Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Roboautům chybí buňky pro řízení, dohánějí to pílí a disciplínou

Schopnost improvizace, řešení aktuálních nestandardních situací na silnici, rozumná míra riskování, tím vším budou ještě dlouho živí řidiči překonávat stroje. V Kalifornii mají přesný přehled, jak jde jízda bez řidiče prototypům, které mají svolení jezdit po tamních silnicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T84o59m42á16š 63Z59e21m89a31n 3905898254505

Připomíná mi to anegdotu z německé okupace - čestí zaměstnanci dráhy sabotovali tak že dopuntíku dodržovali zákony a nařízení - všechna pravidla a předpisy - to stačilo na naprostou paralizaci drah. Nevím jestli má ta historka reálný zklad, ale něco mi říká že tomu bude podobně i v automobilové dopravě.

Pravidla jsou už tak přísná a rozsáhlá, že doprava nekolabuje jen díky jejich porušování. A to roboti zatím neumí.

0/0
26.1.2016 22:40

T39o68m93á50š 46Z98e40m27a16n 3775578584215

anekdotu..

0/0
26.1.2016 22:43

J57a85k24u10b 41H66e41g74e34n25b34a57r89t 9295154129894

To snad existuje i dnes: https://de.wikipedia.org/wiki/Dienst_nach_Vorschrift

0/0
27.1.2016 1:10

Ř77e81h58o22ř 57V78l43a87s87á53k 2664524631576

Jo, "rozumná míra riskování". Jeden z důvodů, proč se my, pro které není automobil vášní, celkem těšíme na masivní nástup roboautomobilů. Fakt bych radši, kdyby ostatní řidiči kolem mne místo "rozumného riskování" jezdili raději zkrátka rozumně, bez riskování.

+2/−3
26.1.2016 20:41

T14o48m19á41š 44Z75e89m83a82n 3575638444785

Posledně jste se přiznal, že ročně najedete 2000 km. A to na 10 km naučené trasy.

Váš názor na dopravu budiž úměrný vašim zkušenostem.

+2/−1
26.1.2016 22:45

A25l88e18š 20Z21e14l87i78n76k61a 1884102176

Roboauto bude mít jistě méně "ťukanců", ale zase bude selhávat tam, kde to dokáže vyhodnotit člověk, někdy selže technicky a někdy Vás obětuje pro menší celkovou škodu.

0/−2
26.1.2016 20:35

D80a21v52i23d 73C32h70o66d29ú18r 2798878703358

Ale i ta drzost by šla to auto naučit. Autor nemá vůbec ponětí o čem píše. Problém je v tom že řidič s tou drzostí do toho jde že může ťuknout. A to by asi veřejnost nesnesla

+2/0
26.1.2016 20:27

M10a93r97t10i57n 23V98á27v98r79a 2420543489

Zavedení autonomních aut povede k takovému posílení ekonomiky, že si to ještě nedokážeme představit.

Zkušenosti, které teď v USA získávají, jsme mohli získávat taky. Místo toho jen trapně přihlížíme, jak nám utíkají v oboru, ve kterém jsme s nimi klidně mohli držet krok.

Je mi z toho smutno. Stačilo pár legislativních změn a mohlo se testovat i tady. Místo toho jen čumíme, jak jsme zase pozadu.

+4/−2
26.1.2016 20:11
Foto

P74e78t36r 85P29r40o37c94h77á40z69k83a 3412726222944

Můžete mi to prosím vysvětlit?Jaký vliv na ekonomiku bude mít autonomní auto? O držení kroku s vyspělou zemí jako je USA si myslím své.Máme sice dobré vědce, ale náš průmysl a vývoj komponentů by na to nejspíš nestačil.Legislativa by to také nevyřešila.Nemáme prostory jako jsou v USA.Máme daleko větší hustotu obyvatel, horší a užší silnice a méně vyježděné řidiče.Představa jak se v našem provozu pohybuje autonomní auto je dost děsivá.Nejspíš by po pár kilometrech skončilo jako vrak.Také nevím, která naše pojišťovna by ho pojistila a byla ochotná převzít hrazení případných škod.

