Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P15e10t98r 55H46a34r28i44p50r41a27s34a75d 74H76a74j68i76č 8313450904677

Četl jsem kritiku onoho výpočtu. Údajně bsahuje několik dost podstatných chyb, které závěry úplně znehodnocují. Například pokud se přepočítá energie potřebná při výrobě baterií, tak se musí vzít v úvahu i energie potřebná při výrobě celého auta a to jak toho elektrického, tak i toho se spalovacím motorem. Pak se to musí rozpočítat na celou dobu životnosti auta, tj. kolik toho najede, než půjde do šrotu (elektromobil může najet pravděpodobně podstatně více protože je méně poruchový, ale je otázka, po kolika km se mění baterie). Výpočet se dá prostě "upravit" tak, aby vyšlo to, co si zrovna ten nebo onen objednal. ;-)

Pokud se týče čínských úřadů, ty z těchto výpočtů vůbec nevycházely. Úředníci vzali v potaz pouze hmotnost auta a jeho velikost a přepočítali to na výkon automobilu se spalovacím motorem. Že při podobném přepočtu by měl elektromobil asi poloviční spotřebu (účinnost celého systému je přiližně dvojnásobná, tj. spotřeba energie je poloviční), nikoho nezajímá. Stejně jako nikoho nezajímá účinnost elektrárny a a vjakém typu elektrárny vlastně byla energie vyrobená.

+3/0
4.5.2016 19:46

J67a25n 92F59r60o84l62í69k 6356980795894

4000 elektroaut v této oblasti je marginální množství, které na ovzduší nemá měřitelný vliv.

0/0
3.5.2016 15:37

V74á89c12l50a94v 90J35e43b72a30v64ý 8690489943156

Snaha o senzacechtivý nadpis pouze ukazuje na omezenost autora. :-/

Doporučuji si sousedův komín zavést do obýváku, aby autor poznal rozdíl mezi výfukem v ulicích města a výfukem vysokého komínu z elektrárny za městem.

+3/−1
3.5.2016 0:58

J16a39r72o65m84í58r 21K50r48á70l 4830649924449

Doporučuji si uvědomit, že životní prostředí na Zemi je jen jedno.

+2/−1
3.5.2016 6:12

T69o50m52á43š 72M33o80r82a42v42č58í25k 3367976293305

Životní prostředí města a zdraví občanů je asi přednější než globální průměrné hodnoty znečištění. Musíte si uvědomit, že průměrně je atmosféra naprosto čistá, kdežto průměrné hodnoty čínských měst jsou vražedné.

+6/0
3.5.2016 8:39

P86a53v30e21l 95O83b75d86r39ž51á14l16e47k 6576594318842

Takže můžeme v bazénu určit část, kde je dovolené močení do vody?

+1/−3
3.5.2016 7:40

T90o38m56á40š 87M65o61r71a57v24č46í66k 3657386343965

Ale tak to ve světě funguje. Lidé se snaží vyhnout rakovině, astmatu a jiným smrtelným nemocem tím, že zředí škodliviny až na bezpečné hodnoty. Co na tom nechápete?

+3/0
3.5.2016 8:45

M27a58r86e79k 26M56a40l98ý 1472378351750

A v čem je ten článek špatný. Ty emise prostě Tesla "vypustí", nepřímo přes výrobu elektrřiny. Tím víc, čím víc se na výrobu elektřiny používá uhlí. Přesně toto je tam zmíněno. A i informace ohledně lokalizace emisí... co se vám nezdá?

"Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde."

0/−1
3.5.2016 15:10

V30á61c57l51a29v 67M95a20i62x67n25e95r 7165740385281

Problémale neníjen výroba energie, ale hlavně její uskladnění. Výroba baterií je velmi neekologická a způsobuje většízátěž než těžba ropy za celý život auta ...

Čili tesla je velmi neekologická ...

