17K24o61u71b86e22k 3209907268876

Ha ha, humor. Teď ještě ten o středečním kusu, kdyby to náhodou nesedělo, nebo že mechnik je můj nejlepší kámoš.

+3/0
4.1.2016 10:04

J29a77r55o70s26l38a14v 42D60r62o61z11d 6333129650247

Pak to chce jeste napsat "alfou tam, vlakem zpatky" a pak ten hlod o tom, ze auta od "F" nebrat. Nakonec jeste pridat jeden lascivni o autech s kosoctvercem na kapote a bude tu to panoptikum lidske hlouposti kompletni.

0/0
10.1.2016 10:43

M16a31r95t13i76n 52M54i78k48o95l40á96š47e80k 7370930623

Tak. Zase jsem si přečetl na idnes nějaké motoristické moudro o Alfě Romeo, tentokrát 156, a musím říci, že mě to už vážně vytočilo

Ze zkušenosti vím, že údržba Alfy není o nic dražší nežli údržba například Seatu Leon, Ibizy nebo Octavie. Péče není “maniakální”, pokud tedy manici nemění olej každých 20.000 km nebo dva roky, ano, svíčky je třeba měnit, ano, olej je třeba kontrolovat, ale to je třeba u všech benzínových motorů. Problém je s rozvody, u kterých A-R zkrátila interval výměny jen na 60.000 km. A to pomlčím o tom, že “vášnivá Italka” je ve skutečnosti nudná Němka od Stuttgartu, protože většina komponent pochází odtud, včetně těch rozvodů a jejich špatně navržených vodících lišt.

Ceny náhradních dílů a spotřebního materiálu táhnou nahoru následující faktory:

– “Alfa přirážka”, tedy navýšení ceny kupované součástky výměnou za samolepku s hadem a křížem, zatímco stejná součástka pro Fiat nebo Mercedes stojí o třetinu méně. Týká se zejména aftermarket produkce.

– skutečnost, že řada 147/156 nebyla vystavěna na žádné “koncernové” platformě a přitom je auto plné různých originálních řešení, které si vyžádaly investice do podobně inovativních specializovaných výrobních zařízení, forem a montážních linek. “Platformních” dílů je pomálu. Tím pádem se fixní náklady spojené s výrobou těch neplatformních rozpustily do menšího počtu kusů. To se týká například menších zapalovacích svíček.

– vozidlo není jednoduché a výroba některých zejména motorových dílů byla technologicky a materiálově náročná. Podobně je na tom například BMW. Desetiny a setiny milimetru rozhodují o tom, zda něco bude těsnit, jak to bude fungovat jak se to bude opotřebovávat a zda to vůbec půjde namontovat. Zemědělské vůle praktikované na koncernových nebo korejských vozidlech zde nejsou uplatněny, takže není možné úspěšně do auta zamontovat součástky, který svařil nějaký Turek nebo Polák ve sklepě.

http://dfens-cz.com/alfa-romeo-difficultly-clever-edition/

+5/−2
3.1.2016 13:40

J38i42ř45í 78S27c17h24w79a72c18h 8458434168906

no tak tím posledním odstavcem ze sebe udělal naprostýho hlupáka.....

+7/−1
3.1.2016 14:08

P59e16t72r 16M87i93c23h21a75l 2330754321292

Kdybych měl takhle skákat kolem auta, nedělám nic jiného. Jako koníčka to ale chápu, odměnou je svezení.

0/0
4.1.2016 11:49

P96e16t93r 78D35o67h47n93a68l 6292449875249

Tohle je článek o Alfě 156? Aha! Já to teda přečetl a je poprvé zmíněná asi tak tři odstavce před koncem ve dvou větách a pouze ve verzi GTA.

0/0
4.1.2016 15:00

M33i13l43o18š 45J42i14r79á90k 3740739484983

Ano, ano, je to tak, když jsem svého času pracoval v autobazaru, měli jsme tam Alfu 156 GTA a auto, hlavně teda ten motor byl opravdu vyjímečný, ten nádherný zvuk, který vás pobízel, stačilo ho i jen nastartovat, položit ruce na volant a poslouchat jak krásně vrní a sem tam lehce drcnout do plynu a ten zátah :) Krásný časy

+1/0
3.1.2016 13:39

R49a27d65e22k 13S94c86h26ö72n 2776393205745

Svezl jsem se s ní a musím jen souhlasit;-) Byla to pecka. Jen mě překvapilo, jak rychle jsem byl v omezovači:-) a bez jakékoliv známky vadnutí:-) Ten motor jel a zněl tak, že si to člověk ani neuvědomovalR^

+1/0
3.1.2016 13:53
Foto

R67a95d90o85m37í27r 73Š22r89á17m42e25k 4398880246264

Jo, měl jsem ho v autě. Jedinečný motor. Když jsem byl líný, tedy spíše díky velmi tuhé spojce kterou jsem už někdy nedokázal sešlápnout, tak jsem nemusel téměř řadit a na trojku zvládl běžný městský režim.:-D Táhl neuvěřitelně odspodu a nemělo to konec. Je fakt že jsem byl neustále v omezovači. Hezká vzpomínka na nejlepší véčkový třílitr, co jsem kdy zažil.

