Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Neúspěšný trhák Škoda MBX slaví 50 let, v Ženevě chybí

Když dvoudveřové embéčko 10. března 1966 představili světu na autosalonu v Ženevě, nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec. Ze Škody 1000 MBX je dnes raritní, velmi ceněný veterán. Krásné auto by expozici Škody v Ženevě slušelo i letos, bohužel tam chybí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S76t21a79n91i44s69l30a81v 10K85r17e74j24c48a11r 6527186953764

Jaká by asi byla dnes studie Škody Fabie MBX, studentů SPŠ automobilní Mladá Boleslav, pokud by našli podporu u svých profesorů. V době Škody 1000 MBX, se dělaly speciály škodovek v dílně Metalexu, tak proč nenavázat něčím podobným na SPŠ.

0/0
14.3.2016 15:10

A53l83e30š 41L75i14s94o86v68s47k91ý 9919698532752

Škoda pak, že stranické usnesení zařízlo vývoj následovníka 1000MB, mohl to být opět vůz světových parametrů, jenže to bylo zrovna v době, kdy se rozhodlo o dovozu žigulíků, okopírovaného výběhového fiata. Konkurence proto musela ze scény.

0/0
14.3.2016 14:03

D68e27n52i51s 67W59i80t27z80k40u 3963971979927

jak může být tohle vůz světových parametrů, když v době kdy první vůz upustil brány továrny, dávali ostatní už motor dopředu a měli i náhon na předek? tohle bylo auto zastaralé koncepce a ne žádný světový parametr

0/0
14.3.2016 16:16

J26i37ř74í 54E59r21b59e56n 1793134866487

"nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec" - no, karosáři to nejen tušili, ale i věděli. Embéčko bylo totiž konstruované "na krev" s minimálními rezervami, takže i motory prvních ročníků se pod větší zátěží sypaly, a karosérie byla pevnostně zoufale poddimenzovaná, takže podlahová část taktak stačila udržet čtyřdveřák, ale u dvoudveřáku neměla šanci amusely se přidělávat dodatečné podélníky, aby se to auto doslova nelámalo...

+3/0
13.3.2016 23:02

J81a61r43o17s92l46a31v 48K78o83r98u66b 3372264719650

tu si pozrite originalne promo :) prajem pekny vecer https://www.facebook.com/MAXXRETRO/videos/1161274853900371/

0/0
13.3.2016 20:59

R48i11c78h16a95r93d 52M20i27k46u19l41e25n22k46a 1499637287774

Nádhera!

+1/0
13.3.2016 20:18

V29l83a73d46i59s76l59a23v 41B37u18r26y43š48e92k 1189782347804

když se změní točivý moment, tak se změní i výkon, jen tak pro informaci pana Kodyma

0/0
13.3.2016 17:31

J51i87ř19í 32S88c55h37w88a33c66h 8468594128186

změna maximálního kroutícího momentu někde v oblasti 3000 tisíc otáček nemusí nutně vést ke změně maximálního výkonu v oblasti 5000 otáček, jen tak pro informaci pana Buryška ;-)

+1/0
13.3.2016 22:17

V48l52a81d73i63s28l38a46v 79B20u82r19y29š75e91k 3313146672244

jelikož výkon je součinem několika činitelů a kroutící moment je jedním z nich, je podobné tvrzení asi tak hloupé, jako že součin dvou dvojek je stejný jako součin dvojky a trojky, tak to neni, pokud se v oblasti 3000 otáček změní síla, změni se i výkon, pokud se v 5000 otáčkách nezmění síla, nezmění se ani výkon, tvrzení, že se změnila síla a výkon zůstal stejný je nesmysl, jen tak pro informaci pana Schwacha

+1/0
14.3.2016 7:38

J81i76ř88í 20S61c84h90w32a86c36h 8568934768156

Výkon je součinem dvou činitelů "krouťáku" a "otáček" (krát nějaké konstanty)....

Oblast MAXIMÁLNÍHO KROUTÍCÍHO MOMENTU leží v jiné mnohem nižší oblasti otáček než MAXIMÁLNÍ VÝKON!

To je tak těžký z výše uvedeného pochopit, že se zvedl MAXIMÁLNÍ KROUTÍCÍ MOMENT někde v okolí 3000 otáček, ale že v oblasti MAXIMÁLNÍHO VÝKONU (5000 ot) zůstal na stejné úrovni, takže se MAXIMÁLNÍ VÝKON nezměnil?!!!

