Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Unikátní stodvacítce chybí vzadu motor

Na první pohled je to normální „čtyřoká“ Škoda 120 z konce 70. let, ale na druhý tu něco nesedí: víko kufru se zakusuje do zadního čela, disky kol jsou připevněny třemi šrouby a celý podvozek je nepřirozeně vysoko. A navíc vzadu chybí motor.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M59i30r24o92s94l94a84v 30S40t14e52i57n60e27r 4930682480646

Chladič před kabinou silně zjednodušil topení, stačila klapka u horního okraje a hadice do prostoru pod palubní deskou.

0/0
26.4.2016 13:18

J25a20n 53D38l59o50u47h30ý 7174749640409

Ty srouby v tech nosnych dilech... To kdyby jezdilo po silnici, tak to hnije jedna basen...

0/0
22.4.2016 10:03

J10i45ř81í 16E24r24b52e88n 1813974236747

Je to jen funkční vzorek, na kterém se ověřovaly jízdní vlastnosti při jinak rozložených hmotách v karosérii. On taky po pár letech "zkušebního" provozu byl skutečně poněkud zbědovaný, tohle už je perfektně zrenovovaný stav.

Prototyp, natož sériový výrobek, by to už měly řešené poněkud jinak.

+1/0
22.4.2016 10:37

J18a14n 38U31l39m 7240899506412

ono i ta vnitřní plechařina vypadá jak kdyby to dělal někdo doma v garáži na rychlo...

0/0
22.4.2016 13:30

J76a11n 61K77r31p69e73c 5546743864202

nevim jak prototyp, tak bych to asi nenazval. tech pochybnych montazi je tam spousta. treba uchyceni stabilizatoru doslova bere dech. nechranene palivove vedeni v zazvazadlovem prostoru je taky velice odvazne (spise pro odvazne). nevidim ze by resili vyztuzeni karoserie vpredu kvuli vetsi zatezi a namahani - pokud to nema zastat pouze ta jedna pochybna vzpera pod motorem. tohle by spise vubec nejelo - spise se nedalo ridit.

0/−3
22.4.2016 7:04

J65a10k14u17b 75N53o12v78á26k 8590823270952

Tak jezdilo se s tim, pár fotek jsem našel. Video bohužel ne.

0/0
22.4.2016 7:55

R77o29m55a21n 26Š89e91s83t23á98k 5324439293373

Nebuďte tak přísný. Mohli bychom to nazvat funkční vzorek. Prostě se jen ověřovala možnost zástavby motoru vpředu. V případě rozhodnutí o sériové výrobě by probíhal další vývoj a zkoušky.

+5/0
22.4.2016 8:16

J92i53ř78í 43E16r20b13e19n 1183984316547

Najezdilo to pár desítek tisíc kilometrů v letech 1978-81, ale rozhodnutím vlády se v dalším vývoji této koncepce (podélně loženého motoru v původní tříprostorové karosérii) nepokračovalo a všechny (dost skromné) vývojové síly byly napřeny do projektu Škoda 780 s motorem vpředu napříč v nové dvouprostorové karosérii - ze které se pak vyvinul projekt Škoda 781 - pozdější Favorit.

+1/0
22.4.2016 10:41

P84e22t20r 33M81i92c83h64a98l 2120244611382

... aneb co všechno tady bolševik zazdil.

+1/−1
22.4.2016 0:12

J84i94ř35í 51E11r80b72e55n 1253184346467

No tak zrovna tohle auto je dílem bolševika, ve VVÚ AZNP byla členy strany většina lidí ;-)

0/0
22.4.2016 10:42

P25e76t16r 91M68i20c55h88a70l 2140784731882

Jo, ona to všude možně bývala povinnost. Ale ti stát rozhodně neřídili.

0/0
23.4.2016 12:40

P27e38t58r 63H38a90n39á26č14e31k 3257774671174

Škodovky to byly největší krámy na světě. Vtipů na jejich účet bylo ve světě nespočet.

+3/−12
21.4.2016 22:39

J28i57ř97í 68N13e84u86m65e26i77s72t40e90r 2682725663791

Děkujeme za příspěvek a posíláme pěknou písničku.

+10/0
21.4.2016 22:41

J25i61ř61í 82E51r24b90e86n 1273944306217

Prosím o nějaký argentinský, egyptský či čínský ftip na toto téma.

