Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P63e17t94r 63H56a75r92i83p37r38a72s98a17d 78H59a65j36i60č 8493580814217

Četl jsem kritiku onoho výpočtu. Údajně bsahuje několik dost podstatných chyb, které závěry úplně znehodnocují. Například pokud se přepočítá energie potřebná při výrobě baterií, tak se musí vzít v úvahu i energie potřebná při výrobě celého auta a to jak toho elektrického, tak i toho se spalovacím motorem. Pak se to musí rozpočítat na celou dobu životnosti auta, tj. kolik toho najede, než půjde do šrotu (elektromobil může najet pravděpodobně podstatně více protože je méně poruchový, ale je otázka, po kolika km se mění baterie). Výpočet se dá prostě "upravit" tak, aby vyšlo to, co si zrovna ten nebo onen objednal. ;-)

Pokud se týče čínských úřadů, ty z těchto výpočtů vůbec nevycházely. Úředníci vzali v potaz pouze hmotnost auta a jeho velikost a přepočítali to na výkon automobilu se spalovacím motorem. Že při podobném přepočtu by měl elektromobil asi poloviční spotřebu (účinnost celého systému je přiližně dvojnásobná, tj. spotřeba energie je poloviční), nikoho nezajímá. Stejně jako nikoho nezajímá účinnost elektrárny a a vjakém typu elektrárny vlastně byla energie vyrobená.

+3/0
4.5.2016 19:46

J96a98n 24F28r43o82l56í35k 6316130335564

4000 elektroaut v této oblasti je marginální množství, které na ovzduší nemá měřitelný vliv.

0/0
3.5.2016 15:37

V34á93c98l69a11v 86J88e71b48a95v92ý 8500139623566

Snaha o senzacechtivý nadpis pouze ukazuje na omezenost autora. :-/

Doporučuji si sousedův komín zavést do obýváku, aby autor poznal rozdíl mezi výfukem v ulicích města a výfukem vysokého komínu z elektrárny za městem.

+3/−1
3.5.2016 0:58

J51a80r13o63m57í81r 52K19r94á49l 4380429194379

Doporučuji si uvědomit, že životní prostředí na Zemi je jen jedno.

+2/−1
3.5.2016 6:12

T12o17m69á74š 59M54o64r66a65v59č61í69k 3197726103155

Životní prostředí města a zdraví občanů je asi přednější než globální průměrné hodnoty znečištění. Musíte si uvědomit, že průměrně je atmosféra naprosto čistá, kdežto průměrné hodnoty čínských měst jsou vražedné.

+6/0
3.5.2016 8:39

P72a24v79e35l 14O53b27d48r75ž73á80l84e13k 6306724548782

Takže můžeme v bazénu určit část, kde je dovolené močení do vody?

+1/−3
3.5.2016 7:40

T44o45m88á33š 74M53o17r90a83v25č53í12k 3867716793185

Ale tak to ve světě funguje. Lidé se snaží vyhnout rakovině, astmatu a jiným smrtelným nemocem tím, že zředí škodliviny až na bezpečné hodnoty. Co na tom nechápete?

+3/0
3.5.2016 8:45

M89a75r23e61k 82M32a58l89ý 1302988841720

A v čem je ten článek špatný. Ty emise prostě Tesla "vypustí", nepřímo přes výrobu elektrřiny. Tím víc, čím víc se na výrobu elektřiny používá uhlí. Přesně toto je tam zmíněno. A i informace ohledně lokalizace emisí... co se vám nezdá?

"Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde."

0/−1
3.5.2016 15:10

V79á63c44l85a17v 90M74a36i21x81n96e70r 7715440295381

Problémale neníjen výroba energie, ale hlavně její uskladnění. Výroba baterií je velmi neekologická a způsobuje většízátěž než těžba ropy za celý život auta ...

Čili tesla je velmi neekologická ...

