Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesla má nový model, rok a půl před startem výroby jich prodala 130 tisíc

Americká automobilka Tesla Motors představila nový elektromobil Model 3, jehož cena bude začínat na 35 tisících dolarů (zhruba 830 tisíc korun). Automobil si již objednalo více než 130 tisíc lidí, ačkoli firma hodlá zahájit jeho dodávky zákazníkům teprve koncem příštího roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P85e87t64r 87S90k75o61k14a72n 3249289833989

Elektromobily jsou budoucnost. Je to jen otazka lepsich baterii. Podle mne aniz to spolu vylozene souviselo, tak rozvoj pocitacu a mobilu velmi vyrazne v poslednich 15-20 letech pomohl k nastartovani toho vylepsovani baterii z cehoz v pristich letech bude tezit automobilovy prumysl. Kazdopadne je to dobre pro celou Zemi.

+2/0
2.4.2016 20:57

K29a58r26e72l 78B41l79á23h51a 1955206111979

Nechci s jistotou tvrdit, že elektromobily jsou ta největší budoucnost. Ale!

Trochu všichni řešíme co je teď k dispozici, že nejsou nabíječky na každém rohu, jak to udělat, když bydlím v paneláku, jak to udělám, když denně jezdím do Ostravy, že je to auto pořád ještě drahé, že se někomu nelíbí tvar jeho karoserie, atd.

Je potřeba se dívat trochu do budoucnosti a mít představivost.

0/0
2.4.2016 12:48

P36e27t50r 22M91a89r19e14č26e36k 1983171119788

Auto pro eko či normální pozéry . Nic jiného v tom není třeba hledat.

+3/−3
2.4.2016 11:36

T89o63m35á93š 98K78u73c85h15a91ř 3777161838441

Osobně se jako elektroinženýr domnívám, že elektromobily s vestavěnými bateriemi dobíjenými přímo ve voze nakonec nezvítězí. Jednak auta potřebují jezdit právě v době, když svítí slunce a je přebytek například solární elektřiny, takže se z velké části dobíjí elektřinou z uhlí či uranu. Druhak je problém s přenosem takového množství energie. Na jedné straně přecházíme na spotřebiče s příkony jednotky Wattů, a přitom chceme v garáži dobíjet baterii elektromobilu, kde dobít 60kWh baterii Tesla za hodinu znamená odběr 60 kW?, nebo za rozumnějších 6 hodin 10 kW, tedy stejně jako vytápění celého domu? A takle bude chtít dobíjet svá auta celé město?? To asi těžko.

Proto předpokládám, že nakonec zvítězí systém založený na tom, že energie bude převádět a akumulovat přímo například u solárních elektráren. Buď se podaří vyrábět baterie s výrazně vyšší hustotou energie na kg a v elektromobilech se baterie prostě budou místo nabíjení vyměňovat, nebo se takové baterie vyvinout nepodaří a pak to skončí na výrobě vodíku a autech na vodíkový pohon, či na jiné vhodné formě přeměny a akumulace energie.

Na druhou stranu nemám žádný problém s tím, když si lidé, co na to mají, budou elektromobily kupovat a pomohou tak rozvoji těchto technologií, ať už to dopadne jakkoli. Mám ale velký odpor k tomu, když toto dotuje stát.

+4/−2
2.4.2016 2:59

J60a42n 83V17e98s57e52l63ý 5174983222131

Vás bych si teda nenajal. Zjistěte si základní informace:

- 60 kWh je tak na 400 km ježdění, tj. s průměrným nájezdem vozu je to v podmínkách ČR tak na 10 dní.

- Průměrný odběr české domácnosti je okolo 3 000 kWh/rok, tj. přibližně průměrný odběr na úrovni 400 W, ale odběrná místa mají jistič na 25x-100x vyšší odběr. Opravdu si myslíte, že by distribuční soustava nezvládla nějakých 2 500 kWh/rok odběr elektromobilu?

- Typické auto je někde zaparkované >95% času, proč by se muselo nabíjet v noci v garáži? Proč ne třeba přes poledne když je páníček/panička v práci?

- Vodíkový pohon je marná snaha, to už je jednodušší dělat rovnou syntetický methan neboli 97% zemního plynu. Na ten už máte kompletní vybudovanou infrastrukturu včetně velkoskladů.

