Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P81e18t41r 89H69a96r32i20p87r18a71s95a65d 15H31a75j92i43č 8953470834257

Četl jsem kritiku onoho výpočtu. Údajně bsahuje několik dost podstatných chyb, které závěry úplně znehodnocují. Například pokud se přepočítá energie potřebná při výrobě baterií, tak se musí vzít v úvahu i energie potřebná při výrobě celého auta a to jak toho elektrického, tak i toho se spalovacím motorem. Pak se to musí rozpočítat na celou dobu životnosti auta, tj. kolik toho najede, než půjde do šrotu (elektromobil může najet pravděpodobně podstatně více protože je méně poruchový, ale je otázka, po kolika km se mění baterie). Výpočet se dá prostě "upravit" tak, aby vyšlo to, co si zrovna ten nebo onen objednal. ;-)

Pokud se týče čínských úřadů, ty z těchto výpočtů vůbec nevycházely. Úředníci vzali v potaz pouze hmotnost auta a jeho velikost a přepočítali to na výkon automobilu se spalovacím motorem. Že při podobném přepočtu by měl elektromobil asi poloviční spotřebu (účinnost celého systému je přiližně dvojnásobná, tj. spotřeba energie je poloviční), nikoho nezajímá. Stejně jako nikoho nezajímá účinnost elektrárny a a vjakém typu elektrárny vlastně byla energie vyrobená.

+3/0
4.5.2016 19:46

J83a97n 70F40r80o34l10í54k 6756200465574

4000 elektroaut v této oblasti je marginální množství, které na ovzduší nemá měřitelný vliv.

0/0
3.5.2016 15:37

V63á49c63l52a97v 75J22e60b12a83v39ý 8320869533886

Snaha o senzacechtivý nadpis pouze ukazuje na omezenost autora. :-/

Doporučuji si sousedův komín zavést do obýváku, aby autor poznal rozdíl mezi výfukem v ulicích města a výfukem vysokého komínu z elektrárny za městem.

+3/−1
3.5.2016 0:58

J38a22r97o43m87í65r 34K42r29á39l 4260969194429

Doporučuji si uvědomit, že životní prostředí na Zemi je jen jedno.

+2/−1
3.5.2016 6:12

T42o60m59á17š 81M66o36r38a90v97č70í70k 3647816243405

Životní prostředí města a zdraví občanů je asi přednější než globální průměrné hodnoty znečištění. Musíte si uvědomit, že průměrně je atmosféra naprosto čistá, kdežto průměrné hodnoty čínských měst jsou vražedné.

+6/0
3.5.2016 8:39

P17a93v79e21l 26O62b21d12r68ž67á39l16e43k 6226804778132

Takže můžeme v bazénu určit část, kde je dovolené močení do vody?

+1/−3
3.5.2016 7:40

T27o68m32á79š 25M14o85r61a98v31č10í71k 3267106513285

Ale tak to ve světě funguje. Lidé se snaží vyhnout rakovině, astmatu a jiným smrtelným nemocem tím, že zředí škodliviny až na bezpečné hodnoty. Co na tom nechápete?

+3/0
3.5.2016 8:45

M88a31r32e26k 96M26a79l48ý 1562488231370

A v čem je ten článek špatný. Ty emise prostě Tesla "vypustí", nepřímo přes výrobu elektrřiny. Tím víc, čím víc se na výrobu elektřiny používá uhlí. Přesně toto je tam zmíněno. A i informace ohledně lokalizace emisí... co se vám nezdá?

"Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde."

0/−1
3.5.2016 15:10

V30á94c77l26a92v 67M47a22i90x60n91e88r 7935590275401

Problémale neníjen výroba energie, ale hlavně její uskladnění. Výroba baterií je velmi neekologická a způsobuje většízátěž než těžba ropy za celý život auta ...

Čili tesla je velmi neekologická ...