+1/−5
2.5.2016 23:44

V47á62c41l34a54v 29J67e40b13a90v85ý 8520119303636

Pokud k tomu připočtete různé války o ropu a různé ropné havárie, tak je otázka, co je ekologičtější. Navíc peníze za ropu jdou většinou různým kreaturám, takže společenské a civilizační dopady jsou celkem nedozírné. :-P

+3/0
3.5.2016 1:02

P66e14t13r 30H37a55r50i56p12r69a19s11a20d 83H57a60j77i93č 8973730914187

A viděl jste nějaký konkrétní výpočet, nebo je tak plácáte? Dejte sem odkaz. Už několik let se pídím po srovnání, kolik energie je potřeba výrobu elektromobilu a baterie a auta se spalovacím motorem a hlavně po nějakém seriózním výpočtu. Odkaz, který je u tothoto článku skončí zase jen na nějakém konstatování, ale aby tam byly nějaké výpočty, grafy, nebo něco podobného, tak ani náhodou. Připadá mi to celé jako jakýsi hysterický výkřik do tmy...

+4/0
4.5.2016 19:58

P67a44v27e69l 71K97u28t47i41l 9530586633939

Nejen, že výroba baterií není neekologická, jak tu píšete, ale také ji lze recyklovat.

+1/0
7.5.2016 17:58

P67a60v33e81l 26H77a53l39b23i70c70h 6169622196919

Používají v Honkongu počítače? Mají tam klimatizace? Pokud jo, tak by to měli všechno vypnout, protože to vlastně taky "jede" na uhlí. Ten článek zavání stejnou demagogií jako ludistické aktivity pro ničení strojů.

Btw, nedávno se zde objevil článek o objevu článků využívající zlato. Pokud tohle uvedou do praxe, tak v kombinaci s výměnnými články a třeba carsharingem bude emisní stopa tak nízká, že se ropným společnostem protočí panenky z toho, kolik budou muset vypláznout peněz za podobné nízké články jako je tento.

+5/−3
2.5.2016 22:14

J21a59n 92D62v28o48ř43á40k 4313182183187

Klimatizace sice spotřebuje elektřinu a potažmo tak vyprodukuje kysličník uhličitý, ale na rozdíl od elektromobilů o ní nikdo netvrdí opak...

+2/−2
2.5.2016 23:10

T12o52m15á24š 42M58o59r75a43v10č49í67k 3607316463605

A kdo tvrdi o elektromobilech, ze nejezdi na elektrinu? Snad jen pitomci a ti to same muzou tvrdit i o klimatizaci

+2/0
2.5.2016 23:47

J81a18n 77D60v47o35ř83á22k 4143252323727

To asi nikdo, ale o nulových emisích CO2 sám výrobce:

Model S – Your next company car

0% CO2 Emissions

https://www.teslamotors.com/en_EU/corporate

Jsou soudruzi v Tesle pitomci? ;-)

+2/−2
3.5.2016 0:03

T58o52m24á78š 73M71o38r95a63v20č94í72k 3617686333605

Na rozdil od vas soudruhu asi nejsou. Schvalne kolik Tesla produkuje na Islandu nebo na nekterych Kanarskych ostrovech?

+2/−1
3.5.2016 0:11

T38o55m12á46š 39M64o79r82a82v33č94í97k 3367826503835

Aneb i kdyby uváděl hodnoty pro všechny státy světa, stejně může majitel vozu dobíjet ze solárních panelů a pak ty hodnoty stejně nebudou dávat smysl.

+3/0
3.5.2016 8:40

P16a44v95e69l 38H20a70l95b20i51c87h 6299492536109

Pane Dvořák, měříte dvojím metrem. Ano, Tesla udává nulu CO2 vzniklých provozem zákazníka. Nikdo netvrdí, že při výrobě taky žádný nezvnikl. Ale vážně si myslíte, že těch 110g/km co má taková nová Fabka je konečná hodnota? Zaprvý taky nikde neuvádí, kolik se toho spotřebovalo na výrobu, stejně tak jako to nemusí uvádět Tesla.

