Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektrický supersport z Číny si vozí turbínu. Spotřeba: 0,18 na sto

S turbínovým pohonem automobilů v historii několik automobilek experimentovalo, ale v praxi žádný návrh neuspěl. Do sériové výroby by tak chtěla turbíny v autech přivést čínská společnost Techrules. Ta představila v Ženevě svůj turbínový supersport s výkonem přes 1000 koní a dojezdem přes 2 000 kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z43d80e20n95ě67k 61M20o97r15á82v39e71k 5567728568443

Opel Ampera má mechanickou vazbu motoru na kola. Autor by si měl trochu dostudovat.

0/0
7.3.2016 14:21

A46n52d40r23e32j 59M32a19s14a81r76y77k 9850663466440

ja myslim ze nema ... ze spalovaci motor slouzi pouze k dobijeni baterek.

0/0
7.3.2016 14:55

Z14d51e21n62ě89k 70M43o29r26á57v31e71k 5137718738703

To byl původní záměr, ale realita je jiná.

0/0
7.3.2016 15:03

D78r66a69h79o20m37í42r 21S70t15r23o89u82h34a41l 4675478352294

A proč ty turbíny dávno nevyrábí Škoda Plzeň?

0/0
7.3.2016 13:18

P44e19t65r 73O12u33ř24e64d11n87í28č47e40k 1219974

turbiny tohoto druhu vyrabi PBS ve V. Bitesi. Stoji radove milion a vice.

Ale spocitejte si pozadavky a udelejte si vlastni nazor. Nekde je diskrepance...

20 kWh baterie, 740 kW motor. Rekneme , ze napeti baterii bude 1000V, odecteme max vykon turbiny tedy 30 kW, tedy motor na max vykon vyzaduje 710 kW prikon, tedy radove proudy okolo 710A, s ucinnosti 80% /menic + motor/ 880A. Pokud bude implementovana nejnovejsi LTO technologie s az 30C odberu /kratkodobe/, tak baterie budou mit 20-30Ah. Odber by pak byl max 30C, coz je ve specifikacich baterie. Baterie budou vazit cca 357kg. Zivotnost 5-10 tis cyklu.

Delka jizdy v tomto max provozu pri DDO 20%, pak auto muze jet jen na turbinu. Tedy energie je na 1 minutu.. . 16*60/887= 1,08.

0/0
7.3.2016 20:11

O20n26d85r36a 16M71a40r50a56d75a 7790603937834

96tis. otáček je docela zajímavá hodnota... zajímalo by mě, jak to pak bude zatáčet, protože gyroskopický moment bude značný. To vektorování na kolech mi pak přijde, jako nutnost, aby se to vůbec udrželo na silnici, než nějaká super výhoda.

0/0
7.3.2016 10:26

D88r82a46h83o36m63í14r 15S64t46r65o54u36h53a91l 4325748122914

Tak optimální by bylo, kdyby byla osa rotoru kolmo k zemi. Ale to asi nebude pravda. Navíc by to při přidání plynu asi nepříjemně zatáčelo. Už z principu by to chtělo turbíny dvě. Jinak předpokládám, že ji budou mít uloženou příčně a s rotací proti směru jízdy, aby při brždění šel přítlak i na zadní kola. Naopak by se to sice líp rozjíždělo, ale zase na druhou stranu, auto dělají brzdy, že?

0/0
7.3.2016 12:15

P71e18t54r 41O41u63ř88e92d61n88í92č51e38k 1399754

turbina neni propojena do ppohonne soustavy, ale slouzi jajko generator!

0/0
7.3.2016 20:13

D28r51a44h20o76m16í92r 55S79t30r80o79u27h47a27l 4815738862874

A co to má společného s tím, že při sepnutí turbíny do plného výkonu bude mít auto tendenci rotovat?

