Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesla má nový model, rok a půl před startem výroby jich prodala 130 tisíc

Americká automobilka Tesla Motors představila nový elektromobil Model 3, jehož cena bude začínat na 35 tisících dolarů (zhruba 830 tisíc korun). Automobil si již objednalo více než 130 tisíc lidí, ačkoli firma hodlá zahájit jeho dodávky zákazníkům teprve koncem příštího roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P93e95t64r 19S96k35o22k10a22n 3769909883329

Elektromobily jsou budoucnost. Je to jen otazka lepsich baterii. Podle mne aniz to spolu vylozene souviselo, tak rozvoj pocitacu a mobilu velmi vyrazne v poslednich 15-20 letech pomohl k nastartovani toho vylepsovani baterii z cehoz v pristich letech bude tezit automobilovy prumysl. Kazdopadne je to dobre pro celou Zemi.

+2/0
2.4.2016 20:57

K92a75r29e77l 45B57l11á35h93a 1515336211669

Nechci s jistotou tvrdit, že elektromobily jsou ta největší budoucnost. Ale!

Trochu všichni řešíme co je teď k dispozici, že nejsou nabíječky na každém rohu, jak to udělat, když bydlím v paneláku, jak to udělám, když denně jezdím do Ostravy, že je to auto pořád ještě drahé, že se někomu nelíbí tvar jeho karoserie, atd.

Je potřeba se dívat trochu do budoucnosti a mít představivost.

0/0
2.4.2016 12:48

P24e98t88r 80M49a75r47e23č54e34k 1553721439428

Auto pro eko či normální pozéry . Nic jiného v tom není třeba hledat.

+3/−3
2.4.2016 11:36

T35o73m83á48š 62K71u64c41h30a90ř 3447811248321

Osobně se jako elektroinženýr domnívám, že elektromobily s vestavěnými bateriemi dobíjenými přímo ve voze nakonec nezvítězí. Jednak auta potřebují jezdit právě v době, když svítí slunce a je přebytek například solární elektřiny, takže se z velké části dobíjí elektřinou z uhlí či uranu. Druhak je problém s přenosem takového množství energie. Na jedné straně přecházíme na spotřebiče s příkony jednotky Wattů, a přitom chceme v garáži dobíjet baterii elektromobilu, kde dobít 60kWh baterii Tesla za hodinu znamená odběr 60 kW?, nebo za rozumnějších 6 hodin 10 kW, tedy stejně jako vytápění celého domu? A takle bude chtít dobíjet svá auta celé město?? To asi těžko.

Proto předpokládám, že nakonec zvítězí systém založený na tom, že energie bude převádět a akumulovat přímo například u solárních elektráren. Buď se podaří vyrábět baterie s výrazně vyšší hustotou energie na kg a v elektromobilech se baterie prostě budou místo nabíjení vyměňovat, nebo se takové baterie vyvinout nepodaří a pak to skončí na výrobě vodíku a autech na vodíkový pohon, či na jiné vhodné formě přeměny a akumulace energie.

Na druhou stranu nemám žádný problém s tím, když si lidé, co na to mají, budou elektromobily kupovat a pomohou tak rozvoji těchto technologií, ať už to dopadne jakkoli. Mám ale velký odpor k tomu, když toto dotuje stát.

+4/−2
2.4.2016 2:59

J79a98n 53V41e97s40e21l23ý 5214403372241

Vás bych si teda nenajal. Zjistěte si základní informace:

- 60 kWh je tak na 400 km ježdění, tj. s průměrným nájezdem vozu je to v podmínkách ČR tak na 10 dní.

- Průměrný odběr české domácnosti je okolo 3 000 kWh/rok, tj. přibližně průměrný odběr na úrovni 400 W, ale odběrná místa mají jistič na 25x-100x vyšší odběr. Opravdu si myslíte, že by distribuční soustava nezvládla nějakých 2 500 kWh/rok odběr elektromobilu?

- Typické auto je někde zaparkované >95% času, proč by se muselo nabíjet v noci v garáži? Proč ne třeba přes poledne když je páníček/panička v práci?

- Vodíkový pohon je marná snaha, to už je jednodušší dělat rovnou syntetický methan neboli 97% zemního plynu. Na ten už máte kompletní vybudovanou infrastrukturu včetně velkoskladů.

