Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Roboautům chybí buňky pro řízení, dohánějí to pílí a disciplínou

Schopnost improvizace, řešení aktuálních nestandardních situací na silnici, rozumná míra riskování, tím vším budou ještě dlouho živí řidiči překonávat stroje. V Kalifornii mají přesný přehled, jak jde jízda bez řidiče prototypům, které mají svolení jezdit po tamních silnicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T97o23m32á24š 91Z73e83m77a59n 3595148154695

Připomíná mi to anegdotu z německé okupace - čestí zaměstnanci dráhy sabotovali tak že dopuntíku dodržovali zákony a nařízení - všechna pravidla a předpisy - to stačilo na naprostou paralizaci drah. Nevím jestli má ta historka reálný zklad, ale něco mi říká že tomu bude podobně i v automobilové dopravě.

Pravidla jsou už tak přísná a rozsáhlá, že doprava nekolabuje jen díky jejich porušování. A to roboti zatím neumí.

0/0
26.1.2016 22:40

T57o49m24á68š 44Z41e22m78a45n 3535838434765

anekdotu..

0/0
26.1.2016 22:43

J17a73k23u92b 18H61e79g32e83n20b36a13r91t 9395254529204

To snad existuje i dnes: https://de.wikipedia.org/wiki/Dienst_nach_Vorschrift

0/0
27.1.2016 1:10

Ř51e52h58o36ř 21V36l27a85s94á71k 2274204831306

Jo, "rozumná míra riskování". Jeden z důvodů, proč se my, pro které není automobil vášní, celkem těšíme na masivní nástup roboautomobilů. Fakt bych radši, kdyby ostatní řidiči kolem mne místo "rozumného riskování" jezdili raději zkrátka rozumně, bez riskování.

+2/−3
26.1.2016 20:41

T24o61m21á50š 10Z67e32m56a22n 3745538154385

Posledně jste se přiznal, že ročně najedete 2000 km. A to na 10 km naučené trasy.

Váš názor na dopravu budiž úměrný vašim zkušenostem.

+2/−1
26.1.2016 22:45

A71l26e85š 14Z10e51l28i67n88k71a 1584952886

Roboauto bude mít jistě méně "ťukanců", ale zase bude selhávat tam, kde to dokáže vyhodnotit člověk, někdy selže technicky a někdy Vás obětuje pro menší celkovou škodu.

0/−2
26.1.2016 20:35

D92a77v55i50d 39C32h25o86d79ú90r 2268848193248

Ale i ta drzost by šla to auto naučit. Autor nemá vůbec ponětí o čem píše. Problém je v tom že řidič s tou drzostí do toho jde že může ťuknout. A to by asi veřejnost nesnesla

+2/0
26.1.2016 20:27

M48a35r65t54i35n 68V18á58v95r32a 2220313319

Zavedení autonomních aut povede k takovému posílení ekonomiky, že si to ještě nedokážeme představit.

Zkušenosti, které teď v USA získávají, jsme mohli získávat taky. Místo toho jen trapně přihlížíme, jak nám utíkají v oboru, ve kterém jsme s nimi klidně mohli držet krok.

Je mi z toho smutno. Stačilo pár legislativních změn a mohlo se testovat i tady. Místo toho jen čumíme, jak jsme zase pozadu.

+4/−2
26.1.2016 20:11
Foto

P90e51t67r 21P81r27o83c79h52á64z94k89a 3432896882454

Můžete mi to prosím vysvětlit?Jaký vliv na ekonomiku bude mít autonomní auto? O držení kroku s vyspělou zemí jako je USA si myslím své.Máme sice dobré vědce, ale náš průmysl a vývoj komponentů by na to nejspíš nestačil.Legislativa by to také nevyřešila.Nemáme prostory jako jsou v USA.Máme daleko větší hustotu obyvatel, horší a užší silnice a méně vyježděné řidiče.Představa jak se v našem provozu pohybuje autonomní auto je dost děsivá.Nejspíš by po pár kilometrech skončilo jako vrak.Také nevím, která naše pojišťovna by ho pojistila a byla ochotná převzít hrazení případných škod.

