Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Neúspěšný trhák Škoda MBX slaví 50 let, v Ženevě chybí

Když dvoudveřové embéčko 10. března 1966 představili světu na autosalonu v Ženevě, nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec. Ze Škody 1000 MBX je dnes raritní, velmi ceněný veterán. Krásné auto by expozici Škody v Ženevě slušelo i letos, bohužel tam chybí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S94t72a80n47i53s54l22a40v 31K81r53e53j13c82a77r 6777636813694

Jaká by asi byla dnes studie Škody Fabie MBX, studentů SPŠ automobilní Mladá Boleslav, pokud by našli podporu u svých profesorů. V době Škody 1000 MBX, se dělaly speciály škodovek v dílně Metalexu, tak proč nenavázat něčím podobným na SPŠ.

0/0
14.3.2016 15:10

A85l67e69š 95L20i86s15o45v88s88k83ý 9749128542182

Škoda pak, že stranické usnesení zařízlo vývoj následovníka 1000MB, mohl to být opět vůz světových parametrů, jenže to bylo zrovna v době, kdy se rozhodlo o dovozu žigulíků, okopírovaného výběhového fiata. Konkurence proto musela ze scény.

0/0
14.3.2016 14:03

D10e90n50i85s 83W92i50t44z30k94u 3433481899427

jak může být tohle vůz světových parametrů, když v době kdy první vůz upustil brány továrny, dávali ostatní už motor dopředu a měli i náhon na předek? tohle bylo auto zastaralé koncepce a ne žádný světový parametr

0/0
14.3.2016 16:16

J90i17ř68í 39E61r29b12e37n 1133834366657

"nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec" - no, karosáři to nejen tušili, ale i věděli. Embéčko bylo totiž konstruované "na krev" s minimálními rezervami, takže i motory prvních ročníků se pod větší zátěží sypaly, a karosérie byla pevnostně zoufale poddimenzovaná, takže podlahová část taktak stačila udržet čtyřdveřák, ale u dvoudveřáku neměla šanci amusely se přidělávat dodatečné podélníky, aby se to auto doslova nelámalo...

+3/0
13.3.2016 23:02

J49a75r51o42s96l77a50v 58K73o76r85u23b 3942844919270

tu si pozrite originalne promo :) prajem pekny vecer https://www.facebook.com/MAXXRETRO/videos/1161274853900371/

0/0
13.3.2016 20:59

R34i75c24h52a65r55d 55M96i76k16u72l91e88n97k63a 1469117567364

Nádhera!

+1/0
13.3.2016 20:18

V10l67a77d62i46s69l48a82v 27B39u82r26y66š43e19k 1199772187214

když se změní točivý moment, tak se změní i výkon, jen tak pro informaci pana Kodyma

0/0
13.3.2016 17:31

J22i82ř30í 94S44c30h71w77a66c84h 8788314758926

změna maximálního kroutícího momentu někde v oblasti 3000 tisíc otáček nemusí nutně vést ke změně maximálního výkonu v oblasti 5000 otáček, jen tak pro informaci pana Buryška ;-)

+1/0
13.3.2016 22:17

V38l64a27d66i96s61l16a95v 16B72u79r47y33š55e35k 3543886542684

jelikož výkon je součinem několika činitelů a kroutící moment je jedním z nich, je podobné tvrzení asi tak hloupé, jako že součin dvou dvojek je stejný jako součin dvojky a trojky, tak to neni, pokud se v oblasti 3000 otáček změní síla, změni se i výkon, pokud se v 5000 otáčkách nezmění síla, nezmění se ani výkon, tvrzení, že se změnila síla a výkon zůstal stejný je nesmysl, jen tak pro informaci pana Schwacha

+1/0
14.3.2016 7:38

J92i44ř24í 26S47c81h27w25a97c69h 8268414608606

Výkon je součinem dvou činitelů "krouťáku" a "otáček" (krát nějaké konstanty)....

Oblast MAXIMÁLNÍHO KROUTÍCÍHO MOMENTU leží v jiné mnohem nižší oblasti otáček než MAXIMÁLNÍ VÝKON!

To je tak těžký z výše uvedeného pochopit, že se zvedl MAXIMÁLNÍ KROUTÍCÍ MOMENT někde v okolí 3000 otáček, ale že v oblasti MAXIMÁLNÍHO VÝKONU (5000 ot) zůstal na stejné úrovni, takže se MAXIMÁLNÍ VÝKON nezměnil?!!!

