Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V roce 2030 už možná lidem nebude dovoleno řídit, věští Ford

„Řízení necháme strojům,“ předpovídá Roelant de Waard, viceprezident evropského Fordu. První auta jezdící bez řidiče podle něj uvidíme v provozu do čtyř let. Jedna z největších světových automobilek zřejmě skončí s výrobou některých modelů, jejichž prodeje už nepřinášejí dřívější zisky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P67e31t66r 50M37i29c81h92a47l 2210264621602

2030? Utopie, naštěstí. Dokonce i sám pán od Fordu přiznává, že autonomní systémy mají problém rozlišit, co se děje na silnici a co už k provozu nepatří. Klasický příklad - dvě báby stojí u přechodu a klábosí. Automat to vyhodnotí, že chtějí přecházet a zastaví. Báby na něj budou mávat, ať jede dál, že přecházet nechtějí. Automat to těžko pochopí a bude stát dál. Stvoří zácpu, v ní se najde jeden "netrpělivý" a na malér je zaděláno. Podobných situací, kdy člověk situaci odhadně a automat nikoliv si umím představit desítky. A dokud nebude existovat skutečná umělá inteligence, pak jsou autonomní auta nesmysl. Jistě, člověk je slabý článek, unaví se, může být nepozorný, udělá chybu, ale pořád má v sobě lidský faktor, který žádný automat nikdy mít nebude, ale kterému se ve vzdálené budoucnosti ta umělá inteligence možná dokáže přiblížit. Rozhodně to ale nebude do roku 2020 ani 2030.

0/0
16.3.2016 12:10

J72a76n 32F44r83o85l74í14k 6976900485774

V roce 2030 přijedou policajti k dopravní nehodě. Tak pane robote předložte mě řidičský průkaz. A který čip tu nehodu zavinil? ;-D

0/0
16.3.2016 17:10

M72i91l47a57n 18K66r64á34l 8403548411841

myslím že ve městech budeme muset řídit dál, mimo město a dálnice budou už řídit automaty.

0/0
17.3.2016 9:16
Foto

L48a16d84i62s26l22a94v 11A89n37t83o86š 7668583868544

Za 14 let, jo? Tak to aby uz zacali utlumovat vyrobu. :-D Kolik lidi by si koupilo auto, ktere nemuzou ridit?

0/0
15.3.2016 23:56

A95l69e40š 28L71i63s36o43v44s38k53ý 9609388302282

Jsou srandovní, takové ty zaručené předpovědi!

Z časopisu ABC - rok 1960:

Až bude tobě, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru. To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd. To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Sovětského svazu, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. V roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný. Je krásné žít v takovém světě! Všichni se musíme přičinit! Učit se a pracovat. I mimo školu ve svých oddílech, kroužcích i ve speciálních kolektivech. Budoucnost potřebuje lidi odvážné, čestné, muže a ženy, kteří umějí žít v kolektivu a pro kolektiv.

+2/0
15.3.2016 23:11

P44e47t75r 44M78i89c50h80a77l 2520754811642

Jo jo, hlavně těch 250 milionů tun oceli. Tanků měli soudruzi vždycky "málo". :-)

0/0
16.3.2016 12:15

J63a69n 51F17r77o78l43í84k 6116650945844

V roce 1970 jsem ve VTM (Věda a technika mládeži) četl článek o tom jak v roce 2000 budou auta kvůli přetížení silnic létat. No mají chlapci už 16 let zpoždění.;-D

0/0
16.3.2016 17:12

M79i50r27e86k 67G44a72j69e19r 5491496899240

"Musíme proto výrazně zapracovat na přístupu prodejců, na on-line službách jako jsou nonstop telefonní konzultace." - Doufám, že jim do příštího autosalonu dojde, že by měli zapracovat na tom, aby řidiči žádné telefonní konzultace nepotřebovali, natož nonstop. Mají se stále co učit od Japonců.