+1/−5
2.5.2016 23:44

V72á46c88l12a11v 75J22e54b58a91v94ý 8220869983126

Pokud k tomu připočtete různé války o ropu a různé ropné havárie, tak je otázka, co je ekologičtější. Navíc peníze za ropu jdou většinou různým kreaturám, takže společenské a civilizační dopady jsou celkem nedozírné. :-P

+3/0
3.5.2016 1:02

P75e67t44r 21H30a79r67i93p95r96a53s96a18d 78H52a88j48i12č 8293260824197

A viděl jste nějaký konkrétní výpočet, nebo je tak plácáte? Dejte sem odkaz. Už několik let se pídím po srovnání, kolik energie je potřeba výrobu elektromobilu a baterie a auta se spalovacím motorem a hlavně po nějakém seriózním výpočtu. Odkaz, který je u tothoto článku skončí zase jen na nějakém konstatování, ale aby tam byly nějaké výpočty, grafy, nebo něco podobného, tak ani náhodou. Připadá mi to celé jako jakýsi hysterický výkřik do tmy...

+4/0
4.5.2016 19:58

P82a70v13e50l 89K36u24t94i62l 9480226783309

Nejen, že výroba baterií není neekologická, jak tu píšete, ale také ji lze recyklovat.

+1/0
7.5.2016 17:58

P13a37v32e98l 57H15a52l92b14i57c78h 6139752166129

Používají v Honkongu počítače? Mají tam klimatizace? Pokud jo, tak by to měli všechno vypnout, protože to vlastně taky "jede" na uhlí. Ten článek zavání stejnou demagogií jako ludistické aktivity pro ničení strojů.

Btw, nedávno se zde objevil článek o objevu článků využívající zlato. Pokud tohle uvedou do praxe, tak v kombinaci s výměnnými články a třeba carsharingem bude emisní stopa tak nízká, že se ropným společnostem protočí panenky z toho, kolik budou muset vypláznout peněz za podobné nízké články jako je tento.

+5/−3
2.5.2016 22:14

J55a19n 67D82v29o65ř84á72k 4183782883407

Klimatizace sice spotřebuje elektřinu a potažmo tak vyprodukuje kysličník uhličitý, ale na rozdíl od elektromobilů o ní nikdo netvrdí opak...

+2/−2
2.5.2016 23:10

T79o10m44á14š 84M39o57r49a61v26č13í70k 3207406263775

A kdo tvrdi o elektromobilech, ze nejezdi na elektrinu? Snad jen pitomci a ti to same muzou tvrdit i o klimatizaci

+2/0
2.5.2016 23:47

J22a33n 46D24v29o21ř48á52k 4803382593647

To asi nikdo, ale o nulových emisích CO2 sám výrobce:

Model S – Your next company car

0% CO2 Emissions

www.teslamotors.com

Jsou soudruzi v Tesle pitomci? ;-)

+2/−2
3.5.2016 0:03

T27o63m24á29š 68M74o71r92a69v52č93í73k 3277666503395

Na rozdil od vas soudruhu asi nejsou. Schvalne kolik Tesla produkuje na Islandu nebo na nekterych Kanarskych ostrovech?

+2/−1
3.5.2016 0:11

T16o95m72á87š 49M16o59r83a42v73č20í67k 3607906333555

Aneb i kdyby uváděl hodnoty pro všechny státy světa, stejně může majitel vozu dobíjet ze solárních panelů a pak ty hodnoty stejně nebudou dávat smysl.

+3/0
3.5.2016 8:40

P79a92v31e96l 12H82a12l44b67i32c17h 6689392726959

Pane Dvořák, měříte dvojím metrem. Ano, Tesla udává nulu CO2 vzniklých provozem zákazníka. Nikdo netvrdí, že při výrobě taky žádný nezvnikl. Ale vážně si myslíte, že těch 110g/km co má taková nová Fabka je konečná hodnota? Zaprvý taky nikde neuvádí, kolik se toho spotřebovalo na výrobu, stejně tak jako to nemusí uvádět Tesla.

