Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektrický supersport z Číny si vozí turbínu. Spotřeba: 0,18 na sto

S turbínovým pohonem automobilů v historii několik automobilek experimentovalo, ale v praxi žádný návrh neuspěl. Do sériové výroby by tak chtěla turbíny v autech přivést čínská společnost Techrules. Ta představila v Ženevě svůj turbínový supersport s výkonem přes 1000 koní a dojezdem přes 2 000 kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z82d34e96n44ě51k 66M30o16r75á75v31e13k 5487188428713

Opel Ampera má mechanickou vazbu motoru na kola. Autor by si měl trochu dostudovat.

0/0
7.3.2016 14:21

A11n95d50r15e78j 40M46a59s83a69r43y51k 9180233496260

ja myslim ze nema ... ze spalovaci motor slouzi pouze k dobijeni baterek.

0/0
7.3.2016 14:55

Z48d70e94n53ě12k 74M85o39r73á13v62e13k 5287898238173

To byl původní záměr, ale realita je jiná.

0/0
7.3.2016 15:03

D62r73a16h65o40m69í88r 32S50t37r11o98u58h16a65l 4595368592174

A proč ty turbíny dávno nevyrábí Škoda Plzeň?

0/0
7.3.2016 13:18

P93e15t67r 85O71u32ř46e52d75n22í56č45e76k 1179684

turbiny tohoto druhu vyrabi PBS ve V. Bitesi. Stoji radove milion a vice.

Ale spocitejte si pozadavky a udelejte si vlastni nazor. Nekde je diskrepance...

20 kWh baterie, 740 kW motor. Rekneme , ze napeti baterii bude 1000V, odecteme max vykon turbiny tedy 30 kW, tedy motor na max vykon vyzaduje 710 kW prikon, tedy radove proudy okolo 710A, s ucinnosti 80% /menic + motor/ 880A. Pokud bude implementovana nejnovejsi LTO technologie s az 30C odberu /kratkodobe/, tak baterie budou mit 20-30Ah. Odber by pak byl max 30C, coz je ve specifikacich baterie. Baterie budou vazit cca 357kg. Zivotnost 5-10 tis cyklu.

Delka jizdy v tomto max provozu pri DDO 20%, pak auto muze jet jen na turbinu. Tedy energie je na 1 minutu.. . 16*60/887= 1,08.

0/0
7.3.2016 20:11

O44n51d82r78a 36M25a30r67a52d12a 7250793727244

96tis. otáček je docela zajímavá hodnota... zajímalo by mě, jak to pak bude zatáčet, protože gyroskopický moment bude značný. To vektorování na kolech mi pak přijde, jako nutnost, aby se to vůbec udrželo na silnici, než nějaká super výhoda.

0/0
7.3.2016 10:26

D76r12a94h34o83m55í30r 90S50t69r22o64u57h42a86l 4725308412644

Tak optimální by bylo, kdyby byla osa rotoru kolmo k zemi. Ale to asi nebude pravda. Navíc by to při přidání plynu asi nepříjemně zatáčelo. Už z principu by to chtělo turbíny dvě. Jinak předpokládám, že ji budou mít uloženou příčně a s rotací proti směru jízdy, aby při brždění šel přítlak i na zadní kola. Naopak by se to sice líp rozjíždělo, ale zase na druhou stranu, auto dělají brzdy, že?

0/0
7.3.2016 12:15

P16e32t86r 32O20u38ř49e50d12n51í15č98e18k 1699494

turbina neni propojena do ppohonne soustavy, ale slouzi jajko generator!

0/0
7.3.2016 20:13

D79r87a71h89o55m25í27r 74S39t27r30o93u38h57a46l 4205478182564

A co to má společného s tím, že při sepnutí turbíny do plného výkonu bude mít auto tendenci rotovat?