+2/0
26.1.2016 20:27

Ř79e37h32o50ř 77V87l83a78s60á40k 2854174631226

Kdyby byli zákonodárci rychlejší, mohli sem nalákat vývoj. V šířce silnic ani hustotě obyvatel problém nehledejte, vývojáři by se výzev nebáli, naopak! Akorát by tomu musela přát legislativa.

0/−2
26.1.2016 20:43
Foto

P72e79t28r 82P94r87o92c32h60á56z42k40a 3312636372264

Nalákat vývojáře není o legislativě, ale o penězích.Tolik kolik jim nabídnou tam u nás nikdy nedostanou.Pokud by někdo opravdu chtěl na těchto systémech zde pracovat tak bude i bez legislativy.Spousta věcí se nejdříve řeší v teoretické rovině.Vývoj software a komponentů a pak teprve přijde výroba a zkoušky na silnici.Nehledě na to, že spousta s toho, co je použito ve finálním vozidle se dá využít v normálních autech, nebo v jiném oboru.

0/0
26.1.2016 21:19

P26a49v86e31l 28B51e19r14a70n 9865937570

Jj, minimálně kolik profesionálních řidičů bude výhledově bez práce... :-/

0/0
28.1.2016 10:11

V34í87t 54K30o41u64b66a 6886640584778

Když vím jak často se mi kousne počítač, nebo telefon, tak do tohohle zařízení bych sebe ani svoji rodinu neposadil ani za zlaté prase. Možná na kolejích se dá věřit automatickému metru, ale na silnici? Děkuj nechci. A kdyby to snad chtěl někdo nařizovat, pak tu máme kola.

+3/−3
26.1.2016 12:12

V33í12t 57B76r75z18o46b65o30h50a44t24ý 7460292413921

To je tedy fundovaný názor :-D Podívejte se na hustotu letového provozu, třeba nad Evropou a pak si představte, že letový provoz z velké části také řídí počítače, přičemž drtivou většinu leteckých neštěstí má na vině lidský faktor. Srovnání s Vaším osobním počítačem, či telefon, na kterém máte nainstalovanou (a spuštěnou) hromadu aplikací (o kterých většina uživatelů těchto zařízení nemá ani přehled) se opravdu nedá srovnávat s uzavřeným počítačovým systémem autonomního systému.

0/0
27.1.2016 21:19

P31a70v24e21l 18F92o44l96t71á12n 4220982654

"rozumná míra riskování" – není to tak trochu protimluv?

Kdyby mi autor s "potřebnou dávku sebevědomí a „drzosti“" vyjel z vedlejší pod kola, tak by mě pěkně nas•al.

"navázat oční kontakt" – kolik lidí už na něj doplatilo? Druhý řidič na vás kouká a jede a jede a...

"za žádnou nehodu nemohlo robotické auto" a "nikdo při jejich nehodách nezemřel" – opravdu souvztažnost hodná génia

Nepsal náhodou stejný autor ten tolik "objektivní" článek o Tesle?

0/−6
26.1.2016 11:26

J95o48s61e67f 70V62a28l70a 9740433953343

ad 1. vjet na hlavni lze tak, ze a-neomezim vozidla jedouci po hlavni silnici b-omezim vozidla jedouci po hlavni silnici bez toho, aby musela NAHLE zmenit smer nebo rychlost jizdy (to neznamena, ze auta na hlavni nemusela zmenit rychlost nebo smer, ale ne NAHLE). Obe varianty jsou podle vyhlasky pripustne a podle pravidel.

2. jsou siuace, kdy se bez ocniho kontaku neobejdete. Treba kdyby se teoreticky v jednom okamziku na klasicke X krizovatce bez vyznacene prednosti v jizde potkala 4 auta z ruznych smeru

+4/0
26.1.2016 19:45

P30e73t17r 89M73a17l10i98š70k45a 6281495461693

To mini auto od Googlu bych bral na dojížděni do práce. Samozřejmě s volantem a pedály, brzdy předpokládám že má pokud nebrzdí jenom motorem.