+1/−2
2.4.2016 8:17
Foto

M51i18c47h51a73l 15N12a25j75m60a19n 7129693486110

Jenže pro to nabíjení elektromobilu budete potřebovat v době nabíjení poměrně velký příkon. Nebo počítáte, že budete pár dní jezdit a pak pár dní nabíjet nízkým příkonem?

Velký počet novostaveb má dimenzovaný jistič na 3x25A a nejsou vyjímky s jističem 3x16A. Pokud by jste se nechtěl omezovat při ostatních činnostec hpři nabíjení auta (v řádech hodin) je potřeba jistič minimálně 3x32A, spíše 3x40A.

Průměrné auto není určitě zaparkováno 95% času v garáži, ono je třeba zaparkováno na parkovišti tam kde člověk pracuje, nebo třeba na parkovišti u obchodního centra...... A tam těžko někdo bude budovat infrastrukturu pro nabíjení aut, že? (neberu argument, že by to třeba dotoval stát.....).

+2/−1
2.4.2016 10:21

J81a78n 97V45e67s61e24l43ý 5544793232741

Potřebuju nabít svých 30-50 km, tj. max. 10 kwh za noc. Tomu říkáte velký příkon? Na třech fázích je to proud okolo 2A během 12 hodin (od sedmi do sedmi).

Zkušenost ukazuje, že ani instalace nabíjecího sloupku na parkovišti, udělání zásuvek do kandelábru, dobíjecí zásuvky v obchoďácích nebo v práci není nejmenší problém ani technický ani finanční. Naopak, když se to udělá trochu čikovně, je to věc vynášející drobný zisk.

+1/0
2.4.2016 11:51
Foto

M13i31c22h62a53l 21N48a30j56m92a78n 7269393786970

Ten výpočet Vám trošku hapruje.....

A ty zkušenosti jste vzal kde?

On je totiž problém v některých lokalitách vybudovat vůbec nějaká parkovací místa, natož je osazovat sloupky s el. rozvody.

Jen pro informaci, máte představu nákladů na vybudování jednoho nabíjecího sloupku?

0/0
2.4.2016 20:20

P56a28v89e51l 70O58b38d38r43ž22á93l69e61k 6366734928702

Výpočty máte pěkné, ale zapomínáte na pár drobností:

- distribuční soustava je dimenzovaná na nějakou soudobost ... typicky v paneláku má byt jistič 1x20 A ale celá stoupačka je jištěná (a stavěná) tak 120A pojistkami, i když je na jedné fázi těch bytů běžně 30. Nepředpokládá se, že by všichni najednou využili maximum, podle dimenze svého jističe. Což by ale při hromadném nabíjení aut v noci nutně nastalo.

- Nabíjení "když je páníček přes den v práci" zase vůbec nepočítá s tím, že se s autem většinou parkuje kde to jen jde (a třeba i nejde). Firem, které mají pro své zaměstnance vlastní uzavřené parkoviště, s kapacitou, aby se tam vešli všichni, opravdu moc není a i u těch si nedovedu představit jak investují statisíce do infrastruktury, aby si jejich zaměstnanci mohli během práce nabíjet svoje auta?

+1/0
2.4.2016 11:04

J60a40n 97V93e62s97e64l90ý 5314283542881

Hele, to, že lze něco nabíjet špickovým výkonem 100 kW neznamená, že se to tím výkonem opravdu nabíjet musí. Naopak pomalé nabíjení (do domácí nabíjení plně postačují 2 kW) dost svědčí životnosti baterií. A v noci je volného výkonu spousta.

A kdo tvrdí, že si všichni budou házet prodlužku z okna paneláku? V Berlíně třeba přidělali zásuvky na kandelábry. Dobíjíte potom za drobný měsíční paušál.

S Vámi s panem Najmanem je to typické. Kdo chce, hledá možnosti, kdo nechce, hledá výmluvy.

+2/0
2.4.2016 12:01
Foto

M10i81c16h87a62l 66N24a64j38m51a25n 7749913776500

Pan Najman pouze říká, že dnešní elektromobily (Tesla S, Nissan Leaf, Peugeot iOn......) nejsou ještě dostatečně zralé na to, aby se masověji rozšířili. Jejich výhody jsou pouze při specifickém použití, ale pro běžné uživatele to prostě ještě není, Za 10 let to může být úplně jinak.