+1/−2
2.4.2016 8:17
Foto

M81i44c54h30a18l 39N37a76j40m41a96n 7299143756510

Jenže pro to nabíjení elektromobilu budete potřebovat v době nabíjení poměrně velký příkon. Nebo počítáte, že budete pár dní jezdit a pak pár dní nabíjet nízkým příkonem?

Velký počet novostaveb má dimenzovaný jistič na 3x25A a nejsou vyjímky s jističem 3x16A. Pokud by jste se nechtěl omezovat při ostatních činnostec hpři nabíjení auta (v řádech hodin) je potřeba jistič minimálně 3x32A, spíše 3x40A.

Průměrné auto není určitě zaparkováno 95% času v garáži, ono je třeba zaparkováno na parkovišti tam kde člověk pracuje, nebo třeba na parkovišti u obchodního centra...... A tam těžko někdo bude budovat infrastrukturu pro nabíjení aut, že? (neberu argument, že by to třeba dotoval stát.....).

+2/−1
2.4.2016 10:21

J48a24n 24V97e12s82e58l69ý 5784923892891

Potřebuju nabít svých 30-50 km, tj. max. 10 kwh za noc. Tomu říkáte velký příkon? Na třech fázích je to proud okolo 2A během 12 hodin (od sedmi do sedmi).

Zkušenost ukazuje, že ani instalace nabíjecího sloupku na parkovišti, udělání zásuvek do kandelábru, dobíjecí zásuvky v obchoďácích nebo v práci není nejmenší problém ani technický ani finanční. Naopak, když se to udělá trochu čikovně, je to věc vynášející drobný zisk.

+1/0
2.4.2016 11:51
Foto

M10i51c33h25a70l 73N30a86j71m44a67n 7329793146300

Ten výpočet Vám trošku hapruje.....

A ty zkušenosti jste vzal kde?

On je totiž problém v některých lokalitách vybudovat vůbec nějaká parkovací místa, natož je osazovat sloupky s el. rozvody.

Jen pro informaci, máte představu nákladů na vybudování jednoho nabíjecího sloupku?

0/0
2.4.2016 20:20

P10a86v87e93l 81O11b92d68r84ž96á15l27e97k 6856834508252

Výpočty máte pěkné, ale zapomínáte na pár drobností:

- distribuční soustava je dimenzovaná na nějakou soudobost ... typicky v paneláku má byt jistič 1x20 A ale celá stoupačka je jištěná (a stavěná) tak 120A pojistkami, i když je na jedné fázi těch bytů běžně 30. Nepředpokládá se, že by všichni najednou využili maximum, podle dimenze svého jističe. Což by ale při hromadném nabíjení aut v noci nutně nastalo.

- Nabíjení "když je páníček přes den v práci" zase vůbec nepočítá s tím, že se s autem většinou parkuje kde to jen jde (a třeba i nejde). Firem, které mají pro své zaměstnance vlastní uzavřené parkoviště, s kapacitou, aby se tam vešli všichni, opravdu moc není a i u těch si nedovedu představit jak investují statisíce do infrastruktury, aby si jejich zaměstnanci mohli během práce nabíjet svoje auta?

+1/0
2.4.2016 11:04

J48a46n 76V87e17s81e58l39ý 5544633972131

Hele, to, že lze něco nabíjet špickovým výkonem 100 kW neznamená, že se to tím výkonem opravdu nabíjet musí. Naopak pomalé nabíjení (do domácí nabíjení plně postačují 2 kW) dost svědčí životnosti baterií. A v noci je volného výkonu spousta.

A kdo tvrdí, že si všichni budou házet prodlužku z okna paneláku? V Berlíně třeba přidělali zásuvky na kandelábry. Dobíjíte potom za drobný měsíční paušál.

S Vámi s panem Najmanem je to typické. Kdo chce, hledá možnosti, kdo nechce, hledá výmluvy.

+2/0
2.4.2016 12:01
Foto

M55i90c27h97a62l 57N81a89j97m18a88n 7169823486270

Pan Najman pouze říká, že dnešní elektromobily (Tesla S, Nissan Leaf, Peugeot iOn......) nejsou ještě dostatečně zralé na to, aby se masověji rozšířili. Jejich výhody jsou pouze při specifickém použití, ale pro běžné uživatele to prostě ještě není, Za 10 let to může být úplně jinak.