+1/−5
2.5.2016 23:44

V21á39c51l66a86v 86J54e90b58a60v15ý 8100889823326

Pokud k tomu připočtete různé války o ropu a různé ropné havárie, tak je otázka, co je ekologičtější. Navíc peníze za ropu jdou většinou různým kreaturám, takže společenské a civilizační dopady jsou celkem nedozírné. :-P

+3/0
3.5.2016 1:02

P75e89t58r 41H13a53r83i78p58r62a38s36a37d 39H42a32j47i98č 8483370264957

A viděl jste nějaký konkrétní výpočet, nebo je tak plácáte? Dejte sem odkaz. Už několik let se pídím po srovnání, kolik energie je potřeba výrobu elektromobilu a baterie a auta se spalovacím motorem a hlavně po nějakém seriózním výpočtu. Odkaz, který je u tothoto článku skončí zase jen na nějakém konstatování, ale aby tam byly nějaké výpočty, grafy, nebo něco podobného, tak ani náhodou. Připadá mi to celé jako jakýsi hysterický výkřik do tmy...

+4/0
4.5.2016 19:58

P55a49v42e50l 86K66u41t62i46l 9330186373259

Nejen, že výroba baterií není neekologická, jak tu píšete, ale také ji lze recyklovat.

+1/0
7.5.2016 17:58

P97a44v27e23l 86H37a60l92b14i58c59h 6269602266379

Používají v Honkongu počítače? Mají tam klimatizace? Pokud jo, tak by to měli všechno vypnout, protože to vlastně taky "jede" na uhlí. Ten článek zavání stejnou demagogií jako ludistické aktivity pro ničení strojů.

Btw, nedávno se zde objevil článek o objevu článků využívající zlato. Pokud tohle uvedou do praxe, tak v kombinaci s výměnnými články a třeba carsharingem bude emisní stopa tak nízká, že se ropným společnostem protočí panenky z toho, kolik budou muset vypláznout peněz za podobné nízké články jako je tento.

+5/−3
2.5.2016 22:14

J10a49n 54D16v79o43ř18á97k 4623662263467

Klimatizace sice spotřebuje elektřinu a potažmo tak vyprodukuje kysličník uhličitý, ale na rozdíl od elektromobilů o ní nikdo netvrdí opak...

+2/−2
2.5.2016 23:10

T94o25m15á28š 10M23o43r87a29v85č61í10k 3657126513905

A kdo tvrdi o elektromobilech, ze nejezdi na elektrinu? Snad jen pitomci a ti to same muzou tvrdit i o klimatizaci

+2/0
2.5.2016 23:47

J81a34n 35D50v14o94ř46á82k 4623312453637

To asi nikdo, ale o nulových emisích CO2 sám výrobce:

Model S – Your next company car

0% CO2 Emissions

https://www.teslamotors.com/en_EU/corporate

Jsou soudruzi v Tesle pitomci? ;-)

+2/−2
3.5.2016 0:03

T35o29m60á30š 20M23o96r88a52v41č26í46k 3817496463245

Na rozdil od vas soudruhu asi nejsou. Schvalne kolik Tesla produkuje na Islandu nebo na nekterych Kanarskych ostrovech?

+2/−1
3.5.2016 0:11

T87o54m49á76š 91M27o25r37a40v75č42í10k 3787316653775

Aneb i kdyby uváděl hodnoty pro všechny státy světa, stejně může majitel vozu dobíjet ze solárních panelů a pak ty hodnoty stejně nebudou dávat smysl.

+3/0
3.5.2016 8:40

P77a79v61e10l 35H40a89l51b15i61c47h 6509172876689

Pane Dvořák, měříte dvojím metrem. Ano, Tesla udává nulu CO2 vzniklých provozem zákazníka. Nikdo netvrdí, že při výrobě taky žádný nezvnikl. Ale vážně si myslíte, že těch 110g/km co má taková nová Fabka je konečná hodnota? Zaprvý taky nikde neuvádí, kolik se toho spotřebovalo na výrobu, stejně tak jako to nemusí uvádět Tesla.

