Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Družice z NDR čmoudila a drnčela. Trabant skončil před 25 lety

Před 25 lety, 30. dubna 1991, sjel z výrobního pásu v saském Cvikově poslední vůz legendární značky Trabant. Lidové a téměř nezničitelné vozítko, které mělo motorizovat tehdejší Německou demokratickou republiku, se začalo vyrábět 7. listopadu 1957, tedy na výročí Velké říjnové socialistické revoluce.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Měli jsme ho - hrůza. Pomalý, hlučný, pořád se kazil a člověk si i musel užívat posměšků, v 90.letech už tím jezdil fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl. Je zajímavé, že podle původních plánů měla jeho výroba skončit už v roce 1967. V roce 1985 se k nám přestal dovážet, hlavně kvůli emisím.

2 2
možnosti
MN

Nevím, co se vám na Trabantu tak stále kazilo, ale musím říci ,že pro mne, coby automechanika byl a Trabant ideální jednoduché auto téměř bez údržby. Tedy vlastně ano, dolévat vodu do ostřikovačů a 2x ročně kouknout do baterie na hladinu ve všech třech článcích.

Pomalý byl, hlučný také, v zimě v něm byla zima, ale pro mladého kluka po vojně s prázdnou kapsou vozítko téměř beznákladové. Asi jsme byli nějak méně nároční, kdo by také v tom slavném socialismu mohl být náročný, že.

0 0
možnosti
RP

Tranant a ostatní tehdejší vozy byly taky svým způsobem ekologické. Trabant uvezl 4 lidi podle techičáku a vážil nějak 600 - 800 kilo.

Dnešní auta, která uvezou 4 lidi, váří tunu a půl až dvě tuny.....

2 1
možnosti
TD

V tom případě nebylo ekologické, ale lehčí...:-)

0 0
možnosti
RP

Trabant bylo vozidlo jednoznačně preferované kutily. Sice snad hodně rezivěl, ale na druhé straně kostra trabanta byla udělaná převážně z běžných hutních profilů - jacklů. V socialistickém prostředí, kde každý druhý člově uměl svařovat, se tak trabant opravoval velice snadno, stačilo v nejbližším lepším železářství koupit ony jakly. Nebo je ukrást nebo koupit za cenu šrotu od zaměstnavatele. A sehnat svářečku a elektrody. Takový doma opravený trabant se při trochu pečlivé práci nedal rozeznat od továrně vyrobeného a tak bez problémů procházel tehdejší STK.

V rukou takového člověka se dal trabant až na motor, pár speciálních dílů a plastovou káru v podstatě úplně celý postavit znova a jako takový měl defakto neomezenou životnost.

Všechny ostatní tehdejší osobní vozy, pokud v nich zhnila kára, musely se opravovat speciálními profily dodávanými mateřskou automobilkou coby náhradní díly. A ty byly za socialismu extrémně nedostatkové a zároveň i hodně drahé. A byly to poměrně tenké plechy, takže na opravu bylo třeba autogen, který se sehnal mnohem hůř než elektrodová svářečka.

Snad s výjimkou některých ruských moskvičů, co jsem ho jednou pomáhal známému "zhoupnout" jeho moskvič kvůli opravě, viděl jsem na něm zespodu něco jako masívní profily L nebo T z 2 - 4 mm silných plechů.

2 0
možnosti
TD

Motory generálkovali v Satalicích za pár Kčs:-)

1 0
možnosti
FS

Mám na něj ty nejkrásnější vzpomínky. Asi proto, že jsem byl mladý študák, když jsem k němu přišel po svém strýci a prožil se mnou sladká léta svobody. Manželce nebyl moc nobl, koupili jsem škodu 120 a to už nebylo ono. Kdo ví, jestli to nebylo tím manželstvím......

3 0
možnosti
MN

Trabant se stal legendou z nouze. Výrazně se prosadil pouze na východních trzích, ale na západě si bohužel neškrtal. Sice nabízel v poměru k celkovým rozměrům velký vnitřní prostor a byl po mechanické stránce jednoduchý, ale to byly jediné výhody.

Tyto výhody nemohli vyvážit spoustu nedostatků (slabý motor, nulovou bezpečnost, vysoká spotřeba, nízký jízdní komfort.....).

3 6
možnosti
MN

Trabant byl pro východní blok skoro totéž, co Citroen 2CV pro Francouze po válce. Jednoduché levné vozidlo pro nemajetné (to jsme byli všichni) s minimální náročností na údržbu, opravitelné neškoleným personálem v jakékoli zámečnické dílně.

0 0
možnosti
PM

Legenda? Není nad to udělat z nouze ctnost.

3 8
možnosti
KV

NIKDY jsem neslyšel, že by někdo trabantu řekl "družice" ... :-/ ... Zase z nás děláte ovce (které sežerou všechno, co jim novináři předhodí)?8-o ... Chjo!;-€

10 2
možnosti
KV

A že trabant drnčel, to nemohu posoudit, protože jsem v něm nikdy neseděl. ;-DA ano, čmoudil (malé motocykly, pincky tedy Jawa 20 a 21 taky čmoudily) - jako každý dvoutakt. - Bohužel dnes čmoudí diesely - a to čmoudem o mnoho nebezpečnějším!!! :-(RvRvRv

7 3
možnosti
DW

proletěl jsem to jenom v rychlosti, ale celkem pěkná linka, až na tu špínu a tmu, ale ta byla za totáče všude. když to srovnám s výrobou Multicar v Plzni, tak je to o pár levelů víš ;-)

1 0
možnosti
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!