Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Družice z NDR čmoudila a drnčela. Trabant skončil před 25 lety

Před 25 lety, 30. dubna 1991, sjel z výrobního pásu v saském Cvikově poslední vůz legendární značky Trabant. Lidové a téměř nezničitelné vozítko, které mělo motorizovat tehdejší Německou demokratickou republiku, se začalo vyrábět 7. listopadu 1957, tedy na výročí Velké říjnové socialistické revoluce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R22o96m91a23n 45K14o31z21e15l 4977516873434

Měli jsme ho - hrůza. Pomalý, hlučný, pořád se kazil a člověk si i musel užívat posměšků, v 90.letech už tím jezdil fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl. Je zajímavé, že podle původních plánů měla jeho výroba skončit už v roce 1967. V roce 1985 se k nám přestal dovážet, hlavně kvůli emisím.

+2/−2
1.5.2016 10:31

M72a89r66t85i91n 44N10e96b37e96s69k54ý 7396180497982

Nevím, co se vám na Trabantu tak stále kazilo, ale musím říci ,že pro mne, coby automechanika byl a Trabant ideální jednoduché auto téměř bez údržby. Tedy vlastně ano, dolévat vodu do ostřikovačů a 2x ročně kouknout do baterie na hladinu ve všech třech článcích.

Pomalý byl, hlučný také, v zimě v něm byla zima, ale pro mladého kluka po vojně s prázdnou kapsou vozítko téměř beznákladové. Asi jsme byli nějak méně nároční, kdo by také v tom slavném socialismu mohl být náročný, že.

0/0
2.5.2016 18:08
Foto

R25o69m65a49n 23K54o31z92e80l 4217256423844

startování dělalo problémy pořád, jinak pamatuju uvolněné lanko plynu, vynechávání jednoho válce, nevracející se sytič, přehřívání motoru, kvůli tomu asi pořád problémy s těsněním pod hlavou....výroba byla prostě odbytá a ve Světě motorů v 60. a 70.letech byly pořád nějaké rady, jak Trabanta trochu přiblížit autu, v dobových testech bylo zdůrazňováno, že Trabanty nelze hodnotit jako jiná auta.....

0/0
2.5.2016 18:24

R15a73d21i10m 11P52o75l59á16š95e77k 9146593849989

Tranant a ostatní tehdejší vozy byly taky svým způsobem ekologické. Trabant uvezl 4 lidi podle techičáku a vážil nějak 600 - 800 kilo.

Dnešní auta, která uvezou 4 lidi, váří tunu a půl až dvě tuny.....

+2/−1
1.5.2016 8:31

T32o68m16á94š 81D22v88o37ř85á48k 7305286677721

V tom případě nebylo ekologické, ale lehčí...:-)

0/0
1.5.2016 9:08

J14i79ř28í 67S21c32h33w58a53c37h 8648724488196

Trabant sice byl lehký, ale jeho dvoutakt rozhodně nebyl ekologický. Jeho spotřeba při tehdejších průměrných rychlostech byla okolo 7 litrů. Dnešní malá auta s takovou spotřebou nemají problém a to při mnohem vyšších průměrných rychlostech a nebojí se vjet ani na dálnici, kde by Trabi měl při 110 spotřebu asi tak 10 na 100....nemluvě o exhalacích ze spáleného oleje

0/0
1.5.2016 18:37
Foto

R72o86m44a62n 68K32o70z21e14l 4297596723254

To bývalo více, je to dáno i konstrukcí, že dvoutakt měl vždy vyšší spotřebu než čtyřtakt stejného objemu. V příručkách se uváděla spotřeba 7,3 l při 65 km/h, ve městě bral i 10 l.

0/0
1.5.2016 20:22

R46a34d61i80m 34P17o85l11á26š59e46k 9476613759739

Trabant bylo vozidlo jednoznačně preferované kutily. Sice snad hodně rezivěl, ale na druhé straně kostra trabanta byla udělaná převážně z běžných hutních profilů - jacklů. V socialistickém prostředí, kde každý druhý člově uměl svařovat, se tak trabant opravoval velice snadno, stačilo v nejbližším lepším železářství koupit ony jakly. Nebo je ukrást nebo koupit za cenu šrotu od zaměstnavatele. A sehnat svářečku a elektrody. Takový doma opravený trabant se při trochu pečlivé práci nedal rozeznat od továrně vyrobeného a tak bez problémů procházel tehdejší STK.

V rukou takového člověka se dal trabant až na motor, pár speciálních dílů a plastovou káru v podstatě úplně celý postavit znova a jako takový měl defakto neomezenou životnost.