0/0
14.3.2016 12:35

J18i93ř95í 21S43c24h15w51a14c18h 8978484798356

ještě tedy dodám, že slovo "výkon" použíté v článku znamená v jeho kontextu "maximální výkon".

0/0
14.3.2016 14:43

V60l95a11d62i78s44l29a41v 58B41u29r88y72š94e51k 1209332257154

výkon není součinem nějakých konstant, ale síly působící na dráze a v případě motoru je to trochu složitější, jelikož dráha je kružnice o průměru dvou metrů, takže výkon je součinem krouťáku, Ludolfova čísla, dvojky a otáček za sekundu, myslím, že lidi, kteří tomu zjevně nerozumí by se neměli pouštět do odborných debat a raději by měli volit výrazy, jako že motor byl výkonnější, měl vyšší točivý moment v nižších otáčkách, byl živější, rozhodně by neměli někoho mást, že motor měl vyšší točivý moment, ale měl stejný výkon

0/0
14.3.2016 18:37

J13i21ř80í 95S19c69h52w19a39c71h 8808214228156

ach jo, s tebou je to fakt těžký....

1. 2*pí je co? No přece matematická KONSTANTA!

2. takže je pravdou, přesně to co jsem napsal, že výkon je součin krouťáku a otáček a "nějaké konstanty", která je pro POROVNÁNÍ dvou případů, kde krouťák a otáčky jsou stejné, naprosto nedůležitá, protože výsledný výkon prostě musí být stejný.

3. v článku je věta "....čtyřválec 988 cm3 o výkonu 38 kW (52 k)...." evidentně je řeč o maximálním výkonu, žádný jiný výkon toho, "kdo tomu rozumí" nemůže napadnout

4. takže když následně padne věta: "Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil...." znamená to opět to, že maximální výkon je opět 38 kW!

a to že někde okolo 3000 otáček místo 24 kW dával 25,5 kW je vyjádřeno následnou větou "Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m)....“

0/0
14.3.2016 19:59

V64l71a90d34i93s25l41a85v 75B44u63r91y53š51e19k 1109932847814

2pí je obvod kruhu, ne nějaká konstanta, pokud má motor maximální kroutící moment při 50 otáčkách 81,4 N, tak má maximální výkon při těchto otáčkách 50*2*Pí*81,4, tedy 25 559 W a pokud 75,5 N, tak 23 700 W, jde o maximální dosažitelný výkon v těchto otáčkách, laicky řečeno dosáhne tohoto výkonu při jízdě do kopce na plný plyn v okamžiku, kdy už vozidlo nezrychluje a na otáčkoměru je 3000 otáček, tady spíše jde o to, aby lidi, kteří tomu nerozumí nešířili bludy, to jsem chtěl nesměle naznačit a raději než se zapletou do jim nepochopitelné fyziky volili termíny, že se zvýšením objemu válců došlo i ke zvýšení výkonu, což je pravda, kdybych tomu nerozuměl, tak řeknu, že auto líp táhlo odspoda a nebudu vykládat bludy, že motor má stejný výkon a jen se změnil krouťák

0/0
14.3.2016 20:57

J42i75ř23í 78S10c90h91w35a35c88h 8688774308166

2pí je ve vzorci pro výpočet výkonu konstanta.

Otáčky jsou proměnná, krouťák je proměnná.

2pí = 6.28 je KONSTANTA! Nikdy svou hodnotu ve vzorci nezmění je to prostě KONSTANTA! Tečka.

A znovu opakuji, v článku se mluvilo o "maximálním výkonu" a ten se nezměnil, zůstal prostě stejný i když se krouťák u nižších hodnot výkonu změnil....;-)

0/0
14.3.2016 21:40

V83l17a33d59i84s38l10a72v 27B45u45r41y27š26e11k 1989382777954

Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil. „Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m),“

Tak tohle tvrzení podivné rozhodně je, i kdyby se maximální výkon nezměnil, což z toho nevyplývá, tak se rozhodně změnil v oblasti otáček maximálního kroutícího momentu, je potřeba si uvědomit, že auto pohání výkon a ne síla, takže tvrzení ve smyslu že to lepší jede a výkon se nezměnil, jen krouťák nedává smysl

0/0
14.3.2016 22:26

J39i79ř38í 50S91c89h43w11a88c16h 8958174668436

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

toto si takto alespoň třikrát zopakuj ;-)

znovu opakuji, kdykoliv se v článku mluví o "výkonu motoru" myslí se tím ten maximální, protože jen ten maximální má těch 38 kW, všude mimo maximum je to méně.

