Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Unikátní stodvacítce chybí vzadu motor

Na první pohled je to normální „čtyřoká“ Škoda 120 z konce 70. let, ale na druhý tu něco nesedí: víko kufru se zakusuje do zadního čela, disky kol jsou připevněny třemi šrouby a celý podvozek je nepřirozeně vysoko. A navíc vzadu chybí motor.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M37i62r66o41s96l32a53v 20S97t34e24i25n98e28r 6308134443315

Chladič před kabinou silně zjednodušil topení, stačila klapka u horního okraje a hadice do prostoru pod palubní deskou.

0/0
26.4.2016 13:18

J22a44n 73D13l60o75u88h28ý 7444979280489

Ty srouby v tech nosnych dilech... To kdyby jezdilo po silnici, tak to hnije jedna basen...

0/0
22.4.2016 10:03

J33i85ř35í 60E66r59b86e16n 1253694216387

Je to jen funkční vzorek, na kterém se ověřovaly jízdní vlastnosti při jinak rozložených hmotách v karosérii. On taky po pár letech "zkušebního" provozu byl skutečně poněkud zbědovaný, tohle už je perfektně zrenovovaný stav.

Prototyp, natož sériový výrobek, by to už měly řešené poněkud jinak.

+1/0
22.4.2016 10:37

J65a55n 70U73l15m 7540799126292

ono i ta vnitřní plechařina vypadá jak kdyby to dělal někdo doma v garáži na rychlo...

0/0
22.4.2016 13:30

J34a53n 24K24r75p86e77c 5226613334352

nevim jak prototyp, tak bych to asi nenazval. tech pochybnych montazi je tam spousta. treba uchyceni stabilizatoru doslova bere dech. nechranene palivove vedeni v zazvazadlovem prostoru je taky velice odvazne (spise pro odvazne). nevidim ze by resili vyztuzeni karoserie vpredu kvuli vetsi zatezi a namahani - pokud to nema zastat pouze ta jedna pochybna vzpera pod motorem. tohle by spise vubec nejelo - spise se nedalo ridit.

0/−3
22.4.2016 7:04

J70a74k48u88b 63N42o68v43á95k 8280603110152

Tak jezdilo se s tim, pár fotek jsem našel. Video bohužel ne.

0/0
22.4.2016 7:55

R17o56m89a12n 83Š72e63s94t97á23k 5784709213833

Nebuďte tak přísný. Mohli bychom to nazvat funkční vzorek. Prostě se jen ověřovala možnost zástavby motoru vpředu. V případě rozhodnutí o sériové výrobě by probíhal další vývoj a zkoušky.

+5/0
22.4.2016 8:16

J79i81ř73í 54E90r44b49e63n 1263664166417

Najezdilo to pár desítek tisíc kilometrů v letech 1978-81, ale rozhodnutím vlády se v dalším vývoji této koncepce (podélně loženého motoru v původní tříprostorové karosérii) nepokračovalo a všechny (dost skromné) vývojové síly byly napřeny do projektu Škoda 780 s motorem vpředu napříč v nové dvouprostorové karosérii - ze které se pak vyvinul projekt Škoda 781 - pozdější Favorit.

+1/0
22.4.2016 10:41

P46e21t83r 82M68i33c48h17a66l 2840834931492

... aneb co všechno tady bolševik zazdil.

+1/−1
22.4.2016 0:12

J97i38ř36í 56E94r77b76e78n 1613864686517

No tak zrovna tohle auto je dílem bolševika, ve VVÚ AZNP byla členy strany většina lidí ;-)

0/0
22.4.2016 10:42

P36e25t60r 50M89i89c83h69a47l 2600794211382

Jo, ona to všude možně bývala povinnost. Ale ti stát rozhodně neřídili.

0/0
23.4.2016 12:40

P89e39t63r 54H98a94n86á34č56e62k 3177924671484

Škodovky to byly největší krámy na světě. Vtipů na jejich účet bylo ve světě nespočet.

+3/−12
21.4.2016 22:39

J88i36ř78í 59N51e41u55m52e71i96s26t76e10r 2232565873271

Děkujeme za příspěvek a posíláme pěknou písničku.

+10/0
21.4.2016 22:41

J26i96ř65í 64E24r32b79e66n 1983444946737

Prosím o nějaký argentinský, egyptský či čínský ftip na toto téma.