Všechny ostatní tehdejší osobní vozy, pokud v nich zhnila kára, musely se opravovat speciálními profily dodávanými mateřskou automobilkou coby náhradní díly. A ty byly za socialismu extrémně nedostatkové a zároveň i hodně drahé. A byly to poměrně tenké plechy, takže na opravu bylo třeba autogen, který se sehnal mnohem hůř než elektrodová svářečka.

Snad s výjimkou některých ruských moskvičů, co jsem ho jednou pomáhal známému "zhoupnout" jeho moskvič kvůli opravě, viděl jsem na něm zespodu něco jako masívní profily L nebo T z 2 - 4 mm silných plechů.

+2/0
1.5.2016 8:29

T24o77m40á18š 72D79v63o98ř13á66k 7585456127921

Motory generálkovali v Satalicích za pár Kčs:-)

+1/0
1.5.2016 9:16

M74a97r17t48i17n 85N33e91b56e40s64k61ý 7176560377962

Z korozí napadaných dílů se musely kupovat jen prahy ve dveřích, ty nikdo nevytvaroval. Byly však z mizerného "konzervového " plechu". Nosníky jsem ohybal z 2mm plechu - k nezničení.

0/0
2.5.2016 18:11

F24r17a55n96t95i36š88e51k 10S44o81b34o57t23k74a 1717833184500

Mám na něj ty nejkrásnější vzpomínky. Asi proto, že jsem byl mladý študák, když jsem k němu přišel po svém strýci a prožil se mnou sladká léta svobody. Manželce nebyl moc nobl, koupili jsem škodu 120 a to už nebylo ono. Kdo ví, jestli to nebylo tím manželstvím......

+3/0
30.4.2016 20:19
Foto

M54i88c49h32a31l 98N52a20j71m16a71n 7169523516880

Trabant se stal legendou z nouze. Výrazně se prosadil pouze na východních trzích, ale na západě si bohužel neškrtal. Sice nabízel v poměru k celkovým rozměrům velký vnitřní prostor a byl po mechanické stránce jednoduchý, ale to byly jediné výhody.

Tyto výhody nemohli vyvážit spoustu nedostatků (slabý motor, nulovou bezpečnost, vysoká spotřeba, nízký jízdní komfort.....).

+3/−6
30.4.2016 10:28

M57a73r14t89i97n 88N71e74b62e51s70k33ý 7826780227112

Trabant byl pro východní blok skoro totéž, co Citroen 2CV pro Francouze po válce. Jednoduché levné vozidlo pro nemajetné (to jsme byli všichni) s minimální náročností na údržbu, opravitelné neškoleným personálem v jakékoli zámečnické dílně.

0/0
2.5.2016 18:15

P74e60t81r 84M50i88c88h43a59l 2420724101942

Legenda? Není nad to udělat z nouze ctnost.

+3/−8
30.4.2016 9:41

K48a37r88e32l 57V32a44c28h66u58t 9983382459913

NIKDY jsem neslyšel, že by někdo trabantu řekl "družice" ... :-/ ... Zase z nás děláte ovce (které sežerou všechno, co jim novináři předhodí)?8-o ... Chjo!;-€

+10/−2
30.4.2016 7:31

K70a40r20e98l 86V15a35c91h63u78t 9813172849243

A že trabant drnčel, to nemohu posoudit, protože jsem v něm nikdy neseděl. ;-DA ano, čmoudil (malé motocykly, pincky tedy Jawa 20 a 21 taky čmoudily) - jako každý dvoutakt. - Bohužel dnes čmoudí diesely - a to čmoudem o mnoho nebezpečnějším!!! :-(RvRvRv

+7/−3
30.4.2016 7:35

K55a47r55e98l 74V67a12c43h44u59t 9303882659313

Skoro každý druhý Čech má alergii na prach nebo na pyly!! - tedy náběh na astma - no a podívejte se, kolik kolem nás všude jezdí dieselových vozidel a kolik z nich má vybrakovaný filtr pevných částic ... !!!!!![>-]

+3/−3
30.4.2016 7:38

K18a12r82e55l 14V95a27c13h49u43t 9853942689553

Nejenom že lžete, navíc obracíte pozornost čtenářů na to, co bylo - asi PROTO, aby se odvracela pozornost od toho, co JE (právě teď a tady)...