0/0
15.3.2016 22:50
Foto

P17a64v54e87l 61M75a95r80t71i79n74e86k 9465815591853

Opravdu firma budoucnosti. Privezli nam firemni Tranzity a uz jim rezaveji ramy, po 2 tydnech uzivani. Nechce to jet, a vaha auta, ktere ma dovolene 3.5 tuny s nastavbou na sklopku ma vahu 3.1 tuny. Ano, nastavba neni Forda, ale ten zbytek ano. Takze, tohle blaboleni je fantasmagorie.

0/0
15.3.2016 20:25

M80a79r59t98i48n 33H92o19u18b13a 6223541249298

ze by se ford vratil k ramove karoserii? nechce semi verit

ale pokud vam po 2 tydnech neco rezavi, tak jste to jiste uspesne reklamovali

nechce to jet - ja mam zkuenost, ze auto jede podle toho, jaky ma motor vykon.

0/0
15.3.2016 22:41

P60e92t70r 23P88o95s49p89í98š13i17l 4698514106316

Když čtu taková prohlášení, tak si vždy vzpomenu na Katapult a písničku Až se bude psát rok 2006...

+4/0
15.3.2016 17:28

V61l23a82s75t16i68m20i63l 17T25e31n93c51e67r 4910670267650

"V roce 2030 už možná lidem nebude dovoleno řídit, věští Ford". Jistě. Na Mars bude Student agency vypravovat dvě linky denně. A na Měsíc natáhneme 6 místnou klimatizovanou lanovku.

+3/0
15.3.2016 13:03

R54a35d52i21m 45S96v46o92b90o79d56a 9903789806922

kdyz nebude lidem dovoleno ridit, tak cely koncept automobilismu nebude mit smysl.

a urcite to nebude v roku 2030.

+1/0
15.3.2016 11:23

M87a55r89t39i78n 17K60a50r39á62s97e67k 9128963318178

No nevim, pro me je smysl auta ten, ze se diky nemu dostanu vsude mnohem rychleji nez hromadnou dopravou, nebo to ze si muzu zaridit (i kdyz ridim rad)

0/0
15.3.2016 11:56
Foto

L44a90d13i96s73l77a49v 76A85n39t22o77š 7398163268464

Oboje. V prvnim pripade je lepsi si volat taxik.

0/0
15.3.2016 23:57

M49a10r63t21i12n 38K47a58r93á84s23e58k 9478393438958

No mensi problem taxiku je v tom, ze vyjde cca 4x draze nez doprava vlastnim autem....

0/0
16.3.2016 9:05

J68i72ř22í 10K74o83c28u19r16e22k 6525484935818

To je fajn, když najezdíte 15+15 km denně a to tam, kde autobus jede ráno, školák, odpolední školák a 5 "večer". Dávat nějakých 30.000 Kč měsíčně za dopravu do práce? V místech, kde není MHD nejsou ani pražské platy.

0/0
16.3.2016 16:52

Z21b32y46n60ě27k 11B42r20á14z15d53i54l 5125886643909

V roce 2030 se tu bude jezdit na oslech a velbloudech:-/

+4/0
15.3.2016 11:09

J39a56r95d26a 19S65o93k25o71l 1656818541151

Vypadá to že máš lepší odhad nežli odborníci od Fordu R^

0/0
15.3.2016 15:28

M89a85r97t63i22n 73P89e22t85ř21í41k 4622589681161

Jojo... a v roce 2020 už možná lidem nebude dovoleno MYSLET. Je totiž dokázáno, že 1) je to namáhavé a 2) úřední šiml to zvládne za nás ;-DRv

+2/0
15.3.2016 11:05

J56a29r80d39a 53S24o82k94o52l 1776728541371

V autě chci řadit a řídit jinak si ho nechte!!

+2/0
15.3.2016 10:29

R30o88m61a29n 86Š14e24s28t54á90k 5894249733783

Nechápu, proč se nám automobilka Ford snaží vnutit představu, že řídit vlastní auto je fuj. Přitom pro lidi, co nechtějí řídit nebo nechtějí vlastnit auto a stačí jím sdílení dopravního prostředku s jinými, už alternativa existuje. Říká se jí autobus.