0/0
3.1.2016 12:42
Foto

M25a28r15t86i68n 97K76o12u17b41e92k 3369647598356

Taky ho mám ve 166, a zatimco v tom městě se opravdu dá využít ta pružnost a skoro neřadit a snad by mi ve městě sednul víc automat, na okresce je to jiná, kdo ten motor slyšel vytočenej nad 4000, tak ví. Jsem druhej majitel, motor zná jenom Selenii a v servisu mi nedávno řekli, že nikdy neviděli tak čistej motor. Snad si s nim ještě pár let užiju, těch pár litrů benzínu navíc za to stojí.

+1/0
3.1.2016 13:36

M14a97r70t73i18n 88B14e47n56e73š 4853591195330

156 GTA byl muj sen. Bohuzel nad tehdejsi moznosti. Vlastnil jsem 156 2.0 TS, 155 koni a bylo nejhravejsi auto jake jsem mel. Motor krasne tocil, krasne znel, parada.. Bohuzel po 80 000 jsem byl vice v servisu, nez na silnici. Byla to z casti moje vina, protoze jsem byl mlady a reknu to, i blby a daval jsem motoru pomerne dost zabrat.. Verim ze ted by me Alfa slouzila nepomerne dele. Je to uz 16 let, alena Alfu stale rad vzpominam

0/0
3.1.2016 12:18

D96á72š15a 71D98o56s58t34á32l16o68v29á 1879783950332

Nesloužila, stále jde o nepříliš spolehlive vozy a přibývající věk tomu nepřida.

0/0
3.1.2016 23:51

M46a56r39t81i37n 26H68a24r16t37i21g 9809574232816

U Busso motorů (12V) bývají problémy s vačkami. Taky by bylo přesnější uvádět, že na každý válec připadal jeden stupěň karburátoru. Motor měl tři dvoustupňové karbece, ne že jich měl šest.

Jinak ale rozhodně palec nahoru za takový článek. R^

+4/0
3.1.2016 11:58

O48n66d78ř20e67j 87M64a65r13e75k 9792740637149

Nejsem si jist, jestli to necpali do Opla ale pokud ano, byl to dost malér, jednoho jsem měl.

0/0
3.1.2016 10:44

V88o11j34t51ě32c36h 38H29o37r95s79k14ý 7897647711452

Necpali. Naopak začli cpát ecotecy pod kapoty alf, a to byla tragédie :-)

+3/0
3.1.2016 11:09

P77e75t19r 33D30o61h19n68a37l 6452819905359

Naopak. Potom co přestali dělat tento motor, tak začali cpát do alfy motor z opla (resp. hybrid postavený na GM koncernovém Holdenu). A to byl malér :-D

Jestli měla finanční krize nějaký pozitivní efekt, tak že se FIAT vymanil z područí GM.

+6/0
3.1.2016 11:48

M15a56r50e14k 20J27a36n85e39č35k85a 1527286383821

Máte recht. Můj sen byla vždy nádherná alfa 159 a i dnes bych si ji pořídil, jako víkendovku, nebýt bohužel toho, že měla benzínové motory JTS právě od GM, které jsou neskutečně poruchové a jelikož nejsem příznivec nafty, tak raději nic. Sice byla i slabší ještě poctivá konstrukce benzín verze 1.8, ale ta zase byla výkonově nic moc.

+1/0
3.1.2016 13:45

R39a62d96i98m 93S66v97o14b65o40d83a 9363919656232

kilowattu, ohmu, amperu, pascalu...

+1/0
3.1.2016 8:55

L85u54k46á92š 32Z48u38m10r 7794460447593

Jakou spojitost má počet ventilů na válec s tím, že je motor podčtvercový?

+9/0
3.1.2016 8:06

K47a49t33e79ř11i32n35a 38V73ý47b81o96r68n17á 6520849739

Vztah mezi průměrem a průřezem.