A stejně tak do všech těch uvedených produkcí není započten CO2, který vznikde když: se musí vytěžit barel ropy, musí se ten barel dopravit obvykle někam na pevninu tankerem (a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok), pak se ten barel ropy musí někde zpracovat, vyrobit z něho benzín či nafta, pak se to pořád dopravuje, skladuje a dopravuje až to doteče k hrdlu nádrže vašeho auta.Tohle tam taky není uvedeno, tak proč chcete řešit elektrárny?

Nemyslete si, že nemám rád auta - naopak, řev motoru a vůni benzínu miluju.Ale mám problém s tím, když někdo pokrytecky odsuzuje elektromobily, aniž by o tom cokoliv věděl.

+3/0
3.5.2016 11:38

M62i70c19h46a83l 65F70r24ý21d13a 1392869933632

To je přesně to, co říkám celou dobu. Pánové tankují benzín / naftu ze stromů vedle silnice. Přitom je spočítáno, že výroba 1l benzínu spotřebuje 1.5 kWh el. energie, u nafty je to 1,7 kWh. Rázem je enrgetická bilance provozu vozidla se spal. motorem zcela někde jinde. Elektrárny smrdí, benzín / nafta voní ;-D

+3/0
4.5.2016 10:30

P41e78t29r 48H93a34r45i52p37r32a92s37a29d 26H98a90j54i68č 8773570964517

Mysím vás opravit.Nevím, kde se vzal ten mýtus o produkci exhalací tankerů, ale skutečnost je taková, že ač mají tankery obrovskou spotřebu, tak se na celkových exhalacích v dopravě (pokud vezmeme 100% za základ) podílí lodní doprava spolu s trakčními lokomotivami a dopravou nákladů po silnici cca 25%, letadla tvoří asi 15% (sic!) a zbytek, tj. nějakých 60% jde na osobní dopravu. Jsou to odhady, takže některé zdroje uvádí, že podíl osobní dopravy může být až 75%.

Pokus se to přepočítá na množství energie v palivu obsažené, tak na transport ropy je potřeba 1,5-3,5%. Ropovod je nejvýhodnější, tankery nejméně.

Vůbec nejvíc energie se spotřebuje v rafinériiích. Jde o teplo potřebné k destilaci a krakování a pak také přímá spotřeba elektrické energie potřebná čištění paliva (dělá se to elekrostaticky). Údaje od jiných přispěvatelů do diskuze jsou vcelku přesné (od 0,7kWh/l až po cca 7kWh/l, ale při značném znečištění to může být i více). Celková bilance vychází někde kolem 25-45% energie v palivu obsažené podle kvality suroviny. U hodně nekvalitní suroviny to může být klidně i 25kWh/l (celkově, čili cca 250%) jestli si to dobře pamatuji. To se samozřejmě nedělá. Hnusy se pálí rovnou, čímž se zvyšuje "jenom" produkce CO2.

0/0
8.5.2016 10:56

J54a48k88u18b 77H19e92g71e95n18b79a63r90t 9385494899774

"ač mají tankery obrovskou spotřebu"

Tipoval bych, že tankery budou mít spotřebu relativně malou. Přeci jen jsou to velké nákladní lodě s celkem hustým nákladem, a u těch bude spotřeba na tunokilometr snad nejmenší ze všech současných typů dopravy.

0/0
7.6.2016 2:36

P70e26t27r 81N23e90h38a51s96i22l 4222845274264

Tohl by se mělo vytesat do kamene. Aby to ty ropaci už konečně pochopili. Že by si nejdřív měli zamést před vlastním prahem.

0/0
21.5.2016 15:44

J16a16k89u34b 79H59e85g56e35n59b64a36r84t 9565644359694

"a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok"

Pozor, to se týkalo emisí síry, nikoli CO2. Vtip je v tom, že ta síra, co se čístí z benzínu, aby nám to nesmrdělo ve městech, vlastně končí v námořním palivu.

