Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 80 lety představil Hitler lidový vůz. Jméno mu vymysleli v USA

Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku. Revolučně pojatý automobil, jehož konstruktér Ferdinand Porsche se nepokrytě inspiroval u československé Tatry, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V67i59l24é79m 35P30ř98í90h46o58d38a 2214209103387

Přímým konkurentem byla Škoda Henlein. Maskovací design je dodáván ve dvou provedení – letní a zimní. Jistě vás potěší pevná a neprůstřelná skla. Plyn z výfuku je zaveden přímo na komoru řidiče. Tento systém se již v praxi osvědčil. Rádio je aktivní, a s touto anténou má dvanácterátkrát více pamětí. Najdeme zde alternativní pohon na plyn. Motor je řízen počítadlem. K základní výbavě patří velký výběr palubních zbraní. K nadstandartnímu výbavení patří houfnice neunzig milimetr. Novinkou jsou dost těžké kulomety pod přednímy reflektory. Pro případ tragické nehody je vůz vybaven přímím spalováním. A 365 dalších zlepšení. Nová kulatá Škoda Henlein. Škoda že ji nemáte, ale nevěšte hlavu, Škoda je umřít.;-)

+1/0
17.2.2016 11:31

P16e35t68r 88H24a80n12a 1204170409

Něco tak pokrouceného a šikovně přizpůsobeného svým potřebám výkladu historie co tady dokáže prezentovat Viliam jsem už dlouho nečetl. Alespoň to člověka udržuje v pohotovosti nevěřit ověřit si podstrčená fakta a souvislosti. Toť můj názor, zvedlo mě to ze židle, ale pouštět se do nekonečných a zcela zbytečných debat a přesvědčování se nehodlám.

0/0
17.2.2016 10:48

V68i17l89i27a47m 40N26o58v71a43k 7964537400609

chapu lidi,jako jste vy. Poznacila vas doba a propaganda. Mate ve vsem jasno a tak to taky po valce chteli a udrzuji vas v tom dodnes. Tohle je muj posledni prispevek a proto vam jenom poradim ze bez pravdy se nepohnete ani o krok. Je to jako ve vede. Kdyz budete nakladat se spatnymi fakty tak dostanete spatneho vysledku

0/0
18.2.2016 8:37

L80a32ď42a 53M61a13y87e97r 7332701220497

Dobře si to přečtěte obdivovatelé fauvé, Porscheho a potažmo Škodovky. Je to automobilka která vznikla na přání masového vraha!!!! Nic víc nic míň!!!! A vy co tady prezentujete jak v tom či v tom detajlu liší od Tatry, tak vám zděluji jde o koncepci!!! Což potvrdil i soud!!! Fašisticky konstrukter Porsche ukradl v Kopřivnici celou koncepci a postavil na ní mimo jiné i slavnou 911. Do doby než se spřáhl s Adou něl se svými bizadnostma minimalní úspěchy.

+1/0
17.2.2016 10:23

M87i26c19h80a65l 48F17i48n66s22t19e73r98l27e 7219610483658

Klasické téma ...: Amadeus - Salieri, kdy se tentokrát ten druhý na výsluní dostal až za pomoci někoho třetího a jeho Třetí říše. Nejedná se tedy až tak o génia (opravdu přehnané hodnocení), jako spíš o schopného konstruktéra, který dostal šanci, mimo jiné, i díky (mírně řečeno) schopnosti patolízalsky leštit ty správné kliky...!!! Uveďme konečně věci na správnou míru...

0/0
17.2.2016 22:47

P41a61v94e17l 17R90i47e57d58l 4134527701829

Chytnout to nějaký nějaký slušný designér, třeba ten Tesla se mi líbí, místo čmoudu dát baterku a ostatek nechat tak jak je, na nic nesahat. Byl by to trhák?