.

Na vysvětlenou: nejen v těchto zemích totiž dělaly značce Škoda renomé hlavně náklaďáky LIAZ (typových řad 706 a 100/110) prodávané pod značkou Škoda, a dále škodovácké technologie pro elektrárny, cukrovary, rafinérie...

+1/0
22.4.2016 10:46

P17a67v82e51l 10J56a90n86s18a 2485649851284

tak to je bomba!

+5/0
21.4.2016 22:05

M42i46c76h97a80l 40Z45e38t45e19k 3368122330667

Bohužel, vzhledem k absenci výroby homokinetických kloubů museli ve Škodovce použít přední nápravu z Renaultu. Tudíž by sériová výroba 120tek s předním pohonem vázla na tom, kolik bouraček s kosočtvercem na kapotě by se v ČSSR sehnalo.:-/

Na druhou stranu se musí nechat, že ta škoďárna měla zdvojenou přepážku mezi motorem a kabinou pro posádku. To neměl ani Favorit, a byl to jeden z jeho velkých minusů.

+2/0
21.4.2016 21:38

V56a22c59l17a45v 81M45e13d24e73k 5751522325685

tak nedostatek byl proto, že u nás nebyly na nic potřeba, a proto je nikdo nevyráběl. Ale i tehdy se ve východním bloku vyráběly.

+2/0
21.4.2016 22:37

M78i78r61o21s47l32a76v 54S80i84n67d98e66l38a96r 2415797274432

Byly by potreba, aby se S120 zbavila te strasne kyvne zadni napravy... ale to se stalo az s prichodem Garde a pak S130...

0/−1
21.4.2016 23:02

M77i37r11o12s82l49a24v 27S72i11n54d57e71l65a58r 2835967874792

Ok, rad bych se tedy dozvedel o nejakych vyhodach "kyvky" proti "vlecce", krom ceny...

0/0
22.4.2016 18:49

R56o21m74a36n 91Š18e78s53t47á71k 5444559423523

Cena byl dostatečný argument. Ostatně i dnes by si automobilky pro dolar na vůz nechaly vrtat koleno. :-)

0/0
22.4.2016 22:22

M54i41c77h76a77l 70Z32e14t14e53k 3358362950427

Stodvácy dostaly zadní vlečenou nápravu právě až poté, co se podařilo sehnat dodavatele homokinetických kloubových poloos. Před tím se snažili v AZNP zlepšit ty staré kyvadlové nápravy, resp. odhlučnit to zavěšení u převodovky tím, že převodovku ukotvili do karoserie přes silentbloky. Jenže tenhle způsob zapříčinil nestabilní geometriil zadních kol a tím i chování podvozku za jízdy. Několik zkušebních řidičů na to tenkrát doplpatilo životem.

0/0
22.4.2016 23:32

R17o53m98a52n 98Š70e31s35t50á45k 5924329393123

Dovolím si oponovat:

Škoda 105, 120 a 125 vždycky měly kyvadlovou nápravu. Jedinou výjimkou byl model Škoda 120 LX, který měl pětistupňovou převodovku a úhlovou kyvadlovou (vlečenou) nápravu.

Škoda 130, 135, 136 a Rapid měly úhlovou kyvadlovou (vlečenou) nápravu. Paradoxně v prvních letech výroby měly Š130 problémy s podélnými rameny, které se ohýbaly a zadní kola pak dělaly tzv. áčka. To se sice později řešilo výztuhami, ale úplně se to odstranit nepodařilo, protože podélné a šikmé rameno měly každé jinou osu kývání.

Co se týká jízdních vlastností, "vlečená" náprava samozřejmě byla lepší.

Převodovka s motorem je v jednom bloku, který je od začátku výroby (1976) uložen na 3 silentblocích (2 na motoru, 1 na převodovce). Jestli s tím měli nějaké problémy, nevím.

0/0
23.4.2016 0:30

R52o82m26a68n 12Š13e40s87t81á15k 5354659743513

A ještě doplním: Zatímco Škoda 120 L stála kolem 65 tisíc, Škoda 130 stála přes 80 tisíc a Škoda Rapid dokonce 89 tisíc. Výraz rozdíl v ceně zřejmě také ospravedlnil použití dražší a konstrukčně složitější "vlečené" nápravy. U Š130 a Rapidu jste za vyšší cenu mimo jiné dostali také o něco silnější motor s větším objemem, čtyřpístkové brzdy vpředu a pětistupňovou převodovku (kromě Rapida s motorem 120, který měl čtyřstupňovou převodovku, ale ten se vyráběl jen krátce).