0/0
26.1.2016 11:25

P40e67t60r 14M73i94c47h98a33l 2110814551742

Tak bublina konečně splaskla. Autonomní auta nejsou schopna autonomního provozu a nikdy nebudou. Jako výpomoc řidiči při dlouhých cestách budou ale určitě přínosem. Asi jako když jedu někam na delší cestu s manželkou a ona mě vystřídá, abych netáhl 800, 1000 km sám. Byť žena není nijak excelentní řidič a musím sledovat provoz a trochu ji "hlídat", stačí mi to, abych si trochu odpočinul a po hodině až dvou můžu zase v klidu řídit dál.

0/−7
26.1.2016 10:08

M65i23l32a56n 36K28l86o86u28č36e16k 9974937229986

Osobně si tipuji, že v budoucnu bude zcela zakázáno aby lidé na silnicích řídili vlastnoručně, tím se vyřeší ten problém s lidským faktorem a zvýší se významně bezpečnost a plynulost provozu.

+7/−1
26.1.2016 11:08
Foto

P94e60t29r 22P31r11o32c59h19á69z69k10a 3852306502164

Jaký to pak bude mít smysl?Pokud zavedeme auta bez řidiče, tedy s nějakou verzí autopilota má vůbec ještě smysl takový vůz pro běžnou rodinu?Není pak lepší používat jen mikrobusy či jiná vozidla pro více osob?Zvedla by se s tím ekonomika provozu a bylo i víc místa na silnici a méně emisí.Auto není jen prostředek pro přemístění s bodu A do bodu B. Člověk se cítí svobodným pokud rozhoduje sám.Beru zásah v krizové situaci kdy systém pomůže, nebo zabrání nehodě.Tak jak to dělá ABS, ESP,ASR a podobně.Rozhodnutí o tom jak jet bych nechal na řidiči člověku.

+1/0
26.1.2016 20:23

V17í27t 42B43r84z47o88b90o30h58a81t22ý 7410542163781

Smysl to bude mít především ten, že se zvýší bezpečnost. A opravdu si nemyslím, že automatizovaná doprava bude mít za následek nástup hromadné dopravy - osobně si ani nedokážu představit jak by fungovalo, kdyby se rodina rozhodla jet v neděli k babičce nebo ještě hůř zajet do obchodu vyzvednout větší nákup neřku-li nábytek. Další smysl hledejte v tom, že přepravovat se budou tímto systémem mít možnost i osoby, které využít automobilu nemohou, počínaje lidem s vadou, která brání mít ŘP, konče lidmi společensky unavenými.

Jistě najde se spousta situací, kdy je lepší manuální řízení a dlouhou dobu nejspíš auta tuto funkcionalitu mít budou, nicméně názor, že v budoucnu autonomní řízení automobilu převálcuje manuální řízení je oprávněný.

Ale nemusíte se bát, že v brzké době o možnost řízení přijdete, vlády totiž tak nějak začali s pokutami vybranými v dopravě počítat natolik, že se jich nebudou hodlat vzdát, tudíž pokusám zavádět v tomto oboru automatizaci bude nejspíš ještě dlouhou dobu ve velké míře bráněno.

0/0
27.1.2016 21:30
Foto

P82e47t14r 72P80r69o34c72h43á62z23k85a 3662286102664

Je omezená kapacita silnic, kapacita parkovacích míst a to vše bude mít vliv na snížení počtu soukromých aut.Počítám, že není daleko doba kdy si auto bude moc dovolit jen někdo.Už teď kolikrát je člověk rychleji na kole nebo pěšky než autem.Problém nevyřeší ani auta na elektriku. Přesto že se propagují bezplatné dobíjecí stanice, časem i tato služba bude za peníze a kapacita stanic nebude zase tak velká aby zvládla nápor.Spočítejte si dobu nabíjení, nabíjecí proud a porovnejte to s kapacitou klasické benzínové, nebo plynové stanice. Ve městech budou nejspíš převládat sdílená auta aby vůbec mohla jezdit musí i jejich počet být omezený. U autonomních aut mě docela zajímá, jak bude řešen problém s vozy policistů, záchranářů a podobně.A jak bude autonomní auto chráněnmo před různou úpravou aby jeho autonomnost byla omezena.A že se tací kteří to zkusí najdou o tom nepochybuji.