0/0
8.3.2016 13:02

M85i39c57h50a81l 93M43a11c25h21e22k 1174352784189

Pane Vokáči, autore článku, buďte tak laskav a nemíchejte jablka s hruškami. Jednou uvádíte výkon v koních hned nato jiný výkon v kW. Proč z toho děláte guláš a neužíváte platné jednotky? To vám ta minuta převodu nestojí za to, aby článek měl větší vypovídací hodnotu?

0/0
7.3.2016 9:59

D12r57a22h97o94m97í25r 38S34t60r61o45u51h74a79l 4245158632514

Jeden kůň je 1,35kW. Prostě si to přepočítejte na kW s tím, že je tam o třetinu víc kW než koní. Naopak to musíte násobit třemi čtvrtinami.

0/−1
7.3.2016 12:18

P98a28v76e68l 49N76e74v90e81č42e71ř93a11l 6712246884150

Je to přesně naopak. 1 kW je 1,36 ks (HP po americku).

+1/0
7.3.2016 16:22

D83r78a88h71o57m15í96r 88S46t52r67o31u10h15a58l 4655358602404

A jo :-) máte pravdu

0/0
8.3.2016 13:02

M43i17c44h32a13l 26M82a65c39h58e88k 1304612694949

Díky, přepočítat si to umím i bez rady. Ale vadí mě, že už několik desetiletí k tomuto guláši pravě takovíto pisálkové přispívají. Díky nim se budou dvojí hodnoty uvádět snad ještě století. Jednou je stanovena jednotka výkonu watt, tak prosím kilowaty. Ještě že nepíšou jednou kilometry a podruhé míle.

0/0
8.3.2016 1:21

P45a26v90e93l 93N31e86v32e95č19e52ř89a75l 6832166674500

Nějak mi nejde dohromady bilance výkonů a kapacit zdrojů. Kapacita baterií je 20 kWh, výkon elektromotorů 1000 koní (cca 740 kW) a výkon turbogenerátoru 30 kW (staré Š 105 měly cca 36 kW). Tedy při jízdě bude možno využívat 30 kW turbiny a něco z baterie, což se bude muset zase dobít při stání nebo jízdě z kopce. Chci tím naznačit, že pro jízdu by mohl stačit výkon el. motorů do cca 150 kW, protože víc se stejně nedá využít na "nakrmit" turbínkou (a bylo by to lehčí). A uváděná spotřeba naznačuje, že objevili perpetum mobile.

+1/0
6.3.2016 23:39

O40n80d80r69a 60M74a71r88a90d74a 7470103257904

Je to celé podivně nastavené... maximální výkon to může podávat tak necelé 2minuty, pak dojde baterka a výkon spadne na 30kW.

To musí být veliká radost, když se to stane uprostřed přejížděcího manévru.

Zajímavé by bylo znát i maximální možnou ustálenou rychlost pro vyrovnanou energetickou bilanci. Chápu ale že u 30kw prdítka to nebude zrovna parametr k chlubení.

0/0
7.3.2016 11:09

D97r35a64h87o67m70í41r 39S53t21r20o35u79h23a49l 4985598702174

Tak já osobně předpokládám, že tam ty turbínky dají dvě. Jednak kvůli kroutícímu momentu statoru (naklánění auta), jednak kvůli výkonu.

Jinak předpokládám, že tam bude odpočet, jak dlouho budou baterie schopné dodávat energii. Přímé napojení na generátor turbíny podle mne nebude a vše se bude distribuovat přes baterie. Přehnaný odběr by totiž byl schopen turbínu i zastavit.

0/0
7.3.2016 12:23

O58n49d79r98a 43M69a54r12a12d28a 7820863167154

Krouticí moment statoru (respektive jeho změna) je nula nic při daném výkonu a 96tis. otáčkách. Dvě turbíny by teoreticky mohly kompenzovat Coriolisův jev, ale současně znamenají násobně vyšší náklady na výrobu (všechny přípravky se platí 2x, zvlášť pro levý a pravý motor). Toto řešení se ostatně nepoužívá ani u civilních více motorových turbovrtulových letadel, je to prostě drahé. Výjimku tvoří snad některé vojenské speciály.

