Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 80 lety představil Hitler lidový vůz. Jméno mu vymysleli v USA

Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku. Revolučně pojatý automobil, jehož konstruktér Ferdinand Porsche se nepokrytě inspiroval u československé Tatry, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V46i63l42é51m 23P48ř16í97h81o89d10a 2494409503327

Přímým konkurentem byla Škoda Henlein. Maskovací design je dodáván ve dvou provedení – letní a zimní. Jistě vás potěší pevná a neprůstřelná skla. Plyn z výfuku je zaveden přímo na komoru řidiče. Tento systém se již v praxi osvědčil. Rádio je aktivní, a s touto anténou má dvanácterátkrát více pamětí. Najdeme zde alternativní pohon na plyn. Motor je řízen počítadlem. K základní výbavě patří velký výběr palubních zbraní. K nadstandartnímu výbavení patří houfnice neunzig milimetr. Novinkou jsou dost těžké kulomety pod přednímy reflektory. Pro případ tragické nehody je vůz vybaven přímím spalováním. A 365 dalších zlepšení. Nová kulatá Škoda Henlein. Škoda že ji nemáte, ale nevěšte hlavu, Škoda je umřít.;-)

+1/0
17.2.2016 11:31

P86e96t20r 17H14a38n28a 1774860899

Něco tak pokrouceného a šikovně přizpůsobeného svým potřebám výkladu historie co tady dokáže prezentovat Viliam jsem už dlouho nečetl. Alespoň to člověka udržuje v pohotovosti nevěřit ověřit si podstrčená fakta a souvislosti. Toť můj názor, zvedlo mě to ze židle, ale pouštět se do nekonečných a zcela zbytečných debat a přesvědčování se nehodlám.

0/0
17.2.2016 10:48

V88i50l19i15a44m 87N91o16v98a24k 7344577620169

chapu lidi,jako jste vy. Poznacila vas doba a propaganda. Mate ve vsem jasno a tak to taky po valce chteli a udrzuji vas v tom dodnes. Tohle je muj posledni prispevek a proto vam jenom poradim ze bez pravdy se nepohnete ani o krok. Je to jako ve vede. Kdyz budete nakladat se spatnymi fakty tak dostanete spatneho vysledku

0/0
18.2.2016 8:37

L37a31ď88a 55M43a94y68e40r 7422501730597

Dobře si to přečtěte obdivovatelé fauvé, Porscheho a potažmo Škodovky. Je to automobilka která vznikla na přání masového vraha!!!! Nic víc nic míň!!!! A vy co tady prezentujete jak v tom či v tom detajlu liší od Tatry, tak vám zděluji jde o koncepci!!! Což potvrdil i soud!!! Fašisticky konstrukter Porsche ukradl v Kopřivnici celou koncepci a postavil na ní mimo jiné i slavnou 911. Do doby než se spřáhl s Adou něl se svými bizadnostma minimalní úspěchy.

+1/0
17.2.2016 10:23

M95i24c70h34a27l 85F55i60n33s97t95e92r46l12e 7179430403358

Klasické téma ...: Amadeus - Salieri, kdy se tentokrát ten druhý na výsluní dostal až za pomoci někoho třetího a jeho Třetí říše. Nejedná se tedy až tak o génia (opravdu přehnané hodnocení), jako spíš o schopného konstruktéra, který dostal šanci, mimo jiné, i díky (mírně řečeno) schopnosti patolízalsky leštit ty správné kliky...!!! Uveďme konečně věci na správnou míru...

0/0
17.2.2016 22:47

P96a39v43e14l 78R82i49e72d44l 4904317581189

Chytnout to nějaký nějaký slušný designér, třeba ten Tesla se mi líbí, místo čmoudu dát baterku a ostatek nechat tak jak je, na nic nesahat. Byl by to trhák?