0/0
8.3.2016 13:02

M85i90c65h73a54l 82M80a13c25h90e42k 1984712834699

Pane Vokáči, autore článku, buďte tak laskav a nemíchejte jablka s hruškami. Jednou uvádíte výkon v koních hned nato jiný výkon v kW. Proč z toho děláte guláš a neužíváte platné jednotky? To vám ta minuta převodu nestojí za to, aby článek měl větší vypovídací hodnotu?

0/0
7.3.2016 9:59

D69r95a26h14o23m88í76r 14S65t38r81o80u12h39a63l 4435588222264

Jeden kůň je 1,35kW. Prostě si to přepočítejte na kW s tím, že je tam o třetinu víc kW než koní. Naopak to musíte násobit třemi čtvrtinami.

0/−1
7.3.2016 12:18

P13a75v35e14l 90N86e40v34e84č74e66ř43a60l 6332426404420

Je to přesně naopak. 1 kW je 1,36 ks (HP po americku).

+1/0
7.3.2016 16:22

D96r57a41h51o29m62í83r 92S51t52r26o69u65h77a26l 4955958572644

A jo :-) máte pravdu

0/0
8.3.2016 13:02

M78i19c84h79a38l 24M19a70c15h14e49k 1494692424169

Díky, přepočítat si to umím i bez rady. Ale vadí mě, že už několik desetiletí k tomuto guláši pravě takovíto pisálkové přispívají. Díky nim se budou dvojí hodnoty uvádět snad ještě století. Jednou je stanovena jednotka výkonu watt, tak prosím kilowaty. Ještě že nepíšou jednou kilometry a podruhé míle.

0/0
8.3.2016 1:21

P11a16v92e62l 29N81e83v61e73č27e74ř55a67l 6782696844940

Nějak mi nejde dohromady bilance výkonů a kapacit zdrojů. Kapacita baterií je 20 kWh, výkon elektromotorů 1000 koní (cca 740 kW) a výkon turbogenerátoru 30 kW (staré Š 105 měly cca 36 kW). Tedy při jízdě bude možno využívat 30 kW turbiny a něco z baterie, což se bude muset zase dobít při stání nebo jízdě z kopce. Chci tím naznačit, že pro jízdu by mohl stačit výkon el. motorů do cca 150 kW, protože víc se stejně nedá využít na "nakrmit" turbínkou (a bylo by to lehčí). A uváděná spotřeba naznačuje, že objevili perpetum mobile.

+1/0
6.3.2016 23:39

O54n32d55r62a 67M43a31r80a24d58a 7440523817194

Je to celé podivně nastavené... maximální výkon to může podávat tak necelé 2minuty, pak dojde baterka a výkon spadne na 30kW.

To musí být veliká radost, když se to stane uprostřed přejížděcího manévru.

Zajímavé by bylo znát i maximální možnou ustálenou rychlost pro vyrovnanou energetickou bilanci. Chápu ale že u 30kw prdítka to nebude zrovna parametr k chlubení.

0/0
7.3.2016 11:09

D20r67a59h84o63m76í23r 73S13t15r90o20u33h70a44l 4485848192584

Tak já osobně předpokládám, že tam ty turbínky dají dvě. Jednak kvůli kroutícímu momentu statoru (naklánění auta), jednak kvůli výkonu.

Jinak předpokládám, že tam bude odpočet, jak dlouho budou baterie schopné dodávat energii. Přímé napojení na generátor turbíny podle mne nebude a vše se bude distribuovat přes baterie. Přehnaný odběr by totiž byl schopen turbínu i zastavit.

0/0
7.3.2016 12:23

O26n93d16r73a 71M78a35r77a13d83a 7380113517624

Krouticí moment statoru (respektive jeho změna) je nula nic při daném výkonu a 96tis. otáčkách. Dvě turbíny by teoreticky mohly kompenzovat Coriolisův jev, ale současně znamenají násobně vyšší náklady na výrobu (všechny přípravky se platí 2x, zvlášť pro levý a pravý motor). Toto řešení se ostatně nepoužívá ani u civilních více motorových turbovrtulových letadel, je to prostě drahé. Výjimku tvoří snad některé vojenské speciály.