:-(

+1/−6
30.4.2016 7:40

D73a19v50i50d 47N29o72v28o12t98n62ý 2767882375959

Bacha, ať ti nepraskne žilka, jednoduchý člověče :))

+8/−3
30.4.2016 7:50

D59e77n96i48s 13W83i60t95z35k12u 3873961529977

něco mi uniklo? vy se hádate sám se sebou?

+8/0
30.4.2016 8:58

L22u23d79v97í56k 69G34a19j79d51o46š58í88k 2985823924362

To jen pan Vachut sám sebe rozčílil tématem, které si sám předhodil a které s Trabanty vůbec nijak nesouvisí. :-)

+12/0
30.4.2016 9:46

T17o88m16á89š 64D87v55o65ř70á22k 7235256477581

Si dejte ještě pohlavek.:-)

+1/0
1.5.2016 9:09

R32a30d30i88m 85P81o77l41á67š71e49k 9966543119549

Trabant měl typický zvuk. Asi se na tom vedle motoru podílela i ta plastová karosérie, která rezonovala. Kdyby měl plechovou karosérii pořádně zalakovanou, tak by asi ten zvuk byl jiný, tišší.

0/0
1.5.2016 8:14

S93t61a22n41i74s79l17a45v 17K56r34e33j42c84a57r 6207936413924

Ano, také jsem to nikdy neslyšel. Možná to napsal pisálek s rokem výroby 1990, a chtěl se šéfovi zavděčít. Rozhodně úspěch Trabantů a jejich motorů v té době je jednoznačně nepřekonatelné! Genialita je v jednoduchosti, a tím jeho koncepce motoru rozhodně je, uspěšnost je patrná i v tom v kterých dalších byl tento motor používán. Neslyšel jsem, že by někdo použil ve svém motorovém rogalu motor ze Škodovky nebo Gazu, z trabantíka to bylo běžné.

+7/0
30.4.2016 8:42

R24o37b68i19n 95Ž20i57ž74k31a 2448504676436

Der Trabant JE družice. Je to přímý překlad slova, respektive to překládali ze Sputnika, ale je to furt to samé.

+6/0
30.4.2016 9:12

P54a20v75e59l 11R82e72n78z24a 2837227416608

A proto dali do znaku automobilky písmeno s.

+1/−1
30.4.2016 18:56

M58a45r56t20i61n 54N64e61b86e26s35k51ý 7256310267142

Omyl, pane. S v kruhu znamená VEB Sachsenring Automobil Werke (Zwickau). Takže S jako Sachsenring.

0/0
2.5.2016 18:20

J85a11k65u88b 90P78r31o18k96e19š 6213688232983

Do rogala si ho lidé dávaly protože byl malý, ale jinak na něm nic speciálního nebylo. Ostatně i samotný konstruktér Trabantu, se vyjádřil, že to byla z nouze ctnost. Je o tom natočený pěkný dokument, od rozdělení automobilky po válce na Audi a Trabant, přes problémy s výrobou, dané neschopností socialistického hospodářství dodávat ocel v nějaké normované kvalitě a množství, proto vymysleli duroplastovou karoserii, ale i tak Trabanty trpěli na rozdílnou kvalitu kovových dílů protože někdy měli k dispozici lepši ocel, někdy horší z Ruska a měli zákaz objednávat ze západu.

Pak tam rozebírá jak komunisté udupali následující modely a proto se vyráběl, až do pozdních 80. let, ostatně velice obdobný osud potkal Jawu, která fakticky zkrachovala už v roce 88.

+1/0
30.4.2016 23:00

M52a56r76t45i61n 22C28h21l81e95b12o81u66n 8923505189845

Trabant znamená německy Sputnik, česky tedy něco jako průvodce nebo spolucestovatel. A samozřejmě je to název sovětských družic. Ve starých knížkách, speciálně historických románech let se to používalo i v češtině ve formě " rytíř a jeho trabant" myšleno ten co šel s ním.... No a novinářskou zkratkou je z toho družice, protože novinář si spojil nebo spletl sputnik a družici :-)

+1/0
30.4.2016 21:49

J60a55k73u38b 82P55r52o69k78e23š 6473228512423

Opravdu? Ono Trabant je německy satelit, nebo družice. Takže nejen že řekl, ale navíc asi máte problémy se čtením. :-)

+1/0
30.4.2016 22:51

M95a47r86t73i78n 73N79e69b14e85s74k28ý 7696860187212

Pokud jste neslyšel, že družice se německy řekne Trabant, nebude to chybou novinářů.

der

Trabant

trabant, tělesný strážce, družice, Měsíc, satelit, souputník

https://translate.google.cz/?hl=cs&tab=wT#cs/de/dru%C5%BEice

0/0
2.5.2016 18:17

M37a66r88t33i59n 22B48ř70e69z10i34n74a 8818985790972

Dokument o výrobě Trabantů.