0/0
14.3.2016 12:35

J50i72ř15í 53S91c21h21w59a15c86h 8238324638826

ještě tedy dodám, že slovo "výkon" použíté v článku znamená v jeho kontextu "maximální výkon".

0/0
14.3.2016 14:43

V47l32a41d39i89s75l16a10v 92B50u10r29y24š44e89k 1979462557474

výkon není součinem nějakých konstant, ale síly působící na dráze a v případě motoru je to trochu složitější, jelikož dráha je kružnice o průměru dvou metrů, takže výkon je součinem krouťáku, Ludolfova čísla, dvojky a otáček za sekundu, myslím, že lidi, kteří tomu zjevně nerozumí by se neměli pouštět do odborných debat a raději by měli volit výrazy, jako že motor byl výkonnější, měl vyšší točivý moment v nižších otáčkách, byl živější, rozhodně by neměli někoho mást, že motor měl vyšší točivý moment, ale měl stejný výkon

0/0
14.3.2016 18:37

J85i71ř14í 61S49c44h62w57a80c84h 8188394338596

ach jo, s tebou je to fakt těžký....

1. 2*pí je co? No přece matematická KONSTANTA!

2. takže je pravdou, přesně to co jsem napsal, že výkon je součin krouťáku a otáček a "nějaké konstanty", která je pro POROVNÁNÍ dvou případů, kde krouťák a otáčky jsou stejné, naprosto nedůležitá, protože výsledný výkon prostě musí být stejný.

3. v článku je věta "....čtyřválec 988 cm3 o výkonu 38 kW (52 k)...." evidentně je řeč o maximálním výkonu, žádný jiný výkon toho, "kdo tomu rozumí" nemůže napadnout

4. takže když následně padne věta: "Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil...." znamená to opět to, že maximální výkon je opět 38 kW!

a to že někde okolo 3000 otáček místo 24 kW dával 25,5 kW je vyjádřeno následnou větou "Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m)....“

0/0
14.3.2016 19:59

V62l42a59d46i84s12l70a83v 43B71u21r13y91š90e95k 1259252887764

2pí je obvod kruhu, ne nějaká konstanta, pokud má motor maximální kroutící moment při 50 otáčkách 81,4 N, tak má maximální výkon při těchto otáčkách 50*2*Pí*81,4, tedy 25 559 W a pokud 75,5 N, tak 23 700 W, jde o maximální dosažitelný výkon v těchto otáčkách, laicky řečeno dosáhne tohoto výkonu při jízdě do kopce na plný plyn v okamžiku, kdy už vozidlo nezrychluje a na otáčkoměru je 3000 otáček, tady spíše jde o to, aby lidi, kteří tomu nerozumí nešířili bludy, to jsem chtěl nesměle naznačit a raději než se zapletou do jim nepochopitelné fyziky volili termíny, že se zvýšením objemu válců došlo i ke zvýšení výkonu, což je pravda, kdybych tomu nerozuměl, tak řeknu, že auto líp táhlo odspoda a nebudu vykládat bludy, že motor má stejný výkon a jen se změnil krouťák

0/0
14.3.2016 20:57

J75i26ř95í 74S28c78h89w54a23c58h 8288184418696

2pí je ve vzorci pro výpočet výkonu konstanta.

Otáčky jsou proměnná, krouťák je proměnná.

2pí = 6.28 je KONSTANTA! Nikdy svou hodnotu ve vzorci nezmění je to prostě KONSTANTA! Tečka.

A znovu opakuji, v článku se mluvilo o "maximálním výkonu" a ten se nezměnil, zůstal prostě stejný i když se krouťák u nižších hodnot výkonu změnil....;-)

0/0
14.3.2016 21:40

V94l64a80d57i47s98l70a45v 25B87u69r89y37š41e70k 1659832697924

Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil. „Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m),“

Tak tohle tvrzení podivné rozhodně je, i kdyby se maximální výkon nezměnil, což z toho nevyplývá, tak se rozhodně změnil v oblasti otáček maximálního kroutícího momentu, je potřeba si uvědomit, že auto pohání výkon a ne síla, takže tvrzení ve smyslu že to lepší jede a výkon se nezměnil, jen krouťák nedává smysl

0/0
14.3.2016 22:26

J49i56ř82í 46S46c83h28w15a22c25h 8708844528136

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

toto si takto alespoň třikrát zopakuj ;-)

znovu opakuji, kdykoliv se v článku mluví o "výkonu motoru" myslí se tím ten maximální, protože jen ten maximální má těch 38 kW, všude mimo maximum je to méně.