K tomu 2x turbína znamená 2x gyroskopický moment. Z tohoto pohledu by dával daleko větší smysl 1 agregát s větším dimenzováním, stejně jako z pohledu hmotnosti a zástavbových rozměrů.

Přímé napojení je samozřejmě nesmysl, ale v případě vybití baterií vám stejně nezbude, než odebírat jenom to, co se do baterií může dodat (sníženo o ztráty systému).

Ukazovat vám to může co chce, ale sportovnější jízdou ,řekněme alpskými autostrádami kdy máte možnost rekuperovat jen minimálně, vám ta šťáva stejně dojde poměrně rychle.

Koncept je to hezký, ale obávám se že to skončí výrobním vzorkem pro pár bohatých nadšenců.

0/0
7.3.2016 12:53

D20r26a35h87o25m44í36r 20S86t68r70o44u80h61a31l 4895408132394

Gyroskopický moment se dá odstranit tím, že motor zavěsíte svisle. Pokud by byl svisle, pak je vhodné dát tam dva. Pokud chcete dát jen jeden, není vhodné dát jej podélně, protože by se auto naklánělo na jednu nebo druhou stranu.

Ale zase na druhou stranu to s gyroskopickým momentem i s tou coriolisovou silou nebude tak strašné, když lítají jednomotorové stihačky, které nemají problém zatáčet. To máte pravdu.

0/0
7.3.2016 13:17

O50n74d21r97a 91M93a43r64a67d22a 7560663147154

Svislé umístění rotoru využívají rotační akumulátory KERS v F1. Problém tohoto řešení by mohl být ten, že při nájezdu vysokou rychlostí na negativní nerovnost "hup dolů" se mi značně odlehčí přední náprava, auto se stane na okamžik neovladatelným a v krajním případě může dojít i ke "vzlétnutí".

Samozřejmě bez znalosti momentu setrvačnosti rotoru je to jen teoretizování. Muselo by se to vyčíslit. Typoval bych ale že největším problémem bude ten gyroskopický moment coriolis bude snesitelný a moment statoru prakticky 0.

Jednomotorová stíhačka se nemusí vejít na silnici a zase na druhou stranu má rotor zcela jiných parametrů. Co si tak matně pamatuju ze školy, tak nám vyprávěli, že rotor z migu (desítky kg) působil do ložisek silami v řádu tun.

0/0
7.3.2016 17:08

J24i62ř86í 61S82c25h44w95a71c79h 8198644628186

30 kW může stačit na stálou rychlost cca 130-140 km/hod, tedy při menší stálé rychlosti (pokud to nebude do kopce) lze dobíjet baterii....

0/0
7.3.2016 11:32

O32n22d71r25a 52M45a41r93a21d34a 7400533607754

To je právě to... jezdit s 1000 koňovým supersportem po dálnici pořád jen 130 musí být neskutečné týrání. :)

Když tomu u Norimberku šlápnu tak pak musím jet 3 hodiny 110, abych si něco naspořil a vyškrábal se do těch kopečků u Insbrucku. :-/

0/0
7.3.2016 13:02

A24n63t29o64n64í29n 28Š73v69i17h25n68o43s 8788937111432

Ještě bych viděl možnost používat k akumulaci el. energie místo aku nějaký vylepšený kondenzátor. Jinak spojení turbína x elektromotor dobré řešení.

0/0
6.3.2016 23:27

J38o85s21e52f 95N96o13v31a71k 5218122376568

Jojo, těsně po druhý světový válce se všichni smáli Japoncům a japonský výrobky nikdo nechtěl. Byly to šmejdy. A teď?

Podobně to vypadá s Čínou. Číňani nás sežerou.