+2/0
26.1.2016 20:27

Ř59e41h77o41ř 42V68l70a65s58á37k 2734964501206

Kdyby byli zákonodárci rychlejší, mohli sem nalákat vývoj. V šířce silnic ani hustotě obyvatel problém nehledejte, vývojáři by se výzev nebáli, naopak! Akorát by tomu musela přát legislativa.

0/−2
26.1.2016 20:43
Foto

P44e67t21r 48P44r43o24c95h36á50z29k34a 3122756342754

Nalákat vývojáře není o legislativě, ale o penězích.Tolik kolik jim nabídnou tam u nás nikdy nedostanou.Pokud by někdo opravdu chtěl na těchto systémech zde pracovat tak bude i bez legislativy.Spousta věcí se nejdříve řeší v teoretické rovině.Vývoj software a komponentů a pak teprve přijde výroba a zkoušky na silnici.Nehledě na to, že spousta s toho, co je použito ve finálním vozidle se dá využít v normálních autech, nebo v jiném oboru.

0/0
26.1.2016 21:19

P93a35v49e87l 39B73e84r56a33n 9505417320

Jj, minimálně kolik profesionálních řidičů bude výhledově bez práce... :-/

0/0
28.1.2016 10:11

V52í69t 77K48o46u37b68a 6686490244658

Když vím jak často se mi kousne počítač, nebo telefon, tak do tohohle zařízení bych sebe ani svoji rodinu neposadil ani za zlaté prase. Možná na kolejích se dá věřit automatickému metru, ale na silnici? Děkuj nechci. A kdyby to snad chtěl někdo nařizovat, pak tu máme kola.

+3/−3
26.1.2016 12:12

V86í68t 34B64r82z15o92b79o40h90a72t79ý 7490562193861

To je tedy fundovaný názor :-D Podívejte se na hustotu letového provozu, třeba nad Evropou a pak si představte, že letový provoz z velké části také řídí počítače, přičemž drtivou většinu leteckých neštěstí má na vině lidský faktor. Srovnání s Vaším osobním počítačem, či telefon, na kterém máte nainstalovanou (a spuštěnou) hromadu aplikací (o kterých většina uživatelů těchto zařízení nemá ani přehled) se opravdu nedá srovnávat s uzavřeným počítačovým systémem autonomního systému.

0/0
27.1.2016 21:19

P90a96v42e10l 97F16o55l37t86á35n 4620472424

"rozumná míra riskování" – není to tak trochu protimluv?

Kdyby mi autor s "potřebnou dávku sebevědomí a „drzosti“" vyjel z vedlejší pod kola, tak by mě pěkně nas•al.

"navázat oční kontakt" – kolik lidí už na něj doplatilo? Druhý řidič na vás kouká a jede a jede a...

"za žádnou nehodu nemohlo robotické auto" a "nikdo při jejich nehodách nezemřel" – opravdu souvztažnost hodná génia

Nepsal náhodou stejný autor ten tolik "objektivní" článek o Tesle?

0/−6
26.1.2016 11:26

J51o69s92e88f 42V68a56l47a 9110153173763

ad 1. vjet na hlavni lze tak, ze a-neomezim vozidla jedouci po hlavni silnici b-omezim vozidla jedouci po hlavni silnici bez toho, aby musela NAHLE zmenit smer nebo rychlost jizdy (to neznamena, ze auta na hlavni nemusela zmenit rychlost nebo smer, ale ne NAHLE). Obe varianty jsou podle vyhlasky pripustne a podle pravidel.

2. jsou siuace, kdy se bez ocniho kontaku neobejdete. Treba kdyby se teoreticky v jednom okamziku na klasicke X krizovatce bez vyznacene prednosti v jizde potkala 4 auta z ruznych smeru

+4/0
26.1.2016 19:45

P41e53t40r 54M37a77l49i39š80k41a 6801235611273

To mini auto od Googlu bych bral na dojížděni do práce. Samozřejmě s volantem a pedály, brzdy předpokládám že má pokud nebrzdí jenom motorem.