Ano obecně to není úplně nejpřesnější vyjádření. Pokud se to vytrhne z kontextu článku, je to velmi nepřesné, ale v kontextu článku je zcela jasné, že se mluví o výkonu maximálním a pak je to opravdu tak, že ač se v "některých otáčkách" krouťák navýšil, tak na maximální výkon to vliv nemělo a ten zůstal stejný, jelikož u výkonového vrcholu krouťák klesá na velikost stejnou jako u litrového motoru.

Má to tedy vliv na "pružnost" motoru a tato se obvykle vyjadřuje udáváním velikosti max. kroutícího momentu a otáčkách, při kterých je dosažen, nikoliv udáváním nějakého "částečného výkonu", který se s otáčkami lineárně mění. A je jasné, že motor, který dosahuje vyššího krouťáku je pružnější, protože v té chvíli je schopen dodat vyšší výkon, nezávisle na tom jaký je výkon maximální.

Proto třeba TSI 1.0 dodávající v okolí 2000-3000 otáček 200Nm má v této oblasti v podstatě stejnou "pružnost" jako 2.0 od Mazdy i když je jeho maximální výkon mnohem menší.

0/0
14.3.2016 23:09

V70l31a95d41i43s67l50a76v 14B79u79r86y57š88e61k 1239522927444

to jako u blbejch, pořád dokola, jestli nějakej motor dokáže rychleji hýbat autem než jinej, tak je to díky tomu, že má vyšší výkon a to i přesto, že maximální výkon mají oba stejný, z tohoto pohledu je celkem jasný, že autor tvrzení o stejném výkonu a jiném momentu síly celou věc nechápe a udělal by líp, kdyby to zamaskoval obecným tvrzením, že nový motor o objemu 1,107 l byl výkonnější i přesto, že maximální výkon dosahoval stejný jako ten starý

0/0
14.3.2016 23:44

J48i48ř30í 48S80c43h20w62a80c65h 8338104278846

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

0/0
15.3.2016 0:39

V46l34a70d49i69s52l35a35v 97B78u78r66y65š96e70k 3263596122274

nezměnil, možný to je, přesto bych to uzavřel tím, čím jsem začal a to je, že výrok, že výkon se nezměnil a motor je pružnější díky vyššímu kroutícímu momentu je nešťastný a ukazuje na neznalost fyziky toho, kdo tohle tvrdí, jelikož změna síly má vždy za následek změnu výkonu a jestliže je motor silnější, tak jen díky vyššímu výkonu, který stejný nezůstal a nic na tom nemůže změnit ani fakt, že maximální dosažitelný výkon 38 kW se údajně nezměnil

0/0
15.3.2016 7:32

J90u18r63a 31D10z56u59r10i56k 7871951480

Na svou dobu pěkné auto. Následující Š.100 už to charizma neměla.

+3/−1
13.3.2016 14:10

C56y79r69i71l 52P37a51v13e32l90k23a 4226312688125

Nechápu důvod tohoto článku. Ženeva má jedno z nejzajímavějších automuzejí pod halou 7, byl jsem tam asi 5x. Ale horní haly Palexpa jsou určeny pro novinky. Pokud ta někdo přitáhne veterána, budiž, ale když to udělají všichni, tak to ztrácí na půvabu.

A když už, nevím proč zrovna MBX, které zajímavé jen tím, že jich udělali málo. Ne, že by nebylo pěkné, ale v mezinárodním kontextu nejde o nich výjimečného. Jako byste chtěli rovnat Ford Capri a Š 110R.

+2/0
13.3.2016 13:19

P76ř53e65m19y49s72l 96Č98u92l37í69k 8480483222910

Pokud si dobře vzpomínám, toto auto měl zpěvák Karel Černoch. A jak tu již Josef Vala napsal, karoserie nebyla dost tuhá a kroutila se.

Pokud jde o krásu karoserie, je třeba to vnímat současně s dobou, kdy byla vyráběna. Tady trochu zaspali dobu, např. R8, se kterou bylo MB1000 srovnáváno, byl už daleko modernější a byl z roku 1962. A pro zajímavost, když jsem poprvé viděl někdy v roce 1965 nového Moskviče 407, tak se mi hodně líbil. A to byl současník MB1000.

+2/0
13.3.2016 13:02

J34i77ř20í 82N39e19u85m36e97i72s32t59e24r 2672275503181

Nepletete si 407 se 408?