0/0
16.2.2016 20:54

M28i15c96h52a10l 49F89i77n58s46t90e93r67l23e 7689530443908

Autoři článku jsou nepoučitelní - inspirací Porschemu nebyl typ T 97, ale prototyp lidové Tatry V 750,který vznikl řádově několik let před "Broukem". ;-)

+6/0
15.2.2016 20:14

M36i59c66h39a60l 54F80i19n28s43t17e89r14l95e 7959390893688

Opravuji ..., prototyp lidové Tatry V 570...

+2/0
15.2.2016 20:30

P11a74t21r22i57k 87Š81e25b13e22s48t77a 4783132246215

nic proti, ale je to zcela jiný vůz... https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570#/media/File:V570_initial_design.jpg

0/0
16.2.2016 13:25

Z26d20e25n88ě53k 51K70a89f30k56a 5698672427942

Ta ale vypadá spíš jako kachna než brouk. Zato V 750 je na první pohled z první půlky v podstatě identická.

0/0
17.2.2016 10:10

J96i38ř32í 10E52r69b79e23n 1113784566447

A designérsky to je z velké části okopčená Škoda 932 z roku 1932.

Erwin Komenda tomu jen zakulatil zadek...

0/0
16.2.2016 9:23

M51i67c69h50a63l 13F75i91n79s84t23e11r24l58e 7139300903118

Pletete se..., Wikov 35"Kapka" (1931), Tatra V570 (1932), Jawa (1933) - všechny inspirované vědeckými teoriemi na poli aerodynamiky autora P. Jaraye.

Vámi zmiňovaný prototyp "932" sice existoval, nicméně se nejednalo o aerodynamický automobil, byť koncepce vzduchem chlazeného motoru tu byla. Aerodynamická verze Škody začíná až prototypem "935", prezentovaná až v roce 1935, tedy tři roky po prezentaci prototypu Tatra V 570. Každopádně na rozdíl od Škody Tatra ve světových statistikách figuruje nekompromisně jako první sériový výrobce aerodynamických vozů na světě..., stejně jako druhá nejstarší automobilka na světě !!!;-)

0/0
16.2.2016 22:04

J27i24ř82í 17E24r19b54e78n 1603544416127

Škoda 932 a VW Brouk si jsou podobné až moc na to, aby to byla jen náhoda. Wikov ani Tartu do toho netahejte, to je jiný design..

0/0
18.2.2016 19:24

M19i46c42h19a10l 12F29i79n91s66t91e49r25l22e 7259300853928

Nechci posuzovat měřítko podobnosti - to bývá často založeno jen na subjektivním vnímání každého jedince. To, že spousta projektů dané doby byla ovlivněna propracovanou teorií P. Jaraye v oblasti aerodynamiky je informačně daleko výživnější a podstatnější fakt, než jakýkoliv laický subjektivní pocit...!!!

0/0
18.2.2016 22:15

K65u58r31t 98P61l42a61t43t52i59g 4944848515315

Brouk bylo auyo ktere neprozradilo jak je majitel bohaty ci chudy!!

+1/0
15.2.2016 18:40

V59i76l75i75a68m 15N58o11v11a21k 7194607310429

Velice nekompetentni clanek. Z clanku temer vyplyva, ze vlastne Porsche (ve sve podstate cesky rodak ) udelal kopii Ledwinkova auta z ceske fabriky Tatra. Tak tedy po poradku: Ferdinand Porsche se narodil sice ve Vratislavicich nad Nisou ale to bylo v te dobe rakouske mesto s uplne nemecko-rakouskym obyvatelstvem. To tam chybi. Ledwinka byl dalsi Rakusan z Klosterneuburgu a nepracoval v tovarne Tatra v Koprivnici ale v Nesseldorfer Wagenbau z cehoz po vzniku CSR udelali zavod Tatra Koprivnice. Ledwinka mel tu smulu ze nestihl ze sve nove "vlasti" odjet nacas a tak ho jeho "rodaci" zavreli za "kolaboraci s nacismem". Po propusteni odmitl pracovat v Tatre a v CSR vubec a pracoval v Rakousku.