0/0
6.3.2016 22:52

V18á32c48l30a42v 51Z25e53l44i44n43k61a 2152560553192

Po marketingové stránce to nepochybně vypadá zajímavě, ale po té technické se obávám, že to bude jen další pokus si ověřit, že spalovací turbíny, jakkoli mají o nějaký ten procentní bod lepší termickou účinnost a jsou obecně i méně náchylné na to, že zrovna nespalují úplně ten správný materiál, se pro pohon automobilů moc nehodí. I když tady je naděje na alespoň částečný úspěch zvýšena v důsledku toho, že turbína může díky možnosti akumulace energie v baterkách běžet v optimálnějším režimu. Čas ukáže, jak to bude se spolehlivostí, náklady na údržbu a tak dále.

0/0
6.3.2016 22:24

L65u46k91á77š 94V54a41ň17u78r26a 1595974913533

S tou spotřebou je to vždy složité. Dělal jsem několik let na motorárně a měření spotřeby je hodně složité. Běžně udávaná spotřeba je většinou laboratorně naměřená minimální spotřeba při simulovaném okruhu. S praxí to nemá nic společného. Vždy se vychází z toho, že po většinu doby jízdy je potřeba jen malá část maximálního výkonu a že maximální výkon se použije jen v cca 5% doby jízdy. Takže kdyby motor dával třeba 10kW a elektromotor 40kW a ve špičce se tedy používalo 50kW s tím, že elektromotor má maximální moment od nulových otáček. Během jízdy by se využíval potřebný výkon 0-30kW, tak motor občas pomůže a občas bude dobíjet baterie. Respektive od 0-10kW se bude využívat výkon i dobíjet baterie, nad 10kW se pojede i na baterie. Až 1/2 doby jízdy se totiž nevyužívá motor a motorem se brzdí nebo běží na volnoběh. Proto se vedle systému start-stop začíná vyvíjet systém vypínání motoru za jízdy.

0/0
6.3.2016 20:21

L26u89k27á61š 83V75a47ň10u37r78a 1575974933513

http://www.mikroturbina.cz/mikroturbina.htm

+1/0
6.3.2016 20:06

V58l47a49d50i93s64l35a29v 34B42u11r75y24š69e13k 1819532327104

komunisti zatím neumějí vyrobit auto standardu kia picanto a dělají machry s plynovýma turbinama v autech, komunističtí pohlaváři jezdí v mercedesech a z lidí dělají blbce

+1/−2
6.3.2016 17:31

M28i53l26o10š 30K79o18h18o38u67t 6434784105121

Oni vyrábí šmejdy, protože si to od nich sociální evropané vždy rádi koupí. Když si připlatíte, dovedou i kvalitu.

0/0
6.3.2016 18:45

V81o68k39o75u65n 42V66l34a90d57i25m84i69r 8162448289838

Kteri evropane? Ktera evropska zeme je dovazi?

0/0
6.3.2016 20:00

L55u56k79á49š 35V58a27ň68u42r85a 1365674843553

V Číně se vyrábí kvalitní vozy, ale také ty nekvalitní a levné. A je otázkou, jaké se du EU dováží.

0/0
6.3.2016 19:53

B41a97r92t55o39l37o26m20ě65j 75K36u95s 2105256601733

Chápu to špatně, nebo pokud vyjedu baterky a pojedu "na turbínu", bude ta spotřeba 4,8 l/100 platit i když budu třeba stát v zácpě, nebo na přejezdu a měla by se tedy správně udávat jako spotřeba na jednotku času? Protože jestli jsem to správně pochopil, bude mít pouze režimy jede a nejede :-)

0/0
6.3.2016 16:56

V72l89a53d21i85s97l60a76v 33B51u69r43y79š15e98k 1499452257274

pojede nepojede, to nechápu, plynové turbíny mají docela dobtou schopnost regulace výkonu, takže by si v zácpě mohla turbina nabít baterky a pak ny sjela s výkonem na nějaké minimum a nebo se zastavit, tak jako letadlo na letišti, taky jede na volnoběh a má malý výkon, pak při startu jedou turbiny naplno, ale jinak to cpát do auta je blbost

+1/0
6.3.2016 17:10

K91a23t75e16ř11i72n89a 80V52ý53b34o42r66n93á 6680949829

Tady je výhoda, že i když budete stát v zácpě, tak je to té turbíně jedno, protože ona v té době jen dobíjí baterie.