.

Na vysvětlenou: nejen v těchto zemích totiž dělaly značce Škoda renomé hlavně náklaďáky LIAZ (typových řad 706 a 100/110) prodávané pod značkou Škoda, a dále škodovácké technologie pro elektrárny, cukrovary, rafinérie...

+1/0
22.4.2016 10:46

P54a90v24e11l 13J37a40n71s45a 2755879121604

tak to je bomba!

+5/0
21.4.2016 22:05

M22i80c90h97a10l 70Z53e46t50e98k 3258152330757

Bohužel, vzhledem k absenci výroby homokinetických kloubů museli ve Škodovce použít přední nápravu z Renaultu. Tudíž by sériová výroba 120tek s předním pohonem vázla na tom, kolik bouraček s kosočtvercem na kapotě by se v ČSSR sehnalo.:-/

Na druhou stranu se musí nechat, že ta škoďárna měla zdvojenou přepážku mezi motorem a kabinou pro posádku. To neměl ani Favorit, a byl to jeden z jeho velkých minusů.

+2/0
21.4.2016 21:38

V43a17c81l85a89v 65M53e70d86e57k 5381862405415

tak nedostatek byl proto, že u nás nebyly na nic potřeba, a proto je nikdo nevyráběl. Ale i tehdy se ve východním bloku vyráběly.

+2/0
21.4.2016 22:37

M93i44r49o72s58l32a39v 42S98i87n27d34e76l73a14r 2905987944792

Byly by potreba, aby se S120 zbavila te strasne kyvne zadni napravy... ale to se stalo az s prichodem Garde a pak S130...

0/−1
21.4.2016 23:02

M60i96r64o62s89l97a46v 17S50i93n43d68e22l39a21r 2525167594522

Ok, rad bych se tedy dozvedel o nejakych vyhodach "kyvky" proti "vlecce", krom ceny...

0/0
22.4.2016 18:49

R56o11m45a10n 17Š92e68s64t88á79k 5664949573433

Cena byl dostatečný argument. Ostatně i dnes by si automobilky pro dolar na vůz nechaly vrtat koleno. :-)

0/0
22.4.2016 22:22

M17i78c44h38a80l 59Z74e22t25e88k 3488642280147

Stodvácy dostaly zadní vlečenou nápravu právě až poté, co se podařilo sehnat dodavatele homokinetických kloubových poloos. Před tím se snažili v AZNP zlepšit ty staré kyvadlové nápravy, resp. odhlučnit to zavěšení u převodovky tím, že převodovku ukotvili do karoserie přes silentbloky. Jenže tenhle způsob zapříčinil nestabilní geometriil zadních kol a tím i chování podvozku za jízdy. Několik zkušebních řidičů na to tenkrát doplpatilo životem.

0/0
22.4.2016 23:32

R94o64m31a96n 41Š55e48s77t25á95k 5574699303423

Dovolím si oponovat:

Škoda 105, 120 a 125 vždycky měly kyvadlovou nápravu. Jedinou výjimkou byl model Škoda 120 LX, který měl pětistupňovou převodovku a úhlovou kyvadlovou (vlečenou) nápravu.

Škoda 130, 135, 136 a Rapid měly úhlovou kyvadlovou (vlečenou) nápravu. Paradoxně v prvních letech výroby měly Š130 problémy s podélnými rameny, které se ohýbaly a zadní kola pak dělaly tzv. áčka. To se sice později řešilo výztuhami, ale úplně se to odstranit nepodařilo, protože podélné a šikmé rameno měly každé jinou osu kývání.

Co se týká jízdních vlastností, "vlečená" náprava samozřejmě byla lepší.

Převodovka s motorem je v jednom bloku, který je od začátku výroby (1976) uložen na 3 silentblocích (2 na motoru, 1 na převodovce). Jestli s tím měli nějaké problémy, nevím.

0/0
23.4.2016 0:30

R56o36m82a97n 84Š34e14s59t75á23k 5354109763433

A ještě doplním: Zatímco Škoda 120 L stála kolem 65 tisíc, Škoda 130 stála přes 80 tisíc a Škoda Rapid dokonce 89 tisíc. Výraz rozdíl v ceně zřejmě také ospravedlnil použití dražší a konstrukčně složitější "vlečené" nápravy. U Š130 a Rapidu jste za vyšší cenu mimo jiné dostali také o něco silnější motor s větším objemem, čtyřpístkové brzdy vpředu a pětistupňovou převodovku (kromě Rapida s motorem 120, který měl čtyřstupňovou převodovku, ale ten se vyráběl jen krátce).