https://www.youtube.com/watch?v=zf6UIuJTnDg

+1/0
30.4.2016 6:55

D40e62n16i43s 78W29i71t43z14k90u 3513871639637

proletěl jsem to jenom v rychlosti, ale celkem pěkná linka, až na tu špínu a tmu, ale ta byla za totáče všude. když to srovnám s výrobou Multicar v Plzni, tak je to o pár levelů víš ;-)

+1/0
30.4.2016 7:13

S85t64a60n66i84s80l33a28v 82K82r98e26j14c77a49r 6157866143154

Je škoda, že na jednoduchost trabantí koncepce, se po roce 1990, žádná německá firma nepostavila. Nejde o VW a Mercedesa, to mohou být luxusní auta pro majetnější. Ale levné lidové jednoduché vozidlo jako byl trabant nebo NSU, bez zbytečností, neexistuje. Je to příležitost pro Asiaty a nejen Čínany.

+2/0
30.4.2016 8:50

S76t87a17n79i74s41l18a93v 55K28r68e69j60c17a15r 6247686233244

Je dobře, že Česká pošta a servisní organizace jsou dnes tak bohaté, že kupují luxus před praktičností. Československo bylo ve službách obyvatelstvu Trabantíky zaplaveno. A nájezd motorů u těchto firem byl opravdu obdivuhodný. A to čmoudění, benzín se všeobecně používal olovnatý, a na pultech a v domácnostech se nakupovalo a konzumovalo i alejové ovoce od silnic. A vidíte, že by to Klausovi,Zemanovi, nebo Rathovi nějak ublížilo?

+1/0
30.4.2016 8:59

R23a98d73i21m 79P32o44l62á25š93e93k 9986133479819

Olovo je těžký kov. Největší kontaminace olovem v okolí silnic bývala do výšky metru až metru a půl a do vzdálenosti 10 - 15 metrů. Nejvíc kontaminovány byly tedy plodiny, které rostly na krajích pole hned u silnice. Ovoce, které rostlo ve větší výšce bylo kontaminováno mnohem méně.

Ale obrovský rozdíl byl v intenzitě provozu. Od 8 - 10 večer po 4 - 6 hodinu ráno byly tehdy silnice prakticky prázdné. Ráno byla 1 - 2 hodinová špička, jak lidi jezdili do práce, odpoledne 1 - 2 hodiny , jak jezdili z práce.

Dneska je provoz na silnicích v noci zhruba stejně intenzívní jak otehdy byla špička provozu. A přes den je provoz 2 - 4 x itenzívnější.

0/0
1.5.2016 8:38

D85e75n77i83s 85W34i76t85z77k98u 3233221479187

otázka zní, co si pod tím představujete? já bych asi něco levného s cenou do 150 tis nového nechtěl ani pro tchýni

0/−3
30.4.2016 9:02
Foto

J97i63ř79í 91D72v89o16ř12á75k 5375579390788

Někde jsem četl , že třeba Renault vyrábí pro asijské trhy auto za zhruba 100 000 Kč . Samozřejmě nemá airbag , ABS, hlídání tlaku v kolech ...... . Motor přeplňovaný dvouválcový dvoutakt ( na vývoji se podílela i ČVUT ) . Není to na závody , není to pro nikoho z nájezdem 30 000 km a víc. Ale nemalé procento lidí najede ročně pět , deset tisíc , jezdí kolem kostelní věže . Proč ne auto za 100 000 Kč ?

+4/0
30.4.2016 9:13

D91e10n61i29s 64W32i77t30z39k45u 3833361889467

to je právě ono, že to nemá ani airbag. je rozdíl bourat v Evropě, kde je velké procento pravděpodobnosti, že mě smete něco většího nebo stejně velkého, než bourat v Asii s ťuk-ťukem

+2/0
30.4.2016 9:27

J23i94ř22í 65B20o95č53e27k 6399234175396

te o tom píše, byla trochu jiná doba, auta byla jiná.

0/0
30.4.2016 18:43

J56a75k83u98b 50P36r55o55k83e84š 6263788582883

Na Trabanta nenavázali už soudruzi v 60. letech, ve Zwickau měli dokonce prototyp nového modelu. Po revoluci už to bylo beznadějně zastaralé auto. Dneska byste v tom bourat rozhodně nechtěl a to ani s cyklistou.

0/−1
30.4.2016 23:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.