0/0
16.2.2016 20:54

M68i41c84h91a77l 44F74i95n48s12t12e81r39l34e 7949180413878

Autoři článku jsou nepoučitelní - inspirací Porschemu nebyl typ T 97, ale prototyp lidové Tatry V 750,který vznikl řádově několik let před "Broukem". ;-)

+6/0
15.2.2016 20:14

M35i10c16h52a44l 25F90i44n87s84t54e50r63l39e 7749880373618

Opravuji ..., prototyp lidové Tatry V 570...

+2/0
15.2.2016 20:30

P61a19t39r97i64k 39Š58e37b41e31s49t57a 4533632126135

nic proti, ale je to zcela jiný vůz... https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570#/media/File:V570_initial_design.jpg

0/0
16.2.2016 13:25

Z94d57e11n25ě96k 69K10a43f56k89a 5508962477712

Ta ale vypadá spíš jako kachna než brouk. Zato V 750 je na první pohled z první půlky v podstatě identická.

0/0
17.2.2016 10:10

J17i49ř96í 43E56r31b58e36n 1443754936177

A designérsky to je z velké části okopčená Škoda 932 z roku 1932.

Erwin Komenda tomu jen zakulatil zadek...

0/0
16.2.2016 9:23

M82i69c94h39a40l 90F48i60n43s26t86e22r64l91e 7199950513748

Pletete se..., Wikov 35"Kapka" (1931), Tatra V570 (1932), Jawa (1933) - všechny inspirované vědeckými teoriemi na poli aerodynamiky autora P. Jaraye.

Vámi zmiňovaný prototyp "932" sice existoval, nicméně se nejednalo o aerodynamický automobil, byť koncepce vzduchem chlazeného motoru tu byla. Aerodynamická verze Škody začíná až prototypem "935", prezentovaná až v roce 1935, tedy tři roky po prezentaci prototypu Tatra V 570. Každopádně na rozdíl od Škody Tatra ve světových statistikách figuruje nekompromisně jako první sériový výrobce aerodynamických vozů na světě..., stejně jako druhá nejstarší automobilka na světě !!!;-)

0/0
16.2.2016 22:04

J88i60ř88í 68E23r98b60e19n 1163804546677

Škoda 932 a VW Brouk si jsou podobné až moc na to, aby to byla jen náhoda. Wikov ani Tartu do toho netahejte, to je jiný design..

0/0
18.2.2016 19:24

M22i35c30h89a85l 40F47i26n58s58t58e85r37l90e 7619830783648

Nechci posuzovat měřítko podobnosti - to bývá často založeno jen na subjektivním vnímání každého jedince. To, že spousta projektů dané doby byla ovlivněna propracovanou teorií P. Jaraye v oblasti aerodynamiky je informačně daleko výživnější a podstatnější fakt, než jakýkoliv laický subjektivní pocit...!!!

0/0
18.2.2016 22:15

K22u61r84t 69P85l43a27t23t55i95g 4784308835665

Brouk bylo auyo ktere neprozradilo jak je majitel bohaty ci chudy!!

+1/0
15.2.2016 18:40

V16i74l14i61a90m 74N15o77v57a35k 7264397110139

Velice nekompetentni clanek. Z clanku temer vyplyva, ze vlastne Porsche (ve sve podstate cesky rodak ) udelal kopii Ledwinkova auta z ceske fabriky Tatra. Tak tedy po poradku: Ferdinand Porsche se narodil sice ve Vratislavicich nad Nisou ale to bylo v te dobe rakouske mesto s uplne nemecko-rakouskym obyvatelstvem. To tam chybi. Ledwinka byl dalsi Rakusan z Klosterneuburgu a nepracoval v tovarne Tatra v Koprivnici ale v Nesseldorfer Wagenbau z cehoz po vzniku CSR udelali zavod Tatra Koprivnice. Ledwinka mel tu smulu ze nestihl ze sve nove "vlasti" odjet nacas a tak ho jeho "rodaci" zavreli za "kolaboraci s nacismem". Po propusteni odmitl pracovat v Tatre a v CSR vubec a pracoval v Rakousku.