+1/0
15.3.2016 10:09
Foto

J52a44r63o62s60l95a86v 68R51e83z52n11i89k 1179892557855

Autobus je jedna cast toho celeho systemu. Me se libi jak to popisuje - kombinace sdilene auto na tech par poslednich mil (pujcovna to resi dobre, jen dostupnost mimo letiste muze byt horsi), autobus na delsi, pak clovek sedne do letadla a znovu to same, ale v opacnem gardu. Zaroven nejak nemuzu vlastnit 10 aut dle dane potreby. Nedavno jsem jel do IKEA, zena chtela skrin - kdyz jsem uvidel tu dvoumetrovou krabici, tak jsem vedel, ze se nevejde. Ale na 98% nam ta velikost staci, na to 1% bych si vzal vetsi. A pak fakt o vikendu, proc si neudelat radost a vzit si na dalsi procento trebas Mustanga... Zcela neprakticke na denni jezdeni. Jo a ted auto stoji 8 hodin pred officem - mist k parkovani tolik neni, mohlo by nekde jinde jezdit.

0/−1
15.3.2016 10:20

R49o28m62a90n 96Š59e22s75t53á54k 5874119383903

Já Vám rozumím, že Vám by to třeba takhle vyhovovalo. Ale proč mně (automobilky a jiní) nutí svou představu o dopravě. Moje představa je, že skříň z Ikea si odvezu na půjčeném přívěsném vozíku (nebo si zaplatím, aby mi to někdo přivezl), o víkendu se svezu autem, které mám doma, a nevadí mi, že během pracovního dne mé auto stojí před firmou.

+2/0
15.3.2016 10:42

M78i45c39h59a88l 24K21r58e49j60č47í 1766750851243

Ve chvíli, kdy bude počítač řídit spolehlivěji než člověk, stane se člověk rizikovým faktorem a nebezpečím pro společnost a tudíž může být jeho účast na řízení vozidla zakázána.

0/0
15.3.2016 11:46

R17o37m97a14n 50Š94e21s86t55á84k 5504869173513

Vycházíte z předpokladu, že každý člověk, který řídí auto, je pro společnost nebezpečný. Počet řidičů v ČR je asi 6,5 milionu, ročně (2015) se stane asi 93 000 dopravních nehod. Předpokládejme, že viníkem dopravní nehody je pokaždé jiný řidič. Opravdu si myslíte, že je kvůli 1,4 % řidičů, kteří zavinili dopravní nehodu, nutné zakázat řízení i zbývajícím 98,6 % řidičů, kteří jezdí bez nehod?

+1/0
15.3.2016 13:55

J98i66ř22í 91K37o31c53u76r40e66k 6705374695228

Áno a necháme řidit i cyklisty, ketří často nejen že neznají pravidla provozu?

0/0
16.3.2016 16:56

V40l58a81d45i88s38l47a59v 12B33u50r29y67š58e83k 3743476372144

automobilka Ford vychází z reality a to že automobilismus se neřídí tím co lidé chtějí a co nechtějí, tak například když se budete ptát lidí, jestli chtějí třeba emisní normu euro 6, tak vám většina řekne, že nechtějí a přesto zavedena je, prostě vyjde zákon, že od 1.1.2098 nesmí jet auto řízené řidičem a nikdo se vás nebude ptát co vy chcete a co vy nechcete, tak to jei teď

+2/0
15.3.2016 10:48

R16o50m92a34n 84Š48e64s69t39á96k 5414439223343

A jaký názor máte? Chcete zakázat lidem řízení nebo ne?