0/0
26.1.2016 11:25

P53e27t64r 70M92i71c34h33a91l 2890664711722

Tak bublina konečně splaskla. Autonomní auta nejsou schopna autonomního provozu a nikdy nebudou. Jako výpomoc řidiči při dlouhých cestách budou ale určitě přínosem. Asi jako když jedu někam na delší cestu s manželkou a ona mě vystřídá, abych netáhl 800, 1000 km sám. Byť žena není nijak excelentní řidič a musím sledovat provoz a trochu ji "hlídat", stačí mi to, abych si trochu odpočinul a po hodině až dvou můžu zase v klidu řídit dál.

0/−7
26.1.2016 10:08

M25i64l55a46n 69K63l60o68u34č24e55k 9724737449926

Osobně si tipuji, že v budoucnu bude zcela zakázáno aby lidé na silnicích řídili vlastnoručně, tím se vyřeší ten problém s lidským faktorem a zvýší se významně bezpečnost a plynulost provozu.

+7/−1
26.1.2016 11:08
Foto

P24e85t97r 10P27r17o44c63h57á43z42k44a 3612766972934

Jaký to pak bude mít smysl?Pokud zavedeme auta bez řidiče, tedy s nějakou verzí autopilota má vůbec ještě smysl takový vůz pro běžnou rodinu?Není pak lepší používat jen mikrobusy či jiná vozidla pro více osob?Zvedla by se s tím ekonomika provozu a bylo i víc místa na silnici a méně emisí.Auto není jen prostředek pro přemístění s bodu A do bodu B. Člověk se cítí svobodným pokud rozhoduje sám.Beru zásah v krizové situaci kdy systém pomůže, nebo zabrání nehodě.Tak jak to dělá ABS, ESP,ASR a podobně.Rozhodnutí o tom jak jet bych nechal na řidiči člověku.

+1/0
26.1.2016 20:23

V84í72t 27B80r15z66o84b18o48h26a33t38ý 7410662703751

Smysl to bude mít především ten, že se zvýší bezpečnost. A opravdu si nemyslím, že automatizovaná doprava bude mít za následek nástup hromadné dopravy - osobně si ani nedokážu představit jak by fungovalo, kdyby se rodina rozhodla jet v neděli k babičce nebo ještě hůř zajet do obchodu vyzvednout větší nákup neřku-li nábytek. Další smysl hledejte v tom, že přepravovat se budou tímto systémem mít možnost i osoby, které využít automobilu nemohou, počínaje lidem s vadou, která brání mít ŘP, konče lidmi společensky unavenými.

Jistě najde se spousta situací, kdy je lepší manuální řízení a dlouhou dobu nejspíš auta tuto funkcionalitu mít budou, nicméně názor, že v budoucnu autonomní řízení automobilu převálcuje manuální řízení je oprávněný.

Ale nemusíte se bát, že v brzké době o možnost řízení přijdete, vlády totiž tak nějak začali s pokutami vybranými v dopravě počítat natolik, že se jich nebudou hodlat vzdát, tudíž pokusám zavádět v tomto oboru automatizaci bude nejspíš ještě dlouhou dobu ve velké míře bráněno.

0/0
27.1.2016 21:30
Foto

P68e44t55r 33P37r20o48c65h60á60z95k46a 3792626662384

Je omezená kapacita silnic, kapacita parkovacích míst a to vše bude mít vliv na snížení počtu soukromých aut.Počítám, že není daleko doba kdy si auto bude moc dovolit jen někdo.Už teď kolikrát je člověk rychleji na kole nebo pěšky než autem.Problém nevyřeší ani auta na elektriku. Přesto že se propagují bezplatné dobíjecí stanice, časem i tato služba bude za peníze a kapacita stanic nebude zase tak velká aby zvládla nápor.Spočítejte si dobu nabíjení, nabíjecí proud a porovnejte to s kapacitou klasické benzínové, nebo plynové stanice. Ve městech budou nejspíš převládat sdílená auta aby vůbec mohla jezdit musí i jejich počet být omezený. U autonomních aut mě docela zajímá, jak bude řešen problém s vozy policistů, záchranářů a podobně.A jak bude autonomní auto chráněnmo před různou úpravou aby jeho autonomnost byla omezena.A že se tací kteří to zkusí najdou o tom nepochybuji.