A stejně tak do všech těch uvedených produkcí není započten CO2, který vznikde když: se musí vytěžit barel ropy, musí se ten barel dopravit obvykle někam na pevninu tankerem (a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok), pak se ten barel ropy musí někde zpracovat, vyrobit z něho benzín či nafta, pak se to pořád dopravuje, skladuje a dopravuje až to doteče k hrdlu nádrže vašeho auta.Tohle tam taky není uvedeno, tak proč chcete řešit elektrárny?

Nemyslete si, že nemám rád auta - naopak, řev motoru a vůni benzínu miluju.Ale mám problém s tím, když někdo pokrytecky odsuzuje elektromobily, aniž by o tom cokoliv věděl.

+3/0
3.5.2016 11:38

M63i57c31h93a18l 80F67r70ý18d13a 1322889433802

To je přesně to, co říkám celou dobu. Pánové tankují benzín / naftu ze stromů vedle silnice. Přitom je spočítáno, že výroba 1l benzínu spotřebuje 1.5 kWh el. energie, u nafty je to 1,7 kWh. Rázem je enrgetická bilance provozu vozidla se spal. motorem zcela někde jinde. Elektrárny smrdí, benzín / nafta voní ;-D

+3/0
4.5.2016 10:30

P96e19t31r 75H47a67r12i87p45r88a56s63a97d 71H40a78j74i30č 8513170784517

Mysím vás opravit.Nevím, kde se vzal ten mýtus o produkci exhalací tankerů, ale skutečnost je taková, že ač mají tankery obrovskou spotřebu, tak se na celkových exhalacích v dopravě (pokud vezmeme 100% za základ) podílí lodní doprava spolu s trakčními lokomotivami a dopravou nákladů po silnici cca 25%, letadla tvoří asi 15% (sic!) a zbytek, tj. nějakých 60% jde na osobní dopravu. Jsou to odhady, takže některé zdroje uvádí, že podíl osobní dopravy může být až 75%.

Pokus se to přepočítá na množství energie v palivu obsažené, tak na transport ropy je potřeba 1,5-3,5%. Ropovod je nejvýhodnější, tankery nejméně.

Vůbec nejvíc energie se spotřebuje v rafinériiích. Jde o teplo potřebné k destilaci a krakování a pak také přímá spotřeba elektrické energie potřebná čištění paliva (dělá se to elekrostaticky). Údaje od jiných přispěvatelů do diskuze jsou vcelku přesné (od 0,7kWh/l až po cca 7kWh/l, ale při značném znečištění to může být i více). Celková bilance vychází někde kolem 25-45% energie v palivu obsažené podle kvality suroviny. U hodně nekvalitní suroviny to může být klidně i 25kWh/l (celkově, čili cca 250%) jestli si to dobře pamatuji. To se samozřejmě nedělá. Hnusy se pálí rovnou, čímž se zvyšuje "jenom" produkce CO2.

0/0
8.5.2016 10:56

J56a36k57u95b 20H18e52g96e12n51b55a69r18t 9515264749684

"ač mají tankery obrovskou spotřebu"

Tipoval bych, že tankery budou mít spotřebu relativně malou. Přeci jen jsou to velké nákladní lodě s celkem hustým nákladem, a u těch bude spotřeba na tunokilometr snad nejmenší ze všech současných typů dopravy.

0/0
7.6.2016 2:36

P30e65t74r 21N42e46h53a81s95i40l 4382375124474

Tohl by se mělo vytesat do kamene. Aby to ty ropaci už konečně pochopili. Že by si nejdřív měli zamést před vlastním prahem.

0/0
21.5.2016 15:44

J36a12k54u62b 93H27e51g57e92n44b48a85r15t 9185384639874

"a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok"

Pozor, to se týkalo emisí síry, nikoli CO2. Vtip je v tom, že ta síra, co se čístí z benzínu, aby nám to nesmrdělo ve městech, vlastně končí v námořním palivu.