0/0
23.4.2016 0:36

R85o56m60a51n 73Š63e69s33t58á69k 5634119943383

A ještě jsem zapomněl na Garde, které také mělo "vlečenou" nápravu a čtyřstupňovou převodovku. Tak a teď už to je snad všechno. :-)

0/0
23.4.2016 0:38

M63i47r80o21s38l41a64v 87S16i49n78d93e10l44a88r 2175717404782

A v roce 82 se Garde vyrabelo s hridelema Lobro, ktere mely prirubu na obou koncich na rozdil od pozdejsiho provedeni. :-)

0/0
23.4.2016 21:24

J14i91ř68í 44E15r94b66e71n 1333774226447

No a pak tu byly ještě různé zákaznické kombinace. My jsme v září 1988 kupovali v Boleslavi 120 L s pětikvaltem a s otáčkoměrem, ale s obyčejnou nápravou. Strejda kupoval o měsíc dřív ve Vrchlabí 120 L s pětikvaltem, bez otáčkoměru, ale s vlečenou nápravou. Taky to jeho auto bylo podstatně tišší, i když tady hrála roli i rozdílná kvalita práce v jednotlivých závodech.

0/0
23.4.2016 8:24

R83o39m74a94n 38Š41e23s71t45á77k 5964499213713

To Vaše auto byla Škoda 125 L, strejdovo auto byla Škoda 120 LX.

0/0
23.4.2016 19:09

J79i62ř34í 44E50r96b32e32n 1903464946127

Jste vedle jak ta jedle, protože:

- v srpnu a září 1988 se 120 LX (motor LS na čtyřkvaltu) už půldruhého roku nevyráběly, 125 L (motor L na pětikvaltu) přišel do výroby až v říjnu 1988

- my i strejda jsme tankovali Speciál 90, ne Super 95

- a co je nejpodstatnější, obě auta měla ten typ 120 L přímo napsaný na štítku, na faktuře i v techničáku ;-)

0/0
24.4.2016 22:58

J74i26ř70í 68E41r19b92e15n 1943634346487

Pardon, LX mělo samozřejmě pětikvalt a vlečku, nicméně strejdovo auto byla regulérní L.

0/0
24.4.2016 22:59

M59i75r57o68s43l35a93v 28S33i43n24d13e46l88a37r 2245217604482

4q prevodovka ma na pricce dva silentbloky...

0/0
23.4.2016 21:18

M38i10r35o65s96l10a75v 46S87i56n15d75e25l38a84r 2835737494632

To sice nechaly, ale pokud to zakaznik zaplati, da se to.

Cena byl taky duvod, proc ta vlecka je spis takova "polovlecka", ale alespon se s tim lip jezdi(lo) a hezky se to servisuje.

0/0
23.4.2016 21:16

M88i64c51h76a77l 41Z11e66t31e52k 3818772920447

Vyráběli je v DDR, protože měli licenci od Frantíků. Ale výroba stačila sotva pokrýt požadavky automobilky v Eisenachu. Češi se snažili navázat s Němci spolupráci, protože ti naopak neuměli vyrobit kvalitní 4taktní motor. Škoda 760 měla mít přední pohon. Od Giugiara pak karoserii. Díky komunistickým obstrukcím k tomu ale nikdy nedošlo.

Stodváca měla od 760ky alespoň některé tvary - např. boční ponton + dveře nebo interiér.

+1/0
22.4.2016 7:52

J25i95ř48í 34E19r60b67e66n 1883164706287

Popište prosím ty "komunistické obstrukce". Podle mě to byla prostá řevnivost, nevraživost a neschopnost se domluvit kvůli "poměřování pindíků" mezi Eisenachem a Zwickau. Takže Němci až s dvouletým zpožděním oznámili Čechoslovákům, že další spolupráci s ČSSR odpískali, takže jsme začali moderní automobil s předním náhonem vyvíjet sami právě až od roku 1978 jak v AZNP, tak v BAZ i v ÚVMV.