+10/−2
15.2.2016 18:33

L40u32m46í75r 40V51i67t91h82a 2527487866712

Ledwinka byl šěfkonstruktér vozů Tatra, nikoliv Nesseldorfer Wagenbau. Byl to Sudeťák jak vyšitej. České jméno, německá huba.

+1/−1
15.2.2016 18:43

V71i84l51i46a37m 73N91o79v61a86k 7104927130589

Ledwinka pracoval pro Nesseldorfer Wagenbau. Tak se ten rakousko/nemecky zavod jmenoval. Ten podnik s Ceskou nebo Ceskoslovenskou republikou mel pouze tolik spolecneho ze ho po vzniku CST prejmenovali na Tatra. To jsou historicka fakta. Ledwinka je z Klosterneuburgu coz je prakticky soucast Vidne. Nevim co na nem bylo "sudetackeho". Je dobre byt vlastencem ale jeste lepsi je alespon neco o historii vedet. Kdyz se uz o ni rozhodnete mluvit a psat

+4/−1
15.2.2016 18:53

M43i14c58h53a55l 41F23i81n32s58t13e89r42l97e 7239910603228

Viliam Novak : Pakliže jste detailista, tak byste neměl zapomínat na fakt, že onen závod založil kopřivnický rodák - pan Šustala !!! ;-)

+1/0
15.2.2016 20:10

V13i12l42i92a15m 87N87o65v19a32k 7774457450819

Vim o tom, zavod v te dobe automobily nedelal, to urcite vite vi. Jinak - je mi jasne ze to mate z wikipedie ale tam je taky hodne nepresnosti a na to si treba dat pozor.

0/0
15.2.2016 21:21

M36i91c33h86a33l 97F91i55n57s88t62e92r43l47e 7419920653698

Ale kdepak z Wikipedie..., Tatru a její historii mám jako automobilový designér velmi důkladně nastudovanou hlavně z odborných zdrojů. Pro zajímavost ještě dodám, že H.Ledwinka pracoval u pana Ignáce Šustaly už jako učeň a podílel se na stavbě prvního vozu "Praezident". Málo známou skutečností je, že v Tatře nedělal souvisle celou dobu, ale na čas si odskočil i do rakouského Steyeru, který by se dal v té době považovat za jakousi filiálku Tatry.

+3/0
16.2.2016 4:55

L35u86k88á11š 25A50d97a70m64e89c 6310909130857

Úplně přesně je to tak, že Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft byl roku 1923 přjmenován na Ringhoffer - Tatra

0/0
15.2.2016 18:58

J22i30ř62í 49S73c35h67w62a30c57h 8538534408226

podle "znalce historie" Viliama dnes všichni škodováci pracují u Laurina a Klementa ;-D

+2/0
15.2.2016 20:14

V54i50l33i26a65m 18N20o58v92a35k 7764827880629

ne to urcite ne. Pracuji pro Volkswagen a.g. Jeho sesterskym zavodem je Skoda

0/−1
15.2.2016 21:22

P42a11t33r66i84k 75Š79e22b84e91s28t40a 4123722666405

pro úplnost: nikoli sesterským, ale dceřinným závodem...

+1/0
16.2.2016 13:28

V56i71l20i85a26m 24N66o15v34a94k 7744637370369

Skoda je A.S. takze sestersky

0/−1
16.2.2016 13:56

T71o90m46á14š 29M28a34l86ý 5673636423

Škoda auto a.s. je dceřinná společnost, nikoliv závod.Je ze 100% vlastněna jiným subjektem. Závod nemá právní subjektivitu, je jen organizační složkou nějakého podnikatelského subjektu, je jedno zda akciové společnosti či s.r.o.