+10/−2
15.2.2016 18:33

L90u12m93í33r 91V67i87t82h79a 2197837106562

Ledwinka byl šěfkonstruktér vozů Tatra, nikoliv Nesseldorfer Wagenbau. Byl to Sudeťák jak vyšitej. České jméno, německá huba.

+1/−1
15.2.2016 18:43

V58i68l83i16a24m 70N89o47v46a48k 7614807430649

Ledwinka pracoval pro Nesseldorfer Wagenbau. Tak se ten rakousko/nemecky zavod jmenoval. Ten podnik s Ceskou nebo Ceskoslovenskou republikou mel pouze tolik spolecneho ze ho po vzniku CST prejmenovali na Tatra. To jsou historicka fakta. Ledwinka je z Klosterneuburgu coz je prakticky soucast Vidne. Nevim co na nem bylo "sudetackeho". Je dobre byt vlastencem ale jeste lepsi je alespon neco o historii vedet. Kdyz se uz o ni rozhodnete mluvit a psat

+4/−1
15.2.2016 18:53

M57i20c89h11a21l 29F52i50n65s70t91e83r42l76e 7969650913688

Viliam Novak : Pakliže jste detailista, tak byste neměl zapomínat na fakt, že onen závod založil kopřivnický rodák - pan Šustala !!! ;-)

+1/0
15.2.2016 20:10

V58i91l51i41a37m 12N45o59v52a52k 7654547710219

Vim o tom, zavod v te dobe automobily nedelal, to urcite vite vi. Jinak - je mi jasne ze to mate z wikipedie ale tam je taky hodne nepresnosti a na to si treba dat pozor.

0/0
15.2.2016 21:21

M33i33c34h69a28l 82F87i36n23s18t13e22r23l40e 7389220503798

Ale kdepak z Wikipedie..., Tatru a její historii mám jako automobilový designér velmi důkladně nastudovanou hlavně z odborných zdrojů. Pro zajímavost ještě dodám, že H.Ledwinka pracoval u pana Ignáce Šustaly už jako učeň a podílel se na stavbě prvního vozu "Praezident". Málo známou skutečností je, že v Tatře nedělal souvisle celou dobu, ale na čas si odskočil i do rakouského Steyeru, který by se dal v té době považovat za jakousi filiálku Tatry.

+3/0
16.2.2016 4:55

L56u92k31á51š 22A26d82a87m64e60c 6760989830217

Úplně přesně je to tak, že Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft byl roku 1923 přjmenován na Ringhoffer - Tatra

0/0
15.2.2016 18:58

J98i80ř59í 18S51c36h47w18a79c31h 8788424388246

podle "znalce historie" Viliama dnes všichni škodováci pracují u Laurina a Klementa ;-D

+2/0
15.2.2016 20:14

V87i15l30i39a11m 85N97o77v88a81k 7214187860409

ne to urcite ne. Pracuji pro Volkswagen a.g. Jeho sesterskym zavodem je Skoda

0/−1
15.2.2016 21:22

P27a37t58r24i33k 90Š23e42b79e29s69t24a 4413472236105

pro úplnost: nikoli sesterským, ale dceřinným závodem...

+1/0
16.2.2016 13:28

V72i78l86i68a98m 58N39o46v96a97k 7234307900769

Skoda je A.S. takze sestersky

0/−1
16.2.2016 13:56

T96o42m49á17š 89M51a72l64ý 5183466103

Škoda auto a.s. je dceřinná společnost, nikoliv závod.Je ze 100% vlastněna jiným subjektem. Závod nemá právní subjektivitu, je jen organizační složkou nějakého podnikatelského subjektu, je jedno zda akciové společnosti či s.r.o.