0/0
22.4.2016 10:54

M66i97r74o61s14l62a74v 57S70i82n86d33e56l34a95r 2435537934152

Mne by zajimalo, z ceho je ten vnitrni homokineticky kloub u prevodovky....

0/0
21.4.2016 23:03

M78i22c40h10a41l 46Z59e64t88e94k 3318752440157

Ve staré klasické stodváce? Tam byly v poloose na dvou čepech tzv. kameny vložené v pouzdře, kterým otáčel diferenciál ve skříni. Takový poloviční homokineťák. U kola žádný kloub nebyl, proto mělo proměnlivý sklon v závislosti na zatížení vozidla (jako např. Tatry 148).;-)

Problém byl, že se měnila velikost styčné plochy kola s vozovkou v závislosti na zatížení auta nebo např. při projíždění zatáčkou různými rychlostmi.

+1/0
22.4.2016 7:49

M59i73r12o90s69l47a28v 12S44i73n41d18e25l76a84r 2635337234932

To je mi znamo... mel jsem na mysli auto z clanku :-)

0/0
22.4.2016 18:48

J11i91ř15í 35E97r42b24e54n 1973854626487

Ta zdvojená přepážka byla součástí už původní karosérie, proto ji tam nechali :-)

0/0
22.4.2016 22:25

M17i51c27h95a59l 92Z52e82t56e85k 3758762660677

Jistě, ale Favorit ji neměl kvůli hloupě navrženému radiátoru topení. Přitom dvojitá příčka je základ, aby do kabiny nepronikal hluk a pachy od hnacího agregátu. Jednoduchou stěnou se to odizolovat nedá...

0/0
22.4.2016 23:26

V33á31c81l79a34v 70E18n80d43l22e54r 5479144574559

no třeba by Škůdka pár let po sametové revoluci koupila VW :)

0/0
21.4.2016 21:25

K91a30r26e81l 34N33o66v96ý 4799349703809

chladič za motorem;-D;-D;-D;-D

+1/−8
21.4.2016 20:19

J40o47s24e26f 37B68a39b19k92a 3720289612907

A proč ne pane Nový. Jak je i v článku připomenuto měla to i jiná auta. Vy by jste se asi divil i tomu, že třeba Tatra 603 neměla chladič vůbec;-)

+5/0
21.4.2016 21:07

J40a36n 18U14l51m 7210879936372

nebo Porsche

0/0
22.4.2016 13:32

M63i65c59h94a42l 43Z65e33t11e54k 3628882760437

Tak vzhledem k výkonu motoru to asi nevadilo.

0/0
21.4.2016 21:40

V29a95c26l78a73v 47M61e29d12e64k 5901922965575

to opravdu v historii automobilů není nic vyjímečného. Problém by byl spíš to, že od něj není odvod teplého vzduchu.

0/0
21.4.2016 22:35

J91i37ř22í 81E86r13b82e58n 1653424366947

Japato? Pod vozem nefouká? Kam si myslíte, že se odvádí teplý vzduch od chladičů umístěných před motorem? :-)

0/0
22.4.2016 10:56

M52i68r70o72s97l11a63v 91S87i17n35d42e23l55a74r 2445627944142

Je to spis demonstrator nez prototyp, na rozdil od jinych verzi S120 s motorem vpredu.

0/0
21.4.2016 19:43

R48o45b18e41r73t 41P80e12l73n60á70ř 3408831524

Skoda ze uz se dneska takovy krasny kary nevyrabjej...

+4/−2
21.4.2016 18:54

P78a93v92e58l 39Ž65e88r39n15í69č83e12k 9792672406372

8-o8-o8-o

+4/−1
21.4.2016 19:06

J47a94k70u37b 86N58o44v36á96k 8410263970882

Je to bomba. Jen proc se ta predni kapota mela zvedat zrovna takhle neprakticky?

+1/0
21.4.2016 18:48

M41a27r76t50i88n 44K60u80ř85í33t38k24a 6197406478575

Kdyby ta kapota měla panty vzadu a za jízdy se náhodou otevřela, tak by to nebylo dobré. A protože tehdy zámky nebyly tak dobré, byly panty vpředu jako u Žigula, nebo na boku.

0/−1
21.4.2016 19:37







Najdete na iDNES.cz