0/0
16.2.2016 20:50

F41r65a41n96t35i15š47e90k 61L77u15p71í12n46e27k 8441276426892

99, jedno procento ma myslim stat a taky pravo kdykoliv vw zw skody vysoupnout.

0/0
17.2.2016 0:07

T10o25m84á57š 29M36a92l96ý 5523476163

Děkuji za upřesnění, Nevěděl jsem to.Děkuji, teď vím víc.R^

0/0
17.2.2016 15:05

P69e13t55r 52Č84e58r34m17á97k 9898375719740

Škodováci pro VW a.g. zcela jistě nepracují ;-)

0/0
16.2.2016 17:09

V58i66l29i43a67m 11N83o16v53a77k 7634267550189

a pro koho prosim Vas?

0/0
16.2.2016 17:51

L22a70ď42a 17M93a53y54e17r 7112251590607

to vypovídá o všem zhazovat Tatru to vám šlo vždy ale slušné auto vyrobit nikdy!!! HTP forever nebo simply clever?

0/0
17.2.2016 10:30

J68a19n 20P43r98i72c53h20y97s61t17a58l 8391518633

Vy jste prispevek pana Novaka zrejme nepochopil. To byla jedna a ta sama fabrika. Vozy Tatra se vyrabely v Nesseldorfer Wagenbau / Kopřivnické vozovce do roku 1923. kdy se podnik stal soucasti smichovskeho koncernu Ringhoffer a od te doby se fabrika jmenovala Ringhoffer-Tatra AG.

+2/0
15.2.2016 19:02

J10i25ř35í 91S36c39h50w22a46c65h 8818434288296

tak pokud je článek o něčem co se dělo ve 30-letech tak už to bylo cca 20 let po vzniku ČSR takže to o "Nesseldorfer Wagenbau" je trochu mimo, protože se ta fabrika už asi 15 let jmenovala Ringhoffer-Tatra....máš to celý domotaný, zvláště ten pojem Ledwinkovi "nové vlasti" je z hlediska historických událostí poněkud absurdní.

A už jen jméno Ledwinka napovídá, že to byl původem Rakušan "jak poleno" ;-D

0/0
15.2.2016 18:57

V50i65l13i83a16m 42N73o95v20a77k 7904717440199

to zas vase jmeno je uplne ukazkovo ceske. Cela CSR trvala 20 let a Ledwinka byl zamestnan v Nesseldorfer Wagenbau jeste za Rakouska. Pro Ledwinku byla urcite CSR novou vlasti - byl totiz Rakusan. A taky jim zustal. Myslim ze domotany to mate vy. Bez znalosti historie se diskutuje hodne tezko to chapu

0/−1
15.2.2016 19:34

G59e62o82r77g 51K88o54m90b74e32r32e31c 9274951736761

Cela CSR trvala 20 let 8-o8-o

Vznik 1918 a teprve v roce 1960 to byla CSSR

tedy o chlup vic nez tech 20 let :-P

Jedine co by jeste stalo za zminku je ze to bylo taky RCS

+1/−2
15.2.2016 19:50

V27i38l35i89a57m 94N13o74v32a19k 7884147150579

Myslim ze v letech 1939 az 1945 CSR neexistovala. Nebo jo?

+1/0
15.2.2016 21:24

J11i63ř93í 41E61r82b82e13n 1903384736587

Fakticky ne, formálně ano poté, co byla anulována Mnichovská dohoda a velmoci začali pohlížet na naši vlast jako na okupované Československo, ne jako na součást Německé říše...

+1/0
16.2.2016 9:26

V90i80l61i84a24m 76N31o43v59a61k 7464547610649

To zas nemate pravdu. CSR se zmenila na Protektorat Cechy a Morava a Slovenskou republiku. To jsou fakty. Mnichovska dohoda NEBYLA o odtrzeni nemeckych okresu od CSR ale o technickem provedeni tohoto odtrzeni, ktere CSR odsouhlasila jiz predtim. To se u CS historiku nespomina, ale Mnichovska dohoda je taky dostupna v arichvech tak si to muzete nastudovat. Anulovanim MD nedoslo k uznani CSR. Rozdeleni CSR uznali VSECHNY mocnosti - na Zapade ty, ktere se ucastnili Mnichovske dohody a na vychode ta, ktera okamzite uznala Slovenskou republiku.