+2/−1
2.4.2016 20:24

P65e56t31r 11M86a92r52e83č43e37k 1413921159398

Ten dojezd je trochu problematický , svícení , topení / chlazení ho celkem snižují. A ten příkon prostě bude zapotřebí tak či onak.

0/0
2.4.2016 11:34

J63a36n 47V94e64s38e15l86ý 5284443382111

Pokud vím, tak topení/chlazení v Nissanu Leaf má špičkový výkon 1 kW. Buráky.

0/0
2.4.2016 11:52
Foto

M60i27c40h57a70l 15N68a63j92m82a33n 7629203196130

Prosím o vysvětlení:

Proč není Nissan Leaf schopen v žádném testu při běžném používání ujet na jedno nabití přes 2/3 slibované vzdálenosti?

0/0
2.4.2016 20:26

P17a83v70o31l 64K76u60b43r80a51n 6209280190212

Prečo klasické automobily takisto nedosahujú sľubovaných hodnôt spotreby? Odpoveď je jednoduchá - blbé normy. Podľa EPA (to je americká norma na spotrebu) je to kapánek inak.

0/0
4.4.2016 12:06

P77e37t85r 72M85a42r34e52č84e65k 1363331519468

Vysvětlujte to zeleným lamám ! :-)

+2/0
2.4.2016 11:32

M54i35r96o13s57l23a72v 34B98i83l58k16a 3590855590517

trocha to otočme na bilanciu. priemerný rodinný dom s časťou strechy 70m2 vyhradenej pre fotovoltické panely dodá ročne v podmienka SR/ČR 10MWh elektriny , čo predstavuje pre EV auto so spotrebou 14kwh/100km cca 71 000 km jazdy ročne. A to uvažujeme súčasnú účinnosť fotovoltických panelov okolo 15%. Myslíte,že tento fakt nie je dostačnou hybnou silou na riešenie všetkých problémov o ktorých píšete ? A to nespomínam budovanie špeciálnych solárnych parkovísk, ktoré budú poskytovať elektrinu majoritne so slnka. Aj za cenu dvojitej akumulácie. LiFePO4 baterie majú účinnosť cyklu nabitie-vybitie min.95%. Nehovoriac o tom, že pri rozvoji technologie baterii ,s čím Tesla od začiatku kalkuluje, ľudia budú ochotní mať doma nielen EV ale aj battery bank pre maximálne zbierane elektriny zo svojej strechy.

0/0
2.4.2016 16:53

T24o55m46á88š 34K76u77c64h97a14ř 3947411358231

Jenže průměrný obyvatel střední Evropy nemá k dipozici 70 m2 jižní střechy ani náhodou. A ve vyspělých zemích s milionovými metropolemi je to ještě horší. A o tom, že je zpravidla problém získat jakoukoli možnost zaparkovat, natož u "zásuvky" snad psát nemusím. Umíte si vůbec představit odběr běžného parkoviště pro několik tisíc vozů ve větších městech? To z jejich solární střechy fakt nepokryjete.

Kdybyste můj příspěvek četl pozorně, tak byste věděl že nezpochybňuji například využití solární energie pro pohon aut (naopak je velmi vhodné právě tuto "denní" energii mít možnost takto akumulovat), ale stávající kombinaci těžkých baterií a problematické infrastruktury související se snahou o jejich dobíjení přímo ve voze. Pokud tyto baterie dokážou nahradit např. 20 kg vyměnitelným článkem, tak si to o dobíjení samotných článků třeba i doma ze soláru přímo říká. Zatímco druhý článek máte ve voze a jezdíte. Ale zatím to na takové články nevypadá.

0/0
3.4.2016 11:29

M62i77r66o35s73l83a23v 73B78i72l98k61a 3420505930787

ja za se hovorím o dostatočne silnej "hybnej sile", ktorá tie problémy vyrieši.

aj výmene batérií sa budú venovať nejaká skupina výrobcov, ktorá vsadí práve na to. Každému je však jasné, že sa dávajú na zmysluplnú cestu.

napríklad projekt Gogoro http://www.gogoro.com/ ide týmto smerom už dnes aj keď sa ziatiaľ jedná len o skútre. Ale už dnes !!

0/0
3.4.2016 22:15

P16e49t72r 98N31e35h66a94s60i76l 4562425154534

Teda prozradit na sebe že jste elektroinzenyr a přitom plácat takové nesmysly to je fakt velká odvaha. Od vás bych nechtěl mít zapojeny dům...