0/0
28.1.2016 16:53

V43í87t 35B47r27z47o37b47o83h90a15t68ý 7550212393461

Pokud potřebuju přestěhovat skříň tak můžu být pěšky stokrát rychlejší, ale zkrátka ji nepřestěhuju.

O autech na elektřinu jsem vůbec nepsal (mimochodem rychlonabíječky těchto aut dokážou nabít v řádu desítek minut a ještě rychlejší "dotankování" se dá zajistit výměnným systémem-ale prosím o tomto se už nebavme), psal jsem o autonomních systémech. V původním příspěvku jasně zmiňuji, že se najde spousta situací, kdy je manuální řízení lepší a z tohoto hlediska možnost přepnutí do manuálního řízení bude ještě dlouho zachována - mnoho lidí by ale v určitých situacích možnost autonomního systému využila. Jde to samozřejmě řešit i u záchraných a bezpečnostních složek - kličkování ve městě neřku-li pronásledování dokáže daleko lépe zvládnout počítač než člověk.

Zbytek Vašeho příspěvku je jen taková ryze subjektivní úvaha, která je založena čistě na Vaší fantazii - zde nemá cenu diskutovat vůbec, doprava se bude ubírat tím směrem, jaký bude lidem nejvíce vyhovovat a jaký bude zároveň ekonomicky výhodný. Brát Vám Váš názor v tomto ohledu rozhodně nechci, nicméně to že v budoucnu vymizí individuální doprava je dosti nereálné.

0/0
28.1.2016 21:33
Foto

P45e23t49r 42P45r28o14c96h37á28z27k72a 3692986612254

Souhlasím s tím, že nějaký autonomní systém bude v budoucnu v každém autě.Moc nevěřím systému scela autonomnímu.Respektive moc brzy.Nesouhlasím s tím, že například kličkování zvládne lépe počítač.Kdepak, nedokáže zatím porazit člověka a na spoustě testovacích okruzích se to už prokázalo.Nedovede tak rychle reagovat a hlavně rychle vyhodnocovat různé, často protichůdné informace.Dokázal by to, pokud by se pohybovalo autonomní auto mezi jen autonomními auty.Pak by to šlo a celkem bez potíží, potlačil li by se lidský faktor jako například chodci.To jak bude doprava vypadat v budoucnu není má vize, je to trend, ke kterému vše směřuje a spousta odborníků tohle prognózuje.Já se toho určitě nedožiji, stejně jako plně autonomních systémů a jsem rád.

0/0
1.2.2016 20:11

K38a89m62i42l 52S51c18h70w89a89g21e27r 3153356855656

To ani nee, spíš je to možné naopak - jedno auto bude pro spoustu lidí (tzv. car sharing). To už ostatně existuje i dnes, byť jenom v testovacích režimech.

0/0
28.1.2016 11:50
Foto

P90e10t35r 84P90r29o70c27h36á84z12k18a 3472836512484

Ano, to je jedna s možností.

0/0
28.1.2016 16:54

P63e59t83r 31M49i35c94h39a86l 2630764531272

Jakub Melzoch 65552 , Josef Schmidt 53732 , Ondřej Staroch 50324 , Řehoř Vlasák 24416 , Pavel Foltán 4024

..............

Pět zjevných neřidičů. ;-D

0/0
28.1.2016 2:19

K78a22m45i98l 56S54c43h23w59a16g90e15r 3213926875906

Autonomní auta samozřejmě schopná jsou - problém jsou neukáznění řidiči ohrožující ostatní. Typicky v ČR absence bezpečných rozestupů - v Rakousku byste dávno dostali pokutu, ale u nás si kdejaký pitomec najede na dálnici při předjíždění pár metrů za mně klidně ve 130!! Kdy je bezpečný rozestup min. 72m!! Takže se moc těším až tyhle ho..da přestanou ohrožovat moji rodinu.