0/0
16.2.2016 20:50

F55r34a10n69t86i53š59e64k 88L19u41p30í28n41e68k 8961216266352

99, jedno procento ma myslim stat a taky pravo kdykoliv vw zw skody vysoupnout.

0/0
17.2.2016 0:07

T77o91m51á12š 32M36a74l34ý 5563706373

Děkuji za upřesnění, Nevěděl jsem to.Děkuji, teď vím víc.R^

0/0
17.2.2016 15:05

P17e70t50r 67Č52e34r38m76á20k 9538625659110

Škodováci pro VW a.g. zcela jistě nepracují ;-)

0/0
16.2.2016 17:09

V67i65l22i30a75m 31N54o60v47a82k 7674177140319

a pro koho prosim Vas?

0/0
16.2.2016 17:51

L77a42ď22a 29M12a92y61e11r 7692791590877

to vypovídá o všem zhazovat Tatru to vám šlo vždy ale slušné auto vyrobit nikdy!!! HTP forever nebo simply clever?

0/0
17.2.2016 10:30

J43a67n 44P16r81i24c36h49y44s65t24a53l 8581348263

Vy jste prispevek pana Novaka zrejme nepochopil. To byla jedna a ta sama fabrika. Vozy Tatra se vyrabely v Nesseldorfer Wagenbau / Kopřivnické vozovce do roku 1923. kdy se podnik stal soucasti smichovskeho koncernu Ringhoffer a od te doby se fabrika jmenovala Ringhoffer-Tatra AG.

+2/0
15.2.2016 19:02

J75i69ř87í 81S59c48h12w60a43c96h 8348604718486

tak pokud je článek o něčem co se dělo ve 30-letech tak už to bylo cca 20 let po vzniku ČSR takže to o "Nesseldorfer Wagenbau" je trochu mimo, protože se ta fabrika už asi 15 let jmenovala Ringhoffer-Tatra....máš to celý domotaný, zvláště ten pojem Ledwinkovi "nové vlasti" je z hlediska historických událostí poněkud absurdní.

A už jen jméno Ledwinka napovídá, že to byl původem Rakušan "jak poleno" ;-D

0/0
15.2.2016 18:57

V65i94l41i70a86m 86N85o25v40a10k 7534807630869

to zas vase jmeno je uplne ukazkovo ceske. Cela CSR trvala 20 let a Ledwinka byl zamestnan v Nesseldorfer Wagenbau jeste za Rakouska. Pro Ledwinku byla urcite CSR novou vlasti - byl totiz Rakusan. A taky jim zustal. Myslim ze domotany to mate vy. Bez znalosti historie se diskutuje hodne tezko to chapu

0/−1
15.2.2016 19:34

G21e28o67r69g 76K76o84m41b81e96r10e48c 9414171106181

Cela CSR trvala 20 let 8-o8-o

Vznik 1918 a teprve v roce 1960 to byla CSSR

tedy o chlup vic nez tech 20 let :-P

Jedine co by jeste stalo za zminku je ze to bylo taky RCS

+1/−2
15.2.2016 19:50

V56i63l64i10a77m 70N81o82v70a46k 7394607380869

Myslim ze v letech 1939 az 1945 CSR neexistovala. Nebo jo?

+1/0
15.2.2016 21:24

J38i78ř83í 24E48r25b39e63n 1823934636347

Fakticky ne, formálně ano poté, co byla anulována Mnichovská dohoda a velmoci začali pohlížet na naši vlast jako na okupované Československo, ne jako na součást Německé říše...

+1/0
16.2.2016 9:26

V22i44l69i47a55m 77N24o32v52a89k 7254627180509

To zas nemate pravdu. CSR se zmenila na Protektorat Cechy a Morava a Slovenskou republiku. To jsou fakty. Mnichovska dohoda NEBYLA o odtrzeni nemeckych okresu od CSR ale o technickem provedeni tohoto odtrzeni, ktere CSR odsouhlasila jiz predtim. To se u CS historiku nespomina, ale Mnichovska dohoda je taky dostupna v arichvech tak si to muzete nastudovat. Anulovanim MD nedoslo k uznani CSR. Rozdeleni CSR uznali VSECHNY mocnosti - na Zapade ty, ktere se ucastnili Mnichovske dohody a na vychode ta, ktera okamzite uznala Slovenskou republiku.