K tomu 2x turbína znamená 2x gyroskopický moment. Z tohoto pohledu by dával daleko větší smysl 1 agregát s větším dimenzováním, stejně jako z pohledu hmotnosti a zástavbových rozměrů.

Přímé napojení je samozřejmě nesmysl, ale v případě vybití baterií vám stejně nezbude, než odebírat jenom to, co se do baterií může dodat (sníženo o ztráty systému).

Ukazovat vám to může co chce, ale sportovnější jízdou ,řekněme alpskými autostrádami kdy máte možnost rekuperovat jen minimálně, vám ta šťáva stejně dojde poměrně rychle.

Koncept je to hezký, ale obávám se že to skončí výrobním vzorkem pro pár bohatých nadšenců.

0/0
7.3.2016 12:53

D58r24a69h13o12m56í20r 90S49t41r44o38u96h97a82l 4945148982284

Gyroskopický moment se dá odstranit tím, že motor zavěsíte svisle. Pokud by byl svisle, pak je vhodné dát tam dva. Pokud chcete dát jen jeden, není vhodné dát jej podélně, protože by se auto naklánělo na jednu nebo druhou stranu.

Ale zase na druhou stranu to s gyroskopickým momentem i s tou coriolisovou silou nebude tak strašné, když lítají jednomotorové stihačky, které nemají problém zatáčet. To máte pravdu.

0/0
7.3.2016 13:17

O58n75d45r48a 88M34a17r59a91d83a 7720613517414

Svislé umístění rotoru využívají rotační akumulátory KERS v F1. Problém tohoto řešení by mohl být ten, že při nájezdu vysokou rychlostí na negativní nerovnost "hup dolů" se mi značně odlehčí přední náprava, auto se stane na okamžik neovladatelným a v krajním případě může dojít i ke "vzlétnutí".

Samozřejmě bez znalosti momentu setrvačnosti rotoru je to jen teoretizování. Muselo by se to vyčíslit. Typoval bych ale že největším problémem bude ten gyroskopický moment coriolis bude snesitelný a moment statoru prakticky 0.

Jednomotorová stíhačka se nemusí vejít na silnici a zase na druhou stranu má rotor zcela jiných parametrů. Co si tak matně pamatuju ze školy, tak nám vyprávěli, že rotor z migu (desítky kg) působil do ložisek silami v řádu tun.

0/0
7.3.2016 17:08

J94i63ř66í 42S91c73h28w19a83c58h 8768764728956

30 kW může stačit na stálou rychlost cca 130-140 km/hod, tedy při menší stálé rychlosti (pokud to nebude do kopce) lze dobíjet baterii....

0/0
7.3.2016 11:32

O39n72d14r65a 78M35a16r23a69d89a 7620533207714

To je právě to... jezdit s 1000 koňovým supersportem po dálnici pořád jen 130 musí být neskutečné týrání. :)

Když tomu u Norimberku šlápnu tak pak musím jet 3 hodiny 110, abych si něco naspořil a vyškrábal se do těch kopečků u Insbrucku. :-/

0/0
7.3.2016 13:02

A47n39t96o98n48í74n 39Š64v89i30h85n89o43s 8108977671742

Ještě bych viděl možnost používat k akumulaci el. energie místo aku nějaký vylepšený kondenzátor. Jinak spojení turbína x elektromotor dobré řešení.

0/0
6.3.2016 23:27

J91o93s43e55f 35N14o46v55a38k 5708152116238

Jojo, těsně po druhý světový válce se všichni smáli Japoncům a japonský výrobky nikdo nechtěl. Byly to šmejdy. A teď?

Podobně to vypadá s Čínou. Číňani nás sežerou.