0/0
13.3.2016 14:38

P78ř86e57m33y12s31l 85Č98u83l81í69k 8770243672120

No jistě, 408, děkuji. To auto bylo v té době hezké a i palubní deska se mi líbila. Technické parametry a spolehlivost nehodnotím, moskviče jsem nikdy neměl a později se u nás prodávaly bez front, protože kvalita byla bídná.

0/0
13.3.2016 15:45

J64o20s97e87f 44V20a85l71a 9660663393213

udajne se diky nedostatecne konstrukcni tuhosti karoserie ohybala nabo lamala. Ono dvoudverove karoserie vyrabel kde kdo, ale vetsinou jako kabrio, dvoudverova karoserie mela smysl jenom tam, kde nebyl dostatek mista pro 4 dvere ( treba VW Golf I ) nebo prave u kabrioletu. Ale je fakt, ze v zemi, kdy si bezny zamestnanec nemohl vubec dovolit koupit si auto byl kabriolet necim neporilis potrebnym

0/0
13.3.2016 12:23

M75i49c46h84a34l 20N28o40v68á34k 7440119757884

Jistě jezdit s Hitlerovým VW broukem, nebo celou nacistickou značkou v 60. a 70. letech.;-D

Na ulici snové auto asi tak Ford Cortina, později Fiat, žigul a ještě pár zkrachovaných značek.

0/0
13.3.2016 12:53

P95e40t35r 14Z65a30c58h64r57d59l57a 2286611738688

Tak jsem se díval jaké modely vyráběly značky BMW, Mercedes, Opel, Ford, Fiat, VW, Citroen, Peugeot v roce 1966 a myslím si, že ta hrdost je čistě domácím produktem, protože zahraniční značky dělaly mnohem zajímavější modely. Hůře snad vypadaly jen Reanulty a Fiat 500 :-/

+3/−5
13.3.2016 12:07

M10i84c65h45a91l 74N32o43v44á84k 7520149487714

BMW a Mercedes byly někde úplně jinde. VW a Opel bylo z německa, tak určitě by jste s tím vyjel po čechách 20let po válce...:D

Německé byly populární leda tak Warťasy a Trabanty.

Škodovky patřily stbákům nikoliv normálním lidem, byly to nenáviděné vozy. První milovaný vůz byla až tisícovka.

0/−2
13.3.2016 12:47

P94e84t63r 86Z68a30c89h41r41d62l72a 2896261848888

To co píše je vše pravda. Přesto to nemění nic na věci, že to nebylo ani nejhezčí a ni nejlepší auto z mého pohledu.

0/0
13.3.2016 13:16

P35ř76e91m65y65s10l 33Č58u44l40í96k 8300173902680

Co to píšete z hlouposti, když měl někdo VW brouka, tak s ním v roce 1966, ale i dříve hrdě jezdil. Jestli byly populární tráboši a warťasy? Pokud populárním myslíte jednoduchý, přístupný široké veřejnosti, lidový, tak bych řekl "z nouze ctnost". A škodovky nebyly nenáviděné vozy estébáků, měli je v těch letech i normální lidé, kteří si vyčekali pořadník. A že by tisícovka byl milovaný vůz, když měl přezdívku "TISÍC MALÝCH BOLESTÍ"?

+2/0
13.3.2016 15:56

J80o76s54e25f 84M63i71š63k74o15v47s20k53ý 9338811281838

Určitě zajímavé a hezké auto, ale ve své době nemělo moc šancí. Auto bylo používáno jako dopravní prostředek pro rodinu a v tomhle směru je Škoda MBX nepraktické. Podobně 3koda Felicia byla ve své době nádhérný kabriolet, ale obchodně se příliš neprosadila. Dnes je jiná doba a auto je i výrazem životního stylu event. výše snobismu.živatele.

0/0
13.3.2016 11:40

F16r57a55n59t75i22š81e15k 94T61o14m51á37š 6334688333492

MBX nic moc po stránce tuhosti konstrukce, ale klasická 1000ka se mi osobně líbila

+5/0
13.3.2016 11:18

T93o91m23á71š 69D13v70o14ř37á90k 3595613236156

Ano, neúspěšný trhák. Nelíbilo se mi to jako nové, a po 50ti letech ani nezačne. Myslím, že Škoda dělala i jiné a hezčí vozy...

+2/0
13.3.2016 10:55

A20l57e77š 45J11a43n22á31č11e41k 3423784686203

Mě se MBX nelíbí, vypadá divně. Škodovka udělala dost hezkých aut tak proč koukat na tuhle divnotu.