A stejně tak do všech těch uvedených produkcí není započten CO2, který vznikde když: se musí vytěžit barel ropy, musí se ten barel dopravit obvykle někam na pevninu tankerem (a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok), pak se ten barel ropy musí někde zpracovat, vyrobit z něho benzín či nafta, pak se to pořád dopravuje, skladuje a dopravuje až to doteče k hrdlu nádrže vašeho auta.Tohle tam taky není uvedeno, tak proč chcete řešit elektrárny?

Nemyslete si, že nemám rád auta - naopak, řev motoru a vůni benzínu miluju.Ale mám problém s tím, když někdo pokrytecky odsuzuje elektromobily, aniž by o tom cokoliv věděl.

+3/0
3.5.2016 11:38

M19i78c80h75a73l 59F52r88ý75d28a 1282809463882

To je přesně to, co říkám celou dobu. Pánové tankují benzín / naftu ze stromů vedle silnice. Přitom je spočítáno, že výroba 1l benzínu spotřebuje 1.5 kWh el. energie, u nafty je to 1,7 kWh. Rázem je enrgetická bilance provozu vozidla se spal. motorem zcela někde jinde. Elektrárny smrdí, benzín / nafta voní ;-D

+3/0
4.5.2016 10:30

P87e22t57r 75H97a12r33i57p61r63a28s14a24d 26H89a21j78i73č 8143520294337

Mysím vás opravit.Nevím, kde se vzal ten mýtus o produkci exhalací tankerů, ale skutečnost je taková, že ač mají tankery obrovskou spotřebu, tak se na celkových exhalacích v dopravě (pokud vezmeme 100% za základ) podílí lodní doprava spolu s trakčními lokomotivami a dopravou nákladů po silnici cca 25%, letadla tvoří asi 15% (sic!) a zbytek, tj. nějakých 60% jde na osobní dopravu. Jsou to odhady, takže některé zdroje uvádí, že podíl osobní dopravy může být až 75%.

Pokus se to přepočítá na množství energie v palivu obsažené, tak na transport ropy je potřeba 1,5-3,5%. Ropovod je nejvýhodnější, tankery nejméně.

Vůbec nejvíc energie se spotřebuje v rafinériiích. Jde o teplo potřebné k destilaci a krakování a pak také přímá spotřeba elektrické energie potřebná čištění paliva (dělá se to elekrostaticky). Údaje od jiných přispěvatelů do diskuze jsou vcelku přesné (od 0,7kWh/l až po cca 7kWh/l, ale při značném znečištění to může být i více). Celková bilance vychází někde kolem 25-45% energie v palivu obsažené podle kvality suroviny. U hodně nekvalitní suroviny to může být klidně i 25kWh/l (celkově, čili cca 250%) jestli si to dobře pamatuji. To se samozřejmě nedělá. Hnusy se pálí rovnou, čímž se zvyšuje "jenom" produkce CO2.

0/0
8.5.2016 10:56

J75a39k60u17b 86H25e25g32e48n32b58a47r44t 9525844959904

"ač mají tankery obrovskou spotřebu"

Tipoval bych, že tankery budou mít spotřebu relativně malou. Přeci jen jsou to velké nákladní lodě s celkem hustým nákladem, a u těch bude spotřeba na tunokilometr snad nejmenší ze všech současných typů dopravy.

0/0
7.6.2016 2:36

P90e45t89r 74N66e59h83a48s72i25l 4712755984574

Tohl by se mělo vytesat do kamene. Aby to ty ropaci už konečně pochopili. Že by si nejdřív měli zamést před vlastním prahem.

0/0
21.5.2016 15:44

J70a58k36u14b 69H59e82g79e83n34b13a25r83t 9615384309984

"a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok"

Pozor, to se týkalo emisí síry, nikoli CO2. Vtip je v tom, že ta síra, co se čístí z benzínu, aby nám to nesmrdělo ve městech, vlastně končí v námořním palivu.