Měl byste si zopakovat ohmův zákon než něco takového vypustite do světa.

0/0
4.4.2016 12:31

P28e41t97e85r 31M80o49l34n22á74r 8375504752729

Auto na baterky som mal keď som mal 7 rokou a vždy som bol sklamaný keď sa vybili baterky,možno v budúcnosti bude fajn mať auto na baterky,ale pri súčasnej cene a výdrže batérií je to o ničom,za 500 000 sa dá kúpiť slušné auto a netreba riešiť nabíjanie,dojazd a batérie ,tých 300 000 ostane na PHM ,a rád by som videl čo stojí výmena batérií ,mám obavy že to bude polovica ceny auta

+1/−1
1.4.2016 22:41

Z89d71e43n37ě70k 29H96a55n67z36l 1911366212704

U nás je průměrné stáří vozidel 14let.Tohle bych vůbec neresil.

+2/0
1.4.2016 21:37

J73i95ř37í 80J68e35z54d66i62n56s29k22ý 8398812363979

Jen doplním, že je zarezervováno již 200000...

+1/0
1.4.2016 20:27

M70a80r58t92i14n 87D43u28f71e84k 3552717738714

Tedy Tesla získala právě 200 000 000 Eur

0/0
1.4.2016 20:39

V92í93ť68a 77K59r25u47t56i81š 1500284325197

Takže ti (současní) poslední svoje auto uvidí v roce 2020 ...

0/0
1.4.2016 21:02

J85a18n 57V89e25s28e69l64ý 5214773282651

Co jsem četl, tak plán je v té době jich produkoval minimálně 500 000ks/rok.

0/0
2.4.2016 8:18

J85a62r19o19s82l78a81v 92L89e62b34e53d60a 3316209597240

Hezký auto. Budou to dělat i v kombíku? :-)

+1/0
1.4.2016 17:59

M97i17r73e81k 78G56a19j23e94r 5401536139170

Nebudou, nevyplatitl by se.

0/0
1.4.2016 18:22

P81e25t50r 21S72p62a38t47z97i70e46r38e28r 7324822145384

cena je už pěkná...ale stále mne odrazuje to, že když v zimě po mrazivé noci kdy bude -20...přijdu do Tesly, zapnu topení, výhřev sedaček, světla, radio a budu chtít jet, tak baterka bude tak promrzlá, že když bych při plném nabití ujel 50 km tak bych byl rád....takže stále k ničemu...ale to je problém všeho co má baterii.

+5/−2
1.4.2016 17:49

M92i17r19e50k 22G69a53j83e17r 5151986949860

Chce to vytápěnou garáž nebo bydlet v Kaliforni nebo na Floridě, tedy tam, kde budou i prodeje nejvyšší.

+2/0
1.4.2016 18:23

M48a38r88t82i80n 19D12u49f58e57k 3312757108454

Jeden z nejvyšších prodejů Tesly je Norsko

+1/0
1.4.2016 20:41

A37d52a59m 33K36ř19i66v46s46k93ý 1653684550963

Jenže v Norsku je dotuje stát.

0/−1
1.4.2016 22:05

M36a65r57t39i52n 21D32u18f49e44k 3512737118884

Právě jste popsal... jen své představy...:-)

+1/0
1.4.2016 20:40

E44r59i87c73h 22L33o25r41m56a80n 9722844295127

.. tiez som v 90 rokoch neveril ze po nete je mozne prepravovat obsah ;-D

+2/0
1.4.2016 17:30

E91r94i26c21h 62L15o22r91m10a91n 9332874235297

boze .. obsah - video stream som mal na mysli - je piatok :D

+1/0
1.4.2016 17:31

E13r24i81c61h 18L77o12r85m15a91n 9562314805947

drzim palce, dneskom sme sa posunuli o poriadny krok dopredu !

+2/0
1.4.2016 17:29

M18a75r66t66i90n 30K26a53r27á39s20e95k 9758513598958

Celkem pekne a na danou tridu aut i za pouzitelnou cenu. Bohuzel do EV dostupneho pro masy i v trochu chudsich zemi (CR a spol) je jeste hooodne dlouha cesta...