0/0
3.1.2016 8:13

K35a89t44e29ř26i48n40a 15V35ý16b43o11r62n27á 6610589179

Problém je v tom, že vysokootáčkový motor potřebuje hodně vzduchu a produkuje spoustu spalin. Potřebuje tedy dostatečný průřez sacího i výfukového potrubí a samozřejmě i ventilů. Aby se vedle sebe vešly do motorové hlavy, tak je třeba zvětšit vrtání (její průměr) na úkor zdvihu. Tento problém řeší čtyřventilová technika.

+8/0
3.1.2016 8:23

J59a63n 42H59o81r14s65k36ý 2486470727495

Paní, nemáte večer čas? Ukážu vám svoji sbírku motýlů!:-)

+10/0
3.1.2016 10:04

K34a25t94e52ř36i53n56a 10V39ý31b10o91r73n75á 6260919379

To nezní špatně. V motýlech se, narozdíl od motorů, vůbec nevyznám. Bohužel hlídám děti...;-(

+6/0
3.1.2016 10:25

K21a30t29e48ř60i56n87a 52V23ý53b85o77r91n76á 6110679659

BTW: Horský... Znám jednoho soudního znalce v oboru tohoto jména. Byl někde od Kolína...;-)

0/0
3.1.2016 10:45

J10a90n 47P57a36v73e15l57k76a 3387631494841

Ale jeho hry jsou pěkně vypečené.

+1/0
3.1.2016 11:05

J16i87t73k98a 37K27u52l10h73á67n17k10o22v10á 7697311471544

Tak to byl Josef... http://www.evidenceznalcu.cz/znalec/josef-horsky-13065220

0/0
4.1.2016 0:58

K98a34t18e75ř34i53n79a 84V56ý23b90o83r27n34á 6120389469

Jj. Díky. ;-)

0/0
4.1.2016 1:25

M97i14r92o49s82l24a64v 36Š32i40m56k24o 7735453352395

Měl jsem Hyundai coupé 2,0. Byl to nadčtvercový čtyřventil a točil povolených 6 800 1/min. Dal i více. Podčtvercové motory mají však své výhody, popsala jste to níže.

0/0
3.1.2016 10:11

K83a63t24e75ř40i62n29a 28V52ý70b39o19r89n50á 6810969829

Pokud to byl čtyřventil, tak mohl být vysokootáčkový a zároveň i nadčtvercový. Myslím, že jsem to vysvětlila dost jasně.

0/0
3.1.2016 10:18

J62i71ř27í 53N15e25u20m52e48i12s22t32e70r 2812775643531

A jak by teprve točil, kdyby byl podctvercovy. A co vy si vlastně představujete pod takovym pojmem vysokootackovy?

0/0
3.1.2016 10:37

K43a69t86e61ř16i45n83a 73V95ý22b83o55r46n81á 6570589409

Celá problematika se točí spíše kolem rychlosti proudění plynů. Ať už při sání nebo výfuku. Nechte to koňovi. Ten má evidentně větší hlavu...

0/0
3.1.2016 10:42

J20i73ř18í 84N78e48u14m33e90i59s17t94e80r 2872605533451

Ne. Točí se kolem střední pistove rychlosti. Ale už se tim netrapte.

+1/0
3.1.2016 10:46

K16a22t19e30ř55i36n42a 79V18ý12b35o96r12n30á 6630729399

To je nesmysl.

0/−1
3.1.2016 10:53

J70i14ř56í 67N64e31u82m38e25i84s76t77e25r 2342335113101

Díky. Nějak se vám zkracují argumenty. Dobře, budeme dělat, že se to nestalo. Ale s tim prouděním plynů to bylo dobrý...:)

0/0
3.1.2016 10:59

K74a45t49e19ř64i47n75a 15V70ý45b78o36r87n39á 6520329519

Bavíme se o konstrukci motorů a rozvodů. Tam je zásobení válce vzduchem primární, Střední hodnota rychlosti pístů je omezena výdrží olejového filmu na stěnách válce. Ale to už jsem tady psla. a nebaví mě to pořád dokolečka opakovat.

+2/0
3.1.2016 11:14

J26i56ř95í 76N51e89u36m91e39i50s64t11e92r 2772125943121

To opakujete pořád jen nějaké základy, které jste si přečetla. Rozdíl u stejného objemu a tudíž se stejnou potřebou sání u pod a nad čtverce zjevně vysvětlit neumíte.

0/0
3.1.2016 11:22

K54a27t33e29ř16i66n80a 62V92ý84b14o12r37n54á 6330559729

Nedělám nic jiného, než že to vám podobným vysvětluji. Myslím, že i ti méně nadaní pochopili, že na více vzduchu potřebuji větší ventil a ten potřebuje větší místo. Co na tom nechápete už opravdu netuším....

+6/0
3.1.2016 11:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.