(A ani tak nebylo o tom, že jeden tanker vyprodukuje za pár dní tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za rok, ale o tom, že šestnáct největších kontejnerových lodí za rok vyprodukuje tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za tentýž rok. Chtělo by to si věci lépe pamatovat, nemyslíte? ;-))

0/0
7.6.2016 2:44

P29a43v82e38l 84K68u49t37i66l 9450456203269

A kolik je potřeba té špinavé elekřiny na těžbu a rafinaci ropy? U rafinace to víme v celku přesně - aby vzniklo 6l benzínu, je potřeba 7,2kWh (na tu ujede EV 45km)

Při spalování uhlí ale vzniká i telo, které se použije na vytápění.

Mimochodem soudruh z Tesla Motors má i druhou firmu s názvem Solar City. A ta pokryje spotřebu všech Tesel na světě.

Netuším, proč je neschopnost, nebo spíše nechuť ekologičteji vyrobit elektřinu dávána za vinu elektrickým autům. Naftu a benzín vyrábíme ekologicky?

+3/0
7.5.2016 17:55

E66m61i89l 95M53i76n83á68ř 7150219659867

A když do elektromobilu dáte palivový článek, kde máte pak výfuk?

Normálně v autě, ale jde z něj pára. No a druhý výfuk, tam, kde vyrábí vodík.

Jenže čistý elektromobil je o svobodě volby, kde si budu nabíjet. Nezávislost na ropných a řepkových magnátech.

Devastace krajiny solárními poli nebo větrníky je o dost menší než těžbou uhlí nebo pěstováním řepky.

+2/0
2.5.2016 20:10

M29a16r23t37i39n 83K28l39u41v42á89n39e17k 9422918893683

eh?

0/−1
3.5.2016 8:29

M59a43r25e27k 93P38o59s47p98í91c32h18a42l 1424230756250

My máme jádro. Viva Temelín

+1/−1
2.5.2016 19:41

J56a39n 64V19e36s13e13l29ý 5854593282961

Podle toho petrolheada, který ten článek psal, se elektřina pro české elektromobily vyrábí výhradně v Tušimicích.

+2/0
2.5.2016 20:38

J15i84ř27í 50S52c87h26w37a37c81h 8178304148306

Tušimice 2 nemají komín a exhalace jsou asi 20x menší než u elektrárny 30 let staré.....;-)

+2/0
2.5.2016 22:49

T51o85m26á65š 26M43o98r52a33v64č86í64k 3397576653975

Jo, ta rekonstrukce se povedla. Je to taky jedna z nejefektivnejsich elektraren v CR.

0/0
3.5.2016 0:01

M96a32r74t30i57n 48L44a91c14h14n41i68t 5944517194224

Zatím to ekologické není, ale věřím, že se jednou bude elektřina vyrábět ve fúzním reaktoru, takže ty peníze investované do vývoje elektromobilů nejsou vyhozené. Zásoby ropy a uhlí nejsou neomezené.

+2/0
2.5.2016 19:18

J32a20n 47V85e85s85e16l94ý 5424273292871

Myslíte ten velmi spolehlivý fúzní reaktor v bezpečné vzdálenosti 150 milionů kilometrů? Tam je třeba jen doladit sběrače energie, zatím se dost progresivně jeví vrtule a FV panely.

+7/0
2.5.2016 20:40

J92a86n 88D29v14o62ř60á58k 4803692383467

Vrtule a FV panely se jeví progresivně? V ČR?

To jsou věci po dvou deci. :-)

+2/−1
2.5.2016 23:11

Z80d84e95n31ě90k 89M39o10r53á49v78e52k 5707598138633

Než přijde fúzní reaktor, tak budou ještě množivé reaktory a to není zase taková hudba budoucnosti. Jejich stavbu víceméně brzdí levné palivo do klasických atomovek.