(A ani tak nebylo o tom, že jeden tanker vyprodukuje za pár dní tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za rok, ale o tom, že šestnáct největších kontejnerových lodí za rok vyprodukuje tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za tentýž rok. Chtělo by to si věci lépe pamatovat, nemyslíte? ;-))

0/0
7.6.2016 2:44

P62a10v60e31l 50K13u39t24i88l 9130236243769

A kolik je potřeba té špinavé elekřiny na těžbu a rafinaci ropy? U rafinace to víme v celku přesně - aby vzniklo 6l benzínu, je potřeba 7,2kWh (na tu ujede EV 45km)

Při spalování uhlí ale vzniká i telo, které se použije na vytápění.

Mimochodem soudruh z Tesla Motors má i druhou firmu s názvem Solar City. A ta pokryje spotřebu všech Tesel na světě.

Netuším, proč je neschopnost, nebo spíše nechuť ekologičteji vyrobit elektřinu dávána za vinu elektrickým autům. Naftu a benzín vyrábíme ekologicky?

+3/0
7.5.2016 17:55

E24m69i10l 14M29i67n62á88ř 7310569279717

A když do elektromobilu dáte palivový článek, kde máte pak výfuk?

Normálně v autě, ale jde z něj pára. No a druhý výfuk, tam, kde vyrábí vodík.

Jenže čistý elektromobil je o svobodě volby, kde si budu nabíjet. Nezávislost na ropných a řepkových magnátech.

Devastace krajiny solárními poli nebo větrníky je o dost menší než těžbou uhlí nebo pěstováním řepky.

+2/0
2.5.2016 20:10

M72a40r72t55i41n 45K53l41u52v74á37n50e25k 9842988253473

eh?

0/−1
3.5.2016 8:29

M14a24r37e42k 25P29o77s85p11í87c70h11a97l 1404520426580

My máme jádro. Viva Temelín

+1/−1
2.5.2016 19:41

J77a72n 65V67e57s67e69l81ý 5344483412581

Podle toho petrolheada, který ten článek psal, se elektřina pro české elektromobily vyrábí výhradně v Tušimicích.

+2/0
2.5.2016 20:38

J87i43ř68í 47S50c26h42w89a39c56h 8208944698396

Tušimice 2 nemají komín a exhalace jsou asi 20x menší než u elektrárny 30 let staré.....;-)

+2/0
2.5.2016 22:49

T56o82m40á53š 44M83o18r65a17v36č58í78k 3567556673595

Jo, ta rekonstrukce se povedla. Je to taky jedna z nejefektivnejsich elektraren v CR.

0/0
3.5.2016 0:01

M80a45r36t23i53n 12L62a57c24h20n52i29t 5304617704974

Zatím to ekologické není, ale věřím, že se jednou bude elektřina vyrábět ve fúzním reaktoru, takže ty peníze investované do vývoje elektromobilů nejsou vyhozené. Zásoby ropy a uhlí nejsou neomezené.

+2/0
2.5.2016 19:18

J28a20n 85V51e80s14e56l50ý 5314363412871

Myslíte ten velmi spolehlivý fúzní reaktor v bezpečné vzdálenosti 150 milionů kilometrů? Tam je třeba jen doladit sběrače energie, zatím se dost progresivně jeví vrtule a FV panely.

+7/0
2.5.2016 20:40

J70a69n 85D32v78o66ř38á58k 4423262133807

Vrtule a FV panely se jeví progresivně? V ČR?

To jsou věci po dvou deci. :-)

+2/−1
2.5.2016 23:11

Z76d95e29n73ě64k 46M86o73r86á80v38e45k 5807188198753

Než přijde fúzní reaktor, tak budou ještě množivé reaktory a to není zase taková hudba budoucnosti. Jejich stavbu víceméně brzdí levné palivo do klasických atomovek.