Ano obecně to není úplně nejpřesnější vyjádření. Pokud se to vytrhne z kontextu článku, je to velmi nepřesné, ale v kontextu článku je zcela jasné, že se mluví o výkonu maximálním a pak je to opravdu tak, že ač se v "některých otáčkách" krouťák navýšil, tak na maximální výkon to vliv nemělo a ten zůstal stejný, jelikož u výkonového vrcholu krouťák klesá na velikost stejnou jako u litrového motoru.

Má to tedy vliv na "pružnost" motoru a tato se obvykle vyjadřuje udáváním velikosti max. kroutícího momentu a otáčkách, při kterých je dosažen, nikoliv udáváním nějakého "částečného výkonu", který se s otáčkami lineárně mění. A je jasné, že motor, který dosahuje vyššího krouťáku je pružnější, protože v té chvíli je schopen dodat vyšší výkon, nezávisle na tom jaký je výkon maximální.

Proto třeba TSI 1.0 dodávající v okolí 2000-3000 otáček 200Nm má v této oblasti v podstatě stejnou "pružnost" jako 2.0 od Mazdy i když je jeho maximální výkon mnohem menší.

0/0
14.3.2016 23:09

V84l69a43d85i49s18l55a81v 68B58u77r42y67š72e75k 1349362597894

to jako u blbejch, pořád dokola, jestli nějakej motor dokáže rychleji hýbat autem než jinej, tak je to díky tomu, že má vyšší výkon a to i přesto, že maximální výkon mají oba stejný, z tohoto pohledu je celkem jasný, že autor tvrzení o stejném výkonu a jiném momentu síly celou věc nechápe a udělal by líp, kdyby to zamaskoval obecným tvrzením, že nový motor o objemu 1,107 l byl výkonnější i přesto, že maximální výkon dosahoval stejný jako ten starý

0/0
14.3.2016 23:44

J81i89ř36í 55S66c41h69w51a37c20h 8668314388786

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

0/0
15.3.2016 0:39

V96l42a55d66i23s88l69a50v 56B20u79r72y58š32e69k 3353646792454

nezměnil, možný to je, přesto bych to uzavřel tím, čím jsem začal a to je, že výrok, že výkon se nezměnil a motor je pružnější díky vyššímu kroutícímu momentu je nešťastný a ukazuje na neznalost fyziky toho, kdo tohle tvrdí, jelikož změna síly má vždy za následek změnu výkonu a jestliže je motor silnější, tak jen díky vyššímu výkonu, který stejný nezůstal a nic na tom nemůže změnit ani fakt, že maximální dosažitelný výkon 38 kW se údajně nezměnil

0/0
15.3.2016 7:32

J26u84r52a 57D24z76u53r79i66k 7271711120

Na svou dobu pěkné auto. Následující Š.100 už to charizma neměla.

+3/−1
13.3.2016 14:10

C37y48r63i70l 40P29a66v23e70l30k41a 4436262758925

Nechápu důvod tohoto článku. Ženeva má jedno z nejzajímavějších automuzejí pod halou 7, byl jsem tam asi 5x. Ale horní haly Palexpa jsou určeny pro novinky. Pokud ta někdo přitáhne veterána, budiž, ale když to udělají všichni, tak to ztrácí na půvabu.

A když už, nevím proč zrovna MBX, které zajímavé jen tím, že jich udělali málo. Ne, že by nebylo pěkné, ale v mezinárodním kontextu nejde o nich výjimečného. Jako byste chtěli rovnat Ford Capri a Š 110R.

+2/0
13.3.2016 13:19

P82ř47e80m12y54s86l 84Č22u93l53í83k 8410893682180

Pokud si dobře vzpomínám, toto auto měl zpěvák Karel Černoch. A jak tu již Josef Vala napsal, karoserie nebyla dost tuhá a kroutila se.

Pokud jde o krásu karoserie, je třeba to vnímat současně s dobou, kdy byla vyráběna. Tady trochu zaspali dobu, např. R8, se kterou bylo MB1000 srovnáváno, byl už daleko modernější a byl z roku 1962. A pro zajímavost, když jsem poprvé viděl někdy v roce 1965 nového Moskviče 407, tak se mi hodně líbil. A to byl současník MB1000.

+2/0
13.3.2016 13:02

J12i32ř84í 17N51e33u93m60e39i15s96t65e73r 2942535193401

Nepletete si 407 se 408?