+2/−1
2.4.2016 20:24

P59e50t85r 92M81a10r17e65č98e80k 1133931309348

Ten dojezd je trochu problematický , svícení , topení / chlazení ho celkem snižují. A ten příkon prostě bude zapotřebí tak či onak.

0/0
2.4.2016 11:34

J60a49n 40V83e49s43e40l87ý 5814983692581

Pokud vím, tak topení/chlazení v Nissanu Leaf má špičkový výkon 1 kW. Buráky.

0/0
2.4.2016 11:52
Foto

M38i42c18h24a33l 12N83a57j15m49a45n 7349713876910

Prosím o vysvětlení:

Proč není Nissan Leaf schopen v žádném testu při běžném používání ujet na jedno nabití přes 2/3 slibované vzdálenosti?

0/0
2.4.2016 20:26

P25a16v16o59l 72K93u39b76r12a84n 6899520440192

Prečo klasické automobily takisto nedosahujú sľubovaných hodnôt spotreby? Odpoveď je jednoduchá - blbé normy. Podľa EPA (to je americká norma na spotrebu) je to kapánek inak.

0/0
4.4.2016 12:06

P70e67t86r 33M33a71r74e57č83e57k 1113191719298

Vysvětlujte to zeleným lamám ! :-)

+2/0
2.4.2016 11:32

M20i14r15o21s60l50a24v 80B75i49l95k63a 3970645150397

trocha to otočme na bilanciu. priemerný rodinný dom s časťou strechy 70m2 vyhradenej pre fotovoltické panely dodá ročne v podmienka SR/ČR 10MWh elektriny , čo predstavuje pre EV auto so spotrebou 14kwh/100km cca 71 000 km jazdy ročne. A to uvažujeme súčasnú účinnosť fotovoltických panelov okolo 15%. Myslíte,že tento fakt nie je dostačnou hybnou silou na riešenie všetkých problémov o ktorých píšete ? A to nespomínam budovanie špeciálnych solárnych parkovísk, ktoré budú poskytovať elektrinu majoritne so slnka. Aj za cenu dvojitej akumulácie. LiFePO4 baterie majú účinnosť cyklu nabitie-vybitie min.95%. Nehovoriac o tom, že pri rozvoji technologie baterii ,s čím Tesla od začiatku kalkuluje, ľudia budú ochotní mať doma nielen EV ale aj battery bank pre maximálne zbierane elektriny zo svojej strechy.

0/0
2.4.2016 16:53

T42o58m49á47š 43K80u57c11h48a26ř 3277671318581

Jenže průměrný obyvatel střední Evropy nemá k dipozici 70 m2 jižní střechy ani náhodou. A ve vyspělých zemích s milionovými metropolemi je to ještě horší. A o tom, že je zpravidla problém získat jakoukoli možnost zaparkovat, natož u "zásuvky" snad psát nemusím. Umíte si vůbec představit odběr běžného parkoviště pro několik tisíc vozů ve větších městech? To z jejich solární střechy fakt nepokryjete.

Kdybyste můj příspěvek četl pozorně, tak byste věděl že nezpochybňuji například využití solární energie pro pohon aut (naopak je velmi vhodné právě tuto "denní" energii mít možnost takto akumulovat), ale stávající kombinaci těžkých baterií a problematické infrastruktury související se snahou o jejich dobíjení přímo ve voze. Pokud tyto baterie dokážou nahradit např. 20 kg vyměnitelným článkem, tak si to o dobíjení samotných článků třeba i doma ze soláru přímo říká. Zatímco druhý článek máte ve voze a jezdíte. Ale zatím to na takové články nevypadá.

0/0
3.4.2016 11:29

M57i63r31o20s66l97a78v 77B90i92l94k89a 3910475360687

ja za se hovorím o dostatočne silnej "hybnej sile", ktorá tie problémy vyrieši.

aj výmene batérií sa budú venovať nejaká skupina výrobcov, ktorá vsadí práve na to. Každému je však jasné, že sa dávajú na zmysluplnú cestu.

napríklad projekt Gogoro http://www.gogoro.com/ ide týmto smerom už dnes aj keď sa ziatiaľ jedná len o skútre. Ale už dnes !!

0/0
3.4.2016 22:15

P72e19t51r 54N25e51h69a34s84i39l 4552145724444

Teda prozradit na sebe že jste elektroinzenyr a přitom plácat takové nesmysly to je fakt velká odvaha. Od vás bych nechtěl mít zapojeny dům...