0/0
28.1.2016 16:53

V77í30t 97B79r61z77o24b56o70h38a90t71ý 7290202283641

Pokud potřebuju přestěhovat skříň tak můžu být pěšky stokrát rychlejší, ale zkrátka ji nepřestěhuju.

O autech na elektřinu jsem vůbec nepsal (mimochodem rychlonabíječky těchto aut dokážou nabít v řádu desítek minut a ještě rychlejší "dotankování" se dá zajistit výměnným systémem-ale prosím o tomto se už nebavme), psal jsem o autonomních systémech. V původním příspěvku jasně zmiňuji, že se najde spousta situací, kdy je manuální řízení lepší a z tohoto hlediska možnost přepnutí do manuálního řízení bude ještě dlouho zachována - mnoho lidí by ale v určitých situacích možnost autonomního systému využila. Jde to samozřejmě řešit i u záchraných a bezpečnostních složek - kličkování ve městě neřku-li pronásledování dokáže daleko lépe zvládnout počítač než člověk.

Zbytek Vašeho příspěvku je jen taková ryze subjektivní úvaha, která je založena čistě na Vaší fantazii - zde nemá cenu diskutovat vůbec, doprava se bude ubírat tím směrem, jaký bude lidem nejvíce vyhovovat a jaký bude zároveň ekonomicky výhodný. Brát Vám Váš názor v tomto ohledu rozhodně nechci, nicméně to že v budoucnu vymizí individuální doprava je dosti nereálné.

0/0
28.1.2016 21:33
Foto

P62e89t27r 48P25r77o34c47h92á68z98k32a 3342126342124

Souhlasím s tím, že nějaký autonomní systém bude v budoucnu v každém autě.Moc nevěřím systému scela autonomnímu.Respektive moc brzy.Nesouhlasím s tím, že například kličkování zvládne lépe počítač.Kdepak, nedokáže zatím porazit člověka a na spoustě testovacích okruzích se to už prokázalo.Nedovede tak rychle reagovat a hlavně rychle vyhodnocovat různé, často protichůdné informace.Dokázal by to, pokud by se pohybovalo autonomní auto mezi jen autonomními auty.Pak by to šlo a celkem bez potíží, potlačil li by se lidský faktor jako například chodci.To jak bude doprava vypadat v budoucnu není má vize, je to trend, ke kterému vše směřuje a spousta odborníků tohle prognózuje.Já se toho určitě nedožiji, stejně jako plně autonomních systémů a jsem rád.

0/0
1.2.2016 20:11

K57a24m43i20l 55S36c27h14w33a57g11e52r 3783626535336

To ani nee, spíš je to možné naopak - jedno auto bude pro spoustu lidí (tzv. car sharing). To už ostatně existuje i dnes, byť jenom v testovacích režimech.

0/0
28.1.2016 11:50
Foto

P44e57t33r 75P11r61o50c10h95á59z85k92a 3772906312684

Ano, to je jedna s možností.

0/0
28.1.2016 16:54

P13e87t23r 14M75i17c18h36a72l 2220244671762

Jakub Melzoch 65552 , Josef Schmidt 53732 , Ondřej Staroch 50324 , Řehoř Vlasák 24416 , Pavel Foltán 4024

..............

Pět zjevných neřidičů. ;-D

0/0
28.1.2016 2:19

K80a68m40i24l 75S87c75h78w57a11g95e73r 3433246945496

Autonomní auta samozřejmě schopná jsou - problém jsou neukáznění řidiči ohrožující ostatní. Typicky v ČR absence bezpečných rozestupů - v Rakousku byste dávno dostali pokutu, ale u nás si kdejaký pitomec najede na dálnici při předjíždění pár metrů za mně klidně ve 130!! Kdy je bezpečný rozestup min. 72m!! Takže se moc těším až tyhle ho..da přestanou ohrožovat moji rodinu.