0/0
6.3.2016 22:52

V32á30c36l88a21v 84Z19e12l46i17n15k18a 2862240323782

Po marketingové stránce to nepochybně vypadá zajímavě, ale po té technické se obávám, že to bude jen další pokus si ověřit, že spalovací turbíny, jakkoli mají o nějaký ten procentní bod lepší termickou účinnost a jsou obecně i méně náchylné na to, že zrovna nespalují úplně ten správný materiál, se pro pohon automobilů moc nehodí. I když tady je naděje na alespoň částečný úspěch zvýšena v důsledku toho, že turbína může díky možnosti akumulace energie v baterkách běžet v optimálnějším režimu. Čas ukáže, jak to bude se spolehlivostí, náklady na údržbu a tak dále.

0/0
6.3.2016 22:24

L37u47k48á77š 94V28a97ň83u66r10a 1825684373423

S tou spotřebou je to vždy složité. Dělal jsem několik let na motorárně a měření spotřeby je hodně složité. Běžně udávaná spotřeba je většinou laboratorně naměřená minimální spotřeba při simulovaném okruhu. S praxí to nemá nic společného. Vždy se vychází z toho, že po většinu doby jízdy je potřeba jen malá část maximálního výkonu a že maximální výkon se použije jen v cca 5% doby jízdy. Takže kdyby motor dával třeba 10kW a elektromotor 40kW a ve špičce se tedy používalo 50kW s tím, že elektromotor má maximální moment od nulových otáček. Během jízdy by se využíval potřebný výkon 0-30kW, tak motor občas pomůže a občas bude dobíjet baterie. Respektive od 0-10kW se bude využívat výkon i dobíjet baterie, nad 10kW se pojede i na baterie. Až 1/2 doby jízdy se totiž nevyužívá motor a motorem se brzdí nebo běží na volnoběh. Proto se vedle systému start-stop začíná vyvíjet systém vypínání motoru za jízdy.

0/0
6.3.2016 20:21

L72u26k42á69š 93V96a77ň57u89r94a 1305664863853

http://www.mikroturbina.cz/mikroturbina.htm

+1/0
6.3.2016 20:06

V56l41a13d35i19s17l89a92v 20B81u25r48y62š35e15k 1529572757394

komunisti zatím neumějí vyrobit auto standardu kia picanto a dělají machry s plynovýma turbinama v autech, komunističtí pohlaváři jezdí v mercedesech a z lidí dělají blbce

+1/−2
6.3.2016 17:31

M30i74l44o23š 88K45o73h87o41u27t 6804904195711

Oni vyrábí šmejdy, protože si to od nich sociální evropané vždy rádi koupí. Když si připlatíte, dovedou i kvalitu.

0/0
6.3.2016 18:45

V65o80k41o90u74n 78V43l32a89d11i92m17i68r 8902358109248

Kteri evropane? Ktera evropska zeme je dovazi?

0/0
6.3.2016 20:00

L65u10k91á51š 71V66a94ň38u47r77a 1895184123113

V Číně se vyrábí kvalitní vozy, ale také ty nekvalitní a levné. A je otázkou, jaké se du EU dováží.

0/0
6.3.2016 19:53

B20a58r67t31o44l39o72m23ě53j 48K28u80s 2375546961203

Chápu to špatně, nebo pokud vyjedu baterky a pojedu "na turbínu", bude ta spotřeba 4,8 l/100 platit i když budu třeba stát v zácpě, nebo na přejezdu a měla by se tedy správně udávat jako spotřeba na jednotku času? Protože jestli jsem to správně pochopil, bude mít pouze režimy jede a nejede :-)

0/0
6.3.2016 16:56

V73l73a75d27i87s48l46a14v 70B51u93r23y84š69e40k 1319782527354

pojede nepojede, to nechápu, plynové turbíny mají docela dobtou schopnost regulace výkonu, takže by si v zácpě mohla turbina nabít baterky a pak ny sjela s výkonem na nějaké minimum a nebo se zastavit, tak jako letadlo na letišti, taky jede na volnoběh a má malý výkon, pak při startu jedou turbiny naplno, ale jinak to cpát do auta je blbost

+1/0
6.3.2016 17:10

K84a34t61e61ř86i70n26a 80V20ý23b27o69r84n64á 6720119729

Tady je výhoda, že i když budete stát v zácpě, tak je to té turbíně jedno, protože ona v té době jen dobíjí baterie.