0/0
15.3.2016 10:52

V98l56a95d13i15s96l77a14v 49B63u87r51y17š62e94k 3923656292434

já jsem liberál, nikomu bych nic nezakazoval, bohužel pochybuju, že se mě na to bude někdo kdo to rozhodne ptát, nikdy se mě na při žádným omezení svobody nikdo neptal na to co si o tom myslím a automobilka Ford prostě předpokládá, že se to nezmění, nic jinýho bych v tom nehledal

+5/0
15.3.2016 11:13

D32a63v70i46d 34V96i95k34t67o17r62a 9704894375937

Nu což, totalita se pomalu blíží nejen na silnicích...

+1/0
15.3.2016 11:44

V68l11a86d70i41s39l35a12v 11B39u45r43y40š11e74k 3453416222104

totalita na silnicích byla u nás vždycky

+1/0
15.3.2016 11:49

J88a70n 37J20a71n15e18č72e20k 9950863920976

"Nedávno jsem slyšel hodně zajímavou věc: v roce 2030 už lidem nebude povoleno řídit..."

Čistá utopie, naštěstí ;-)

+2/0
15.3.2016 10:03
Foto

J23a23r93o93s15l93a86v 13R96e61z69n16i87k 1629652327925

Bohuzel to bude trvat mnohem dyl - protoze to bude vyzadovat upravu infrastruktury a tam to jde extremne pomalu... Ale snad se toho jeste doziju.

0/−3
15.3.2016 10:22

R70a30d57i88m 48S32v41o89b25o64d33a 9663259156242

ja doufam ze ne

+4/0
15.3.2016 11:24

J45i47ř29í 27K17o80c40u47r35e95k 6915194665138

To jo, všecky vesnické silničky. A nedejbože, když se na silnici objeví Dorota Piškunová s dvoukolákem, jak veze krmení králíkům. A sama ho řídí.

0/0
16.3.2016 16:59

J83a52k52u50b 26F35e65i44f18a73r 7899629136899

Nesmysl. Ve Fordu asi moc hulí. I kdyby se podařilo do onoho roku vybudovat (alespoň v celé EU) takovou (nejen) komunikační infrastrukturu, aby mohly vozy s poloautomatickým nebo autonomním řízení do běžného provozu, bude to stále velmi diskutabilní, protože by se v provozu potkávala s vozy tradičními. To by muselo dojít k jejich zakázání, co je vlastně legislativně nemožné.

+2/−1
15.3.2016 8:29

R38a62d46i80m 55D55r69b50o42h47l24a22v 5401826323927

No tak nějak.

A hlavně kdo by nesl odpovědnost za nehody a způsobená zranění a úmrtí? Jak toto mají ve Fordu vyřešené?

0/0
15.3.2016 9:24

M55i23c73h86a40l 22N80o25v97á79k 7570119387554

Ale nesmysl, ty auta už jezdí po cestě, např. Tesla, BMW 7,X, Mercedes i Audi nejvyšší modely, nyní tuto výbavu dává do aut i Ford, který v autosalonu představil právě model, který to zvládá.

0/0
15.3.2016 10:39

J36a54k76u49b 18F71e59i20f62a20r 7429439196149

jenže to se pořád jedná o více či méně pokročilé jízdní asistenty, nikoli o autonomní řízení. To testuje třeba google a naposledy jeho Lexus přehlédl autobus.

0/0
15.3.2016 11:38

M35i14c93h81a22l 25N28o76v87á25k 7580259817304

Tito asistenti, o kterých mluvíte za vás celou odřídí a vám stačí jen držet ruce na volantu. A teď si představte, že po roce 2030 tito asistenti budou nevypínatelní. Takže jak? Budete řídit, nebo nebudete moct řídit sám?;-D

0/0
16.3.2016 6:34

M82i75r97e68k 21G86a21j69e44r 5901736599420

Nikoliv. Netřeba zakazovat stávající auta. To je naprosto chybný argument a očividně falešný. Stejně jako povinnost připoutat se byla platila vždy jen ve voze, které má bezpečnostní pásy.

0/0
15.3.2016 22:55

J45a59n 63P53e96k13a 5753883923

Svět se v Brusel obrací.

