Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pouští a pralesem. Příběh malé tatrovky, která dobyla Afriku

Tatra 12 byl první československý a zároveň vůbec první automobil s dvouválcovým motorem, který přejel černý kontinent. Stalo se tak v roce 1931. Seznamte se prostřednictvím následujících řádků a dobových fotografií s nesmrtelným vozem i s jeho posádkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T97o95m53a35s 19T12o79m84a59s 1639376898732

Tak a příště neco o F.A.Elstnerovi a jeho rodině - Saharou a pralesem umím asi celou nazpaměť - nejoblíbenější kniha mého mládí

+1/0
21.2.2016 19:26

R93a94d13e23k 31R41a77i55d65a 5367572329

Skvělý článek, nechcete ještě napsat o cestě F.A. Elstnera s vozem Aero Minor? :)

+3/0
21.2.2016 11:53

T41o35m31a23s 31T92o58m86a92s 1539896338342

ted to zrovna píšu taky !!!

0/0
21.2.2016 19:27

T25o21m34á50š 34P32a68č64e58s 2268842457807

A tu střílnu tam měli k čemu?

0/−2
20.2.2016 20:41

A39l71b40e54r42t 69K94á12m77e75n 9584718379701

Používali ju pri love novplisov.

Dlhé, čierne stvorenie s bielymi zubami, čo kričalo "novplís" vždy, keď na neho namierili kver.

0/0
21.2.2016 19:29

J77a12n 80F50r15ý78d87l 1154298532155

Děkuji za pěkný článek. Co jsou prosím vás ty "figury" na plánku rozmístění věci v autě? Na co sloužily?

+1/0
20.2.2016 18:38

J41i14ř88í 67S81c19h45w76a50c63h 8868554478216

to je asi prostor pro "hlavy" domorodců, které sochař vytvářel, modeloval, nikoliv sekal ;-)

V článku je o tom zmínka.

+1/−1
20.2.2016 19:16

P30e37t31r 47P44o74u77r 9964610905615

Zajímavá cesta, ani jsem o ní nevěděl. Jen mi není jasné, jak se mohl cestovatel v roce 1931 plavit po Asuánské přehradě, když se začala stavět až koncem 60 tých let (Přehrada vytváří pomocí vody z největší řeky Egypta Nilu - Násirovo jezero. Tato přehradní nádrž je svou plochou o celkové velikosti asi 6 000 km2 třetí největší vodní plochou světa.

Přehrada byla stavěna od roku 1960 do 1971.

0/0
20.2.2016 18:08

J76a74r79o65s91l33a51v 85P49o10r64t 7169447949655

Byla v letech 60-70 zvětšena .

0/0
20.2.2016 18:38

J22a94n 86P16r90i56c42h39y84s51t65a67l 8831778363

Kdepak. To jsou dve ruzne prehrady.

Prvni Asuanskou prehradu postavili Britove v letech 1892-1902. Hraz byla pote jeste dvakrat zvysena. Po jezere teto prehrady se plavili v roce 1931.

Vami zminena prehrada z let 1960-70 je tzv. Asuanska vysoka hraz a lezi 6 km na jih (proti proudu) od te prvni.

Puvodni hraz stare prehrady dodnes stoji a pouziva se jako vyrovnavaci stupen pro hydroelektrarny Aswan I a Aswan II, i kdyz vyska jeji hladiny byla snizena.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aswan_Low_Dam

+3/0
20.2.2016 19:00

J43a51r97o15s15l44a65v 20P57o39r44t 7689977209645

Jo zlatá koloniální doba - domorodci se nevraždili , bylo podstatně bezpečněji . Z Egypta jeli přes území jednoho státu až do jižní Afriky prostě to šlo absolvovat . Dneska zkuste vlastnit penzion v Káhiře ;-D

+4/0
20.2.2016 11:53

R31a86d52i78m 62P81o20l54á98š15e44k 9456933249369

Není ani tak pravda, že Afrika byla tehdy bezpečnější.

Jak Foit cestou kreslil hlavy domorodců, upřeně se na díval a osvětloval silným světly a snad i z lékárny výpravy trochu léčil nemocné černochy a konkurovat tak místním šamanům, rozšířil někdo o něm zvěst, že černochy hypnotizuje, potom je zabíjí a pojídá. Tyto zvěsti šířily i tehdejší oficiální místní africké noviny. Přidalo tomu údaje i to, že ve své výbavě měl masové konzervy určené pro cestovatele po Africe, na kterých byl obrázek černocha, takže podle černochů jím usmrcení černoši byli vyváženi pryž z Afriky, tam naloženi do konzerv a ty konzervy byly zpátky dováženy jako běžné masové konzervy.

V mnoha afrických městech se tak Foit musel před africkou veřejností skrývat, dokonce i musel utéct před davem černochů, který ho chtěl lynčovat.

0/0
20.2.2016 11:48

R65a67d18e22k 66F23o18l39p88r31e55c84h38t

A nepletete si ty hrozby lynčování s poválečným působením pana Foita v Africe, kdy byl skutečně domorodci obviňován z kanibalismu a jen taktak si s manželkou zachránili životy? Na tom, že cestování Afrikou bylo kdysi o poznání bezpečnější než dnes, se shodlo více aktérů. Nakonec ve stejném duchu se vyjádřil i Miroslav Zikmund porovnávaje tehdejší vlastní zážitky s dnešními zprávami.

+2/0
20.2.2016 13:02

R28a29d30i77m 25P15o25l53á33š96e97k 9986703979709

Tak to asi ano. V tom případě o tom víte víc než já.