+1/0
2.5.2016 22:05

J87a84r90o27m69í73r 85K54r34á30l 4500639324229

Spíše politika. :-/

0/0
3.5.2016 6:14

Z64d11e17n15ě73k 84M83o82r84á84v48e67k 5117898408493

No politika brzdí jádro celkově, je to blbost pálit plyn a uhlí na elektřinu. Ale množivé reaktory jsou už dnes víceméně reálná věc, která je odsunuta na později opravdu tím levným palivem do klasických atomovek.

0/0
3.5.2016 11:11

R50a69d56e62k 69Č57e35r84v21e13n20k74a 5494441944332

tři po sobě jdoucí články o Číně 8-o to je nějaký znamení?

+1/0
2.5.2016 17:44

D50o74m25i36n38i75k 44H34e90r15z98á15n 1779115723

Hongkong na uhlí? A v něm jezdí tesly? V

0/0
2.5.2016 17:37

S94t23a83n78i80s16l69a51v 17R75o31s92e70c74k19ý 9425509891259

A tak to platí všude, navíc emise při výrobě.

+3/−1
2.5.2016 17:13

V26i35l73é13m 21P74ř34í32h70o63d57a 2294169193397

Může mi někdo, kdo má v oblibě termín "komín za městem, tam to nevadí" vysvětlit, kam se ty exhalace ztrácí?

+1/−3
2.5.2016 16:45

V24í61t 65O65ž24a27n80a 1338188605164

rozptýlí se a rozředí se v prostoru, třeba v HongKongu jich polovina odchází nad oceán.

+5/0
2.5.2016 16:51

J81a73n 58V81e71s58e25l62ý 5834473302191

A velký kus se vymyje mokrou depozicí. Takže sice nakonec okyselí životní prostředí, ale nestihne dráždit dýchací cesty a být zdrojem fotochemického smogu.

+3/0
2.5.2016 20:52

M71a13r55t82i97n 86L59a55n24g 9835405593

Vo vysokom statickom komíne môžeš používať podstatne lepšie filtre ako v malom výfuku auta ktoré si ho navyše musí voziť so sebou.

+3/−1
2.5.2016 17:48

J56a76n 84V74e97s45e11l65ý 5524143922601

Doporučil bych libovolná skripta z ochrany ovzduší.

+1/0
2.5.2016 20:50

A72n88t90o97n14í52n 34S90e92b51e92r61a 7683438810459

Nejekoloičtější je můj děda. Ten si před 40 roky koupil auto se slabým benznínovým motorem. Emise nízké už z principu. A jezdí s tím jen o víkendu.

Jiní ta tu dobu těch aut zničili třeba deset.

+4/0
2.5.2016 15:44

Z57d14e90n97ě42k 98M34o94r73á50v64e48k 5457648658663

Ale ono ani nemusí být nějak extra slabé, stačí když je udělané dobře a je trvanlivé, pak je to příznivé pro ekologii víc než nějaké šrotovné placené státem na nákup novějších aut, které stále méně vydrží.

+4/0
2.5.2016 16:14

J20i93ř19í 19S94c60h51w71a58c48h 8668144838326

Emise nízké už z principu? 40 let staré auto "smrdí" jak 10 (možná i 20) moderních s trojnásobným výkonem dohromady. Znám to dost důvěrně. V ulici mám dva "maniaky", co občas okolo projedou něčí asi tak starým a je to cítit opravdu "fest " a hodně dlouho

+1/0
2.5.2016 23:01

R15o63m63a65n 17P48o23l93á27č73e63k 5956349635

Za to moderní turbobenziny jsou naprosto zdraví neškodlivé ;-D. Hlavně když se nějak zapomělo na filtry pevných částic

0/−1
2.5.2016 23:44

M86a85r55t37i85n 35K50l73u33v71á49n96e61k 9292488923413

Filtre pevnych castic na benzine?

0/−1
3.5.2016 8:31



Najdete na iDNES.cz