Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pouští a pralesem. Příběh malé tatrovky, která dobyla Afriku

Tatra 12 byl první československý a zároveň vůbec první automobil s dvouválcovým motorem, který přejel černý kontinent. Stalo se tak v roce 1931. Seznamte se prostřednictvím následujících řádků a dobových fotografií s nesmrtelným vozem i s jeho posádkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T45o61m58a15s 66T78o14m79a47s 1129146668222

Tak a příště neco o F.A.Elstnerovi a jeho rodině - Saharou a pralesem umím asi celou nazpaměť - nejoblíbenější kniha mého mládí

+1/0
21.2.2016 19:26

R98a57d46e32k 52R96a70i59d12a 5907302829

Skvělý článek, nechcete ještě napsat o cestě F.A. Elstnera s vozem Aero Minor? :)

+3/0
21.2.2016 11:53

T41o56m95a98s 37T80o96m30a59s 1319606808502

ted to zrovna píšu taky !!!

0/0
21.2.2016 19:27

T40o50m77á47š 87P65a55č12e77s 2758792317817

A tu střílnu tam měli k čemu?

0/−2
20.2.2016 20:41

A37l95b36e18r84t 59K66á83m83e47n 9574838479741

Používali ju pri love novplisov.

Dlhé, čierne stvorenie s bielymi zubami, čo kričalo "novplís" vždy, keď na neho namierili kver.

0/0
21.2.2016 19:29

J32a69n 91F49r35ý84d50l 1124668302815

Děkuji za pěkný článek. Co jsou prosím vás ty "figury" na plánku rozmístění věci v autě? Na co sloužily?

+1/0
20.2.2016 18:38

J63i13ř64í 36S38c78h29w29a15c98h 8688334328226

to je asi prostor pro "hlavy" domorodců, které sochař vytvářel, modeloval, nikoliv sekal ;-)

V článku je o tom zmínka.

+1/−1
20.2.2016 19:16

P75e31t82r 55P65o40u89r 9134270805795

Zajímavá cesta, ani jsem o ní nevěděl. Jen mi není jasné, jak se mohl cestovatel v roce 1931 plavit po Asuánské přehradě, když se začala stavět až koncem 60 tých let (Přehrada vytváří pomocí vody z největší řeky Egypta Nilu - Násirovo jezero. Tato přehradní nádrž je svou plochou o celkové velikosti asi 6 000 km2 třetí největší vodní plochou světa.

Přehrada byla stavěna od roku 1960 do 1971.

0/0
20.2.2016 18:08

J18a83r39o94s96l86a93v 69P87o12r94t 7639297579185

Byla v letech 60-70 zvětšena .

0/0
20.2.2016 18:38

J77a64n 28P69r33i10c67h26y23s19t28a28l 8201638513

Kdepak. To jsou dve ruzne prehrady.

Prvni Asuanskou prehradu postavili Britove v letech 1892-1902. Hraz byla pote jeste dvakrat zvysena. Po jezere teto prehrady se plavili v roce 1931.

Vami zminena prehrada z let 1960-70 je tzv. Asuanska vysoka hraz a lezi 6 km na jih (proti proudu) od te prvni.

Puvodni hraz stare prehrady dodnes stoji a pouziva se jako vyrovnavaci stupen pro hydroelektrarny Aswan I a Aswan II, i kdyz vyska jeji hladiny byla snizena.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aswan_Low_Dam

+3/0
20.2.2016 19:00

J73a98r46o55s58l70a44v 88P19o12r81t 7399627349725

Jo zlatá koloniální doba - domorodci se nevraždili , bylo podstatně bezpečněji . Z Egypta jeli přes území jednoho státu až do jižní Afriky prostě to šlo absolvovat . Dneska zkuste vlastnit penzion v Káhiře ;-D

+4/0
20.2.2016 11:53

R36a28d36i18m 31P21o48l98á20š55e17k 9256233819879

Není ani tak pravda, že Afrika byla tehdy bezpečnější.

Jak Foit cestou kreslil hlavy domorodců, upřeně se na díval a osvětloval silným světly a snad i z lékárny výpravy trochu léčil nemocné černochy a konkurovat tak místním šamanům, rozšířil někdo o něm zvěst, že černochy hypnotizuje, potom je zabíjí a pojídá. Tyto zvěsti šířily i tehdejší oficiální místní africké noviny. Přidalo tomu údaje i to, že ve své výbavě měl masové konzervy určené pro cestovatele po Africe, na kterých byl obrázek černocha, takže podle černochů jím usmrcení černoši byli vyváženi pryž z Afriky, tam naloženi do konzerv a ty konzervy byly zpátky dováženy jako běžné masové konzervy.

V mnoha afrických městech se tak Foit musel před africkou veřejností skrývat, dokonce i musel utéct před davem černochů, který ho chtěl lynčovat.

0/0
20.2.2016 11:48

R67a74d58e34k 60F30o64l82p11r58e17c29h38t

A nepletete si ty hrozby lynčování s poválečným působením pana Foita v Africe, kdy byl skutečně domorodci obviňován z kanibalismu a jen taktak si s manželkou zachránili životy? Na tom, že cestování Afrikou bylo kdysi o poznání bezpečnější než dnes, se shodlo více aktérů. Nakonec ve stejném duchu se vyjádřil i Miroslav Zikmund porovnávaje tehdejší vlastní zážitky s dnešními zprávami.

+2/0
20.2.2016 13:02

R59a31d27i38m 63P88o45l91á98š83e54k 9296613609469

Tak to asi ano. V tom případě o tom víte víc než já.