+3/0
6.3.2016 17:12

L55u97k56á80š 30V68a14ň68u93r46a 1145654363903

Těch 4,8 litru je při plném využití výkonu turbíny. Turbíny mají tu nevýhodu, že dlouho nabíhají a dlouho klesají otáčky. Navíc má turbína hodně vysoké otáčky, které se špatně zpřevodovávají. Takže propojení turbíny s elektrickým generátorem je výborně a dost staré řešení. A v kombinaci s baterkami, které by se průběžně dobíjeli a jejich výkon se použil na vykrytí špičkových výkonů je výborné řešení. Má to fungovat tak, že turbína poběží třeba na 1/3 výkonu a průběžně bude dobíjet baterie a zbylý výkon bude použitý na pohon vozu. Pokud bude potřeba větší výkon, odčerpá se z baterií. Vše vychází z toho, že maximální výkon je potřeba jen v cca 5% jízdy a více jak 50% jízdy je potřeba pod 30% maximálního výkonu.

+1/0
6.3.2016 20:03

V79l82a33d46i97s66l87a79v 30B15u54r16y52š89e83k 1759732837324

turbo má nevýhodu, že mu pomalu narůstají otáčky, no já nevím, kam ty lidi na takový blbosti chodí, vždyť to snad je úplně mimo

0/0
7.3.2016 7:59

D52r50a87h44o95m32í19r 16S22t64r68o33u54h61a72l 4515198292954

Tady se bavíme o úplně jiných hodnotách otáček a setrvačnosti. Proč si myslíte, že má turbodmychadlo v autě přepouštěcí ventil? Vlastní setrvačnost turbodmychadla je schopná vytvořit takový rozdíl tlaků, že se turbodmychadlo poškodí.

Stejně tak to je ale i se spalováním na turbíně. Většina energie se zpočátku spotřebuje na roztočení samotné turbíny a teprve potom může dodávat výkon. Efekt výkonu tedy nastupuje se zpožděním. Roztáčení a brždění turbíny lze samozřejmě regulovat alternátorem.

+1/0
7.3.2016 12:41

V17l12a35d92i11s73l77a77v 29B92u29r62y81š23e84k 1129452867104

tohle může říct někdo, kdo snad nikdy neletěl ani letadlem, otáčky plynových turbin i při zatížení dokážou růst mnohem rychleji, než u pístových motorů, rozhodně jejich nevýhoda neni v pomalém nárustu otáček, pokud by někdo chtěl najít nějaké nevýhody, tak je to jejich složitost, tím i cena, dále výstupní teplota plynů, do otáček to jde docela rychle, zeptejte se nějakýho pilota třeba JAS 39 Grippen, jestli mu jde turbina pomalu do otáček a jestli s tím má problémy

0/0
7.3.2016 8:09

D36r90a53h32o21m95í59r 92S43t10r80o63u78h71a75l 4305278572854

F404, z něhož je odvozen motor v Gripenu (RM12), má náběh z volnoběhu na plný výkon 4 sekundy. Motor přitom na sobě nemá žádnou brzdu. Ferrari Enzo zrychlí z nuly na sto za 3,27 sekundy, přitom musí měnit jeden kvalt a zároveň je bržděno svojí vahou.

Vážně mi chcete tvrdit, že motor v autě má pomalejší nástup otáček jak turbína?