0/0
20.2.2016 16:50

S94t30a73n76i60s84l53a51v 22K57r62e56j16c96a80r 6767536283984

Krásný článek o Československé minulosti, a Československém podnikání. Ano nebyla pouze úspěšná Moravská Tatra a Česká Aero. Jež dobyly předválečnou Afriku. Tatra 12, Aero 550 a 600.Byly pravými Československými výrobky jež se osvědčily na dálkových trasách. A nebyli to pouze automobilky ale i karosárny jež vytvářely automobilové speciální úpravy sériových vozidel. Je škoda, že jsme se k této tradici po roce 1990 nikým nevrátily. Propagujeme sice už neexistující ndráckou firmu Trabant, ale nemáme nikoho, kdo by následoval H+Z nebo F.A. E. s Českými výrobky.

0/0
20.2.2016 10:51

R26a74d93i57m 50P62o91l68á42š26e20k 9396283339849

Po roce 1990 se už k tomu vrátit nešlo. Těch víc než 40 let by se muselo dohnat najednou kompletně novým vývojem. A to třeba pro jedno auto vyráběné sériově v běžném počtu roku 1990 vyžadovalo nějakou miliardu investic na vývoj a další miliardu Kč na výrobní linky takové automobilky.

+1/0
20.2.2016 16:56

J88i18ř13í 78S35c59h74w77a17c30h 8618574188556

ač se dnes tvrdí, že dnešní příčinou dnešního neklidu v Africe je "vývoz demokracie" (z USA a EU) tak pravý důvod je mnohem hlubší.. Byl to už vývoz socialismu.... samozřejmě s náležitou podporou ve vojenské oblasti. A černoch nebo arab, když dostane samopal do ruky, už nikdy pracovat nebude, protože pokud mu něco nedají, tak si to prostě vezme.

+18/−1
20.2.2016 1:29

J52i29ř53í 80N70e80u95m11e72i32s23t67e26r 2202355123271

Já si vždycky vzpomenu na scénku z Bohové musí být šílení, kde ten internacionálně bratrský Kubánec při přestřelce huláká na toho černocha Přišel jsem tě osvobodit od útlaku, ty černá hubo....

+13/−1
20.2.2016 7:03

R43a33d31i18m 72P73o74l91á49š50e95k 9866363879149

Myslím, že to není úplně pravda.

Například jsem četl knihu John Brom Africká Odyssea, to byl cestovatel a částečně dobrodruh českého původu, který procestoval Afriku někfy v 50 letech minulého století, kdy tam socialismus ještě nevyváželi. A podle něho byla nestabilita Afriky daná masovou pověrčivostí Afričanů, kterou tehdejší kolonialismus prakticky vůbec neřešil či řešil jen na povrchu a zběžně.

A přečtěte si knihy Alberta Schweitzera o nemocnici v Lambarene, to je nějak období tuším 1890 až 1925 a tam Schweitzer píše o černoších úplně stejně. Západní vymoženosti sice přijímají, ale svých pověr, podle kterých žijí, se ani v nejmenším nevzdávají. A jejich život určují výhradně ty pověry, ne západní vymoženosti.

A je to vidět i dnes, třeba jak někteří černoši přistoupili k ebole, kterou se snažili léčit pomočí domorodých šamanů a jak zlynčovali ty zdravotníky, kteří je měli očkovat.

0/0
20.2.2016 12:00

P83e22t88r 95M65a58r57š51o87u86n 5445798646666

R^ neznal jsem, supr článek

A kam na toto chodíte? ;-D:

- Baum byl doktorem přes pavouky. Ne snad, že by je léčil, ;-D

- nemohla aspirovat na účast v žádné concours d’elegance, ale to rozzuřeného pštrosa (když mu přejedete vejce) v hloubi Afriky stejně nezajímá ;-D

- zpestřit snad jen racci chechtaví a boj české učitelky se žralokem, ;-D

- Jejich syn Ludvík počmáral Foitovi auto ;-D (nebýt pohledu do fotek, tak to zní zajímavě ;-D)

- v cestě nevhodně ležícím kamenem ;-D

R^R^R^R^R^

+12/0
20.2.2016 0:53

J42i64ř52í 14E12r28b34e85n 1473794546787

Pan Folprecht měl v sobě zjevně hodně dobrou večeři, taky jsem se bavil ;-DR^

+1/0
20.2.2016 9:10

T87o31m39á10š 24Z45e44m19a83n 3135318384465

Kromě zajímavé cesty a výdrže našich tehdejších produktů až automobilismus byl ještě vp lenkách mne nejvíce zaujaly dvě věci:?

a) Koloniální bezpečná Afrika

b) Člověk si tehdy mohl na cestu vzít zbraň a cestu učinit ještě bezpečnější aniž by mu do toho kecaly úřady. Podobné to bylo ještě za Hanzelky a Zikmunda, kteří si s sebou vezli pistole. Který turista si dnes může cestovat po světě se zbraní? Kolik lidí dnes dostane hysterický záchvat jen kyž uslyší slovo zbraň..

+11/−1
20.2.2016 0:44

T68o85m80á43š 30Z37e93m19a34n 3165858524815

až = ač a další překlepy, omlouvám se.

0/0
20.2.2016 0:45

J33a69r79o97s73l19a51v 85P69l35a21c87h72e98t45k55a 7826386436249

Jo, to byly casy kdyz jeste nemel kazdy druhy african kalasnikov.

+2/−1
20.2.2016 0:39

J43i41ř52í 52E26r52b60e69n 1623244526567

A hlavně těch Afričanů bylo čtyřikrát méně, bez euroamerického civilizačního přínosu v podobě DDT, penicilínu, pitné vody a rabovacího intenzivního zemědělství...

0/−1
20.2.2016 9:12

T42o21m73a39s 85A39p21l 4866606983590

..panečku, to byly aspoň časy...

+1/0
20.2.2016 0:26







Najdete na iDNES.cz