0/0
13.3.2016 14:38

P48ř82e70m42y85s25l 26Č24u51l36í69k 8260553862760

No jistě, 408, děkuji. To auto bylo v té době hezké a i palubní deska se mi líbila. Technické parametry a spolehlivost nehodnotím, moskviče jsem nikdy neměl a později se u nás prodávaly bez front, protože kvalita byla bídná.

0/0
13.3.2016 15:45

J53o62s28e18f 58V18a33l68a 9870853503953

udajne se diky nedostatecne konstrukcni tuhosti karoserie ohybala nabo lamala. Ono dvoudverove karoserie vyrabel kde kdo, ale vetsinou jako kabrio, dvoudverova karoserie mela smysl jenom tam, kde nebyl dostatek mista pro 4 dvere ( treba VW Golf I ) nebo prave u kabrioletu. Ale je fakt, ze v zemi, kdy si bezny zamestnanec nemohl vubec dovolit koupit si auto byl kabriolet necim neporilis potrebnym

0/0
13.3.2016 12:23

M56i30c21h26a49l 44N53o92v16á97k 7740269167674

Jistě jezdit s Hitlerovým VW broukem, nebo celou nacistickou značkou v 60. a 70. letech.;-D

Na ulici snové auto asi tak Ford Cortina, později Fiat, žigul a ještě pár zkrachovaných značek.

0/0
13.3.2016 12:53

P92e10t95r 33Z44a83c27h30r22d21l76a 2446601318248

Tak jsem se díval jaké modely vyráběly značky BMW, Mercedes, Opel, Ford, Fiat, VW, Citroen, Peugeot v roce 1966 a myslím si, že ta hrdost je čistě domácím produktem, protože zahraniční značky dělaly mnohem zajímavější modely. Hůře snad vypadaly jen Reanulty a Fiat 500 :-/

+3/−5
13.3.2016 12:07

M23i81c56h44a28l 68N93o40v20á29k 7810129937694

BMW a Mercedes byly někde úplně jinde. VW a Opel bylo z německa, tak určitě by jste s tím vyjel po čechách 20let po válce...:D

Německé byly populární leda tak Warťasy a Trabanty.

Škodovky patřily stbákům nikoliv normálním lidem, byly to nenáviděné vozy. První milovaný vůz byla až tisícovka.

0/−2
13.3.2016 12:47

P54e86t11r 11Z89a25c32h72r63d50l66a 2786361188988

To co píše je vše pravda. Přesto to nemění nic na věci, že to nebylo ani nejhezčí a ni nejlepší auto z mého pohledu.

0/0
13.3.2016 13:16

P49ř15e82m31y77s91l 25Č28u80l87í97k 8970683852140

Co to píšete z hlouposti, když měl někdo VW brouka, tak s ním v roce 1966, ale i dříve hrdě jezdil. Jestli byly populární tráboši a warťasy? Pokud populárním myslíte jednoduchý, přístupný široké veřejnosti, lidový, tak bych řekl "z nouze ctnost". A škodovky nebyly nenáviděné vozy estébáků, měli je v těch letech i normální lidé, kteří si vyčekali pořadník. A že by tisícovka byl milovaný vůz, když měl přezdívku "TISÍC MALÝCH BOLESTÍ"?

+2/0
13.3.2016 15:56

J62o80s33e59f 66M34i74š42k69o16v90s50k28ý 9158771491428

Určitě zajímavé a hezké auto, ale ve své době nemělo moc šancí. Auto bylo používáno jako dopravní prostředek pro rodinu a v tomhle směru je Škoda MBX nepraktické. Podobně 3koda Felicia byla ve své době nádhérný kabriolet, ale obchodně se příliš neprosadila. Dnes je jiná doba a auto je i výrazem životního stylu event. výše snobismu.živatele.

0/0
13.3.2016 11:40

F85r40a69n24t97i80š25e77k 39T67o30m23á91š 6274638853592

MBX nic moc po stránce tuhosti konstrukce, ale klasická 1000ka se mi osobně líbila

+5/0
13.3.2016 11:18
Foto

T86o84m54á76š 50D74v73o71ř22á25k 3865513966226

Ano, neúspěšný trhák. Nelíbilo se mi to jako nové, a po 50ti letech ani nezačne. Myslím, že Škoda dělala i jiné a hezčí vozy...

+2/0
13.3.2016 10:55

A12l47e64š 22J37a26n88á64č10e18k 3813374656543

Mě se MBX nelíbí, vypadá divně. Škodovka udělala dost hezkých aut tak proč koukat na tuhle divnotu.