Měl byste si zopakovat ohmův zákon než něco takového vypustite do světa.

0/0
4.4.2016 12:31

P32e55t58e26r 90M42o42l87n97á17r 8605634672559

Auto na baterky som mal keď som mal 7 rokou a vždy som bol sklamaný keď sa vybili baterky,možno v budúcnosti bude fajn mať auto na baterky,ale pri súčasnej cene a výdrže batérií je to o ničom,za 500 000 sa dá kúpiť slušné auto a netreba riešiť nabíjanie,dojazd a batérie ,tých 300 000 ostane na PHM ,a rád by som videl čo stojí výmena batérií ,mám obavy že to bude polovica ceny auta

+1/−1
1.4.2016 22:41

Z51d53e87n20ě73k 79H52a18n26z76l 1421166922964

U nás je průměrné stáří vozidel 14let.Tohle bych vůbec neresil.

+2/0
1.4.2016 21:37

J34i36ř51í 73J15e56z69d48i40n74s55k93ý 8368842213449

Jen doplním, že je zarezervováno již 200000...

+1/0
1.4.2016 20:27

M92a60r83t23i81n 41D50u45f40e92k 3902247398814

Tedy Tesla získala právě 200 000 000 Eur

0/0
1.4.2016 20:39

V83í84ť48a 44K62r70u64t86i58š 1200854135227

Takže ti (současní) poslední svoje auto uvidí v roce 2020 ...

0/0
1.4.2016 21:02

J22a63n 78V53e66s96e80l82ý 5814313792241

Co jsem četl, tak plán je v té době jich produkoval minimálně 500 000ks/rok.

0/0
2.4.2016 8:18

J92a85r16o43s21l65a54v 19L58e90b70e54d90a 3326499797160

Hezký auto. Budou to dělat i v kombíku? :-)

+1/0
1.4.2016 17:59

M12i72r37e78k 28G37a80j60e49r 5331276579970

Nebudou, nevyplatitl by se.

0/0
1.4.2016 18:22

P11e62t68r 29S68p84a57t52z46i54e40r92e63r 7304922345614

cena je už pěkná...ale stále mne odrazuje to, že když v zimě po mrazivé noci kdy bude -20...přijdu do Tesly, zapnu topení, výhřev sedaček, světla, radio a budu chtít jet, tak baterka bude tak promrzlá, že když bych při plném nabití ujel 50 km tak bych byl rád....takže stále k ničemu...ale to je problém všeho co má baterii.

+5/−2
1.4.2016 17:49

M44i56r11e76k 78G58a51j45e73r 5571356819710

Chce to vytápěnou garáž nebo bydlet v Kaliforni nebo na Floridě, tedy tam, kde budou i prodeje nejvyšší.

+2/0
1.4.2016 18:23

M41a37r60t60i88n 17D85u70f62e64k 3312627658284

Jeden z nejvyšších prodejů Tesly je Norsko

+1/0
1.4.2016 20:41

A96d84a64m 17K86ř36i86v87s69k56ý 1313324140263

Jenže v Norsku je dotuje stát.

0/−1
1.4.2016 22:05

M83a94r37t32i70n 73D22u12f42e12k 3402857488904

Právě jste popsal... jen své představy...:-)

+1/0
1.4.2016 20:40

E80r91i79c23h 22L39o54r59m18a50n 9472554845527

.. tiez som v 90 rokoch neveril ze po nete je mozne prepravovat obsah ;-D

+2/0
1.4.2016 17:30

E66r13i38c66h 12L68o85r67m37a97n 9912914155937

boze .. obsah - video stream som mal na mysli - je piatok :D

+1/0
1.4.2016 17:31

E52r61i75c11h 86L94o17r76m76a17n 9202734705347

drzim palce, dneskom sme sa posunuli o poriadny krok dopredu !

+2/0
1.4.2016 17:29

M85a85r83t24i88n 68K44a38r72á73s82e78k 9148223648808

Celkem pekne a na danou tridu aut i za pouzitelnou cenu. Bohuzel do EV dostupneho pro masy i v trochu chudsich zemi (CR a spol) je jeste hooodne dlouha cesta...