+1/0
7.3.2016 13:10

V70l27a53d89i22s92l12a85v 20B69u58r37y64š18e92k 1149572837894

já vám nic netvrdím, tak jednak výkon a otáčky jsou dvě různé věci, které sice spolu souvisí, ale není to jedno a to stejné, pak předpokládám, že to Číňanům bude fungovat tak, že turbina pojede v nějakých provozních konstantních otáčkách, bude řízena regulátorem otáček a generátor bude podle potřeby dodávat energii do motorů a baterií, takže při stejných otáčkách se bude měnit výkon změnou točivého momentu, pojede to stejně jako pojede plynová turbina v elktrizační soustavě při ostrovním provozu, naprosto stejnej princip, takže z hlediska provozu je celkem jedno, jestli se na ty provozní otáčky dostane pomaleji, než by se tam dostal motor z ferrari, sednete do auta, natočíte turbinu, ta se vám dostane na provozní otáčky třeba za půl minuty a pak už ji bude jen řídicí systém zatěžovat podle potřeby a když zastavíte v cíli, tak ji zase vypnete

0/0
7.3.2016 15:23

P38e42t18r 40O77u96ř64e24d57n85í61č94e36k 1269744

ucinnost spalovaci turbiny neni zrovna nejlepsi, i kdyz jede v konstatnich otackach. Vyzaduje navic pomocne systemy. Ucinnost je o to horsi, cim je vykon nizsi.

pri prepoctu je to tak 17l/100km

0/0
6.3.2016 16:47

K68a56r46e77l 60V30a35c84h89u43t 9163452719703

V titulku stojí 0,18 na sto. 8-o ... Ale po přečtení je jasné leda tak: "Zlatý voči"! ;-D

0/0
6.3.2016 16:42

J73a23n 91F39r87o25l76í40k 6496560345974

Pokud má turbína Techrules výkon 30 kW a spotřebu 4,8 l/100 km + potřebu 20 kW baterií a elektromotorů tak má 10 let starý benzinový litrový motor Toyota výkon 51 kW se spotřebou 4,7 1/100 km a nepotřebuje k tomu ani sadu bateríí ani elektromotory takže je auto lehčí a má menší emise. Kde je jaký pokrok?;-D

0/0
6.3.2016 15:29

J44a26r34o24m43i42r 62F94a61r56e35k 4962633647

Ten okamzity vykon, ktery mate k dispozici, to je ten pokrok. Bohuzel, zatim nic vic......

0/0
6.3.2016 15:39

J52i52ř73í 33S41c34h92w49a44c92h 8318174218486

tento systém je schopný akumulovat energii, takže je schopen podat výkon v několika násobcích Toyoty 51kW aniž by to svedlo spotřebu nad spotřebu Toyoty, což se o čistě motorovém řešení říci nedá.....

0/0
6.3.2016 15:41

J43i29ř10í 21S79c25h14w10a70c55h 8118534508196

svedlo = zvedlo ;-)

0/0
6.3.2016 15:42

K24a47t25e38ř74i44n71a 13V16ý17b31o41r58n10á 6320139179

Pokrok je v tom, že tady máte k dispozici 1000 koní. To ten váš litrový motor Toyota asi nenabízel. :)

0/0
6.3.2016 16:07

V32o93k28o75u61n 44V55l80a58d63i81m95i72r 8792908259788

Hm, 1000 koni, neni to nahodou Babylon?

0/0
6.3.2016 16:23

K11a28t64e55ř71i48n45a 37V21ý78b79o30r25n80á 6950629339

1000 koní může být klidně i Damašek.

0/0
6.3.2016 16:46

V17o34k73o57u78n 91V43l78a20d61i75m39i36r 8262168619568

Ale tech 4,7 l/100 km je udaj vyrobce. jJ mel jednu takovou Toyotu se stejnym udajem o spotrebe, ovsem ta se pohybovala ve skutecnosti tesne pod hranici 8 l/100 km.

0/0
6.3.2016 16:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.