0/−1
16.2.2016 13:54

M59i17l55a42n 98B50í85l27e30k 5674379851

Územní změny musel podle ústavy ČSR schválit parlament - což se nestalo. Nečtěte tolik toho Krystlíka;-)

0/0
16.2.2016 19:22

V44i89l92i23a47m 95N25o97v14a32k 7224467940219

Krystlika jsem videl v TV ale necetl jsem od neho nic. Mnichovska dohoda je volne pristupna v archivu VHU v Praze. Tu dohodu jsem cetl. Je to presne tak jak jsem vam to napsal. Parlament nic neodsouhlasoval a vlada CSR po dohode s l.Runcimanem odsouhlasila odstoupeni pohranicnich uzemi. Benes abdikoval a odjel do Velke Britanie jiz jako soukroma osoba. MD byla o technickem reseni prevzeti uzemi s nemeckou vetsinou. Toto jsou fakta. Pak je jeste prostor na legendy. Legendy sice pohladi srdce ale jinak z nich neni nic

0/−1
17.2.2016 8:02

M81i70l96a49n 26B48í79l96e32k 5744579581

Zkuste trochu číst a přemýšlet. Právě proto, že čs. parlament nic neodsouhlasil, je dohoda neplatná. Čs. vláda ani prezident neměli podle čs. ústavy jakékoli oprávnění dělat územní změny.

+2/0
17.2.2016 9:09

P38e33t71r 73H59a92n56a 1384420419

to je hodně přehnaný a pokroucený. Vy vůbec umíte věci přizpůsobit k obrazu svému.Rv

0/0
17.2.2016 10:35

J49i46ř23í 50S38c62h60w37a93c18h 8468874688256

a v době vzniku té "nové vlasti" (1918) už Ledwinka údajně kolaboroval s nacismem a nestačil zavčas odjet, tak tomu říkám znalost historie ;-D;-D;-D

0/0
15.2.2016 20:04

V30i79l50i87a15m 47N66o28v65a88k 7664917350399

Ja jsem nenapsal ze Ledwinka kolaboroval s nacionalnim socialismem. Ja si totiz myslim ze to vubec neni pravda. Mysleli si to retribucni soudy v CSR po roce 1945. Ja tady nedavam lekce historie - na to tady neni prostor. Jedine o co mi jde je to aby lidi premysleli a ne pouze cetli hlouposti a pak to prenaseli dal. Jestli to neni uplne jasne tak je mi lito

0/0
15.2.2016 21:28

L71u29k89a65s 78N49o30v60a36k 4759199263458

Brouk se v D prodaval i v 90-tych letech, ale uz ne v dealerstvich vw.

0/0
15.2.2016 18:00

E94v79a 48H21a50s63n56í52k78o52v67á 1324941736314

Hitler, Porsche... už začínám věřit, že se společnost fašizuje. Kladně mluvit o náckovi, to by se ještě před rokem nesmělo. ;-D

0/−11
15.2.2016 17:23

M79a34r83t46i37n 30S64y74k28o80r18a 5289935699536

Předpokládám že to je sarkasmus.

+8/0
15.2.2016 17:44

K74a78r88e11l 70M47e27n77c25l 3386777854913

???

+1/0
15.2.2016 18:08

J76i31ř43í 82S75c98h79w12a91c72h 8878244408156

jasněěěě, ......co majitel auta z Německa to fašista! ;-D

a kdo se někdy napil piva to potencionální fašista! ;-D

+4/0
15.2.2016 18:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.