(A ani tak nebylo o tom, že jeden tanker vyprodukuje za pár dní tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za rok, ale o tom, že šestnáct největších kontejnerových lodí za rok vyprodukuje tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za tentýž rok. Chtělo by to si věci lépe pamatovat, nemyslíte? ;-))

0/0
7.6.2016 2:44

P50a63v90e16l 40K79u68t40i57l 9590656803969

A kolik je potřeba té špinavé elekřiny na těžbu a rafinaci ropy? U rafinace to víme v celku přesně - aby vzniklo 6l benzínu, je potřeba 7,2kWh (na tu ujede EV 45km)

Při spalování uhlí ale vzniká i telo, které se použije na vytápění.

Mimochodem soudruh z Tesla Motors má i druhou firmu s názvem Solar City. A ta pokryje spotřebu všech Tesel na světě.

Netuším, proč je neschopnost, nebo spíše nechuť ekologičteji vyrobit elektřinu dávána za vinu elektrickým autům. Naftu a benzín vyrábíme ekologicky?

+3/0
7.5.2016 17:55

E80m86i77l 90M73i56n10á13ř 7690409919247

A když do elektromobilu dáte palivový článek, kde máte pak výfuk?

Normálně v autě, ale jde z něj pára. No a druhý výfuk, tam, kde vyrábí vodík.

Jenže čistý elektromobil je o svobodě volby, kde si budu nabíjet. Nezávislost na ropných a řepkových magnátech.

Devastace krajiny solárními poli nebo větrníky je o dost menší než těžbou uhlí nebo pěstováním řepky.

+2/0
2.5.2016 20:10

M89a67r26t85i15n 81K85l71u51v70á30n36e19k 9752368303923

eh?

0/−1
3.5.2016 8:29

M31a98r29e74k 38P77o77s58p92í82c17h34a66l 1804320986910

My máme jádro. Viva Temelín

+1/−1
2.5.2016 19:41

J49a22n 52V53e52s77e78l19ý 5554193652511

Podle toho petrolheada, který ten článek psal, se elektřina pro české elektromobily vyrábí výhradně v Tušimicích.

+2/0
2.5.2016 20:38

J81i96ř30í 79S19c47h40w71a48c61h 8888484378216

Tušimice 2 nemají komín a exhalace jsou asi 20x menší než u elektrárny 30 let staré.....;-)

+2/0
2.5.2016 22:49

T97o78m46á84š 89M97o36r27a35v24č77í49k 3787316493655

Jo, ta rekonstrukce se povedla. Je to taky jedna z nejefektivnejsich elektraren v CR.

0/0
3.5.2016 0:01

M82a68r21t16i21n 84L86a54c56h43n91i37t 5524867324144

Zatím to ekologické není, ale věřím, že se jednou bude elektřina vyrábět ve fúzním reaktoru, takže ty peníze investované do vývoje elektromobilů nejsou vyhozené. Zásoby ropy a uhlí nejsou neomezené.

+2/0
2.5.2016 19:18

J25a40n 79V10e71s69e28l67ý 5244643702161

Myslíte ten velmi spolehlivý fúzní reaktor v bezpečné vzdálenosti 150 milionů kilometrů? Tam je třeba jen doladit sběrače energie, zatím se dost progresivně jeví vrtule a FV panely.

+7/0
2.5.2016 20:40

J11a69n 67D19v31o82ř78á30k 4363312103227

Vrtule a FV panely se jeví progresivně? V ČR?

To jsou věci po dvou deci. :-)

+2/−1
2.5.2016 23:11

Z90d90e37n56ě15k 98M74o47r90á73v33e48k 5517498928223

Než přijde fúzní reaktor, tak budou ještě množivé reaktory a to není zase taková hudba budoucnosti. Jejich stavbu víceméně brzdí levné palivo do klasických atomovek.