0/0
28.1.2016 11:58

D34a36n41i35e41l 48T89o48m49e57k 8369495968136

Vypadá to, že autonomní auta nebude možno rozumně kombinovat s lidským řidičem. Takže nakonec buď se zavede nějakým způsobem oddělený provoz pro autonomní auta, nebo se výsledky výzkumu použijí aspoň jako asistenční systémy pro auta s řidičem.

0/0
26.1.2016 9:57

J87a46k82u33b 24N90o55v77á12k 8130553890542

Anebo se zakáže ruční řízení a bude možné jen na uzavřeném okruhu.

+1/0
26.1.2016 11:11

P86e27t40r 41M92a23r85š48o85u82n 5415448416776

Pravda je, že být ten provoz celý autonomní, tak třeba zminované vyjetí z vedlejší problém nebude. Automat si mezi sebou prostě nechá větší mezeru pro bezpečné najetí ostatních z vedlejší při velkém provozu, který bude jakožto pc od ostatních účastníků provozu znát... takže ty problémy způsobuje opravdu spíše kombinace i díky té "míře rizika", což jsou i menší rozestupy mezi auty u živých řidičů. A přiznám se, že ani já bych kolikrát neuspěl v hodnocení zda jsem dodržel bezpečnou vzdálenost, už jen z principu lidského řidiče, který tu vzdálenost dohaduje. PC si ji přesně vypočítá... atd. atd..

V továrnách také jezdí spoustu automatů, a křížení i jízda vedlejší/hlavní je vyřešena. Protože se mezi sebou "domluví" ty stroje (a byl tu tuším i někde článek o skladu Amazonu)

0/0
26.1.2016 14:33
Foto

P90e74t27r 60P36r80o54c22h58á89z20k10a 3132926552334

Pak je nesmysl aby auto vlastnil každý.Stačí vlastně jen hromadná doprava.Bude se pohybovat konstantní rychlostí a pokud obsáhne všechna místa a nebudou li jí překážet jiné vozy jezdící často zbytečně bude možná i rychlejší.Naštěstí se takové doby nejspíš nedožiji.Bude sice bezpečná, ekonomická, ale zatraceně nudná.

+1/0
26.1.2016 20:32

J37a79k51u93b 13N31o18v25á43k 8360203640122

Jo to si dovedu představit. Buď budu vědět dopředu, tak zadám požadavek na konkrétní čas nebo místo anebo se rozhodnu a vyšlu signál a počkám na něco, co mě s ostatníma nabere s optimální trasou nebo jen mírným vychýlením pro ostatní a pro příslušný počet cestujících. Platit by se pak mohlo za km nebo paušálně. Vlastně takové lepší a inteligentnější taxi a bus v jednom.

+2/0
27.1.2016 9:54
Foto

P63e51t87r 81P22r64o12c83h51á28z18k10a 3732676492314

Nejspíš to tak jednou bude, ale mě osobně by se to nelíbilo.

0/0
27.1.2016 18:18

J91o19s91e91f 61B54i60e91l47i74k 6692656118277

Spousta žen to má stejně. Taky jim chybí proˇřízení buňky a tak to dohánějí pílí a přehnanou discíplínou. Jen si nemyslim, že lepší řidič je ten, který v místě s devadesátkou jede sedmdesát jen proto, že Huml říkal, že to je bezpečnější.

Nic proti ženám. Jsou činnosti, kde si poradí lépe než chlap.

+4/−4
26.1.2016 7:35

M10i70l89a20n 94K47l31o27u90č38e53k 9484857609436

Mezi ně patří i bezpečnost provozu, ženy v přepočtu na ujeté km způsobují méně nehod a méně umrtí.

+3/−2
26.1.2016 11:06

A92l38e62š 67Z93e50l27i28n71k49a 1184902946

bez zohledněného nájezdu km ano ;-)

+2/0
26.1.2016 20:25

T43o46m94á45š 81Z34e28m47a20n 3635728124985

V těchto statistikách není nájezd nikdy zohledněn.

0/0
26.1.2016 22:43

P73a27v62e48l 23F68o98l58t54á46n 4160962174

Třeba takové těhotenství a následný porod.

0/0
26.1.2016 11:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.