+3/0
6.3.2016 17:12

L30u63k63á16š 86V25a37ň31u54r13a 1815314683753

Těch 4,8 litru je při plném využití výkonu turbíny. Turbíny mají tu nevýhodu, že dlouho nabíhají a dlouho klesají otáčky. Navíc má turbína hodně vysoké otáčky, které se špatně zpřevodovávají. Takže propojení turbíny s elektrickým generátorem je výborně a dost staré řešení. A v kombinaci s baterkami, které by se průběžně dobíjeli a jejich výkon se použil na vykrytí špičkových výkonů je výborné řešení. Má to fungovat tak, že turbína poběží třeba na 1/3 výkonu a průběžně bude dobíjet baterie a zbylý výkon bude použitý na pohon vozu. Pokud bude potřeba větší výkon, odčerpá se z baterií. Vše vychází z toho, že maximální výkon je potřeba jen v cca 5% jízdy a více jak 50% jízdy je potřeba pod 30% maximálního výkonu.

+1/0
6.3.2016 20:03

V54l51a30d45i57s85l13a58v 45B76u35r29y43š85e86k 1309212227494

turbo má nevýhodu, že mu pomalu narůstají otáčky, no já nevím, kam ty lidi na takový blbosti chodí, vždyť to snad je úplně mimo

0/0
7.3.2016 7:59

D76r66a72h64o20m57í12r 16S58t14r48o56u15h65a70l 4955338362774

Tady se bavíme o úplně jiných hodnotách otáček a setrvačnosti. Proč si myslíte, že má turbodmychadlo v autě přepouštěcí ventil? Vlastní setrvačnost turbodmychadla je schopná vytvořit takový rozdíl tlaků, že se turbodmychadlo poškodí.

Stejně tak to je ale i se spalováním na turbíně. Většina energie se zpočátku spotřebuje na roztočení samotné turbíny a teprve potom může dodávat výkon. Efekt výkonu tedy nastupuje se zpožděním. Roztáčení a brždění turbíny lze samozřejmě regulovat alternátorem.

+1/0
7.3.2016 12:41

V69l52a36d52i38s44l71a11v 38B16u20r42y62š14e63k 1959202447934

tohle může říct někdo, kdo snad nikdy neletěl ani letadlem, otáčky plynových turbin i při zatížení dokážou růst mnohem rychleji, než u pístových motorů, rozhodně jejich nevýhoda neni v pomalém nárustu otáček, pokud by někdo chtěl najít nějaké nevýhody, tak je to jejich složitost, tím i cena, dále výstupní teplota plynů, do otáček to jde docela rychle, zeptejte se nějakýho pilota třeba JAS 39 Grippen, jestli mu jde turbina pomalu do otáček a jestli s tím má problémy

0/0
7.3.2016 8:09

D27r38a98h80o63m11í40r 21S63t32r20o58u18h59a67l 4845968482324

F404, z něhož je odvozen motor v Gripenu (RM12), má náběh z volnoběhu na plný výkon 4 sekundy. Motor přitom na sobě nemá žádnou brzdu. Ferrari Enzo zrychlí z nuly na sto za 3,27 sekundy, přitom musí měnit jeden kvalt a zároveň je bržděno svojí vahou.

Vážně mi chcete tvrdit, že motor v autě má pomalejší nástup otáček jak turbína?