0/0
23.4.2016 0:36

R67o48m10a94n 74Š71e98s47t29á44k 5844209273133

A ještě jsem zapomněl na Garde, které také mělo "vlečenou" nápravu a čtyřstupňovou převodovku. Tak a teď už to je snad všechno. :-)

0/0
23.4.2016 0:38

M95i84r53o48s68l79a31v 87S83i33n32d65e54l34a48r 2725867334282

A v roce 82 se Garde vyrabelo s hridelema Lobro, ktere mely prirubu na obou koncich na rozdil od pozdejsiho provedeni. :-)

0/0
23.4.2016 21:24

J63i85ř50í 49E27r60b39e64n 1333474406577

No a pak tu byly ještě různé zákaznické kombinace. My jsme v září 1988 kupovali v Boleslavi 120 L s pětikvaltem a s otáčkoměrem, ale s obyčejnou nápravou. Strejda kupoval o měsíc dřív ve Vrchlabí 120 L s pětikvaltem, bez otáčkoměru, ale s vlečenou nápravou. Taky to jeho auto bylo podstatně tišší, i když tady hrála roli i rozdílná kvalita práce v jednotlivých závodech.

0/0
23.4.2016 8:24

R84o10m44a13n 37Š65e66s84t53á63k 5824259763393

To Vaše auto byla Škoda 125 L, strejdovo auto byla Škoda 120 LX.

0/0
23.4.2016 19:09

J30i46ř59í 73E41r20b65e56n 1403624556667

Jste vedle jak ta jedle, protože:

- v srpnu a září 1988 se 120 LX (motor LS na čtyřkvaltu) už půldruhého roku nevyráběly, 125 L (motor L na pětikvaltu) přišel do výroby až v říjnu 1988

- my i strejda jsme tankovali Speciál 90, ne Super 95

- a co je nejpodstatnější, obě auta měla ten typ 120 L přímo napsaný na štítku, na faktuře i v techničáku ;-)

0/0
24.4.2016 22:58

J92i19ř13í 56E83r56b35e48n 1313314516957

Pardon, LX mělo samozřejmě pětikvalt a vlečku, nicméně strejdovo auto byla regulérní L.

0/0
24.4.2016 22:59

M81i16r11o79s64l79a70v 72S19i96n23d78e90l90a36r 2735117534472

4q prevodovka ma na pricce dva silentbloky...

0/0
23.4.2016 21:18

M87i45r44o56s63l38a69v 16S57i75n54d18e77l49a77r 2675397404112

To sice nechaly, ale pokud to zakaznik zaplati, da se to.

Cena byl taky duvod, proc ta vlecka je spis takova "polovlecka", ale alespon se s tim lip jezdi(lo) a hezky se to servisuje.

0/0
23.4.2016 21:16

M76i69c88h45a69l 79Z39e22t65e56k 3818342930837

Vyráběli je v DDR, protože měli licenci od Frantíků. Ale výroba stačila sotva pokrýt požadavky automobilky v Eisenachu. Češi se snažili navázat s Němci spolupráci, protože ti naopak neuměli vyrobit kvalitní 4taktní motor. Škoda 760 měla mít přední pohon. Od Giugiara pak karoserii. Díky komunistickým obstrukcím k tomu ale nikdy nedošlo.

Stodváca měla od 760ky alespoň některé tvary - např. boční ponton + dveře nebo interiér.

+1/0
22.4.2016 7:52

J42i15ř61í 35E52r72b20e57n 1313934276117

Popište prosím ty "komunistické obstrukce". Podle mě to byla prostá řevnivost, nevraživost a neschopnost se domluvit kvůli "poměřování pindíků" mezi Eisenachem a Zwickau. Takže Němci až s dvouletým zpožděním oznámili Čechoslovákům, že další spolupráci s ČSSR odpískali, takže jsme začali moderní automobil s předním náhonem vyvíjet sami právě až od roku 1978 jak v AZNP, tak v BAZ i v ÚVMV.