0/0
28.1.2016 11:58

D34a48n50i63e25l 86T28o71m18e21k 8739315228486

Vypadá to, že autonomní auta nebude možno rozumně kombinovat s lidským řidičem. Takže nakonec buď se zavede nějakým způsobem oddělený provoz pro autonomní auta, nebo se výsledky výzkumu použijí aspoň jako asistenční systémy pro auta s řidičem.

0/0
26.1.2016 9:57

J91a72k25u83b 23N34o94v27á41k 8720573590712

Anebo se zakáže ruční řízení a bude možné jen na uzavřeném okruhu.

+1/0
26.1.2016 11:11

P35e45t80r 84M19a18r21š24o54u65n 5795948656726

Pravda je, že být ten provoz celý autonomní, tak třeba zminované vyjetí z vedlejší problém nebude. Automat si mezi sebou prostě nechá větší mezeru pro bezpečné najetí ostatních z vedlejší při velkém provozu, který bude jakožto pc od ostatních účastníků provozu znát... takže ty problémy způsobuje opravdu spíše kombinace i díky té "míře rizika", což jsou i menší rozestupy mezi auty u živých řidičů. A přiznám se, že ani já bych kolikrát neuspěl v hodnocení zda jsem dodržel bezpečnou vzdálenost, už jen z principu lidského řidiče, který tu vzdálenost dohaduje. PC si ji přesně vypočítá... atd. atd..

V továrnách také jezdí spoustu automatů, a křížení i jízda vedlejší/hlavní je vyřešena. Protože se mezi sebou "domluví" ty stroje (a byl tu tuším i někde článek o skladu Amazonu)

0/0
26.1.2016 14:33
Foto

P52e35t40r 69P29r87o64c88h59á42z63k42a 3252646872674

Pak je nesmysl aby auto vlastnil každý.Stačí vlastně jen hromadná doprava.Bude se pohybovat konstantní rychlostí a pokud obsáhne všechna místa a nebudou li jí překážet jiné vozy jezdící často zbytečně bude možná i rychlejší.Naštěstí se takové doby nejspíš nedožiji.Bude sice bezpečná, ekonomická, ale zatraceně nudná.

+1/0
26.1.2016 20:32

J65a54k17u75b 14N27o52v41á77k 8650483940662

Jo to si dovedu představit. Buď budu vědět dopředu, tak zadám požadavek na konkrétní čas nebo místo anebo se rozhodnu a vyšlu signál a počkám na něco, co mě s ostatníma nabere s optimální trasou nebo jen mírným vychýlením pro ostatní a pro příslušný počet cestujících. Platit by se pak mohlo za km nebo paušálně. Vlastně takové lepší a inteligentnější taxi a bus v jednom.

+2/0
27.1.2016 9:54
Foto

P41e54t63r 34P69r16o66c97h19á25z43k17a 3462766252394

Nejspíš to tak jednou bude, ale mě osobně by se to nelíbilo.

0/0
27.1.2016 18:18

J12o42s17e95f 11B33i11e39l26i76k 6852926848157

Spousta žen to má stejně. Taky jim chybí proˇřízení buňky a tak to dohánějí pílí a přehnanou discíplínou. Jen si nemyslim, že lepší řidič je ten, který v místě s devadesátkou jede sedmdesát jen proto, že Huml říkal, že to je bezpečnější.

Nic proti ženám. Jsou činnosti, kde si poradí lépe než chlap.

+4/−4
26.1.2016 7:35

M94i27l57a31n 61K33l48o97u18č27e21k 9514357529746

Mezi ně patří i bezpečnost provozu, ženy v přepočtu na ujeté km způsobují méně nehod a méně umrtí.

+3/−2
26.1.2016 11:06

A68l17e25š 28Z39e47l48i70n19k72a 1564482686

bez zohledněného nájezdu km ano ;-)

+2/0
26.1.2016 20:25

T16o22m84á15š 73Z70e26m35a89n 3355358894865

V těchto statistikách není nájezd nikdy zohledněn.

0/0
26.1.2016 22:43

P36a73v98e79l 82F93o63l90t54á67n 4230462454

Třeba takové těhotenství a následný porod.

0/0
26.1.2016 11:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.