+1/0
7.3.2016 13:10

V63l80a50d91i73s94l10a83v 60B93u30r76y78š93e36k 1969152507954

já vám nic netvrdím, tak jednak výkon a otáčky jsou dvě různé věci, které sice spolu souvisí, ale není to jedno a to stejné, pak předpokládám, že to Číňanům bude fungovat tak, že turbina pojede v nějakých provozních konstantních otáčkách, bude řízena regulátorem otáček a generátor bude podle potřeby dodávat energii do motorů a baterií, takže při stejných otáčkách se bude měnit výkon změnou točivého momentu, pojede to stejně jako pojede plynová turbina v elktrizační soustavě při ostrovním provozu, naprosto stejnej princip, takže z hlediska provozu je celkem jedno, jestli se na ty provozní otáčky dostane pomaleji, než by se tam dostal motor z ferrari, sednete do auta, natočíte turbinu, ta se vám dostane na provozní otáčky třeba za půl minuty a pak už ji bude jen řídicí systém zatěžovat podle potřeby a když zastavíte v cíli, tak ji zase vypnete

0/0
7.3.2016 15:23

P40e73t21r 61O51u30ř56e51d56n65í64č41e94k 1569624

ucinnost spalovaci turbiny neni zrovna nejlepsi, i kdyz jede v konstatnich otackach. Vyzaduje navic pomocne systemy. Ucinnost je o to horsi, cim je vykon nizsi.

pri prepoctu je to tak 17l/100km

0/0
6.3.2016 16:47

K52a34r64e14l 80V78a50c45h90u85t 9523252329213

V titulku stojí 0,18 na sto. 8-o ... Ale po přečtení je jasné leda tak: "Zlatý voči"! ;-D

0/0
6.3.2016 16:42

J53a27n 88F65r73o20l48í21k 6606930505264

Pokud má turbína Techrules výkon 30 kW a spotřebu 4,8 l/100 km + potřebu 20 kW baterií a elektromotorů tak má 10 let starý benzinový litrový motor Toyota výkon 51 kW se spotřebou 4,7 1/100 km a nepotřebuje k tomu ani sadu bateríí ani elektromotory takže je auto lehčí a má menší emise. Kde je jaký pokrok?;-D

0/0
6.3.2016 15:29

J38a44r52o64m47i67r 34F54a39r31e25k 4352983597

Ten okamzity vykon, ktery mate k dispozici, to je ten pokrok. Bohuzel, zatim nic vic......

0/0
6.3.2016 15:39

J46i29ř18í 12S33c67h98w89a30c56h 8448114578826

tento systém je schopný akumulovat energii, takže je schopen podat výkon v několika násobcích Toyoty 51kW aniž by to svedlo spotřebu nad spotřebu Toyoty, což se o čistě motorovém řešení říci nedá.....

0/0
6.3.2016 15:41

J48i75ř45í 36S85c96h33w61a97c84h 8108944288276

svedlo = zvedlo ;-)

0/0
6.3.2016 15:42

K38a27t85e51ř12i91n51a 91V27ý57b38o53r31n17á 6120659759

Pokrok je v tom, že tady máte k dispozici 1000 koní. To ten váš litrový motor Toyota asi nenabízel. :)

0/0
6.3.2016 16:07

V70o90k55o79u98n 23V61l25a36d69i60m28i23r 8822158399818

Hm, 1000 koni, neni to nahodou Babylon?

0/0
6.3.2016 16:23

K14a78t54e52ř58i65n65a 89V46ý90b15o77r93n66á 6840369939

1000 koní může být klidně i Damašek.

0/0
6.3.2016 16:46

V54o25k28o14u75n 11V59l81a51d72i38m18i21r 8272568499528

Ale tech 4,7 l/100 km je udaj vyrobce. jJ mel jednu takovou Toyotu se stejnym udajem o spotrebe, ovsem ta se pohybovala ve skutecnosti tesne pod hranici 8 l/100 km.

0/0
6.3.2016 16:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.