0/0
22.4.2016 10:54

M28i72r11o33s60l95a72v 34S82i57n51d75e63l26a50r 2715227344332

Mne by zajimalo, z ceho je ten vnitrni homokineticky kloub u prevodovky....

0/0
21.4.2016 23:03

M80i70c74h71a86l 51Z24e66t29e53k 3548742710447

Ve staré klasické stodváce? Tam byly v poloose na dvou čepech tzv. kameny vložené v pouzdře, kterým otáčel diferenciál ve skříni. Takový poloviční homokineťák. U kola žádný kloub nebyl, proto mělo proměnlivý sklon v závislosti na zatížení vozidla (jako např. Tatry 148).;-)

Problém byl, že se měnila velikost styčné plochy kola s vozovkou v závislosti na zatížení auta nebo např. při projíždění zatáčkou různými rychlostmi.

+1/0
22.4.2016 7:49

M50i16r38o88s14l60a19v 98S20i35n89d39e96l18a11r 2105977324972

To je mi znamo... mel jsem na mysli auto z clanku :-)

0/0
22.4.2016 18:48

J22i56ř35í 55E84r58b18e93n 1763284786187

Ta zdvojená přepážka byla součástí už původní karosérie, proto ji tam nechali :-)

0/0
22.4.2016 22:25

M85i17c34h57a87l 61Z67e61t24e33k 3708442830427

Jistě, ale Favorit ji neměl kvůli hloupě navrženému radiátoru topení. Přitom dvojitá příčka je základ, aby do kabiny nepronikal hluk a pachy od hnacího agregátu. Jednoduchou stěnou se to odizolovat nedá...

0/0
22.4.2016 23:26

V89á42c23l65a30v 30E55n62d24l18e93r 5309784804199

no třeba by Škůdka pár let po sametové revoluci koupila VW :)

0/0
21.4.2016 21:25

K83a89r30e12l 48N82o15v49ý 4309499423469

chladič za motorem;-D;-D;-D;-D

+1/−8
21.4.2016 20:19

J18o74s51e21f 50B23a94b26k93a 3380559972327

A proč ne pane Nový. Jak je i v článku připomenuto měla to i jiná auta. Vy by jste se asi divil i tomu, že třeba Tatra 603 neměla chladič vůbec;-)

+5/0
21.4.2016 21:07

J54a70n 98U39l36m 7190799576772

nebo Porsche

0/0
22.4.2016 13:32

M33i12c67h94a11l 37Z49e22t72e32k 3838222800207

Tak vzhledem k výkonu motoru to asi nevadilo.

0/0
21.4.2016 21:40

V66a80c34l62a85v 80M37e91d96e57k 5771822745225

to opravdu v historii automobilů není nic vyjímečného. Problém by byl spíš to, že od něj není odvod teplého vzduchu.

0/0
21.4.2016 22:35

J20i68ř83í 68E83r71b83e25n 1493854556137

Japato? Pod vozem nefouká? Kam si myslíte, že se odvádí teplý vzduch od chladičů umístěných před motorem? :-)

0/0
22.4.2016 10:56

M30i15r70o84s51l44a67v 42S58i12n56d93e76l49a40r 2155207274282

Je to spis demonstrator nez prototyp, na rozdil od jinych verzi S120 s motorem vpredu.

0/0
21.4.2016 19:43

R62o37b12e14r48t 25P37e18l36n86á27ř 3938781584

Skoda ze uz se dneska takovy krasny kary nevyrabjej...

+4/−2
21.4.2016 18:54

P64a74v66e17l 54Ž23e20r50n25í20č62e74k 9172282526662

8-o8-o8-o

+4/−1
21.4.2016 19:06

J73a97k31u33b 27N11o26v66á55k 8560433170792

Je to bomba. Jen proc se ta predni kapota mela zvedat zrovna takhle neprakticky?

+1/0
21.4.2016 18:48

M24a64r32t96i38n 11K82u33ř60í96t17k76a 6467266488385

Kdyby ta kapota měla panty vzadu a za jízdy se náhodou otevřela, tak by to nebylo dobré. A protože tehdy zámky nebyly tak dobré, byly panty vpředu jako u Žigula, nebo na boku.

0/−1
21.4.2016 19:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.