0/0
20.2.2016 16:50

S44t12a62n28i75s37l24a24v 63K13r10e21j15c63a53r 6177716143284

Krásný článek o Československé minulosti, a Československém podnikání. Ano nebyla pouze úspěšná Moravská Tatra a Česká Aero. Jež dobyly předválečnou Afriku. Tatra 12, Aero 550 a 600.Byly pravými Československými výrobky jež se osvědčily na dálkových trasách. A nebyli to pouze automobilky ale i karosárny jež vytvářely automobilové speciální úpravy sériových vozidel. Je škoda, že jsme se k této tradici po roce 1990 nikým nevrátily. Propagujeme sice už neexistující ndráckou firmu Trabant, ale nemáme nikoho, kdo by následoval H+Z nebo F.A. E. s Českými výrobky.

0/0
20.2.2016 10:51

R69a60d34i88m 86P59o92l51á74š74e74k 9786403679139

Po roce 1990 se už k tomu vrátit nešlo. Těch víc než 40 let by se muselo dohnat najednou kompletně novým vývojem. A to třeba pro jedno auto vyráběné sériově v běžném počtu roku 1990 vyžadovalo nějakou miliardu investic na vývoj a další miliardu Kč na výrobní linky takové automobilky.

+1/0
20.2.2016 16:56

J45i65ř56í 53S11c62h32w17a13c74h 8598874348856

ač se dnes tvrdí, že dnešní příčinou dnešního neklidu v Africe je "vývoz demokracie" (z USA a EU) tak pravý důvod je mnohem hlubší.. Byl to už vývoz socialismu.... samozřejmě s náležitou podporou ve vojenské oblasti. A černoch nebo arab, když dostane samopal do ruky, už nikdy pracovat nebude, protože pokud mu něco nedají, tak si to prostě vezme.

+18/−1
20.2.2016 1:29

J45i39ř47í 57N57e42u76m83e77i72s41t26e43r 2712485873371

Já si vždycky vzpomenu na scénku z Bohové musí být šílení, kde ten internacionálně bratrský Kubánec při přestřelce huláká na toho černocha Přišel jsem tě osvobodit od útlaku, ty černá hubo....

+13/−1
20.2.2016 7:03

R30a80d46i60m 18P50o25l59á26š17e38k 9276853229989

Myslím, že to není úplně pravda.

Například jsem četl knihu John Brom Africká Odyssea, to byl cestovatel a částečně dobrodruh českého původu, který procestoval Afriku někfy v 50 letech minulého století, kdy tam socialismus ještě nevyváželi. A podle něho byla nestabilita Afriky daná masovou pověrčivostí Afričanů, kterou tehdejší kolonialismus prakticky vůbec neřešil či řešil jen na povrchu a zběžně.

A přečtěte si knihy Alberta Schweitzera o nemocnici v Lambarene, to je nějak období tuším 1890 až 1925 a tam Schweitzer píše o černoších úplně stejně. Západní vymoženosti sice přijímají, ale svých pověr, podle kterých žijí, se ani v nejmenším nevzdávají. A jejich život určují výhradně ty pověry, ne západní vymoženosti.

A je to vidět i dnes, třeba jak někteří černoši přistoupili k ebole, kterou se snažili léčit pomočí domorodých šamanů a jak zlynčovali ty zdravotníky, kteří je měli očkovat.

0/0
20.2.2016 12:00

P14e27t88r 39M45a41r82š20o70u67n 5815778796686

R^ neznal jsem, supr článek

A kam na toto chodíte? ;-D:

- Baum byl doktorem přes pavouky. Ne snad, že by je léčil, ;-D

- nemohla aspirovat na účast v žádné concours d’elegance, ale to rozzuřeného pštrosa (když mu přejedete vejce) v hloubi Afriky stejně nezajímá ;-D

- zpestřit snad jen racci chechtaví a boj české učitelky se žralokem, ;-D

- Jejich syn Ludvík počmáral Foitovi auto ;-D (nebýt pohledu do fotek, tak to zní zajímavě ;-D)

- v cestě nevhodně ležícím kamenem ;-D

R^R^R^R^R^

+12/0
20.2.2016 0:53

J46i87ř44í 63E85r31b67e52n 1493844316967

Pan Folprecht měl v sobě zjevně hodně dobrou večeři, taky jsem se bavil ;-DR^

+1/0
20.2.2016 9:10

T41o97m25á68š 55Z60e86m28a26n 3385548594585

Kromě zajímavé cesty a výdrže našich tehdejších produktů až automobilismus byl ještě vp lenkách mne nejvíce zaujaly dvě věci:?

a) Koloniální bezpečná Afrika

b) Člověk si tehdy mohl na cestu vzít zbraň a cestu učinit ještě bezpečnější aniž by mu do toho kecaly úřady. Podobné to bylo ještě za Hanzelky a Zikmunda, kteří si s sebou vezli pistole. Který turista si dnes může cestovat po světě se zbraní? Kolik lidí dnes dostane hysterický záchvat jen kyž uslyší slovo zbraň..

+11/−1
20.2.2016 0:44

T91o88m96á36š 88Z49e67m46a78n 3575698494815

až = ač a další překlepy, omlouvám se.

0/0
20.2.2016 0:45

J32a35r77o46s73l48a54v 23P43l50a21c54h97e36t27k92a 7506306586889

Jo, to byly casy kdyz jeste nemel kazdy druhy african kalasnikov.

+2/−1
20.2.2016 0:39

J13i37ř39í 78E55r22b94e81n 1383944286677

A hlavně těch Afričanů bylo čtyřikrát méně, bez euroamerického civilizačního přínosu v podobě DDT, penicilínu, pitné vody a rabovacího intenzivního zemědělství...

0/−1
20.2.2016 9:12

T98o15m77a63s 91A47p91l 4806206143770

..panečku, to byly aspoň časy...

+1/0
20.2.2016 0:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.