+7/−1
15.3.2016 8:13

V76l31a59d32i83s12l18a31v 45B71u34r44y31š13e47k 3273726112574

jednou budou auta řídit stroje, to asi jo, ale v době, kdy polovina aut u nás je stará více jak 20 let, mají karburátory, nemají ani ABS a v případě nehody jejich posádka nedostane šanci na přežití, tak představa že budou za 14 let řídit auta počítače je úsměvná, nejdříve to bude v USA, my bysme mohli počítat s tím, že to bude u nás tak 30 let po nich, tedy nejdříve tak za 80 let, ale nespíše později, největší překážkou bude přesvěčit staromilce, aby vyměnili svoji felicii r.v. 1999, kterou potřebují na přepravu do Lídla a k lékaři za nový auto

0/0
15.3.2016 8:01

J39i33ř56í 39Z59ý37k40a 9359703631560

tak ono to není o staromilectví, ale s nákupen nového, resp. novějšího auta je spojeno několik překážek.

První je cena. Kde vzít 300t Kč na nové auto, když je život člověka zatížen více jak 50% daní?

Druhou překážkou jsou provozní náklady ... pokud toho "staromilce" stojí staré auto provozně 15t Kč/rok (bez phm), těžko ho přesvědčit, že každoročně přijde o 30t Kč jen na ztrátě hodnoty a k tomu musí ještě připočíst cenu dražšího servisu a vyššího pojištění.

Třetí překážka - co vybrat, aby to bylo spolehlivé alespoň tak, jako to staré auto. Vždyť ty dnešní pixly mají kolikrát problémy se dožít 100t km bez fatálních závad. Kdyby to bylo jen o selhávajících čidlech atp., ale odchází i motory, turba a převodovky tím, jak se vše neustále "optimalizuje" (rozuměj ošizuje). Že ty fatální závady postihuje 1 auto ze 100? To je sakra blbá loterie.

0/0
15.3.2016 9:31

V87l88a67d83i65s31l78a50v 93B92u12r58y46š84e90k 3473746632124

to je všechno pravda, jen je potřeba ještě dodat, že kdyby nebyli lidé zatíženi 50 % daní, tak by nedostali důchod, museli by si na operaci půjčit a na auto by neměli úplně stejně, jako teď, na faktu, že u nás nebudou povinně jezdit auta bez řediče ještě víc jak 100 let to celkem nic nemění

0/0
15.3.2016 10:39

M52a66r64t26i58n 94H30o90u98b93a 6533751469668

ale nesmysl.

USA neni jen tech par velkych mest na pobrezi atlantiku a pacifiku. jsou to takeobrovkse prosotry uvnitr us, kde maji infrastrukturu a zastaralost techniky podobne te nasi

0/0
15.3.2016 22:49

M88i83c45h76a47l 47N25o47v31á17k 7630379737194

Je to velice pravděpodobné z hlediska bezpečnosti. Když vynalezli ABS netrvalo dlouho, kdy to uvedli jako POVINNOST do všech vozů cca do 15let. Když se zadařilo spustit ESP netrvalo víc než 10let aby tuto výbavu měly povinně všechny vozidla od roku 2014.

Dneska některá auta už umí sama řídit a tedy mám dojem, když to bude optimální a nic se extra nestane, že ten člověk může mít pravdu.

0/0
15.3.2016 8:01

V54l67a89d65i71s67l20a88v 32B71u18r87y44š40e78k 3563496262644

povinost však platila jen do nových aut, ten člověk říká, že by auta bez řidiče za 15 let nemohla jezdit, jenže auta bez ABS dnes běžně jezdí a zakázána nejsou, takže asi mít pravdu nebude

0/0
15.3.2016 8:04

M90i57c11h55a70l 36N25o85v14á44k 7560619307304

Takoví lidi nemají představu o realitě a zajímají je pouze nové výrobky. A mám dojem, že na nové výrobky vyrobené v roce 2030 to se může vztahovat.

0/0
15.3.2016 8:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.