0/0
1.4.2016 16:16

P30a30v34e60l 17N56o73v46á67k 2885457892362

tak dokud nebude jednak konkurence a druhak investice do technologie - hlavně baterií, jejich možnosti rychlonabíjení a jejich stanic dobíjecích, tak cena dolů půjde pomalu. Další špatnost je, že alespoň v ČR co jsem slyšel, chtějí dotovat elektroauta jen pro firmy. Kdyby byla dotace i jen 10%, tak bych rozhodně koupil Teslu 3 než třeba tuctovku Octavii apod.

0/0
1.4.2016 16:49
Foto

M31i56c37h96a61l 81N50a24j76m13a45n 7589233876120

Jak se začnou míchat dotace do kteréhokoli oblasti vede to jen o pokřivení trhu. Dotace totiž dokáže z nekonkurenceschopného výrobku udělat dočasně konkurenceschopný. Ale ty dotace se musejí z něčeho zaplatit - bohužel v dost případech "speciální" daní právě na ty konkurenceschopné výrobky, které se obejdou bez dotací.

+7/−1
1.4.2016 17:00
Foto

J27i18ř90í 93D22v94o85ř88á49k 5205279390228

Chybí ti 83 000 kč na nové auto ? Nebo jenom dobrý pocit z dotace ?

0/0
1.4.2016 17:13

M47i56r98e33k 54G11a51j27e54r 5811516409240

Jen hlupák by si kupoval auto za všechny své peníze. Kdybych měl za auto dát 50% úspor nebo 60%, tak volím těch 50% a nebude to proto, že bych dalších 10% neměl. Jinak to nemá nic společného s dotacemi. Osobně jsem zásadně proti nim.

0/0
1.4.2016 18:29
Foto

J65i53ř27í 87D11v92o67ř71á28k 5595979510768

Pořizovací cena a hodnota auta jsou hodně moc rozdílné pojmy .

0/0
1.4.2016 18:33

P40a44v66e87l 85O44b52d37r76ž30á13l22e14k 6226464838722

Souhlasím...

Pořizovací cena je číslo, podle kterého jednoduše ze všech aut vyberu ta, na které mám.

Hodnota je soft-kritérium, pomocí kterého z té množiny cenově dostupných vyberu to nejlepší.

0/0
1.4.2016 22:03

M35a48r63t96i38n 42K71a61r19á33s70e49k 9288953108818

Jakoze kdyz by v zakladu stala 1,1 mega misto 1,2 mega tak si ji koupit misto octavie, ktera stoji tretinu?

+1/0
1.4.2016 23:00
Foto

M76i69c17h59a66l 94N16a86j85m88a32n 7239743966790

Pěkné, je to takový průkopník a posel z blízké budoucnosti.

Bohužel zatím jsou elektromobily pro masovější využití nepoužitelné. A ekonomická výhodnost zatím také není u nich patrná.

+2/−5
1.4.2016 16:10

L31u86k55á33š 59Š87l78e12h11o94f35e76r 1203809865579

Povídejte, proč je dojezd 350 km nepoužitelný? Cenově je model 3 srovnatelný s konkurencí v daném segmentu...

+2/−1
1.4.2016 16:12

M34a13r40t36i51n 38K33a15r40á41s75e21k 9498203578858

Pro specificke pouziti OK, jako masovka ne. Auto se kterym nedojete ani z Ostravy do Prahy (ani z Olomouce) po dalnici neni neco, co by bylomasove pouzitelne (a to jsme u tesly za cenu od 1,2 mega nahoru, levnejsi EV neujede ani Praha Brno)...

Cenove s primou konkurenci to jde, ale konkurence neni masovka, ta je o tridu nize....

+1/−1
1.4.2016 16:18

E21r52i49k 62D72r71a50g92o96m67i15r64e40c27k95ý 2161973417979

pokud bude po cestě rychlonabíječka, tak dojedete. Dát se během cesty dvacetiminutovou pauzu není vůbec naškodu

+2/0
1.4.2016 17:11
Foto

M20i43c70h38a91l 63N49a92j27m22a67n 7619903466480

Správně použité slovíčko "pokud". A co když nebude? (Nyní třeba na trase Praha - Ostrava není).

0/0
1.4.2016 17:21

K65a66r40e34l 83B61l61á46h38a 1825336681739

Pokud se elektromobily rozšíří, tak by mohla být nabíječka na každém rohu.

0/0
2.4.2016 12:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.