+1/0
2.5.2016 22:05

J49a53r91o56m23í80r 52K86r74á81l 4150699184129

Spíše politika. :-/

0/0
3.5.2016 6:14

Z93d40e66n18ě79k 42M71o61r24á88v32e24k 5377458298673

No politika brzdí jádro celkově, je to blbost pálit plyn a uhlí na elektřinu. Ale množivé reaktory jsou už dnes víceméně reálná věc, která je odsunuta na později opravdu tím levným palivem do klasických atomovek.

0/0
3.5.2016 11:11

R81a88d65e79k 81Č38e53r97v20e48n50k80a 5334931144392

tři po sobě jdoucí články o Číně 8-o to je nějaký znamení?

+1/0
2.5.2016 17:44

D95o39m18i83n40i23k 79H76e91r76z66á90n 1659245503

Hongkong na uhlí? A v něm jezdí tesly? V

0/0
2.5.2016 17:37

S55t23a33n80i52s31l94a64v 85R67o97s41e90c90k37ý 9305839921359

A tak to platí všude, navíc emise při výrobě.

+3/−1
2.5.2016 17:13

V41i16l21é82m 50P75ř85í13h89o61d85a 2174549333107

Může mi někdo, kdo má v oblibě termín "komín za městem, tam to nevadí" vysvětlit, kam se ty exhalace ztrácí?

+1/−3
2.5.2016 16:45

V35í19t 69O33ž85a66n11a 1738318255424

rozptýlí se a rozředí se v prostoru, třeba v HongKongu jich polovina odchází nad oceán.

+5/0
2.5.2016 16:51

J80a88n 84V63e55s81e96l39ý 5824433442391

A velký kus se vymyje mokrou depozicí. Takže sice nakonec okyselí životní prostředí, ale nestihne dráždit dýchací cesty a být zdrojem fotochemického smogu.

+3/0
2.5.2016 20:52

M81a14r66t28i14n 13L10a60n52g 9175895653

Vo vysokom statickom komíne môžeš používať podstatne lepšie filtre ako v malom výfuku auta ktoré si ho navyše musí voziť so sebou.

+3/−1
2.5.2016 17:48

J27a60n 60V17e68s40e42l89ý 5674183932961

Doporučil bych libovolná skripta z ochrany ovzduší.

+1/0
2.5.2016 20:50

A27n35t15o14n20í24n 50S66e89b79e86r29a 7293478950709

Nejekoloičtější je můj děda. Ten si před 40 roky koupil auto se slabým benznínovým motorem. Emise nízké už z principu. A jezdí s tím jen o víkendu.

Jiní ta tu dobu těch aut zničili třeba deset.

+4/0
2.5.2016 15:44

Z31d64e88n73ě97k 29M45o94r31á89v70e52k 5117548718733

Ale ono ani nemusí být nějak extra slabé, stačí když je udělané dobře a je trvanlivé, pak je to příznivé pro ekologii víc než nějaké šrotovné placené státem na nákup novějších aut, které stále méně vydrží.

+4/0
2.5.2016 16:14

J20i69ř10í 78S96c94h49w38a65c33h 8748474728406

Emise nízké už z principu? 40 let staré auto "smrdí" jak 10 (možná i 20) moderních s trojnásobným výkonem dohromady. Znám to dost důvěrně. V ulici mám dva "maniaky", co občas okolo projedou něčí asi tak starým a je to cítit opravdu "fest " a hodně dlouho

+1/0
2.5.2016 23:01

R86o30m43a71n 67P12o28l30á97č96e88k 5196819305

Za to moderní turbobenziny jsou naprosto zdraví neškodlivé ;-D. Hlavně když se nějak zapomělo na filtry pevných částic

0/−1
2.5.2016 23:44

M52a97r64t45i17n 23K18l59u46v27á72n35e25k 9602178733543

Filtre pevnych castic na benzine?

0/−1
3.5.2016 8:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.