0/−1
16.2.2016 13:54

M45i84l97a39n 47B34í12l94e67k 5304639261

Územní změny musel podle ústavy ČSR schválit parlament - což se nestalo. Nečtěte tolik toho Krystlíka;-)

0/0
16.2.2016 19:22

V67i84l78i91a79m 69N46o53v57a47k 7224327900609

Krystlika jsem videl v TV ale necetl jsem od neho nic. Mnichovska dohoda je volne pristupna v archivu VHU v Praze. Tu dohodu jsem cetl. Je to presne tak jak jsem vam to napsal. Parlament nic neodsouhlasoval a vlada CSR po dohode s l.Runcimanem odsouhlasila odstoupeni pohranicnich uzemi. Benes abdikoval a odjel do Velke Britanie jiz jako soukroma osoba. MD byla o technickem reseni prevzeti uzemi s nemeckou vetsinou. Toto jsou fakta. Pak je jeste prostor na legendy. Legendy sice pohladi srdce ale jinak z nich neni nic

0/−1
17.2.2016 8:02

M45i16l43a48n 62B31í16l97e78k 5534659531

Zkuste trochu číst a přemýšlet. Právě proto, že čs. parlament nic neodsouhlasil, je dohoda neplatná. Čs. vláda ani prezident neměli podle čs. ústavy jakékoli oprávnění dělat územní změny.

+2/0
17.2.2016 9:09

P56e38t31r 27H75a49n82a 1384200399

to je hodně přehnaný a pokroucený. Vy vůbec umíte věci přizpůsobit k obrazu svému.Rv

0/0
17.2.2016 10:35

J52i60ř19í 54S26c64h91w97a72c74h 8478854888956

a v době vzniku té "nové vlasti" (1918) už Ledwinka údajně kolaboroval s nacismem a nestačil zavčas odjet, tak tomu říkám znalost historie ;-D;-D;-D

0/0
15.2.2016 20:04

V61i29l66i42a20m 69N16o35v36a36k 7234177310399

Ja jsem nenapsal ze Ledwinka kolaboroval s nacionalnim socialismem. Ja si totiz myslim ze to vubec neni pravda. Mysleli si to retribucni soudy v CSR po roce 1945. Ja tady nedavam lekce historie - na to tady neni prostor. Jedine o co mi jde je to aby lidi premysleli a ne pouze cetli hlouposti a pak to prenaseli dal. Jestli to neni uplne jasne tak je mi lito

0/0
15.2.2016 21:28

L71u72k48a62s 50N15o62v82a38k 4189149503158

Brouk se v D prodaval i v 90-tych letech, ale uz ne v dealerstvich vw.

0/0
15.2.2016 18:00

E80v80a 89H15a70s49n35í65k55o81v50á 1274491336274

Hitler, Porsche... už začínám věřit, že se společnost fašizuje. Kladně mluvit o náckovi, to by se ještě před rokem nesmělo. ;-D

0/−11
15.2.2016 17:23

M33a82r41t19i42n 61S36y10k35o84r44a 5829425779896

Předpokládám že to je sarkasmus.

+8/0
15.2.2016 17:44

K58a38r68e63l 34M53e45n31c52l 3666957734253

???

+1/0
15.2.2016 18:08

J89i97ř44í 10S81c44h58w55a75c94h 8188524548806

jasněěěě, ......co majitel auta z Německa to fašista! ;-D

a kdo se někdy napil piva to potencionální fašista! ;-D

+4/0
15.2.2016 18:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.