+1/0
13.3.2016 10:40

D58e32n76i23s 50W29i83t86z36k70u 3433871529877

protože Dvořák se na tomhle autě zasekl a jiné ho nezajímá, přitom je to šunt a byl to šunt už v době kdy opustil továrnu. já bych se chlubil Rapidem z roku 1934

+2/0
13.3.2016 10:44

L70u83b90o54š 42B48ř98e40z79i54n32a 2312163810701

Myslím, že na snímku č.12 není jeden a tentýž model Škody 1000.

Liší se sloupky B a C , mřížování v zadních blatnících atd...

0/0
13.3.2016 9:52

D21e40n36i33s 12W93i77t67z82k48u 3713841369707

nevidím jediný důvod proč by měli vystavovat a chlubit se, že byli doby, kdy navrhnout jeden model trvalo 10 let.

+2/−17
13.3.2016 9:19

J51a74n 67M55a69l42ý 1405569504348

Tak pro někoho, koho zajímá čistě jenom auto to nepochopitelné je. Že vy v tom vidíte jenom tu dobu je váš problém.

+11/0
13.3.2016 9:50

D35e71n59i90s 96W68i27t97z76k14u 3653591129607

pro někoho, koho zajímá auto je to k smíchu, že model, který měl vyjet v roce 55, vyjel až v roce 65, zastaralý křáp

0/−8
13.3.2016 10:32

M28i85c75h16a32l 71N93o75v24á13k 7180139577634

Díky digitální technologii v roce 2006 trvalo dostat auto do seriové výroby přes 4 roky.

0/0
13.3.2016 11:45

D60e21n37i79s 82W84i98t75z32k28u 3753841799537

ve škodě? to je dost možný, třeba Mustang byl hotový taky za 4 roky, ale mluvíme samozřejmě o jiném přístupu automobilky. zřejmě nebýt socializmu, tak i to MB vyjede dřív, ale kde nic není, ani smrt nebere

0/−1
13.3.2016 12:07

M86i59c65h85a24l 64N93o50v55á63k 7500289617414

Většinou všude...

Socialismus v roce 65 byl úplně na ústupu...

0/0
13.3.2016 12:29

D94e44n87i88s 64W69i44t26z92k37u 3783291759297

myslet si můžeš co chceš, ale 4 roky na uvedení modelu na trh, se považuje za standardní čas už od 70 let, když to nestíháš, tak máš prostě zastaralý pekáč a to platí i pro supersporty a nejvyšší třídu

0/0
13.3.2016 13:45

M20i53c86h56a85l 24N31o37v53á51k 7270439977664

4 roky uvedení modelu na trh od 70.let? Chápete vy vůbec jak se dneska dělá auto?

Značka je jen obyčejná montovna, inovaci si kupujete od jiných firem, nejznámější je např. Bosch. Takže i kdyby jste říkal co chcete, čas uvedení na trh vzhledem k modernizaci vůbec nehraje roli, je to jen o kupování licencí na výrobky, jste úplně mimo...;-D

+1/0
13.3.2016 14:08

D69e80n25i41s 66W46i43t36z82k87u 3953241839527

hm a co jako? když to Bosch nemá, tak to tam těžko dám, nikdo nebude z novým modelem čekat až Bosch z něčím přijde. koukni někdy jak se auta vyrábí, já kdysi auta vyráběl a nějakou dobu jsem se motal i ve vývoji, je to sice 20 let zpět, ale ty zkušenosti tam jsou

0/0
13.3.2016 14:38

M42i72c57h44a45l 28N31o45v20á63k 7700749277734

Když to Bosch nemá, tak to v evropě neuvedete na trh, leda tak v americe nebo v Asii...;-D

0/0
13.3.2016 14:42

M17i43c46h47a36l 45N59o32v55á63k 7860189817754

Vy máte kulový zkušenosti, nevíte nic o monopolu a další politice v ovládání trhu s motorismem, proč si vůbec myslíte, že nás tu nezahltí Čína.

Klidně by zde mohli dovážet 50let starou konstrukce, nikoliv, protože i když na autě pracují 10let, model vozidla musí odpovídat NEJNOVĚJŠÍM normám v době uvedení na trh...;-D

0/0
13.3.2016 14:45

M27i13c67h89a98l 47N83o21v78á68k 7970629477474

10let je doba v dnešní době pro supersporty a nejvyšší třídy taky je to potom zastaralý křáp?

0/0
13.3.2016 12:30

D45e15n77i94s 71W25i62t74z54k59u 3753571169827

tak to ani náhodou

0/0
13.3.2016 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.