+1/0
13.3.2016 10:40

D29e77n88i37s 64W67i28t92z94k65u 3443651949517

protože Dvořák se na tomhle autě zasekl a jiné ho nezajímá, přitom je to šunt a byl to šunt už v době kdy opustil továrnu. já bych se chlubil Rapidem z roku 1934

+2/0
13.3.2016 10:44

L84u65b38o35š 41B55ř27e74z36i14n35a 2692693320831

Myslím, že na snímku č.12 není jeden a tentýž model Škody 1000.

Liší se sloupky B a C , mřížování v zadních blatnících atd...

0/0
13.3.2016 9:52

D46e93n23i19s 29W52i44t35z58k86u 3393931199527

nevidím jediný důvod proč by měli vystavovat a chlubit se, že byli doby, kdy navrhnout jeden model trvalo 10 let.

+2/−17
13.3.2016 9:19

J98a77n 71M30a46l78ý 1445799554948

Tak pro někoho, koho zajímá čistě jenom auto to nepochopitelné je. Že vy v tom vidíte jenom tu dobu je váš problém.

+11/0
13.3.2016 9:50

D19e36n53i50s 83W12i93t96z94k18u 3573701309567

pro někoho, koho zajímá auto je to k smíchu, že model, který měl vyjet v roce 55, vyjel až v roce 65, zastaralý křáp

0/−8
13.3.2016 10:32

M74i98c49h39a78l 48N12o61v18á32k 7360369637494

Díky digitální technologii v roce 2006 trvalo dostat auto do seriové výroby přes 4 roky.

0/0
13.3.2016 11:45

D33e52n48i65s 48W27i98t92z97k93u 3513561919417

ve škodě? to je dost možný, třeba Mustang byl hotový taky za 4 roky, ale mluvíme samozřejmě o jiném přístupu automobilky. zřejmě nebýt socializmu, tak i to MB vyjede dřív, ale kde nic není, ani smrt nebere

0/−1
13.3.2016 12:07

M97i11c93h38a56l 25N54o47v38á15k 7100169927574

Většinou všude...

Socialismus v roce 65 byl úplně na ústupu...

0/0
13.3.2016 12:29

D28e31n24i57s 47W54i73t51z68k90u 3313131569817

myslet si můžeš co chceš, ale 4 roky na uvedení modelu na trh, se považuje za standardní čas už od 70 let, když to nestíháš, tak máš prostě zastaralý pekáč a to platí i pro supersporty a nejvyšší třídu

0/0
13.3.2016 13:45

M10i55c86h32a56l 70N62o17v37á97k 7780479937854

4 roky uvedení modelu na trh od 70.let? Chápete vy vůbec jak se dneska dělá auto?

Značka je jen obyčejná montovna, inovaci si kupujete od jiných firem, nejznámější je např. Bosch. Takže i kdyby jste říkal co chcete, čas uvedení na trh vzhledem k modernizaci vůbec nehraje roli, je to jen o kupování licencí na výrobky, jste úplně mimo...;-D

+1/0
13.3.2016 14:08

D23e43n65i41s 34W51i73t76z79k92u 3183461669557

hm a co jako? když to Bosch nemá, tak to tam těžko dám, nikdo nebude z novým modelem čekat až Bosch z něčím přijde. koukni někdy jak se auta vyrábí, já kdysi auta vyráběl a nějakou dobu jsem se motal i ve vývoji, je to sice 20 let zpět, ale ty zkušenosti tam jsou

0/0
13.3.2016 14:38

M41i12c16h53a67l 71N46o82v27á77k 7590319937214

Když to Bosch nemá, tak to v evropě neuvedete na trh, leda tak v americe nebo v Asii...;-D

0/0
13.3.2016 14:42

M92i25c78h10a59l 87N37o35v35á89k 7770149177324

Vy máte kulový zkušenosti, nevíte nic o monopolu a další politice v ovládání trhu s motorismem, proč si vůbec myslíte, že nás tu nezahltí Čína.

Klidně by zde mohli dovážet 50let starou konstrukce, nikoliv, protože i když na autě pracují 10let, model vozidla musí odpovídat NEJNOVĚJŠÍM normám v době uvedení na trh...;-D

0/0
13.3.2016 14:45

M75i93c23h19a13l 16N74o35v90á35k 7780329487404

10let je doba v dnešní době pro supersporty a nejvyšší třídy taky je to potom zastaralý křáp?

0/0
13.3.2016 12:30

D25e87n81i12s 56W62i83t63z24k18u 3863781289157

tak to ani náhodou

0/0
13.3.2016 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.