+1/0
2.5.2016 22:05

J15a54r41o64m61í55r 71K10r51á79l 4200239814809

Spíše politika. :-/

0/0
3.5.2016 6:14

Z74d50e35n50ě64k 94M95o75r93á87v77e50k 5457318368843

No politika brzdí jádro celkově, je to blbost pálit plyn a uhlí na elektřinu. Ale množivé reaktory jsou už dnes víceméně reálná věc, která je odsunuta na později opravdu tím levným palivem do klasických atomovek.

0/0
3.5.2016 11:11

R64a98d17e29k 92Č29e23r65v46e39n14k84a 5184181194642

tři po sobě jdoucí články o Číně 8-o to je nějaký znamení?

+1/0
2.5.2016 17:44

D58o28m97i23n56i74k 82H19e75r37z14á94n 1429345693

Hongkong na uhlí? A v něm jezdí tesly? V

0/0
2.5.2016 17:37

S16t11a43n59i26s93l68a24v 38R21o30s65e56c86k86ý 9215449681789

A tak to platí všude, navíc emise při výrobě.

+3/−1
2.5.2016 17:13

V36i88l56é53m 75P87ř71í12h34o59d93a 2524589453947

Může mi někdo, kdo má v oblibě termín "komín za městem, tam to nevadí" vysvětlit, kam se ty exhalace ztrácí?

+1/−3
2.5.2016 16:45

V54í68t 23O48ž93a36n47a 1968428665684

rozptýlí se a rozředí se v prostoru, třeba v HongKongu jich polovina odchází nad oceán.

+5/0
2.5.2016 16:51

J87a71n 74V16e57s77e16l85ý 5804933272381

A velký kus se vymyje mokrou depozicí. Takže sice nakonec okyselí životní prostředí, ale nestihne dráždit dýchací cesty a být zdrojem fotochemického smogu.

+3/0
2.5.2016 20:52

M41a35r65t10i25n 64L91a26n75g 9965425483

Vo vysokom statickom komíne môžeš používať podstatne lepšie filtre ako v malom výfuku auta ktoré si ho navyše musí voziť so sebou.

+3/−1
2.5.2016 17:48

J91a84n 95V71e46s68e30l67ý 5804113812231

Doporučil bych libovolná skripta z ochrany ovzduší.

+1/0
2.5.2016 20:50

A34n27t73o22n58í40n 16S63e29b12e23r32a 7383438310319

Nejekoloičtější je můj děda. Ten si před 40 roky koupil auto se slabým benznínovým motorem. Emise nízké už z principu. A jezdí s tím jen o víkendu.

Jiní ta tu dobu těch aut zničili třeba deset.

+4/0
2.5.2016 15:44

Z45d34e30n94ě86k 77M44o20r18á85v27e98k 5927458248163

Ale ono ani nemusí být nějak extra slabé, stačí když je udělané dobře a je trvanlivé, pak je to příznivé pro ekologii víc než nějaké šrotovné placené státem na nákup novějších aut, které stále méně vydrží.

+4/0
2.5.2016 16:14

J17i91ř86í 66S33c85h61w55a93c29h 8258634518746

Emise nízké už z principu? 40 let staré auto "smrdí" jak 10 (možná i 20) moderních s trojnásobným výkonem dohromady. Znám to dost důvěrně. V ulici mám dva "maniaky", co občas okolo projedou něčí asi tak starým a je to cítit opravdu "fest " a hodně dlouho

+1/0
2.5.2016 23:01

R49o10m44a10n 71P93o32l46á13č25e41k 5566239645

Za to moderní turbobenziny jsou naprosto zdraví neškodlivé ;-D. Hlavně když se nějak zapomělo na filtry pevných částic

0/−1
2.5.2016 23:44

M94a90r56t21i20n 36K64l14u57v68á74n50e15k 9142418443123

Filtre pevnych castic na benzine?

0/−1
3.5.2016 8:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.