0/0
1.4.2016 16:16

P49a33v20e94l 37N42o98v20á76k 2515987152882

tak dokud nebude jednak konkurence a druhak investice do technologie - hlavně baterií, jejich možnosti rychlonabíjení a jejich stanic dobíjecích, tak cena dolů půjde pomalu. Další špatnost je, že alespoň v ČR co jsem slyšel, chtějí dotovat elektroauta jen pro firmy. Kdyby byla dotace i jen 10%, tak bych rozhodně koupil Teslu 3 než třeba tuctovku Octavii apod.

0/0
1.4.2016 16:49
Foto

M34i64c41h33a26l 82N33a35j66m96a92n 7139583966510

Jak se začnou míchat dotace do kteréhokoli oblasti vede to jen o pokřivení trhu. Dotace totiž dokáže z nekonkurenceschopného výrobku udělat dočasně konkurenceschopný. Ale ty dotace se musejí z něčeho zaplatit - bohužel v dost případech "speciální" daní právě na ty konkurenceschopné výrobky, které se obejdou bez dotací.

+7/−1
1.4.2016 17:00
Foto

J50i22ř11í 59D36v19o51ř33á21k 5845679750758

Chybí ti 83 000 kč na nové auto ? Nebo jenom dobrý pocit z dotace ?

0/0
1.4.2016 17:13

M55i89r48e30k 20G63a92j74e78r 5711596679350

Jen hlupák by si kupoval auto za všechny své peníze. Kdybych měl za auto dát 50% úspor nebo 60%, tak volím těch 50% a nebude to proto, že bych dalších 10% neměl. Jinak to nemá nic společného s dotacemi. Osobně jsem zásadně proti nim.

0/0
1.4.2016 18:29
Foto

J70i82ř36í 26D91v77o45ř56á69k 5635499490778

Pořizovací cena a hodnota auta jsou hodně moc rozdílné pojmy .

0/0
1.4.2016 18:33

P79a81v40e29l 48O58b17d57r79ž75á57l71e91k 6936134768702

Souhlasím...

Pořizovací cena je číslo, podle kterého jednoduše ze všech aut vyberu ta, na které mám.

Hodnota je soft-kritérium, pomocí kterého z té množiny cenově dostupných vyberu to nejlepší.

0/0
1.4.2016 22:03

M50a51r90t11i48n 68K95a93r92á88s40e29k 9848353978798

Jakoze kdyz by v zakladu stala 1,1 mega misto 1,2 mega tak si ji koupit misto octavie, ktera stoji tretinu?

+1/0
1.4.2016 23:00
Foto

M42i83c20h43a58l 33N11a60j76m90a16n 7779533986820

Pěkné, je to takový průkopník a posel z blízké budoucnosti.

Bohužel zatím jsou elektromobily pro masovější využití nepoužitelné. A ekonomická výhodnost zatím také není u nich patrná.

+2/−5
1.4.2016 16:10

L41u79k97á23š 97Š58l76e40h23o43f35e54r 1683759385939

Povídejte, proč je dojezd 350 km nepoužitelný? Cenově je model 3 srovnatelný s konkurencí v daném segmentu...

+2/−1
1.4.2016 16:12

M50a58r91t59i20n 92K42a22r26á49s39e33k 9578623288498

Pro specificke pouziti OK, jako masovka ne. Auto se kterym nedojete ani z Ostravy do Prahy (ani z Olomouce) po dalnici neni neco, co by bylomasove pouzitelne (a to jsme u tesly za cenu od 1,2 mega nahoru, levnejsi EV neujede ani Praha Brno)...

Cenove s primou konkurenci to jde, ale konkurence neni masovka, ta je o tridu nize....

+1/−1
1.4.2016 16:18

E92r15i98k 48D85r21a10g31o64m52i96r98e33c77k41ý 2831483957659

pokud bude po cestě rychlonabíječka, tak dojedete. Dát se během cesty dvacetiminutovou pauzu není vůbec naškodu

+2/0
1.4.2016 17:11
Foto

M29i61c48h72a47l 46N85a95j58m28a52n 7829593256840

Správně použité slovíčko "pokud". A co když nebude? (Nyní třeba na trase Praha - Ostrava není).

0/0
1.4.2016 17:21

K60a63r76e88l 18B38l58á70h94a 1665956431889

Pokud se elektromobily rozšíří, tak by mohla být nabíječka na každém rohu.

0/0
2.4.2016 12:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.